Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Sony zal vanaf november stoppen met het aanbieden van diensten via zijn Life with PlayStation-applicatie. Een onderdeel hiervan was Folding@Home. Nieuwe gebruikers kunnen zich niet meer aanmelden na update 4.30, die vandaag verschijnt.

Een duidelijke reden voor het stopzetten van Life with PlayStation geeft Sony niet in zijn aankondiging. Volgens de fabrikant hebben aan het Folding@Home-project ruim 15 miljoen spelcomputers bijgedragen, die tezamen meer dan 100 miljoen uur rekenkracht hebben gedoneerd. Door diverse driedimensionale structuren van proteïnen te berekenen, het zogenoemde folden, hopen de initiatiefnemers een beter begrip van eiwitten en hun functies te krijgen.

Vijay Pande, die het project leidt op de Stanford-universiteit, zegt dat de console heeft bijgedragen aan belangrijke vernieuwingen binnen Folding@home, zoals het gebruik van gpu's voor het rekenwerk. Het simuleren van eiwitvouwen heeft geleid tot een nieuwe strategie om de ziekte van Alzheimer te bestrijden. Aan Stanford wordt gewerkt aan een medicijn op basis van de onderzoeksresultaten.

De update voegt ook nieuwe functionaliteit toe. PlayStation 3-bezitters die ook een Vita hebben, kunnen na het bijwerken van hun spelcomputer naar versie 4.30 de trophies zien die ze in games op de handheld hebben behaald.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Was een leuk project, jammer dat het weggehaald wordt. Hoop dat ze nog een reden gaan geven.
Wild speculation follows:
Indirecte kosten besparing vermoed ik. Voor Folding@home zullen een hoop PS3s 24/7 aanstaan, dat levert meer stress op het apparaat op waardoor de kans groot is dat het eerder stuk gaat en dat levert meer RMA verzoeken voor Sony op binnen de garantie periode. Aan de andere kant zou dat meer stukke PS3s buiten de garantie periode opleveren en dus mensen die vaker een vervanger moeten kopen tijdens de huidige generatie of dat opweegt tegen de extra kosten tijdens de garantie periode en of dat het 'bad' image van PS3s gaan snel stuk opweegt is weer een heel ander vraagstuk.
las op een andere site dat die stichting het niet meer nodig heeft van PlayStation. Sony is er niet zomaar mee gestopt dus
al betreur ik de beslissing is het niet zo erg als door sommigen wordt gedacht, eerlijk is eerlijk bij de launch was de ps3 een erg efficiente "folder" maar tegenwoordig zijn er efficientere en snellere alternatieven. dus echt rampzalig is het niet, echter het is wel goed dat sony in elk geval veel gedaan heeft om dit project te supporten.
Een spelcomputer die ook andere dingen kan doen dan spellen spelen levert natuurlijk minder geld op.
Daarom hebben ze ook OtherOS eruit gesloopt.
Sony wil dat je vooral zo veel mogelijk games van ze koopt, en als je uitgekeken bent op een spel niet andere dingen gaat doen maar nog meer games gaat kopen.
Het is wel slim van Sony want ze verkopen in het begin wel extra PS3's door deze extra functionaliteit en daarna halen ze het eruit om bovenstaande reden.
Dan heb je dus dubbele kassa, of beter gezegd je klanten dubbelhard genaaid. :)
OtherOS was er alleen maar omdat ze geen importkosten wilden betalen voor een console, maar voor een PC, want voor een PC betaalde je een paar miljoen minder. Toen geoordeeld werd dat de PS3 toch geen PC was, was er ook geen reden meer om OtherOS te ondersteunen.
OtherOS was er alleen maar omdat ze geen importkosten wilden betalen voor een console, maar voor een PC, want voor een PC betaalde je een paar miljoen minder. Toen geoordeeld werd dat de PS3 toch geen PC was, was er ook geen reden meer om OtherOS te ondersteunen.
Die reden was er zeker wel, een hoop mensen maakten er gebruik van. Ik vond dit echt een schande.

Die functie was de enige reden waarom ik twijfelde bij launch er eentje te kopen. Ik heb nooit een PS3 gekocht en daar was ik echt superblij om toen ik hier las dat OtherOS eruit gehaald werd.

Desondanks is dit toch een ramp geweest voor de mensen die hier dagelijks gebruik van maakten.
Een hoop mensen maakten er gebruik van? Is daar uberhaupt enig bewijs voor. De functie die erin zat was enorm beperkt en vrijwel nutteloos.
Er is geen bewijs voor, maar een paar kennissen van mij waren daar toch regelmatig aan aan't sleutelen. Ik zuig hier niets uit mijn duim hoor.

Deze feature had enorm veel potentieel, maar ze hebben de boot volledig misgeslagen door weinig of geen support te bieden en met de feature uit te faseren was het natuurlijk de das om gedaan.

Ze vonden het gewoon te gevaarlijk bij sony ja.
Sony wil dat je vooral zo veel mogelijk games van ze koopt, en als je uitgekeken bent op een spel niet andere dingen gaat doen maar nog meer games gaat kopen.
Maar Folding@home is niet echt een vorm van entertainment. Je stelt kWh's ter beschikking en je PS3 slijt wat harder, maar zelf ben je er niet actief mee bezig. Je redenatie gaat dus ook niet op. Wat Cergorach zegt is wel waar: als je PS3 sneller slijt en er daardoor meer binnen garantiertermijn kapot gaan (kost Sony geld) en meer buiten garantietermijn (vindt de consument niet zo leuk), is dat negatief voor Sony.
Per Playstation unit maakten ze in het begin juist verlies, dus ze willen niet dat mensen een PS3 gaan kopen om het vervolgens niet voor games te gaan gebruiken.

En het zou vreemd zijn dat als wat je zegt waar is, ze het er dan nu pas uit halen. Ik denk dat het zoals hieronder is gezegd meer te maken heeft met het aantal mensen dat het daadwerkelijk gebruikte en het werk om het compatibel te maken (of iets dergelijks).
Hoewel buiten de garantie periode kapot gaande ps3's misschien meer verkopen opleveren zijn ze niet goed voor de reputatie van de ps3 en is er nog altijd een kans dat de persoon wiens ps3 kapot gaat over stapt naar de PC of 360.
Misschien heb je gedeeltelijk gelijk. Het is wel een beetje vergezocht denk ik, maar imago speelt wel een rol alleen anders:

Ik denk eerder dat Folding@Home in de beginjaren van de PS3 een imago dingetje was voor Sony en vooral voor de PS3 als een 'media console van de toekomst'. Er werd ook erg uitgebreid aandacht besteed aan de gebruikte hardware en de functionaliteit als all-round huiskamer apparaat voor alle media inclusief games.

De tijd en technologie is inmiddels de PS3 voorbij gestreefd dus het hooghouden van dit imago is voor Sony niet meer relevant; dus Folding@Home ook niet.

Mocht je ooit geloofd hebben dat Sony aan weldoenerij deed door dit aan te bieden, is dat redelijk naief..
Gokje: Om economische redenen: De PC's en GPU's van vandaag zijn een stuk krachtiger, en het is gewoon onverantwoord om je PS3 te laten bakken en permanent 300W te verstoken voor een klein stukje proteine te vinden. De huidige chips kunnen met een veel kleiner vermogen hetzelfde berekenen.
Niet dat Sony bewust om het milieu zou geven en daarom beslissen het eruit te halen, maar ik ben alleszinds niet zo zot om te zitten folden @ home vandaag de dag.
Ik denk dat het komt omdat het niet veel gebruikt word. Ik 100 miljoen uur uit 15 miljoen consoles is maar grofweg 6 uur per console. Los van het feit dat maar een kwart (er zijn in totaal +/- 60 miljoen PS3's verkocht) het Łberhaupt gebruikt.

Ik heb zelf ook een console maar dat ding staat alleen maar aan als ik wil gamen. En dan kan dat programma juist niet goed werken.

Dus erg leuk bedoeld, maar duidelijk niet heel effectief
kan je het niet draaien tijdens bijvoorbeeld het kijken van een film op het ding ed.?

het was in ieder geval iets wat de ps3 uniek maakte en het begin van gpu gebruik voor dit soort applicaties, tot de ps3 gebruikte ze eigenlijk enkel de cpu.

Ik hoop overigens ook nog steeds op een officiŽle reactie van sony waarom dit gedaan is
Erg jammer! Playstation 3 was volgens mij de enige console met deze functionaliteit.

Ik realiseer wel dat iedere PC tegenwoordig dezelfde prestatie kan leveren, maar met ondersteunde consoles zouden nog meer apparaten hun bijdrage kunnen leveren!
Ik hoop dat ze dit als losse applicatie dan terug gaan brengen. Mijn PS3 doet regelmatig nog 's nachts een folding taak. Maar het online kunnen gamen weegt bij mij meer, dus ik zal wel gaan updaten. Jammer dit :(
Spijtig. Ik gebruikte het altijd om het nuttige (onderzoek) te combineren met het opladen van m'n controller :) kon ie mooi een paar uurtjes opladen terwijl m'n PS3 toch wat nuttigs stond te doen.

Maar ja, sinds die tijd heb ik ook een NAS met USB-poort waar dat aan kan..
De Playstation 3 blijft functionaliteit verliezen:
  • SACD playback
  • Hardware-based PS2 compatibility
  • Software-based PS2 compatibility
  • Van 4 naar 2 USB-poorten
  • OtherOS support
  • Mogelijkheid om Cinavia films te kijken
  • Memory card reader
  • Component output
  • Chrome trim
  • Folding@Home
Volgens mij snapt Sony niet hoe de markt werkt. Is er een fabrikant die, net als Sony, continue features blijft droppen?
Kwestie van optimaliseren van de winstmarge vermoed ik. Alles wat alleen maar geld kost en geen extra verkoop oplevert aan consoles of games, waarom zou je dat er in laten? De individuele hobbyist zal dat anders zien, maar zolang 95% van de markt het nauwelijks merkt, zal Sony het ook niet veel kunnen schelen.

Punt is namelijk dat Sony gewoon winst moet maken en dat doen ze al jaren niet meer http://finapps.forbes.com...mpinfo/Ratios.jsp?tkr=sne Kunnen ze ook niet mee door blijven gaan.
En weer word er functionaliteit uit de ps3 gesloopt door Sony...
Dit kan je nauwelijks functionaliteit noemen die bijdraagt aan het gebruik van je PS3
Maar het kan wel waarde hebben voor mensen die dit leuk/interessant/belangrijk vinden.
Ik gebruik het zelf niet omdat ik mijn systemen niet extra stroom wil laten verbruiken, maar om net te doen alsof dit geen impact heeft voor PS3 eigenaren vind ik toch een beetje kort door de bocht.
Juist wel. Folding@Home is iets dat je dat apparaat laat doen terwijl hij anders stil staat - oftewel, je gebruikt het apparaat waar je dat anders niet zou doen. Dus ja, het draagt bij aan het gebruik van je PS3.

Bovendien waren er ooit best veel mensen die het ding kochten juist omdat je er meer mee kon dan alleen maar gamen. Ik vermoed dat er heel wat bij zijn die, toen die optie eruit gemold is, dan maar zijn gaan folden.
het is natuurlijk mooi als er een rekenkracht gedeeld wordt,
maar je krijgt dan wel het idee dat je collectief stroom aan het verbruiken bent voor onderzoek.
wat zit er dan voor die gene die er aan meedoen in zeg maar?
als een ps3 stuk gaat wordt deze hoogstwaarschijnlijk in de kliko gedropt en later verstookt in de verbrandingsput ofzo, ga dit niet onderzoeken maar als dat zo is dan klopt het niet.
Mischien is de ps3 wel een beetje te oud,
wordt tijd voor ps4, of dat consoles worden afgeschaft.

de game ontwikeling loopt dankzij de verouderde consoles gigantisch achter
Hopelijk stoppen ze het in de PS4.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True