Door , , 103 reacties

Terwijl in Duitsland 'het laatste nazi-proces' tegen John Demjanjuk loopt, worden we in de entertainmentwereld af en toe geconfronteerd met een moderne variant van de partij die in de vorige eeuw zoveel dood en verderf zaaide. De basisingrediënten daarbij zijn meestal een machtsbeluste alleenheerser, een volk dat hem onvoorwaarderlijk volgt en volstrekte apathie als er eventueel doden en gewonden vallen. De Helghast, al bekend van Killzone en Killzone 2, doen in Killzone 3 nog meer aan de vroegere Duitsers denken.

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Toch begint het avontuur in deel drie met het wegvallen van één van die basisonderdelen. Scolar Visari, de Autarch van de Helghast en de onbetwiste leider van het volk, werd aan het einde van Killzone 2 aangevallen door de ISA, de partij die de Helghast wil verslaan en de menselijke kolonies veilig wil stellen. In het eerste deel werd de door mensen bevolkte planeet Vekta immers aangevallen door de Helghast, die in deel twee daarna steeds verder werden teruggedrongen op hun eigen planeet Helghan. De kwade lieden die leiding geven aan het volk blijken echter nog wel de nodige troeven achter de hand te hebben.

*Machtsstrijd

Het wegvallen van Visari - een spoiler voor Killzone 2 die we niet zonder reden weggeven - is bepalend voor de verdere setting van het spel. Waar de Helghast in de eerste twee delen vooral een karakterloos, ogenschlijnlijk zielloos volk was, krijgen de bad guys in deel drie meer achtergrond. De cutscenes richten zich voor een groot deel op de interne machtsstrijd die gaande is binnen de top van de Helhgast, waarbij de inzet uiteraard de vacante positie van de Autarch is. Hoofdrolspelers daarbij zijn Chairman Stahl, die een eigen wapenfabriek en privéleger bezit, en Orlock, die de aangewezen opvolger van Visari lijkt te zijn.

Killzone 3

Hoewel je als speler deze strubbelingen ziet, krijgen ISA-soldaten Sevchenko, Rico en hun collega's binnen de Interplanetary Strategic Alliance hier weinig van mee. Hun doel is aanvankelijk om de planeet te verlaten. De troepen van de ISA zijn na de gebeurtenissen in Killzone 2 verspreid, verzwakt en bijna verslagen. ISA beveelt een evacuatie van de planeet, wat vechtmachines Rico en Sev in het verkeerde keelgat schiet. Zodoende hinken de troepen op de grond constant op twee gedachten: luisteren we naar de orders, of trekken we ons eigen plan?

*Context

De manier waarop het verhaal wordt verteld, verdient waardering, ondanks dat het inhoudelijk niet overdreven veel om het lijf heeft. Het spel begint met een vrij heftige scène, maar dan nog zonder context. Daarna gaat Killzone 3 zes maanden terug in de tijd om de speler te laten ervaren hoe de situatie uit het eerste level is ontstaan. Tegen de tijd dat het level opnieuw wordt gespeeld, zijn alle spelers bekend en is de context duidelijk. Het spel gaat daarna verder richting de ontknoping, die er overigens ook mag zijn.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over: