Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Bron: Folding@Home, submitter: Sentry23

Goed nieuws voor notoire analisten van eiwitbouw die ook wel eens een game willen spelen: naar hoe het eruit ziet, zullen zowel de PS3 als gpu's van ATi de mogelijkheid krijgen om een specifieke Folding@Home-client te draaien. Volgens de website van het project zal als eerste de Cell-processor van Sony's nieuwste gameconsole in de mogelijkheid worden gesteld om te berekenen hoe de verschillende aminozuren zichzelf construeren tot protenen. De PS3 zou in staat zijn om meer werk te verrichten dan een reguliere pc: vermoedelijk moeten niveaus van honderd gigaflop per console mogelijk zijn, waardoor op folding-gebied de rekenkracht van supercomputers wordt bereikt. Hiermee zou Folding@Home naar een hoger niveau getild kunnen worden. Doelen hierbij zijn de verdere studie naar het proces van eiwitconstructie en gerelateerde ziektes als Alzheimer, Huntington en bepaalde vormen van kanker. Eerder dit jaar gaf Sony zelf al aan dat, in tegenstelling tot zijn beleid rondom de PSP, het externe developers voor de PS3 met open armen verwelkomt.

Folding@Home op de PS3 betekent niet alleen goed nieuws voor het project zelf: ook de uitvoerders kunnen nieuwe mogelijkheden verwachten. De PS3-client zal namelijk nieuwe visualiatiemogelijkheden aanbieden via de RSX-chip, terwijl de Cell-processor het onderliggende rekenwerk uitvoert. Zo kan het constructieproces in realtime weergegeven worden via HDR- en ISO-oppervlakterendering. Ook kunnen de gebouwde protenen driedimensionaal bekeken worden via de PS3-controller. Om potentile gebruikers alvast lekker te maken voor dit moois, heeft Folding@Home enkele video's online gezet die de mogelijkheden van de client-gui illustreren. Ook pc-gebruikers staat meer moois te wachten: intern zou er momenteel een client getest worden die specifiek gebruik maakt van de ATi-rekeneenheid van grafische kaarten. Deze software zou binnen vier vijf weken gelanceerd worden als een publieke bta-versie.

Folding@Home-gui voor PS3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Ik ben geen fan van spelletjes computers, ik vind het onzin om met een paneeltje in de huiskamer te gaan zitten terwijl ik achter een prima bureau met toetsenbord en muis alles kan spelen wat ik wil, en mijn PC daarnaast ook nog allerlei andere dingen kan doen waar een console niet geschikt voor is... Maakt het voor mij niet logisch dus....

Maargoed, als je er dan een hebt, dan lijkt mij het voordeel dat je als je een spelletje wil spelen, je hem aan zet, hij meteen klaar is om te spelen, je het spel speelt en 'm dan weer uit zet....

Terwijl je speelt heb je alle performance er van nodig, als je niet speelt zet je hem uit.... Waar precies wordt het dan nuttig die folding software te draaien? Gezien de huidige energie rekening lijkt het me moeilijk aan je ouders te verkopen dat die console dag en nacht aan moet blijven staan....??????
't lijkt me dat er tijdens het kijken van een film o.i.d. genoeg CPU tijd overblijft om dit programma op de achtergrond te kunnen draaien.
Tot er in de pers bericht wordt over het feit dat je bij het bekijken van je filmpje tot 200% (ik zeg maar iets) teveel stroom verbruikt wordt voor zo een client waar de consument eerlijk gezegd niets aan heeft.
Hoeveel consumenten gaan dat pikken ?
Maar je kunt dan zeggen tegen je ouders dat het voor een goed doel is, en dat ze dus zo meedragen aan kankerbestrijding ipv geld te pleuren in de collectebus..
En wat als het een tientje meer per jaar kost...
vechten tegen ziektes terwijl je gamed dus ? :D
Nee, juist op die momenten dat je niet gamed, maar wel die snelle cpu's/gpu's/consoles niks laat doen ;)
Je PS3 krijgt er gewoon een leuke screensaver bij :)
Leuke framerate hou je dan over... :Z Of je folding client doet geen hol.
dit noem ik nog eens een reden om een ps3 te kopen!
;)
Dit noem ik nou eens een applicatie die een beetje behoorlijk gebruik kan gaan maken van dat rare Cell-ding. Ik vond de door Sony geclaimde altijd erg discutabel, maar nu kunnen we tenminste een beetje benchmarken.

@mr_atheist:
Je zegt het zelf al: "...met als groot nadeel dat het ding compleet anders geprogrammeerd dient te worden".
Dit zou volgens mij de eerste concrete toepassing worden (afgezien van games dan) voor de Cell
Er zijn genoeg papers geschreven over het nut van de Cell in scientific computing. Onder andere in de beeldverwerking is het ding veelbelovend. (Pseudo-) Realtime systemen voor beeldbewerking zijn op een normale PC lastig te ontwikkelen. De PC heeft gewoon onvoldoende kracht voor alles behalve elementaire operaties gebaseerd op simpele features. De Cell zou daarin een stap vooruit kunnen zijn met als groot nadeel dat het ding compleet anders geprogrammeerd dient te worden. Met goede compilers zou hier een mauw aan te passen moeten zijn.
inderdaad ik denk dat dat toelaten van externe developers echt heel veel kan betekenen vor het verkoop van de ps3. beeld je eens in wat voor mgelijkheden er misschein wel neit zijn als je eenmaal de cell structuur kunt programmeren.

wie is de eerste gek die windows of linux voor het cell structuur compiled :)
IBM...
;)

je kan zelfs al beginnen met coden in de Fedora based SDK
http://www-128.ibm.com/de.../library/pa-cellstartsim/
als we nou een vergoeding kregen voor al die processorkracht... misschien.
of je kunt ook gewoon sociaal zijn en wel netjes meedoen.. Het kan uiteindelijk ook jouw leven redden in de toekomst (het lijkt erop dat toch iedereen uiteindelijk wel een vorm van kanker krijgt)...
Ik mis eigenlijk het interessantste nog... waarom alleen op een ATi kaart? Is dat gewoon een 'toevallige' keuze geweest, of kan ATi iets (beter) dan nvdidea? Of...?
Heel simpel er zit een ATi kaart in de PS3 en geen nvidia. En dit progamma is geschreven om de ATi GPU in de PS3 te gebruiken. En het zal waarchijnlijk makkelijk te porten zijn naar PC Ati gpu's
Uhm er zit een Nvidia GPU in de PS3, ATi is leverancier voor de 360 en de Wii
Om nog eens te bevestigen:
PS3 heeft RSX van nVidia (G7x derivaat).
Xbox360 heeft custom ATI GPU ("relatief weinig" overeenkomsten met de R5xx reeks).

Ik vraag me trouwens af of die RSX van nVidia wel HDR+AA kan doen want de PC versie kan dat niet, terwijl ATI's PC producten het wel kunnen doen.
Ik verwacht dat die custom ATI GPU in de Xbox360 het ook kan, aangezien de 10megabyte embedded framebuffer gratis AA kan doen.
Er zit een nvidia kaart in de PS3 ;-). In de xbox 360 zit een ATi kaart. En in de Nintendo Wii zit een kaart ontwikkeld door ATi

edit: anders post je even helemaal dubbel :9
Laatste keer dat ik checkte zat in de PS3 de RSX van nVIDIA hetgeen niets anders is dan een 7900GT @ 550 core en 800 mem

Waarschijnlijk komt voor het groene team ook wel een progje uit, kan me niet inbeelden dat 2 directX9 chips zoveel zouden verschillen.

edit: echt wel te traag (tis nog vroeg)
Uhmm RSX = een G70 achtige GPU gemaakt door Nvidia.

De Xbox 360 heeft een ATi gpu.
Heel simpel er zit een ATi kaart in de PS3 en geen nvidia. En dit progamma is geschreven om de ATi GPU in de PS3 te gebruiken. En het zal waarchijnlijk makkelijk te porten zijn naar PC Ati gpu's
Wow ben jij even ongeinformeerd. PS3 heeft nvidia Xbox2 heeft Ati
ATi heeft een speciale api ontwikkeld (die nog steeds niet publiek verkrijgbaar is) enkel voor GPGPU ontwikkeling. nVidia heeft zoiets nog niet ontwikkeld.
Ik vraag me af of die API al ver genoeg gevorderd is dat Folding@Home 'm mag gebruiken.

Maar je kan ook al heel wat doen zonder die API, door gewoon via DirectX de shaders te gebruiken.

Ook dan heeft ATI n gigantische voordeel op Nvidia: Een goede dynamic branching implementatie.

In games wordt die feature nog niet massaal gebruikt, maar voor fysische berekeningen is het essentieel.
Bij Nvidia is die functie vreselijk langzaam en daardoor onbruikbaar.
de gpgpu ontwikkelaars zijn zeer tevreden met de implementatie van ati omdat deze veel stabieler is en niet voor games geoptimaliseerd, het gebeurde regelmatig dat bij een nieuwe driver revisie de performance in hun nadeel veranderde
die api zou ook een gedeeltelijke integer pijplijn kunnen emuleren wat een nog veel groter voordeel is, specifiek dan voor pggpu problemen

http://www.ati.com/develo.../dpvm_sketch_siggraph.pdf
http://www.ati.com/developer/siggraph06/dpvm_e.pdf
voor meer informatie
Ik denk niet dat ze die hebben gebruikt. Sterker nog; Het zou me niet verbazen als het andersom is, want bij Stanfort hebben ze de Brook-Compiler ontwikkeld. Dat is een compiler die een C#--achtige taal kan compileren voor een grafische kaart met DX9 compatible shaders.

