Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 279 reacties
Submitter: SL65

Sony dreigt de PS3-hacker Alexander Egorenkov, in hackerskringen beter bekend als Graf Chokolo, met een dwangsom van 1 miljoen euro. De politie heeft vorige week nog een huiszoeking uitgevoerd in de woning van de hacker.

De site PS3crunch.com heeft een document online gezet waarin een door Sony ingehuurd advocatenbureau eist dat de hacker Graf Chokolo zijn 'Coolstuff'-software van zijn website verwijdert. Verder dient de PS3-hacker alle links naar sites weg te halen waar de software is te vinden. Ook enkele websites die zich bezighouden met PS3-hacks zijn aangeschreven.

Als Graf Chokolo niet zou ingaan op de eisen, dan zou Sony de hacker willen vervolgen bij de rechtbank in Hamburg. De advocaten dreigen met een schadevergoeding van 1 miljoen euro. Ook bevestigen zij dat de huiszoeking in de woning van Egorenkov in opdracht van Sony is uitgevoerd.

Ondanks de dwangsom waar Sony mee dreigt, laat de PS3-hacker weten dat hij door wil gaan met het reverse engineeren van de hypervisor van de PlayStation 3. Graf Chokolo zegt verder dat hij Sony's console begon te kraken toen het bedrijf de OtherOS-functie had verwijderd via een firmware-update.

Inmiddels heeft de hacker nieuwe informatie over de hypervisor gepubliceerd. Zo zou het hem gelukt zijn om het updatemechanisme van de PS3 te gebruiken om Linux bij te werken. Ook zou hij meer te weten zijn gekomen over het authenticatie-systeem voor de controle van blu-ray-discs.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (279)

1 2 3 ... 6
Je bent een bedrijf en wilt een console gaan verkopen. Zoals de geschiedenis ons tot op heden altijd heeft geleerd zullen er altijd mensen zijn die proberen vals te spelen in spellen en een console dusdanig proberen te hacken dat ze gekopieerde spellen kunnen spelen. Als bedrijf weet je dat elke beveiliging uiteindelijk gekraakt gaat worden, de enige overweging die je moet maken is: hoeveel tijd & geld ga ik besteden aan de beveiliging? Hoe lang denk ik dat het duurt totdat deze beveiliging gekraakt is? Weegt de investering in beveiliging op tegen de tijd dat het duurt om de beveiliging te kraken? Verkoop ik genoeg spellen in de tussentijd of bied ik genoeg content/rede om het omzeilen van de beveiliging niet aantrekkelijk te maken en houd ik aan het eind van die tijd genoeg geld over om winst te maken? = een business case.
In het geval van de PS3 heeft het relatief lang geduurd voordat de beveiliging gekraakt was. Dat ze de consoles onder de kostprijs verkocht hebben is een keuze, dat ze mensen eerst een OtherOS optie bij het apparaat leveren en vervolgens eruit halen ook. Achteraf blijkt de beveiliging helemaal niet zo strak ingeregeld, wat een variabele had moeten zijn bleek een constante en daardoor was de hack nog sneller een feit. Als Sony zijnde moet je dan of de makers van de beveiliging aansprakelijk stellen voor de gelede schade. Ik begrijp niet goed hoe je nu als groot professioneel bedrijf juridisch denkt sterk te staan omdat je business plan / verwachting gewoon niet klopt met de werkelijkheid en volledig volgens de logica uit het verleden verloopt. Of ze hadden die OtherOS niet moeten inbouwen, of gewoon laten zitten. Zoals Dehnus hierboven stelt kunnen mensen dan dat argument voor het hacken niet meer gebruiken. Je kunt ook je consoles tegen een realistische verkoopprijs verkopen, dan lijdt je minder verlies in het geval van software piracy want zoals je weet dat gebeurd uiteindelijk toch ooit wel. Als je dan niet concurrerend genoeg bent en dus niets verkoopt zul je een ander business plan moeten schrijven of een beter product bedenken. Niet zoiets op de markt gaan brengen en vervolgens proberen je geld eruit te halen met juridische procedures tegen hackers. Wat denkt Sony nu ooit nog te kunnen gaan verkopen in de toekomst als zeg de PS4 ooit uitkomt? Een hele community gaat eerst de kat uit de boom kijken voordat men hem massaal aanschaft om vervolgens bij de eerste firmware update een heel anders functionerend apparaat te krijgen.
Lees deze post van mij max3D in 'nieuws: Sony dreigt PS3-hacker met dwangsom van 1 miljoen euro' even dat verheldert de zaak rond OtherOs en de business case.

Samengevat:
Ze hebben OtherOs gewoon ingebouwd om de EU invoerrechten te omzeilen. Dus simpel voor de centjes. Verder geen enkele reden. Vandaar ook dat die advertenties voor OtherOs ook op de Europese markt gericht waren.

Zij wilden smokkelen en nu zijn ze boos op mensen die geloofden in het lulverhaal dat ze afstaken om het smokkelen mogelijk te maken. Boefjes bij Sony...
De enige mensen met recht van spreken qua OtherOS zijn mensen die nog een phat PS3 hebben staan, iedereen met een slim versie wist van te voren dat deze feature weg was.
Hadden de heren hackers/engineers met hun vingertjes van de software afgebleven had OtherOS gewoon kunnen blijven toch?

Ook heeft helemaal niemand je verplicht om de bewuste update te draaien.
Wil je Linux? Jammer, geen Killzone 3 voor jou, eigen keuze.

Het enige wat er bereikt gaat worden met een werkende hack (afgezien van het, naar mijn idee, kleine percentage mensen dat hier werkelijk alleen gebruikt van maakt om een mediacenter te bouwen) is het verzieken van (alweer) een game community, zie Nintendo DS waar je zo ongeveer elk spel illegaal voor kunt krijgen.
Het mooie is dat daarna iedereen altijd gaat klagen dat er geen fatsoenlijke games meer gemaakt worden...

Om te kort te zijn: keihard aanpakken die kerel en alle andere die ze kunnen vinden.

ps. ben benieuwd wie als eerste met het gebruikelijke fanboy verhaal komt...

[Reactie gewijzigd door wizzfrizzle op 27 februari 2011 14:12]

Ook heeft helemaal niemand je verplicht om de bewuste update te draaien.
Wil je Linux? Jammer, geen Killzone 3 voor jou, eigen keuze.


Tja, en dat is dus een opmerking van iemand met een zeer lage intelligentie. Blijkbaar is het voor jou te moeilijk om te begrijpen dat er helemaal geen keuze is, ik kocht het apparaat met de volgende functionaliteiten:
-OtherOS
-bluray movies
-mediastreaming
-PS3 games kunnen spelen
-Online PSN (zoals home)
En als ik dus een update laadt kan ik niet meer OtherOS gebruiken, doe ik dit niet kan ik geen nieuwere PS3 games meer spelen, ik kan niet meer op PSN, en nieuwere bluray films doen het mogelijk ook niet meer.
Ofwel wat ik ook 'kies' ik verlies belangrijke functionaliteiten die mijn apparaat had toen ik em kocht.
En de enige manier op dit moment om dezelfde functionaliteiten te behouden is dus het draaien van een CFW.

En nee, Sony had OtherOS al van de Slim verwijderd omdat het ze gewoon teveel geld kostte (nu blijkt maar weer eens goed dat er helemaal geen technische redenen waren om geen OtherOS met de slim mee te leveren zoals indertijd wel werd gezegd), Sony zocht al lang naar een reden om OtherOS ook te kunnen verwijderen van de Phat's zodat ze daar ook weer een kostenreductie mee hadden (immers hoefde dit dan ook totaal niet meer getest/onderhouden te worden), en dat smoesje kwam dus met de hack van Geohot..

En nee, dit is helemaal geen 'fanboy' verhaal, want degene die een fanboy verhaal ophangt ben JIJ.

Sony kan zeker op dit moment gewoon detecteren of je illegale games draait en of je cheat (overigens voor het cheaten is bij sommige games helemaal geen gehackte PS3 voor nodig, gewoon een savegamepje aanpassen, of je computer voor je PS3 hangen ivm radar), ze moeten dus die mensen die misbruik maken van deze hacks aanpakken. En wat mij betreft hoop ik dat jouw PS3 een YLOD na de garantieperiode krijgt. pfff..
Nee je kocht um niet voor OtherOS ga toch weg net als de rest die dit zegt!!!!
Als je OOIT 'n post van DuperDre gelezen hebt in een topic over BREIN, muziek (laat staan spellen) downloaden of iets anders waar de legaliteit in een grijs gebied hangt, dan had je jouw post niet zo geschreven.

Ik geloof 'm op z'n woord dat hij wel van OtherOS gebruik maakt / zou willen maken en los daarvan sluit ik me aan bij nynra hierboven (minus het poepgooien)
Nee, OtherOS stond niet op de eerste plaats, dat was de bluraymovie deel, maar de OtherOS was wel de doorslaggevende factor om de PS3 te kopen, afspelen van PS3 games was zeker een leuke bijkomstigheid, en dat is inmiddels wel bevestigd met meer dan 100 games (dus ga mij ook niet vertellen dat games zo duur zijn, want IMHO zijn ze dat niet, gewoon goed rondkijken)..
Wat heeft Sony beloofd aan al die kopers?

- Other OS
Nooit gebruikt maar nu kan het sowieso niet meer dus terecht dat mensen hacken voor dat doel.

- Games
Veel exclusieve titels waarvan minstens 50% niet is uitgekomen of veel te laat plus dat veel 3e party games er niet uit zien!

- Gratis Online
Langzaam zijn ze bezig dit te veranderen naar een betalende functie.

Wat kan men met hacks?
Waarom zou hij/zij dat willen?
Waarom zou Sony dat mogen bepalen?

En gewoon logisch dat mensen de boel gaan kraken als ze veel geld voor een console betalen en dan nog eens teveel per spelletje neertellen.

[Reactie gewijzigd door v-c op 27 februari 2011 16:30]

Hahahahaha wat een onzin! Gratis online is en blijft, tuurlijk zijn een paar games gecanceled maar daarvoor zijn er ook genoeg bij gekomen, 3rd party games zien niet uit? Onlangs nog ps3 games gespeeld dan??? OtherOS is gewoon een kut excuus voor alle hackers. Toen het erin zat was owja leuk maar we kunnen er niks mee en werd het bijna niet meer gebruikt dus heeft sony het ook uit slim gelaten klaar ga nu maar weer op je pctje spelen met je illegale games want een ps3 heb jij niet!
Tweakcommunity is maar 10-15% van de totale markt die Sony geld in het laatje bezorgt.
Gedraag je niet zo elite/hypokriet mensen..jullie zijn bij lange na niet de belangrijkste groep waar Sony zich voornamelijk op focust.
Tja, EN? omdat 'wij' zogenaamd niet de belangrijkste groep zijn, zouden wij het maar moeten accepteren dat een voor ons belangrijke functie verwijderd werd? En ga nou niet zeggen dat dit vanwege hacking kwam, Sony had OtherOS al verwijderd van de Slim en wilde dit maar al te graag ook bij de Phat's doen maar op dat moment was dat nogal moeilijk en zochten ze dus naar een smoesje (de hack van Geohot was namelijk sowieso een HW-hack, en heeft uiteindelijk weinig gevolgen gehad, het was het klonen van Sony's eigen servicecenter USB-stick die al deze hacking tot gevolgen had.
En doe nou niet alsof Sony zulke lieverdjes zijn, de enige reden waarom ze indertijd OtherOS hadden meeleverd was niet om de 'nerds' tevreden te houden, maar vanwege belastingtechnische redenen, het apparaat was al erg duur en daardoor werden de importrechten behoorlijk hoog, door dus OtherOS mee te leveren kon het apparaatje gezien worden als een computer, waardoor ze behoorlijk minder importrechten hoefde te betalen. Eenmaal met de Slim waren de kosten inmiddels zover gedaald dat ze OtherOS konden dumpen en dus de importkosten al een stuk minder waren. Uiteindelijk heeft het er ook voor gezorgd dat de PS3 door veel hackers links gelaten werd omdat het ding al Linux kon draaien, pas nadat OtherOS niet meer met de Slim werd meegeleverd werd het een groter target voor hackers, en tja, toen ze het ook nog eens gingen verwijderen van de Phat was dat natuurlijk voor nog meer hackers de druppel..
En grappige is dus ook dat degene die nu dus zo groot in het nieuws komen zoals Geohot en Graf niet eens degene waren die piracy mogelijk maakte, Geohot's hack deed alleen maar de optie beschikbaar maken waarmee eigen gesignde homebrew geinstalleerd kon worden (deze optie zit dus gewoon in de officiele firmware maar is dus disabled op retailconsoles), en graf was alleen bezig met OtherOS terug te halen.
Het waren andere 'hacker'groepen die de backupmanager mogelijkheden toevoegde, naast het feit natuurlijk dat het de loosers zijn die misbruik maken van deze mogelijkheden om te jatten en te cheaten, en Sony moet achter die loosers gaan. Net zoals onze law-enforcement achter degene aan gaan die gebruik maken van wapens en niet degene die de wapens maken..
Gefeliciteerd...

Hou de oude ps3 en schaf een nieuwe aan indien je graag ook spelletjes wilt spelen.
Sony heeft inderdaad het apparaat als een multimedia device op de markt gezet maar net zoals hierboven ook is aangegeven ligt het eraan wat voor keuze je maakt.

Naast dat wil/moet Sony ook winst maken en dat bereiken ze door zich op de groep te richten waar ze geld op verdienen. Helaas is de tweak community niet die groep waar ze geld op verdienen. Klaar simpel.

