Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 164 reacties

De eerste gameconsoles van de volgende generatie arriveren naar verluidt eind 2012. Onder meer Ubisoft en Electronic Arts zouden al werken aan hardware met vergelijkbare specificaties als die van de vermeende nieuwe Xbox.

De Britse gameswebsite Edge schrijft dat er bij Ubisoft Montréal al enige tijd wordt gewerkt op zogenaamde 'target boxes'. Nog voor het einde van 2011 zouden de eerste dev kits geleverd moeten worden aan de ontwikkelaars. Edge schrijft dat AMD de grafische chip levert voor de uiteindelijke console. De betrokken uitgevers wilden niet reageren op de geruchten.

De geruchten over een eventuele introductie of aankondiging van een nieuwe Xbox gaan al enige tijd. Deze week claimde de Franse website Xboxygen dat Microsoft de hardwarespecificaties van de nieuwe Xbox op de Consumer Electronics Show, begin januari in Las Vegas, zal vrijgeven. Ook Xboxygen verwacht dat AMD de gpu voor zijn rekening neemt.

Behalve Microsoft zou ook Sony al volop bezig zijn met een nieuwe console. Edge meldt in hetzelfde artikel dat ten minste één ontwikkelstudio van Sony zijn focus heeft verlegd van de PlayStation 3 naar de opvolger. Die studio zou ook een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van de grafische technologie van het apparaat. Wanneer de nieuwe PlayStation aangekondigd zal worden, is nog niet bekend.

Volgens Edge willen Microsoft en Sony beide als eerste hun console op de markt brengen. De Xbox 360 kwam een jaar eerder uit dan de PlayStation 3 en mede daardoor heeft de console van Microsoft wereldwijd nog steeds een kleine voorsprong op de PS3. Van de console van Microsoft zijn volgens Edge 57,6 miljoen exemplaren verkocht, terwijl de PS3 55,5 miljoen keer over de toonbank is gegaan.

Bovendien zouden Microsoft en Sony, door in 2012 al een nieuwe console te presenteren, de wind uit de zeilen van de Wii U kunnen nemen. Edge verwacht dat Nintendo's nieuwe console pas tijdens de E3 in zijn uiteindelijke vorm getoond zal worden, en wat rekenkracht betreft vooral geschikt zal zijn voor games die ook draaien op de hardware van de huidige Xbox 360 en de PlayStation 3. Door al in 2012 over te stappen naar nieuwe hardware, zouden Microsoft en Sony de third-party support voor de Wii U onderuit kunnen halen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (164)

Ik meen me nog te herinneren dat Sony bij de PlayStation 3 heeft ingezet op een console die "minimaal 10 jaar mee zou gaan" alvorens er een nieuwe PlayStation zou komen. Als er in 2012 daadwerkelijk een nieuwe PlayStation aangekondigd wordt dan betekent dat dus dat dit weer een marketingpraatje was waar we allemaal massaal ingetuind zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk logisch dat de ontwikkelingen niet stilstaan en dat de PS3 (naast een eventuele nieuwe PS4) nog een aantal jaren ondersteund wordt t.b.v. mensen die minder geld in gaming willen steken of gewoon minder budget hebben.

Zie ook het artikel Misunderstanding the PS3's 10-year lifecycle van GeekRevolt
Als je kijkt naar levensduur van de Ps2 (waar nog steeds games voor uitkomen) geloof ik ook wel dat de PS3 "10 jaar" meegaat.

Daarnaast, zou je 10 jaar met een console willen doen terwijl graphics ed bij de rest veel beter worden door een nieuwe versie van een concurrerende console?
Kan je nagaan, de hardware van de Ps2 stamt nog uit het vorige millennium :D
"10 jaar meegaan" is niet hetzelfde als "er komt pas een volgende apparaat over 10 jaar"...
En het werd ook maar eens tijd. Nu hoop ik echt dat ze eens met (echt) deftige hardware komen. Hardware die gaat kunnen tippen een de nVidia 600 series (Kepler) en de (AMD) HD 7000 series (Southern Islands).
Dit las ik van de week op de Twitterpage van Major Nelson:
Today we have 11-11-11 and next year we get 12-12-12. Not sure what it all means, but there it is.
Het hoeft natuurlijk niets te betekenen, maar in verband met de geruchten zou het natuurlijk kunnen dat het de launchdate is van de nieuwe XBox (in de US).
Mijn idee over de tijdlijn:
- CES 2012: Mock-up wordt getoond, specs worden bekend gemaakt en demofilmpjes worden getoond.
- E3 2012: Uitgebreide presentatie plus speelbaar voor het publiek.
- 12-12-12: In de winkels voor de feestdagen, belangrijk in de US
12-12-12 heb je de belangrijkste evenementen al gemist in de VS: Black Friday en Thanksgiving, doorgaans wordt er eind november meer aan gadgets, hardware en kado's uitgegeven als met de kerst.

Als de xbox3 inderdaad op 12-12-12 uitkomt dan verliezen ze mogelijk een hoop sales aan de WiiU tijdens thanksgiving.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 17 november 2011 13:54]

Dan maar 10-11-12? Ben je 2 maanden eerder. (1tje voor de Nederlanders)
Wat is er mis met 3-6-12?
Ik vind het leuk als een game hele mooie graphics heeft, maar tegenwoordig maakt het mij niet meer zo heel veel uit. Kijk bijvoorbeeld naar MW3, graphics zijn helemaal niet belangrijk. De gameplay daarintegen juist wel. Daarnaast kan de PS3 erg mooie plaatjes op het scherm toveren, kijk maar naar Uncharted. Ze gebruiken in Uncharted 3 de volledige kracht van de PS3, maar door de engine te verbeteren kan er nog meer uitgehaald worden. Wat mij betreft voldoet de PS3 nog ruimschoots, maar een opvolger zit er natuurlijk wel aan te komen.
Maar laat het gelijktijdig ook de limiterende factor zien bij bijvoorbeeld BF3, die grafisch een wereld van verschil is met de PC variant. PS3 heeft met BF3 al diverse framedrop momenten en je wil al helemaal niet door je XMB scrollen als je BF3 hebt draaien (buiten de HD, zie je dat er te weinig CPU kracht over is om alles nog normaal te laten draaien, zelfs berichten typen gaat traag).

Daarnaast, geen enkele console levert op dit moment 'native' 1080p beelden, alles is een mix van lagere resoluties (uitzonderingen daargelaten) of gewoon nog op 720p met upscale.
Ik denk dat dat geen CPU probleem is. De Cell in de PS3 is denk ik nog steeds krachtiger dan mening PC CPU op het moment. Denk eerder aan het werkgeheugen wat het probleem kan zijn.
Dan menig PC CPU, waarschijnlijk wel.
Dan menig game-PC CPU, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Die cell schijnt sowieso een hel te zijn om te programmeren, omdat je weer met een copmleet andere architectuur werkt. Vandaar dat je ook ziet dat de PS3 games vaak niet lekker werken, terwijl de Xbox het wel aan kan.

Een nieuwe console vind ik trouwens nog steeds geen probleem. Een dedicated gaming device is natuurlijk leuk, het probleem is alleen de games die er voor worden gemaakt en de community. Momenteel vind ik de PC community nog vele malen beter. Doe mij maar een meer open console systeem, wat je gewoon kan gebruiken met toetsenbord en muis, waar je ook enkele andere programmas op kan draaien (Teamspeak en dergelijke). Achja, er zal vast een hele goed reden zijn om dit niet te doen.... Ik zie hem in ieder geval niet.
Voor een PS3 moet je meer paralleliseren en dat is iets waar mensen zowiezo niet zo goed in zijn. Als een spel te weinig parallele threads heeft zal het prima lopen op een krachtige singlecore of een Xbox 360 maar slecht op een PS3.

Daarnaast, denk ik dat de PS3 nog makkelijk mee kan als er alleen een andere GPU in geplaatst wordt en men het Playstation Move concept verder uitwerkt. Voor sommige dingen is het handig dat je geen controller nodig hebt (ala Kinect), voor andere dingen is een controller toch wel handig. Zelf vind ik de Wiimotion Plus af en toe onnauwkeurig en traag maar dat is een heel andere techniek, Move en Kinect werken beide dmv een camera, Wiimotion(&plus) niet beiden zouden elkaar kunnen ondersteunen.
Voor general purpose zaken is die Cell echt niet al te best hoor. Vergeleken met een enigszins moderne x86 cpu stelt het niet veel voor. Dit geldt overigens ook voor de cores die in de Xbox 360 zitten, die hebben min of meer hetzelfde probleem; het zijn toch een beetje uitgeklede architecturen om het toen allemaal niet te duur te laten worden.
Ik dacht het niet, anders was de Cell al beschikbaar voor de desktop. Denk niet dat ie kans maakt tegen een bulldozer of I7.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben nog steeds verbijsterd over de geweldige graphics van Xbox/PS3 maargoed dat was ik ook over DVD...tot Bluray uitkwam.

Dat had ik bij de Ps2 en Xbox vorige generatie ook. Daarom ben ik sowieso benieuwd naar wat de volgende generatie en hoe die er uit gaat zien maar voor nu ben ik erg tevreden.
Op zich vind ik dit redelijk snel. Ik heb nu niet het idee dat er vernieuwingen zijn die echt iets toevoegen aan een nieuwe console. Zouden ze nou grafisch zoveel meer kunnen toevoegen aan een nieuwe console? En dat 3d zie ik helemaal niet zitten. Ik geloof niet dat dat van toegevoegde waarde is.
Als ik dan toch me geld moet zetten op een nieuwe naam voor de Playstation zal dat denk ik de Playstation 3d worden
Dat dacht ik eerst ook.
Maar grafisch is meer dan de hoeveel heid pixels in de lengte en de breedte. (hoewel het gros van de games op 720p speelt op het moment)
De volgende generatie gaat uiteraard meer rekenkracht brengen, wat kan resulteren in grotere levels, betere animaties,, betere AI, betere textures, meer gras op het scherm, minder popups en hopelijk geen clipping meer.
In sommige taunts/compliments in Saints Row the third zie je de armen door de borsten heen schuiven bv.

[Reactie gewijzigd door Schway op 17 november 2011 11:22]

Wat ik vooral zie in een nieuwe generatie consoles is dat de graphics worden opgekrikt en niet zozeer grotere levels ofzo.

Ok je hebt een punt met games o;a. Saints row of skyrim of GTA IV. Maar het merendeel van de games doet dit niet.
Klopt omdat de consoles de ontzettend grote levels niet aankunnen
Op zich vind ik dit redelijk snel. Ik heb nu niet het idee dat er vernieuwingen zijn die echt iets toevoegen aan een nieuwe console. Zouden ze nou grafisch zoveel meer kunnen toevoegen aan een nieuwe console? En dat 3d zie ik helemaal niet zitten. Ik geloof niet dat dat van toegevoegde waarde is.
Als ik dan toch me geld moet zetten op een nieuwe naam voor de Playstation zal dat denk ik de Playstation 3d worden
Nou ik vind de huidige graphics op consoles toch wel wat achterhaalt aandoen hoor. Vooral als je een "goede" PC er naast houdt. Dus ja, ik denk dat er zeker wel grote veranderingen kunnen plaatsvinden ten opzichte van de "huidige consoles".

