×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Microsoft Kinect: wat kan het en hoe werkt het?

Door , 101 reacties

Aandacht

Microsoft gelooft heilig in de mogelijkheden van Kinect, en het zet alles op alles om van de lancering van de bewegingsgevoelige controller voor de Xbox 360 een succes te maken. Bij de entertainment-divisie van het concern staat het hele najaar in het teken van het zwarte balkje. Zelfs Fable III moest het met beduidend minder aandacht stellen dan je bij een titel van dergelijk formaat zou verwachten.

De aandacht voor Kinect is ook hard nodig, want Microsoft heeft een achterstand in te halen op de concurrentie. Move, het enigszins vergelijkbare systeem voor Sony's PlayStation 3, is al sinds september te koop. Verder vist Microsoft - veel meer dan Sony - nadrukkelijk in dezelfde vijver als Nintendo doet met de Wii, al heeft de Xbox-fabrikant een straatlengte achterstand op de Japanners. Kinect kan dus wel wat reclame gebruiken.

* Techniek

Die aandacht kan ook om een andere reden geen kwaad; Microsoft heeft het zich met Kinect niet gemakkelijk gemaakt. Nintendo's WiiMote en de daar sterk op lijkende Move staan veel dichter bij de klassieke controller dan Kinect, waarbij iedere knop ontbreekt. Voeg daar de problemen aan toe die tijdens de ontwikkeling van het systeem opdoken (zie hier, hier en hier), en het is duidelijk waarom Microsoft hard zijn best moet doen om het systeem aan de man te brengen.

Jammer eigenlijk, want de techniek achter het systeem is even interessant als indrukwekkend. Hij is niet door Microsoft zelf bedacht, overigens. De consolebouwer nam een licentie op de technologie van PrimeSensor. Het Israëlische bedrijf bedacht een systeem waarbij een infrarode lichtbron de omgeving belicht en waarbij de weerkaatsing wordt opgevangen door een cmos-sensor. Uit de vergelijking van het gecodeerde licht en de opgevangen weerkaatsing wordt door een chip van PrimeSense een dieptebeeld van de omgeving gemaakt. Doordat een eigen infrarode lichtbron wordt gebruikt, kan het systeem ook in slecht verlichte ruimtes worden gebruikt. PrimeSense bedacht ook al dat het interessant is om dit systeem uit te breiden met een tweede camera die niets bijdraagt aan het waarnemen van diepte, maar die simpelweg een kleurenopname maakt van wat zich voor het apparaat afspeelt. De vertaalde data, bestaande uit een beeld met diepte-informatie, het kleurenbeeld, een audiostroom en zelfs een tijdcodering, wordt vervolgens via usb 2.0 uitgestuurd.

Lees meer

Fable III 27 april 2011
Kinectimals 15 februari 2011
Divine Souls 22 december 2010
Kinectimals 25 november 2010
Kinect Adventures 25 november 2010
PlayStation Move 12 september 2010
E3: Fable III 24 juni 2010
Gamescom: Project Natal 21 augustus 2009
Video Project Natal 7 augustus 2009

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*