Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties

Sony zoekt twee juristen die de bescherming van het PlayStation-merk op zich willen nemen. Eerder werd al bekend dat PS3-hacker GeoHot meer dan 10.000 dollar heeft opgehaald voor de juridische kosten van zijn strijd tegen Sony.

Playstation 3 Playstation3 PS3De vacatures bij Sony betreffen een Senior Corporate Counsel en een Senior Paralegal, die zich volledig gaan bezighouden met de antipiraterij-initiatieven van de fabrikant. Andere verantwoordelijkheden zijn 'het overzien van antipiraterij-rechtszaken plus het ondersteunen van de autoriteiten en organisaties die zich bezighouden met intellectueel eigendom'. Sollicitanten moeten ook verstand hebben van online-onderzoeksmethoden en databases.

Naast het bannen van gehackte PS3's richt Sony zijn pijlen op PS3-hacker George Hotz. Deze hacker vroeg maandag om donaties om zijn juridische strijd tegen Sony te financiëren en haalde op diezelfde dag al meer dan 10.000 dollar op. Sony is erg gebrand op antipiraterij sinds de PS3-hacker de root key van de PlayStation 3 vrijgaf in januari, waardoor de beveiliging van de console te omzeilen is. Hierop volgden andere tegenslagen, zoals het vroegtijdig uitlekken van Killzone 3.

Hotz geeft op zijn site aan dat hij de PlayStation 3 niet kraakte om het copyright te schenden. "Ik ben een tegenstander van massale piraterij. Ik distribueer alleen mijn eigen werk en ik ben zelfs voorstander van drm tot een bepaalde hoogte." GeoHot haalt Apple erbij om zijn punt kracht bij te zetten. "Ze hebben het volledige recht om de iPhone zo afgesloten te maken als ze zelf willen, maar zodra ik ervoor betaald heb, heb ik het recht om die telefoon te jailbreaken, te hacken of te vernietigen." Mocht Sony voor een schikking gaan, dan eist Hotz excuses op de PlayStation Blog en de terugkeer van OtherOS op de PlayStation 3.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Ik zie zoveel mensen die nergens verstand van hebben zeg, je kan het ze zo vaak uitleggen als je wilt maar het helpt niet. Toch doe ik nog een poging.

3 puntjes.

1. De Creditcard en Naam, Adres, Woonplaats gegevens worden NIET, ik herhaal NIET, ik herhaal het nog eens NIET! onversleuteld over het netwerk verstuurd. Iemand heeft de encryptie gekraakt en het hiermee ontcijferd. NIET onversleuteld (even zeker zijn)

2. Je hebt wel degelijk het recht om met je machine te doen wat je wilt na de aankoop. Dit geld tenminste voor de hardware HARDWARE, de hackers misbruiken de SOFTWARE, de Software is niet van jou als je het koopt (bij het kopen van muziek en games heb je als het ware een gebruikslicentie, niet een beheerlicentie) dit betekend dat de CD die je hebt het recht geeft de muziek er op te bezitten, het is dus ook legaal om het hierna nog een keer te downloaden via een torrent. puur omdat je het legaal bezit.

Dus nog 1 keer voor de duidelijkheid, je mag doen wat je wilt met de hardware en Sony doet hier ook NIKS op uit omdat je dit MAG!

Je mag totaal niet aan de SOFTWARE komen want dit is van SONY, dus zijn alle aanpassingen die aan de firmware van een playstation gedaan worden (buiten de originele OtherOS functie) illegaal.

3. Sony heeft nog geen een keer buiten de wet getreden in deze hele zaak. Wat ze doen is volgens de wetten en de zogenaamde "rechtzaken" die mensen zeggen die ze kunnen aanspannen als ze het geld en tijd hadden waren toch tijd en geld verspilling geweest.

Vind is iets wat Sony in deze zaak heeft gedaan in Nederland wat NIET mocht van NEDERLANDSE wetten. vind je niet.

dus dit zijn 3 punten die nu voor de grootst mogelijke mogool zijn duidelijk gemaakt. Hierbij wil ik verdere reaguurders die deze punten nog steeds fout weten te vermonden ook duidelijk maken dat ze misschien nog een paar jaartjes moeten wachten voordat ze het enge en boze internet gaan gebruiken.

Ik zou graag willen horen als jullie het niet eens zijn met mijn stellingen maar begin dan even je post met een asterikje (dat is shift en het cijfer 8 tegelijk indrukken) zodat ik tenminste weet dat ik je serieus moet nemen. Ook graag goede argumentatie geven wat je denkt dat ik fout had.
Allereerst sluit ik me aan bij Mystic; schelden en schreeuwen staat niet zo netjes. Als je argumentatie steekhoudt of ergens op gebaseerd is, is het nog tot daaraantoe maar dat trek ik in twijfel.
1. ...gegevens worden NIET onversleuteld over het netwerk verstuurd
Dat klopt, maar ze worden ook niet versleuteld ten opzichte van de overige gegevens. Lokaal op de Playstation wordt de boel onversleuteld verwerkt; de (SSL) connectie impliceert encryptie van het verkeer tussen machines, niet op de machine.
2. (...) Software is niet van jou (...) Je mag totaal niet aan de SOFTWARE komen (...), dus zijn alle aanpassingen (...) illegaal.
Specifiek voor de situatie in NL is daar wel wat over te vinden:
Wel biedt de wet (...) voor de 'legale verkrijger' van software. (...) ongeacht de licentie, installeren en gebruiken voor het "beoogde doel" waarmee hij de software heeft verkregen (art. 45j Auteurswet).

Al dat geen noodzakelijk is voor het "beoogde doel", mag je doen met de software.
Mensen die het systeem (en dus zowel de hardware als de software) gekocht hebben met het doel van alle functionaliteit (inclusief gebruiken als Linux systeem) te gebruiken, staan dus in hun recht de software aan te passen ook dat (beloofde) doel te bereiken.
3. Sony heeft nog geen een keer buiten de wet getreden in deze hele zaak. (...) Vind is iets wat Sony (...) vind je niet.
Afgezien van het taalgebruik: het installeren van rootkits valt buiten de Nederlandse wet; het achteraf vernietigen van een deel van een verkocht product valt ook buiten de Nederlandse wet.

[quote/Hierbij wil ik (...) het enge en boze internet gaan gebruiken.
[/quote]
Gelukkig is het internet tot stand gekomen ondanks bedrijven als Sony, en vooral niet dankzij zulke instellingen.
Je mag totaal niet aan de SOFTWARE komen want dit is van SONY, dus zijn alle aanpassingen die aan de firmware van een playstation gedaan worden (buiten de originele OtherOS functie) illegaal.
Dit klopt niet.

Zie deze link.
Under the DMCA of 2010, jailbreaking is legal in the United States, although Apple may claim it voids your device's warranty.[1] It is also legal in many other countries including those of the EU. The jailbreaking process, however, can be quickly and easily reversed by restoring the operating system through iTunes. Cydia creator Jay Freeman estimates that more than 10% of all iPhones are jailbroken.[2]
Dit gaat over jailbreaking maar het is het zelfde principe.
... de grootst mogelijke mogool zijn duidelijk gemaakt....
Ik vind het nog niet geheel duidelijk. Ben ik dan geen mogool of mag ik toch nog een kleinere mogooltje zijn? Anders: aub niet schelden in je rants...
Ik betwijfel of je firmware als software kan beschouwen. Zonder firmware werkt de hardware niet, de firmware is onlosmakelijk verbonden met de hardware.

Dit geldt inmiddels voor bijna elk apparaat, je auto, je telefoon noem maar op. Als je firmware, drivers, bios etcetera als software gaat zien, dan is alle hardware ineens gebonden aan software licenties en dus niet zondermeer meer overdraagbaar.

Mooi voorbeeld, dan zou je dus je auto straks alleen zonder de motor-aanstuurprogramma's mogen verkopen, immers dit is software en dus niet zomaar overdraagbaar. Of nog leuker, via UMTS zou de leverancier na vier jaar zomaar mijn motervermogen zonder toestemming mogen halveren. Tja meneer, sorry maar de motorsoftware is niet uw eigendom dus helaas....

Het lijkt me duidelijk dat de wetgever het niet zo bedoeld heeft. De PS3 wordt als spelcomputer verkocht en zal dus als geheel als hardware gezien moeten worden.
Tom en Jerry strijd dit, maar ze hebben allebei hun standpunt.
Al ben ik er wel tegen van sharen van je eigen hacks... dat Mr GeoHot zijn dingen voor zichzelf moet houden, want een hoop mensen hebben andere doeleinden na het jailbreaken.

Maar goed may the best win

[Reactie gewijzigd door xenoNn op 23 februari 2011 13:51]

So what? GeoHot heeft de PS3 opengebroken, true. En hij heeft de keys gereleased, true. Hij heeft ook eerst contact gezocht met Sony, wist je dat al? Sony negeerde hem, dus hij zette de keys maar online. Tuurlijk wist hij dat er piraterij van ging komen, maar de piraten moesten wel eerst nog de syscalls inbouwen. Hij releasede de key alleen maar om anderen aan te zetten tot homebrewing.
excuseer, maar die redenering gaat er bij mij niet in

een messenfabrikant maakt messen om groenten mee te snijden. Als hij dat de wereld in wilt sturen als "keukenmes" en andere misbruiken dat om mensen neer te steken, is de fabrikant van messen toch ook niet verantwoordelijk zeker!!!

tzou nogal iets worden anders...
AnalogieŽn, serious business. Wat zou er, denk je, gebeuren als iedereen voorheen messen van stomp plastic had die behoorlijk aan de prijs zijn, ineens toegang krijgt tot gratis hoogwaardige stalen messen? AnalogieŽn zijn dom.
ik begrijp je punt niet...
Alleszins zonder analogie: een mens onderscheidt zich van een dier door inventief om te springen met de dingen die hem voorhanden zijn. Zo hebben we het wiel uitgevonden, gevonden hoe we zand op een speciale manier kunnen bakken tot computers enzovoorts!

Het is dankzij creatief omspringen met wat we hebben, dat we vooruit gaan!
En dat wil inderdaad zeggen: dingen gebruiken waarvoor ze initieel niet bedoeld zijn. Zo is een boom ook niet bedoeld om een trap te worden en toch klaagt daar niemand van! (okee, er zijn dan ook mensen die er een basebal bat van maken om anderen de kop in te kloppen... maar dat is weer "goed en kwaad" en is PERSOONSgebonden en heeft nietes te maken met de boom zelf :)) (analogie !!!! :p)
... een mens onderscheidt zich van een dier door inventief om te springen met de dingen die hem voorhanden zijn...
Dat is niet waar, ook dieren springen inventief om met dingen. Wat je eventueel kunt aanvoeren als argument in deze is dat de mens het op veel grotere schaal doet. Het sec inventief gebruiken is niet de onderscheidende factor tussen mens en dier.
[oftopic]de mens is ook gewoon een dier, alleen proberen een heleboel mensen dat te ontkennen door nogal vreemde vergelijkingen tussen de "soorten" te bedenken om maar geen dier te willen zijn...[/oftopic}
Als die fabrikant zijn messen als keukenmes verkoopt en ik gebruik het om hout mee te snijden ben ik dan verkeerd? Is de fabrikant goed bezig als hij achter mij aan gaat voor het misbruik maken van zijn messen?
ne want dat wij jij koopt is van jou je mag er mee doen wat je wilt je mag aleen geen ieden van het vor werk gebruiken misbruiken voor eigen eer
terwijl het delen van je eigen bevindingen juist de manier is om vooruitgang te boeken als communitie als geheel.
Als elke programmeur zijn software voor zichzelf houdt, kunnen we nooit meer bereiken dat 1 persoon in zijn leven kan doen. Linux had dan nooit bestaan, technologie had nooit bestaan.

En als een tiener (zonder economisch belang) het kan, kunnen anderen het ook. Dus dan zou je op een security through obscurity principe uitkomen, en we weten allemaal wat daar de nadelen van zijn.
Beter dat iedereen het kan, dan dan alleen de georganiseerde misdaad het kan.
"Mocht Sony voor een schikking gaan, dan eist Hotz excuses op de PlayStation Blog en de terugkeer van OtherOS op de PlayStation 3"
Tja dan weet je dat Hotz geen schikking wil want met deze eisen gaat Sony natuurlijk nooit akkoord.

Best triest dat Sony voor een shock and awe campagne gaat tegen hackers terwijl ze zelf de aanzet hebben gegeven met OtherOS te slopen.
Ik vraag me af of deze bullshit over "OtherOs verwijderen" ooit nog ophoudt. Het is een schuilplek voor zogenaamde goede redenen. Mensen hebben de keuze gemaakt om hun PS3 up te daten en daardoor dus OtherOs te laten verwijderen. Vanaf het moment dat je "yes" drukte bij de update heb je het geaccepteerd. Je hebt altijd hackers die het gewoon doen omdat ze het kunnen en voor de kick. De iPhone is ook gejailbreakt, niet omdat er functies werden weggehaald( en dat werden ze zeker) maar omdat het menselijk gedrag is. Alles wat kapot of gemodificeerd kan worden is een uitdaging.
Het is geen schuilplek, zelfs al zou ik een PS3 hebben gekocht zonder ooit gebruik gemaakt te hebben, of gebruik te willen maken van de OtherOS functionaliteit.

