Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Volgens Sony is het aantal Playstation 3-consoles dat meedoet aan Folding@Home de grens van een miljoen gepasseerd. Het distributed computing-project van Stanford University gebruikt de PS3's voor chemisch onderzoek.

Folding@Home@PS3 Sony rolde op 22 maart vorig jaar een firmware-upgrade uit waarmee PS3's in de idlestand aan Folding@Home deel kunnen nemen. Sindsdien heeft zich gemiddeld elke dertig seconden een console bij de cluster aangesloten, zo meldt TG Daily. De prestigieuze Stanford University gebruikt de resultaten die de spelcomputers uitspugen, om onderzoek te doen naar behandelmethoden voor ziektes als Parkinson, Alzheimer en diverse vormen van kanker. De Cell-processor van de PS3 is bij uitstek geschikt om de hiervoor benodigde berekeningen uit te voeren.

In november werd al een andere mijlpaal gemeld: de PS3 had het project een vermelding in het Guiness Book of Records bezorgd. Folding@Home bleek namelijk als eerste distributed computing-project over de petaflopsgrens heen te zijn gegaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Wonderbaarlijk dat spelcomputers tegenwoordig in staat zijn dit soort dingen beter te doen dan normale computers. Natuurlijk is de architectuur van grote invloed, maar dit zijn dingen die ook wel hun intrede mogen doen op de pcwereld. Door dit soort berekeningen wordt er een stuk meer mogelijk om met pcs te doen, niet alleen een folding@home project, maar allerlei berekeningen die stukken meer vragen.
Het enige dat ik me afvraag is of de x86 architectuur wel in staat is om zo gebruikt te worden dat hij dezelfde performance kan halen als een cellprocessor. En even overschakelen van architectuur is niet echt makkelijk om te doen, wil je compatibility behouden.

Dit folding@home is natuurlijk heel leuk, maar ik denk dat het meer het begin is van wat er allemaal mogelijk is met die cpu's.
Als ik het me goed herinner wouden ze folding@home ook gaan laten werken op de GPU in plaats van/of naast de CPU. Dit zou ook een enorme winst moeten geven (of werd dit nou al gedaan?).

Is een boeiende vraag of x86 nog steeds wel goed is aangezien het toch telkens maar doorbouwen is op iets ouds... Helaas het veranderen ervan is haast geen doen, kijk maar naar hoelang 64bit nu al bestaat en hoe relatief weinig er van gebruik wordt gemaakt in de consumenten markt.

Edit: GPU's van AMD worden ondersteund en leveren gemiddeld meer rekenkracht per GPU dan per ps3

[Reactie gewijzigd door SRI op 5 februari 2008 09:27]

AMD zou het idd ondersteunen ja. Ik moet me maar eens gaan verdiepen want ik zit veel en dan vindt ik het prima dat mijn HD 3870 op volle toeren draait wanneer ik internet om nuttig bezig te zijn. Ik zla mn PC niet dag en nacht aan laten, maar helpen zodra hij toch aan stata en niet veel te doen heeft tijdens mijn standaard werk zou ik wel goed vinden.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 5 februari 2008 09:42]

Dan heb je een probleempje. De speciale clients zoals GPU en SMP hebben een heel nauwe tijdslimiet om je Work Unit af te werken. Als je dan de pc niet constant laat rekenen ben je de wetenschap aan het vertragen of erger, haal je de deadline niet en moet ze die WU terug aan iemand anders geven om opnieuw te berekenen.
Aah, op die manier dus.. Dat is opzich wel jammer.