3d heb ik nog geen mening over omdat ik daar nog amper iets van heb gezien op consoles.
Desalniettemin geef je toch aan dat je 3d niet ziet zitten. Wel, ik kan je vertellen dat alle mensen die dat zeggen nog nooit een game in echt 3d heeft gezien. En dan heb ik het niet over een crysis 2 of een deus ex human revolution, want daar is het 3d helemaal niet echt 3d. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld een avatar, of aan de gang gaat met frame frequential 3d (1080p 60hz), zoals ddd software van tridef dan zal je zien dat het wel zeker een toegevoegde waarde heeft. Al mijn maatjes die dat bij mij zien zijn allemaal diep onder de indruk van deze techniek, hoe sceptisch ze ook waren. Sommige zijn zelfs overstag gegaan en gamen nu ook in 3d. Je moet er echter wel goed tegen kunnen, sommige van mijn maten krijgen nog wel beetje last van vermoeide ogen, maar ook dat is gewoon gewenning, ik had dat in het begin ook, maar kan nu uren in 3d spelen zonder ergens last van te krijgen.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door micla op 17 november 2011 13:45]

Op zich zou het in de verwachting vallen dat dit gewoon een hardware upgrade generatie wordt als we naar Nintendo, die nog steeds door de rest op innovatie gebied wordt gevolgd, kijken:

NES: 2D
SNES: 2D met upgrade in hardware
N64: 3D
Gamecube: 3D met upgrade in hardware
Wii: Motion besturing
WiiU: Motion besturing met naar alle waarschijnlijkheid alleen een hardware upgrade

Ze gebruiken daar eigenlijk een soort tick tock systeem zoals intel dat doet. Bij de volgende generatie kunnen we als het goed is weer een echte innovatie van de consoles verwachten.
HDMI, Blueray speler, beetje snellere hardware en hij kan weer even mee. Ik vind dat de Wii het toch niet moet hebben van puur grafisch geweld, meer van gameplay.
Maar het gemis van HDMI is wel een belangrijk punt.
Wat betreft het 3D aspect, ach, het zit er bij. Je HOEFT geen 3D te spelen, je kunt gewoon kiesen voor normale beeldweergave. Je wordt dus niets verplicht. Net als Kinect of Move een toevoeging is.

Het zou fijn zijn als ze nu niet wéé'r met een nieuw media komen om games op uit te brengen, dat gezeik ben ik (en waarschijnlijk iedere consument) nu wel zat. Knal er gewoon en Blu-ray drive in en klaar.

Zou de nieuwe Playstation niet gewoon PS4 worden? (Ps1, PS2, PS3 => PS4, logischerwijs)
De vorige generatie consoles stamt uit 2005/2006
Daar zit dus rond de 7 jaar tussen dan. Als je niet door hebt hoeveel er in die 7 jaar is gebeurd op technologisch gebied snap ik persoonlijk niet helemaal wat je hier op tweakers te zoeken hebt.
elke 2 jaar verdubbelt de kracht van een computerchip, reken maar uit wat een verschil dat is ;)
dan wil ik wel weten waar jij die kracht in weet te vinden
als we kijken naar puur processor kracht is die de laatste 2 jaar (met de high end thuisgebruik processors) maar 30% gestegen
niet dat ik dit niet voldoende vind maar verdubbelen is toch wel heel erg overdreven

dan komt er uiteraard veel meer bij kijken dan de processor alleen maar dit was maar een voorbeeldje

[Reactie gewijzigd door robvdheijden op 17 november 2011 16:46]

Zie juist dat 3d wel zitten.

Race spellen zie je meer diepte, vooral bij gt of forza werkt dit mee aan het realisme gevoel.

RPG's zoals Skyrim/Mass Effect met grote spel werelden lijk mij het 3d aspect erg mooi.
Zo krijg je meer het idee hoe groot die berg wel niet is of de diepte tussen de bomen door in het bos.

Zo zijn er wel meer toepassingen, het zal niet met elke game werken maar games ala super mario kan het 3d effect best mooi uitwerken. (paper mario ?)

Het voeg na mij idee wel wat toe aan de beleving van het spel.
3d word ook al ondersteunt door de ps3 en xbox 360. alleen word het nog niet veel door game makers gebruikt. omdat 3d nog een beetje in de kinder schoenen staat. veel mensen hebben ook nog geen 3d tv. dit zal natuurlijk gaan veranderen. neem net zo als FULL HD, dit was eerst HD ready was eigenlijk een beetje voor loper van FULL hd. zo zal het denk ik ook met 3d gaan er komt zo een techniek die gewoon beter is dan dan zullen de meesten mensen dat ook gaan nemen zo als de FULL hd tv. of van beeldbuis naar LCD
Dat dachten ze bij de xbox naar de xbox 360 ook.
ik vind bijvoorbeeld het spel dead or alive wel een goede vergelijking aangezien deze bij bij de console bij de release er bij werden gedaan.
dead or alive 3 (xbox)
Dead or Alive 4 (xbox 36)

ik denk dat we dit ook zullen gaan zien bij de volgende generatie consoles. de Console haalt grotendeels zijn voordeel uit zijn hardware. door dat alle xbox 360 het zelfde zijn kan de game maker zijn spel perfect laten draaien op de hardware. bij een pc game moet het over duizenden verschillen combinaties van hardware werken. hierdoor kunnen ze nooit een videokaart/cpu perfect benutten. elke xbox 360 kan een spel voor de xbox 360 op ze mooist spelen. bij een pc is dit niet zo.

[Reactie gewijzigd door firefly112 op 17 november 2011 13:28]

Wat naïef toch?
We zijn echt nog niet ver qua graphics.
Fotorealistische games zijn nog ver te zoeken. Pas als ik een willekeurige film kan kiezen, mij kan inbeelden dat ik het hoofd character speel, en deze "experience" al met games te krijgen is, dan pas zijn we bij fotorealisme.

We zijn nog zover weg:
- betere gezichtsexpressies
- wonden (bv scratches in gezicht) moeten doorheen de levels behouden blijven
- vliegjes die om je hoofd vliegen
- betere dynamiek van het lichaam
- je kledij (bv losse hemd) moet kunnen bewegen met de win (niet statisch aan je lijf geplakt zoals nu)
- dit alles op 1080P, met 60 FPS voor ultieme vloeiendheid
- etc.

Battlefield 3 zal er "lelijk" uitzien over een kleine 10 jaar.

