Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Microsoft wil begin 2012 beginnen met de verkoop van de Windows Kinect-sdk. De bewegingssensor kan dan vanaf dat moment in commerciŽle producten worden gebruikt. De sdk was al beschikbaar voor wetenschappelijk gebruik.

Microsoft werkt al samen met 200 commerciële bedrijven, die betrokken zijn bij een bèta van de Windows-sdk van Kinect. Zo heeft Toyota een virtuele showroom gemaakt waarin auto's bekeken kunnen worden, terwijl het Spaanse Tedesys een applicatie gemaakt heeft waarmee chirurgen door de medische gegevens van patiënten kunnen bladeren.

Microsoft bracht de Kinect eind 2010 op de markt. De bewegingssensor voor de Xbox 360 was direct een succes, vooral doordat er vrijwel direct drivers voor verschenen waarmee de sensor op een pc is aan te sluiten. De onofficiële driver werd gebruikt voor vele experimenten met de sensor. Microsoft bracht vervolgens in juni zelf een officiële Windows-sdk uit. Die mocht echter enkel gebruikt worden voor wetenschappelijke en niet-commerciële doeleinden.

Microsoft Xbox 360 Kinect Sensor

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Ik vind het wel grappig om te zien dat Kinect eigenlijk maar matigjes aanslaat voor gaming, waarvoor het natuurlijk oorspronkelijk bedoeld was, maar een enorm succes blijkt te zijn bij wetenschappers en hobbyisten. Op youtube vind je zo tientallen geweldige toepassingen.
Het is momenteel zo dat wetenschappers en hobbyisten, liever de OpenNI SDK gebruiken dan de Microsoft Kinect SDK.

Want de OpenNI SDK is veel uitgebreider. Je kan het infrarood beeld opvragen om je eigen diepte-reconstructie algoritmes te runnen. Daarnaast kan je de grote van het dieptebeeld en videobeeld op veel hogere resoluties instellen, en ook kinect streams recorden voor later gebruik. Daarnaast is OpenNI ook bruikbaar onder Linux en andere besturing systemen.

Dit zijn allemaal dingen die bij de Microsoft SDK niet kunnen, ook is de microsoft SDK erg beperkt in het netjes uit lijnen van camera-coordinaten met dieptebeeld-coordinaten. Ook bevat de Microsoft-SDK ingebouwde onzin zoals "Windows Customer Experience Improvement Program" wat momenteel zelfs voor crashes zorgt.
Sales immediately soared with more than 10 million Kinect sensors sold, setting the Guinness World Record as the fastest-selling consumer electronics device in 60 days along the way.
Uit een press release die MS eerder vandaag deed (http://majornelson.com/20...ajor+Nelson+%28Xbox%29%29). Vind ik toch niet echt getuigen van matigjes aangeslagen ;)

Ik heb even verder geen cijfers over hoeveel mensen er daadwerkelijk mee gamen, maar ik heb toch zo'n vermoeden dat dat er alsnog een stuk meer zijn dan de hobbyisten die er andere toepassingen voor hebben gevonden. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat die hobbyisten niet goed bezig zijn :)
Het slaat in Europa denk ik ook matigjes aan, maar niet de VS. Daar worden heel veel Xbox / Kinect combo's verkocht. Mede door Engels taal en filmaanbod heeft Kinect ook meer nu voor stemherkenning en filmondersteuning.
Forza 4 met Kinect face tracking heeft ook inmiddels aangegeven dat Kinect in games voor meer verkoop zorgt van de Kinect accessoire.
1 van de redenen natuurlijk waarom het niet zo denderend aan slaat bij gamers, is de benodigde ruimte om er fatsoenlijk gebruik van te kunnen maken..
Kun je hem op de pc alleen als webcam gebruiken?
Of is er al daadwerkelijk software voor?
Ik bedoelde meer of er iemand al software met die sdk gemaakt heeft
die je kan uitproberen.
een soort kinect animals voor op de pc ofzo
Zo heeft Toyota een virtuele showroom gemaakt waarin auto's bekeken kunnen worden
Heeft iemand hier wat meer informatie over? Had niet gedacht dat de Kinect zo veelzijdig gebruikt zou worden :). Ik moet er binnenkort ook maar een kopen voor mijn 360, is de vriendin ook weer blij.
Ik heb dat filmpje even bekeken, maar ik vind dit voorbeeld van Lexus eigenlijk nog mooier: http://www.youtube.com/watch?v=GtOaxykFUb8
tamelijk zinloos om dit met kinect te doen. dit kan makkelijker en met minder inspanning met een controller.