Ik had opzich wel een constructie verwacht waar je 3 dagen de tijd oid krijgt zodat vele mensen steeds een stukje kunnen doen om na een aantal dagen het resultaat klaar te hebben. Ik weet neit exact hoe het werkt, maar ovlgens mij maken ene aantal dagen meer of minder weinig uit omdat het allemaal stukjes zijn die op een bepaald moment eens bij elkaar worden gevoegd. No way dat ik mijn PC aan laat staan wanneer ik hem zelf neit zou gebruiken, al is het ook zo'n goed doel, ik laat mn nachtrust niet evrstoren :+
Dit wordt idd ook al toegepast, het is zelfs mogelijk om met crossfire systemen aan folding WU's te werken.
Alleen kan dit nog niet met Nvidia kaarten en de nieuwe ATI 2xxx en HD3xxx series, daar zijn ze echter wel mee bezig om ook voor deze kaarten een graphical client te maken. Daarmee zou de rekenkracht best 'ns dicht bij de ps3 kunnen komen, zeker met crossfire! :)
vergeet alleen niet dat de GPU's sommige berekeningen waar de PS3 goed in is niet kunnen uitvoeren en je dus beperkt berekeningen kan doen (dit geld ook voor de PS3 overigens.. maar die kan toch meer soorten berekeningen goed doen dan een GPU)
Nee de x86 processoren zullen nooit zo efficient met instructies om kunnen gaan als de Cell processor, vooral omdat de x86 processoren generiek voor heel veel doelen geschikt moeten zijn terwijl de Cell speciaal voor 1 doel ontworpen is.

De Cell is hier goed en snel in maar dat betekent niet dat hij in alle dingen snel is. Er zijn een hoop situaties waar (bijvoorbeeld door instructiesets) de x86 cpu's veel sneller zijn.
De Cell is niet voor 1 doel ontworpen, maar voor meerdere doelen. Daarom zijn de SPE's ook veelzijdiger dan bijvoorbeeld Altivec.
Single-instruction, multiple-data (SIMD) architecture, supported by both the vector media extensions on the PPE and the instruction set of the SPEs, as one of the means to improve game/media and scientific performance at improved power efficiency.
http://www.research.ibm.com/journal/rd/494/kahle.html
Dat is wel enigszins overdreven Terw_Dan. Vergeet niet dat het hier gaat om een deel van het totale aantal work units wat Folding@Home bied. De PlayStation 3 wordt namelijk voor veel soorten work units niet gebruikt, omdat het daar simpelweg niet geschikt voor is. Dat is net zo met de nieuwe videokaart-support, deze zijn inderdaad heel snel (nog vele malen sneller dan PS3s) in bepaalde work units, maar kunnen niets met het overgrote deel omdat de architectuur daar niet geschikt voor is.

De PCs daarentegen trekken alles wel, maar zijn op een bepaald aantal soorten work units merkbaar trager dan een PS3/GPU, waar ze andere soorten work units weer vrij makkelijk berekenen terwijl een PS3/GPU dat gewoon niet trekt. Leuke technologie dus, maar zeker niet zonder zijn zwakke punten.
Wat ik mij afvraag, als je het F@H netwerk zou vergelijken met supercomputers, hoe goed scoort dit dan?
Ik denk in elk geval een stuk lager in betrouwbaarheid omdat de rekenkracht van overal vandaan komt. Verder heeft het natuurlijk voor de eindgebruikers op de universiteit een stuk mooiere prijs/prestatie verhouding omdat hun niet een supercomputer hoeven te onderhouden. Verder is de 700 teraflops (soms meer soms minder) zeker wel een lekker supercomputertje als je het mij vraagt.
het feit dat er al enkele professors het gebruik van supercomputers vervangen door een batch van PS3's zegt denk ik wel genoeg..
Je kunt wel zeggen behoorlijk goed. :Y)

Hier http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=osstats kun je zien dat het F@H netwerk zo'n 871TFLOPS haalt.

Hier http://www.top500.org/list/2007/11/100 kun je zien dat dat ongeveer overeen komt met de gecombineerde resultaten van de 4 snelste supercomputers ter wereld. Tel daarbij op dat in de top500 de piekwaarde is gegeven en bij Stanford de sustained waarde en het zal een ieder duidelijk zijn hoe de verhoudingen liggen.