We zijn nog VER weg dus van wat we kunnen bereiken :)
Dude, vliegen er vliegjes rond jouw hoofd ???? :|
Ja, dat kunnen ze. Als je nu ziet hoe zwaar PC games grafisch af en toe teruggehouden worden omdat het anders niet op de XBox/PS3 kan draaien, ja dan kan er nog veel gehaald worden.
@Bazkar: Damn, ben je even rustig tweakers aan het lezen, dendert er een barbarian door je beeld ;)

ontopic, groot gelijk heb je, ik heb een 360 maar speel vaak toch liever op de PC domweg omdat de graphics duidelijk beter zijn, vooral de resolutie. Dat is ook niet altijd alleen maar een estethisch iets, bij bv racegames kan het zeer nuttig zijn om in de verte te kunnen zien dat je een auto tegemoet komt waar dit op een console nog te pixelated zou zijn (of nog erger, domweg niet gerenderd vanwege een kleinere viewdistance). Bij shooters kan dit net zo werken.

Trouwens, zo snel is het ook bepaald niet... Als de nieuwe xbox eind 2012 uit komt dan is dat 7 jaar na lancering van de 360. Bovendien betekent dat nog niet dat de 360 ineens niet meer gesupport gaat worden, dat gebeurde bij de originele xbox omdat er bijna geen games voor verkocht werden (bijna alle xboxen waren gemod) maar dat is nu niet het geval, er is een enorme userbase die ze echt niet zomaar ineens overboord gooien.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 17 november 2011 12:57]

je live account is bij MS bijna overal aan gekoppeld.. Technet, Live, MSN, BING, enz... De userbase zal denk ik in 2 jaar mogelijk verschoven zijn. (groendeels) Zeker als MS de nieuwe consol ook backweards compatible maakt. waardoor oude games doorgespeeld kunnen blijven worden op de nieuwe consol. Game Saves e.d. worden gewoon over het net meegenomen!
Het zou geweldig zijn als -bijvoorbeeld- Bethesda een extra, doch verborgen setting in Skyrim heeft ingebouwd die op de nieuwe Xbox en PS3 wordt geactiveerd:

...dan heb je ineens extra view distance, hogere kwaliteit textures en zie je gras tot in de verste verte :D
Daar is het spel te klein voor, huidige spellen hebben een grootte van ongeveer 6-8gb en Skyrim is uit mijn hoofd ongeveer 5,8gb, bovendien is de maximum geheugentoewijzing voor skyrim 2gb, waardoor grotere texture sizes eigenlijk het geheugen bottlenecken.

Het spel kan wel gemod worden met grafische mods, linkje kun je hier vinden.
Elke 2 jaar? de Xbox stamt uit 2004 2005 uit me hoofd. Vind ik echt niet nieuw meer. Ik hoop ook niet dat de nieuwe xbox weer rond de 6 tot 700 euro wordt.

Maar het is wel zo dat games grafisch niet echt vernieuwend zijn...

Edit: niet 2004 maar 2005 heb ik opgezocht. Dat is toch alweer 6 jaar... Als hij eind 2012 komt is de xbox360 alweer 7 jaartjes oud.

[Reactie gewijzigd door Janusch op 17 november 2011 14:56]

en daarom is het de hoogste tijd voor een nieuwe!
niet dat ik hem ga kopen, maar ik ben die spelletjes die grafisch 6 jaar achterlopen toch wel spuugzat (ja, ik vind eigenlijk dat consoles gewoon allemaal ingevorderd moeten worden en ingezet moeten worden voor wetenschappelijk onderzoek ofzo)
dus vanaf eind 2012 zullen we zien op welk niveau we de komende 6 jaar vast zullen zitten...
eigenlijk een beetje hetzelfde als met televisies/monitors..
waarom blijven we in godsnaam steeds hangen bij die belabberde 1080p?
ok, op een tv waar je 3 meter vandaan zit, en de enige informatie vaak de ondertiteling is snap ik het nog wel, maar ik had liever gister dan vandaag een 4K beeldscherm of hoger aan mijn pc gehangen..
(denkt hoopvol terug aan het tijdperk dat je nog in de winkel op het doosje van je pc game stond te kijken of je pc het wel trok)
Geloof dat de grafiche kracht van de XBOX en PS3 pas na ongeveer 3 jaar volledig tot zijn recht kwam.. Omdat de ontwikkel omgeving 6 jaar geleden nog niet zo krachtig was als de console.. En de ontwikkelaars nog niet hellemaal optimaal konden programeren omdat ze dit ook opnieuw moesten "leren" Zeker bij de PS3 was dit het geval.. Te ingewikkeld tov de PS2
Weer 6 a 700 euro? De Xbox360 was bij de launch gewoon 399 euro, best een schappelijke prijs voor zo'n apparaat. De PS3 was wel 600 euro, maar daar stond wel tegenover dat je gelijk een Blu-ray speler had in die tijd.
Jij hebt dan wel geen zin om elke 2 jaar een nieuwe console te kopen, de bouwers van die consoles hebben wel zin om jouw elke 2 jaar een nieuwe console in de strot te rammen.

Wat mij meer verontrust is dat we eigenlijk buiten wat extra rekenkracht en de daarbijhorende betere graphics nog steeds wolfenstein 3d spelen tenslotte.
FPS map 1993 vs 2010

Wolfenstein 3d was wel een stukje complexer dan dan de huidige lineaire troep ;). Misschien dat ze daar weer eens op gaan focussen ipv betere graphics, maar met de huidige generatie gamers ben ik bang van niet.
Wat heb je nu aan een spel waar je zo makkelijk verdwaalt ?
Ik heb vroeger toch een paar keer de handdoek gegooid omdat ik het maar niet vond.

Max Payne was ook vrij lineair, maar daar moest je ook oplossingen zoeken, dat was leuk, als je op een tegrote wereld moet gaan zoeken is er snel niets meer aan.
omdat het ergens op slaat dat als je ergens een vreemd gebouw inloopt je niet weet waar je heen moet, omdat je dan geheimen kunt ontdekken, omdat je dan op verschillende manieren bij het eind kunt komen en DUS de replay vallue van een game veel hoger is..

Ik verwacht van de nieuwe consoles ook wel near perfect graphics, maar ben inderdaad vooral benieuwd naar venieuwingen in AI, game design, game controllers (kinect etc maar dan goed :P)
Avontuur en uitdaging misschien? Dat is juist wat games anders maakt van films en boeken. De speler kan invloed hebben op de speelwereld. Maar tegenwoordig wordt deze invloed zo ingeperkt en moet alles zo voorgekauwd moet worden kun je net zo goed een film gaan kijken.

Een ander voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat de personaliteit van de hoofdpersonen die je speelt tegenwoordig vaak al zijn ingevuld. Neem bijvoorbeeld Nathan Drake van Uncharted en Link. De ene helft vindt Drake een leuk personage en de andere helft vindt Drake een douche. Ik kan niks aan hem veranderen als ik hem een douche vind.

Terwijl er over een personage zoals Link vrij weinig bekent is. Het enige wat je weet is dat hij heldhaftig is. De rest mag de speler zelf invullen. Mijn Link praat bijvoorbeeld Nederlands, heeft mijn humor en andere eigenschappen die ik graag in mijzelf en in een ander persoon zie. Hij is dus eigenlijk een heldhaftige versie van mijzelf. Maar een Link van iemand anders is dus weer een heldhaftige versie van die persoon.

En dat zijn juist redenen waarom ik games speel. Anders ga ik wel boeken lezen of films kijken.
Nou vind ik dat met Bioshock nog wel meevallen, in die levels kan je ook behoorlijk verdwalen. Bioshock is dan ook, net als Wolfenstein 3D, singleplayer-gericht.
Battlefield en Call of Duty zijn twee voorbeelden waar dit niet zo is, dit komt omdat deze games meer multiplayer gericht zijn; de singleplayer moet je zien als een extraatje.

Je moet dus wel blijven kijken naar de bedoeling van de game.

[Reactie gewijzigd door k4kl44s op 17 november 2011 12:43]

Rond 1999 hadden shooters gewoon alle facetten. Goede singleplayer en goede multiplayer over lan en internet. Het is gewoon triest dat er nu gewoon opties bij games worden weggelaten.
Haha de map central processing uit doom 1, dat spel heb ik helemaal kaal gespeeld als 10 jarige. Zelfs zonder geluid was het de grootste openbaring/impressie ooit die ik ooit heb meegemaakt kwa computergames.
En dat moet met de volgende generatie veranderen. AI krijgt een steeds grotere rol daarin omdat de graphics dan al op een hoog niveau zitten.
Het is niet iedere 2 jaar het is ongeveer iedere 5 jaar. wat gewoon heel realistisch is als je ziet dat een PC volgend jaar al geen fuck meer waard is.

Daarnaast heeft iedereen tegenwoordig een ontzettend grote en dure Full HD TV en daar wil je optimaal gebruik van maken, en als je overal hoort dat ontwikkelaars veel niet kunnen doen in spellen omdat de PS3 en XBOX het niet aankunnen is het gewoon zonde.
De fabrikanten verdienen aan de randapparatuur en de verkochte spellen en weinig of niets aan de console zelf. Gezien de gigantische ontwikkelkosten van een console willen zij zelfs niet om de twee jaar een nieuwe console, omdat dan de afschrijvingskosten van de ontwikkelingskosten in twee jaar tijd moeten plaats vinden.

Daarentegen zijn de spelontwikkelaars ook niet blij met continue veranderende hardware specs of os besturingssystemen, omdat dit het ontwikellen alleen maar lastiger en kostbaarder maakt.
Uhh om de 2 jaar wordt er een nieuwe versie uitgebracht van een zelfde consol. Deze zijn vaak kleiner, verbeterd, duurzamer en worden aangepast zodat de huidige Technieken mee kunnen (HDMI VS XBox)

Consol ontwikkelaars verdienen wel degelijk aan elk spel. Ontwikkelaars hebben licentie gelden per verkocht spel af te dragen, Xbox Live misschien iemand?? Microsoft en Sony hebben wel degelijk een goed verdien model gebouwd op de consols Nintendo doet dit wart rustiger aan en probeerd op bepaalde vlakken toch te vernieuwen (Wii, 3DS)
Uhh lees eens goed wat je bovenbuurman schrijft.

Hij zegt dat er aan de randapparatuur en de verkochte spellen verdient wordt. En weinig tot niets aan de console zelf. Sterker nog in het begin moesten ze geld toeleggen op de console om deze verkocht te krijgen. Dit moest met licenties op spellen terugverdiend worden.

Dat de console elke twee jaar vernieuwd wordt, is omdat dit kosten bespaart. Het is dan mogelijk om hetzelfde of zelfs iets beter te leveren voor minder kosten.
De consoles zijn dan weliswaar anders van uiterlijk, het interne systeem is vrijwel gelijk. Er zijn geen grafische verbeteringen en zo omdat anders de compatibiliteit met de oude consoles (van gelijke generatie) verloren gaat. Ook vind het ik het toevoegen van een HDMI port of een harde schijf niet echt een nieuwere generatie console. Je hoeft dus om de nieuwste spellen te blijven spelen geen nieuwe console te kopen. Bij een nieuwere generatie moet dit wel.

[Reactie gewijzigd door benbi op 17 november 2011 19:47]

vergeet even niet dat ze het vooral doen om productiekosten heel erg omlaag te brengen maar de verkoopprijs bijna gelijk. uiteindelijk maken ze minder verlies per console wat altijd gunstig is (oke winst is nog beter :+ )
Zo'n simpele gedachte is het niet. Als je kijkt naar de hardware specs van zowel de XBOX 360 als de PS3, dan is het niet moeilijk te zien dat we nu, vele jaren na de introductie van beide consoles, weer veel verder zijn met technieken. Er zijn genoeg developers die meer uit hun spel willen halen, maar dit gewoon niet kunnen, omdat ze rekening moeten houden met verouderde specs.

Het zou toch mooi zijn als bijvoorbeeld de nieuwe frostbite engine volledig tot zijn recht zou komen op een nieuwe console, games weer in FULL HD kunnen met hoge resolutie textures en veel meer polygonen. Ik, en ik denk vele met mij, zullen dit alleen maar toejuichen.

Dat jij nog blij bent met je PS2 en 1e generatie XBOX moet jij weten, maar ga de gemiddelde tweaker niet zwart maken door te zeggen dat het "simpele gedachten" zijn.
Ehm, met meer rekenkracht worden niet alleen de plaatjes mooier hoor. Er is meer ruimte voor een grotere, uitgebreidere wereld, de AI kan flink omhoog, de hele spelbeleving wordt naar een hoger niveau getild.
Dan koop jij 'm toch niet? Problem solved.
Tjong wat een simpele gedachten weer door gemiddelde tweakers :')

Zou kan je elk 2 jaar console wel gaan updaten met zo simpele gedachten. Ik heb geen zin om elk 2 jaar nieuwe hardware te moeten halen omdat tweakers alles op 16 aa aan willen spelen plus 2x full hd resolutie.

Dat jullie zo wanhopig zijn kwa grafische beeld zegt mij wel weer genoeg :'(
Wat klets je nou stom pas eind 2012 komen de nieuwe Consoles uit, dat is 7 jaar later voor de Xbox360 en ruim 6 jaar later voor de PlayStation 3.

Word het niet is tijd om na ruim 6 jaar is nieuwe Consoles ui te brengen, het is toch de bedoeling dat de techniek vooruit gaat 8)7

Maar jij mag lekker nog 6 a 7 jaar doen met je Consoles als je dat wil, wat FrankTM al zegt Dan koop jij 'm toch niet? Problem solved.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 17 november 2011 18:04]

De Playstation 3 ondersteund al enige tijd 3D spellen, films en foto's dus daarvoor hoeven ze het niet te doen. Als casual gamer heb ik meer dan genoeg aan m'n PS3 dus ik hoop dat ze het platform nog even in leven houden (ik verwacht het wel gezien de geschiedenis van de PS2).

Maargoed als je concurrenten doorgaan moet jij ook door, of je het nou nodig vindt of niet.
Xbox kwam uit op 11 november 2001.
Xbox 360 kwam uit op 11 november 2005.
Zit 4 jaar tussen
eind 2012 voor Xbox 3 betekent dat er dan 7 jaar tussen zit. Dus zo snel is het niet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik 't héél langzaam vind… vroeger werden er met een hogere snelheid consoles uitgebracht :)

Qua graphics zullen er denk ik niet heel veel grote en/of noodzakelijke verbeteringen écht nodig zijn voor de meeste mensen, maar qua gameplay, innovativiteit en 't online game-gemak zal vast ontzettend vergroot kunnen worden. Waarschijnlijk wordt er nog zwaarder op motion-controllers of motion-play (zoals Kinect) worden ingezet, maar ook 3D gok ik zo. D'r zal als ik echt een gokje kan doen meer energie in het dichter bij elkaar brengen van de gamer en console worden gestoken dan in een enórme grafische winst zoals dat meer 't geval was bij de XBOX360 en PS3. Er zal vast grafisch wel wat verbeterd worden, maar punten die de gamer meer "in sync" brengt met de console zal vast belangrijker gevonden worden :)

Ik ben benieuwd in ieder geval!
Tja, graphics kunnen altijd nog beter en dat trekt altijd wel mensen. Ik ben benieuwd of de volgende generatie fotorealistische beelden kunnen weergeven. Als je naar sommige spellen op Xbox/PS3 kijkt zitten die er al redelijk sterk in de buurt.

Stel echter dat dit lukt bij de volgende generatie wat dan? Dan kunnen de graphics niet beter...wat heeft een volgende console nog te bieden dan mits graphics/geluid en online optimaal zijn?
Als de consoles uitontwikkeld zijn krijg je een standaardplatform waar games en accesoires voor kunnen verschijnen. Vergelijk het een beetje met de audiowereld. Sinds de uitvinding van de CD is er weinig schokkends gebeurd en toch komen de fabrikanten elke keer met nieuwe modelletjes, weer iets betere speakers, versterkers etc. Terwijl je toch ziet dat oudere apparatuur nog gebruikt en opgeknapt wordt, zie het vintage audio topic op GoT.

Iets soortgelijks ga je in de pc/console wereld ook vinden als straks ook de onboard GPU'tjes fotorealisme brengen met 120+fps. De rek is er nog niet helemaal uit, ik denk dat we nog 2 of 3 generaties consoles vooruit kunnen :)
Ik hoop dat het punt waarop de graphics "niet beter kunnen" snel bereikt word, dan moeten games en consoles zich onderscheiden door gameplay, sterke verhalen, etc en niet door "kijk eens hoe we elke zandkorrel apart hebben gerenderd !!! "
Geloof me, fotorealisme wordt voorlopig echt nog niet bereikt, dat lukt je op highend PC's nog niet eens. Het blijft altijd een benadering, tot je op een gegeven moment zoveel power hebt dat je realtime raytracing toe kunt gaan passen maar daar zijn we nog lang niet. Bovendien lijkt het er op dat de komende consoles wat minder extreem gaan zijn qua hardware bij launch, zo zou de nieuwe xbox opgebouwd worden uit een stel arm cores wat op zich zeker niet langzaam hoeft te zijn maar het suggereert toch dat er wat meer nadruk komt op kostenbeheersting en minder warmteproductie/energieverbruik.
Vroeger sneller?

PS1: 1995
N64: 1996
PS2: 2000
Gamecube: 2001
Xbox: 2001
Xbox360: 2005
Wii: 2006
PS3: 2006

Ofwel 5-6 jaar tussen de consoles bij PS-serie.
4 jaar bij de xbox (mja de 360 was natuurlijk wat gerushed :P)
En nintendo +-5 jaar

De laatste zijn in 2006 uitgebracht dus vanuit die filosophie zouden we al nieuwe dit jaar moeten hebben. Blijkbaar is het "rekken" van de hardware wat gemakkelijker geworden. Maar eind 2012, tja het wordt wel weer is tijd voor een nieuwe generatie consoles.

@Hypo ben het ook wel met joramoudenaarde eens hoor ;) het wordt wel weer is tijd :D

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 17 november 2011 11:30]

4 jaar tussen de Xbox en Xbox360 tegenover (minimaal) 7 jaar tussen de Xbox 360 en diens opvolger. Dus Joramoudenaarde heeft enigszins wel een punt. ;)
Ik bedoel écht vroeger ;)
NES, Super Nintendo, Nintendo 64 bits bijvoorbeeld :)

Maar zelfs tussen de PS1 en PS2 zat minder tijd dan tussen de PS3 en de volgende consoler (of de XBOX360 naar de nog uit te komen XBOX).