Punt 1 is, dat OtherOS als unique selling point/verkoop agrument was gebruikt. Of je er dan gebruik van maakt of niet, is niet relevant. je koopt een machine met een bepaalde functionaliteit, je mag verwachten dat die functionaliteit ook gewaardborgd blijft. Als om wat voor reden dan ook, deze eruit gehaald word, mag je een compensatie verwachten, of je het nu gebruikt of niet. Iemand anders heeft namelijk niet te bepalen wat je wel of niet met je hardware mag doen.

Dit brengt me dan ook bij punt 2. Sony dicteert heel nauwkeurig wat jij wel of niet met je PS3 mag doen, en stelt je daarbij ook voor oneerlijke keuzes. In het geval van OtherOS: Als je de update niet uitvoert, kan je OtherOS blijven gebruiken. Je verliest enkel je online mogelijkheden en zelfs toekomstig verlies van het spelen van spellen. Immers gebruiken deze misschien een hogere FirmWare versie die niet samen gaat met jouw huidige versie. Immers, het game aspect + online gedeelte is ook een verkooppunt van de PS3. In de plaats van de functionaliteit waarborgen, word je voor een keuze gedwongen, en ben je hoe dan ook de pineut (of je verliest de mogelijkheid nieuwe games te spelen en online functionalitait, of je verliest OtherOS, verlies-verlies situatie).

Punt 3 is dat een verkoopcontract, of beter gezegd EULA, een 2 richting straat is. Jij hebt je aan bepaalde voorwaarden te houden, maar Sony net so goed. Het grootste probleem van de PS3 was, dat je pas de EULA voorgeschoteld krijgt, wanneer je het apparaat daadwerkelijk aansluit. Dat betekend dat al jouw retourneer rechten al vervangen zijn, aangezien de verpakking al is geopend (stond volgens mij ook letterlijk in de EULA). Daar komt nog eens bij, dat een EULA alles behalve boven de wet staat. Als er iets in de EULA staat wat niet rechtsgeldig is in een land, is deze compleet verwerpbaar. Het probleem is echter dat een Jan Modaal gewoonweg de middelen niet heeft voor een rechtzaak vs Sony. Dit is gewoon smerig machtsmisbruik.

Punt 4 is dat jij mag doen en laten met een product dat jij hebt gekocht. Je mag verwachten dat bij abnormaal gebruik, je rechten komen te vervallen op bijv. een garantie. Maar mocht deze bij normaal gebruik om wat voor reden dan ook defect raken (denk aan een YLOD), krijg een PS3 terug met up to date firmware. Zelfs als had je OtherOS bewaard door niet up te daten, doet Sony dat toch voor je. Dat Sony bepaalde eisen stelt voor bijv Online gebruik, vind ik acceptabel. Immers je maakt gebruik van hun dienstvoorziening hierin. Maar je kan niet Esspresso apparaat verkopen, een aanpassing erop maken zodat hij alleen nog maar gewone koffie zet.

Sony staat zeker niet boven de wet, maar om achter een gigant als deze aan te gaan zou teveel tijd en geld kosten, dus laat men dat meestal voor wat het is. Ook dat nu blijkt dat ze niet netjes omgaan met bv CreditCard gegevens en zich ineens het recht voorbehouden op jouw apparaat te kijken (valt onder computer vrede breuk), maakt Sony het wel heel erg bont.

Ik moet dan ook eerlijk bekennen achteraf blij te zijn geen PS3 te hebben aangeschaft (wilde het eerst wel doen).
Punt 3 is dat een verkoopcontract, of beter gezegd EULA, een 2 richting straat is. Jij hebt je aan bepaalde voorwaarden te houden, maar Sony net so goed. Het grootste probleem van de PS3 was, dat je pas de EULA voorgeschoteld krijgt, wanneer je het apparaat daadwerkelijk aansluit.
In Nederland kun je je PS3 dan nog steeds terug naar de winkel brengen.
In dat geval zijn de EULA-voorwaarden niet van toepassing, omdat ze pas na het sluiten van de overeenkomst worden getoond.
Bron: http://blog.iusmentis.com/2008/04/05/de-rechtsgeldigheid-van-software-eulas/
Als je je apparaat terug wil brengen hoef je ook niet te vechten tegen Sony aangezien de verkoopovereenkomst is gesloten met de verkoper en niet met Sony.
Volgens mij ligt dit ingewikkelder, op het moment dat je het apparaat al een tijdje thuis hebt staan en wanneer er dan inderdaad een update volgt. Ik ben me ervan bewust dat je het apparaat kan retouneren. Maar dit is meestal binnen een week ofzo.

Het punt is ook, dat Sony gewoon op een niet nette manier, allerlei details veranderd aan hun voorwaarden en dicteerd (met steeds strenger wordende regels), wat je wel of niet mag doen met -jouw- PS3. Het is niet zozeer dat ik er niet onderuit kan, maar liever doe ik dit als eindgebruiker liever niet.

Je koopt immers een product om er mee te doen, waarmee geadverteerd word. Kijk zeuren dat je diesel auto niet op benzine rijdt, is natuurlijk zinloos, maar dat een product achter gewijzigd word, ja dat kan dus niet door de beugel. Dat is echter niet het enige probleem dat Sony nu maakt/veroorzaakt.

Het lastige is, dat ik vermoed dat veel mensen al enkele jaren een PS3 heeft, maar ik denk niet dat een verkoop punt, deze na een paar jaar nog terugneemt. Zij zijn immers ook niet verantwoordelijk voor, dat de voorwaarden zijn gewijzigd.

lastig verhaal blijft het wel.
Nee in Nederland kun je dan je PS3 niet nog steeds terug naar de winkel brengen.

Hetgeen waar jij waarschijnlijk op doelt is het zogenaamde 7 dagen omruil garantie, wat geen recht is en ook geen plicht van de winkelier. Veel winkeliers doen dat in de vorm van een service, maar is absoluut niet verplicht.

Zodra jij 18+ bent behoor je volgens de wet volwassen te zijn en dus ook te weten wat je doet en aanschaft. Op het moment dat jij een PS3 aanschaft sta jij als koper voor die aankoop. Zolang de PS3 dan goed functioneerd heb jij als koper NIET het recht om hem om te ruilen.

