Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 247 reacties

In de Britse media heeft Sony aangegeven dat de consolebouwer het lek in de beveiliging van de PlayStation 3 wil dichten met netwerkupdates. De hackers van de console zijn echter van mening dat het lek niet kan worden gedicht.

Sony make.believe logo (45 pix)Tegenover het Britse tijdschrift Edge reageert consolebouwer Sony voor het eerst op het uitlekken van de root key van de PlayStation 3, die eerder deze week door de hackers van fail0verflow werd vrijgegeven op de Chaos Communication Conference. George 'GeoHot' Hotz, die eerder de iPhone kraakte, publiceerde de key. "We zijn ons hiervan bewust en kijken er momenteel naar", meldde een woordvoerder van Sony. "We gaan het probleem verhelpen door middel van netwerkupdates, maar omdat het een veiligheidszaak is, kunnen we verder geen details geven", liet het concern verder los.

De hackers van fail0verflow denken dat het niet zal meevallen om de beveiliging van de PS3 te herstellen. Tegenover de BBC stelde fail0verflow-lid pytey dat Sony het lek alleen kan dichten door hardware in de console te vervangen. De hacker vond bovendien dat Hotz de root key niet had moeten vrijgeven. Door het publiceren van de root key is het mogelijk om code die niet door Sony is goedgekeurd op de PS3 te draaien. De sleutel kan ook worden gebruikt om games te ontsleutelen of om alternatieve firmware te ontwikkelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (247)

Het probleem hier is dat "homebrew" software niet te onderscheiden is van Sony's software.
Er wordt gebruik gemaakt van asymmetrische encryptie, wat betekent dat er een private key, en een public key is. Content versleuteld met de private key, maar je kan de key niet achterhalen als je alleen de public key weet.

Het probleem is dus dat, mocht Sony alle software die met de (nu gelekte) root key versleuteld/gesignd is blokkeren, je oude spellen niet meer werken. Dit zal een behoorlijke shitstorm tot gevolg hebben van de community.

Er valt denk ik wel wat te prutsen met software DRM maar....we weten allemaal hoe goed dat werkt. Alles wat niet op simpele cryptografie gebaseerd is kan over het algemeen gehackt worden. Security through obscurity is GEEN acceptabele vorm van beveiliging!
Momenteel is het nog te onderscheiden doordat de homebrew-implementatie wel correct is (en dus een signature (r,s) oplevert met r != constant, zoals bij Sony). Maar nu het hele systeem gevallen is, kan Sony de integriteit van toekomstige upgrades ook niet meer garanderen. Alles kan immers encrypted/decrypted/gesigned worden - Sony heeft niet langer voor het zeggen wat er op je PS3 gebeurt.
Kan Sony een alternatief stukje software laten downloaden zodat er actief op je PS3 gescant kan worden middels hashes of je systeem wel "legit" is? Dan lijkt me dat ze de illegale muk niet kunnen blocken, maar wel de PS3's kunnen weren van het PSN.
Je kunt mensen niet dwingen een update te downloaden. Bij de Wii is het een beetje hetzelfde probleem. Ombouwen is zelfs zo makkelijk dat een groot deel van de Tweakers hier het makkelijk moet kunnen.

*Japperrrr ziet een PS4 verschijnen in 2011*

[Reactie gewijzigd door Japperrrr op 7 januari 2011 11:37]

Hoezo je kan niemand dwingen. Zeker om dit soort zaken is het gewoon logisch om verplichte uodates te laten downloaden. Als je de ps3 iets wilt laten doen waar die niet voor gemaakt is moet je zelf maar iets in elkaar zetten, simpel zat. Dat hoeft de fabrikant niet te pikken. Ik geef Sony groot gelijk. Tis gewoon terecht dat dat aangepakt gaat worden.
De mensen die de PS3 wél af en toe met een Linux OS wilden gebruiken hadden de keuze om niet te updaten en hun dual-boot alternatieve OS functie te behouden, daarmee konden ze echter nooit meer gebruik maken van PSN en nieuwe games.. Dus kiezen tussen de PS3 als game console of als Linux doos..

Als jij nou een voertuig koopt waarmee je over de weg kan rijden maar tevens, als je het water in rijd, ermee kan varen. Dan kom je bij de dealer voor de jaarlijkse keuring en die zegt: je moet nu kiezen: of je doet een upgrade en je kan niet meer varen maar wel overal rijden, of je doet geen upgrade en dan kan je alleen nog daar rijden en varen waar je al eens geweest bent en nergens anders.

Het maakt niet uit of je het ding hebt gekocht om alleen te rijden of alleen te varen, hij is verkocht als het beide kunnende.

Dat was niet erg netjes van Sony. Ik voorzie dat deze functie nu redelijk snel weer terug gaat komen middels een custom firmware.
Als de verkoper van jou "boot auto" tegen jou heeft gezegt bij dat ze ten alle tijden wanneer ze dat nodig vinden je van de boot functie kunnen ontnemen is het een beetje dom doen omdat je het niet leuk vind.

Sony heeft ook zoiets gesteld in de EULA en ze zeggen dat ze zaken mogen verwijderen en aanpassen als ze er reden toe hebben. Die reden is nu duidelijk voorhanden lijkt me. Nieuwe games kunnen straks gewoon niet meer gespeeld worden met oude firmware en zonder actieve internetverbinding. geen firware is geen PSn en geen nieuwe titels spelen. Het zal allemaal nog wel even op zich laten wachten. maar het feit dat ze 4 jaar lang de hackes buiten de deur hebben gehouden betekend niet dat er domme jongens werken.
Dat Sony bestaande functionaliteit mag verwijderen hebben ze pas later (nadat ze OtherOS, SACD en (buiten europa) de PS2 compatibiliteit hadden verwijderd) aan de EULA toegevoegd.
Bovendien is een clausule dat de fabrikant naderhand het produkt (negatief) mag veranderen iets waar we nog wel de nodige rechtzaken over zullen zien.

Als je niet elke maand (en soms vaker) akkoord gaat met nieuwe voorwaarden, wordt je afgesloten (geen online games, contactpersonen, streaming videodiensten, backups meer, software die je gekocht hebt op het PSN ben je kwijt en geen nieuwe software (ook op disc) meer). Je hebt gewoon geen keuze. Je gaat geen nieuwe overeenkomst aan, je wordt er keihard toe gedwongen.
Eigenlijk zou sony gewoon moeten stellen dat als je niet akkoord wil gaan met de nieuwe voorwaarden de overeenkomst ontbonden wordt en je je geld terugkrijgt.
Bovendien moeten ze je de voorwaarden geven voordat je het produkt koopt, als je ze pas later geeft, gelden ze niet eens.

Wat Sony doet is op zijn zachts gezegd op vele punten zeer onbehoorlijk.

En het feit dat je er linux op kon draaien is de oorzaak geweest dat ze 'de hackers buiten de deur hebben kunnen houden'. Er was gewoon weinig reden om de PS3 te hacken. Er waren al wel wat kleine hacks in een poging om betere videodrivers te krijgen onder linux, maar de hack die alles open heeft geblazen, de hack van GeoHot, is juist gedaan OMDAT Sony de OtherOS heeft geschrapt. 3 weken had hij er voor nodig.
Jarenlang was er geen noodzaak, maar Toen Sony vervelend ging doen, was de PS3 in 3 weken gekraakt.
Als je niet elke maand (en soms vaker) akkoord gaat met nieuwe voorwaarden, wordt je afgesloten (geen online games, contactpersonen, streaming videodiensten, backups meer, software die je gekocht hebt op het PSN ben je kwijt en geen nieuwe software (ook op disc) meer). Je hebt gewoon geen keuze. Je gaat geen nieuwe overeenkomst aan, je wordt er keihard toe gedwongen.
Inderdaad helemaal mee eens.

Dit zou een hypotheek verstrekker eens moeten doen. De rente wordt nu tig % als u niet akkoord gaat wordt de hypotheek beëindigd en moet u het hele bedrag per omgaande betalen.
Eigenlijk zou sony gewoon moeten stellen dat als je niet akkoord wil gaan met de nieuwe voorwaarden de overeenkomst ontbonden wordt en je je geld terugkrijgt.
Bovendien moeten ze je de voorwaarden geven voordat je het produkt koopt, als je ze pas later geeft, gelden ze niet eens.
Precies en anders zou het zo moeten zijn dat je als je niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden dat je alleen gebruik kan maken van nieuwe functionaliteit.
Dit zou een hypotheek verstrekker eens moeten doen. De rente wordt nu tig % als u niet akkoord gaat wordt de hypotheek beëindigd en moet u het hele bedrag per omgaande betalen.
Dit is precies wat er gebeurt aan het einde van je rentevastperiode. Met dien verstande dat je bij hypotheken dan keuze heb om boetevrij over te stappen naar een andere aanbieder, je hypotheekverstrekker wel genegen is om jou als klant te behouden en je niet met een stuk reeds betaalde maar nutteloos geworden hardware blijft zitten.
Dit is precies wat er gebeurt aan het einde van je rentevastperiode. Met dien verstande dat je bij hypotheken dan keuze heb om boetevrij over te stappen naar een andere aanbieder, je hypotheekverstrekker wel genegen is om jou als klant te behouden en je niet met een stuk reeds betaalde maar nutteloos geworden hardware blijft zitten.
Precies en je weet precies wanneer je rente vast periode af loopt.
Sony veranderd hun EULA iedere keer als het hun goed dunkt.
maar het feit dat ze 4 jaar lang de hackes buiten de deur hebben gehouden betekend niet dat er domme jongens werken.
Technisch gezien zijn het zeker geen domme jongens. Ze hebben op zich een mooi product op de markt gezet.

Marketing technisch/Commercieel denk ik dat het klunzen zijn.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 7 januari 2011 14:38]

Ik vraag me af of er nog veel boot-auto`s verkocht worden als ze met GROTE letters op de advertentie vermelden dat ze de vaarfunctie kunnen verwijderen als ze dat willen.....

In kleine lettertjes (zoals een EULA) zulke ingrijpende voorwaarden vermelden vindt niemand kunnen. Daarvoor zijn verschillende bedrijven (ringtone zooi) al voor op de vingers getikt.
maar zeg nou zelf: een wijziging van arial 9 naar arial 10 is niet echt een verbetering te noemen :')
Als de verkoper van jou "boot auto" tegen jou heeft gezegt bij dat ze ten alle tijden wanneer ze dat nodig vinden je van de boot functie kunnen ontnemen is het een beetje dom doen omdat je het niet leuk vind.
Dat is nou net het gekke, in de normale wereld, bv bij zo'n amphibievoertuig zou niemand dat accepteren, maar bij software en bij consoles, computers, telefoons en navigatiesystemen accepteren we het wel.
Japperrrr bedoelt met "je kunt mensen niet dwingen", naar ik aanneem, dat je ze letterlijk niet kunt dwingen, of dat nou wel of niet moreel verantwoord is.
@japperrrr; voor sommige games wordt een minimum versie verseist; krijg je meegeleverd op de bluray schijf (dus die MOET je updaten alvore je kunt gamen - orginele disk)

@leuk_he; inmiddels kun je je console voorzien van de meest recente software en met je gedownloade GranTurismo5.iso tegen mensen gamen die er voor betaald hebben.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 januari 2011 12:16]

Je spreekt jezelf hier in tegen.

Je zegt je moet updaten alvorens je kunt gamen. Als je updates uitvoert kan sony daarin hun controle verwerken waardoor je jouw gekopieerde spellen niet kunt spelen (althans niet online).

[Reactie gewijzigd door ronaldjanssen op 7 januari 2011 12:07]

Ik speek mezelf neit tegen, lees nog maar eens goed.

Sommige games vereisten versie 3.50; die krijg je op schijfje erbij (vorige 'hack' kon je niet meer online gamen, omdat je moest updaten)

Inmiddels is ook dat 3.50 verhaal gehacked; moet je nog steeds updaten - maar daarna kun je wel weer online gamen.
Daarbij komt toch dat een game niet maar 1 keer geupdate hoef te worden nieuwe update dus nieuwe kansen voor sony om daarin een beveiliging in te verwerken. Ook moet je om online te gamen een connectie maken met de PSN die vereist ook altijd de nieuwste versie! een ook daarbij geld weer nieuwe kansen voor Sony om gekopieerde spellen te blokeren
dat is 't 'm nu juist; die master key is gekraakt; onofficiele SF wordt voor orgineel aangezien. Hoe gaat sony controlleren of ik een orginele schijf heb of een kopie? Als ze die key niet meer toestaan werken alle huidige games niet meer. kansloze discussie

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 januari 2011 12:24]

als het alleen om die key zou gaan zouden nu alle gekopieerde games het ook al doen. In je kopie zit dan toch ook de key? Volgens mij gaat het er juist om dat je met die key onofficiele firmware kunt draaien, waarmee je dan gekopieerde games zou kunnen spelen.
neen. de firmwareversie is onbelangrijk.
Het werkt als volgt:
Sony probeert ervoor te zorgen dat er alleen officieel ondertekende software gedraait kan worden. Dit kan op een aantal manieren. Ik heb zelf geen ps3, en ben er ook niet mee bezig geweest deze te kraken. Voor zover ik vernomen heb zijn er 2 mogelijkheden.
De hele blueraydisc is encrypted, en de root key wordt gebruikt om deze te ontsleutelen tijdens het afspelen. Deze rootkey (of een private-key) wordt dus ook gebruikt bij het encrypten, door de uitgevers van de spellen.
De 2e optie is dat de bestanden niet-encrypted op de blueray staan, met een private-key als certificaat, welke vergeleken wordt met de rootkey.

Het probleem is:
ik schrijf software, en 'onderteken' (dmv certificaat of encryptie) die software m.b.v. de root-key.
Deze root-key is in iedere ps3 identiek en zo geldt dat ook voor de psp.
De playstation -hoe goed de firmware ook mag zijn- heeft totaal geen aanknopingspunt om na te gaan of de software legitiem is ondertekend, of door een derde. Het blokkeren van deze ene key zal er dus voor zorgen dat GEEN ENKEL ONDERTEKEND STUK SOFTWARE nog bruikbaar zou zijn.

Alles wat uit is gekomen voordat sony een nieuwe beveiliging introduceerd, zal illegaal speelbaar blijven; hier is niets meer aan te veranderen. Voor de games die nog volgen kan dit anders gaan.

Mogelijke oplossing is nagaan of de BRD gebrandt of gedrukt is, maar ook dit is niet altijd afdoende gebleken (denk aan x360). Grootste probleem hierbij is dat de PS3 niet alleen vanaf optische drive speelt. maar dit ook vanaf andere bronnen kan.

Een andere oplossing is het terughalen van alle games, en deze te vervangen voor een versie met een nieuwe (weer geheime) ondertekening.

Succes Sony!

[Reactie gewijzigd door ChaoZero op 7 januari 2011 14:57]

dan moet de gedownloade game toch ook nog steeds aan de eisen voldoen anders kan Sony ze zo herkennen en bannen (zie ook ms 360 techniek). Een game heeft ook zo zijn eigen unieke id en als er dan opeens een uniek id 100x tegelijk online gebruikt word dan kun je wel voorspellen wat er gebeurt!
Sinds wanneer hebben consolegames een uniek ID? Op de PC wel, daar heb je die product-ID's die achterop de boekjes geprint zijn, maar op de console heb je dat voor zover ik weet niet. En je maakt mij niet wijs dat elke BRD een eigen, uniek, ID nummer bevat.
er kan bij het persen makkelijk een random uniek nummer worden meegeperst..
En er is dan altijd 1 origineel bij. Wordt die dan ook geblokkeerd? Dat kunnen ze niet maken.
Koop je een spel, kan je het gelijk niet meer spelen. Nee, dan zullen ze klanten houden.
Dat kan dan gebeuren terug naar de winkel die sturen dat op en jij krijgt een nieuwe serial. Daarbij kunnen ze als een serial op voor dat ie verkocht is terug roepen! Heb het zelf ooit gehad bij age of empire 3. Was even een teleurstelling maar dat werd met het game plezier goed gemaakt. Dus kan me voorstellen als Sony er een extraatje bij doet (bv 10 euro voor de playstation shop) dat de klant dan ook weer tevreden is en de schade binnen Sony ook beperkt blijft
De key is niet per spel verschillend. Wanneer je een key blocked, dan block je alles wat deze key gebruikt. En dat zijn tot nu toe alle spellen.
Maar dat ene origineel is blijkbaar een keer thuis door iemand gekopieeerd en op het internet gezet.
Weinig kans dat de bezitter ervan geen idee heeft dat zijn origineel op het internet rondhangt.
Het is niet zoals met pc spellen dat er een installatiecode in de handleiding staat die het personeel kan jatten o.i.d.
De eigenaar van het origineel is ook illigaal bezig geweest door een iso van zijn game te delen met andere mensen. Dus terecht dat hij dan ook gebanned wordt.
Natuurlijk kun je die blokkeren.
Die originele is van de boosdoender die begonnen is met verspreiden.
Bij muziek en films doet de downloader/kijker/gebruiker (althans volgens de NL wet) niets verkeerd maar is het degene die zonder toestemming verspreid de enige schuldige. Bij software is ook het gebruik zonder licentie/toestemming verboden,maar de verspreider is nog steeds even strafbaar/schuldig. Diegene die het origineel heeft is dus nou net degene die je als eerste wilt pakken.
Dlc is misschien voorzien van een unieke serial, maar je dacht toch niet dat elk geperst schijfje uniek was, wel?
Het is nog mooier, je kunt óf de PS3 jailbraiken en dan 'back-ups' spelen vanaf de HDD, óf je kunt de firmware updaten naar de laatste versie en die dan aanpassen zodat je self-signed applicaties kunt draaien. Maar met je jailbroken PS3 PSN op, dat kan nou net niet...

@himlims @leuk_he: zoals ik het begrepen heb, kan dat dus niet.
Klopt; je kunt 'm updaten naar 3.52 en gewoon GT5 ofzo spelen
Nou als de nieuwe spellen niet meer werken dan moet je wel. Dat was laatst met de XBOX360 ook. Assasin Greed 2 en NFS Pursuit deden het gewoon niet met het oude dashboard. Dus ja wat moet je dan ???
opnieuw om laten bouwen, want er was alweer een nieuwe hack-methode gevonden.

Het zal een kat en muis spel blijven dit.

Ik denk dat het verstandiger is om ervoor te kiezen dat je console altijd online moet. ik denk dat dat de enige oplossing zou zijn. Een samenwerking met game-developers is dan ook vereist. Deze zullen wel samen moeten/willen werken. Dat zijn de partijen die geld willen zien.

ik ben benieuwd hoe sony dit probleem gaat oplossen. Anders gaat het straks net als bij de xbox360...
Uit oogpunt van veiligheid zou het wellicht een goed punt zijn om consoles altijd online te moeten laten gaan maar van de andere kant betekent dat als je internet er uit ligt je niet meer kunt gamen... En dat gebeurd toch helaas nog vrij regelmatig.

En gaat het aan de provider kant allemaal goed kan er ook bij de gebruiker nog iets mis gaan zoals bij mij tijdje terug, ze zijn hier in de straat bezig met riolering *knip* tel kabel door, 5 dgn geen tel & internet gehad. Dan zou het wel heel erg balen zijn als ik dan ook gelijk niet meer kan gamen. Verveel je,je kapot!
Dan rest nog de vraag of Sony juridisch gezien wel nieuwe firmware mag pushen zonder toestemming van de gebruiker / eigenaar.

Want het is een wijziging in het product en ik neem aan dat de eigenaar daar eerst mee in moet stemmen omdat hij / zij het recht van beschikking heeft over het eigendom, hetgeen mede betekent dat een andere partij niet zomaar de eigenschappen ervan mag wijzigen.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 7 januari 2011 15:11]

Bij Sony wordt het nooit gepushed zonder dat jij hiervoor toestemming hebt gegeven.

Maar als jij de firmware niet bijwerkt, kan jij je niet meer aanmelden bij Playstation Network of de nieuwste games spelen.

Mij lijkt het overigens redelijk haalbaar nieuwe spellen te voorzien van een Firmware hashcheck vanuit de game software, zodat je hoe dan ook de nieuwste Firmware moet draaien voordat je het spel kunt starten.

[Reactie gewijzigd door AltWouss op 7 januari 2011 15:42]

Dit is niet waar, Sony heeft iets in de EULA staan, zodat ze dat wel kunnen pushen zonder dat je het zelfs ook maar weet.
From time to time, SCE may provide updates, upgrades or services to your PS3™ system to ensure it is functioning properly in accordance with SCE guidelines or provide you with new offerings.

Some services may be provided automatically without notice when you are online, and others may be available to you through SCE's online network or authorized channels. Without limitation, services may include the provision of the latest update or download of new release that may include security patches, new technology or revised settings and features which may prevent access to unauthorized or pirated content, or use of unauthorized hardware or software in connection with the PS3™ system.

Additionally, you may not be able to view your own content if it includes or displays content that is protected by authentication technology. Some services may change your current settings, cause a loss of data or content, or cause some loss of functionality. It is recommended that you regularly back up any data on the hard disk that is of a type that can be backed up.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 7 januari 2011 15:48]

maar een EULA staat gelukkig niet boven de wet...
Uit oogpunt van veiligheid zou het wellicht een goed punt zijn om consoles altijd online te moeten laten gaan maar van de andere kant betekent dat als je internet er uit ligt je niet meer kunt gamen... En dat gebeurd toch helaas nog vrij regelmatig.
Oftewel, dikke kwats wat je aanhaalt: het zou te gek voor woorden zijn dat als je een game koopt (ongeacht of je ermee online kunt of niet) en die vervolgens pas kunt spelen als je een internetverbinding hebt! En de singleplayer modus dan? Waar is die dan voor?
Sowieso is "uit oogpunt van veiligheid" per definitie al onzin, het is gewoon een geldkwestie en het willen controleren wat er gebeurt en gedaan wordt.
Like Meja once sang: It's all about the money!
met multiplayer games "moet" je connecten met PSN. En via psn kan sonly dan netwerk updates pushen.
Maar je kunt het wel pushen wanneer de PS3 aangaat. De update kan zelfs op de achtergrond actief zijn!
Maar de hackers kunnen dit alternatieve stuk software zelf decrypten, aanpassen en weer encrypten. Om zo bijvoorbeeld deze hash-controle te deactiveren. Gaat niet werken lijkt mij..

[Reactie gewijzigd door WeViE op 7 januari 2011 11:37]

Hetzelfde geld voor een nieuwe private key (wat toch al zeer onwaarschijnlijk is, omdat oude games dan niet werken), de update/beveiliging zal op de een of andere manier op de PS3 terecht moeten komen. De enige reële mogelijk is om dit middels een update te doen (terugactie =>boze klanten). Om de update te installeren zal die gesigned moeten zijn met de huidige root key, door de update te decrypten weten hackers dus alles. Nieuwe keys kunnen ze uitlezen en nieuwe functies kunnen ze omzeilen of aanpassen.
als er voor elke game een update wordt uitgebracht, kan er best met een nieuwe private key worden gewerkt lijkt me. Of zie ik dat verkeerd?
Er kan een nieuwe private key gebruikt worden, maar die zal op de een of andere manier op de PS3 terecht moeten komen. Om de nieuwe key op de PS3 te installeren zal er een programma dat de key bevat uitgevoerd moeten worden. Het probleem is dat dat programma gesigned moet worden met de oude key, omdat het anders niet uitgevoerd kan worden op de ps3. Dat programma kan dus gewoon gedecodeerd worden, waarna de key uitgelezen kan worden. Als de key niet in het programma staat, kan dat met grote waarschijnlijkheid aangepast worden zodat het de key gewoon op het scherm zet.
En als die firmware update nu de key verplicht van bepaalde servers moet halen binnen een closed update environment? m.a.w. als de key niet in de update staat maar deze binnen de firmware update van het psn wordt getrokken?
Dat kan, maar op het moment dat die key wordt binnengehaald kun je die dan toch uitlezen met de oude key. Hoe kan de PS3 anders die nieuwe key decrypten?

Het is een beetje kip/ei-verhaal zo, maar volgens mij trekt Sony altijd aan het kortste eind in dit geval.
Je kan de update aanpassen, je zet dan dus na het downloaden van de key iets in de trand van:
System.Out.println(key);
De key zal ooit in het geheugen staan, dan kan de key uitgelezen worden.
De hele grap is juist dat door die key jouw software legitiem lijkt (het is immers ondertekend door de key van Sony zelf). Het is dus onmogelijk om jouw software of een legitieme game uit elkaar te halen. Tenzij Sony alle games die tot nu toe op de PS3 werken in een lijst zet van games die 'de oude key' mogen gebruik. En daarna een nieuwe (beter verstopte key) introduceerd voor de nieuwe games kunnen ze er weinig tot niks aan doen.

De representative van Sony zal een standaard verhaal gehouden hebben, ik betwijfel of zo'n representative wel de technische details weet/of snapt (dat zou ook helemaal niet hoeven voor iemand die PR doet btw).
En Sony moet die update dus ook signen, met jawel, de bekende rootkey.
En als die update de nieuwe key bevat en de update daarna de nieuwe key gebruikt?
Dat maakt dus niet uit omdat je de key al uit hebt kunnen lezen bij de 1e update d.m.v. de oude (huidige) key.
Dat is nu net wat de PS3 al doet. Als de software zogezegd door Sony is gesigneerd is die namelijk legit.
JA dat zou kunnen, maar dan zou ik als gebruiker ervoor kunnen kiezen een 2e PS3 te kopen en die te gebruiken voor PSN, en de gehackte voor het gedownloade content.

Gezien ik mijn PS3 bijna niet gebruik om online mee te gaan trek Sony nu aan het korte eind in mijn geval ;)

" niet dat ik een tweede ps3 heb" Maar ik bedoel er alleen mee te zeggen dat Sony in algemene zin aan het kortste eind trekt als er wel mensen zijn die een tweede PS3 kopen..

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 7 januari 2011 12:08]

Dat doet MS ook met de XBOX, maar toch wordt de piraterij daardoor niet minder.
Piraterij op de xbox wordt zwaar overschat, en ik weet 100% zeker dat dat voornamelijk is omdat het risico dat je xbox van alle online functies afgetrapt wordt daar de belangrijkste reden voor is. Op de een of andere manier hebben mensen de indruk dat de helft van alle xboxen omgebouwd is ofzo, maar het zou me verbazen als meer dan vijf procent van de spellen die online gespeeld wordt illegaal is. Xbox games verkopen prima, extreem prima zelfs vergeleken met de PC versies.

Ombouwen van je xbox is allemaal leuk en aardig, ik heb het zelf ook gedaan, maar online gaan met gekopieerde spellen is gewoon russisch roulette, hoeveel moeite er ook gedaan wordt om de firmware elke keer aan te passen, Microsoft kan gewoon detecteren dat jij een gekopieerd spel hebt, simpel als dat. De enige reden dat ze niet direct elke omgebouwde xbox bannen is omdat het voor veel mensen gewoon een koopargument is ten opzichte van een PS3, en omdat het zaaien van onrust door elk jaar een keer of 2 een banwave uit te voeren (die telkens volkomen willekeurig lijkt te zijn) het praktisch onmogelijk maakt voor firmware ontwikkelaars en kopieerders om te achterhalen hoe de detectie werkt. Microsoft zit gewoon achter de knoppen en als het percentage illegale kopieen dat online gespeeld wordt te hoog wordt, dan pleuren ze gewoon weer een paar honderd duizend xboxen van XBL, zo gaat het al jaren achter elkaar.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 7 januari 2011 11:57]

Ik denk dat jij het zwaar onderschat :)

De meeste luitjes welke ik ken hebben iig 2 XBOX360`s staan 1 voor het experimenteren en 1 voor online games. Datzelfde zie ik nu ook gaan gebeuren bij de PS3 1 voor online game en 1 om te experimenteren.

Dit zou gemakkelijk te meten vallen door te kijken of er een boost in PS3 verkopen komt zodra er een "custom firmware met meer mogelijkheden vrijkomt en Sony de eerst bans heeft zitten uitdelen"

Daarbij moeten we natuurlijk nog wel even vermelden dat Sony dit uiteindelijk overzichzelf heeft uitgeroepen door functionaliteit waarmee de PS3 werd verkocht en zwaar gepromoot uiteindelijk er weer uit te slopen. De hele hack is ook opgezet om linux weer terug te kunnen krijgen op de PS3. Met de huidige hack zijn backups spelen niet mogelijk en dit was ook bewust zo gedaan.

Je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat een andere groep met de huidige ontdekkingen verder zullen gaan om ervoor te zorgen dat backups spelen wel mogelijk wordt.

Persoonlijk zie ik wel heil in een custom firmware met:
- meer codec support (direct af kunnen spelen van b.v. mkv zonder tussenkomst van een pc)
- bluray regio vrij zou extreem super zijn!
- homebrew support in de vorm van b.v. ScummVM i.c.m. PS Move -> Day of the Tentacle ^_^
- Volwaardige mediaplayer software (xbmc zoals bij de xbox b.v.)
- Je savegames weer normaal kunnen backuppen en terugzetten zonder gezeik dat bestanden beveiligd zijn en niet gekopieerd kunnen worden....
Allemaal leuk en aardig, maar als jij 2 XboXen thuis hebt staan, heb je -toch- 2 keer geld uitgegeven voor Microsoft. En je speelt met box nummer 2 online, dus legale games, dus toch weer geld naar Microsoft en wie dan ook.

Je spreekt jezelf echt enorm tegen hierdoor, en ik wil best geloven dat het aantal illegale online spelers, minder dan 5% betreft. En als het inderdaar is zoals jij zegt, dat ze 2 of misschien zelfs meerdere boxen hebben staan, betekend dit niet eens de normale omzet in console verkoop, maar zelfs een hogere.

Hoe dan ook, Microsoft wint, en ik vind dat geen slechte strategie.

[Edit]Typo.

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 7 januari 2011 14:54]

^ Dit dus

Ik spreek uit ervaring want ik heb zelf ook 1 omgebouwde xbox en 1 originele, ook ooit toen ik nog studeerde zo verzonnen met het geniale idee dat ik dan de singleplayer spellen kon piraten en de multiplayer spellen kon kopen, ik had toen simpelweg geen geld om elk spel dat misschien wel of niet leuk zou zijn voor 50 euro te gaan kopen.

Waar loopt het binnen de kortste keren op uit: 'goh ik wil toch wel die en die DLC', 'goh ik wil toch wel al mijn gamerscore op 1 account', 'goh ik wil toch wel zien wat mensen in mijn friends list spelen en hoe ver ze zijn', 'goh ik wil toch eigenlijk ook wel een keer een potje online', 'goh ik wil toch wel graag die dashboard of game update', enzovoorts. Komt nog bij dat op het gegeven moment mijn omgebouwde xbox alsnog van XBL wordt gekicked nadat ik toch maar de NXE update geinstalleerd had. Vrij irritant maar 'gelukkig' RROD het ding een week of wat later, ik een nieuwe arcade gekocht en omgebouwd, komen er 2 weken later de Wave-4 discs op de markt die niet werken op mijn firmware. Weer flashen dus. Inmiddels is het Wave-5, had ik weer kunnen gaan flashen of de hele tijd die activatiedisc gebruiken (=instant flag voor ban).

Kortom uiteindelijk is het al het gezeik en het gemis aan online functies gewoon niet waard en bespaar je nog niet eens zo gek veel geld, als je zelf niet kunt flashen kan je elk jaar terug voor een re-flash, en bij normaal gebruik ligt er binnen de kortste keren een stapel van 40 gedownloade spellen in je kast waar je geen tijd voor hebt om ze ook daadwerkelijk te spelen. De omgebouwde xbox wordt nu nog amper gebruikt en in plaats daarvan koop ik mijn spellen gewoon een maand of wat na release voor 20 euro. De backlog met spellen die ik nog uit wil spelen is ondertussen al een stuk of 10.
Amen to that!

Ik heb echt exact dezelfde mening.

Vroeger had ik ook een omgebouwde playstation 1, tig stapels met spelletjes waarvan ik 95% niet uitgespeeld had en de helft maar 1 keer ff geprobeerd had. Nutteloos dus.

En dat gedoe tegenwoordig met elke keer maar weer opnieuw updaten en weet ik wat. Had ik al met de PSP toen er custom FW voor uit kwam, in het begin alles helemaal gevolgd en bijghouden en alles maar op een gegeven moment heb ik gewoon geen zin meer om voor elk spel weer wat wat te updaten en te klooien om m aan de praat te krijgen. Teveel gedoe, te veel moeite.

Als ik een spel koop dan speel ik hem tenminste ook echt helemaal en dan heb ik ook al dat gezeik niet. Koop je m nieuw voor 50 eu ofzo kun je m altijd weer doorverkopen voor 20-30 als je m uitgespeeld hebt, kost het je paar tientjes. Ik vind het dat wel waard eerlijk gezegd.
Leuk verhaal zonder bron...

wat dacht je van: gewoon niet op internet, en alle single-players downloaden en spelen die je wilt?

Desnoods koop je voor 80 euro een stand-alone 2e hands xbox360 voor af en toe een MP spel als de Call of duty serie.
Waarmee je dus precies bevestigt wat ik zeg: als je wilt piraten moet je je beperken toen single-player en dat willen de meeste mensen niet, of je moet een 2e xbox kopen en je online spellen alsnog gewoon kopen.

De bron voor dit alles zijn de verkoop aantallen van populaire titels (zowel singleplayer als multiplayer), de attachment rate (aantal spellen per xbox) is gewoon hoog, veel hoger dan vroeger toen je nog consoles met cartridges had, en de AAA titels halen gewoon nog bergen met geld binnen. Terwijl de kosten van het maken AAA titels de pan uit rijzen komen er alleen maar meer van op de markt. Rara hoe kan dat?

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 7 januari 2011 13:36]

ik ken alleen mensen met een gekraakte xbox...
je zou al moeten per sé online willen gamen om hem niet te kraken... en meestal is dat niet echt nodig :) nog dat geluk... zelfste met pc games
Wat ik begrepen heb is dat wat gekraakt is nog voordat het OS geladen kan worden. Je zou in pricipe een totaal of aangepaste firmware draaien
Is het niet eenvoudiger een nieuwe rootkey toe te voegen met betere beveiliging en nieuwe releases met deze key te ondertekenen?

Dan zouden alle oudere releases als reclame voor de console fungeren, niet leuk, maar wel practisch.
En hoe voeg je die nieuwe rootkey toe zonder de oude te gebruiken?
Hier is niet over nagedacht...
Een nieuwe PS3-variant introduceren ('PS3extraslim' of PS4) waar de nieuwe key in zit en uiteraard beter beveiligd. Het oude model, PS3slim, wordtper direct uitgefaseerd.
Nieuwe games zijn uiteraard alleen op de nieuwe te spelen.

Wat betreft de oude games, die ban je die van de nieuwe PS3 (omdat men anders homebrew en gekopiëerde games met een daarin gehackte oude key alsnog toelaat) of je laat ze toe waarbij je een extra check (bv hash) moet doen voor de bestaande games.

Probleem is wel dat je in het laatste geval een complete lijst moet hebben van games die je met de oude key toelaat, dus gewoon alle oude games van de nieuwe verbannen is het makkelijkste. (Al kunnen uitgevers die dan uitbrengen met een nieuwe key voor de nieuwe console)

Nadeel daarvan is dan weer dat
- je alle bestaande PS3's uitsluit, de PS3 is onmiddelijk end-of-life. Je verkleint de userbase voor de nieuwe spellen.
- mensen zullen weigeren om een spel opnieuw te kopen
- je de hardware behoorlijk moet veranderen (upgraden) omdat het te kunnen verkopen als zijnde meer dan een en kunstmatige klantenpestende ingreep om hackers uit te sluiten.
Hoezo Sony heeft erom gevraagd?

Begint de oude discussie ik heb het ding gekocht en dan bepaal ik zelf wat ik ermee doe weer?
Je hebt een apparaat gekocht met bepaalde licentievoorwaarde in deze voorwaarde staat dat dergelijke acties verboden zijn , ben je het er niet mee eens dan koop het ding niet.
Ik ben het ermee niet eens en dus ik heb het recht om crimineel gedrag te vertonen gaat niet op hoe krom je het ook lult.

Ik vergelijk het met een auto. Je koopt een auto en bij die auto komen bepaalde licentievoorwaarde om hem te mogen gebruiken ( rijbewijs ) , wa verzekering, wegenbelasting etc, je kan wel zeggen ik heb de auto gekocht en nu bepaal ik hoe ik hem gebruik maar je dient je aan de licentievoorwaarde te houden die bv voorschrijven dat je de voorruit niet mag blinderen.

Sony bepaalt in deze de licentievoorwaarde en niet de eindgebruiker!!
Als Sony niet wilt dat Linux op hun apparaat gebruikt kan worden is dat hun volste recht.
Wat ik wel niet netjes vind is dat dit eerst wel mogelijk was en laterna opeens geschrapt is.
licentievoorwaarden?
Op de software meschien maar niet op de hardware, de hardware is van jou en je mag er mee doen wat je wil, erop zetten wat je wil.
Behalve als het een gehackte software/firmware is dat is illegaal :X
Nee hoor,

De licentievoorwaarden kunnen wel degelijk wat over de hardware zeggen.Je bent eigenaar van de hardware maar je hebt een licentie om de hardware te gebruiken.

zie auto voorbeeld.Je bent eigenaar van de auto maar je hebt een licentie/vergunning in de vorm van een rijbewijs nodig om hem te mogen gebruiken
Ja nu maak je het nog mooier. Je kan niet en eigenaar zijn en een licentie hebben om het te gebruiken.

Je auto voorbeeld klopt ook niet.

Als je eigenaar van een auto bent, kan de fabrikant jou niet beperken in een licentie wat je met de auto doet.
Sony verkocht de PS3 met OtherOS-functie, en marketeerde daar ook heftig voor... later verwijderen ze het.

in jouw auto voorbeeld: volkswagen/seat/ander merk verkoopt een auto met 4 zitplaatsen (2 stoelen voor, 1 bank achter)

Hoe zou jij je voelen als in ene na een bezoekje aan de garage de achterbank (inclusief alles wat je daarop had staan/liggen) eruit is gehaald?
En rijbewijs heb je nodig op op straat te rijden, op privé terrein heb je geen rijbewijs nodig.
(bovendien is een rijbewijs door de staat ingevoerd en hebben auto-fabrikanten daar niets mee te maken)
Die vergelijking gaat nogal scheef. Met een PlayStation kun je normaal gesproken geen andere mensen kwaad doen door hem aangepast te gebruiken.
Die regels voor auto's zijn er omdat je niet alleen zelf met je auto in aanraking komt, maar omdat andere mensen in het verkeer ook aan de risico's van JOUW voertuig blootgesteld worden. Je PlayStation staat bij je thuis, en mits jij er geen enorme straalzender aan vastbouwt doe je niemand kwaad, of je je nu aan de regels van Sony houdt of niet.
Daarom is de wetgeving ook verschillend..
Je hebt het verkeerde aspect uit mijn vergelijking gepakt.Het gaat mij er puur om dat eigendom niks zegt over hoe je iets mag gebruiken/misbruiken, dit is aan licenties/wetten/regelgeving verbonden.

Je mag bv eigenaar zijn van een windbuks alleen niet ermee op de openbare weg lopen.met consoles is het zo dat het gebruik verbonden is aan regels ( licentie ) in de vorm van een contract dat je aangaat als je het ding koopt.Je commiteert jezelf aan de licentie, immers wil je dit niet mag je het ding niet kopen.
Ja, maar ho, je luchtbuks en automobiel zijn vanuit de WETGEVER aan regels verbonden, niet vanuit de fabrikant. Een hardwarefabrikant mag in Nederland alleen zeggen: 'zo vinden wij dat je hem moet gebruiken, en anders krijg je geen support'. De overheid zegt 'zo mag je hem niet gebruiken want dan vinden wij dat je de gevangenis in moet'. Daartussenin zit het gebied van wat jij bepaalt: eigendom.
Software is een ander verhaal. Maar als jij volledig custom code op je PlayStation wil draaien kan Sony alles in hun licentie schrijven wat ze willen. In Nederland mag je die hardware gebruiken zoals je wil, mits je niet daarvoor illegaal code van Sony gebruikt.

[Reactie gewijzigd door BèR op 7 januari 2011 12:03]

als jij met Sony afspreekt dat je de hardware niet anders gebruikt als Sony wil ( licentie ) dan is dit wettelijk geldig ( daarom vergelijking van mij met een contract )
Sony zegt wil je dit contract niet breng je het ding maar terug.
Als je een PS3 koopt kan dit alleen maar als je met de licentie akkoord gaat.
Heb jij een contract getekend toen je je PS3 kocht dan? Een contract werkt 2 kanten op: je moet je handtekening zetten. Een licensie is 1 kant op. Je kan niet zeggen dat je iets wilt veranderen in de voorwaarden.
Sony mag inderdaad stellen dat je geen illegale software draait op hun apparaat, maar dat is alleen omdat het bij wet verboden is. Echter homebrew software is niet illegaal, dus valt hier ook niet onder. Sony heeft dus totaal geen autoriteit, ze kunnen je alleen wijzen op bestaande wetgeving voor copyright schending.
Bij het gebruiken van een firmware ga je akkoord met voorwaarden. Voorwaarden die als straf opleggen dat ze je toegang ontzeggen tot diensten. Dat Sony nu dus mensen met een aangepaste firmware willen verwijderen van PSN is logisch. Sony zal het een grote rotzorg zijn wat jij doen op je PS3 buiten PSN maar jij en ik weten net als Sony dat er misbruik zal worden gemaakt als je het platform "open" houd en dus niks versleuteld. daarom hebbn ze dat dus wel gedaan. Ze hebben linux laten draaien voor de liefhebbers maar toen ook zij probeerden via die weg buiten de paden te treden die waren vastgelegt in de overeenkomst. hebben ze, geheel volgens de voorwaarden, de optie eruit gehaald.
Bij het gebruiken van een firmware ga je akkoord met voorwaarden. Voorwaarden die als straf opleggen dat ze je toegang ontzeggen tot diensten. Dat Sony nu dus mensen met een aangepaste firmware willen verwijderen van PSN is logisch.
Dat is inderdaad het enige waar Sony wat over te zeggen heeft; hoe het haar eigen diensten beheerd. Het is ook logisch (en goed) dat ze 'hackers' buiten PSN willen houden. Of dat kan is een tweede aangezien ze nu dus niet kunnen zien wie de 'authentieke' firmware draait en wie niet (ivm. signen dmv masterkey).
Ze hebben linux laten draaien voor de liefhebbers maar toen ook zij probeerden via die weg buiten de paden te treden die waren vastgelegt in de overeenkomst. hebben ze, geheel volgens de voorwaarden, de optie eruit gehaald.
Ze zullen vast wel iets in de voorwaarden hebben staan dat ze ten alle tijden diensten aan kunnen passen oid. Maar toch vind ik dat niet helemaal hetzelfde. Dit is namelijk het op afstand onmogelijk maken van functies van de hardware. Je kan immers geen OtherOS meer draaien. De functionaliteit van de hardware wordt dus aangepast. Dit is niet hetzelfde als een dienst. Bij een dienst kan je je niet aan de voorwaarden houden (waarmee je ook anderen tot last kunt zijn) waardoor ze je kunnen bannen voor slecht gedrag. Als jij OtherOS draait heeft dat geen gevolgen voor anderen. Tuurlijk kan je misschien gaan cheaten, maar dit is dat weer een schending van de PSN dienst waarvoor je geband wordt.
Ik kan mij niet voorstellen dat er ergens expliciet vermeld wordt dat Sony gerechtigd is de functionaliteit van de hardware aan te passen? En als dat zo is, is het vast niet rechtsgeldig.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 8 januari 2011 00:59]

Het enige wat sony over je hardware te zeggen heeft is:
Kloot je met de hardware, dan vervalt je garantie.

De agreement die jij aan gaat is de PS3 System Software Licence Agreement: Linkie

Je gaat geen Hardware License Agreement aan...
Ha Laat het nou net de software zijn waar we allemaal mee willen klooien. Firmware, Games etc etc. Sony geeft in de EULA duidelijk aan dat je op hun firmware enkel door Sony goedgekeurde software mag draaien. En homebrew is dat duidelijk niet. Eigengemaakte firmwares is dat ook duidelijk niet. Doe je dat wel... ban van PSN.
Maar nogmaals, je spreekt niets met Sony af.
Ja zeker wel, door PSN op te gaan en hun firmware te gebruiken accepteer je hun voorwaarden.

Als je het daar niet mee eens bent, dan log je niet in/update je de firmware niet/ installeer je maar je eigen firmware (geen aangepaste, nee, je eigen firmware).

Niets aan de hand, je kunt de hardware blijven gebruiken, en je spelletjes die je al gekocht had kunnen blijven werken.

Maar het is wel zo, dat bepaalde functionaliteiten waar je de spellen/console voor gekocht heb dan niet meer functioneren omdat door Sony de voorwaarden eenzijdig zijn aangepast. Bijv. trophies, dlc's, netwerk functionaliteit, PSNchat, remote control, OtherOS etc. Normaliter is dat een reden om per direct het contract op te zeggen. Maar omdat dit een eenmalige aanschaf betreft is er niets om op te zeggen.

Je zou dus kunnen verwachten dat het redelijk is om de gekochte producten te retourneren omdat de impliciet geaccepteerde overeenkomst niet meer geldig is.

Dat kan niet, dus zoeken mensen andere wegen om hun gram te halen...
Kan je misschien mij vertellen waar dat staat in de wet? Als je er geen verstand van hebt moet je niet zomaar iets gaan roepen. Je koopt het product in de winkel en wat je met de winkelier hebt afgesproken geldt. Niet wat Sony bedenkt, daar heb jij als consument niets mee te maken.

Dat voorbeeld van de auto klopt ook niet, als jij een auto koopt kan de fabrikant jou niet verbieden om iets aan de auto te veranderen. Hooguit kunnen ze zeggen dat je je garantie verliest.

Het online gedeelte kan Sony wel voorwaarden stellen maar daar gaat het hier niet om.
Zie eerdere uitleg, je koopt een PS3 in de winkel, tijdens het kopen commiteer jij jezelf aan de licentievoorwaarden.( zie het als een contract )

Contract:
Sony: Jij mag het ding gebruiken mits jij je aan de licentie houd.Anders breng het ding terug en je krijg je geld terug.
Jij: Ik betaal en akkoord

Dat laatste gebeurd stilzwijgend maar is wel degelijk van toepassing
Krijg ik die voorwaarden te zien dan als ik hem koop? Nee, dus dan geldt het niet. Sowieso zijn voorwaarden die jou beperken in het gebruik niet toegestaan.

Dat zou ook raar zijn. Koop je een pakje boter in de supermarkt, licentievoorwaarden voor je neus, je mag deze boter niet gebruiken om een appeltaart te bakken. Dat kan natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Lennyz op 7 januari 2011 12:05]

Je dient ervan op de hoogte te zijn dat er licentievoorwaarden van toepassing zijn, eigenlijk de winkelier dient je dit te vertellen. Dit gebeurd in de praktijk niet maar dat pleit je niet vrij.

Sowieso zijn voorwaarden die jou beperken in het gebruik niet toegestaan.
O ja hoor, pakje boter mag het idd niet bij maar bij elektronische apparaten mag dit dus wel.
Als de winkelier die mij niet voorschotelt geld het in dit geval dus NIET. En dan heb ik het nog niet eens over de inhoudt van de voorwaarden.
je mag alles doen met je auto wat je maar wilt zolang de wet dit toelaat. Dan kan er nog vanalles geeist worden door de fabrikant van de auto, maar zolang hier niks over in de wet staat, kun je dit gewoon doen.
Dat is jou mening. Met een auto mag ik op eigen grond/terrein zonder rijbewijs en verzekering rondrijden. Ik mag hem opvoeren en ombouwen, zolang ik niet op de openbare weg kom.
Dit gaat ook op voor een console; Je mag ermee doen wat je wilt zolang je je houd aan de online voorwaarden.
dat klopt

maar dat moet je dan ook zien voor de ps3

je mag er mee doen wat je wilt, maar dan moet je op je 'eigen terrein' blijven, oftewel van psn af.
Jij haalt hier wettelijke vereisten en licenties door elkaar heen ??
Niet alle dingen die in een licentie staan zijn wettelijk bindend doordat deze tegen de wet in gaan.
Een licentie zoals jij het noemt is alleen geldig als deze voor de verkoop aan de koper is overhandigd of door de verkoper is duidelijk dat je de licentie moet accepteren als je het apparaat wil gebruiken. Zoals het nu gaat is het gewoon niet rechtsgeldig.

En wat zou jij doen als je een huis koopt en een half jaar later komt de verkoper al jouw ramen weghalen, wat zou je doen? Er blijven wonen zonder ramen of zo snel mogelijk een manier zoeken dat je de ramen weer terug krijgt?
Hetzelfde doen de hackers nu, ze willen de OtherOS functie zo snel mogelijk terug, want Sony heeft die namelijk van hen "gestolen".

En na verkoop de licentie voorwaarden weizigen en gebruikers deze forceren te accepteren (anders kan je niet online) is al helemaal niet netjes. (en volgens mij wettelijk ook niet toegestaan)
Waarom had de sleutel niet vrij moeten worden gegeven? Voor zover ik gehoord heb weet ik alleen dat Sony er zelf om heeft gevraagd door het draaien van o.a. Linux op de PS3 onmogelijk te maken.
Dat Sony er zelf om gevraagd heeft vind ik een kromme redenering.
Dat Sony erop had kunnen verwachten dat het weghalen van die extra's een motivatie voor hackers was om echt aan de haal te gaan met de beveiliging, lijkt me meer op de plaats.
Niet mee eens. Sony heeft de OtherOs functie verwijderd nadat de "1ste hack poging" was gedaan en bekend gemaakt. Dus de stelling dat Sony er om gevraagt heeft is dus volledig misplaatst. Ik denk dat Sony met een flinke update moet komen willen ze dit gat dicht timmeren zover dat mogelijk is.
Ik kan me heel goed voorstellen dat Sony een heleboel mensen zo grandioos over de zeik heeft geholpen door die OtherOS functie te verwijderen dat je wel kan stellen dat ze er 'zelf om gevraagd' hadden. Ik heb mijn PS3 destijds gekocht met als 1 van de koopoverwegingen dat ik er Linux op kon draaien, ik had er een complete install opstaan, en van het een op het andere moment wordt de functionaliteit eruit gehaald, en niet alleen dat: heel mijn Linux install werd zonder waarschuwing genuked. Nu had ik er zelf weinig boeiends opstaan dat verloren is gegaan, maar op die manier kan je verwachten dat er mensen zijn die als 'wraak' alles op alles gaan zetten om je console te kraken.
een heleboel mensen zo grandioos over de zeik heeft geholpen door die OtherOS functie te verwijderen
Inclusief het Amerikaanse leger en de NSA. :)
Die hebben van Sony echt wel hun eigen "OtherOS" functie firmware gekregen.
Hoe kom je er bij?

Dis is het laatste verhaal wat ik kon vinden.

http://www.gamepolitics.c...s3-039other-os039-removal

Met aannames kom je niet ver.
Vind ik een zwakke - excuus - redenatie.

Okee het is zeer spijtig dat je Linux niet meer kan draaien. maar je zegt zelf dat je er niks boeiends op had staan.

Om dan vervolgens de ps3 verder te hacken als "wraak" en zoveel mogelijk illegale games spelen ofzo?

Klinkt meer als een goed excuus om nu lekker niet te betalen.

Of je hackt dat ding zo hard als je wilt en koop alsnog je software legaal. maar dan maakt het sony ook niet uit wat je er mee doet...
Om dan vervolgens de ps3 verder te hacken als "wraak" en zoveel mogelijk illegale games spelen ofzo?
Dit geldt natuurlijk niet voor mij persoonlijk he, ik zou niet eens weten waar ik moest beginnen om een PS3 te hacken. Het gaat er meer om dat er ook fanatiekelingen zijn geweest die _wel_ over die kennis beschikten en misschien al maanden werk hadden besteed aan het opbouwen en tweaken van hun PS3 linux systeem, of het actief gebruikten om er software mee te ontwikkelen. Niet verstandig om zulke gasten pootje te lichten, dan kan je verwachten dat er wel een paar op zoek gaan om de beperkingen er weer vanaf te halen.
"en niet alleen dat: heel mijn Linux install werd zonder waarschuwing genuked" dat is dus niet waar. Bij het installeren van de firare zinder OS optie werd heel duidelijk verteld dat je comlete partitie incl gegevens verloren zou gaan na het accpteren van de firmware. Er werd je ruimte gegeven de update nog even niet uit te voeren om gegevens te redden.
Nou dat heb ik dan net even gemist, dat stond dan zeker in die 20 pagina's aan EULA die erbij komt, want anders was het me zeker wel opgevallen. Ik krijg zo vaak PS3 updates dat ik er waarschijnlijk next-next-next-yes-next doorheen geklikt ben, misschien dom en mijn eigen fout, maargoed dat neemt niet weg dat ik toch geen andere keuze had gehad als ik het ding ook nog voor spellen had willen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 7 januari 2011 16:04]

De reden dat Sony die OtherOS-functie er uit haalde was officiëel vanwege die hackpoging.

Wat ook een rol speelt is dat er
1) relatief weinig mensen zijn die het gebruikten, de meesten kochten het ding puur als console.
2) Sony verlies leed op de verkoop van PS-3 hardware. Men accepteerde dat omdat men wilde verdienen aan de verkoop van de games. Echter degenen die het ding gebruiken om er Linux op te draaien, zoals de US-Air-force, geen games kopen, en dus voor Sony verlies opleveren. Ook degenen die Linux draaien en wel gamen, kopen vermoedelijk minder games als zij die alleen gamen. De OtherOS-functie was dus commerciëel voor Sony niet interessant.

Toen men dus een reden had waarmee men dhet verwijderen van OtherOS kon rechtvaardigen, heeft men die aangegrepen. Gezien echter het kwaad bloed dat het gezet heeft, en de daaruit voortvloeiende hackpogingen, en mischien wel het juist daardoor mogelijk worden van piracy voor PS3-games lijkt het mij dat dit geen verstandige zet is geweest.
Sorry, maar dat ben ik niet helemaal met je eens.

Wanneer je een console verkoopt met de mogelijkheden om een ander OS te installeren en die in ene gaat verwijderen onder het mom beveiliging, dan heb je echt een plaat voor je kop. Je kan er op rekenen dat je hier een hele horde mensen mee op de tenen trapt. Hackers inclusief.

Ik zeg: eigen schuld dikke bult, Sony :9
Welkom in the real world, niet in die van Make.Believe

[Reactie gewijzigd door svvelzen op 7 januari 2011 11:51]

Hackers zullen altijd proberen. Met de OtherOS functie werd het ze makkelijk gemaakt. En dan heeft Sony het volledige recht om die functie te verwijderen. Dat je vervolgens hier een antwoord op krijgt is logisch maar met of zonder OtherOS er zijn altijd mensen die bezig zijn met het hacken van dit soort apparaten.

Dat het niet fijn is voor de goedwillende mensen die opeens die functie niet meer kunnen gebruiken geef ik je volledig gelijk in. Maar het is nu eenmaal zo en daarbij zouw men ook meer eens moeten respecteren dat dit soort bedrijven niet gek zijn en ook geld willen verdienen. en als dat ten koste gaat van nog geen 5% van de kopers dat verschil maakt het niet. Want die andere 95% zal toch gewoon weer een nieuwe Playstation 4 kopen als die uitkomt!
Dat je vervolgens hier een antwoord op krijgt is logisch maar met of zonder OtherOS er zijn altijd mensen die bezig zijn met het hacken van dit soort apparaten.
Die zijn er altijd. Maar fail0verflow was alleen bezig met het terug brengen van Linux Functionaliteit naar de PS3.
Tegenover de BBC stelde fail0verflow-lid pytey dat Sony het lek alleen kan dichten door hardware in de console te vervangen. De hacker vond bovendien dat Hotz de root key niet had moeten vrijgeven.
IMO heeft GeoHot het mogelijk flink verpest, puur voor eigen publiciteit. :(
Zonder fail0verflow had hij de key (nog) niet kunnen vinden.
http://slashdot.org/comments.pl?sid=1933598&cid=34749208
Maar het is nu eenmaal zo en daarbij zouw men ook meer eens moeten respecteren dat dit soort bedrijven niet gek zijn en ook geld willen verdienen. en als dat ten koste gaat van nog geen 5% van de kopers dat verschil maakt het niet. Want die andere 95% zal toch gewoon weer een nieuwe Playstation 4 kopen als die uitkomt!
Klopt maar dat moet Sony ook coulant zijn als ze dit doet. Dat je je console ook mag inleveren inclusief al je accessoires. Dat heeft Sony ook niet gedaan.

nieuws: Sony: geen restitutie voor verwijderde Other OS-functionaliteit

Sony maakt het liefste van alle problemen problemen voor de klant.
Zoals het blokkeren van illegale Controllers met Sony label die altijd gewerkt hebben (die de klant tergroedetrouw gekocht heeft).

nieuws: Sony blokkeert 'niet-officiële' randapparatuur in PS3-firmware 3.50
Je zegt zelf al illegale controllers... Gek he, dat ze daar van af willen.
Voor de klant zie die er niet uit als Illegale controllers.

Aan de buitenkant zie je geen enkel verschil, je merkt alleen een verschil als je firmware 3.50 geïnstalleerd hebt.

Als Sony dit niet wou hadden ze dit direct vanaf dag 1 moeten blokkeren, nu zijn de klanten met het probleem opgescheept.

Er zijn controllers waar een gemiddelde sterveling aan de buitenkant en de verpakking niet kan zien dat het een imitatie controller is.

Ik heb er ook nog twee liggen daar kwam ik pas achter na een update naar versie 3.50. Ze zijn wel beter dan de echte variant. Hier is de plastic rond de L3 "stick" wel nog heel. ;)

Gelukkig neemt degene waar ik ze gekocht heb ze terug. Maar Sony zorgt weer voor extra nog een slechte ervaring met hun product.

Zoals gezegd als Sony dit vanaf dag een geblokkeerd had, had ik er geen probleem mee gehad. Maar dat hebben ze niet gedaan.
Sony maakt het liefste van alle problemen problemen voor de klant.
Dat geld voor ieder commerciëel bedrijf, als het oplossen van die problemen geld kost (hegteen meestal het geval is). Slechts een enkeling beseft dat het tevreden houden van de klant, zorgt dat die later terug komt zodat deze op lange termijn mogelijk meer oplevert.
(In het geval van Microsoft komt die klant toch wel terug omdat mensen nu eenmaal nauwelijk om Windows en Ms Office heen kunnen, maar dat is verder een ander verhaal.)
Ik zeg: eigen schuld dikke bult, Sony :9
Welkom in the real world, niet in die van Make.Believe
Helemaal mee eens. Hopelijk wordt Sony wakker en gaan ze weer denken zoals Ken Kutaragi deed i.p.v. IMO geldwolf Kazuo Hirai.

Sony moet zich heel goed realiseren dat een bedrijf alleen met de gratie van klanten bestaat. Geen klanten = geen bestaansrecht.
Ach, het is toch goed gekozen?
make-believe
noun

1 (disapproving) imagining or pretending things to be different or more exciting than they really are
Synonym fantasy
They live in a world of make-believe.
2 imagining that something is real, or that you are somebody else, for example in a child's game
‘Let's play make-believe,’ said Sam.
bron: <http://www.oxfordadvancedlearnersdictionary.com/dictionary/make-believe>

[Reactie gewijzigd door ltcom op 7 januari 2011 12:32]

