Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Volgens geruchten krijgt de opvolger van Kinect niet alleen verbeterde bewegingsdetectie en stemherkenning, maar ook de mogelijkheid om te liplezen. Verder zou de sensor meegeleverd worden met de nieuwe Xbox-spelcomputer.

Eurogamer heeft uit zijn bronnen vernomen dat de nieuwe generatie Kinect-bewegingssensor in staat zou zijn om te liplezen. Dit is mogelijk door een sensor met een hogere resolutie en een aansluiting die de benodigde bandbreedte kan leveren. Ook beweert de bron dat de Kinect 2 in staat is om emoties te herkennen aan de hand van stemmen en gezichtsuitdrukking. De bewegingssensor zou met de nieuwe Xbox worden geleverd, die volgens andere geruchten al eind 2012 uit zou komen.

De sensoren in de huidige Kinect zijn in staat om beelden te leveren met een resolutie van 640 bij 480 pixels, maar in combinatie met een Xbox 360 wordt slechts een kwart van deze resolutie benut wegens de beperkte bandbreedte van de usb 2.0-controller. Microsoft zou naar verluidt werken aan een update om de gebruikte resolutie op te krikken, maar heeft hier niets officieel over bekendgemaakt.

Microsoft Xbox 360 Kinect Sensor

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Wat bereft dat liplezen, dat lijkt me toch Nogal onrealistisch want liplezen is voornamelijk context gevoelig volgens iemand die ik ken en doof en bijna geheel alleen lip leest en alsnog soms eerste zinnen enzo niet "verstaat"
Klopt, maar als het in combinatie word gedaan met slecht achtergrond geluid kan de extra informatie van het liplezen de stemherkenning verbeteren
Waarschijnlijk is er ook sprake van context en is er geen sprake van een tekstverwerker in een random situatie. Misschien keuzes uit een keuzemenu bijvoorbeeld. Bovendien is er ook stemherkenning en mogelijk emotieherkenning. Genoeg context zou ik zo zeggen.
Dus voordat ze uberhaupt de huidige versie gefatsoeneerd hebben en er goede games voor uit brengen komt de nieuwe versie er alweer aan?

De huidige versie komt naar mijn idee zijn beloftes echt nog niet na en ze mogen dan ook eerst zorgen dat deze naar behoren werkt. Begrijp me niet verkeerd, de techniek is zeer indrukwekkend en ik ben er ook gelijk mee gaan spelen, maar het is lang niet zo goed als dat ze de consument hebben doen laten denken.

Het lijkt me dan ook zaak dat ze eerst zorgen dat deze versie goed werkt en dat er ook echt goede games voor gereleased worden voordat het straks in de schaduw van de nieuwe versie compleet genegeerd gaat worden.

Edit: Kleine aanvulling.

[Reactie gewijzigd door SaphuA op 28 november 2011 18:42]

Neen, het is alleen voor Microsoft nogal lastig om alle Xbox 360 te upgraden naar USB 3. Kinect heeft daarnaast zijn innovatieve waarde wel bewezen, dus tijd voor een opvolger met USB 3 en hogere resolutie.
Kinect heeft zijn innovatieve waarde bewezen voor leuke doe-het-zelf projectjes en in de robotica, maar volgens mij nog absoluut niet als gaming device. Enkel voor dans- en fitness games biedt het een geringe meerwaarde, de rest is even leuk met de Wii-mote of de controller.
De opvolger zal waarschijnlijk pas gereleased worden wanneer er een opvolger van de x360 komt. In de tijd ertussen zal de huidige sensor steeds beter benut worden.

De huidige versie is een enorm succes en wordt al meer dan fatsoenlijk benut.

Verder kan de nieuwe sensor voor meer doeleinden gebruikt worden wat heel interessant is.

[Reactie gewijzigd door treative op 28 november 2011 18:44]

Euhm? De depth camera van de Kinect levert idd 640x480 maar de RGB camera kan 1280x1024 leveren. Echter wel op 15fps. En op de PC zijn die datastreams er ook op de volledige resolutie uit te trekken met behulp van bv libfreenect.

Het is dus geen beperking van de USB-verbinding; hoogstens van de beperkte rekenkracht van de XBox 360.
de xbox360 chipset zelf heeft een beperking met de USB snelheid, die haalt nooit USB2 snelheden.
algemeen bekend probleem, heeft niets met de CPU zelf te maken of de rekenkracht aangzien USB2.0 zelfs op een 1.8Ghz single core G5 het goed deed.

[Reactie gewijzigd door stewie op 29 november 2011 00:53]

Met de beperkte rekenkracht doel ik dan eerder op het verwerken van de afbeeldingen.
Datatransfer is vrij beperkt qua processorbelasting, dus dat zal geen probleem zijn.

Maar goed, ik snap dus dat Microsoft gewoon goedkope rommel in de XBox 360 heeft gepropt.