Dat een EULA wel of niet rechtsgeldig is, is een ander verhaal.
wat is in dit geval dan "goed functioneren"...

Het originele ding met alle toeters en bellen waar je het ook voor gekocht hebt, of een "criplled" maar wel volgens de wetten van Sony apparaat?

Even een vreemde vergelijking...ik koop een auto, met een brandstof motor en een electro motor (je kent ze wel) met alle toeters en bellen incl. onderhouds contract enz. en na een paar maanden halen ze de elec.motor bij een beurt eruit omdat men dat zo beslist bij de fabriek.... mag ik dan de elec.motor terug bouwen en weer mijn garantie claimen bijv? Of mag ik dan eisen dat zij die motor weer terug plaatsen? Of moet ik me als consument maar schikken naar de nukken van een fabrikant?
1 ding is voor ieder duidelijk...het is NIET meer hetzelfde apparaat/functionaliteit waar ik het indertijd voor heb aangeschaft.......

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 23 februari 2011 21:01]

Mee eens. Ik heb wel de PS3 gekocht EN om te gamen EN om media te kijken EN om OtherOS te gebruiken. Uiteindelijk bleek OtherOS erg tegen te vallen omdat het veel te traag liep, maar ik kon het wel. Ik vond het daarom zeer vervelend dat het toch ontnomen werd. De keuze om te updaten was daardoor wel makkelijker, maar die keuze had ik niet moeten krijgen.

Verder was OtherOS zeer traag om dat het niet bij de juiste chips kon komen. OtherOS gebruiken om de PS3 te kraken was in mijn ogen dan toch niet de manier om de hele PS3 te hacken. Wat uiteindelijk ook blijkt, omdat deze hack heel anders werkte. OtherOS eruit halen was dus wel de aanleiding voor het hacken, maar niet de manier voor het hacken. Dus waarom eruit halen??
Ik had het niet beter kunnen uitleggen, er zijn "keuzes", welke eigenlijk gewoon verplichtingen zijn, niks te kiezen dus!
Je noemt het 'bullshit', maar je gaat toch ťťn erg belangrijk feit voorbij: als je je console niet updatet, kun je niet meer online spelen via PSN.

Mensen die dus een PS3 kochten om ťn online te gamen, ťn een leuk extra OS op te draaien worden dus totaal genaaid. DŠŠrom blijft iedereen erover doorzeuren. En terecht.
"En daarom blijven mensen, die trouwens wel gewoon accoord zijn gegaan met de nieuwe eula, toch zeuren".
Sony heeft zelf gezegd dat ze die OtherOS feature nooit gingen verwijderen. Je moet trouwens ook de EULA accepteren wil je kunnen updaten. Daarbij komt nog eens dat wat in zo'n EULA staat, lang niet allemaal rechtsgeldig is.
Of heb je net een spel gekocht, blijkt dat je daarvoor 3.21 of hoger moet hebben. Weg OtherOS!

[Reactie gewijzigd door 188785 op 23 februari 2011 17:13]

Ik ga nooit accoord wanneer ik op accepteren klik. Ik heb dan altijd mijn vingers gekruist...
Mensen maken helemaal geen bewuste keuze om hun PS3 te updated, ik krijg geen info over wat er gaat veranderen en daarnaast moet je af en toe updaten anders werken je legaal gekochtte spellen niet.
Jaja, Je mag 'kiezen': Van nu af aan mag je met je auto alleen nog maar op de openbare weg, En totdat je daarmee akkoord gaat, mag je allen nog maar op eigen terrein en besloten circuits rijden.

Dat is toch geen keuze? Toen je hem kocht mocht je alletwee. En een argument dat de meeste mensen toch nooit op eigen terrein/circuits rijden houdt geen stand want je doet wel degelijk een hoop mensen die hem voor beide legale doelen gebruikten een groot onrecht aan.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 23 februari 2011 14:28]

Omdat Geohot OtherOs aan het misbruiken was om de PS3 te kraken. Zonder Hotz zijn bemoeienis hadden alle PS3 fat-eigenaren nog OtherOs als optie gehad - hoewel er waarschijnlijk maar een handjevol mensen zijn geweest die het daadwerkelijk gebruikten.
De US airforce had anders een supercomputer cluster gebouwd van PS3's, dat waren er niet een paar, maar bijna 2000 als ik het me goed herriner. Ze waren ook niet blij toen sony otheros eruit haalde omdat ze geen vervangende systemen meer konden krijgen als er een stuk ging.

Daarnaast werden Yellow dog systemen verkocht, dus een handje vol denk ik alleen als je het op de totale verkopen gaat vergelijken, maar 10% ervan denk ik dat zeker vanwege OtherOs gekocht is.
Ik kan me niet voorstellen dat die supercomputer aan het internet hangt, en zich zal patchen naar een staat waar het allemaal niet meer werkt.

Het is alleen van belang voor vervangende exemplaren, en voor de vervangende machines zal DoD echt wel een connectie met Sony hebben om een oudere versie van het OS erop te krijgen.

Neemt natuurlijk niet weg dat het verwijderen van OtherOS een flauwe actie van Sony was.
Die supercomputer hangt vermoedelijk wel via via aan het internet, maar zal zo goed als zeker niet automatisch updates installeren.

De 2000 nodes doen hun werk dus nog altijd, maar als er daar een paar van stuk gaan, kan je ze niet meer vervangen door nieuwe exemplaren (want die missen wel de OtherOS functie). Alhoewel het DoD vermoedelijk wel een andere deal met Sony kan sluiten...
Omdat Geohot OtherOs aan het misbruiken was om de PS3 te kraken
Correctie: ... om het kreupele otherOS te kraken.
Ik lees regelmatig dat mensen het hebben over het adverteren van sony met otherOS, maar waarom heeft niemand het over de backwards compatible met ps2 spellen, waar ze ook mee adverteerden tijdens en voor de launch ?

Ik heb nog zo'n eerste dikke doos, maar kan er geen ps2 spellen meer op spelen....
mp3 afspelen ? ook zo omslachtig om dat te laten werken, nog even en je kan er amper nog eigen media op afspelen.

En wat nou als iemand het voor elkaar krijgt om met een speciaal geschreven bluray dat ding kan hacken, schakelt sony dan ook de bluray speler uit middels een firmware update ?

Of dat kan (met die bluray hack) doet er ff niet toe, het gaat mij om de principes....
U spreekt uzelf tegen, de reden waarom u niks hoort over de PS2 backwards compatabiliteit is omdat dit geen scapegoat is om te hacken. Mensen geven en gaven niks om OtherOS maar nu het een handige manier is om het hacken van een machine te rechtvaardigen (in hun ogen) was het ineens de reden dat ze hem kochten.

in 1 woord: belachelijk.

Verder is bij de PS2 BC duidelijk gezegd dat de 40GB en 80GB deze functie niet meer hadden, als uw originele 60GB geen PS2 spellen kan afspelen ligt dit aan uw PS3. Hij hoort dit te kunnen.
All models include: Blu-ray/DVD/CD drive, HDMI 1.3a,[139] Bluetooth 2.0, Gigabit Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) and PlayStation backward compatibility through software emulation.
Daar adverteerden ze mee, en bleek later niet zo te zijn voor een aantal modellen die BC.
http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3#Model_comparison
Removal of "OtherOS" support

Among the changes made to the slim model was the removal of the OtherOS feature; the ability to install another operating system alongside the main system software. This was claimed to have been removed to focus on games and other content (new drivers etc. would have had to be written for the new hardware for use in the alternative OS), although it is possible that Sony discovered a vulnerability in the feature that would enable hacking of the console. Such a vulnerability was later found on the original (non-slim) versions by George Hotz, who created a hack that uses a combination of hardware modding and the OtherOS feature to take control of the hypervisor.
snappie ?

[Reactie gewijzigd door iew op 23 februari 2011 17:28]

Ik heb de popcorn al klaar staan.

Aan de ene kant heeft Sony wel gelijk maar ik vind ook dat Hotz ook wel gelijk heeft.
Er zijn twee dingen die steevast terugkeren telkens een platform gehackt wordt: valsspelen en piraterij. OtherOS is trouwens weggenomen omdat, ja, *GeoHot* een exploit kon uitvoeren langs die feature. Dan kun je jezelf afvragen: wie is er werkelijk schuldig aan het verdwijnen van OtherOS? Sony, die het uit veiligheidsoverwegingen wegnam, of GeoHot, die aandacht moest krijgen om zijn ego te voeden. Gezien hoe GeoHot zich doorgaans gedraagt op die scene, ga ik toch voor die tweede optie.
Sony had OtherOS ook beter kunnen beveiligen door middel van een update in plaats van het geheel te verwijderen. Die keuze is toch echt zelf door Sony gemaakt....

De OtherOS verwijdering was ook de aanleiding om het geheel echt compleet te hacken en linux terug te brengen op de PS3. Als je een beetje opgelet had, dan had jezelf ook geweten dat het eerste wat er gebeurde toen de PS3 "aangepast" was linux terug was......

Ik heb de voortgang van George vanaf dag 1 op de voet gevolgt en alles wat hij heeft gedaan en verteld tijdens de periode dat hij ermee bezig was de PS3 te jailbreaken. gaf hij duidelijk en continue aan dat hij het geheel niet voor gekopieerde games klaar zal maken. Dit is ook nooit zijn intentie geweest en hij was nieuwsgierig / wilde kennis vergaren en daarnaast de otheros functionaliteit terug inbouwen.

Daarna zijn een x aantal scriptkiddies aan de gang gegaan om het geheel vervolgens volledig open te breken, en dat heeft vervolgens totaal niets meer te maken met hacken..

Het is zo makkelijk om de vingers allemaal te wijzen naar 1 persoon, terwijl veel mensen gewoon niet verder kijken dan hun eigen neus lang is en maar afgaan wat de media en overige menigte roept.

Sony had zelf gewoon eerst eens beter moeten nadenken wat er gebeurd zodra je bestaande functionaliteit uit een machine sloopt waar je in 1e instantie groot mee hebt geadverteerd...

-------

Aangaande de cheaters, absoluut irritant, maar laten we eerlijk zijn. Kijk eens naar WoW hoe ze daar omgaan met cheaters. Sony doe je doppen open en kijk eens goed naar Blizzard kun je nog wat van leren...
Het was het makkelijkst/meest voor de hand liggende om het via otherOS te doen. Maar het doel was aleen maar om de kracht van de PS3 ook met otherOS te kunnen gebruiken. Er werd ook gewerkt aan beter graphics drivers e.d. Dat is nu eenmaal de kracht van de communitie: als de producent het nalaat, doen we het zelf.

Valspelen en paraterij was helemaal geen issue, dat draaide namenlijk onder het playstation 3 OS. Maar ja.. als je otherOS weghaalt, moet dat enige andere overgebleven OS wel opengebroken worden. Sony heeft dit helemaal over zichzelf afgeroepen.
Wegnemen van OtherOS heeft niets met veiligheid te maken. Sony moet gewoon eens ophouden met het willen controleren van apparaten die allang niet meer hun eigendom zijn en die ze zelf hebben verkocht. Ik mag doen met mijn PS/3 wat ik maar wil. Dus ook andere software draaien zoals Linux.

Gekopieerde spellen zijn niet meer mogelijk daar tegenwoordig bijna elk spel online is en Sony dit prima kan controleren. Bij overtreding wordt je gebanned dus lijkt me reden genoeg het niet eens te willen proberen.
Enige wat GeoHot wil is; aandacht
als het hem om 't hacken van ging, had ie die keys nooit public moeten maken. hij is zelf op de aandacht en uit en de mogelijkheid om kopieerde games speelbaar te maken.
Ik weet niet of hij dat echt wil, maar het is twijfelachtig. Hij zegt zelf: "Ik distribueer alleen mijn eigen werk". Hij heeft de rootkey, kan daarmee zijn eigen "werk" signen en releasen naar het publiek. Geen enkele reden waarom hij dan voor dit doel, de rootkey moet bekend maken aan iedereen. Dus vraag ik mij of wat zijn bedoelingen daarmee zijn geweest.
Een hacker is iemand die graag zijn werk ziet worden verbonden aan zijn naam.

Een hacker kan claimen dat hij/zij voor iets verantwoordelijk is maar dat wordt pas aangenomen als er bewijs is.

Je ziet hetzelfde gebeuren bij hackers van games: pre-times zijn belangrijk. Degene die een werk als eerste pre'd is winnaar, zo simpel als wat (en daarna zie je 'proper' veelal verschijnen omdat het haast werk was..).

GeHot claimde dat hij de PS3 gekraakt had, het enige bewijs wat hij daarvoor had was de root-key. Een andere groep was ook al bezig met de hack en zat hem op de huid. De enige manier om als winnaar uit de strijd te komen was het bewijs posten.

