Hackers publiceren lv0-sleutels PlayStation 3

Een groep hackers heeft de lv0-sleutels van de PlayStation 3 gepubliceerd. Met de sleutels kunnen custom firmwares voor de spelcomputers worden ondertekend. Ook kunnen gekraakte consoles weer toegang krijgen tot het PlayStation Network.

Dunne Playstation 3De hackersgroep 'The Three Musketeers' zou al enige tijd over de lv0-sleutels beschikken, maar er voor hebben gekozen deze niet te publiceren, aldus Eurogamer. De informatie kwam in handen van een andere hackersgroep die zichzelf BlueDiskCFW noemt en geld aan de hack zou willen verdienen. Om dat te voorkomen, hebben de musketiers naar eigen zeggen gekozen de lv0-sleutels op het internet te zetten.

In 2011 kampte Sony ook met een gekraakte beveiliging voor zijn spelcomputer. Hacker GeoHot publiceerde de metldr-rootkey die Sony gebruikte om PS3-software te voorzien van een digitale handtekening. Zonder deze handtekening weigerde de console de software uit te voeren. Sony dichtte het beveiligingslek met update 3.60 en nam tegelijkertijd een nieuwe authenticatiesleutel voor het PlayStation Network in gebruik, zodat gekraakte spelcomputers niet meer online konden.

Sony gebruikt de lv0-sleutels om de firmware van de PlayStation 3 te beveiligen. Na update 3.60, waarbij metldr in de ban was gedaan, nam de lv0-software diens taken over om software te verifiëren en in te laden. Nu de lv0-sleutels op internet staan, kunnen hackers huidige en toekomstige PS3-firmware aanpassen en op de spelcomputer zetten. Omdat de lv0-sleutels tijdens fabricage in de Cell-processor worden gezet en er geen diepere beveiligingslagen aanwezig zijn in de PlayStation 3, is het onwaarschijnlijk dat Sony de beveiliging van zijn spelcomputer kan herstellen met een nieuwe update. Nu de PS3-firmware geheel ontgrendeld lijkt, ligt ook de nieuwe PSN-authenticatiesleutel op straat. Sony heeft nog niet gereageerd op de publicatie van de lv0-sleutels.

Door Bart de Water

Nieuwsposter

23-10-2012 • 17:14

202

Submitter: Thief

Lees meer

Hack PS3 onthult ook root key PSP
Hack PS3 onthult ook root key PSP Nieuws van 5 januari 2011
Hackers publiceren root key PS3
Hackers publiceren root key PS3 Nieuws van 3 januari 2011

Reacties (202)

202
193
64
8
0
88
Wijzig sortering
De meeste informatie klopt :)

Het is echter incorrect dat fail0verflow de root key (van metldr) gepubliceerd heeft.
Dit was GeoHot. GeoHot is geen lid van fail0verflow.

Volledige presentatie van fail0verlfow op 27C3 is hier te zien: YouTube: 27C3 2010 - fail0verflow
Op 43:35 vertellen ze dat ze geen illegale games kunnen/willen signen.

Sinds firmware 3.60 heeft Sony metldr uit de chain of trust gehaald en wordt alles door lv0 geladen. Hierdoor werd de root key van GeoHot nutteloos op firmwares vanaf 3.60.
Maar nu lv0 gekraakt is, is het hele systeem inderdaad weer open. Zie:
http://www.ps3devwiki.com..._trust_Diagram_3.60.2B.2B

Dit gaat inderdaad tot volledige toegang op de PS3 zorgen. Custom Firmwares dit up to date zijn en homebrew, maar helaas ook tot hele simpele manieren tot piraterij. Niet zo best voor Sony.

[Reactie gewijzigd door job_h op 23 juli 2024 03:16]

Maar kan Sony niet gewoon een update verplichten voor online play?
Elke update kan vanaf nu gehackt worden.
Indirect. fail0verflow heeft bekend gemaakt hoe de ECDSA beveiliging werkte, en gaf een interessante kijk op hoe de wiskundige formules aangepast konden worden om bepaalde variabelen niet langer nodig te hebben

Iets onder het mom van: varA + varB + varC = key. Als we twee keer dezelfde key krijgen, en 1 van de variabelen is vast, dan zitten we klem door de overige twee. De maandagmorgen-developer besloot /dev/random standaard niet te implementeren, maar gaf er een eigen draai aan, die niet echt uitpakte zoals het werkte (lees: het getal was helemaal niet willekeurig). Dan blijft er aan beide kanten 1 variabel over, en damn: nu weten we opeens precies hoe het hele algoritme verloopt. (in werkelijkheid is het algoritme uiteraard iets complexter met allerlei elliptische curves die uitgaan van het geluk en complexe formules)

Geohot had al het een en ander gedaan, maar had nog niet de heilige graal uitgebracht. Kort na de conferentie van fail0verflow bracht hij opeens de keys uit. Daarmee ontstond dan ook wat onvrede: het kan geen toeval zijn dat hij opeens belangrijk nieuws heeft en het langverwachte werk uitbrengt, net na die conferentie. Conclusie: fail0verflow moet wel iets gedaan/gezegd hebben waar Geohot iets aan had, en waarmee hij zijn probleem kon wegwerken. fail0verflow vond dat zij ook wel wat eer verdienden, maar de gemiddelde homebrewer kijkt niet verder dan die 64 bytes van de key en een naam die er bij staat. f0 is daar niet zo gelukkig mee, en vziw is dat de reden dat ze vervolgens niet verder zijn gegaan met het verder aanpakken van de beveiliging.
fail0verflow heeft altijd gezegd dat ze alles hadden wat ze wouden hebben tijdens de 27C3 presentatie. Een mogelijkheid tot het terugbrengen van Linux (OtherOS). Het verder onderzoeken van de PS3 was daar niet voor nodig.

Ze hebben gezegd dat ze geen exploit in metldr hadden en dus ook niet die sleutel. Maar zelfs als fail0verflow de metldr keys had, hadden ze die niet publiekelijk vrijgegeven. De leden van fail0verflow hebben een geschiedenis van anti-piraterij, pro-homebrew. En met de metldr key was piracy mogelijk.
dit is alleen van belang voor consoles waarmee je /toch/ al illegale games kon spelen.

het enige wat hiermee verandert is dat je dus op die consoles de firmware nu kan updaten, ipv dat je op de eeuwenoude firmware moet blijven zitten en daardoor dus niet of lastiger sommige game backups kan draaien.

consoles geproduceerd in 2011 of later hebben een ander lv0 systeem (lv0.2) en die kunnen dus nog steeds geen custom firmware draaien of backups spelen.

dit lijkt me toch wel belangrijke informatie die tweakers gemist heeft...
Het ziet er inderdaad naar uit dat dit alleen nut heeft voor consoles die al op custom firmware draaien. Op veel engelstalige fora wordt hier ook melding van gemaakt.

Game consoles kleven nu eenmaal aan elkaar van de asymmetrische cryptografie. Met een decryptie sleutel kan je dus de firmware bekijken maar verder ook niets. Alleen door tekortkomingen in de v3.55 firmware was het mogelijk de private/encryptie keys te achterhalen.

Het decrypten van de firmware heeft wel als bijkomend voordeel dat je op zoek kan gaan naar andere lekken die het wellicht mogelijk maken unsigned code te draaien. Maar op dit moment is dat nog toekomstmuziek.
ik meen dat het al mogelijk is om backups te draaien op een 4.21 cfw
Klopt in zoverre dat je dan ook weer een console moet hebben die al CFW draait. Die kan je dan upgraden naar 4.21. Schijnt helaas wel een groot risico mee te brengen dat je de console brickt.
"Nu de PS3-firmware geheel ontsleutelt lijkt, ligt ook de nieuwe PSN-authenticatiesleutel op straat. Sony heeft nog niet gereageerd op de publicatie van de lv0-sleutels."

Hoog tijd dus dat Sony met nieuwe hardware komt, als hiermee echt het hek van de dam is, verwacht ik dat ze daar toch wel op in zullen zetten, maar dit zal toch inkomsten gaan kosten.

Aan de andere kant was het ook wel duidelijk dat ze niet klaar waren voor de volgende generatie en ze 2012 nog zeker af wilde maken met de PS3.

Hoe dan ook, ik denk niet dat dit goed is voor de normale klant op het PSN. Mensen die games willen hacken / willen griefen kunnen dit wat makkelijker doen dan voorheen, zeker omdat Sony ze als ik het nu goed begrijp niet meer zomaar kan weren.

Ook als het patchen / verhelpen hiervan Sony veel tijd / geld gaat kosten is dat voor de prijs van toekomstige producten natuurlijk nadelig. En zelfs als dit alleen piraterij en PSN toegang vergemakkelijkt, kost het Sony inkomsten die uiteindelijk toch weer bij de consument neergelegd zullen worden, b.v. in de prijs van andere consoles of het bedrag dat ontwikkelaar moeten afdragen.
Hoog tijd dus dat Sony met nieuwe hardware komt
Dat gaat natuurlijk niet - een firmware update uitrollen kan wel, maar in elke verkochte PS3 de CPU vervangen niet. Hooguit zullen nieuwe exemplaren en / of uitvoeringen van de PS3 van nieuwe beveiliging voorzien worden.
Sinds afgelopen weekend ben ik in het bezit van een PS3 en ik hoop vooral dat dit geen golf aan cheaters oplevert. Terugkeer van de OtherOS functionaliteit met behoud van volledige PS3 functionaliteit lijkt me dan wel weer een leuke, als dat mogelijk blijkt te zijn.
Een firmware update gaat dit niet zo simpel oplossen.
lv0 is de hoogste updatebare loader in de PS3 en wordt geladen door bootldr, welke per console verschilt en in de fabriek erop gezet wordt.

Ze kunnen natuurlijk een firmware update doen en lv0 updaten, maar ze zullen dezelfde sleutels als de gepubliceerde moeten gebruiken om lv0 te versleutelen, anders kan bootldr het niet meer ontsleutelen en start de PS3 niet meer op.
Dus zelfs een geupdate versie van lv0 zou met de huidige sleutels uit te lezen zijn.

Wat dit betekend: Alle huidige PS3s zullen te kraken zijn. Alleen met een nieuwe hardware revisie kan Sony dit probleem oplossen.

Bron:
http://www.ps3devwiki.com..._trust_Diagram_3.60.2B.2B

edit
typos

[Reactie gewijzigd door job_h op 23 juli 2024 03:16]

Maar wat als ze de bootloader updaten?
Vziw kan dat niet. De bootloader zit in de hardware (net als de lv0 sleutels) en wordt in de fabriek er al in gezet. (Daarnaast zijn er kennelijk specifieke versies voor bepaalde hardware revisies v/d PS3.)
Ik denk dat djunicron op een eventueel toekomstige PS4 doelt ;)
Inderdaad, het moment dat dit zich gaat verspreiden, zal dat de nodige gevolgen kunnen hebben voor het hele PS3 platform.

Het is heel wat dat ze het zo lang hebben volgehouden en dat het niet eerder is gekraakt.
Maar het wordt hiermee toch tijd dat Sony vaart gaat zetten achter een eventuele PS4 (of hoe deze ook gaat heten) ipv wat Sony eerder aangaf, de PS3 nog een tijd te willen laten gelden als hun console platform.

Nieuwe PS3's uitbrengen zla natuurlijk niet helpen, men heeft jaaaaren de tijd gehad om een PS3 te bemachtigen, ik denk niet dat ze er nog erg veel van verkopen. Mensen die daarnaast er op uit zijn zullen gewoon het oude model kopen.

Ik neem aan dat Sony niet alle huidige PS3's gaat terugroepen van retailers en nieuwe in de winkel gaat leggen.
Anoniem: 466206 23 oktober 2012 17:17
Dit had ik niet verwacht. De Xbox was binnen een paar maanden gekraakt (volledig) de Wii was binnen een paar weken gekraakt (volledig) en hoewel de PS3 ook heel even gekraakt is geweest is het nooit echt een 'doorbraak' geweest. Je kon niet op PSN, je moest je oude firmware behouden en sommige spellen draaide gewoonweg niet door de oude firmware.

Nu is de firmware volledig gekraakt, a la Wii en Xbox 360. Ze hebben het lang volgehouden, maar uiteindelijk zijn ze toch gevallen. Desondanks moet ik ze wel probs geven, want ik had het noooit verwacht dat ze het zo lang zouden volhouden.

En nu is het gratis games spelen :+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 466206 op 23 juli 2024 03:16]

Dit had ik niet verwacht. De Xbox was binnen een paar maanden gekraakt (volledig) [..]

Nu is de firmware volledig gekraakt, a la Wii en Xbox 360
Dit klopt niet helemaal. De originele Xbox (dat zwarte ding) was inderdaad vrij snel volledig gekraakt, hoewel het volgens mij wel ruim een jaar geduurd heeft. De Xbox 360 heeft veel langer geduurd, en is tot op de dag van vandaag niet 'volledig gekraakt'. Het is begonnen met de DVD firmware, maar daarmee kon je eigenlijk alleen maar gekopieerde spellen spelen. Op enig moment zijn er voor specifieke oudere hardware en firmware versies exploits geweest waarmee in theorie custom firmware gedraaid zou kunnen worden, maar alleen met vrij ingewikkelde hardware oplossingen, en niet zonder de normale functionaliteit van het apparaat om zeep te helpen. De CPU van de Xbox 360 bevat zogenaamde 'e-fuses' die door de firmware kunnen worden doorgebrand, en het hardwarematig onmogelijk maken om oudere firmware versies te draaien als de firmware ooit boven bepaalde versies is geupgrade is geweest, de CPU hypervisor weigert dan simpelweg om zich op de juiste manier te initialiseren. Er zijn nooit hacks geweest die om die hardware beveiliging heen gaan. Omdat de game discs zelf telkens hogere firmware versies bevatten en vereisen dat deze is geinstalleerd, betekent dat effectief dat je een gekraakte oude versie 360 niet meer voor spelletjes kunt gebruiken die nieuwer zijn dan ergens in 2008. Om die reden is er dan ook nooit een 'custom firmware scene' (dan heb ik het dus niet over de DVD drive firmware maar de systeem firmware) van de grond gekomen zoals bij de originele Xbox of bijvoorbeeld de PSP. De 360 versies waar nog exploitable firmware op kan draaien zijn trouwens waarschijnlijk ook nog eens bijna allemaal ge-RROD (kapot) inmiddels, volgens mij zijn er namelijk bizar weinig 1st-gen 360's die langer dan 5 jaar overleefd hebben.

Bij de nieuwe 360's is het voor zover mij bekend al helemaal niet meer mogelijk om custom firmware te draaien, het hoogst haalbare is het kraken van de DVD drive via JTAG timing attacks. Volledig gekraakt is het apparaat dus zeker niet, en eigenlijk nooit geweest.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 23 juli 2024 03:16]

Je vergeet dat er tegenwoordig de RGH is.. De reset glitch hack, hiermee is inmiddels wel alles open te leggen. Echter is hier wel een hardwarematige aanpassing voor nodig (chipje solderen).

Microsoft heeft het counteren van de dvd-firmware hacks opzich best goed gedaan. Vooral op het moment met de nieuwe dvd's die meer data bevatten dan een gewone dvd waardoor ze voor de meeste mensen niet meer te branden zijn.
Anoniem: 105188 @Rann23 oktober 2012 20:17
Op enig moment zijn er voor specifieke oudere hardware en firmware versies exploits geweest waarmee in theorie custom firmware gedraaid zou kunnen worden, maar alleen met vrij ingewikkelde hardware oplossingen, en niet zonder de normale functionaliteit van het apparaat om zeep te helpen.
Een JTAG programmer installeren (zeker met de nieuwere Slim moederborden en cases) is niet iets wat je 1, 2, 3 doet. Als je het als beginner voor elkaar krijgt om dat werkend te krijgen dan heb je een ander probleem en dat is dat je console vanaf dat moment dus niet meer kan connecten met Xbox Live. Er is wel een alternatief genaamd XLINKKAI waarmee je kan verbinden door de nodige DNS records te veranderen maar op dat netwerk heb je over het algemeen alleen mensen met een gemodde console, dus spelen met je vrienden kan je vergeten.

De RGH2 hack is ook alweer gepatched trouwens, het is alleen mogelijk tot op dashboard versie 2.0.14719, als je daar boven zit, pech gehad.

De drives in Slim waren sowieso al extra hardwarematig beveiligd tegen hacken. Slim drives kun je alleen ombouwen door het moederbord van de drive te vervangen. Sinds dat de Slim op de markt is, heeft Microsoft een paar beveiligings slagen gedaan op hun drives en het is al een tijdje geleden dat een nieuwe drive werd gehacked. De nieuwste drives zijn (nog) niet gehacked.

Dat gekoppeld met het feit dat met de laatste versie van de dashboard ook RGH2 is verholpen is het veilig om te zeggen dat de Xbox 360 helemaal hack vrij is, alleen consoles uit het verleden kunnen gehacked worden nieuwere niet meer.

De Xbox 360 is alleen deels gehacked en dan ook alleen maar voor bepaalde typen hardware of versies software. Deze hacks zijn helemaal niet te vergelijken met de lv0 hack van de PS3, met de lv0 hack is de console geheel gehacked onafhankelijk van hardware- of software versie.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 105188 op 23 juli 2024 03:16]

Nog niet van de IHAS branders gehoord zeker ?
Ik dacht mijn Xenon 360 te modden, maar bleek dat ik al te ver geupdate had voor RGH1 xD. Och ja.
Desondanks moet ik ze wel probs geven
Je moet ze problemen geven? Props bedoel je denk ik :).

[Reactie gewijzigd door Eegee op 23 juli 2024 03:16]

Anoniem: 315662 24 oktober 2012 00:56
Jammer, weer een spelcomputer die langzaam ten onder gaat aan piraterij. Ze gooien eigenlijk wel een beetje hun eigen ruiten in die hackers.
Ze hadden nooit lenux eraf moeten halen. Daar hebben ze kwaad bloed bij mensen gemaakt.
Eigenlijk wel bizar ja, zolang je mensen toestaat om te doen wat ze willen met het apparaat als ze maar geen 'back-ups' willen (af)spelen dan word de console blijkbaar redelijk met rust gelaten maar ga je in de mogelijkheden snoeien dan gaan ze echt hun best doen om het ding te kraken...

Wel een mooi argument voor mijn stelling dat de beste oplossing voor piraterij gewoon bestaat uit het bieden van daadwerkelijke toegevoegde waarde bij de aanschaf, niet het forceren van allerlei beveiliging die vaak de betalende klant meer hindert dan de piraat...
Piraterij is niet het enige dat mogelijk is met een hack als deze. Misschien dat er een paar Linux geeks reikhalzend naar uitkijken om weer een desktop OS op dit ding te draaien.
Wie heeft het over spelcomputers die ten onder gaan aan piraterij? Ik denk dat we met 70 miljoen verkochte 360's, 65 miljoen ps3's en god-weet-ik-hoeveel Wii's toch niet gaan praten over een kapotgemaakte generatie? 99% van die machines is toch niet gehacked.
Als dit ook nadelige effecten heeft voor PlayStation Network, zou ik dit heel erg jammer vinden. Niet meer leuk online zonder geouwehoer van cheaters of wat dan ook.
Waarom zou een gehackte PS3 meteen inhouden dat er gecheat wordt ? Het enige verschil zou zijn dat ze niet betaalt hebben voor de game. Dat zegt verder nog niks lijkt me...
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @bonus23 oktober 2012 17:38
Je zou een gemod spel ook online kunnen brengen. Er zijn ook achievement hacks bekend die enkel op modded ps3's draaien.
Helaas houdt dit wel in dat de trieste cheaters weer toegang krijgen en de boel komen verzieken.
alles; je kunt custom software draaien!! op de x360 heb je ook al aimbots, wallhacks etc! Ik kan me geen rede bedenken waarom de ps3 daarvan onthouden blijft
Hacks... waren er al in CoD op PS3... lang voor die gekraakt was. Stop met zagen.
Ja en nu kan iedereen het in elke game.
Leuk idee of niet? :)
Dat zegt hij toch helemaal niet? Hij zegt alleen dat het mogelijk is en dat het sowie zal gebeuren, omdat het kan.
Hij zegt niet dat iedereen het doet, maar als het kan en 1% er gebruik van maakt is het genoeg om het hele speel ervaring ermee te verpesten.

Kijk maar op de pc daar cheat ook niet iedereen maar doordat het kan misbruiken een paar het, en daardoor moet bijna iedereen anti cheat maatregelen treffen.
Dus snap jou pint niet helemaal.
van de 63+miljoen bezitters van die ps3 units zijn dat er miljoenen die dat wel doen.
en dat is dan 0 tot 5 man in een potje.
Games met rankings zijn dan verprutz. Je bent nr 1 maar er zitten 10.000 hackers boven je waar enkele duidelijk hackers zijn maar velen is dat niet zo te zien. Dus je denkt ergen rank 7000.
Maar ja online cheater tegen komen is niet leuk en ook reden om te stoppen met online gamen.
Het is toch wel fijn dat de PS3 het zo lang heefd volgehouden.

Ik hoop dat ze ervan leren en met PS4 dit veel uitgebreider doen. Hou dat tuig gewoon bezig.
Dus gehackte/gedownloade software draaien valt in jou boekje niet onder "slechte dingen"...
De game industrie zal blij zijn om dat te horen..
flapdrol, je vocabulaire niveau is vrij hoog hierzo.

zoals al meerdere keren gemeld is, heeft dit weinig inpact op cheaters.

Ga maar is bf3 op pc spelen. Ik kom vrijwel nooit een cheater tegen. misschien 1x in de 1000 uur dat ik gespeelt heb. echter was die gast binnen 5 minuten verwijdert.
Mwah, daar zijn ook weer mods voor. Neem bijvoorbeeld PURE op UT... Kan je cheats inladen wat je wilt, wordt je meteen gebanned van de servert.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 03:16]

Als er iets is dat UTPure niet doet, dan is dat wel het direct bannen van een server. UTPure werkt veel passiever, het blockt sommige cheats maar is verschrikkelijk eenvoudig om te bypassen. UTDC en ACE werken veel beter en kicken je ook wanneer een cheat gevonden wordt, maar standaard bannen gebeurd bijna nooit vanwege false positives.
Iedereen zegt wel "wat knap van Sony dat ze dit zolang hebben kunnen volhouden" en natuurlijk ben ik daar mee eens (als je kijkt naar de Xbox en de Wii) **maar** deze groep mensen hadden de keys al een tijd en ze geven zelf aan dat deze keys nooit openbaar zouden gemaakt worden als er niets gelekt zou worden.

OT: Wachten op de eerste custom firmwares!
De custom firmware is er al ;) 4.21 momenteel. Maar momenteel nog wel veel bricks. Dus oppassen.

Ik kan zeggen dat ik aardig vertrouwd / bekend ben in de PS3 "Scene" en dit is toch wel vanwege de openheid van de console heugelijk nieuws. Ik heb voor deze release nog de bluedisk versie getest (en werkte ook) http://www.youtube.com/watch?v=PvFg1A7En6I hier heb ik toen alles voor beschikbaar gesteld (omdat deze aan je console specifieke eid0 zat verbonden), en binnen 24 uur was dit opgelost.

Maar ik ben er niet zo van dat ook het online gedeelte aangepast nu kan worden. Leuk dat we onze "backups" nu kunnen draaien, maar ook online met "backups" heb ik het niet zo op. Waarschijnlijk met de 4.30 release die donderdag uitkomt is de PSN passphrase zo aan te passen dat deze ook prima draait op de nu de Rogero Custom Firmware 4.21, en kan je ook met deze firmware weer online.

Aangezien Sony net een hardware rivisie heeft doorgevoerd met zijn PS3 Superslim (en dit waarschijnlijk de laatste was) zal het nog wel even duren voordat er een nieuwe revisie is.

Voor mensen die met CFW gaan spelen, wel oppassen. En wil je dit ook gaan proberen? Dan moet je PS3 nog wel op versie 3.55 zitten. Zit je hoger dan kan je niet zonder hardware flasher downgraden. Er is momenteel nog geen software matige manier om te kunnen downgraden vanaf een versie hoger dan 3.55.

Mensen met wat geduld er staat ook nog een nieuwe CFW voor in de planning waar al een tijdje wordt aangewerkt en meer features in zitten dan in de huidge CFW (en enige) die nu uit is.
Jajaja, mensen met wat geduld zijn onze geliefde slagvelden gevuld met hackers en cheaters, want sommigen moeten back-ups kunnen draaien. Echt, ik zit je post te lezen, ik begrijp dat jijzelf er niets mee van doen hebt en dat jij het beste voor hebt met gamers, maar ik ga zowat over m'n nek. Ben dan ook geen tweaker, enkel een gamer. Ik vermaak mij dagelijks met unique online games als MAG en Starhawk - games waarin niet of slechts zeer sporadisch word gecheat - en kan gewoon niet begrijpen dat sommigen dat op het spel willen zetten voor zoiets als back-ups. Dat sommigen denken dat ze PS3 eigenaars, voornamelijk gamers, een plezier doen met het gelijktijdig aanbieden van de mogelijkheid CFW te installeren en het verpesten van het online gebeuren. Hypocriet, egoistisch en dom.
Grappig.... Het is inderdaad te merken dat je geen tweaker bent. Tweakers willen graag alles customizen, en graag weten hoe iets werkt en aanpassen.

Het zelfde met de PS3. En als je mijn post hebt gelezen heb ik het ook niet op het online gedeelte dat dat aangepast kan worden. Maar alle voordelen hebben nadelen.

