Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 197 reacties

Op netwerksite LinkedIn zijn vacatures van Microsoft opgedoken waaruit blijkt dat het bedrijf op zoek is naar hardwareontwikkelaars voor het ontwerpen van toekomstige Xbox-spelcomputers. De huidige Xbox 360 stamt uit 2005.

Op de zakelijke netwerksite LinkedIn ontdekten bezoekers van het Beyond3D-forum verschillende vacatures voor hardwareontwikkelaars bij het Redmondse bedrijf. Microsoft is op zoek naar architecten van audio- en videohardware, vlsi-chipontwerpers en ingenieurs voor het testen en laten keuren van ontwerpen.

De vacatures zijn een aanwijzing dat Microsoft zich bevindt in een vroeg stadium van ontwerp van de opvolger van de Xbox 360, die in 2005 op de markt kwam. In de vacaturetekst wordt specifiek vermeld dat de potentiële werknemers betrokken zullen worden bij huidige en toekomstige Xbox-platforms, van conceptuele fase tot implementatie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (197)

Ik ben best benieuwd wat de Next-gen gaat inhouden. Hoeveel 'beter' kan het allemaal nog op dit moment? 3D games zijn al begonnen, full HD... Tenzij er echt interactief spelen is zoals Next-gen Kinect/Move, zal ik niet meer overstappen van mijn PS3 en die wordt goedkoper dan de Next-gen.
Het kan alweer stukken 'beter' dan ten tijde van het maken van de PS3 en 360. Even daargelaten dat de meeste games op beide current gen consoles sowieso niet in 1080p te bewonderen zijn (Beide Modern Warfare games draaien op de PS3 bijvoorbeeld zelfs in 1024x600), is er een hoop nieuwe ontwikkeling op grafisch gebied.

Denk bijvoorbeeld aan tesselation, irradiance/indirect licht en natuurlijk het gewoonweg renderen van grotere meer gedetailleerde scenes (polypushing). Dat laatste wordt enorm geholpen door tesselation, waar slechts objecten dicht bij de camera in hogere resolutie worden getekend (van ver naar nabij: laag LOD, lage resolutie normal map (of geen normal map), specular map, etc. -> standaard LOD + normal map, etc. -> tesselated model + displacement (met misschien als tussenstap gebruik van Parralax Occlusion mapping))
Dan zijn er ook nog enorme slagen te maken op gebied van (massa)physics, waaronder ook fluid-effecten als water en gassen/rook en cloth/softbody.

Met andere woorden, we zijn op grafisch gebied nog lang niet waar we willen zijn.

en als kritische noot: consoles remmen die vooruitgang op het moment enorm, zeker als je kijkt naar de gemiddelde levensduur (zo'n 6 jaar).
De volgende stappen zijn fotorealistische beelden, 3D en full HD. Wat daarna komt zou ik op graphics-gebied niet kunnen bedenken. Wellicht 3D-projectie maar dat is nog ver weg en ook niet voor elke game geschikt.
Op een dag zullen we overstappen van Rasterized beelden naar Raytraced beelden. Dat verwacht ik echter nog niet de volgende generatie.
Maar het is Microsoft, dus we zullen voornamelijk meer van hetzelfde zien. Dus meer frames per seconde, hogere details, meer processing cores, hogere kloksnelheden etc. Op Kinect gebied, de belangrijkste innovatie op gaming gebied van Microsoft, zullen we ook die tendens zien. Standaard meegeleverd waarschijnlijk, hogere resolutie beelden enzovoort.
Ik denk dat het meer een kwestie van afwachten is tot Nintendo iets creatiefs bedenkt, en Microsoft daar een eigen draai aan geeft.
full HD is slechts een resolutie, het kan allemaal nog een stuk realistischer, maar dat is een natuurlijke gang van zaken. Qua innovatie zal het vooral meer en beter Kinect zijn lijkt me.
De grootste revolutie die nog moet komen is realtime ray tracing. Wacht ik al 15jaar op en ik hoop dat ik het nog in mijn tijd ga meemaken :(
De grootste revolutie die nog moet komen is realtime ray tracing. Wacht ik al 15jaar op en ik hoop dat ik het nog in mijn tijd ga meemaken :(
in 'mijn tijd' zijn we van 8-bit graphics ( als ik begin te tellen bij de NES ) naar de huidige full-HD graphics gegaan. Dat is in een tijdsbestek van zo'n 20 jaar.