Er is dus geen supercomputer die in de buurt komt. }:O

PS: Ter vergelijk Zo lagen de verhoudingen in 2004.
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1175873
Passen dit soort distributed computing-projects nog wel in een tijd dat iedereen spaarlampen moet gebruiken, en z'n tv niet op standby moet laten staan als ie niet gebruikt wordt? :)
Dat is iets wat ik me ook afvraag bij nieuwe videokaarten die >150 watt verbruiken, voedingen die meer dan 1KW kunnen leveren, en plasmaschermen van >50".

Naar mijn mening is het nuttiger om voor de wetenschap zo'n programma te draaien, dan Crysis te spelen (wat niet wegneemt dat ik dat laatste ook doe, het ontspant wel). Mensen krijgen steeds meer computerkracht, Microsoft vereist steeds meer ( Vista vereist nogal wat, OK. Het aantal mensen dat Windows 95 draait neemt toch behoorlijk af), en om die kracht zinloos te laten staan is gewoon, ja, zinloos.

Ik zie persoonlijk DC-projecten als mijn donatie aan een betere wereld, er blijft niets van aan de strijkstok hangen, het helpt projecten waar geen fondsenwerver ooit voor langs zal komen (omdat het 95% van Nederland niet interesseert hoe GC362 gevouwen wordt), en het resultaat kan ook voor mij persoonlijk nuttig zijn. Of je er je PS3 voor aan wilt laten staan weet ik niet (ik heb er geen), maar mijn computer doet gewoon mee }:O
Dit is nog nuttig verbruik, ik ken andere zaken die enorm energie verslindend zijn ook al doen ze niets.
Folding@Home is inderdaad redelijk nuttig (kankeronderzoek). Je hebt inderdaad ook distributed computing projectjes die simpelweg nummers lopen te kraken, en dat is in een tijd van spaarlampen, energiezuinige auto's e.d. inderdaad niet echt te verantwoorden.
Da's natuurlijk kul. Mensen mogen toch zeker zelf weten waar ze de idle tijd van hun computer in stoppen, net zo goed als ze zelf bepalen waar ze de actieve tijd voor gebruiken? Sommigen downloaden een hoop op de achtergrond, anderen doen in plaats daarvan/daarnaast nog wat F@H, weer anderen kiezen ervoor wiskundig interessante dingen te gaan zoeken. Let wel, F@H is ook niet direct het geneesmiddel voor kanker. Het is een researchtool dat indirect ook meehelpt aan het begrijpen van ziektes, waaronder kanker. En die nummerkraakprojectjes zijn niet per definitie nutteloze spielerei: wiskunde heeft ook zo z'n nut.

En nee, ik doe niet mee aan van die nummerkraakprojectjes, maar ik vind het ook te ver gaan om het "niet te verantwoorden" te noemen en al die gebruikers indirect een schuldgevoel aan te gaan praten. Zet je computer dan wat vaker uit, da's pas te verantwoorden. Anders moet je een gedetailleerde afweging gaan maken van verbruikte stroom versus maatschappelijk belang, en dat lijkt me voor de meeste mensen/toepassingen toch te ver gaan.
En dat terwijl ons aller DPC net voor een fantastische prestatie heeft gezorgd bij OGR-25.
Sja, het zoveelste number crunching gebeuren, wat er IMHO alleen maar voor zorgt dat er wereldwijd honderdduizenden CPU's op 100% staan te maxen en een grote hoeveelheid energie gebruiken :)
Vergeet niet dat OGR-resultaten ook gebruikt (kunnen) worden voor refractiemodellen die o.a. ingezet worden bij onderzoek naar rheuma.
Zo 'nutteloos' is het dus ook niet.
(Ik doe overigens aan een ander DC-project mee :) ).
Als je zo om het milieu bezorgd bent, geef dan zelf het goede voorbeeld en verspil niet onnodig stroom door voor je lol dit forum te bezoeken ... |:(

Die "number crunching projecten dienen wel degelijk indirect het maatschappelijk belang door de wiskundige basis voor andere (medisch/praktisch/meer sprekende) projecten te leggen. Zonder fundering heb je geen huis en zonder wiskundige basis heb je ook geen medisch model ...
een screen saver bijvoorbeeld
een terrechte vraag, want als je ps3 op volle toeren draait verstookt het ding toch aardig wat watts.
Je moet de kosten afwegen met de baten die er zijn. De kosten zijn voor de mensen die hun apparaat aanlaten. Ze moeten immers de elektriciteitsrekening betalen. De kosten is ook voor de wereld in zijn geheel. Denk aan de CO2-uitstoot dat gepaard gaat met de extra elektriciteit gebruik.

