Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Nintendo's nieuwste handheld is vanaf vandaag te koop in Nederland. De 3DS beschikt over een autostereoscopisch 3d-scherm, waardoor gebruikers diepte zien zonder speciale bril. De handheld heeft een adviesprijs van 249,99 euro.

Nintendo 3DS - Meegeleverde softwareNa de release in Japan, eind vorige maand, is Europa de tweede regio waarin Nintendo's nieuwste gaming-handheld uitkomt. De 3DS is verkrijgbaar in twee kleuren: Aqua Blue en Cosmos Black. Nintendo toonde eerder ook een rode versie, maar die is bij de introductie nog niet beschikbaar. De 3DS heeft uiterlijk veel gemeen met zijn voorgangers, maar heeft als grote noviteit een autostereoscopisch 3d-scherm. Hiermee kan de speler een 3d-effect ervaren, zonder dat hij daarvoor een speciaal brilletje moet dragen.

Aanvankelijk zullen er dertien games voor de 3DS beschikbaar zijn, waaronder drie van Nintendo zelf. Het bedrijf heeft beloofd dat het aantal beschikbare spellen voor juni opgelopen zal zijn tot 25. Ook wordt er net als bij de DS en Wii een digitale downloadwinkel geïntroduceerd met de naam 3DSWare. Deze is nog niet officieel aangekondigd, maar het logo verscheen onlangs op de Griekse site van Nintendo.

De handheld heeft een adviesprijs van 249,99 euro, maar het apparaat is ook al voor een paar euro minder te vinden. UBM TechInsights becijferde voor website Eurogamer dat de onderdelen van de handheld 101 dollar kosten, omgerekend circa 71 euro. De productiekosten van de 3DS zouden daarmee slechts 15 dollar hoger zijn dan die van de Nintendo DSi bij de launch in 2009. Nintendo vraagt volgens Eurogamer echter een bedrag van 194 euro aan winkeliers die de nieuwe mobiele spelcomputer willen verkopen. Behalve uit de productiekosten van de handheld bestaat dat bedrag onder andere uit kosten voor assemblage, verpakking en transport. Ook moet Nintendo de investering in productontwikkeling terugverdienen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Ik ben heel erg benieuwd hoe de nieuwe generatie handhelds gaat verkopen ivm de grote opkomst van mobiele games. Ik heb zelf ook een iphone en daardoor zou voor mij persoonlijk een handheld al overbodig zijn.. Tenzij er een paar hele goeie exclusieve titels komen..
Een handheld blijft gewoon superieur door hardware knoppen + atonomie. En natuurlijk ook omdat het ding maar 1/3 van je iphone kost en binnen een jaartje zelfs maar 1/5.
Klopt, de handheld is goedkoper maar de games zijn weer vele malen duurder.. als jij 5 games á ~45 euro koopt dan is het verschil plotseling alweer weg.. Ik ben het met je eens dat hardware knoppen gewoon goed blijven maar een touchscreen zoals die van iphone zorgt wel weer voor innovatie...
Die games op de handhelds die niet simpelweg aan het cashen zijn, de grote namen dus, zijn dan ook wel even vele malen complexer, uitgebreider en mooier dan het spul dat op de smartphones uitkomt. Je gaat Bejeweled of Farm Frenzy toch ook niet vergelijken met Starcraft 2, Final Fantasy of Civilization 5?
Nee helemaal mee eens, ik trek die vergelijking ook niet.. Ik ga in op het prijsverschil wat Rizon aankaart. Tuurlijk is Angry birds niet te vergelijken met Zelda qua complexiteit e.d. Dat neemt niet weg dat Angry Birds wel erg vermakelijk is, mobiel gespeeld kan worden, uren gameplay heeft en maar ~2 euro kost...
Jup, en de sony Xperia ofzo gaat ook FYSIEKE game knoppen toevoegen op de phone. En HTC is ook al bezig met 3d in smartphones... Dus wat moet je nog met een handheld in dit tijdperk.
Volgens mij probeer je wat te ontkrachten maar je hebt het juist over ontwikkelingen voor smartphones welke het handhelds idd nog moeilijker kunnen maken :)
Maar de familie van de DS heeft ook touchscreens dus maakt niets uit.

En natuurlijk niemand die je verplicht games voor €45 te kopen. Je kan ook eventjes wachten tot de prijs zakt, in webshops goedkoper vinden of van iemand 2de hands kopen.
Volgens mij maakt dat wel uit omdat de iphone een touchscreen heeft die heel precies reageert op je vinger en niet een pennetje. Dit heeft voor een aantal succesvolle games gezorgd als Crayon physics, flight control, spider:secret of bryce manor, zen bound, pocket god enz
Tsja, heb een tijd een iPad gehad (verkocht omdat ik iTunes en de geslotenheid irritant vond, vlak voor de intro van iPad2 toch nog bijna nieuwprijs gekregen), en werk veel met een Desire, en hoewel de games daarop leuk zijn, vind ik de DS en nu ook de 3DS een heel andere slag. Je hebt spellen waar gewoon echt veel development in zit als in verhaal, diepgang en "grootsheid", en hoewel je ook wel een paar JRPG's op Android hebt, missen ze de besturing en diepgang van een echt platform.

Het klinkt gek, maar vooral de knoppen en het feit dat het een dedicated stuk hardware is waar je niet met je vingers voor het scherm zit maakt het al een stuk makkelijker om op een 3DS te gamen.

Spelletjes als FaceRaiders en kleinigheedjes zoals Angry Birds... tsja... Nintendo dééd al veel aan dat soort typische "app store" spelletjes, in de vorm van hun market. Ik heb me op de Wii en xBox360 kostelijk vermaakt met spelletjes die een keer een paar euro kosten zoals Castle Crashes, Swords & Soldiers, World of Goo, en anderen die je kunt stellen: typisch de betere appstore game. En daar betaal je dan ook geen €45 voor. Er zijn echter zat games (ja, ik zal het woord maar noemen: Pokemon, Zelda, Metroid) waar je dat wel voor doet, en daar zit dan ook duidelijk een zeer groot team achter en de game is gewoon ook dat geld waard. En die games speel je uiteraard: met een game systeem. Gossiemijne, zie mezelf al peelen met onscreen controls in pokemon of zelda en pushmeldingen of telefoontjes die tegelijk verschijnen en natuurlijk ook: het feit dat je accu leeg trekt, dat doet die van de 3DS ook natuurlijk, maar dan is je game machientje leeg en niet je telefoon.

Grote games (grote bedrijven) €45 > 3DS
Medium games (beginnende studio's of casual) max. €10, soms €4 ofzo > (3)DS(i) Ware/ Android Market
Kleine games van één man: €0,99 of Ad Supported > ALS ik het doe, Android Market

Wat dat betreft heb ik wel zoiets... Okee ze sluiten de garage devver buiten, maar de startende studio's of game opleidingen (waaruit bijvoorbeeld Ronimo kwam) zal heus niet zomaar in de steek gelaten worden.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 25 maart 2011 11:47]

Ik vind de Nintendo 3DS echt prijzig! Hij is dus duidelijk gericht op de volwassenen, getuige ook de vele reclamefilmpjes. Als je dan weer naar het OS kijkt, ziet het er weer enigszins kinderachtig uit. Welk publiek willen ze eigenlijk bereiken?
Vind ik ook, ze zijn weer echt even overpriced aan de slag gegaan, en ook de spellen zijn weer onbegrijpelijk duur.
Asphalt 3D http://tweakers.net/price...halt-3d-nintendo-3ds.html bijvoorbeeld kun je ook voor de android kopen met bijna even veel levels, maar dan voor slechts 3 euro! geen 40!
Zo duur zullen die ontwikkelkosten nou ook niet meer zijn geweest 8)7

En voor de rest ziet alles er kinderachtig uit omdat dat een beetje van de Japanse manga afkomt waar veelal alles vrolijk en blij is, ook voor volwassenen. Dat is gewoon de moderne Japanse cultuur. Ik vraag me dus af hoe lang de rest van de wereld daar nog mee kan leven.

Je begrijpt het al, ik heb mijn pre-order netjes afgezegd toen ik wist wat er allemaal zat te komen voor de 3DS :)

edit: @mod dus kritiek mag tegenwoordig niet meer?

[Reactie gewijzigd door wootah op 25 maart 2011 12:32]

Volgens mij zitten er op elk platform wel overpricede games. Gameloft wil gewoon goedkoop incashen met hun mobiele spelletjes, de niet-3D-varianten waren ook altijd overpriced voor de DS.
Ik heb hun platinum sudoku gekocht vele jaren geleden voor €15. Ben nog steeds niet door de enkele miljoenen puzzels geraakt.
Ik snap niet waar het "kinderachtigheid" vandaan komt, bij elke non-realistische uiterlijk(bijv. tekenfilms etc) wordt er gelijk gezeurd over dat het kinderachtig is. Is het een Nederlands trekje wat besmettelijk is ofzo.
Elke persoon heeft een kant dat wat minder volwassen is, ook degene die zichzelf stoer vinden ... Het publiek die Nintendo trekt is dezelfde als vorige jaren plus de mensen die gek zijn op 3D.
laura leert paardrijden
laura leert thee zetten
laura leert afwassen
laura leert mode
etc
enz

De games die ervoor uitkomen zijn gewon zwak en overprices
iedereen dit gaat nog alleen over de ds en met zijn kinderachtige gevoel.
De 3ds heeft wel een paar sterke games.
maar vraag me af hoe lang dat duurt laatste 2 jaren alleen zwake games van ds gezien, die iedere halve gare in elkaar kan zetten (plaatjes met tekst eronder en dan 40/30 euro ervoor vragen)
Ik heb +/- 30 DS games en 0 er van zijn uit die serie. Je hoeft ze dus niet te kopen. ;)
Ouders met zagende kinderen + adolescenten die nog mentaal in hun kinderlijke Nintendoperiode zitten.
ik dus...

wacht ik maak er een 3d foto van...
Tja ik word weggemod maar het is een feit geworden. Waar Nintendo vroeger nog vele games had met een volwassen thema (ook al zag het er vaak kinderlijk uit en konden kinderen er ook mee weg), vandaag is het gewoon gericht op kinderen en oude fans die nog niet goed doorhebben dat ze hun hersenen niet meer gebruiken bij Ngames.
Onzin. Volwassenen kunnen prima lol hebben met diverse van die games. En bijvoorbeeld Castlevania (3 stuks voor de DS) liep ook prima, en dat noem ik toch echt een volwassen game. Veel mensen (volwassenen) amuseren zich prima met dingen als Mario, et all.

Dat heeft ook niets te maken met kinderachtig zijn, dat heeft met wat je leuke games vind te maken. En smaken verschillen nou eenmaal. Dat het jouw smaak niet is, prima, maar kraak daarom niet de smaak van een ander af.
Ik ga hem in de komende dagen ook in een winkel uitproberen, ik ben hem ook van plan om te gaan kopen. Ik vind het wel vervelend dat de eigenlijke bedoelde prijs €200 is en dat ze er gewoon €50 meer voor vragen. Hij is nu even duur als een PS3, en dat is de duurste console die er is te krijgen op het moment.
200 euro is niet de 'eigenlijk bedoelde prijs', dat is wat Nintendo ervoor wil hebben. De winkel moet hun kosten (omruilen, garantie, winkelpersoneel, opslag) er ook minstens voor terughebben natuurlijk, daarom gooit die er nog 25% bovenop. :)

Of als ze genoegen nemen met minder winst of minder kosten hebben (geen fysieke winkel bijvoorbeeld) kan die prijs wat omlaag, maar uiteraard nog steeds hoger dan de inkoopprijs.
nintendo hanteert, bij mijn weten, geen adviesprijzen meer.
Jongens de text van het artikel klopt niet.

De inkoopprijs voor winkels is 244 euro.

Ja dat lees je goed, een webshopje verdient er maar 6 euro op.

Bart Smit en Media Markt wel iets meet natuurlijk maar een inkoopprijs van 200 euro is misschien alleen voor de distributeur weggelegd en zelfs dan zou dat te goedkoop zijn.

Sowieso wat zou het probleem zijn als de winkel 50 euro winst pakt?

Wat dus niet zo is maar stel? Je klaagt toch ook niet erover dat BMW zijn Auto's verkoopt voor 50.000 euro en dat de dealer 10.000 euro pakt?

Nintendo probeert gewoon winst te maken op
hun hardware terwijl Sony quitte speelt of verlies maakt, tuurlijk liggen de prijzen dan dicht tegen elkaar.
Was gisteren al officieel te koop!
Nee, vandaag pas officieel. Dat sommige winkels hem al hadden liggen wil niet zeggen dat gister dan de officiele releasedate is.
Net gehaald voor mijn twee dochters, het 3D effect is goed te zien en zelfs al mee te spelen zonder dat je een 3D spel hebt aangeschaft. De menu's kunnen ook in 3D worden weergeven.
Heb er gister op mijn werk al even mee gespeeld. Wat een gruwelijk ding zeg :)
Heb het nooit zo op gehad met de DS, maar ik kom nu toch wel in de verleiding!
vooral AR in combi met het 3D effect ziet er geweldig uit!
Ook ziet hij er wat meer solide eruit dan de vorige versie.
Alleen jammer dat ik nog geen grafische effecten heb gezien vergelijkbaar met de PSP / PC / XBox / Playstation
Ik heb gisteren met de 3DS gespeeld. Ik moest echt zo'n 5 minuten wennen aan het beeld omdat ik er scheel van werd. Helaas overtuigd de 3DS mij niet omdat je het apparaatje echt gecentreerd voor je moeten houden voor de meest optimale kijkervaring.

Door de bewegingsparralax in de autostereoscopische techniek is je gezichtspositie/ kijkhoek tegenover het apparaat beperkt en wordt je al snel duizelig als je teveel beweegt met je 3DS omdat je ogen niet kunnen focussen.

Erg jammer aangezien ik een handheld koop om mobiel te gamen. Dat betekent dus ook in bijv bewegende voertuigen (bijv. onderweg naar een vakantiebestemming). Ook kan ik zo'n handheld niet heel lang stil houden aangezien ik niet hou van een statische lichaamshouding (wat trouwens ook erg slecht is). En na iedere keer bewegen moet je weer wennen omdat autostereoscopisch eigenlijk gezichtsbedrog is. Dat betekent dat je de handheld ook maar een zeer beperkte tijd kan gebruiken zonder moe of duizelig te worden (voor iedereen is dit anders). Nu kan je de 3D slider gebruiken om het 3D effect te verminderen of zelfs uit te zetten, maar waar koop je dan een 3DS voor?

Ook vind ik dat alle huidige 3D technieken, dus ook deze techniek, nog steeds te onscherp zijn naar mijn smaak. Maar dat is een persoonlijke mening.

Uiteraard ben ik het wel eens met het feit dat dit een technologische mijlpaal is in de handheld/ mobile industrie.

Klik hier om te zien hoe autostereoscopisch 3D werkt.

(Edit: ik heb Nintendogs & Cats 3D gespeeld)

[Reactie gewijzigd door Roorensu op 25 maart 2011 12:11]

Heb je wel met de 3D slider gespeeld? Dat schijnt nogal belangrijk te zijn voor de 3D ervaring...
Ik heb mijn 3DS al bijna een hele maand.
Ik hoopte al om wat mensen op de snelweg en op school in StreetPass op te nemen, maar helaas, nog niemand.
Ik hoop dat het nog gebeurt deze week, want in Zeeuws-Vlaanderen heb ik zowiezo geen kans.
Ik heb het 3d effect van de 3DS in een niet nader te noemen winkel gezien, en ik moet toegeven dat het 3D effect veel mooier is dan als je met een bril stereoscopisch 3D moet kijken.

Toch moet ik wel zeggen dat het me een beetje tegenviel dat het beeld niet even groot is (het scherm) als bij de DSiXL, maar dat komt gewoon omdat ik me er van tevoren niet echt in heb verdiept.

Mooi gedaan Nintendo! Een mooie stap richting een wereld vol 3D toepassingen :D
en de browser? die komt pas vanaf eind may?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True