Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Ubisoft Montreal, de ontwikkelaar achter Splinter Cell voor Nintendo's 3DS, bouwt de game rondom Epics Unreal Engine. Dat is opvallend, omdat Epic-topman Mark Rein eerder aangaf dat de 3DS niet krachtig genoeg is om de engine te draaien.

In een interview met Gamespot zegt Fabrice Cuny, producer van Splinter Cell 3D, dat de game gebruikmaakt van de Unreal Engine. Nintendo's nieuwste handheld zou volgens Cuny qua rekenkracht tussen de DSi en de Wii staan, en krachtig genoeg zijn om de engine te draaien. Wel hadden de ontwikkelaars tijdens de productie problemen met de stabiliteit van de ontwikkeltools die Nintendo leverde, maar dat is normaal bij een nieuw platform zegt Cuny.

De uitspraken van Cuny stroken niet met wat Mark Rein, vice-president bij Epic Games, eerder deze maand op de Game Developers Conference liet weten over de 3DS. Volgens Rein is de 3DS niet krachtig genoeg om de Unreal Engine te draaien. Rein benadrukte tevens dat Epic niets tegen Nintendo's spelcomputers heeft. "Zodra Nintendo hardware lanceert die onze engine goed kan draaien, springen we er bovenop", merkte hij op. Mogelijk doelt Rein op de recentste versie van de engine. Splinter Cell 3D is een remake van Splinter Cell Chaos Theory, dat in 2005 uitkwam en gebruikmaakte van een aangepaste versie van Unreal Engine 2.5.

Cuny laat in het interview verder weten dat Splinter Cell 3D zo goed mogelijk gebruiktmaakt van alle nieuwe features op de handheld. Zo is de 3D-functie in bijna het hele spel aanwezig, waaronder de laadschermen. Daarnaast wordt de gyroscoop bijvoorbeeld gebruikt voor het bewegen van de optische kabel waarmee onder deuren door kan worden gekeken. Het touchsreen wordt gebruikt voor het selecteren van wapens en gadgets, en het maken van tactische beslissingen. Splinter Cell 3DS moet samen met de introductie van Nintendo's 3d-handheld in de komende maand beschikbaar zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Video doet me heel erg denken aan PS1 cutscenes. Wel raar dat een developer de beheerder van de engine in het ongelijk stelt.
Waarschijnlijk hadden die het over UE 4.
Terwijl dit over UE 2.5 gaat
Unreal Engine 4 is waarschijnlijk pas over een aantal jaren pas klaar. Mark Rein had het waarschijnlijk over Unreal Engine 3
de comment is gemaakt ten opzichte van de unreal engine 3,
en dat omdat de unreal engine 3 wel geport is naar bijv de iphone
(en toekomstig waarschijnlijk ook android) mensen verwachtten daarom dat een port voor de 3Ds dan ook te verwachten zou zijn, maar dat bleek niet het geval.

chaos theory draaide idd op de unreal engine 2.5 en die is aanzienlijk lichter,
dus er wordt hier gesproken over 2 engines uit andere generaties.
Is dat filmpje wel ingame? Ik heb de 3DS zelf getest en die graphics kwamen niet eens in de buurt van dit filmpje...
Heb je al een paar filmpjes gezien van Resident evil voor de 3DS, daar kan je al ongeveer weten wat het allemaal aan kan.
ja heb ik gezien en als je goed kijkt zijn de maps niet groter dan 240x120.
en was het ook geen gameplay maar een in-engine cut-scene wat ook niet bepaald knap is.
100% niet in-game natuurlijk.
Mark Rein had het over de Unreal Engine 3
Inderdaad, en Chaos Theory draaide op UE 2.5 dus het zou heel goed kunnen dat deze laatste nu op de 3DS werkt.
de 3DS staat natuurlijk nog in de kinderschoenen, en de huidige generatie games die er voor zijn gemaakt zijn natuurlijk niet representatief voor wat het apparaatje later allemaal in beeld weet te toveren.
Evengoed zullen de graphics die van de NGP niet overstijgen, Nintendo is alleen wel een bedrijf wat liever innovatie brengt dan haarscherpe HD graphics, iets wat Sony liever andersom doet.
de 3DS heeft alleen niets innovatief, zelfs de NGP innoveert meer met multitouch back controles.
sony neemt zeker meer risico dan de veilige 3d upgrade aangezien de 3DS niet een totaal nieuw product is (Nintendo is een luie melkkoe geworden)
Een multitouch touch sensitive achterkant is meer innovatief dan een 3D scherm? Right... Eerlijk gezegd zie ik dat eigenlijk niet geweldig werken.