En hoezo heb ik er iets mee te maken? Ook ikzelf ben een gamer. Maar zit ook graag in de PS3 scene

Maar je zal straks denk ik hetzelfde krijgen als bij de Xbox 360. Sony gaat gewoon PS3 users / consoles bannen die een CFW draaien (tot op heden niet gedaan) Maar het is nu echt een bedreiging voor Sony.
Zo dat was weer lekker knallen vanavond zeg. Ik zei dat je er niets mee van doen hebt, het opengooien van de PS3, ik neem jou dus niets kwalijk. Ik reageer op jou & de veel vaker gehoorde manier van redeneren, nu ook weer. "Alle voordelen hebben nadelen". Egoistisch omdat het voordeel voor enkele tweakers het online plezier van massa's gamers kan verpesten. Dat is niet zo maar een nadeel. Hypocriet omdat het velen puur om gratis games gaat. En dom omdat de meeste tweakers ook gamers zijn en ik weet niet hoe vaak lopen te klagen over online gedonder. De site heet Tweakers, en dit staat onder de tab Games, ik geef hier dus mijn mening als gamer.
Dit dus...Zal wel even duren opzich, maar lang ook niet voordat er allerlei cheater firmwares en dergelijke uitkomen. Waardoor het online gamen totaal verneukt gaat worden.
Was nu soms al erg met games als CoD e.d. waar ik al sporadisch wel eens cheaters tegen kwam... Maar over het algemeen vrij weinig.
Dit gaat exploderen... En inderdaad... omdat een aantal tweakers graag backups maken en hun OtherOS (wat 0,001% van de PS3 owners gebruikte) kunnen gebruiken.
De minderheid (overgrote minderheid) verkloot het voor bijna elke gamende PS3 eigenaar.
Ik denk dat het bij sommige tweakers al niet eens meer om die zaken gaat, maar toch vooral om het willen horen bij...een scene. De PS3 scene igv mijnheer Senaxx hierboven. Je zal ze maar de kost moeten geven, die jongens van de scene. Kan niks, wil niks en wordt ook niks, volgens mij was een standaard PS3 bij launch stukken interressanter wat betreft tweaken dan wat er nu voorhanden is inclusief alle toeters en bellen geleverd door onze vrienden van de scene. Prutsers. Tweak je eigen apparaat zoveel als je wilt, maar stop als daarbij direct of indirect het plezier van de overgrote meerderheid van eigenaren in gevaar brengt. Dat slaat namelijk helemaal nergens op. Ik vind het prima dat mensen hun eigen PS3 binnenstebuiten trekken om een NES emulator of andere fantastische zaken te laten draaien, maar waarom moet dat bijna altijd gepaard gaan met de mogelijke verprutsing van mijn geliefde digitale slagvelden? Gisteren nog een MAG Domination gespeeld met zo'n 250 man in 1 game, geen cheat bespeurd...verloren, maar heerlijk gegamed. Mochten de floodgates idd opengaan dan zal het met MAG wel niet zo'n vaart lopen, onbekend en een kleine maar dedicated community, maar alleen de gedachte al dat zo'n unieke game verprutst kan worden door enkelen. Door een...scene. Pffff.

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 23 juli 2024 03:16]

Dit houdt dus in dat je met illegale games gewoon op het PSN netwerk kunt en online kan spelen zonder problemen?
Zo ja is het wel een erg zware hack voor Sony.
Voor veel spellen heb je nog steeds een online pass of iets dergelijks nodig.
Zoals Fifa 13 en Battlefield
Oké duidelijk.
Ben verder niet bekent met een PS3, hoop wel de opvolger te gaan halen als die ooit een keer uit komt.
Echter is een online pass meestal niets anders dan een ondertekend stukje DLC dat je uit de PS Store moet kopen. En laat met deze hack nou ook net PSN compleet undone zijn.

Vraag me trouwens af of dit het ook mogelijk maakt om jezelf via een rooted PS3 toegang te geven tot self-signed DLC of games en dat vervolgens naar een PS Vita over te zetten. Al die device interconnectivity bij Sony kan ze nog wel eens heel erg in de problemen gaan brengen...
Jammer dat mensen dit weer moeten verpesten voor de game industrie, Ze zeggen wel nee dit is voor homebrew maar 99% van de gamers die dit toepast heeft gewoon geen zin om de game industrie te supporten en hun spellen gewoon te kopen.
Ja spellen zijn duur maar je hoeft niet alles bij de release te spelen en even wachten is het goedkoper of 2de hands.
2de hands verdienen zij net zoveel aan als illegaal(met wat uitzonderingen hier en daar in de vorm van online passes of dlc)
alleen bij 2e hands is er wel al iemand geweest die em heeft gekocht..
Bij gedownloade versies ook, er is immers iemand geweest die het spel gekocht en geript heeft. Natuurlijk zal een geripte versie meer mensen bereiken dan een 2e hands versie, dus loopt de uitgeverij minder theoretische inkomsten mis.

