Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Ontwikkelaar Epic Games heeft op de Games Developers Conference gedemonstreerd wat visueel mogelijk moet worden met de volgende versie van de Unreal Engine. De demo draaide op drie gekoppelde DirectX 11-videokaarten.

Epic wil met de demonstratie hardwarefabrikanten en softwareontwikkelaars laten zien wat mogelijk is en in welke richting ze moeten gaan werken. De techdemo met de naam Samaritan werd ontwikkeld door een klein groepje mensen en maakte gebruik van drie niet gespecificeerde DirectX 11-videokaarten voor het renderwerk. Volgens Epics vice-president Mark Rein is de demo een 'liefdesbrief' aan hardwarefabrikanten. Hij hoopt dat er binnen niet al te lange tijd mainstream-hardware op de markt is die dit soort beelden in realtime kan renderen.

De cinematische techdemo, waarvan het videomateriaal nog vrijgegeven moet worden, speelt zich af in een vervallen, met neonlichten gevulde straat in de regen. De screenshots laten naast een grote mech, ook de hoofdpersoon zien die gebruikt wordt om verschillende technische snufjes uit te beelden. Zo valt te zien hoe hij langzaam van mens in machine verandert door middel van dynamische tesselation en displacement. Verder demonstreren de beelden de effecten van sub surface scattering, geavanceerde schaduwen en reflecties, en een depth-of-field-effect met realistische bokeh.

Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine Beelden van de next-gen Unreal Engine
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Playability is niet hetzelfde als een techdemo. Zie alle demo´s van ATI (nu AMD) en Nvidia bij elke nieuwe DX versie of introductie van fundamenteel andere hardware.

Het is bedoeld als een uitdaging aan soft- en hardware fabrikanten om te tonen welke richting het in moet, hoewel Epic natuurlijk toch al aan tafel zit bij de DX12 specificatie club en regelmatig praat met de grote graphic chip fabrikanten. Het is dus in werkelijkheid meer een showoff van wat ze nu al kunnen met DX11 en bestaande videokaarten en hun getweakede, bijna 4.0 engine.

Tot nu toe vind ik de meeste game ontwikkelaars niet erg goed in het ´challengen´ van hardware ontwikkelaars. Bij ATI en zeker Nvidia werken zoveel mensen die goed voor ogen hebben wat de bottlenecks zijn en welke richting de doorbraken te verwachten zijn. De meeste game ontwikkelaars hobbelen er vaak wat achteraan door gebrek aan blikken vol computer graphics phd´s.

Het is een behoorlijke taak om game ontwikkelaars op te voeden en ze de hardware ook fundamenteel te laten gebruiken. Het is niet voor niets dat engineers van de grote hw spelers vaak uitgeleend worden om de game engines te optimaliseren.
Het heeft geen nut om hardware ontwikkelaars te challangen zolang je te maken hebt met de PS3 en de xbox360.
Misschien niet zozeer op hardware maar wel op de driverkant?
Hopelijk gebruikt Bioware dit in Mass Effect 3 (ze gebruiken UE3)
De beelden zijn van de next-gen versie van Unreal Engine. UE3 is current-gen dus helaas.
Dit is gewoon een update van UE3, dus het is mogelijk dat ME3 er gebruik van maakt.

Al lijkt het me niet verstandig om halverwege het project opeens het spel te updaten zodat de nieuwe features werken. Ze zullen deze engine wel gebruiken, maar zonder de nieuwe eye-candy.
Dat ligt er gewoon aan hoe moeilijk het is om te implementeren. Ik gok dat ze heus wel een versie proberen om te zetten naar de nieuwe engine om te kijken of het uberhaupt werkt en hoeveel het kost om aan te passen. Want dit soort nieuwe effecten zorgen toch weer voor mooiere beelden en dat kan juist weer in reclame worden verwerkt.
Hopelijk gebruikt Bioware dit in Mass Effect 3 (ze gebruiken UE3)
Reken er maar niet op, te laat in de ontwikkeling van dat spel. Deze versie van de engine is nog niet eens af, laat staan dat het geoptimaliseerd is en probleemloos werkt op consoles. Misschien dat spellen die nu in de planningsfase staan hiermee kunnen werken, dat je ze over 2-3 jaar ziet verschijnen.
Ja, maar UE 3.971 is niet bedoeld voor de consoles... niet voor de huidige.
ze gebruiken de engine die ze ook voor mass effect 2 op ps3 hebben gebruikt dus niet deze nieuwere
Mass Effect 3 komt pas eind dit jaar uit. Goede kans dat ze de nieuwe engine eraan kunnen hangen. Met een beetje nette abstraction in de code moet dat best kunnen zonder extreem veel aanpassingen. Dan is het alleen nog een kwestie van daadwerkelijk de nieuwe features gebruiken (dit zijn immers nieuwe effecten die naar ik aanneem ook op een andere manier 'geactiveerd' moeten worden).
Onmogelijk en zal niet gebeuren. Console hardware kan dit gewoonweg niet draaien en dan moeten ze dit exclusief voor de pc gaan integreren. Als ze nu al 3 videokaarten nodig hebben om dit te draaien dan zal dit niet goed draaien een gemiddelde videokaart van nu. Denk maar eerder aan Mass Effect 4 op z'n vroegst.
er wordt een nieuwe engine gebruikt in mass effect 3. mass effect voor de ps3 gebruikt de nieuwe engine al omdat de console niet overweg kan met de oude engine.

