Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Epic heeft laten weten dat Unreal Tournament 3 definitief niet voor Linux zal verschijnen. Het werk aan de port begon al in 2007, maar de laatste tijd was de ontwikkelaar angstvallig stil over de voortgang van het project.

Na een lange tijd van onzekerheid heeft Steve Polge, lead designer van Unreal Tournament 3, laten weten dat de Linux-port van de game het daglicht nooit zal zien. Het is niet bekend waarom het werk aan de port is stopgezet. Kort na de introductie van Unreal Tournament 3 in 2007 maakte Mark Rein, vice-president van ontwikkelaar Epic Games, al bekend dat de titel ook voor Linux zou verschijnen.

Het bedrijf huurde programmeur Ryan Gordon in om aan de port te werken. Gordon was in het verleden ook verantwoordelijk geweest voor Linux-edities van Unreal-spellen, en in september 2008 gaf hij de eerste screenshots van Unreal Tournament 3 op Linux vrij. Begin dit jaar zei Gordon nog dat hij bezig was met het optimaliseren van de code en het corrigeren van 'irritante bugs'. De laatste update was van augustus, toen hij aangaf nog steeds op laag tempo aan de Linux-client te werken. Nu blijkt uit de uitspraak van Polge dat Linux-gamers kunnen stoppen met hopen en dat de Linux-versie er niet zal komen.

Unreal Tournament 3 voor Linux

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Ook slecht nieuws voor Android(linux) gebruikers. Epic gaf een tijdje geleden al aan dat dat platform nog lang niet klaar was om de engine fatsoenlijk op te laten draaien. En dit helpt natuurlijk niet mee.
Epic zegt Linux dus vaarwel. Te kleine markt tot nu toe om ROI te halen?
Gelukkig draait de engine wel op Mac/PC, iOS en de consoles.

[Reactie gewijzigd door Dyn op 17 december 2010 15:33]

UT3 was gewoon geen geweldige game. Ik hoopte op een verbeterde ut2k4 maar helaas werd het meeste wat daar goed aan was eruit gebonjourd. De maps waren minder goed en de wapens waren gewoon niet fijn genoeg.
titan pack zorgde voor een korte opleving maar was too little too late...
Je leest er veel te veel in dan er staat. UT3 is more or less EOL voor Epic.
Heeft niks met UE3 op Linux te maken. Linux is nooit een official supported platform geweest voor UE3 (net zoals OSX dat nooit geweest is).
Android staat nog wel steeds op de agenda voor official supported OS. Er zijn verschillende partijen samen met Epic bezig voor UE3 op Tegra2 based Android systemen.
Epic heeft aangegeven niet meer verder te ontwikkelen... ik lees verder (nog) nergens dat dit project misschien toch wel wordt voortgezet door een ander, waarvoor ik de kans toch nog wel wezenlijk acht. Misschien dat die Hr. Gordon eraan blijft werken als een side-project ofzo? Laten we het hopen iig!
De heer Gordon is al tijden met andere projecten bezig (zie zijn twitter/ zijn blog). Waarschijnlijk heeft hij een NDA getekend waardoor hij ook niets over het project mag zeggen.
Ze hebben een flinke zak met geld gekregen destijds van microsoft om voor de xbox te gaan ontwikkelen en precies daarna begon al wel duidelijk te worden dat er dus ook geen linux werk meer werd gedaan, het verbaast me eerlijk wel enigzins dat ze er nog zo lang over gedaan hebben om dit de nek om te draaien.

Ergens wel jammer voor ryan gordon, maar ik denk dat hij ook wel door had dat het daarna een aflopend project zou worden.
geen wanhoop, ook voor de pc was UT3 geen geweldigge belevenis om te spelen.
ja, het had helaas niet het lekkere UT gevoel als de voorgaande games hadden. Maar verder was de UT3 engine wel de basis voor een aantal games waar ik me toch lekker mee vermaakt heb.

En excessive overkill samen met de gore mod voor UT3 is echt wel vermakelijk :)

Overigens, als de UT3 engine wel degelijke linux support had gekregen, hadden we natuurlijk ook wat meer UT-engine based games op linux kunnen hebben, zonder wine. Het zou een berg games in ieder geval een stuk OS onafhankelijker kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door M2M op 17 december 2010 15:39]

Ben ik het toch niet geheel mee eens. Ik heb alle versies van UT gespeeld (waarbij de eerste nog het meest) en ik vond UT3 dichter bij het origineel komen dan 2k4. Het hoge tempo was weer terug, iets wat ik in 2k4 niet echt merkte.