VoilŠ: GeoHot is winnaar.

Het hacken van de console is slechts ťťn van de vele dingen die gedaan moesten worden om de console rijp te maken voor eigen gebruik. De firmware van Sony moet worden omgebouwd en er zitten talloze andere foefjes in die omzeild moeten worden (zoals het phone home gebeuren en de file sniffer bijvoorbeeld). George kan dat niet alleen. Door de key te publiceren kan de analyse en het werk door verschillende groepen veel sneller worden gedaan.
Ja, ben ik mee eens. Als hij de root-key niet had gedistribueerd, zou ik het met hem eens zijn. Maar door de Root key te publiceren haalt hij alleen maar problemen op zijn nek.
Dat hij tegen piraterij is, is natuurlijk klinkklare onzin. Hij wist dat als hij de key zou publiceren, er crackers zouden opdagen puur voor de piraterij.
Hacken om te testen is niets mis mee, om het te misbruiken echter wel. Daarom ben ik voor Sony.
Dat hij tegen piraterij is, is natuurlijk klinkklare onzin. Hij wist dat als hij de key zou publiceren, er crackers zouden opdagen puur voor de piraterij.
Die redenatie slaat natuurlijk nergens op. Een autoverkoper weet ook dat als hij auto's verkoopt, dat er mensen zijn die er te hard mee gaan rijden. Betekent dat ook dat het klinkklare onzin is dat autoverkopers tegen te hard rijden kunnen zijn? Nonsens natuurlijk. Je kunt ook stellen dat GeoHot voorstander is voor totale controle van het systeem. Dat dat ook betekent dat piraterij mogelijk is is dan colateral damage.

En laten we wel wezen, het is en blijft de verantwoordelijkheid van de piraat zelf om te besluiten te gaan pirateren :). Dat een fiets niet op slot staat betekent niet dat je 'm zomaar mag meenemen (wat mij dus overkomen is vanmorgen :()

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 februari 2011 15:27]

"Dat een fiets niet op slot staat betekent niet dat je 'm zomaar mag meenemen"
In dat geval ben jij degene die hem open heeft laten staan en maak je de kans dat jouw fiets wordt gestolen t.o.v. andere fietsen die wel op slot staan wel erg groot.

Sony had zijn "fiets" wel op slot staan, een derde partij heeft dat slot opengebroken en heeft wel degelijk verantwoording af te leggen over evt diefstal daarna.
Het is dit soort kul die aangeeft hoe diep deze maatschappij aan het zinken is.
Mensen horen met hun poten van andermans spullen af te blijven. De fout ligt bij de dief, niet degene die iets niet op slot zet. Dat het ook anders kan blijkt uit landen waar je wel rustig je deur open kan laten staan zonder dat je huis leeggeroofd wordt.

Wat betreft dit topic. Ja, Sony heeft het recht piraterij van zijn games tegen te gaan. Maar tegelijk moet een koper het recht hebben met zijn apparaat te doen wat hij wil.
Het kraken op zich zou hun niet aan moeten gaan, het oneigenlijk gebruik via gekopieerde games is een ander verhaal.
Diefstal is nu eenmaal een realiteit in deze maatschappij, dat het onterecht is mag duidelijk zijn. Dat maakt mijn verhaal overigens geen "kul" maar een voorbeeld van een realistische situatie die zich dagelijks in dit land voordoet.

De pc is een goed voorbeeld van een huis met open deuren en games op dat platform (exclusief) worden helaas steeds schaarser door de welig tierende piraterij. Sony kiest ervoor om de dieven uit zijn huis te weren en daar hebben ze alle recht toe.
Goed verhaal :? . 'De fout ligt bij de dief, niet degene die iets niet op slot zet.'

GeoHotz is niet 'degene die iets niet op slot zet', maar degene die iedereen de sleutel geeft van andermans fietsslot!

Dat GeoHotz deze sleutel gevonden heeft en niet gestolen maakt niet uit, als ik de huissleutel van de buurman vindt onder het bloempotje naast zijn deur, mag ik alsnog zijn huis niet in, en al helemaal niet iedereen de sleutel geven, ook al wil ik niet dat die mensen er foute dingen mee gaan doen.

[Reactie gewijzigd door disguisedpotato op 24 februari 2011 00:23]

Sony had de sleutel bij de fiets openlijk laten staan.
er was zeker geen fiets die niet op slot stond of dit was de mooiste fiets/ het zwakste slot
verder: dit was te verwachten
Ik koop de fiets van sony, met het slot, ik krijg alleen de sleutel niet en sony bepaald dat ik alleen achterop mag zitten omdat het zadel een slot heeft.

Er is veel meer dan illegaal spelen, ik zag de mogelijkheid al om XBMC op de PS3 te draaien en wie weet wat voor handige dingen nog meer (torrents/nzb's op de PS3 downloaden) waardoor ik de C200 de deur uit kon doen. Dat gaat dus niet meer door, alleen omdat sony niet wil dat iemand de sleutel van zijn fiets krijgt :P.
Als jij je fiets bij het grof vuil zet (bv op de dag dat de wekelijkse vuilophaal komt), mag ik er van uitgaan dat jij je fiets niet meer wilde hebben. Als jij je fiets ergens (bv op het station, in de sloot, langs de kant van de weg) achter laat, en dus daarmee blijkbaar te kennen geeft hem niet meer te willen, dan mag iedereen die meenemen. Staat je fiets op privť-terrein dan is het anders, en ook als je fiets op slot staat, al is het met een slot van belachelijk inferieure kwaliteit (WEP), is het duidelijk diefstal. Soms is echter het onderschijd niet zo duidelijk, zoals een fiets in een stalling onderaan een studentenhuis. Wel rot voor je natuurlijk.

Wat mij betreft, betekent de steeds verdergaande bewapening tegen piraterij, in dit geval door Sony, dat de eerlijke consument de dupe is. Hackers kraken sleutels en bedrijven beperken (namens de rechthebbenden) steeds verder wat de consument ermee mag doen. Uiteindelijk leid dit ertoe dat consumenten, die met de officiŽle/legale media niets meer mag doen, die officiŽle/legale media als onbruikbaar gaat beschouwen en dus moet gaan kiezen tussen de illegale kanalen of er helemaal afzien.