En aangezien F@H ook bij Stanfort vandaan komt ... lijkt me de combinatie met hun eigen Brook-compiler logischer.

Mijn vermoeden is dat Ati een licentie genomen heeft op de Brook compiler, om zijn eigen implementatie daarop te baseren (of er is een samenwerking aangegaan).

Dat e.a. beter draait op een Ati heeft idd wss met de shaders zelf te maken. Maar in feite hoeft er alleen maar een DX9 compatibele HLSL programma gebakken te worden via/vanuit C#. En in feite zou die HLSL ook op een nVidia moeten draaien.

Overigens heb ik al meerdere proggies gezien die dmv de Brook-compiler op een GPU draaien. Zo heb je een hele mooie plugin voor AviSynth: 3DFFTGPU, een ruisfilter die via 3D-Fast fourier transformatie werkt ... op de GPU.
Met de beter programmeerbare shaders, en ook de grotere hoeveelheid programmeerbare shaders die ATi heeft is het makkelijker deze videokaarten in te zetten voor andere toepassingen dan graphics.
En het stukje over dat het op een ATi-GPU werkt? Kunnen we daar ook wat van zien? Kunnen we er een client voor downloaden? Het lijkt alsof het alleen maar over die PS3 gaat, terwijl die er nog niet eens is.
IIg. een stukje waarom specifiek ATI R58x cores worden gebruikt:
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3919
(net zoals ik enkele posts hierboven al aangaf)
ati heeft een speicale api ontwikkeld voor GPGPU toepassingen (die functies heeft die zelf niet in dx10 zullen zitten) nvidia heeft zoiets (nog) niet.
Als ze dit nou eens standaard zouden kunnen implementeren op alle PS3s dan zou dit een hoop schelen.

Als de ps3 idle is (of een core) dat er dan wat op de achtergrond wordt gerekend bijvoorbeeld!
't Scheelt ook gigantisch in stroomverbruik dan ja...
D reden dan ook waarom ik niet intensief mee doe aan distributed computing. CnQ is een pak minder kostelijk :P Als het nu mogelijk zou zijn van die folding te draaien terwijl je CPU laag geklikt blijft, dan zou ik het wel weer overwegen...
Of je doet het zo: je laat je PS3 wel netjes meedoen van tijd tot tijd, en je zegt bij de collectebus dat je al gegeven hebt na het gamen ;)
was de PS3 niet eerder uitgesteld van wegen een koelingsprobleem? Moet je vooral z'n programma geen gebruiken.
Wie laat zijn Gameconsole aan staan als deze niet gebruikt wordt voor gamen? Ikke niet........
Nee nu niet, maar dan wel.. tevens zul je mogelijk de console wel langer aan laten staan, want de PS3 is niet alleen een gameconsole meer, het is gewoon een complete computer (dat is in iedergeval wat sony beweert en em ook uiteindelijk gaat promoten)..
Ik ben wel benieuwd of een ps3 wel koel genoeg blijft om te werken als die cpu's 100% in gebruik zijn. Aangezien ze de ps3 toch wel compact en stil wil houden.
ter eeste is de PS3 1.6 keer groter dan de XBOX360

Daarnaast heeft SONY een nieuwe koeltechniek toegepast in de PS3.

Dus in tegenstelling tot het LAWAAI van de 360 , zal de PS3 als beloofd fluitsterstil zijn !
Eerst zien dan geloven ;)

hezal niet voor het eerst zijn dat een console het een beetje te warm krijgt ondanks alle mooie beloftes van marketing..

Edit: en de ps3 kan nu dan wel aan de forse kant zijn, maar de ps2 was ooit ook een stuk groter voordat ze de nieuwe kleine ps2'tjes uitbrachten.
echte tweaker gaat toch weer een echte fan plaatsen :+
Daarnaast heeft SONY een nieuwe koeltechniek toegepast in de PS3.
Bron?
Dat is jammer voor NVidia, maar zoals de kaarten nu liggen, zal het toch weer een ATI graka worden. Je bent DPC'er of je bent het niet }>
Hopen dat UD-Grid (cancer research project) ook zijn software aanpast om compatible te worden met de GPU's van ATI. Feitelijk kun je je dan zowel de CPU en GPU laten rekenen aan de projecten. Dit lijkt me een goede ontwkkeling, want er dient nog zoveel berekent te worden dat een extra steun in de rug absoluut geen kwaad kan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True