Daarnaast zijn er nog meer vernieuwingen in de 3DS: 3D camera, gyroscoop, analoog knuppeltje. Stuk voor stuk zijn de vernieuwingen misschien niet nieuw op gaming gebied, maar de combinatie is wel nieuw.

Als je Nintendo een melkkoe noemt is Sony is een even harde melkkoe: Er zijn meer PSP modellen geweest als DS modellen, en de NGP biedt ook maar een beperkt aantal vernieuwingen.


Het enige wat ik een beetje jammer vind aan de 3DS is dat het touchscreen niet multi-touch en capacitief is.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 24 maart 2011 16:39]

Het 3D-scherm van de 3DS is een technisch knappe prestatie, maar ik vind dat het eigenlijk weinig toevoegt aan de gameplay in vergelijking met bv. het touchscreen van de NDS.

Zelf kon ik overigens het 3D-effect zeer moeilijk zien, en bij de meeste beweging van de 3DS was het helemaal weg en zag je alles dubbel = game over.
3D-scherm is zo knap dat het recht uit de Sharp Fabriek komt, en Nintendo niet 1 cent in de ontwikkeling heeft ge´nvesteerd :+
inderdaad wat knirfie244 zegt;
een 3d scherm zonder bril, het was uiteraard al wel ontwikkeld, maar zat nog niet in een enkel stuk hardware (toen de 3DS aangekondigd was) en dat noem ik behoorlijk innovatief.
Wat Sony doet is voornamelijk kopiŰren; oh de DS had een touch screen, wat gaan we doen... IK WEET HET!! Ook een touch screen, en een touch pad aan de achterkant...en vette graphics... HA daar kan Nintendo niet tegenop... ennehh, we hadden 1 tepel op de psp... doen we er nu wel 2! (uiteindelijk ga ik het apparaat toch wel halen, maar niet vanwege de innovatie, maar de potentiele 1st party titels die er op gaan komen)

En wat betreft nieuwe modellen; dit had voornamelijk te maken met de mate waarin piraterij toenam, zodat ze een betere beveiliging konden inbouwen in het volgende model, wat tevens ook voor Sony gold. (dat ze vervolgens allemaal gekraakt waren, is natuurlijk weer jammer :P)
het is ook nintendo die mini-games op de iphone verwerpt en afdoet als een flut business (en toch maakt apple elk kwartaal meer winst dan Nintendo in 1 jaar met de iPhone/ipod :+ )

nintendo is zwaar out of touch en arrogant om zoveel goede ontwikkelaars uit te kotsen.
De games op de iPhone en de 3DS zijn nu niet bepaald te vergelijken he. :)
Feit is wel dat de dualcore ARM11-processor op 266MHz en het schamele GPU'tje al ver achterloopt bij huidige midrange telefoonhardware. Ze hadden beter zoals Sony voor de Xperia Play heeft gedaan een off-the-shelf Snapdragon kunnen pakken. Ook qua stroomverbruik zou telefoonhardware geen slechte keuze zijn geweest voor de 3DS, dunkt me.
Zodra Nintendo hardware lanceert die onze engine goed kan draaien, springen we er bovenop",

dan houdt hij zicht toch wel aan zijn woord, aangezien het toch met de engine gemaakt wordt.

grafisch ziet het er goed uit. hopelijk zijn alle spellen van zulke kwaliteit op de 3DS
Wat een gemekker weer allemaal, tjongejonge...