Overigens verandert dat weinig aan het rare nieuwsbericht. Je kunt veranderen wat je wil aan de Kinect, maar die levert al meer dan genoeg resolutie. Om een hogere resolutie beschikbaar te maken voor games e.d. zal er wat aan de XBox 360 veranderd moeten worden.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 29 november 2011 09:50]

En als de nieuwe Xbox uitkomt zul je zien dat ze nog steeds USB2 poorten hebben ipv USB3 8)7 .
Wat in mijn ogen al een hoop zou moeten schelen, want dan haal je je makkelijk de snelheden om zelfs HD sensoren in de nieuwe kinect te plaatsen en het soepel te laten lopen.
USB2 draait op 480 Mbps per root hub, dat is echt snel genoeg. Ik kan me wel voorstellen dat Microsoft de opvolger van de Xbox360 twee root hubs meegeeft.
Dus alles wat ze oorspronkelijk beloofd hadden met de orginele Kinect beloven ze nu opnieuw. Ik moet het nog eerst zien. Bovendien mogen ze dan ook wel eens wat gaan doen aan de minimum afstand die nodig is om de Kinect goed te laten werken want zoals het nu is hebben veel mensen niets aan het systeem.
Ik snap niet waarom deze irrelevant of offtopic wordt beoordeeld. Het is namelijk inderdaad zo dat dit soort beloftes (herkent zelfs individuele vingers) met de oorspronkelijke Kinect zijn gedaan. Als je de oorspronkelijke mogelijkheden die beloofd werden met de Kinect vergelijkt met wat de Kinect (en ik heb hem zelf) kan leveren is eigenlijk schandalig.
Precies, er werd toen ook beloofd dat vingerbewegingen en emoties herkend zouden worden. Ik zag gigantische mogelijkheden voor games zoals rpg's om bijvoorbeeld te herkennen wanneer iemand plezier heeft (meer van hetzelfde) of gefrustreerd raakt (moeilijkheidsgraad subtiel omlaag) of afgeleid word (plotselinge gebeurtenis) dus niet alleen maar het Wii gewapper. Maar wat het geworden is komt niet eens in de buurt naast het feit dat de meeste mensen een te kleine huiskamer hebben om 'em effectief te gebruiken, al helemaal wanneer je met meerdere personen wilt spelen.

En dan vergeet ik nog de veel te hoge imputlag die het gebruik in "serieuze spellen" feitelijk onmogelijk maakt.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 28 november 2011 19:32]

Vind je een inputlag van 0.02s belemmerend voor serieuze spellen? Dan zou eerder de 'beperkte' framerate een probleem kunnen zijn...
Ik heb een tijdje een Kinect thuis gehad en in mijn ervaring is de imputlag niet 0.02 maar eerder 0,2 sec en dat is serieus teveel. En ik heb het niet over een beperkte framerate wat een heel ander effect geeft. Ik ben wel benieuwd hoe je aan die waarde van 0,02 komt, heb je daar iets over gelezen?
Nee, dat heb ik gemeten. Weliswaar op de PC, maar goed, dat laat zien dat de Kinect zelf weinig problemen oplevert. Inputlag boven 0.02 die je ervaart op de XBox is dus de schuld van de XBox, niet van de Kinect.
Dat zou heel goed kunnen. Dan is mijn stelling dat de Kinect in de huidige Xbox vorm niet geschikt is voor serieuze spelletjes. Dit staat dan even los of dat komt door de Xbox hardware, de kinect Hardware omdat voor de gebruiker dat uiteindelijk niets uit maakt.
Ik ben benieuwd hoe de eerste user interface voor een hoge resolutie Kinect eruit zal zien. Dat kan makkelijk de opvolger van het ouderwetse toetsenbord worden. Het zal wel gaan met kleine bewegingen, maar ik zie nog niet goed voor me hoe je een stuk of 40 verschillende tekens snel kan invoeren per Kinect 2. Machtig mooi zou zo'n interface zijn, op je tv, telefoon, computer.., overal!

Doe zo'n UI samen met een beeldscherm op een lens en alle monitoren uit onze omgeving kunnen verdwijnen!

[Reactie gewijzigd door paknaald op 28 november 2011 18:40]

Ik ben erg benieuwd of ze deze claims waar kunnen maken. Onderzoek naar het detecteren van emoties is al jaren aan de gang (met soms erg leuke implementaties), maar tot dusver leek het veld nog in zijn kinderschoenen te staan: nieuwe sprekers waren lastig te herkennen, het verschil tussen bijvoorbeeld boos kijken en fronzen lukt niet altijd even goed, en in veel gevallen werkt het alleen lekker onder goede lichtomstandigheden.

De huidige kinect heeft echter al een kleine revolutie ontketend in robotica (door de relatief extreem lage prijs en uitstekende prestaties van de sensor wordt hij al gebruikt door robocup@home teams), het zou zomaar kunnen dat versie twee eenzelfde revolutie teweeg gaat brengen. Ik ben benieuwd :Y)
Toch blijf ik maar denken aan het boek 1984 bij dit soort uitvindingen, persoonlijk ben ik te huiverig om ze in huis te halen.
Ja of een rood lampje in de camera en dan heb je net dit: HAL 9000. Daar dacht ik meteen aan. Zeker aangezien die in de film ook kon liplezen en daardoor wist dat de astronauten tegen hem aan het samenspannen waren :)

Niettemin kan je ook gewoon de stekker er uit trekken als je hem niet gebruikt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 november 2011 18:50]

Kinect heeft bij mij alle twijfel tegen. Als je ziet wat microsoft liet zien in de eerste E3 demo's en het product wat vervolgens in de winkel is komen liggen, plus de daarbij horende slechte games (Dance Central als enige uitzondering), dan heb ik weinig hoop dat de opvolger wel iets gaat worden.
Dus nu krijgen we singstar/lips zonder microfoon? Kan leuk worden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True