Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties
Submitter: danplo

Microsoft zou naar verluidt aan een firmwareupdate voor zijn Kinect-sensor werken, die de resolutie verhoogt waarmee de spelers worden waargenomen. Als gevolg zouden bijvoorbeeld individuele vingers geregistreerd kunnen worden.

Microsoft Xbox 360 Kinect SensorVolgens Eurogamer zou het Kinect-ontwikkelteam hard aan het werk zijn om de resolutie van de dieptesensor op te schroeven. Momenteel legt die sensor beelden vast met een resolutie van 320x240 pixels, maar de camerahardware blijkt in de praktijk ook een resolutie van 640x480 te ondersteunen. Dit werd ontdekt door de Kinect-sensor op een pc aan te sluiten. De verviervoudiging van de resolutie zou als gevolg hebben dat kleine details, zoals de beweging van vingers, waargenomen zouden kunnen worden.

Het struikelblok bij het uitlezen van de sensor zou bij de bandbreedte van de usb-controller liggen. Omdat meerdere usb-apparaten tegelijk gebruikt kunnen worden op de Xbox 360, is er per apparaat een limiet ingesteld van ongeveer 15MBps. De Kinect-sensor zou bij een resolutie van 640x480 ongeveer 20MB aan beelddata per seconde versturen. Microsoft zou nu bezig zijn met een methode waarmee toch genoeg bandbreedte beschikbaar komt. Het bedrijf zou pogen via beeldcompressietechnieken de omvang van de uit te lezen sensordata te verkleinen. Een andere mogelijke oplossing zou zijn om de maximale snelheid van andere usb-interfaces omlaag te halen, zodat er meer bandbreedte vrijkomt voor Kinect.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

15MBps is meer dan voldoende aangezien een full hd stream op hoge kwaliteit niet meer dan 8Mbps kost. een factor 15 lager. Bovendien kan er heel veel informatie uitgefilterd worden, aangezien het alleen om de beweging gaat.Het lijkt er op dat die kinect gewoon erg slordig ontworpen is.
Meneer de expert.... Je verliest altijd Kwaliteit met compressie van het video beeld zelf, daarom kan h264 stream wel goed ogen maar een compressie op het dual infrarood videocensor stream zelf toe te passen is fataal voor kwaliteits verlies en erg gevoelig voor controller errors.

In het artikel bedoelen ze waarschijnlijk om lossless compressie toe te passen.
Hierbij blijft de gehele dual infrarood stream intact voor controller algoritmes. :)

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 19 december 2010 18:01]

Je spreekt je zelf tegen.
e verliest altijd Kwaliteit met compressie
en
In het artikel bedoelen ze waarschijnlijk om lossless compressie toe te passen.
Hierbij blijft de gehele dual infrarood stream intact
Het eerste is onzin, het tweede correct. Oftewel, men kan zonder problemen compressie op welk digitale signaal dan ook toepassen. En dat lijkt Microsoft ook gewoon te willen doen. Neem de ongecomprimeerde 20MB stream, gooi die door een snel compressie algoritme en zorg dat het resultaat < 15MB wordt. De vraag is of de processor in de kinect dit aankan maar op zich is de compressie niet zo groot dat het echt een probleem lijkt.
in principe niet....

wat wij nu lossless compressie noemen is eigelijk niks meer dan een slim algorithme welke 2 bits door een enkele bit (simpelgezegt) vervangt, hierbij is dus geen echte compressie aan de gang, maar meer een tijdelijke vertaling...

neem nu de basis achter palet gifs, een vorm van "compressie"


stel nu, dat je deze reeks letters hebt:


AABBCCDDEEAABBCCDDEEAABBCCDDEEAABBCCDDEEAABBCCDDEEAABBCCDDEEAABBCCDDEEAABBCCDDEEAABBCCDDEEAABBCCDDEE

dit kan ik dan omzetten naar:

FAAGBBHCCIDDJEE FGHIJFGHIJFGHIJFGHIJFGHIJFGHIJFGHIJFGHIJFGHIJFGHIJ

de uiteindelijke reekst tekst is veel kleiner, maar bevat precies dezelfde informatie....


dat is wat lossless compressie ook doet, alleen word dan vaak de "omzetsleutel" niet meegestuurt, maar is dit een deel van het algorithme...
en deze algorithmes maken vaak ook gebruik van meerdere lagen, om zo een maximale compressie te bereiken, en toch zal er geen ENKELE data verloren zijn..


maar nogmaals, echte compressie is dit niet, want echte compressie word juist data weggelaten en word aan de andere kant een berekening gedaan van wat die data waarschijnlijk zou moeten zijn....
Een full hd stream op hoge kwaliteit, niet gecompressed, vergt echt wel wat meer dan 8MB per seconde.

