Door Jurian Ubachs

Redacteur

Killzone 3

Kijkje in de Helghast-keuken

Terwijl in Duitsland 'het laatste nazi-proces' tegen John Demjanjuk loopt, worden we in de entertainmentwereld af en toe geconfronteerd met een moderne variant van de partij die in de vorige eeuw zoveel dood en verderf zaaide. De basisingrediënten daarbij zijn meestal een machtsbeluste alleenheerser, een volk dat hem onvoorwaarderlijk volgt en volstrekte apathie als er eventueel doden en gewonden vallen. De Helghast, al bekend van Killzone en Killzone 2, doen in Killzone 3 nog meer aan de vroegere Duitsers denken.

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Toch begint het avontuur in deel drie met het wegvallen van één van die basisonderdelen. Scolar Visari, de Autarch van de Helghast en de onbetwiste leider van het volk, werd aan het einde van Killzone 2 aangevallen door de ISA, de partij die de Helghast wil verslaan en de menselijke kolonies veilig wil stellen. In het eerste deel werd de door mensen bevolkte planeet Vekta immers aangevallen door de Helghast, die in deel twee daarna steeds verder werden teruggedrongen op hun eigen planeet Helghan. De kwade lieden die leiding geven aan het volk blijken echter nog wel de nodige troeven achter de hand te hebben.

*Machtsstrijd

Het wegvallen van Visari - een spoiler voor Killzone 2 die we niet zonder reden weggeven - is bepalend voor de verdere setting van het spel. Waar de Helghast in de eerste twee delen vooral een karakterloos, ogenschlijnlijk zielloos volk was, krijgen de bad guys in deel drie meer achtergrond. De cutscenes richten zich voor een groot deel op de interne machtsstrijd die gaande is binnen de top van de Helhgast, waarbij de inzet uiteraard de vacante positie van de Autarch is. Hoofdrolspelers daarbij zijn Chairman Stahl, die een eigen wapenfabriek en privéleger bezit, en Orlock, die de aangewezen opvolger van Visari lijkt te zijn.

Hoewel je als speler deze strubbelingen ziet, krijgen ISA-soldaten Sevchenko, Rico en hun collega's binnen de Interplanetary Strategic Alliance hier weinig van mee. Hun doel is aanvankelijk om de planeet te verlaten. De troepen van de ISA zijn na de gebeurtenissen in Killzone 2 verspreid, verzwakt en bijna verslagen. ISA beveelt een evacuatie van de planeet, wat vechtmachines Rico en Sev in het verkeerde keelgat schiet. Zodoende hinken de troepen op de grond constant op twee gedachten: luisteren we naar de orders, of trekken we ons eigen plan?

*Context

De manier waarop het verhaal wordt verteld, verdient waardering, ondanks dat het inhoudelijk niet overdreven veel om het lijf heeft. Het spel begint met een vrij heftige scène, maar dan nog zonder context. Daarna gaat Killzone 3 zes maanden terug in de tijd om de speler te laten ervaren hoe de situatie uit het eerste level is ontstaan. Tegen de tijd dat het level opnieuw wordt gespeeld, zijn alle spelers bekend en is de context duidelijk. Het spel gaat daarna verder richting de ontknoping, die er overigens ook mag zijn.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee