Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

Vlak voor de release van Killzone 3 waren we op bezoek in het spiksplinternieuwe kantoor van Guerrilla Games, aan de Amsterdamse Herengracht. In het nieuwe onderkomen hoopt de ontwikkelaar te kunnen groeien van de huidige 130 naar een 200 werknemers, verdeeld over twee teams. Zo hoopt Guerrilla te bereiken dat er aan twee games tegelijk gewerkt kan worden en er dus met grotere regelmaat games van de studio kunnen verschijnen.

Tijdens de opening spraken we met Arjan Brussee, technical director van de studio, over het kraken van de PlayStation 3 en de maatregelen die Guerilla daartegen kan en zal nemen.

Sony heeft een aantal maatregelen aangekondigd die het hacken van de PlayStation 3 tegen moeten gaan. Gaan jullie bij Killzone 3 zelf nog maatregelen nemen?
Natuurlijk denken we daar over na. Het is tweeledig. Ten eerste is het natuurlijk super-irritant dat mensen jouw bloed, zweet en tranen kraken en daar geen geld voor betalen. Ongeacht wat mensen er in filosofische termen van vinden en hoe leuk hacken wel niet is, wij hebben hier heel veel zeer getalenteerde mensen zitten waar we het salaris van moeten betalen en als wij opeens de helft minder verdienen, dan kunnen we dat niet meer opbrengen, en kunnen we niet meer zulk soort spellen maken. Dan moeten we het over een andere boeg gooien en daar heb ik niet zo heel veel zin in. Overigens denk ik dat het kraken van de PS3 nooit zo'n grote vlucht zal nemen, maar dat terzijde.

Het tweede aspect is het hacken van online. Op dit moment zie je al dat Modern Warfare online al redelijk onspeelbaar is op consoles, en dat is verschrikkelijk. Dan verpest je het voor heel veel andere mensen en om dat tegen te gaan moeten we nu veel werk besteden. Maar dan heb je het wel over een team van tien á vijftien man die gedurende het hele natraject op het spel moeten blijven om alles te beheren, en spelers te identificeren en eventueel te bannen. En dat kost wel geld, dat ook weer ergens vandaan moet komen. Dus wat krijg je nu met dat gehack; mensen moeten weer serienummers in gaan voeren of misschien wel een abonnement gaan nemen. Daar zit denk ik niemand op te wachten. Ik zou het jammer vinden, want dat hoort niet bij een console. Tegelijkertijd, hacken is natuurlijk ook best gaaf, dat snap ik wel. Iedereen is zo begonnen, ik heb ook wel eens dingen gedaan die niet door de beugel kunnen. Het is een leuke manier om te beginnen met computers en die onder de knie te krijgen, maar dit soort dingen frustreren wel. En dan heb ik het niet alleen over ons, maar ook over de gebruikers.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True