De gamemakers proberen al sinds jaar en dag de 2e hands verkoop van games tegen te gaan omdat ze dit ook zien als gemiste inkomsten, zoals dit bij downloads ook het geval is. Pas toen online play populair werd hadden ze eindelijk een redelijk werkend wapen, ze zorgen er gewoon voor dat je de game aan een online account moet koppelen die op naam staat zodat je hem niet kan doorgeven.

Ik ben zeer benieuwd waar ze nu weer mee gaan komen...
Helemaal open is ook niet echt waar, Voor oudere console wel, maar voor de laatste serie waar standaard firmware 4.01 of hoger is zit is nog steeds geen oplossing, downgraden lijkt hier nog steeds niet te kunnen (max tot 3.73).
Dus een nieuwe slim (serie 3K of 4K) uit de winkel halen en dan de CFW erop zetten werkt niet.

Hier zal best wel een oplossing voro komen, maar voorlopig nog niet.
quote]Nu de lv0-sleutels op internet staan, kunnen hackers huidige en toekomstige PS3-firmware aanpassen en op de spelcomputer zetten.

Omdat de lv0-sleutels tijdens fabricage in de Cell-processor worden gezet en er geen diepere beveiligingslagen aanwezig zijn in de PlayStation 3, is het onwaarschijnlijk dat Sony de beveiliging van zijn spelcomputer kan herstellen met een nieuwe update.[/quote]Dit geld dus ook voor alle firmwares en ook de allernieuwste slims die vorige maand uitkwamen
onwaarschijnlijk...

het zijn allemaal aannames.. die jongens bij Sony zijn niet zo compleet achtelijk hoor.
gezien het 7 jaar geduurt heeft dat je met gemodde PS3 online kan spelen. Afijn, we zien wel wat er gebeurt.
Ik ben alleen bang dat het niet lang meer duurt voordat Sony echt maatregelen moet nemen omdat hun hele playstation divisie in gaat storten.
Wat dood en dood zonde is.

Mensen moeten eens opzoeken wat de visie achter de playstation was en waarom Ken Kutaragi ermee begonnen is.... Die kerel en Sony verdienen enkel en alleen respect.
Mensen moeten eens opzoeken wat de visie achter de playstation was en waarom Ken Kutaragi ermee begonnen is.... Die kerel en Sony verdienen enkel en alleen respect.
Nintendo een mes in de rug proberen te steken en willen meeliften op hun succes is toch alles behalve respectvol: zoek de ontstaansgeschiedenis van de Playstation maar eens op!

In eerste instantie was het PlayStation project een samenwerkingsverband tussen Nintendo en Sony om een op CD-media gebaseerde uitbreidingsadapter voor de SNES uit te brengen.

Wat Sony in zou brengen was de CD drive technologie, waarmee zij via hun muziekspelers al veel ervaring had. Met het creatieve gedeelte zou zij weinig te doen hebben gehad. Sony had echter wel een flink blik advocaten opengetrokken (een koud kunstje voor zo'n grote international) om al het formulierwerk voor die samenwerking zoveel mogelijk in hun eigen voordeel op te tekenen. Dankzij de complexe formuleringen die dat blik advocaten had weten te produceren kwam Nintendo er pas in de laatste dagen voor het tekenen van alle stukken achter dat tussen de regels door er artikelen opgenomen waren die zouden garanderen dat de rechten en inkomsten voor al het spelmateriaal dat op dit apparaat uit zou komen (inclusief hun eigen IPs zoals Mario) effectief bijna volledig aan Sony zouden worden overdragen. Dit zou hun dood geweest zijn. Hierop hebben zij de samenwerking met Sony afgebroken.

In thuisland Japan werd echter niet Sony, maar Nintendo de gebeten hond: op zo een manier uit een relatie van wederzijds vertrouwen weglopen wordt namelijk als een grote aantasting van de eer gezien, te meer daar Nintendo er daarna voor koos om met een buitenlands concern in zee te gaan. (Jawel; de CDi van Philips! Kennen we die nog?)

Kutaragi heeft toen zelf een systeem samengesteld voor het spelen van spellen op basis van 3D graphics en dit langs de raad van bestuur van Sony gekregen. Schijnbaar ging dat nog met behoorlijk wat moeite: hij had zijn success voor een groot gedeelte te danken aan de sympathie die de voorzitter voor hem voelde, gezien de mate waarin Nintendo eerder Kutaragi's eergevoel aangetast zou hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.