Ik begrijp wel waarom ze het hebben geblokkeerd, maar het is hun keus om een device met verlies te verkopen. Het is een beetje hetzelfde als wanneer Google een telefoon met Android met verlies zou verkopen en de mogelijkheid om een ander OS te installeren te hebben gemaakt. Als ze hun winst dachten te halen uit de verkoop van Android-apps gaat dat dus mooi niet door en blokkeren ze de hele boel maar. Maar wat doe je dan met de mensen die de telefoon kochten, juist omdat ze er een ander OS op konden installeren? Juist ja, die worden gewoon genaaid.
Dus in deze stelling is het dus de schuld van de hackers die Sony "dwingen" tot het verwijderen van deze functie. En daarbij je hoefde die update niet te installeren dus als je de Console puur voor de OtherOS functie had gekocht kon je deze nog altijd gebruiken!
Of sony zegt dat de eerste hack poging de aanleiding was. Maar waren ze al weken van plan het eruit te gooien.
Als ik het goed begrijp is die sleutel nodig om alternatieve software te draaien op de playstation. Als die sleutel dan toch niet vrijgegeven wordt, kan nog altijd niemand Linux voor de PS3 maken.
Nu is dat dus wel mogelijk :)
Misschien ben ik wel gewoon heel dom hoor. Maar Sony kan toch gewoon middels een update de masterkey aanpassen.... Ok dan kan je oude games niet meer spelen. Maar die oude games kan je dan toch gewoon laten updaten? Ik denk namelijk dat alle game producenten hier wel aan mee willen werken. Gezien het feit dat het hun geld gaat kosten op de lange termijn.
Die key zit toch hardwarematig in een chip en kan dus niet veranderd worden?
Idd. Als het software was geweest, dan zou de key veel eerder ontdekt zijn (zie DVD verhaal)
Het is software, alleen een paar lagen diep. Ze moesten meerdere 'beveiligingen' door om bij de masterkey uit te komen.
Zoals ik het begrijp zijn de hackers pas echt op deze beveiligingslagen gedoken nadat OtherOS functie eruit was. Daarvoor hielden ze zich sec bezig met de ontsluiting van de grafische kracht via Linux. IOW, ze bleven af van de GameOS...
Als de masterkey in de hardware ingebakken is (zoals sommigen hier beweren en waarschijnlijk ook zo is), dan valt er helemaal niets meer te updaten. Tenzij Sony dus nog een back-up in de hardware heeft zitten, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
"De hacker vond bovendien dat Hotz de root key niet had moeten vrijgeven. Door het publiceren van de root key is het mogelijk om code die niet door Sony is goedgekeurd op de PS3 te draaien. De sleutel kan ook worden gebruikt om games te ontsleutelen of om alternatieve firmware te ontwikkelen."

Natuurlijk moet hij deze key wel vrijgeven anders is hij net zo bezig als Sony. Dit soort dingen dienen openbaar te zijn en niet exclusief voor een (overigens zeer goede) hackerclubje...
Geef mij eens een goede reden waarom die sleutel openbaar zou moeten zijn? En waat denk je dat die sleutel uiteindelijk vooral voor gebruikt zal worden?
Je kunt je ook afvragen waarom die sleutel uberhaupt in de code zat opgeslagen. Dit is niet zo slim om te doen.

Sony heeft leuke hardware om mee te spelen en bv linux op te draaien, zodat je zelf gebruik kan maken en bepalen wat je ermee doet.

Dat die sleutel(jammer genoeg) voor oneigenlijke doelen gebruikt gaat worden ligt toch voornamelijk aan Sony. Hadden ze deze maar niet in de code moeten opnemen...
Die sleutel moet helemaal niet openbaar te zijn. Wat jij bedoelt is dat je er gewoon Linux op moet kunnen draaien op volle sterkte, en niet afgeknepen.
Die sleutel was prive en dat is nodig voor de beveiligingsconstructie.
De sleutel zit niet opgeslagen in de PS3. De sleutel is wiskundig bepaald doordat Sony de vergissing heeft gemaakt om een contante te gebruiken als variabelen. Dat is/= opgeslagen in de console.
Dus als jij te hard rijd op de snelweg stuur jij je acceptgiro ook door naar de fabrikant van je auto? Hadden ze maar de auto maar niet zo'n zware motor mee meoten geven...?
Ach hij probeert zich in te dekken zodat Sony hem niet aanklaagt.
Dat is nogal flauw van fail0verflow-lid pytey om te stellen dat Hotz die key niet had moeten vrijgeven. Eerst zelf aangeven wat er precies mis is, en dan doen alsof het niet jouw schuld is als iemand anders de key publiceerd. Dan moet je helemaal niets publiceren als je dit soort standpunten wil aannemen.

Sony heeft idd een dik probleem met de PSP masterkey en de PS3 Masterkeys op straat. Ze zijn gewoon in staat om hun eigen software te signen, dus sony kan dit nooit veranderen. De masterkey kan je niet veranderen want dan doet je oude software het niet meer. Dusss.... misschien tijd voor een PS4 :)

EDIT: hek is nu toch van de dam, 3.55 firmware jailbroken: http://psx-scene.com/foru...-jailbreak-working-74836/

[Reactie gewijzigd door terracide op 7 januari 2011 17:16]

Hetgeen wat GeoHot heeft verspreid is niet nodig om de linux weer aan de praat te krijgen op de console. Dat is waarom ze dat zeggen over GeoHot. Zij willen namelijk alleen linux en homebrew weer mogelijk maken op de PS3. En daar had de rest niet voor gereleased te hoeven worden.
de reden waarom zij het hebben verspreid is onbelangrijk. Het gaat erom dat ieder weldenkend mens weet wat er daarna gebeurd. Dus je kan je daar niet achter verschuilen. Als je echt tegen piracy bent dan had je dit niet gedaan. Ik denk dat ze eerder bang zijn voor een dikke lawsuit.
Ik hoop echt dat Sony slaagt met deze missie. En dat men de beveiliging kan dichten of kwaad doen beperken. Anders is ook dit console rijp voor de prullenbak vanwege de mogelijkheden tot cheaten en aangepaste(homebrew) software :(

PS3 was/is enige plek nog waar je online cheater vrij kunt gamen. (lagg-switches daargelaten) Hadden ze die linux functionaliteit maar nooit ontnomen ....

Wat sony kan doen; games op PSN aanbieden, dan is er enige controle. maar hoe ze dat willen doen voor reeds vergeven games :?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 januari 2011 11:44]

Ook zonder het ontnemen van die functionaliteit was men hier achter gekomen. Sommige mensen doen het gewoon voor de sport/eer. Vandaar ook dat hij betreurd dat de keys zijn openbaar gemaakt.
De xbox is al sinds dag 1 gekraakt maar hey het platform is nog steeds springlevend.
Spring levend, zal ik ook echt niet aan twijfelen. Maar cheat vrij? :N dat zeker niet meer:
voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=x81Sov_A_tQ

Maar je kunt ook je verbindign van de 360 via je pc laten verlopen, en via tooltje netwerk code aanpassen zodat er voor jou gericht wordt. Heb ook al wallhacks langs zien komen. Of dingen waardoor mensen kunnen vliegen, instant vicotry etc. Dat maakt de 360 voor mij prullenbak rijp. Vrees dat de PS3 ook die kant op gaat. Wat moet je dan als online gamen? Wachten op de nieuwe generatie consoles?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 januari 2011 11:51]

Netwerk code veranderen zodat er voor jou gericht wordt? Sowieso geloof ik dit hele verhaal voor geen meter. Mocht het wel zo zijn waarom zou dat niet bij de netwerk code werken die uit een PS3 komt?

De video die je hierboven laat zien geld trouwens ook voor de PS3, het is een glitch in de game zelf niet in de xbox.

het is verder wel mogelijk mappen die op de HD staan te bewerken, maar ook geld hier weer dat je de HD van de PS3 aan je pc kunt hangen....

[Reactie gewijzigd door nexhil op 7 januari 2011 12:12]

Zijn zat filmpjes op YT te vinden van MW2 waarbij dat wordt gedaan op de 360; aimbot en wallhacks zijn gewoon mogelijk op 360
Al het netwerkverkeer tussen een Xbox 360 en de Microsoft servers is encrypted. Wat je hier zegt is echt onzin. Ik gok dat hier de JTAG-hack voor wordt gebruikt... Iets wat Microsoft binnen no-time kan detecteren om je vervolgens te bannen.
Dat 'spring' komt vooral door Kinect toch? ;-)
Het was toch ook te verwachten dat ze direct actie zouden ondernemen. Het is hun boordwinning dus tja. Het blijft toch een kat en muis spel en de volgende hack zal ook wel weer op stapel staan. De PS3 heeft lang stand gehouden ;)
Ik denk dat de netwerk update in gaat houden dat je voortaan alleen nog je firmware kunt updaten via de PSN en niet meer via de USB. Dus dan wordt het enerzijds lastiger om aan je firmware files te komen voordat je die kan aanpassen. En anderzijds moet je dan nog ook voorelkaar krijgen dat je PS3 via USB wil updaten. Sony kennende zullen ze nu dus de hele USB eruit gooien voordat je gameOS opstart. Dus kan je niet meer updaten via USB.
ik hoop inderdaad dat ze de PSN en online gaming voor de gehackte PS3's kunnen weren, maar ik denk ook dat het nooit meer zal kunnen worden dan dat, want aan die key kunnen ze niets meer veranderen... en iedere officiele firmware zal worden gedecrypt en vervolgens kan daar een Custom-FW update van worden gemaakt. Zelf volg ik de PS3 hack scene actief, en heb al een PS3 met CFW, maar momenteel is er toch nog niet veel voor uit, al gaat het allemaal wel in een flinke vaart vooruit!

ik hoop alleen dat er nooit online gecheat gaat kunnen worden... ook ben ik benieuwd vanaf wanneer Sony CFW's gaat kunnen herkennen (en bannen).
Misschien wel nooit.
Er zou ook een custom firmware gemaakt worden met een link naar een altarnatief adres.
Zodat de console nooit meer connectie maakt met Sony zelf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True