ik snap wel dat dit voor in een showroom leuk is. maar dit houd je nooit lang vol.
Zinloos? Ja. Cool? Ja

Gevalletje "Omdat het kan" denk ik zo. Kijk ons eens met niewue technieken werken...
Tenzij je het op een gegeven moment met een hologram opbouwd en je dus een 3d weergave van de auto ziet en je vervolgens met de hand deuren kunt open doen, naar de volgende kan swipen etc. :)

hologram is alleen nog een paar jaar hier vandaan....
Microsoft bracht de Kinect eind 2010 op de markt. De bewegingssensor voor de Xbox 360 was direct een succes, vooral doordat er vrijwel direct drivers voor verschenen waarmee de sensor op een pc is aan te sluiten.
Ten eerste speelt het marketingbudget van $500.000.000 een grotere rol.
Ten tweede kwam Kinect in november 2010 uit, de drivers kwamen ergens in januari 2011 uit en 3 maanden is niet bepaald snel (of vrijwel direct) te noemen in dit wereldje.
En tot slot heeft het aanbod van slechts een handjevol aan exclusieve titels voor de Xbox360 in zowel 2010 als nu in 2011 ook gezorgd dat de verkoopcijfers van Kinect een flinke sprong maakten.

[edit]Release Kinect en drivers aangepast.

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 31 oktober 2011 11:46]

Microsoft bevestigde op 17 augustus 2010 dat Kinect op 4 november in Noord-Amerika[1] en op 10 november in Europa[2] beschikbaar zal zijn. In Europa kost de Kinect rond de § 149,99.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinect

Dus niet in Augustus 2011 .

De games nu zijn wel goed zoals The Gunstringer en Child of Eden. :)
Ik vind het grappig hoe hier de indruk wordt gewekt dat Microsoft in wezen eigenlijk de kinect heeft uitgevonden terwijl ze eigenlijk gewoon hardware van Primesense (http://www.primesense.com/) rebranden.

Iedereen die dat wil kan bij primesense de hardware licenses. Zie bvb Asus Wavi http://event.asus.com/wavi/

In die zin val het commercieel gebruik van dergelijke technologie niet bij monde van een Microsoft. Je hebt namelijk ook OpenNI om commercieel te gebruiken en die ook ondersteunt wordt door Primesense.
Het bijzondere van Kinect is dan ook niet de hardware (bewegingssensoren en directionele microfoons bestonden idd al langer), maar de lage prijs en de software (API/libraries) kant - en dat is zonder twijfel Microsoft's verdienste.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 31 oktober 2011 23:50]

Betekend dit dat er PC games zullen komen met native Kinect support?