Vergeet niet dat het om een niet gecompressed beeld gaat wat doorgestuurd wordt. De Kinect heeft namelijk geen zware processor erin zitten om live beeld te gecompressed door te sturen zonder lag te veroorzaken.
dus als ze zo dom zijn om het raw door te sturen zijn ze slordig bezig. Dat is mijn punt. Door compressie kun je veel hogere resoluties doorsturen, waardoor het ook veel beter werkt.
Weer typische PVV-brulboei reactie dit..

15 MBps en 8MBps staat niet in een factor 15 verhouding tot elkaar, dat zou inouden dat full HD 1 MBps kost (1x15 = ?? ;_))...

Full HD is ongeveer 12 MBps wil het er op 1080p uitzien, maar dat is het doel van de Kinect sensor niet. Die is bedoeld als Sensor, niet als Full HD Video Camera.

Daarnaast is Kinect juist een van de betere ontwerpen van Microsoft en is er een hoop aan gesleuteld om een maximale prestatie te leveren tegen minimale kosten. Iets wat SONY met de Playstation duidelijk niet had gedaan, vandaar dat ze er zolang verlies op geleden hebben (Max Hardware en Max. Prijs).
Als je te dom bent om te poepen reageer dan niet, sukkel! 1 byte = 8 bits. Dat noemt zichzelf tweaker.Zelfs je oma weet meer.

[Reactie gewijzigd door 140398 op 21 december 2010 00:34]

15MBps is meer dan voldoende aangezien een full hd stream op hoge kwaliteit niet meer dan 8Mbps kost. een factor 15 lager. Bovendien kan er heel veel informatie uitgefilterd worden, aangezien het alleen om de beweging gaat.Het lijkt er op dat die kinect gewoon erg slordig ontworpen is.
Microsoft wacht op je!!

Heck, ik neem je zo in dienst als je je gebral waar kan maken! Maar ik zal moeten opbieden tegen alle andere firma's die je willen hebben. Ik bedoel, iemand die het zo scherp ziet is een vermogen waard voor elke firma. Zelfs je rekenen is helemaal in orde!

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 19 december 2010 19:49]

En natuurlijk reppen ze geen woord over wat dit gaat betekenen voor de performance. De software zal ingewikkelder zijn om alle data te benutten. En nog eens de compressie en decompressie erbovenop. Ik denk dat dit significant meer processorkracht gaat kosten. En de performance omlaag zal gaan
gamers zullen een afweging moeten maken:
of meer juiste herkenning van de bewegingen,
of juist vloeiender beeld.
ik zou me meer storen dat je A doet en het spel B,
maar dat is een persoonlijke mening.
Tuurlijk wacht nou maar eens af wat er gaat gebeuren.
Iedereen riep ook dat Kinect een grote fail ging worden en dat het niet zou werken en wat blijkt: Het werkt gewoon goed.
Mooi, misschien dat het dan toch eens dichter bij de promo filmpjes in de buurt komt qua spelbeleving.

Het apparaat opzich doet het prima, heb hem vanaf de release dag al op de tv staan en we vermaken ons er prima mee. Een hogere resolutie waardoor het ding wel weer vingers kan onderscheiden zou mooi zijn, dan kun je gewoon een soort van "pak"-beweging maken om iets te activeren of te starten, in plaats van seconden lang je hand op de betreffende plek houden :P

Ik hoop alleen dat het een simpele update betreft, en dat er niet achteraf weer een apparaat bij komt, of een compleet nieuwe kinect sensor op de markt komt (ala motion plus sensor voor de wii)

EDIT: En ja ik weet dat er gesproken word over een firmware update/upgrade, maar ik zie microsoft er ook wel voor aan om een nieuwe versie te lanceren :P

[Reactie gewijzigd door klomp op 19 december 2010 17:15]

EDIT: En ja ik weet dat er gesproken word over een firmware update/upgrade, maar ik zie microsoft er ook wel voor aan om een nieuwe versie te lanceren :P
Je krijgt toch ook regelmatig dashboard updates voor je xbox zonder daar opnieuw voor te hoeven lappen? Wat een slecht doordacht argument. Als MS echt zo was als jij omschrijft hadden ze Kinekt zelf wel als nieuw product gelanceerd ipv een add-on voor de Xbox.
Is het zo dat je met bijvoorbeeld 3 Kinect-camera's een volledig 3D beeld kan creren? Dit zou dan een geniaal middel zijn om films werkelijk een 3D ervaring te maken, en de pornoindustrie zou er wellicht ook gebruikt van kunnen maken. :P
De diepte camera bij de kinect zorgt al voor je derde dimensie (diepte) dus daar heb je er geen drie voor nodig.

