Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 159 reacties

15 september is het zover: de datum waarop Sony 'in beweging' komt met de Move, de bewegingsgevoelige controller waarmee het bedrijf de concurrentie aangaat met de Wii van Nintendo en Kinect van Microsoft. Waar Microsoft tot nu toe opvallend veel details over Kinect heeft vrijgegeven, is Sony minder loslippig. De Japanners gaan de race tegen Microsoft echter wel winnen waar het om de releasedatum gaat, want Kinect komt pas op 4 november op de markt.

Move bestaat uit drie losse onderdelen, waarvan er twee noodzakelijk zijn en er een optioneel is. De basis van het systeem wordt gevormd door de PlayStation Eye Camera, die Sony al in 2007 op de markt bracht, en de nieuwe PlayStation Move Motion Controller, die in september voor 40 euro zal worden aangeboden. Naast de Motion Controller levert Sony ook nog de Navigation Controller, zeg maar 'de Nunchuck van Move', die 30 euro gaat kosten. De Navigation Controller wordt in weinig games gebruikt en hij kan bovendien worden vervangen door de standaard DualShock-controller van de PS3, al is dat bij staand spelen niet ideaal. Het kan echter wel, want alleen de linkerhelft van de DualShock is nodig om de Navigation Controller te vervangen. Bij de introductie van Move verschijnt ook een Starter Pack, met daarin een Eye Camera, een Move Controller en een schijf met demo's. Dat pakket gaat 60 euro kosten. Wie de Eye Camera los wil kopen, betaalt er 30 euro voor.

PlayStation Move

* Casual en hardcore

Naast hardware is er ook software nodig voor het systeem en als we Sony moeten geloven zal daar geen gebrek aan zijn. Voor het einde van het jaar komen er minstens veertig games op de markt die met Move overweg kunnen. Van casual games als EyePet Move Edition en Sports Champions tot hardcore-games als Heavy Rain en Resident Evil 5. Blijft de vraag hoe het systeem nu precies werkt, en of het een beetje prettig speelt met Move.

* Onderzoek

Om de werking van het systeem uit te leggen liet Sony Richard Marks overkomen, hoofd van de Amerikaanse onderzoeksafdeling die Move ontwikkelt. Wij kregen de gelegenheid een demonstratie van de onderzoeker bij te wonen en hem wat vragen te stellen. Marks werkt al tien jaar voor Sony en hij was al betrokken bij de ontwikkeling van de EyeToy, de voorloper van de Eye Camera die in 2003 op de markt kwam. Volgens de onderzoeker zijn in de Motion Controller drie verschillende meetinstrumenten ingebouwd. Het opvallendste onderdeel van Move is wellicht de magnetometer, die het magnetisch veld van de Aarde waarneemt. De meter dient ter ondersteuning van de andere instrumenten, bij het bepalen van de hoek waarin de controller wordt gehouden ten opzichte de Eye Camera.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (38)


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True