Zou een goede zet zijn van Microsoft, met een simpele SDK je doelgroep uitbreiden naar PC.
In theorie is dat heel goed mogelijk, in de praktijk is het niet echt zinning. De meeste pc's staan niet in een huiskamer waar veel ruimte is. En veel lege ruimte is een vereiste on Kinect (en de alternatieven van Nintendo en Sony) te gebruiken zonder ongelukken. Waarschijnlijk zal je een paar demo's krijgen, een optie in een paar games. Maar weinig serieus.
In principe zou je niet veel ruimte voor kinect nodig moeten hebben ... dat ligt geheel aan de gebaren. Weet niet of het al kan, maar met camera die scherp genoeg is en goed kan focussen zou je ook vingers kunnen tracken en simpele handgebaren. Dit zou je achter je bureau kunnen doen, wat weer niet echt handig is met de alternatieven van Sony en Nintendo. Wat dat betreft lijkt de oplossing van Sony en Nintendo al bijna uitontwikkelend en zit er weinig toekomst in. Microsoft heeft nog ruimte om te verbeteren. zoals een betere camera en misschien zelfs camera's vanuit verschillende hoeken van de ruimte (net zoals dat je ook boxen in verschillende hoeken van de kamer zet voor het perfecte geluid) zonder de compatibiliteit te breken.
Tja, en in de praktijk is er zelfs in een normale huiskamer ook niet veel ruimte om goed gebruik te kunnen maken van kinect icm xbox360..
Dat is al langer de bedoeling, de Windows SDK is er al.
Dan zouden ze hem wel goedkoper moeten maken, want op dit moment is de kinect best wel duur, vergeleken met een muis + tobo combo, welke deze dan zou moeten vervangen.
Je vervangt de muis en toetsenbord niet, althans dat lijkt me geen wenselijke zaak. Er zullen altijd spellen zijn die met het ťťn of het ander beter werken. Spellen als Dance Central werken natuurlijk met een toetsenbord en muis voor geen meter, maar er zijn ook zeker toepassingen die juist wel beter werken met een muis of toetsenbord.

Ik denk dat ze de doelgroep meer gaan zoeken in mensen die wat extra's willen, dan mensen die naar een vervanger voor hun huidige inputdevices op zoek zijn.
Voor een autofabrikant kan dit uiteindelijk kostenbesparend zijn, je hoeft niet alle modellen meer in de showroom te hebben en ook de kleuren kunnen makkelijk aangepast worden.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Kinect een geweldig product.

Maar ik zie niet in hoe het voor die autofabrikant (je bedoeld verkoper / dealer?) kostenbesparend kan zijn. Met kinect kan je naar je scherm swaaien voor interactie. Een auto wil je ervaren voordat je hem aanschaft.

De modellen zullen dus toch in de showroom moeten blijven staan / komen.

Wat wel handig kan zijn is voor de monteur. Die kan door zijn onderdelenlijst bladeren zonder dat hij met z'n vieze handen aan de pc / toetsenbord / scherm hoeft te komen.

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 31 oktober 2011 11:00]

Natuurlijk zullen de modellen in de showroom blijven staan, maar het is gewoon een extra verkoopmanier. Je kunt makkelijker een ander intereur laten zien bijvoorbeeld. Dat betekent natuurlijk dat je veel makkelijker meerdere opties kan laten zien, ook al heb je die niet fysiek allemaal in je showroom staan.

Ik verwacht niet dat mensen een auto gaan kopen, puur op basis van een Kinectdemo, maar het kan ze wel wat meer informatie bieden dan een foldertje.
maar daar heb je geen kinect voor nodig... kinect is alleen een EXTRA invoer mogelijkheid..
O wow, ik zat al een tijdje te denken om naast mijn Wii en PS3, toch ook maar een Xbox te nemen met Kinect, omdat mijn vrouw elke keer zo enthousiast is over de kinect reclames. Ik moet ook toegeven, dat wat je zie aan Kinect sports of andere games, een stuk leuker is dan op die suffe Wii balance board staan.

Als ik dan i.p.v. een Xbox aanschaffen, op den duur een losse kinect kan kopen om aan te sluiten op een HTPC, en daarop ook games kan spelen, dan zou ik dat een gigantisch plus vinden. Nog een game console vind ik ontzettend overkill op het moment. :<
O, sorry, dat bedoelde ik niet. Ik weet wel dat ik een Kinect kan kopen zonder Xbox, maar daar heb ik op het moment nog weinig aan (aangezien ik nog geen Xbox bezit). Wil ik dus iets leuks doen met die losse Kinect, dan moet ik wel een platform hebben dat deze Kinect ondersteund, plus daarvoor applicaties hebben.