In beide gevallen verkoopt ht bedrijf niets meer, en dan verliezen ze alsnog, ongeaacht of ze de strijd tegen de piraten winnen (of niet). Sony staat nu aan het begin van dat tijdperk. Voor velen is de PS3 niets meer waard. Ook "CD"'s met DRM zij niets waard voor een consument die de inhoud daarvan wilt kunnen kopiŽren naar een portable speler (e.g. iPod), een SD-kaart/USB-stick voor in de autoradio en ook nog in zijn stereo thuis (al dan niet high-end). Sony-CD's met rootkit zijn uiteraard meer dan waardeloos want ze brengen schade toe (aan sommige afspeelapparatuur, nl. PC's in dit geval). Voor mij is Sony heel snel aan het vallen van A-merk naar criminele organisatie. Root-kits installeren, op PS3 (spyware) en PC's, is gewoon crimineel. Wie is er dan beter, de piraat of Sony, volgens mij geen van beide, alleen komt die piraat er dan nog voor uit (althans de niet-commerciŽle piraat, want industriŽle illegale CD-en DVD-persers gaan ook over lijken) dat hetgeen hij doet niet mag. Wat George Hotz deed valt dan weer in een andere categorie, nl die van burgerlijke ongehoorzaamheid.
Dat is de manier waarop ik het redeneer. Ik zie er namelijk niet het nut van in om een root key te publiceren, wat heeft hij daaraan? Fame?
Jammer van je fiets, maar je had het kunnen weten, in deze maatschappij moet je nou eenmaal alles op slot zetten, anders is het weg.
Hiermee wil ik trouwens niet goedpraten wat de dader heeft gedaan.
Aandacht voor de beveiligingsproblemen die Sony in het leven heeft geroepen. Daarbij gaan ze ook nog eens je creditcardnummer en NAW gegevens in plain tekst naar de server versturen. Goed bezig Sony!
He Weyland, kan het artikel niet direct vinden maar was het niet zo dat de communicatie wel encrypted is tussen de PS3 en PSN, maar omdat de hacker de traffic tussen PS3 en PSN kon ontcijferen heeft hij de CC, NAW en wat andere gegevens als plain text gezien? Dus is de data die over het internet gaat daadwerkelijk wel encrypted

[Reactie gewijzigd door Kappie1977 op 23 februari 2011 14:45]

Dat klopt maar blijkbaar was het geen moeilijke klus om dit voor elkaar te krijgen.

Dus stel je voor. Iemand weet hoe je het kan ontcijferen en heeft zelf niets aan de gegevens omdat het alleen was om aan te tonen dat het kan. (Voor mensen die onder het motto leven: Omdat het kan!) Hij/zij wil alleen laten zien dat het mogelijk is en omdat het geen werknemer is van het bedrijf dus geen verplichting heeft het geheim te houden. Deze persoon post op internet hoe je de beveiliging kan kraken. Vervolgens kan iedereen, die zin/tijd/kennis heeft van, dan de gegevens opzoeken en er mee doen wat die wil.

Wie is er dan fout bezig? De mensen die deze manier gebruiken om het opzoeken, de persoon die het heeft ontdekt en beschrijft (zonder tools) hoe het moet of het bedrijf dat de gegevens niet goed beveiligd...
alleen... nu niet meer :)
Jawel hoor.

Dat sommige mensen het nu kunnen decrypten wil niet zeggen dat het daardoor opeens niet encrypted is.
En de enige manier dat het decrypt kan worden is als de PS3 in kwestie custom firmware heeft die geladen is met valse certificaten en wijst naar de aanvallen zijn server ipv van psn.

De aanvaller werkt dan als proxy en door het gebruik van de valse certificaten is hij gerechtigd om deze bestanden te decrypten.

De gebruiker moet dus zelf zijn PS3 flashen met een speciaal hiervoor bestemde firmware om deze "hack" mogelijk te maken.

Als je een custom windows installeert (win xp had die veel zoals TinyXP bijvoorbeeld), waar iemand de hosts file heeft gewijzigd en zijn eigen certificaten heeft geinstalleerd kom je op precis hetzelde resultaat uit met websites. Storm in een glas water dus.
Gelukkig gaan de Neerlandsche justitiŽle organisaties daar gerechtelijke acties tegen nemen ivm overtreding van de privacywetgeving, toch? Aangezien volgens de Nederlandse wet dat soort gegevens altijd over een beveiligde verbinding moeten gaan.
Ik mag het hopen. Creditcard fraude is nog steeds een groot probleem. Wat is een betere manier om aan gegevens te komen. Sony dus.
Jij kan helemaal niet weten of Hotz uit is op aandacht of ken je hem persoonlijk ?

Ook worden gekopieerde spellen helemaal niet zonder meer speelbaar. De meeste spellen zijn tegenwoordig online en hebben dus ook online registratie. Speel je een gekopieerd spel, dan kan je zomaar gebanned worden van PSN en dus nooit meer online spelen. Lijkt me genoeg reden het niet een suit te willen proberen.

Wel maakt Hotz het mogelijk dat je ook andere dingen doet met je PS3 dan spelletjes spelen. Net zoals dat voorheen kon. Waarom zou dat niet mogen ? De ps3 is gewoon je eigendom, je hebt er voor betaald en je mag ermee doen wat je maar wilt.
De meeste spellen zijn tegenwoordig online en hebben dus ook online registratie.
Neen.
De meeste games de PS3 hebben een single-player gedeelte waarvoor je niet online hoeft te zijn.
Zelfs dan kan Sony online activatie inbouwen. Is echt geen groot probleem.

Overigens is de single player vaak om het spel te leren, de echte actie is toch vaak online.
Er zijn genoeg spellen waarvoor je niet online hoeft. Niet iedereen speelt alleen maar fps games die weinig tot geen verhaal hebben.
Sony kan in bestaande games geen online activatie inbouwen zonder de toestemming van de bezitter.
En single player is de enige reden om games te spelen! (iedereen heeft z'n mening, maar sommigen denken dat ze het centrum van het universum zijn)
iets klopt inderdaad niet, waarom dat publiek maken ? De meeste hackers/crackers doen dat juist niet of in zeer besloten kringen. Nu je het zegt denk ik inderdaad dat aandacht een grote rol speelt.
Doet GeoHot het niet dan doet een ander het wel.
Je hebt om veranderingen te krijgen nu eenmaal mensen nodig die hun nek durven uitsteken. :)
Als Hotz nou slim was, had hij die software aan kunnen bieden voor geld aan Sony om haar te helpen met het beter beveiligen van de PS. Misschien had hij er zo nog leuk aan kunnen verdienen. Het blijkt namelijk dat Sony er veel waarde aanhecht.
Hij had wel zoveel zeggen en wie gelooft hem dan ? Hij heeft het bewijs nu ook echt geleverd en daar kan sony of wij niet meer omheen. Hoevelen hebben al niet geclaimd de PS3 te hebben gehackt maar gaven vervolgens niet thuis toen het om "laten zien" aankwam..
Graf Chocolo zijn huis in Duitsland heeft deze ochtend een raid van Sony mogen ontvangen.
Ik vind dat Sony totaal geen gelijk heeft.