Wat ik nog het meest jammer vond was de 'innovatieve' manier waarop ingame muziek werd afgedraaid. Kevin Riepl had een aantal toffe remixes gemaakt van UT99 muziek, alleen kwamen ze op het briljante idee om wat rustigere muziek te draaien op momenten dat er geen actie was. Waardoor de hele spanning dood viel...
Kevin Riepl? Volgens mij waren het nog steeds Rom di Prisco en Jesper Kyd. Dit aangezien ik hier de CD voor me heb liggen :).

En ik ben het wel met je eens dat de snelheid van 1 er meer in zat dan bij 2k4. En ik heb me prima vermaakt met deze! Maar vooral met Vehicle Capture the Flag en Warfare.
Nope, het was echt Kevin Riepl ;)

@Rin: Voor zover ik weet zat het dynamische muzieksysteem zoals hij in 3 zit niet in Unreal 1, maar hier kan ik me in vergissen. Het was iig zo dat in 3 de muziek veranderde al naar gelang er actie was of bepaalde gebeurtenissen werden getriggerd. (Niet te verwarren met de triggers zoals ze vooraf in UnrealED in het level werden gebakken)
dat muziek systeem zat in unreal 1 niet in unreal tournament ;)
Helaas denken de gamesponsors dat er minimaal aan de linux-versie teverdienen valt
En er heel veel werk nodig is
Ja, als je maar één gastje aan het programmeren zet voor een port en dat ook nog eens op een lage prioriteit gebeurt (blijkbaar) is er heel veel werk aan, of sowieso lang.
Als de port eenvoudig is, kan 1 goede programmeur dat in een redelijke tijd opleveren. Als de port ingewikkelder is zul je er een team op moeten zetten maar kun je je ook afvragen of het dan nog rendabel is. Men gokte op eenvoudig te doen en dat bleek niet zo te zijn. Cancellen is dan vrij logisch.
Daarom speel ik nog steeds UT99, die speelt tenminste lekker. :)
Ja qua gameplay speelt dat lekkerder. Vooral istagib is daar leuker. Er zit een bepaalde delay in die het heel lekker maakt om instagib only matches te spelen.
insta<>delay

Ik snap niet wat je wil zeggen?
Er is wel een delay bij dat "impact effect" maar het schieten is wel zonder delay.
Instagib mutator: play the game with modified shock rifles (schiet, raak, dood, altijd)
Hij bedoelt dat de muis waardeloos beweegt, en nee directinput uit/aanzetten wil niet.
haha ja dat vind ik inderdaad ook nog steeds de beste... gewoon lekker oldschool, en het draait op ongeveer iedere PC :)
ja alleen jammer dat niet alle servers compartibel zijn met windows 7.....

UTDC Error kom je dan weer tegen [ARG]
Er is nu een nieuwe Anti Cheat genaamd [ACE] en werkt perfect voor UT99 met Windows 7 ;).

En de meeste servers zijn al uitgerust met [ACE].

meer info op unrealadmins:
http://www.unrealadmin.org/forums/showthread.php?t=30016
(misschien account nodig tho)
En getest Werking 100% beter dan met UTDC bedankt voor de tip nogmaals :) :) :) :)
Offtopic: Geen probleem :)
Mee eens, was een hopelose tech demo. Je mist niks als je deze game niet op Linux kunt spelen.

Wat wel jammer is, is dat de engine nu niet voor linux komt. Hierdoor zal er ook niet zo snel een goede game voor linux uitkomen. Zoals een Bioshock, Deus Ex of Borderlands. Allemaal Unreal 3, allemaal gedoomd incompatible.
Unreal is bekend om zijn 3D engine niet game zelf.

Dit is een nare terugslag vor gaming in zijn geheel op linux :(
Tegenwoordig zijn er zoveel games die gebaseerd zijn op het U3 engine die allemaal geport kunnen worden mits de engine klaar gemaakt wordt voor linux
ook voor de pc was UT3 ...
Linux draait ook gewoon op een PC hoor...
jammer, heel jammer

Epic en ID software waren/zijn de enige grote jongens die fatsoenlijke ports (native) naar linux brachten. UT3 draait wel via wine, maar daarbij mis je vaak toch net dat beetje extra...

Wine-HQ:
Installatie en patchen werkt via wine (of je pakt je reeds geinstalleerde versie). Wel zijn 2 strings nodig in 't register.
[HKCU\Software\Wine\Direct3D] OffscreenRenderingMode = fbo
[HKCU\Software\Wine\DirectInput] MouseWarpOverride = force

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 17 december 2010 15:32]

Valt dit spel niet al gewoon onder Wine te draaien?

De Linux gebruikers die ik ken zitten er meestal niet zo mee als er geen speciale linux versie is. Verder is UT3 niet al te populair uitgevallen, ik vraag me af hoeveel mensen er nu nog op zitten te wachten.