Daarom vind ik dit een leuk nieuwsartikel om te lezen. Een HTPC staat toch al op de planning om te kopen, regardless, en als ik dan een Kinect, op termijn, kan gaan aansluiten op deze HTPC (perhaps met GPU upgrade tegen die tijd), zonder daarvoor een zoveelste apparaat extra te moeten aanschaffen in mijn tv kast (XBOX), zou gewoon erg fijn zijn.
En binnenkort komt de eerste fabrikant met software Š la Minority Report.

;-)

Ik zie het al voor me....een interface Š la Minority Report op m'n 100" beamerscherm

[Reactie gewijzigd door toxict op 31 oktober 2011 10:47]

Eigenlijk hebben we dat toekomstbeeld in Minority Report al ingehaald. In de film wordt namelijk nog 'ouderwets' gebruik gemaakt van speciale handschoenen. :P Terwijl die eigenlijk ook niet meer nodig zijn. Kinect is prima in staat (al dan niet met wat aanpassingen misschien) om losse vingers te detecteren.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 31 oktober 2011 10:51]

Ik gebruik het al in samenwerking met XBMC Kinect project, en moet zeggen het werkt steeds beter, special voor de simpele standaard dingen kan je die gewoon zonder AB doen.

Het enige waar we nog eigenlijk op moeten wachten is een Kinect met een hogere resolutie zo dat vinger bewegingen ook herkend kunnen worden.

Het enige waar ik een beetje angstig voor ben is dat de Kinect kan worden misbruikt als een webcam on in je huiskamer te bespioneren, het is namelijk voornamelijk gewoon een 3D camera.

@BrutalDave.
Kinect ondersteund al een hogere resolutie.
Als je VGA ipv QVGA een echte hogere resolutie vind prima, maar ik denk dat VGA niet goed genoeg is om vingers en dergelijke te herkennen op een afstand van 3 meter, en meestal nog meer.

Ik denk meer aan stereo 8M/pixel of zo iets, en ja het zal meer processor kracht vergen, maar daar tegen over staat dat de rest van de ruimte staties is, en slimme software hoeft niet elk detail van je lichaam te volgen alleen de grote lijnen, en bv alleen bij de handen en vingers op meer details letten, daar we daar de meeste gebaren mee kunnen maken tot zelfs aan gesprekken voeren toe.

[Reactie gewijzigd door player-x op 1 november 2011 10:41]

Kinect ondersteund al een hogere resolutie. Daarvoor is alleen een firmware update nodig.
De reden dat dit nog niet is doorgevoerd is omdat er beperkingen zijn aan de bandbreedte van de USB poorten op de 360.
Keep on dreaming. Denk je nu echt dat dat gaat gebeuren met een accessoire op de xbox 360? Ik zie het nog eerder dat er camera's worden opgehangen in mijn huis ;)
Het is geen accessoire van de Xbox360, het is toevallig een apparaat wat als accessoire voor de Xbox360 gebruikt kan worden. Daarnaast is het nog veel breder toepasbaar, de camera's die jij als voorbeeld gebruikt zouden ook met gemak Kinect devices kunnen zijn (zo kan je tenminste ook in de diepte werken)
Sorry, het is wel degelijk ontwikkeld voor de Xbox, gelukkig heeft Microsoft snel ingezien dat het niet bij een spel controller hoeft te blijven en daarom ook heel snel alles klaargemaakt om het ook op PC en daarbuiten te kunnen gebruiken.
De kenetic zoals wij hem nu kennen is voldoende voor Xbox besturingen,maar moest er een HD versie van uitkomen (zoals oorspronkelijk ontwikkeld) dan zouden vinger bewegingen ook mogelijk zijn.
Echter is het wegens het feit dat het een xbox controller is, en de daarbijhorende kost overwegingen, geopteerd voor goedkopere camrea's en mindere verwerkings kracht nodig op de xbox.