In mijn ogen is het hacken van de PS3 waardoor het mogelijk is om iligale content af te spelen geen crime. Zodra je met geokopieerde zooi en eiegen gemaakte rommel het Sony netwerk "vervuilt" mag men reageren is kan men op basis van de netwerkregels stellen dat dit wel een crime is!

Je kan en MAG in Nederland overal opvoerspullen voor bromfietsen kopen maar je mag ze op de openbare weg niet gebruiken. Zolang je dat niet doet is er niets aan de hand. En ik heb Honda, Puch en weet ik veek wie meer nog nooit een inval zien doen bij een particulier die zijn bromfiets opvoert. In mijn ogen hetzelfde laken in pak.
"Ze hebben het volledige recht om de iPhone zo afgesloten te maken als ze zelf willen, maar zodra ik ervoor betaald heb, heb ik het recht om die telefoon te jailbreaken, te hacken of te vernietigen."

Stel dat ik mijn playstation mod met een nieuwe chip (waar de rootkey op staat, maar als gemiddelde gebruiker weet ik dat niet O-)) , mag het dan wel? Is ten stotten mijn hardware die ik aanpas.
Wat je met je Playstation doet moet je zelf weten. De keuze moet er zijn om zelf te kiezen wat je met het apparaat doet. Uiteindelijk heb ik het product gekocht en is het van mij.

Ben het dus helemaal met je eens.

Zodra het is gekocht mag je zelf er mee doen wat je wil mits je accepteert geen garantie meer te hebben als het is gehackt.
Je mag doen wat je maar wilt met je Playstation. Het is jouw apparaat, Sony heeft hem zelf verkocht en daarmee het zeggenschap verloren.

Uiteraard moet je je altijd wel netjes aan de auteurswet houden, zoals je je in Nederland aan alle wetten moet houden, maar dat staat los van het wel of niet hebben danwel modificeren van een PS3.
Dat van Killzone 3 hebben ze enkel aan zichzelf te danken. Als zij hun personeel beter zouden controleren zou dat spel nooit gelekt zijn nog voor de winkels het hadden.
Killzone 3 wordt straks gekocht door mensen die het graag online met en tegen hun vrienden willen spelen. Als jij dit probeert met een illegale Killzone 3 dan weet je zeker dat je gebanned gaat worden van PSN.

Het uitlekken heeft dus geen enkele consequentie voor eventuele verkoopcijfers tenzij de uitgelekte versie duidelijk maakt dat het spel heel erg slecht is zodat niemand het wil hebben. Geloof niet dat dat het geval zal zijn.
Want iedereen speelt online? Er zijn nog genoeg mensen die games puur en alleen voor de SP kopen, ook shooters zoals Call of Duty of Killzone.
Het grappige aan de root key is dat de community manager van Sony hem praktisch weggaf via Twitter. Corporate security. Prachtig is dat gewoon.

Ik heb geen PlayStation meer gekocht sinds de PS2, omdat de PS3 gewoon overpriced was en teveel kracht had die toch niet gebruikt zou worden. De PS2 was mooi gebalanceerd.

@breedie: Hij hoort dit te kunnen, maar de nieuwste FW updates schakelen die geadverteerde functie uit. Prachtig.
nee, playstation 2 BC is helemaal niet uitgeschakeld in firmware updates, ik gebruik het elke week nog met de nieuwste FW. U kent zoals vaker weer uw eigen argumenten niet. Ook is de root key niet praktisch weg gegeven. De key was gemaakt van uit persoonlijke informatie van een grote programmeur binnen Sony en dit hebben ze gebruikt om de key te raden. Verder was hierna elke secundaire key hetzelfde als de primaire en dat was inderdaad een fail van Sony
U kent zoals vaker weer uw eigen argumenten niet. Ook is de root key niet praktisch weg gegeven. De key was gemaakt van uit persoonlijke informatie van een grote programmeur binnen Sony en dit hebben ze gebruikt om de key te raden. Verder was hierna elke secundaire key hetzelfde als de primaire en dat was inderdaad een fail van Sony
Gelukkig heb je er wel veel verstand van.

nieuws: Hackers achterhalen verificatiesleutels PlayStation 3
Via een exploit in de usb-hardware wisten de hackers toegang te krijgen tot de laag waarop GameOS draait, en verving deze door het zelfgeschreven AsbestOS. Daarna wisten ze ťťn van de bootloaders te kraken, waarna een lijst met verificatiesleutels gedumpt kon worden. Deze lijst is logischerwijs versleuteld, maar in deze encryptie heeft Sony een fout gemaakt die door de hackers als een 'epic fail' omschreven wordt.
Kortom niks key raden.
Op zich is het een logisch probleem. Sony wil zijn platform verdedigen en GeoHot wil zijn eigen software kunnen draaien.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat als ik mijn PS3 koop en ik omzeil beveiliging om mijn eigen software te installeren, dat dat moet kunnen. Dat Sony dan mijn PS3 afsluit van zijn net werk is dan het risico.

Maar goed we zullen wel zien waar het heen gaat....
Mijn PS3 is geen onderdeel van Sony's platform, het is mijn persoonlijk eigendom.

Hier ligt de kiem van het probleem, Sony heeft wel mijn betaling in ontvangst genomen maar wil niet accepteren dat de PS3 daarmee mijn eigendom is. Ze denken nog steeds met mijn apparaat te mogen doen wat hun goeddunkt. Ze denken er zelfs over om mijn apparaat ongevraagd uit te rusten met een rootkit....
ze moeten eerst kunnen bewijzen dat Hotz als standpunt "piraterij" heeft ingenomen, en vanuit dat standpunt zijn kunsten heeft vertoond.
Maar zoals hij zelf al aangeeft, is hij tegen de piraterij, en gebruikt hij het om er otherOS op te kunnen zetten, het zij om er een mediatank van te bouwen.
Dat het een mogelijkheid creŽert, om zo ook zelf gebrande spellen kunt spelen, is bijzaak en heeft hij de hack niet voor gerealiseerd. Ik zeg succes met het winnen van de zaak Geo!
(en voor de mensen die er met een ilegale manier gebruik van maken, mag het niet goedkeuren, maar keur het ook niet af.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True