De baten zijn voor Stanford U. Zij moeten immers niet of minder investeren in krachtige computers voor de berekeningen.
De tastbare kosten en baten zijn bij dit soort projecten inderdaad niet "eerlijk" verdeelt echter bijna iedereen heeft wel iemand in zjn of haar omgeving welke ziektes als Parkinson, Alzheimer en of kanker hebben (of gehad hebben).

De mogelijkheid om direct je steentje bij te dragen aan dit soort onderzoek heeft voor veel mensen dan ook vooral niet tastbare baten, en aangezien de kosten per persoon erg gering zijn is men bereid deze kleine bijdrage te leveren.

Daarnaast zul je je af moeten vragen of dit soort onderzoek wel plaats zou vinden als het niet distributed zou plaats vinden omdat dan al de kosten voor 1 partij zijn en deze nu door miljoenen worden gedeeld. Plus je moet niet vergeten dat het milieu effect van het bouwen van een nieuwe supercomputer waarschijnlijke vele malen groter zullen zijn dan het effect van de CO2 uitstoot van reeds bestaande units.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat de meeste mensen welke zo'n tooltje draaien relatief jong zijn (< 45) waardoor er een relatief grote kans is dat ze zelf (of mensen in hun direct omgeving) voordeel kunnen hebben van dit soort onderzoek aangezien behandelmethodes welke op dit soort onderzoek gebaseerd pas op z'n vroegst in 10 tot 15 jaar daadwerkelijk hun vruchten gaan afwerpen voor de mensen die dan lijden aan deze ziektes.
Ik betaal jaarlijks 1500 elektriciteit aan folding en op m'n internet gaat het meeste van mijn 35GB bandbreedte naar folding. Maar of ik dat nu doe of dat de universiteit dat moet doen maakt geen verschil, IEMAND moet het gewoon doen.

Maar jah, moest ik al dat geld gewoon op een rekening storten van een vereniging zou ik er wel legale voordelen aan hebben terwijl ik bij folding@home er niks van terugzie.
Ik denk dat de mileu vervuiling relatief is.. natuurlijk zijn er nog stook ovens en nuclaire energie centrales,

Maar er zijn ook cetrales op zon/wind/water energie draaien. Deze zijn stuk mileu vriendelijker. Die uitstoot zal hier aan wel mee vallen.

Van en naar je huis en werk rijden zal meer vervuilen dan 24/7 je PS3 aan laten staan. Oke kwa geld is het niet goed voor je zelf.. Maar dat licht er aan wat je belangrijker vind..

Het gemis van Idle is folding op de PS3 is wel jammer. Bij downloaden van internet wordt de CELL proc maar minimaal gebruikt zelfde als je in game op pauze zet.
Ook leuk om de verhoudingen even te bekijken.

Dit is het aantal gflops dat een cpu gemiddeld leverd. (Per cpu niet per thread)
Cpu: 0,0095 gflops
Ps3: 0,0248 gflops
Gpu: 0,0590 gflops

Laat toch wel zien hoe ontzettend krachtig gpu's in dit werk zijn.
Maar je moet wel bedenken dat GPU's een lage prioriteit hebben om op te ontwikkelen bij Stanford. Er zijn namelijk maar een beperkt aantal berekeningen nodig die een GPU aankan, de rest is meestal enkel te doen voor een x86.

Daarom ook dat ze denk ik zo lang wachten om voor de nieuwe AMD's en NVIDIA's een update te brengen. Snellere kaarten interesseert hen waarschijnlijk niet, ze hebben er toch niet genoeg WU's voor.
HIER ook weer een voorbeeld (is al eerder ook op tweakers geweest dacht ik) van de rekenkracht van de PS3.