een HD versie voor medisch gebruik ed is helaas nog nietbeschikbaar, en dat de prijs dan het 5-voudige zou zijn zou voor die toepassingen geen beperking zijn, dat er 10 keer meer rekenkracht nodig is, is voor een pc ook geen probleem.
Helaas het product is ontwikkeld en daarna door MS gekoppeld aan de Xbox....
Onjuist, het was een algemene ontwikkeling voor machine vision in Israel. De techniek is o.a. ook aan Apple en Nintendo aangeboden, maar deze weigerden.

"The technology had been developed by a bunch of engineers in the Israeli military"
http://www.cultofmac.com/...s-kinect-game-controller/

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 31 oktober 2011 15:07]

Waarom niet? Structured-light range finders zijn daar ideaal voor, lijkt me. Misschien een betere versie, maar het basis idee achter de kinect is goed bruikbaar (en niet nieuw overigens; dat idee bestond al veel langer, maar de kinect brengt het naar de consument voor een schappelijke prijs)
Ik denk dat je aardig wat gemist hebt dan van hoe goed Kinect werkt. Wat in Minority Report is te zien, werd al door Microsoft gedemonstreerd. Zonder een touch of muis bediening werden iconen en vensters verschoven op een groot scherm via Kinect en dus enkel door handbewegingen in de lucht. Hoeveel dichter bij MR wil je komen??
We missen 2 essentiele onderdelen 1) de 'biljartballen' en 2) een jacuzzi met wat paranormalen :)
Kinect is net zoals alle andere Microsoft 'uitvindingen' een grote flop.
Ja, Kinect kan zo samen met de iPad in het lijstje "grootste flops aller tijden" :z

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 31 oktober 2011 12:43]

Ik heb in het Robotica-lab van de TU-Delft ook de robots uitgerust gezien met deze sensor waardoor de robots zelf diepte, locaties, objecten (met/zonder markings) en "wijzigingen in de ruimte" kunnen waarnemen zonder tegen van alles aan te botsen.


De kinect is bewezen een fantastische tool te zijn waarbij HD een welkome aanvulling zal zijn. Een van de punten die ik hierbij mis is de optie tot (schaal) verkleining.
Het aansturen van je mobieltje door met je hand over het scherm te zwaaien of met je vingers boven het scherm "de bekende bewegingen" te maken zouden het besturen van je mobieltje met handschoenen makkelijker maken en een touch laag overbodig maken waardoor moderne mobieltjes weer wat robuuster kunnen worden (terug richting de nokia 3310 op dit vlak naar mijn voorkeur).

OT:.
Ben ik de enige die zich erover verbaast dat Nintendo, Microsoft, Sony allemaal spelconsoles hebben maar Apple geen enkele stap heeft gewaagd in deze markt?

Toelichting:
Apple heeft (ondanks het feit dat dit merk niet bepaald mijn voorkeur heeft) veel vernieuwingen en 'kansloos geachte" producten (zoals de Ipad) succesvol op de markt gebracht. Apple zou in deze markt de vernieuwing goed kunnen aanwakkeren en tevens rekenen op een goed marktaandeel door de vaste fanbase van Apple.
Haha wat een zielige instelling. Ik ben te lui om een voorbeeld te geven, dus doe jij dat maar. Of is het misschien omdat je niets kan bedenken?

Het feit dat je het over de eye-toy hebt, zegt al genoeg over je kennis. En misschien weet je het niet, maar Kinect is het best verkopende elektronische product ooit.
Dus jij zegt dat de Xbox en Windows grote flops zijn? :+
Wat jij niet begrijpt is dat MS bereid is om paar jaar verlies te draaien op een product om in de toekomst er dik geld mee te verdienen. Het is vaak veel belangrijker om een marktaandeel af te dwingen om daarna pas na te denken over winst.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True