Als je de 3DS nu gewoon ziet als een zakformaat GameCube, dan kan je ook nooit te hoge verwachtingen krijgen.

En wat betreft de in-game beelden hieronder een linkje. Valt best mee, gewoon GameCube kwaliteit dus helemaal niets mis mee:

http://www.n1ntendo.nl/ar...ideo-van-splinter-cell-3d

Ik zelf vond trouwens de 3D versie van Metal Gear wel interessant, en grafisch ook dik in orde.

En inderdaad zoals hierboven al vermeld zullen naar verloop van tijd de titels er al beter uit gaan zien.

Resident Evil ziet er nu al heel goed uit en verscheidene andere ontwikkelaars zijn hun Wii engine al aan het gebruiken om games over te zetten naar de 3DS (waaronder de ontwikkelaars van The Conduit, even los van de niet overal even geweldige gameplay voor Wii standaarden toch een mooie game) waarbij er niet of nauwelijks verschil is in de graphics
Mark Rein doelt met zijn uitspraken op het gebruik van Unreal Engine 3, omdat daar al hun recente aandacht en ontwikkelingen in worden verwerkt. Met de Unreal Engine op zich, waar Ubisoft het over heeft, kunnen ook vroegere en/of aangepaste versies worden bedoeld, en die versies zijn er genoeg. Zo is er een aangepaste versie van Unreal Engine 2 voor de originele Xbox (UE X) en heeft zelfs Sony's PSP een eigen versie van een vroegere engine.

De 3DS kan de Unreal Engine zelf dus wel aan, maar Epic wilt hun nieuwe tech, de mobiele versie van Unreal Engine 3, pas porten als de mobiele hardware daar interesant genoeg voor is. Op dit moment hebben ze alleen nog UE3 ontwikkeltools voor het iOS platform.
NGP waarschijnlijk 199 euro? is het al 1 april?

de enige indicatie die is gegeven is dat de NGP waarschijnlijk 300, 350 of misschien iets meer gaat kosten. nu jij weer.
de NGP met 3G gaat meer kosten maar de NGP zonder 3G kost ongeveer 200 euro.
maar volgens mij ben jij onder de indruk dat er slechts 1 PSP NGP versie komt?

google maar weer eventjes :+

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 maart 2011 17:30]

Een handheld met 2 tot 4 keer betere specs dan de huidige high-end smartphones van 600 euro moet 200 euro gaan kosten volgens jou...

350 tot 500 lijkt mij realistischer. De PSP en PS3 waren ook niet goedkoop. Die markt mag nintendo hebben.

[Reactie gewijzigd door The_Double op 24 maart 2011 21:25]

een iPod touch heeft ook 2 tot 4X betere hardware dan een 3DS, en toch is hij goedkoper.
en een iPad 2 kost ook maar 499euro en veel tegra 2 tablets kosten ook 299euro.

bij de NGP subsidieert sony de console met de spellen, sony zal wel gek wezen om ver boven de prijs van de 3DS te gaan zitten.

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 maart 2011 15:34]

en nog iets de 3D kost qua productie kosten 90 euro met twee schermen.
en de iPhone 4 hardware zit ook in de AppleTV voor 99euro (en apple maakt daar echt wel 50euro winst op)

zet op die 50 euro hardware een touch-screen en je bent nog steeds geen 100 euro kwijt 8)7
en de volgende AppleTV zal echt wel dezelfde chipset als de iPad2/iPhone5 krijgen voor 99euro. :+

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 maart 2011 16:19]

sinds wanneer letten we op graphics bij een handheld?

mensen die dit doen snappen waarschijnlijk niet helemaal waar een handheld voor staat.
omdat dit ding 249euro kost en de NGP waarschijnlijk 199euro.
waar haal je dat vandaan? Vooral een ngp voor 200 lijkt me echt niet waarschijnlijk
allemaal leuk en aardig maar ik koop een nintendo handheld voor de first party games , als ze toevalllig gelikte grapichs hebben is dat alleen maar meegenomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True