Door , , 105 reacties

Sony was een dag later met de aankondiging van zijn bewegingsgevoelige controller dan Microsoft met zijn Kinect. Daarbij zag de onthulling van het destijds nog naamloze apparaat tijdens de E3 van 2009 er misschien niet zo gelikt uit als die van de grote concurrent een dag eerder. De Japanners zijn er echter wel in geslaagd om Move eerder in de winkel te krijgen. Move staat bovendien een stuk dichter bij de klassieke controller, doordat het apparaat niet alleen bewegingen detecteert, maar ook ouderwetse knoppen bevat. Daarbij maakt Sony gebruik van de bestaande PlayStation Eye Camera, wat het systeem een stuk goedkoper maakt dan Kinect.

Ook kan het systeem van Sony het met een enkele camera af, waar Kinect twee camera's nodig heeft om diepte te kunnen zien. Sony lost dat op met de witte bol bovenop de PlayStation Move Motion Controller. Die bevat een rgb-led die 256 kleurschakeringen kan weergeven. De camera ziet het oplichtende bolletje en dan vooral de omtrek ervan. Aan de hand van die omtrek bepaalt het systeem de afstand tot de camera, simpel maar doeltreffend.

Het geeft echter ook de zwakte van het systeem ten opzichte van Kinect aan. Microsofts systeem neemt het hele lichaam van de speler waar, Move alleen het witte bolletje. Move compenseert zijn zwakte door die informatie aan te vullen met informatie van een trio sensors die in het handvat van de controller zijn ingebouwd. Met die extra informatie kan de software niet alleen bepalen op welke afstand de controller zich van de camera bevindt, maar ook met welke snelheid hij wordt bewogen en welke hoek hij maakt met de camera. Die hoek kan in zowel het horizontale als het verticale vlak worden bepaald, wat eigenlijk wil zeggen dat de hoek onder de volle 360 graden wordt waargenomen.

Sony PlayStation 3 320GB Move Starter Pack Zwart

* Winst

Dat is tegelijk de sterkte van Move ten opzichte van de Wii. Wat Move wel kan en de Wii niet, is de draaiing langs de lengteas van de controller waarnemen. Dat voegt veel toe, want daardoor herkent Move bijvoorbeeld of een tennisbal met slice of met topspin wordt geslagen. Move 'ziet' of er met het virtuele racket enigszins onder de bal wordt doorgeslagen of er overheen. Het werkt nog goed ook.

Om de vergelijking met Nintendo nog wat verder door te trekken, brengt Sony tegelijk met Move ook Sports Champions op de markt, dat veel weg heeft van kaskraker Wii Sports. Waar de game van Nintendo tennis, honkbal, bowlen, golf en boksen bevat, heeft Sports Champions tafeltennis, boogschieten, discgolf, beach volleyball, zwaardvechten en het sterk op jeu de boules lijkende Bocce. Het is een goede testcase voor de mogelijkheden van Move. Bij een simpel onderdeel als boogschieten blijkt direct het voordeel van Move ten opzichte van de Wii; het is veel nauwkeuriger. Waar bewegingen door de Wii toch altijd met wat horten en stoten worden vertaald, verloopt het richten van een pijl met de Move veel soepeler. De beweging van de controller lijkt vaker te worden waargenomen, wat resulteert in een rustigere beweging over het scherm en meer precisie. De game vraagt dat je een pijl uit de koker op je rug haalt door de Move-controller over je schouder te bewegen. Met een vloeiende beweging kun je de pijl vervolgens naar voren halen en op je doel richten.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.