Je kunt wel klagen, schreeuwen, bitchen, janken, zeiken maar dat is nu eenmaal de situatie waar je mee te maken hebt. Wil je er echt iets aan doen...klaag ze aan maar tot nu toe zie ik alleen maar blaffende honden die niet durven te bijten.

Leuk dat multimedia apparaat maar games spelen is de primaire focus. De rest is slechts bijzaak. OtherOS was net zo goed ook 1 van de redenen waarom die console reteduur was in het begin en daardoor dus ook niet echt zoveel verkocht. Door het eruitslopen van diverse (onnodige) bijzaken kregen ze het eindelijk voor elkaar om het goedkoper aan de man te brengen met als gevolg ook makkelijker omzet te genereren.

Lastig jullie zaak maar ik denk dat als jij een bedrijf draaide en je moest kiezen tussen 30% omzet of 70% omzet dan weet ik wel welke keuze jij gemaakt zou hebben.
Ga nu niet zeggen dat je dat niet zou doen.
<knip onzin>

OtherOS was net zo goed ook 1 van de redenen waarom die console reteduur was in het begin en daardoor dus ook niet echt zoveel verkocht.
en een half scherm erboven:
Door SuperDre,
waarom ze indertijd OtherOS hadden meeleverd was niet om de 'nerds' tevreden te houden, maar vanwege belastingtechnische redenen (...)
14% op, wat was het, 700 euro? Daarmee zou de console dus op 800 euro komen... toch weer een flinke slok op de borrel. Kleine kans dat je voor dŠt bedrag een spelletjescomputer op de markt zet.

Wel duidelijk dus wie er hier hypocriet is, om je eigen woorden te gebruiken.
Door het eruitslopen van diverse (onnodige) bijzaken kregen ze het eindelijk voor elkaar om het goedkoper aan de man te brengen met als gevolg ook makkelijker omzet te genereren.
Onnodige bijzaken? Zoals terugwaartse compabiliteit? SACD-compatibiliteit? Dubbele aantal USB-aansluitingen van huidig? Dat zijn dingen die eruit zijn gegaan. Voor de rest zitten er besparingen in procesoptimalisatie en technische vooruitgang, zoals 40nm ipv 65nm productie.
Lastig jullie zaak maar ik denk dat als jij een bedrijf draaide en je moest kiezen tussen 30% omzet of 70% omzet dan weet ik wel welke keuze jij gemaakt zou hebben.
Ga nu niet zeggen dat je dat niet zou doen.
Misschien tůch belangrijk om iets van "ethiek" of zo in het middelbaar onderwijs onder te brengen. Jammer dat daar geen geld voor is.

Voor de duidelijkheid: mŪjn bedrijf zou een ethische keuze hebben gemaakt. De producenten van producten die ik koop, doen dat ook. De bank waar het geld staat waarmee ik die producten koop, maakt dezelfde keuzes. Het kan dus best. Kwestie van prioriteiten.
Ik vraag me af wat voor aantoonbare schade Sony zal hebben als Graf Chokolo de OtherOS functie weer aan de praat krijgt.

Zal misschien veiliger (lees, gecontroleerder) zijn als Sony het nu zelf gewoon weer integreert in een update.
Het hele probleem ligt natuurlijk bij het verdienmodel, een console mag niet veel kosten, en de winst komt uit de Games. Als je console gewoon met winst verkocht werd (en dus duurder werd), en je de prijzen van de Games wat lager kan krijgen, zou't veel minder interessant zijn om te hacken. Als er op iedere console winst ligt, is't daarnaast ook minder erg als mensen er eigen software op draaien.

- Je koopt een console niet meer voor alle andere mogelijkheden, als hij wat duurder is.
- spellen die goedkoper zijn maken de vraag naar illegale kopieen kleiner.

Al met al vrees ik dat dit soort 'hacks' in't huidige verdien-model niet tegen te gaan zijn. Sony kan via technische of juridische wegen alles uit de kast halen, maar tegen een community win je het nooit.
(zeker niet als die community ook nog eens voor een groot deel je eigen betalende klanten zijn)
Het verdienmodel van Sony was vanaf het begin het bekende scheermesjes houder model. Zorg dat iedereen de jouwe heeft en leef van de mesjes.

sony kon alleen niet zo goedkoop produceren als ze zouden willen en heeft dus de PS3 met verlies verkocht. Heel normaal: doet de dealer op de hoek ook. Naald en eerste shot zijn gratis. Klanten gegarandeerd.

Dat alleen in Europa er met OtherOs geadverteerd werd is omdat het noodzakelijk was om dit erop te hebben om de invoerbelasting te ontduiken op game consoles. Ik meen dat het ze 14% invoerrechten uitspaarde door ze als computer aan te duiden.

Omdat de EG niet gek is en de douane dat soort trucjes niet aardig vindt en meestal wel doorziet moesten ze wel reclame maken voor OtherOS. Daarmee konden ze hun invoerrechten tarief van 0% veilig stellen want zo werkt dat.

Gewoon oplichterij van Sony dus, belastingontduiking door een vals predicaat te geven aan een game console.

Wie zich hier zo druk maakt om die 0,05% die dat ding daar voor kocht, moet zich dus nog eens achter de oren krabben. De programmeurs die het ding graag wilden gebruiken door de aantrekkelijke hardware en die op de advertentie reageerden zijn geen hackers of crackers of cheaters. De mensen die de invoer rechten bepalingen omzeilden met een kunstgreep zijn de schurken en die heten gewoon Sony.

Nu het niet meer hoeft omdat de hardware nu veel goedkoper te maken is en OtherOs plots lastig werd en geld zou kosten om te onderhouden om de reclame waar te maken gooiden ze het eruit. Oplichterij dus gewoon.
Leuk verhaal voor de douane.....Sony verwijderd de reden waarom er 14% minder invoerbelasting betaald hoefde te worden......volgt er nu nog een naheffing?
Leuk verhaal voor de douane.....Sony verwijderd de reden waarom er 14% minder invoerbelasting betaald hoefde te worden......volgt er nu nog een naheffing?
Neen, dat is nl. niet mogelijk. Ze hebben met de Slim, gewoon weer 14% betaald.
Alleen een gerechtelijke uitspraak zal dat kunnen wijzigen.

[Reactie gewijzigd door digifan op 1 maart 2011 14:16]

Je koopt een console niet meer voor alle andere mogelijkheden, als hij wat duurder is.
Ehm, als ik meer betaal voor een apparaat wil ik juist dat het meer kan dan 1 basis functionaliteit.

Ik koop toch ook geen iPhone/HTC telefoon van 600 euro om er alleen mee te kunnen bellen?

Sony pretendeert zelfs dat de PS3 alles kan: "It only does everything". Toch valt dat sterk tegen. Geen MKV support (sowieso beperkte codec support), geen subtitle support, geen uitzending gemist, geen facebook applicatie, geen twitter, geen weerapplicatie of nieuws. Alleen een browser en het Journaal.

De Move is zelfs niet te gebruiken als muiscursor in de browser. Hoe moeilijk was dat nou geweest om te implementeren? Zelfs de Wii kan dat.

Kortom, Sony heeft behoorlijk steken laten vallen. Er waren zoveel mogelijkheden rondom de PS3 te creeren, ook in de vorm van een appstore en support voor externe ontwikkelaars. Echter niets van dat alles en dan dus nu verontwaardigt gaan doen wanneer de gebruikers zelf aan de slag gaan wanneer jij ze net het enige stukje van de PS3 afneemt waarmee nog wat zelf ontwikkeld zou kunnen worden. Sony heeft dit zelf over zich af geroepen en mag een voorbeeld nemen aan hoe Apple en Google met hun gebruikers omgaat. Tuurlijk zitten daar ook haken en ogen aan en zijn er voor Apple ook jailbreakers, maar heel erg hun best doet Apple ook niet om dat tegen te werken (i.t.t unlockers). Feit is wel dat Android telefoons en iPhones veel bredere mogelijkheden hebben en bieden aan hun gebruikers dan Sony doet met de PS3. En dat terwijl het zo'n krachtig stukje hardware is. Zonde...
Tuurlijk zitten daar ook haken en ogen aan en zijn er voor Apple ook jailbreakers, maar heel erg hun best doet Apple ook niet om dat tegen te werken (i.t.t unlockers).
Jailbreaken is in de USA gewoon toegestaan, vandaar dat Apple er weinig tegen doet, het mag daar gewoon. ;)
Dat was iets toen de nextgen consoles nog net nieuw waren, toen was Nintendo met de Wii de enige die winst maakte per console. Onderhand is dat veranderd en maken zowel Microsoft als Sony winst op hun hardware.

http://www.digitaltrends....fit-on-each-console-sold/

De prijs van 299 euro voor de PS2 Slim 320GB is dus een prijs waar Sony winst op maakt, ik zie dan ook niet in waarom het nog duurder zou moeten zijn.
Als je console gewoon met winst verkocht werd (en dus duurder werd),
tsja veel duurder dan €600+ kon de PS3 niet worden. ik denk dat de eerste versie wel degelijk met winst werd verkocht, aangezien de tweede versie voor minder dan de helft de schappen uit ging. en ja de tweede was meer prestatiegericht dan de eerste versie en had betere specs en was dus ook duurder om te produceren. bij de tweede versie moesten ze inderdaad winst halen uit de games, maar om de otherOS er ff uit te slopen? niet handig. dat was nou juist de USP van de PS3.
Denk het niet geloof dat de console van een 95nm procedee naar een 45nm procedee zijn gegaan wat de costen naar beneden drukt.

Blu ray drives zijn ook goedkopen om te maken.
Naast dat werd laterop de backwards compatability voor de PS2 eruit gehaald, wat ook weer scheelde in productiekosten.
Je bedoelt de software werd verwijdert ?
Europa heeft nooit 100% backwards compatibility gehad dat waren de USA en azie.
Hier was het een softwarematig iets, daarom werken ook niet alle spellen
de eerste versie werd ook niet met winst verkocht, koste toendertijd volgens mij ongeveer 800 euro om te maken
De wii is over de gehele looptijd met winst verkocht.
Helaas zijn die games niet veel goedkoper dan de xbox360 of ps3 varianten.
Veelal voor relatief simpele productie's.

Ik vraag mij sterk af of de prijzen lager zouden zijn.
Als je je games uit de UK haalt, dan zijn de prijzen tevens wat prijsbewuster.

In de benelux worden onder het mom van vetalingskosten de prijzen ongelovelijk hoog gehouden.
Terwijl die vertaling 99 van de 100keer het spel juist minder leuk maakt.

Ik ben trouwens ook benieuwd wat sony met de ngp gaat doen, er zitten vrij dure onderdelen in.
Maar een te dure handheld koopt echt niemand.
Ik heb het gevoel dat die otheros tegenwoordig gewoon als excuus word gebruikt om het goed te praten. Had Sony de functionaliteit behouden dan was dit volgens mij ook gebeurd.
Daar kan ik me in vinden sinds het OtherOS beperkte functionaliteit met zich mee bracht.

Maar toch is dat iets wat we niet snel zeker kunnen weten, en in dit geval maar goed ook :) Staat hij sterker in zijn zaak
Ik ga zelf meer zeggen de reden waarom ze OtherOS hebben uitgesloopt is omdat onze vriend GeoHOT via de hypervisor de beveiliging had verschalkt.

Ik vind het sowieso hypocriet dat men alles nu op de OtherOS steekt omdat in principe misschien 10 man en een paardenkop die functie effectief gebruikte. Ding was ook enorm traag door weinig geheugen en een trage framebuffer.
En laat het nu net 1 van die 10 man zijn die het gebruikte die de kennis heeft het te unlocken.

Ze hadden het er in eerste instantie gewoon niet uit moeten halen.

Dat zorgt er niet direct voor dat het een "goede" rede is om de beveiliging te kraken. (Ook al ben ik wel voorstander).

Snelheid en bruikbaarheid van OtherOS was toch al sinds dag 1 niet gelijk aan de theoretische prestaties door limitaties van Sony right?
Je had geloof ik geen toegang tot elke spu van de cell en de GPU
Probleem is dat al deze hack's die hij doet ook gebruikt kunnen worden voor het afpelen van gekraakte software games.

En ik kan me heel goed voorstellen dat Sony hier iets tegen wild doen.

Het probleem is alleen dat Sony zich zelf in de voet heeft geschoten, door de functie "Andere OS" eerst te geven en daar na te verwijderen.

Ze hadden van te voren moeten weten dat mensen die hun console voor die reden hebben gekocht, het er niet zo maar bij zouden laten zitten, special Linux gebruikers die vaak boven gemiddelde kennis hebben hoe computers echt werken.

Als ik rechter zou zijn en hier over zou moeten oordelen dan gaat hij imho vrij, omdat hij iets terug wild hebben wat Sony hem in de eerste plaats had gegeven en later ontzegt.
Ze hadden hier mee weg kunnen komen als men bij nieuwere PS3 consoles de Linux ondersteuning had verwijderd, maar dat kan niet achter af, dat is imo contractbreuk.

Want als hij een Xbox had gekackt op de zelfde manier dan zou ik hem wel beboeten, want dan zou het alleen puur zijn om misbruik van betaalde software te maken.
Het klopt niet wat je zegt, met de hack van chokolo is het namelijk NIET mogelijk om gehackte games te spelen op de PS3. Het enige wat chokolo heeft gemaakt / mee bezig was: is een eigen firmware met linux niets meer niets minder. Zijn eigen code dus.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 2 maart 2011 15:27]

Een dwangsom van 1 miljoen euro en dan TOCH doorgaan, waarschijnlijk onder de noemer: "Van een kale kip..."

