In beweging met PlayStation Move

In beweging

15 september is het zover: de datum waarop Sony 'in beweging' komt met de Move, de bewegingsgevoelige controller waarmee het bedrijf de concurrentie aangaat met de Wii van Nintendo en Kinect van Microsoft. Waar Microsoft tot nu toe opvallend veel details over Kinect heeft vrijgegeven, is Sony minder loslippig. De Japanners gaan de race tegen Microsoft echter wel winnen waar het om de releasedatum gaat, want Kinect komt pas op 4 november op de markt.

Move bestaat uit drie losse onderdelen, waarvan er twee noodzakelijk zijn en er een optioneel is. De basis van het systeem wordt gevormd door de PlayStation Eye Camera, die Sony al in 2007 op de markt bracht, en de nieuwe PlayStation Move Motion Controller, die in september voor 40 euro zal worden aangeboden. Naast de Motion Controller levert Sony ook nog de Navigation Controller, zeg maar 'de Nunchuck van Move', die 30 euro gaat kosten. De Navigation Controller wordt in weinig games gebruikt en hij kan bovendien worden vervangen door de standaard DualShock-controller van de PS3, al is dat bij staand spelen niet ideaal. Het kan echter wel, want alleen de linkerhelft van de DualShock is nodig om de Navigation Controller te vervangen. Bij de introductie van Move verschijnt ook een Starter Pack, met daarin een Eye Camera, een Move Controller en een schijf met demo's. Dat pakket gaat 60 euro kosten. Wie de Eye Camera los wil kopen, betaalt er 30 euro voor.

* Casual en hardcore

Naast hardware is er ook software nodig voor het systeem en als we Sony moeten geloven zal daar geen gebrek aan zijn. Voor het einde van het jaar komen er minstens veertig games op de markt die met Move overweg kunnen. Van casual games als EyePet Move Edition en Sports Champions tot hardcore-games als Heavy Rain en Resident Evil 5. Blijft de vraag hoe het systeem nu precies werkt, en of het een beetje prettig speelt met Move.

* Onderzoek

Om de werking van het systeem uit te leggen liet Sony Richard Marks overkomen, hoofd van de Amerikaanse onderzoeksafdeling die Move ontwikkelt. Wij kregen de gelegenheid een demonstratie van de onderzoeker bij te wonen en hem wat vragen te stellen. Marks werkt al tien jaar voor Sony en hij was al betrokken bij de ontwikkeling van de EyeToy, de voorloper van de Eye Camera die in 2003 op de markt kwam. Volgens de onderzoeker zijn in de Motion Controller drie verschillende meetinstrumenten ingebouwd. Het opvallendste onderdeel van Move is wellicht de magnetometer, die het magnetisch veld van de Aarde waarneemt. De meter dient ter ondersteuning van de andere instrumenten, bij het bepalen van de hoek waarin de controller wordt gehouden ten opzichte de Eye Camera.

Sony brengt Move naar pc Nieuws van 1 februari 2011
Killzone 3 Video van 10 januari 2011
Microsoft pakt zit-probleem Kinect aan Nieuws van 18 oktober 2010