Een Linux editie van de UDK zou natuurlijk wel een boel mensen blij maken.
Jammer, maar zat er wel aan te komen. UT99 werd toendertijd wel geport naar Linux, maar echt veel overtuiging zat er niet achter. Er is nog wel wat werk door de community aan gedaan, maar het is nog steeds vele malen makkelijker om het spel te draaien via Wine dan de native port. Gelukkig draait UT3 ook prima onder Wine dus Linux gamers hoeven niet te wanhopen :)

Het enige jammere is dan wel weer dat anticheat software vaak niet draait onder Wine, dus multiplayer zit er niet altijd in... wat mij betreft zou Epic er beter aan kunnen werken om fixes in Wine te maken waardoor die issues opgelost wordt dan dat werken aan een halfzachte native port ;)
Volgens mij hadden ze _beloofd_ dat er een port zou komen. Nu ze dit niet doen, worden ze wel een beetje ongeloofwaardig.

Er zijn dus toen Linux gebruikers die de game hadden gekocht en op de port zaten te wachten (die dus nooit is gekomen). Beetje misleiding, imho.
Tja, heb UT3 toch tijdje op m'n pc staan, maar ik denk niet dat het een hoogvlieger was qua gameplay. Wat betreft het linux gebeuren denk ik dat dergelijke initiatieven die ten onder gaan geen goede zaak zijn voor het commercieel aspect van linux naar de game community is. Er valt veel geld te rapen in dergelijke business, maar Linux is er duidelijk nog altijd niet klaar voor. Jammer genoeg blijft het windows platform dan ook hét platform om naast de consoles games op uit te brengen; bengelen de andere besturingssystemen ver achterop qua desktopgaming... Bij deze weer een bewijs dat de Linux-community nog veel werk aan de winkel heeft!
Hoewel het begrijpelijk is vanuit Epic dat ze niet (veel) geld willen steken in het poorten van de game naar Linux is het uiteraard wel heel jammer. UT en UT2004 deden het prima.
Ander nadeel is dat dit in elk geval niet mensen gaat bewegen om naar Linux over te stappen. Het veelgehoorde argument "dan kan ik niet meer gamen" wordt er gewoon niet kleiner op. De vicieuze cirkel blijft zo intact.
Volgende keer beter dan maar. 'k Heb zelf UT3 nog nooit gespeeld. :+
Alle games die ik wil spelen op Linux heb ik aan de gang gekregen via Wine. Soms kan het een paar jaar duren, voordat iets compleet werkt, maar ik heb toch geen super high-end videokaart, dus dan is dat ook niet zo belangrijk.

Dat de abstracte massa dit niet wil doen, is helemaal niet zeker, aangezien ik genoeg mensen heb gezien die de meest simpele vragen stellen op de Wine fora. Dus het zijn zeker niet alleen meer ontwikkelaars die Wine gebruiken. Wine is bijna mainstream geworden.
De enigen die ooit over zullen (kunnen) stappen naar Linux zijn zakelijke gebruikers op kantoor e.d., misschien wel juist om te voorkomen dat men spelletjes speelt op de PC.

Maar daar staat weer een onbetrouwbare fileformat compatibiliteit tegenover. Als je werkt met Openoffice is dat prima, maar dan moet je wel je medewerkers instrueren dat je hun klanten geen openoffice bestandsformaat sturen maar het opslaan als .doc enzovoorts.
Maar daar staat weer een onbetrouwbare fileformat compatibiliteit tegenover
En dat is beter op windows? en met ms office? zelfs tussen versies van ms office is vaak een grotere incompatibiliteit dan tussen ms office en openoffice.
Ondanks de windows bril van actoren bij grote organisaties (wat een rationele benadering van een keuze voor een bepaalde software oplossing vaak in de weg staat), komt er juist (vanwege de EU) langzaam wat meer standaardiseren, ondanks de tegenwerking vanuit MS.

Oh ja, en een organisatie die maximale compatibiliteit voor nu en de toekomst wil gebruikt ODF (of pdf)
Sorry maar wij hebben openoffice weer vervangen door ms Office, te traag, minder gebruikervriendelijk, ouderwetse uitstraling, problemen met documenten uitwisseling en nog een trits kleine en grote ergenissen leide tot de conclussie dat MS Office uiteindelijk het geld waard was.