Ik verwacht absoluut dat we in onze tijd nog realtime raytracing gaan zien :)
Tja maar sinds die dag is er niet veel vooruitgang gekomen op puur technologisch vlak imo.
We zijn van sprites naar 3D objecten met textures gegaan en dat is het dan eigenlijk zowat. Nu heb je ook nog tessalation bij maar dat gaat ook weer vele jaren duren voor gpu's sterk genoeg zijn om een groot genoeg verschil te kunnen renderen.
En physics mogen ook bij het lijstje ook al voegen ze eerder aan de gameplay toe dan de graphics.
Als je even goed kijkt naar de technologische sprongen die we hebben gemaakt puur in de stap van sprites naar 3D objecten met textures, dan besef je je misschien wat beter hoeveel er in hoe korte tijd mogelijk is.

De ontwikkeling lijkt nu meer stil te staan, maar ik denk dat de ontwikkeling eigelijk harder en sneller en intenser is dan ooit te voren. We are standing on the shoulders of giants, but are learning to become much bigger then them.
Wat houdt dat in?
Ik ben best benieuwd wat de Next-gen gaat inhouden. Hoeveel 'beter' kan het allemaal nog op dit moment?
1080P in steady 60 frames of zelfs in 120 frames (active 3D).
Dat is toch ongeveer 4 keer zo snel als de huidge consoles die 720P doen en dan al moeite hebben met een steady 60 frames
[...]


1080P in steady 60 frames of zelfs in 120 frames (active 3D).
Dat is toch ongeveer 4 keer zo snel als de huidge consoles die 720P doen en dan al moeite hebben met een steady 60 frames
Toegegeven, er zijn niet veel 1080p games, maar de games die ik heb in die catagorie doen toch behoorlijk steady 1080p.
Ik moet de eerste volwaardige 1080p game op de consoles nog tegen komen die 60 fps doet in VSync met 4x AA en 16x AF. Niet dat voor vele games met minder genoegen kan worden genomen, maar ik hoop van harte dat we dit als minimum standaard gaan zien voor de volgende generatie, omdat de huidige gewoonweg in het teken staat van < 720p resoluties, tearing en framedrops. Het zou prachtig zijn als Microsoft en Sony dit als eisen neerleggen om een licentie te mogen ontvangen, puur om een kwaliteitsstandaard te zetten.
Consoles zijn gewoon steeds meer PC's in een fancy jasje, en tsja, wat gamen betreft is een console net als een PC na 6 jaar ook wel aan vervanging toe wil je grafisch een beetje kunnen blijven presteren. Zeker wat betreft zaken als tesselation e.d. is de huidige generatie consoles niet gebouwd, en zal het dan ook steeds meer terrein gaan verliezen aan de PC op een gegeven moment als ze zouden stoppen met nieuwe versies uit te brengen.

Daarnaast denk ik dat het verschil tussen console en PC met de next-gen consoles enkel nog maar kleiner zal gaan worden, en consoles zich naast games waarschijnlijk ook meer zullen gaan richten op all-round entertainment met betere integratie van de moderne diensten en anticipatie op het alsnog toe te kunnen voegen van nieuwere diensten.

Ook het gehele social networking gebeuren zal denk ik in de next-gen consoles een plaatsje krijgen.

En dan het vervolgens aan game developers overlaten om met al het nieuwe weer wat leuks te brouwen.
Het kan nog oneindig veel beter.
Meer en betere animaties en animatieblending, betere natuurkundige materiaal-simulatie (zowel qua renderen als qua fysieke eigenschappen - procedureel kapot maken van objecten bijvoorbeeld), betere AI, betere texture-resolutie, roep het maar.

Zolang jij nog het verschil kunt zien tussen de gewone wereld en een spel kunnen we nog beter.
Ze hebben de nieuwe Xbox qua hardware al helemaal klaar (denk ik). Alleen het design nog, al hoop ik dat het dit keer goed gaat en ze een beetje rekening houden met warmte productie en air flow.
Denk het niet, ja de rauwe specs zoals :"Minimaal zo'n processor, waarschijnlijk zoveel geheugen, etc,etc". Maar ik denk dat ze nog behoorlijk wat moeten optimizen of goed moeten kiezen. Ook de layout van het moederbord moet ontworpen worden, daar komt ook nog heel wat bij kijken. Contracten om te kijken welk merk CPU/GPU/Geheugen je gaat gebruiken. Allemaal dingen die nog behoorlijk wat in de aarde hebben.
Vergeet je de software niet? Een gameconsole anno nu kan haast niet alleen maar een gaming-OS bevatten die wat api's voor games aanbiedt, maar moet ook integratie bieden met social networks, mediaspelers, content providers, portable devices, etcetera. Want als je dat niet doet, doet de concurrent het wel, en loop je bij launch al achter.

Ik denk dat een groter deel dan voorheen in de integratie met dat soort dingen gaat zitten. Het is niet alleen meer een spelletje spelen, maar "connected zijn" (of hoe dat in marketing-termen heet) met alles en iedereen om je heen.

Vergeet de plannen niet om Xbox gaming ook in Windows Phone 7 op te nemen...
Ik verwacht dat de volgende XBOX zoiets zal worden:

Qua naam:
XBOX 450 / XBOX 720 / XBOX 3D / XBOX 4D

Specs:
- Zeer krachtige Quad Core of een iets wat simpelere Octa Core.
- 3GB Shared DDR4 / DDR5 RAM (2GB system RAM, 1GB graphics RAM)
- Videokaart vergelijkbaar met de prestaties van een huidige nVidia GTX580
- Medium type zal waarschijnlijk Blu-Ray worden met een hele kleine kans dat MS een eigen medium uitbrengt op basis van HD-DVD.
- HDD van ongeveer 500GB
- Motion Sensor (Kinect)

Features:
- De opvloger zal dankzij de nieuwe hardware de grafische pracht nog een stapje hoger zetten.
- 3D beeld wordt ondersteunt op 1080p.
- Kinect wordt een standaard onderdeel van de nieuwe XBOX.
- De XBOX zal een middenpunt worden van al je media als uitgebreide media center.

Zoiets zeg maar. :)
Ik denk niet dat Microsoft voor Nvidia kiest, ze willen veel perfomance per watt en een goed energieverbruik, en daarbij, volgens mij hebben alle Xboxen tot nu toe nog een ATI videokaart gehad.
AMD schijnt het GPU contract al in handen te hebben ;)
Nee hoor de eerste XBOX had een Nvidia kaart en de Playstation 2 een ATI kaart. Met de huidige generatie is het dus echter precies andersom.
Mochten ze wel voor Nvidia kiezen dan zie goedkope Cuda Adobe Premiere video editing renderfarms wel zitten :Y)
Prestaties vergelijkbaar met die van een GTX580 betekend niet dat het een nVidia chip hoeft te zijn. Kan net zo goed van ATi of weet ik veel van wie zijn.
Klinkt goed… maar

Maar ik verwacht eerder een viervoudiging van het geheugen. dus van 512MB naar 2 Gig.

Deze gen gingen we van 64MB naar eigenlijk 256 MB, maar naar aandringen van EPIC naar 512 MB.

Plus als je kijkt naar wat de PC games nu gemiddeld gebruiken +- 2 Gig, zou een next-gen console hier wel mee uit de voeten kunnen, immers is er geen zwaar OS aanwezig.

20+ EDRAM zou wel fijn zijn. (of genoeg om minimaal 720p op 60 frames met 4xAA en 16 x AF te draaien)
ik denk dat ze nu de internals al klaar hebben, en dat ze nu dus een design willen hebben. klinkt logisch want de xbox stamt qua hardware design al uit 2001, en neem aan dat ze tijdens het werken aan de xbox 360 ook wel verder gekeken hebben.