Ik ben 't overigens wel eens met de berichten zo op 't internet… laat nu bij de volgende consoles de games weer eens de console verkopen. De Wii had wat dat betreft een te beperkt 3rd party aanbod, en de XBOX360 en PS3 was 't ook niet veel beter. Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat voor alle 3 de consoles echt wel een aantal écht goede games zijn uitgekomen, maar 't zijn voor een (te?) groot deel sequels geweest, en de 360 had een tijd dat het leek alsof deze console voornamelijk voor shooters bedoeld was :)
Ik ben best wel tevreden hoe vooral PlayStation het nu doet. Sinds 2009 hebben ze eigenlijk elk holiday season echt een aantal mooie exclusives. De afgelopen maanden bijvoorbeeld Uncharted 3 en Resistance 3. Eerlijk is eerlijk, allebei een derde deel maar toch. Vooral Uncharted 3 werd ontzettend goed ontvangen door de recensies en de gamers.

Ik denk dat dat ook de rede is, samen met naambekendheid in Europa, dat Sony zich deze generatie hoeft kunnen terugvechten. Ik hoop dat Microsoft met de volgende generatie ook weer een aantal mooie games zal lanceren, want de afgelopen jaren was het toch wat matig. Halo: Reach hadden ze vorig jaar, maar verder is het magertjes.

Stel dat Sony volgend jaar een PS4 uitbrengt, dan moeten ze ervoor zorgen dat ze eigenlijk al een Uncharted 4 hebben (opnieuw, niet vernieuwend maar er is wel steeds meer vraag naar), een game van de producent van Heavy Rain (niet erg bekend, maar wel kwaliteit!). Wellicht of een opvolger voor inFAMOUS, een Killzone 4, Gran Turismo 6! God of War 4, Little Big Planet 3, opvolger MGS, opvolger WipEout en voor de Japanners een nieuwe Yakuza.

Opnieuw, inderdaad veel opvolgers maar het zijn wel games die PlayStation groot hebben gemaakt en dat kunnen de fans mogelijk wel waarderen. Ik heb net 10 (redelijk) bekende PlayStation 3 exclusives opgenoemd. Zorg ervoor dat je bij de launch van de PS4 er zeker een stuk of 4 hebt en het jaar erop de andere zes en dan sta je al stevig.

Zelfde verhaal voor de Xbox: Alan Wake, Fable, Forza, Gears of War, Halo en Dead or Alive. Neem er hier een paar van voor de launch en je hebt een goede start.

Je hebt wel gelijk dat het soms wel wat veel van hetzelfde is.
Ik bedoel écht vroeger ;)
NES, Super Nintendo, Nintendo 64 bits bijvoorbeeld :)
Volgens wiki:
NES:
JP: July 15, 1983
NA: October 18, 1985
EU: September 1, 1986
EU/AUS: 1987
SNES
JP: November 21, 1990
NA: August 23, 1991
EU: April 11, 1992
AUS: July 3, 1992
N64
JP: June 23, 1996
NA: September 29, 1996
EU: March 1, 1997
AUS: March 1, 1997
NGC
JP: September 14, 2001
NA: November 18, 2001
EU: May 3, 2002
AUS: May 17, 2002

Ook hier zat er telkens 4-5 jaar tussen.
Nou, qua graphics etc is het juist wél tijd voor een nieuwe generatie. Je kunt aan de laatste line-up van spellen echt duidelijk merken dat de playstation3 nu al een tijdje tegen zijn grenzen aan zit.
Oh, da's zeker waar hoor, maar we zitten al te gamen op 1080p. Ik denk dat de consolemakers inderdaad met een grafisch betere console uitkomen, maar ik denk dat de mate van deze grafische winst beperkter zal zijn dan de voorgaande keren. D'r wordt op 't moment veel meer ingezet op touch, motion en 3D in de film en game wereld. Kijk maar naar de Wii U, de PS Vita en het 3D wat steeds vaker in games en films opduikt. Ik denk dat we daar een grotere effort in gaan zien dan het percentage grafische winst :)
Ik ben wel benieuwd welke games jij op de Xbox of PlayStation in Full HD speelt. De enige die me te binnen komt schieten is WipEout HD voor PS3 en verder Gran Turismo 5.
Ik denk juist wel dat er grafisch gezien enorm veel winst te halen valt met zo'n nieuwe console. Het ziet er niet super slecht uit met de huidige consoles van Microsoft en Sony, maar er is echt nog wel veel ruimte voor verbeteringen. Het is nu voor developers vaak een enorme uitdaging om de juiste balans te vinden tussen mooie graphics en genoeg framerates. Er zijn genoeg spellen die niet full-hd zijn, maar 720p, en dan ook nog eens 30 fps, terwijl 60 fps toch echt wel te prefereren is. Zo'n nieuwe console zou het dus mogelijk moeten maken om spellen weer lekker in full-hd te spelen, op hoge framerates, en dat ook nog eens in combinatie met hogere kwaliteit textures, meer polygonen, mooiere licht/schaduw effecten, you name it.

Ik kijk er naar uit!
Wat Big Wonly inderdaad ook al zegt. Gemiddeld 5 jaar is redelijk normaal. Kijk bv maar naar de Sega megadrive (1989 - 1995), Sega saturn (1996 ~ 2000), Super nintendo 1992 - 1997 etc.

Op zich vind ik het niet vreemd dat als een console gewoon voldoet dat je er langer mee doet en ben er ook een voorstander van omdat ontwikkelaars dan gewoon het uiterste uit het systeem kunnen halen en je eerder geneigd bent een grote games collectie aan te leggen maar uiteindelijk zal er een opvolger komen natuurlijk.
En het is niet zo dat het oude systeem direct waardeloos is, ik kan zelfs voor mijn Sega megadrive nog altijd games en accessoires kopen (2e hands welliswaar) en voor mijn Sega dreamcast zelfs nog nieuwe games en accessoires.