Ben benieuwd of Sony hierop gaat reageren met een NOG hogere dwangsom.
Er is maar een ding wat Sony kan doen nu de hacker heeft aangegeven door te gaan en de zaken al lijkt verspreid te hebben: keihard terugslaan en doorgaan met het proberen deze persoon vervolgt te krijgen. Van een kale kip kun je ook zijn / haar hele leven lang kleine beetjes plukken wat een zeer grote invloed kan hebben op iemands leven.
En als ze dat doen dan zijn er vervolgens nog meer mensen die vanwege die asociale attitude mee gaan werken aan het kraken van sony producten.

Ik koop in ieder geval nooit meer iets van sony,ik ben al gestopt om games voor mn ps3 te kopen want ik wil geen cent meer richting dit bedrijf laten gaan zolang ze er dit soort zaken mee financieren.
Een dwangsom van 1 miljoen euro en dan TOCH doorgaan, waarschijnlijk onder de noemer: "Van een kale kip..."
Sony heeft geen poot om op te staan.

Uit de de link
This is without any doubt a violation of the applicable copyright law. For example, in the US, ...
Sony de EU is geen US. Je kunt wel met wetten van de US komen aanfietsen maar die zijn hier niet rechtsgeldig.

Ik kan me niet voorstellen dat Duitsland zo dom is om Graf Chokolo uit te leveren om deze reden.
wat een zielig gedoe van Sony zeg. Hij heeft alleen maar linux aan de praat gekregen! ik denk dat dit juridisch een hele moeilijke zaak wordt. Als ik hem was zou ik ook gewoon doorgaan en Sony dwingen om een rechtzaak te beginnen. zullen we eens zien wie er gelijk heeft.
Gelijk hebben en gelijk krijgen is in ons rechtssysteem nog niet altijd hetzelfde. En zelfs als je heel zeker bent dat je ook gelijk gaat krijgen, moet je nog de financiŽle middelen hebben om het zo lang vol te houden. Rechtzaken betekenen advocatenkosten en de vraag is of je tijdens een dergelijke rechtzaak die in het slechtste geval jaren kan aanslepen nog wel normaal kan gaan werken.

Ik denk dat je gelijk hebt dat dat zeker in Europa een moeilijke zaak wordt en ik ben het er helemaal mee eens dat wat hij doet niet strafbaar zou mogen zijn, maar ik weet helemaal niet zeker of ik in zijn plaats zou doorgaan.
Tijd dat ik zelf ook eens een ps3 ga halen, Ik gebruik al lange tijd linux servers en kan wel een nieuwe krachtbron gebruiken...

Dat sony hier moeilijk over doet is hun eigen schuld, als je een feature als dit weghaalt krijg je alleen maar de software experts op je dak die dit ding ook kunnen hacken...

Dat hierdoor illegale games gespeeld kunnen worden is een bijzaak en sony eerst eens moeten kijken of dat nou ook wel gedaan wordt...
het probleem is dat mensen vals gaan spelen en daardoor de speelbaarheid van toekomstige games op het spel staat. het hele apparaat als spelplatform is zo in gevaar gebracht.

als er af en toe iemand ene spelletje download of zelfs als de helft dit doet zou dat veel minder ernstig zijn. je hebt maar 1 iemand nodig op elke server die je spel kan verzieken met valsspelen
Op de PC gaat het anders gewoon prima op dedicated servers hoor (gewoon een kwestie van een goede vinden) en daar heb je niemand die jouw vertelt wat je wel en niet met je computer mag doen |:(

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 27 februari 2011 12:32]

Probleem is dat de PS3 "meer" gehackt is dan de PC en XBox 360.
Ze hebben geen verificatie van executables enzo.
Op de PC dwingt het besturingssysteem verificatie ook niet af. De PS3 is wat beveiliging betreft gereduceerd tot een PC.

Dat is overigens precies zoals SONY de PS3 geadverteerd heeft: Als "general purpose computer".

[Reactie gewijzigd door dmantione op 27 februari 2011 14:53]

het probleem is dat mensen vals gaan spelen en daardoor de speelbaarheid van toekomstige games op het spel staat. het hele apparaat als spelplatform is zo in gevaar gebracht.
Tja, dan is het toch verstandiger om niet je hele beveiliging rond een flawed rootkey te bouwen, de oorzaak daarvan is niet het feit dat de console gehacked is maar dat sony (en gamedevelopers) helemaal 0,0 beveiliging hebben ingebouwd op het moment dat je op het systeem kunt komen....
laat ze dan gewoon hetzelfde doen als MS met de xbox.. Zogauw je de ps3 gebruikt om illegale games of mods te gebruiken en je hangt hem op dat moment op het internet, dan gewoon een ban op je useraccount en ps3 machine-id.

dan sta je gewoon toe dat ie gehacked wordt/is, maar geef je hem geen toegang tot het internet.
Ik ben meteen gaan zoeken naar de gegevens, het is natuurlijk zeer belangrijk dat zijn werk niet verloren gaat. Op de Piratebay kan je het bestand vinden als je zoekt op Chokolo.
Guys, i don't joke, it's serious.
And to prove it, i kept my word and uploaded all my HV reversing stuff.
Upload it everywhere so SONY couldn't remove it easily. Grab it guys, it contains lots of knowledge about HV and HV procs.

Here is my HV bible:

Graf_Chokolo's HV BIBLE [xCry].rar 163 MB
Torrent InfoHash (Base16): 8E0FC6B483D8439BC7E1D6148632022DC390CE19
Torrent InfoHash (Base32): RYH4NNED3BBZXR7B2YKIMMQCFXBZBTQZ

coolstuff.rar (172474327 Bytes)
SHA1: F8DF8A5D6ABEFD20CE02EFE883D22FE90CC11845
MD5: C0976820D0F4DA9D0C8674083E7F8B36
CRC32: 7CAECB85 / CRC16: 69BB
Ik moet nog maar zien of reverse-engineering strafbaar is in Duitsland. Sony heeft toch wel andere dingen aan zijn hoofd dan iemand die Linux wil draaien op zijn PS3?

[Reactie gewijzigd door Ramoncito op 27 februari 2011 11:47]

Strafbaar? Reverse-engineering is in de hele EU toegestaan wegens artikel 5 van de Softwarerichtlijn:

De rechtmatige gebruiker van een kopie van een programma is gemachtigd om zonder toestemming van de rechthebbende de werking van het programma te observeren, te bestuderen en uit te testen, ten einde vast te stellen welke ideeŽn en beginselen aan een element van het programma ten grondslag liggen, indien hij dit doet bij het rechtmatig laden of in beeld brengen, de uitvoering, transmissie of opslag van het programma.
Lees nou eens goed... Het is toegestaan om de werking van de software beter te begrijpen. Het is niet toegestaan om het zaakje daarna te hacken.
.... reverse engineering mag dus.

Inderdaad staat er niets over kraken. Maar eh... je wou zeggen dat Graf Chokolo computervredebreuk op zijn eigen PS3 pleegt? :?
Maar eh... je wou zeggen dat Graf Chokolo computervredebreuk op zijn eigen PS3 pleegt?
bijna goed. dat zegt sony: jij mag je eigen ps3 niet hacken!
Je ziet ťťn ding over het hoofd. Als je software reverse engineered om te werking te bestuderen, dan mag je software schrijven die daarop gebaseerd is. Het enige dat niet mag is letterlijk dezelfde source code kopiŽren in jouw werk.

In andere woorden, het is legaal zolang je geen source code gaat lopen kopiŽren.
Nou ja, de broncode heb je toch meestal niet als je moet RE'en :)

Maar je je hebt gelijk: Je mag niets kopiŽren, ook de objectcode niet. Maar dat weten Linuxhackers prima; veel Linuxdrivers zijn gemaakt met kennis vergaard door hackers die aan RE deden. Deze PS3 hackers ook, die gaan heus niet zo dom zijn code van SONY te kopiŽren, ze willen de juridische procedures die gaan komen namelijk winnen.
denk ook dat het om de uitwisseling draait. Daar zit het probleem. Ja, je mag voor eigen gebruik dit zelf uitzoeken, herschrijven en aanpassen, maar je mag het niet verspreiden.
Indien het erg eenvoudig, betrouwbaar en onzichtbaar gaat worden, is het erg aantrekkelijk voor de gemiddelde consument een unlock uit te voeren en spellen de downloaden en te spelen. En dat wil Sony, terecht, niet.
Nee, je mag verspreiden. Dit artikel is in de richtlijn gekomen om clean-room reverse engineering mogelijk te maken: Eťn partij doet de RE en documenteert, zodat een andere partij nieuwe software kan schrijven zodat het buiten iedere twijfel is dat de nieuwe software een nieuw oorspronkelijk produkt is, waar de auteur van de ge-RE-de software geen rechten op kan uitoefenen.

Uitwisseling is dus expliciet de bedoeling.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 27 februari 2011 12:19]

Je bent erg naief als je denkt dat dit om linux/otheros gaat. Het opengooien van de ps3 zorgt voor piraterij en cheaten. Iedereen had OtherOS kunnen behouden als ze dat hadden gewild, Sony hield dat niet tegen, je moest alleen niet updaten.
De Linuxgemeenschap en de roofkopieŽngemenschap zijn twee verschillende gemeenschappen. Het gaat de Linuxgemeenschap wel degelijk om Linux/OtherOS en deze gemeenschap wil doorgaans niets te maken hebben met roofkopieŽn.

Beide gemeenschappen hebben echter eenzelfde doelstelling: Het kraken van de beveiliging van de console. Ze profiteren van elkaars werk.

Het standaard leveren van de PS3 was een slimme zet: De Linuxgemeenschap kon zijn gang gaan en dus was er veel minder animo om de PS3 te kraken dan andere consoles. Door het verwijderen van OtherOS is de hele PS3-Linuxgemeenschap nu echter bezig de beveiliging te kraken. En dat ging vrij snel, de PS3 bleek helemaal niet zo goed beveiligd.
De linuxgemeenschap geeft geen drol om OtherOS. Linux onder OtherOS is zo dood als een pier, er zaten zulke restricties op dat een goedkope pc een betere performance leverde dan een ps3. Allemaal van die hypocriete excuses om de ps3 te exploiteren.
Onzin, de performace was voor bepaalde zaken juist zeer goed, je had volledige toegang tot de Cell (PowerPC en 6 van de 7 SPE's), alleen de toegang tot de GPU was gelimiteerd.

De prestaties van de Cell (onder OtherOS) waren zo goed dat er een aantal onderzoeksintuten en het amerikaanse leger uitvoerig gebruik maken van meerder aan elkaar geknoopte PS3's...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 27 februari 2011 16:03]

Er was iets met de GPU aan de hand, die had men onder Linux graag operationeel gezien. En de 7e SPE natuurlijk.
Precies die povere uitvoering van OtherOS was de reden om de hypervisor te kraken...
Precies de reden waarom dit nu allemaal aan de hand is, je mag best je hardware veranderen maar niet de software EN daarna nog op het PSN komen. vooral dit laatste blijkt gewoon genegeerd te worden door de tweakers community.
Het gaat er namelijk niet zozeer om dat je een ander OS op je playstation hebt, maar zodra je dit hebt mag je niet meer gebruik maken van Sony's diensten. En zo vreemd is dit eigenlijk toch niet? Als je in de winkel staat en je wil een droger of een wasmachine kopen ga je toch ook niet klagen dat je een wasmachine wil die kan drogen.
Mijn punt is als je zo graag een media center wil moet je helaas maar accepteren dat je geen PS3 games meer kan spelen.
Nee, dat is misschien jouw punt maar niet dat van Sony. Geen van de mensen die nu bedreigd worden met vreemde aanklachten wilde op PSN. Dat staat ook in geen enkele aanklacht.

Ze worden aangeklaagd doordat ze de computer die ze gekocht hebben en die Sony om wat geld te besparen zo op de markt gebracht heeft willen gebruiken. Dat willen ze verbieden. Heeft niets met PSN te maken. Als ze zich daar druk over maken moeten ze al die miljoenen aan advocaat kosten juist besteden aan goede checks op cheats op PSN.

Alleen dat doen ze dus niet en dat geeft te denken.
Nogmaals, net als bij alle andere topics, lees je eens in, voordat je beslist ergens op te gaan reageren...

Het hele PSN is hier niet van doen... Graf wilt op ZIJN hardware ZIJN code draaien... Helemaal ZELFuitgepluist, geschreven, gecompileerd en nog gratis aangeboden ook... Er staat NERGENS dat hij op PSN wilt... Sterker nog, hij wilt ALLEEN OtherOS draaiende hebben... NIETS met PSN... Dus even voor de duidelijkheid; HIJ WILT NIET OP PSN!!!

Excuus voor het gebruik van hoofdletters, maar mogelijk zijn deze wat groter dan dat bord dat voor shakesbeer z'n kop hangt... Dit is 'm namelijk al ettelijke malen verteld...
Helaas voor jou geef jij nou ook weer juist een goede reden om de beveiliging te doorbreken:
er zaten zulke restricties op dat een goedkope pc een betere performance leverde dan een ps3
Oftewel als je die restricties doorbreekt (door hem te hacken) dan heb je wel die prestaties.
Niet hacken. Programmeren is het woord. Heel normaal dat je hardware maximaal probeert te benutten. Als je daar goed in bent krijg je veel geld van je baas. Als je daar heel goed in bent word je de baas.

Hoe dacht je dat al die leuke spelen vroeger gemaakt zijn? Door mensen die de restricties van de meegeleverde software doorbraken en gewoon zelff assembly schreven voor de hardware. Hackers? Nee, miljonairs inmiddels.
Waarom mag ik er dan niet voor kiezen m'n PS3 te updaten naar 3.50 om Gran Turismo te spelen en daarna terug 3.15 erop zetten om m'n linuxpartitie te kunnen gebruiken, en dan maar niet op die moment KillZone3/GT5 kan spelen?
Mooie keuze die je hebt... Het is geen keuze, je wordt bijna gedwongen te updaten wil je je PS3 nog kunnen gebruiken om te gamen. Dat is waar het schoentje wringt. Iedereen die hier zo "tja, moet je maar kiezen he, OtherOS of PSN" zit te roepen, aan u allen hangt een etiket met "egoÔst". Dit gaat niet meer om die OtherOS functie, en ook niet meer over het feit of je die al dan niet gebruikt en daarom dus maar vindt dat iedereen die functionaliteit zomaar moet opgeven, dit gaat om kunnen doen wat je wil met jouw eigendom waar je de volle pot voor hebt betaald.
Dat is dus effectief tegenhouden en dat weet jij ook. Die updates voor de PS3 zijn er namelijk niet voor niks, die voegen functies toe en halen fouten weg. Sny dwingt je dus indirect om met een kapotte console te blijven zitten als je OtherOS niet kwijt wil. Voor zover ik kan zien bij nij de naÔeveling hier :)
Hoe kom je er nu bij dat je dan een kapotte console hebt?!?! Zonder die updates werkt de ps3 nog prima en helemaal onder OtherOS waar jezelf je OS installeert incl. updates.
Dat is incorrect, er zijn games die ook updates met zich mee brengen. Zoals update 3.30 (OtherOS was verwijderd in 3.21) die er voor zorgt dat je games in 3D kunt spelen, of 3.50 die 3D blu-ray ondersteuning toevoegd. Voor de volledige functionaliteit en ook bugfixes moet je gewoon updaten.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_system_software
CobraVE heeft gewoon gelijk, dat smoesje dat je functionaliteit maar niet moet gebruiken om andere functionaliteit te kunnen blijven gebruiken wordt oud.

Feit is dat sony steken heeft laten vallen:

1. hun hypervisor was/is buggy en ipv deze te fixen hebben ze otheros helemaal verwijderd.
2. ze hebben grote fouten gemaakt bij het ontwerp van de beveiliging waaronder: een rootkey die een constante bevat en een systeem wat makkelijk misbruikt kan worden indien de beveiliging is doorbroken.
3. ipv damagecontrol door de hackers tegemoet te komen maken ze het erger door FUD te verspreiden en mensen lukraak aan te vallen/klagen

De hypervisor beperkingen en het verwijderen van otheros mogen dan de redenen zijn dat gebruikers in het kader van fair use de ps3 verder zijn gaan hacken maar het is de compleet asociale houding van sony jegens zijn eigen klanten die het nu erger maakt.

game exploits en ingame exploits zijn overigens volledig op sony's conto (en gamedevelopers) te schrijven omdat ze "vergeten" zijn om hun software te beveiligen.
Je bent verplicht updates te installeren omdat anders nieuwe software niet meer functioneert. Ook ben je dan alle PSN functionaliteit kwijt. Je kan bijvoorbeeld geen Killzone 3 spelen op een console wwaar ook nog OtherOS in zit.
Je bent verplicht updates te installeren omdat anders nieuwe software niet meer functioneert.
Nee, je hebt nog steeds een keuze. Nieuwe games draaien = geen OtherOS. OtherOS = geen nieuwe games.

Of Sony daar in z'n recht staat? geen idee, iemand van ons zou eens een rechtzaak moeten aanspannen tegen Sony hierover. Maar ik zie iedereen HEEL hard roepen, en vooral helemaal niets doen.

* arjankoole zal 't ook niet doen, omdat OtherOS me nooit geintresseerd heeft, ik heb genoeg linux servers
Maar ook jij begrijpt dat het een kunstmatig afgedwongen keus is. Er is nul technische redenen om de keus games (&updates!) of OtherOS af te dwingen. Het is een anti-feature.
Maar ook jij begrijpt dat het een kunstmatig afgedwongen keus is. Er is nul technische redenen om de keus games (&updates!) of OtherOS af te dwingen. Het is een anti-feature.
Klopt, maar dat doet er niet toe. Je hebt de keus, en daarmee klaar. En voor Sony is er meer dan genoeg technische reden. Dat jij en veel anderen het daarmee niet eens zijn, tja. Voor de gemiddelde mens is dit een ver van z'n bed show. Dat snapt ie niet en wil ie niet snappen.

Snap nou eens dat hackers een gigantische minderheid zijn. Wat wij willen zal er nooit komen, want het heeft totaal geen financieele waarde voor de bedrijven die dat in gang zouden moeten zetten. En dus krijg je hackers die dit doen, en Sony die daar tegenin gaat.

Nobody will ever win.
Gast, je lult uit je nek... Als ik een PS3 heb gekocht met OtherOS en ik wil dat behouden, maar ik wil ook de laatste games offline spelen, dan kan dat dus niet... Dat heeft helemaal NIETS met PSN of weetikveel wat te maken... Het is een keuze, of spelen, of OtherOS... Je verliest dus de helft van de functionaliteit van je apparaat... Daarnaast, als je de oude hebt gekocht, heb je ook nog eens de hoofdprijs betaald... Nu is dat ding voor minder dan de helft te verkrijgen... Dus je word genaaid qua prijs ťn qua functionaliteit...
Dat is inderdaad een hele wrange keuze. Het zou Sony sieren als ze je informeren over die keuze die je ooit eens moet gaan maken, vůůrdat je je PS3 koopt.

Zelf heb ik geen producten meer van Sony. Een bedrijf dat op een dergelijke asociale manier omspringt met de mensen die het geld binnenbrengen, komt er bij mij niet meer in. Wat is er ooit gebeurd met de filosofie dat de klant koning is?
Je kunt niet online en de laatste spellen spelen als je niet update. Je hebt dus een nutteloze console waarop je otheros kunt draaien of je kunt geen otheros meer draaien. Beide opties is een verandering van de specs waarmee het origineel verkocht is.
Als je de laatste spellen wilt spelen en online wilt gaan dan zitten daar voorwaarden aan vast. Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes. Sony wil de ervaring waarborgen voor het merendeel van zijn consumers.
Precies, en als die voorwaarden onredelijk zijn dan zijn er mensen die daar wat aan doen, zo werkt de wereld nu eenmaal voor kritische consumenten die niet slaafs doen wat een groot bedrijf zegt.
Jij vindt ze onredelijk, ik niet, ik wil graag in een zoveel mogelijk cheat vrije en dus gesloten environment spelen. Dat die klote hackers de boel weer moeten verzieken heb ik al genoeg meegemaakt op de pc.
*zucht* Je weet overduidelijk weer niet waarover je het hebt. Cheats waren op PS3 al mogelijk lang -echt lang- voordat er nog maar sprake was van een PS3-jailbreak. Wel zo makkelijk van het op de eerste de beste hacker te steken.
Als het een gesloten platform is dan kan je wat tegen die cheats doen, dat lukt niet in open of 'jailbreaked' omgeving. Dus ja, het ligt wel degelijk aan de hackertjes.
HACKING != REVERSE ENGINEERING!!!

Echt, gast, snap je nu gewoon totaal niet waar je het over hebt, of denk je grappig te zijn???

Nog eenmaal, persoon X heeft een PS3 gekocht met OtherOS en GameOS, welke beiden af en toe wat updates nodig hebben... Persoon X word op een gegeven moment gedwongen om te kiezen tussen een van de twee...Of GameOS updaten en geen OtherOS meer, of OtherOS en geen nieuwe updates voor GameOS... Wat dus betekent dat je geen nieuwe spellen meer kan spelen of de laatste filmpjes niet meer kan streamen... Dit heeft totaal niets met PSN te maken, maar gewoon dat er in GameOS dingen zijn veranderd/toegevoegd voor de werking van die spellen of filmpjes...
@JayKudo: Niet, jongen. Niet.

Ligt aan luie ontwikkelaars die hun product niet goed afmaken. Zowel games als console.

[Reactie gewijzigd door 188785 op 6 maart 2011 21:20]

Het gaat hier dus om het woordje "en"... Je lult jezelf nu vast... Want ik wil niet op PSN, ik wil alleen OtherOS en de laatste spellen offline... Nu jij weer...
Fout... Als je de laatste spellen wilt spelen, ook offline, moet je updaten, dus raak je OtherOS kwijt...Is je pas 65.434.355x verteld in dit topic, hoor...
En die verandering is niet iets waar je als consument mee hebt ingestemd toen je een PS3 kocht (voordat deze eventjes met een firmware update geamputeerd werd).
Je hebt een apparaat gekocht met een versie software en dat heb je ook gekregen. En als je nu gratis een nieuwe versie software wilt en gratis gebruik wil maken van de psn moet je aan bepaalde nieuwe voorwaarden voldoen. Niks mis mee.
Als jij een Apple laptop zou kopen waar een dvd-drive in zit en Apple zou zeggen je mag alleen nog maar het internet op met de nieuwste update maar die maakt wel de dvd-drive met opzet onbruikbaar. Als jij dan een van die mensen bent die nog wel eens gebruikmaakt van je dvd-drive en ook wel eens wat doet op internet hoe zou jij je voelen?
Als die dvd drive ervoor zou zorgen dat ik bijvoorbeeld documenten kwijtraak (een kapotte functionaliteit dus, zoals cheaten), dan mogen ze van mij een update uitbrengen die dat voorkomt. Als dat dan betekend dat ik daardoor geen dvd drive meer heb kan ik zelf de afweging maken wat ik belangrijker vind.
@JayKudo
Sorry, maar ik kan echt niet snappen dat iemand echt zo denkt... Je koopt een product waar een fout in zit, en de fout kan opgelost worden door een ander deel uit te schakelen en jij vindt dat ok? Dan is het product toch gewoon niet goed en dien je gebruik te kunnen maken van de garantie.

Doordat mensen zo makkelijk denken komen bedrijven als Sony weg met dit soort acties. Door dit maar toe te laten heb je als consument steeds minder te zeggen.

Ik ben iig blij dat ik mijn PS3 verkocht heb en ik zal echt niet snel meer een nieuwe console van Sony kopen.
Ik denk zo omdat ik gewoon een gesloten omgeving wil waarin ik zoveel mogelijk cheatvrij kan spelen. Ik ben gestopt met pc gamen vanwege al die kuthackertjes en nu merken ze dat het pc platform leegloopt richten ze hun pijlen om de consoles. Ik hoop en wil dat Sony er alles aan doet om het platform gesloten te houden.
Ben het helemaal met je eens JayKudo. 99% van de mensen kopen een PS3 om mee te gamen, het enige wat sony moet doen is dat dit ook zo blijft of verbetert waar nodig is. Dat de Other Os funktionaliteit verwijderd is moet voor 99% van de mensen geen moer uitmaken alleen voor de hackers en de cheaters.
@JayKudo: 1 vraag die je gewoon absoluut niet kan beantwoorden: Ik wil OtherOS en de nieuwste spellen offline, maar niet op PSN... Want daar heb ik het apparaat voor gekocht, niet voor PSN, das een leuke bijkomstigheid van Sony, maar heb ik niet nodig... Hoe doe ik dat???
Troll opmerking.

Je moet continu een fw update uitvoeren, zonder een fw update kun je de nieuwste games niet spelen.
Ik zeg het nog eens, je koopt ook geen auto waarna ze na een halfjaar bij je langskomen om bv een airbag weg te halen.

Sony heeft dit aan zichzelf te danken en hopelijk lukt het de hackers om alles wat hackbaar is aan de PS3 te hacken.

Overigens, hier gewoon een OFW draaien.
Sony snapt dit echt niet, gegevens dat eenmaal op het Internet zijn kan je nooit verwijderen. De kennis is er al. Maar ze willen voorbeelden maken van mensen door hun te te vervolgen met rechtzaken. Ze hebben het helemaal uit proportie geblazen. Ze moesten stil zijn, maar nu weet iedereen dat je de PS3 makkelijk kunt kraken om offline gamen te spelen. Nu ipv 1% gaan 2% van de spelers dit doen. Waarom boeit zo een kleine hoeveelheid mensen ze?

Volgens mij heeft Microsoft niet zo agressief gereageerd toen hun console werkt gekraakt. Sony moest gewoon hun server kant beveiligen klaar. Maarja MS's rootkey werd niet gepubliceerd :)
MS heeft anders ook een rootkit voor zover ik weet... En Kinect mag ook meekijken terwijl je zit te spelen...
Xbox 360 heeft geen rootkit, hij checkt alleen zo wel eens of de hash van de data klopt en of er vreemde signalen uit de dvd drive komen. (ben geband)

En niet iedereen heeft Kinect.
@hotboy: Idd, Microsoft klaagt ook niemand aan of stuurt KGB-teams op hackers af. Microsoft grijnst gewoon terwijl ze een nieuwe FW maken.
ohja, MS zijn goede vrienden met hackers. Toen de KK exploit werd gemaakt namen ze contact op met de hackers om te vragen van hoe ze het gedaan hadden. Hadden ze beantwoord, volgende FW was dichtgetimmerd.

en nog meer: Sony ging heel slecht om met de rootkey. Als je community manager hem gewoon op de officiele Twitter zet, dan is er iets heel ergs fout in het bedrijf.
Ik vind het ronduit zielig hoe Sony te werk gaat.
Ook vind ik het wel diehard dat graf_chokolo er gewoon mee door gaat.
http://ps3crunch.com/grafchokolo.html
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True