Verder vind ik de beelden super mooi. x360 en ps3 zullen hier alleen helemaal geen gebruik van kunnen maken. (Misschien een idee om expention packs voor de consoles uit te brengen? N64 style :P)
Ziet er heel netjes uit, maar het zijn vooral de lichteffecten die het 'm doen.
Zal deze ook beschikbaar komen voor de 360? Dan is het een hele prestatie.
De 360 ondersteunt geen DirectX11 en dus geen Tesselation. Helaas, dat feest gaat dus niet door. Uiteraard zal er wel een uitgeklede build komen die zelfs met DX9 compatible is voor iedereen die nog prima uit de voeten kan met 2 8800GTXjes in SLI, maar ik denk dat je dan weinig spectaculairs overhoudt ten opzichte van engines die op die verouderde versie van DX zijn gebouwd...

Mooie plaatjes allemaal, al waren Unigine Heaven en DM11 al heel fatsoenlijke showcases van wat DirectX11 te bieden heeft...
Tesselation is geen Direct3D 11-exclusieve techniek. Sterker nog, de Xbox 360 heeft een tesselator aan boord, maar het schijnt niet zo geweldig te zijn om te gebruiken in games.
Inderdaad, de Xbox 360 heeft een superset van DirectX9 functies aan boord, maar het is niet percies Dx10/11.
OpenGL 4+ ondersteunt geloof ik ook Tessellation, maar dat draait ongeveer op dezelfde hardware.
De 360 heeft wél ondersteuning voor tesselation in enige vorm, doordat het een oudere ATi chip op zat waarin hierop werd geanticipeerd. Hij is echter niet te vergelijken met de DX11 standaard en zal dus ook niet hetzelfde neer kunnen zetten. Sowieso hadden de ATi chips destijds meer functies dan noodzakelijk voor de DX10 standaard, omdat de standaard naar beneden was geschroefd omwille van nVidia die het niet voor elkaar kreeg z'n kaarten anders op tijd te leveren.
360 PS3 hebben geen DX11 ondersteuning. Dus mogelijk een DX 9 a 10 getweakde versie voor de consoles :(
Ziet er mooi uit! Maar ik heb wel een kleine bedenking...
De cinematische techdemo, waarvan het videomateriaal nog vrijgegeven moet worden
Het kan ook zijn dat het gewoon door de foto's is maar, als het om een 'cinematische' demo gaat. Denk ik bv aan de introfilmpjes van Blizzard. Evenaren de recentste filmpjes niet qua qualiteit met deze?

Of bekijk ik dit verkeerd? (het zijn natuurlijk enkel nog maar foto's)
Die introfilmpjes van blizzard zijn natuurlijk niet in real time gerenderd, in tegenstelling tot dit. Dit zou zogezegd 'in-game' zijn.
Bij 'cinematisch' bedoelen ze dat het allemaal van te voren gerenderd is, dwz dat je niet als speler er in rond kunt lopen. Filmpjes gemaakt met de in-game engine (die in realtime draaien) worden ook gewoon onder 'cinematics' geschaard. Die introfilmpjes van Blizzard worden gespecificeerd als 'pre-rendered cinematics' oid.
De concurrent staat gelukkig ook niet stil. Zie hier een video van de CryEngine3.

http://www.gametrailers.com/video/gdc-11-cryengine-3/711208

Ik hoop dat er eens een engine uit komt die realtime kan raytracen, maar dat zit er waarschijnlijk niet in de komende paar jaar.
Ik hoop dat er eens een engine uit komt die realtime kan raytracen, maar dat zit er waarschijnlijk niet in de komende paar jaar.
Zowel Intel en NVidia werken op het moment aan zoiets, het probleem op het moment zou zijn dat de framerate daalt bij onverwachte bewegingen.
thanx voor de trailer, ook dat ziet er zeer ZEER goed uit, zeker de sandbox editor..
While the demo was made by only three artists, one rigger, and a number of mocap artists, it did run on three graphics cards. However, Rein stated: "We suspect that with a little bit of optimisation this could even run on a single Ti500 card"

Marc verwacht dus nog behoorlijke aanpassingen te kunnen doorvoeren zodat oudere systemen de engine ook kunnen draaien - benieuwd of dat dan voordeel oplevert in online games; minder details/pixels etc betekend duidelijker zicht op de poppetjes (je wordt minder afgeleid door al 't grafisch pracht en praal)
benieuwd of dat dan voordeel oplevert in online games; minder details/pixels etc betekend duidelijker zicht op de poppetjes (je wordt minder afgeleid door al 't grafisch pracht en praal)
Grafische pracht en praal moet je dan maar leren negeren, :+. Ik denk dat jij het echter hebt over effecten als mist, regen, schaduwen etc. Vaak zijn er in moderne engines wel 'fallbacks' in de vorm van eenvoudiger effecten, die zijn lichter op de grafische kaart maar zorgen voor dezelfde (on)zichtbaarheid van je tegenspelers. In theorie, natuurlijk, maar voor het grootste deel zal het voor / nadeel dat je hebt met andere grafische instellingen te compenseren zijn of marginaal zijn.
A single Ti500? Dat is een GT3 kaart van jaren en jaren geleden, volgens mij nog een DX8 kaart. Bied natuurlijk wel mogelijkheden voor games die echt op elk systeem gaan draaien, maar dan moet je wel bizar veel gaan inleveren op beeldkwaliteit (laat staan dat een Ti500 uberhaubt op hogere resoluties kan draaien).
Er wordt natuurlijk gedoeld op een GTX 560 Ti of een kaart van iig de 5XX generatie van NVIDA.
Denk niet dat het spel überhaupt op te starten is op een geforce 3 ;)
Grappig hoe op de manier waarop zij de fout maken om het een "Ti500" te noemen, jij vervolgens "GT3" zegt terwijl je "GF3" bedoelt.

Als je nauwkeurig wilt zijn over benaming/nummering, doe het dan zelf ook goed. :p
Alle detail op Low natuurlijk.... en een lage reso.
Intel had toch een tijd geleden Wolfenstein aangepast voor real time raytracing?
Was een Larrabee demo als ik mij niet vergis?

Volgens mij is het ook niet het probleem dat het niet kan, maar net zoals bij deze presentatie dat de rekenkracht nog ontbreekt om dit fatsoenlijk te realiseren?
Het goed laten draaien is de kunst. Daar moet je slimme optimalisaties voor uitvoeren. Dezelfde (betere) kwaliteit is redelijk makkelijk te verkrijgen met "brute force" ray tracen en radiosity/photon mapping. Alleen kost dat veel te veel tijd. De technieken op zich zijn dus wel bekend, maar snelle real-time implementaties -- die het effect vaak alleen benaderen -- ontbreken meestal.
sommige van die renders zijn echt onwerkelijk. :9

helaas waren die renders van crysis dat ook en duurde het zeker 3 jaar voordat een persoon zonder 5000 euro te verspijkeren aan zijn pc zulke beelden kon krijgen.

als deze engine nou eens backwards compatible zou zijn met de oude unreal engine (die ook de spinter cell's gebruikt) kan het nog wel een een zeer interesante toekomst voor de modcommunity worden. :9
Grote kans dat dit binnenkort (misschien dit jaar nog) in UDK komt te zitten. Hoeft niets backwards compatible te zijn hoor
Dat plaatje van die auto (10) ziet er wel realistisch uit. Vooral de reflectie van de auto en het licht in de waterplassen op de weg.

Het Witte Huis ziet er wel een beetje vreemd uit op de achtergrond, maar dat is er waarschijnlijk in geplakt vanuit een brakke foto.
Dat is niet het witte huis, dat is het capitool. En zo raar ziet die er niet uit volgens mij?
Wow dat ziet er erg mooi uit! Ben beniewd wat voor videokaart er nodig is om dit soort ingame beelden te kunnen realiseren..
Leuke bladerunner-achtige setting by the way!
Ik denk dat er 3x Nvidia 5xx op stond
Voor de techdemo ja, in zijn volle, ongeoptimaliseerde glorie. Er wordt aangegeven dat het met optimalisaties op een lichter systeem gedraaid kan worden, maar ook een knipoog naar de fabrikanten van GPU's dat ze door moeten gaan met de ontwikkeling en verbetering van GPU's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True