Maximale compatibiliteit voor de toekomst is bij ons niet relevant. Veel documenten zijn een maand na het versturen al niet meer interessant. Maar als PDF (een formaat beheerd door 1 bedrijf) optimale compatibiliteit garandeerd geldt voor mij hetzelfde voor het MS Office formaat. Open standaards worden redelijk overdreven. Veel bedrijven gooien na 5 jaar correspondentie weg. Ook kan ik nog steeds Wp5.1 bestanden inlezen De noodzaak om tot in eeuwigheid bestanden te moeten kunnen lezen wordt dan ook zwaar overbelicht. Belangrijker is dat programma's nu dezelfde bestanden kunnen bewerken. En ja, file compatibiliteit is beter geregeld met MS Office. Of je nu Linux osx of windows gebruikt in- en export van de MS formaten werkt gewoon beter dan ODF
Je kan kiezen om altijd als MS Office formaat op te slaan ;)

edit: bij de eerste maal opslaan wordt dit gevraagd

[Reactie gewijzigd door !nFerNo op 17 december 2010 16:19]

Maar daar staat weer een onbetrouwbare fileformat compatibiliteit tegenover. Als je werkt met Openoffice is dat prima, maar dan moet je wel je medewerkers instrueren dat je hun klanten geen openoffice bestandsformaat sturen maar het opslaan als .doc enzovoorts.
Bij ons mogen we NOOIT .doc bestanden sturen :)
idd, pdf is véél professioneler en beter ondersteund
Epic fail...

@SinergyX hieronder: was een geintje, ivm de naam... ;) hoopte dat ie gewaardeerd werd, maar zo niet wordt ie weggemod...

Maar verder ben ik het wel met je eens...ik zou het wel leuk vinden als er spelen voor Linux native geschreven worden...komt die markt misschien eens op...

maar ja, dat is een droom, zal wel niet snel gebeuren...

[Reactie gewijzigd door Boy op 17 december 2010 15:39]

Maar verder ben ik het wel met je eens...ik zou het wel leuk vinden als er spelen voor Linux native geschreven worden...komt die markt misschien eens op...
Er zijn wel Linux games - die ook nog een beetje leuk zijn, maar blijkbaar wil de doorsnee Telegraaflezer liever door de kamer hupsen met een Wii of staan stuiteren voor een XBox Kinect.
Stel, dat je een monstergame zou schrijven voor Linux, dan is het draagvlak in de markt te klein om het tot een succes te laten verworden. Er zal dus eerst iets aan het imago van Linux moeten gebeuren, voordat dit als volwaardig plaform gezien zal gaan worden.

Persoonlijk - speel ik zowel games op mijn Windows pc als op mijn Linux bak. Elk platform zijn eigen games.
Er zal dus eerst iets aan het imago van Linux moeten gebeuren, voordat dit als volwaardig plaform gezien zal gaan worden.
Het heeft alles met vendor-lockin te maken, direct3d is destijds precies in de markt gezet met het doel cross platform compatibiliteit op langere termijn te frusteren, de enige reden dat je de laatste tijd weer wat cross-platform games ziet verschijnen (mondjesmaat) is omdat opengl weer wat meer gebruikt wordt en er dus ook meer developers ervaring mee hebben.
jah en nee;
Epic heeft eerdere releases van hun games ook voor linux uitgebracht. Dat creeert een bepaald verwachtingspatroon bij de end-users.

Quake en Unreal games zijn mateloos populair voor linux. Kijk maar eens op fileplant.com daar kun je vaak nog (oude) mods downloaden voor die games, waarbij de linux variant vaker gedownload wordt dan de windows release.

Menig linux gebruiker ligt niet wakker van de graphics; 't draait toch om de game fun.
Voor wat? Het gross zat toch al niet in Linux en die paar die wel onder Linux wilde spelen, konden dit gewoon via Wine.
En waarom stappen gamers niet over op Linux? En waarom wordt Linux niet ondersteund? ;)
En waarom stappen gamers niet over op Linux? En waarom wordt Linux niet ondersteund? ;)
Geen Direct3D zal een belangrijke reden zijn. Het kan niet uit voor de meeste gamemakers om een tweede engine te maken die OpenGL ondersteunt, en d'r zullen vast hele goeie redenen zijn om Direct3D boven OpenGL te verkiezen die niks met ondersteuning van videokaartfabrikanten e.d. te maken hebben.
Direct3D of OpenGL maakt niks uit. Dit gaat niet over techniek, maar over geld. Linux is gewoon een veel te kleine markt om games voor te maken die zichzelf terugverdienen. Alleen de beste games, die echt veel verkopen, kunnen winstgevend geport worden.

Zelfs op de Mac is er vrij weinig game aanbod terwijl het marktaandeel van de mac flink groter is dan van Linux. Tien keer zo groot of zo?
Het grootste probleem is de diversiteit aan distro's die ook nog eens niet allemaal compatible met elkaar zijn...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True