Ben wel benieuwd op welke punten deze nieuwe consoles zich gaan onderscheiden, grafisch is er vast nog wel iets te behalen maar daar zal de nadruk denk ik niet echt meer op liggen aangezien dat tegenwoordig gewoon al dik in orde is.

Misschien meer AI en physics?
Door al in 2012 over te stappen naar nieuwe hardware, zouden Microsoft en Sony de third-party support voor de Wii U onderuit kunnen halen.
Hmm, vreemde strategie. Volgens mij zijn het helemaal geen directe concurenten.
Ik heb nu thuis een Wii en een Xbox360. De Wii voor de kids en de Xbox voor mij. Er zit namelijk een wereld van verschil in het spel aanbod(Speel ervaring) op beide
klopt, maar dat proberen de Xbox en Playstation tuurlijk op te vangen met Kinect en en "move" (weet niet precies hoe dat heet) van de playstation
Met de WII U wil Nintendo dus betere third party support hebben dan bij de Wii. En ook meer hardcore gamers aantrekken. Vandaar dat er ook tijdens de presentatie zoveel focus op is gelegd. Dus het is zeker geen vreemde strategie van MS en Sony.
Concurrenten waren ze natuurlijk wel tijdens de generatie hiervoor (GC, XBox, PS2), en als de intentie van nintendo is dat ze betere third party support willen gaan leveren op hun nieuwe console (op de Wii was dat erbarmelijk) die qua specs de huidige generatie (X360, PS3) niet veel ontloopt of zelfs iets beter is, dan is dat natuurlijk meteen een concurrent. Lijkt me dus een prima strategie.

[Reactie gewijzigd door ravenger op 17 november 2011 11:22]

Ik weet het niet.... Nieuwe consoles, nieuwe hardware, nieuwe mogelijkheden. Laat men dan wel eens luisteren naar haar klandizie. Vraag naar wat wij graag willen zien en creëer niet de vraag door het aanbod, maar maak het aanbod door de vraag. Continuïteit in sterke titels, geen hapklare brokken games en wat al niet meer. D'r zijn sterke titels, sure - maar die zijn op 4-5 handen te tellen over de jaren heen, daarbij uitgemolken titels niet meegerekend.

Laat de titels nou weer eens echt de consoles verkopen!
Dat kun je wel zeggen, maar zolang zij games verkopen en dus geld verdienen is er voor hun niks aan de hand. Als zij jou een game verkopen voor 60 euro met weinig replay value, heb jij al snel behoefte aan iets nieuws. Omdat veel ontwikkelaars toch al weinig moeite nemen om een game met aardige replay value te maken, kunnen zij jou na een jaar weer een 'nieuwe' game voorschotelen. Ondertussen wil je ook al wat nieuws en betaal je dus, hoewel je de prijs te hoog vindt, flink voor dlc. Maarja, je wil toch iets nieuws. Als de nieuwe game uitkomt, sta je inmiddels te springen om hem te spelen. Hij mag dan wel niet veel veranderd zijn, het is toch weer even anders en het voelt nieuw! Vervolgens blijf je die game voor een jaartje spelen en de ontwikkelaars en uitgevers hebben weer geld aan je verdient. Het is een vicieuze cirkel die niet makkelijk te doorbreken is. Ontwikkelaars en uitgevers willen veel geld verdienen en jij wil games spelen.
Ik ben benieuwd hoe de consoles verder gaan en waar ze op inzetten. WiiU gooit het op de tablet gimmick maar zal kinect een belangrijkere plaats krijgen bij de Xbox720?
Gaat Sony door met het 3D-gebeuren en in hoeverre zullen ze Move doorontwikkelen voor de PS4? Zijn denk ik vragen waarop we pas rond E3 antwoord krijgen.
Microsoft wil volgend jaar groot uitpakken met hun integratie van Windows 8, Windows Phone ( 8 ) en Xbox Live integratie. Ze laten de klanten alvast wennen hieraan met de nieuwe dashboard update die 26 november gelanceerd zal worden.

Ik ben al maanden van mening dat 2012 het jaar wordt van in ieder geval de nieuwe Xbox en dat Microsoft hiermee probeerde de concurrentie te verrassen. Vooral Nintendo zal hierdoor hard geraakt worden; en het is geen geheim meer dat Microsoft eerder heeft geprobeerd Nintendo in te lijven. Misschien krijgen ze door het buitenspel zetten van Nintendo als hardwarefabrikant wel een grotere kans om de exclusieve licentie van Nintendo te kopen voor games als Zelda en Mario.

Qua graphics zal het inderdaad niet de sprongen maken zoals we die gezien hebben van PS2 en Xbox naar PS3 en Xbox 360; maar dit kwam met name door de overgang van SD tv's naar HD tv's. Nu vrijwel iedereen een (Full) HD tv in huis heeft; en er nog geen 4K tv's op de markt zijn zal de sprong daarom kleiner zijn.

De extra CPU kracht kan natuurlijk wel ten goede komen aan betere AI of andere mogelijkheden die nu beperkt zijn. Grotere drawdistance, betere streaming technieken noem maar op.

Ik kan in ieder geval niet wachten tot CES 2012, en zal zeker verslag doen op mijn website van de ontwikkelingen.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 17 november 2011 11:29]

Laten we niet vergeten dat Windows 8 door consumenten voor alsnog aardig negatief is ontvangen en Windows Phone 8 is ook nog niet erg populair.

Ik twijfel er trouwens aan dat Microsoft op de CES al een aankondiging doet, maar het is wel mogelijk... Edge is altijd wel betrouwbaar.
Kan zijn; des te meer redenen voor Microsoft om het meer te pushen en waar beter te beginnen dan bij de jongere generatie die zich sneller aanpast.

Overigens hoor ik vrijwel alleen maar positieve geluiden over Windows Phone.
Precies, en daarbij is Windows 8 nog helemaal niet bekend bij consumenten.
Windows Phone 8 bestaat niet, de gemiddelde consument heeft Windows 8 nog niet gezien en de pre beta van Windows 8 (developer preview) word door sommige tweakers als een soort eind product gezien wat het niet is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True