Ik wil het liefst dat er hogere FPS gehaald worden, bij native 1080P.
Dit samen met betere graphics zou super zijn.
Als je bedenkt dat de videokaart van de 360 al zo oud is, denk ik dat er een videokaart inkomt die gelijkwaardig is aan een paar generaties geleden van pc's. dus 3870 of misschien maximaal 4870.
qua cpu zal het wel een quadcore worden op 3.0ghz. maar dan wel stuk sneller dan huidige tricore ibm. qua ram is 2gb system ram en max 2gb video ram wel netjes, ram kost geen ruk mee tegenwoordig, en zeker voor microsoft niet.
medium zal bluray gaan worden, want als ze download only gaan doen dan kopen een hoop mensen hem niet mee, ik wil gewoon mn schijfje in mn handen hebben en niet download only. verder zal wireless N of volgende stap erin zitten, en een snellere netwerk poort. 3d hoeft van mij niet perse, zie het effect namelijk niet goed. maar is wel leuke toevoeging voor veel mensen.
dan een 1tb hdd erin en je hebt een console die meekan met veel pc's.
sony zegt dat ze in hun volgende generatie console fysieke media zullen gebruiken met de PS4, want 50% van de wereld is niet ontwikkeld en daar zijn ook een paar miljoen mensen die willen gamen met hun 128kbps internet verbinding.

sony kan over een paar jaar 20 en 40GB flash chipjes maken voor 4 á 8 euro per stuk, dus ik denk dat de games in de toekomst op geheugen kaartjes worden verkocht (dan hoef je spellen ook niet meer volledig te installeren)
Als ze nu pas beginnen met het ontwerpen van de volgende xbox dan zijn ze echt al te laat hoor.

Reken er maar op dat ze met het ontwerpen van de xbox 3 al bezig waren tijdens het ontwerpen van de xbox 360 en nadat deze in de winkels lag er meteen volledig gefocussed werd op de xbox 3.
heb zelf nu de wii, xbox360 en de ps3 en vind elke console zn eigen voordeel en nadeel hebben. Alle 3 de consoles hebben verschillende spellen en dat maakt het juist weer zo leuk.
de ene keer speel ik weer op de wii de andere keer weer op de kinect. Ieder zn eigen smaak wat die leuk vind.
Cuda processing zal cool zijn er in
Wordt tijd. Xbox360 begint een beetje te verouderen. Spellen zien er oké uit maar het onderste is al uit de kan gehaald. Een nieuwe Xbox kan pas echt weer voor adembenemende graphics zorgen en hopelijk wordt 3D ook de nieuwe rage.
Game land kan wel een flinke opfrisbeurt gebruiken. De games die nu uitkomen zijn toch allemaal meer van hetzelfde.
De nieuwe Xbox zal waarschijnlijk niet Xbox 3 gaan heten want dat concurreert niet met PS4. Ik denk dat MS voor Xbox 3D gaat.
Ik hoop dat ze dit keer een mooi, klein en koel systeem kunnen maken, dat toch wel de nodige rekenkracht heeft voor spellen die er beter uitzien dan nu. Ik weet wel dat dat vrij moeilijk is om te maken, maar dat is toch wel de volgende generatie! Ook hoop ik dat ze hem niet te duur maken, want de meeste gamers hebben niet zo veel geld. Dat is denk ik ook de reden waarom meer mensen een Xbox 360 hebben dan een PS3. Microsoft, hou vol!
Idd, ik heb thuis ook alleen maar een PS3 omdat me ouders hem kochten, maar zelf had ik het niet gedaan, puur omdat het een beste flinke smak geld is, en als ik al een Wii en een Xbox 360 heb staan, en daar ook nog eens controllers + spellen voor moet kopen.....

Jezus wat is gamen toch duur:p
Ik denk dat de opvolger van de 360 al een heel eind klaar is. BV een GFX chip ontwikkel je niet even. Dat heeft een doorlooptijd van een jaar of 3 (als je kijkt naar de Chips die AMD en nVidia maken) En die bedrijven hebben ook de chips gemaakt van de huidige Xbox 360 en de PS3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True