En de pornoindustrie moet wel met een enorm indrukwekkend aanbod komen willen ze op de consoles 'adult content' krijgen. Vergeet niet dat elke game voor de xbox door microsoft zelf goedgekeurd wordt/moet worden.

Kinect + PC combinatie is natuurlijk wel mogelijk voor porn, en uiteraard wordt daar al op ingesprongen ;)
Volgens mij is dat meer een "proof of concept", een test ballonnetje. Ik geloof niet dat die game ooit op de markt zal komen.
Het gaat erom dat de usb-controller in de Xbox niet voor alle usb poorten op elk moment de maximale snelheid kan verwerken. Daarom heeft MS een 'software limiet' ingesteld zodat usb-apparaten niet met elkaar rekening hoeven te houden, de controller kan immers altijd alle usb apparaten 15MB/s geven.

Je gezeur over de HDD slaat ook nergens op, 15MB/s is meer dan genoeg voor het opslaan van savegames of het streamen van muziek of films.

Je kiest voor zo'n apparaat gewoon wat je nodig hebt, niet wat het allersnelste/beste is. Immers maak je er miljoenen van en wil je die met zo min mogelijk verlies / veel mogelijk winst verkopen.

Wie had er meer dan 5 jaar geleden gedacht dat er een camera op de Xbox zou komen die op ??fps 640x480 kleuren beeld doorstuurd en ook nog eens op 15fps de diepte data.
Je bedoelt zeker 30 fps dat houdt dus in dat per second kinect 30 maal een bundel van data naar de 360 stuurt in die bundel zit dus de diepte info(320x240) ,kleuren beeld van 480p en geluid.

dus dat houdt waarschijnlijk in dat je 15mb/s door 30 moet delen wat je 0.5MB/s geeft om aan data te versturen. ze kunnen of betere compressie gebruiken of devs de opties geven om kinect aan te passen. Door bijvoorbeeld de kleuren camera en sound feed uit te zetten waardoor je meer aan diepte info kunt versturen. geloof dat kinect maximale resolutie 1280x1024 is dat is dan zonder fout correctie dat is voor de lens weet niet of microsoft kinect nu hard coded de 480p res heeft geprogrameerd omdat ze voor een 2 samples per pixel hebben gekozen voor fouten heette binning of zoiets.

Nou ja mensen kunnen het hier weer teruglezen als ze geintreseerd zijn.
Primesense de makers van kinect hebben een open source driver online gegooid
http://www.openni.org/

En dit filmpje is best wel cool van primesense
http://www.youtube.com/wa...0&feature=player_embedded
Dit hebben ze gedaan met 50% van een 1.6 ghz atom processor.
Dat klopt, er waren inderdaad momenten dat kinect niet alles zou waarnemen. Hopelijk zal deze firmware het probleem oplossen.
Volgens mij hebben andere USB apparaten echt geen 15MBps nodig. Een controller zeker niet, de wifi adapter zal ook wel meevallen tijdens normaal gamen zonder iets op de achtergrond te downloaden en veel meer accesoires zijn er volgens mij niet...

Goed nieuws in ieder geval, maar ik wacht toch nog even met de aanschaf totdat dit soort kinderziektes helemaal zijn verdwenen :).
Heel veel producten hebben toch regelmatig een firmware update nodig ?

Ik denkt dat dit juist goed nieuws is, als het nog beter kan, waarom dan niet ?
Op zich goed nieuws..... alhoewel ze zich beter kunnen richtig op de response van de controlle, de lag is soms echt TE erg om echt lekker te kunnen spelen :(
Inderdaad, maar had niet anders verwacht.
Een gewone controller is gewoon veel preciezer.
Dan moet je het bij de goede spellen houden ;)
Welke spellen speel je dan met Kinect? Want de meegeleverde spellen hier, die werken gewoon zoals het zou moeten.
Het kan voor Microsoft een probleem zijn om een stream van 4x zo veel pixels op bewegingen te analyseren. Dat gaat waarschijnlijk net een extra paar procentjes (geen verviervoudiging) van gamelogica afsnoepen, en het kost ook meer I/O-tijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True