Stukje uit artikel van link:
Gaurav Khanna die onderzoek doet naar zwaartekrachtvelden en zwarte gaten. Khanna heeft supercomputers nodig om extreem ingewikkelde en dus langdurige berekeningen te doen.
Vr hij de PlayStation 3 gebruikte kocht Khanna kostbare computertijd in bij wetenschappelijke rekencentra. Daar doen geclusterde systemen met wel 500 processoren de berekeningen.


Ik geloof dat dit ook wel bijdraagt aan dat miljoen 8)7

[Reactie gewijzigd door _Scenix op 5 februari 2008 10:05]

Dit kan veel meer ziijn.
De Cell is er beter in dan X86 CPU
Maar de GPU shaders zijn er ook beter in dan CPU.

'n dubbele client op de PS3 zou de Cell n RSX kunnen benutten voor Foldin@home
En dan kan ook de Xdoos met zijn R500 ook meedoen.

Daarnaast lijkt mij een super computer met Multi CPU CELLII blades zonder de poespas die 'n PS3 heeft. Zuiniger en veel krachtiger per watt.
ALs die 1mil RSX ildle wat stroom zitten te trekken.
(ATI) GPU > Cell > X86

Ik noem hier ATI (/AMD) GPU's (R5xx+) omdat die bewezen zijn factoren sneller te zijn als zeker de G70 (RSX in de PS3) met betrekking tot multi-purpose berekeningen. En ik dacht dat de G80 zelf maar mondjesmaat beter was dan de G70 met deze berekeningen...
Dus de RSX mee laten doen in de PS3 zal alleen marginale snelheidswinst opleveren.
De Xenos in de Xbox360 verwacht ik wel sneller te zijn dan de Cell maar met een veel beperktere subset aan berekeningen.

F@H kent verscheidene typen berekeningen. Probleem met iedere GPU's is dat ze maar een subset aan type berekeningen ondersteunen en de Cell kan meer verscheidene type berekeningen aan.

Dus eigenlijk kun je zeggen dat de Cell het meest geschikt is.

Wat ik me afvraag is: er wordt alleen vermeld dat er records gebroken worden en hoeveel er meedoen, maar wat heeft het zin als er geen RESULTAAT geboekt wordt met de onderzoeken? Als dat wel het geval zou zijn zou ik het graag lezen.
Bedoel, je gaat pas wat berekeningen uitvoeren als men met enige zekerheid weet dat er resultaat mag komen?
Echter is er dan een ander probleem. Om een GPU client van genoeg werk te blijven voorzien is ook een aanzienlijk deel van de processor kracht benodigd. Dit is iig een punt waar veel users met de GPU client tegen aanlopen.
Zo zie je maar weer, de PS3 is erg multi-functioneel. Als er steeds meer bezitters komen en van deze optie gebruik maken, zie ik het nog helemaal goed komen met dit project.

Ergens vraag ik mij toch af waarom Nintendo en Microsoft niet hierin meegaan. Alle beetjes helpen, laten we ff voorbij de competitie gaan, want dit is gewoon een nobel streven.
De wii heeft echt totaal geen zin, dat ding heeft totaal geen rekenkracht wat ook maar iets zou kunnen bijdragen. De xbox360 is een ander verhaal, zeker als ook de GPU erbij gebruikt wordt, dus waarom MS het niet doet is een raadsel.. misschien omdat anders nog meer xbox360's kapot gaan? LOL..
Volgens mij had Stanford geen interesse. De 360 zou misschien een hogere peak performance hebben (de GPU), maar voor een zeer beperkte set.

En het is natuurlijk geen goede reclame wanneer de 360 een lager WU score zou hebben dan de PS3.

Als ome Bill een "echte" filantroop zou zijn, dan had hij een port naar de 360 kunnen sponsoren, maar ik denk dat ome Bill de WU scores van de 360 niet naast de WU scores van de PS3 wilde hebben.
Ik vermoed sterk het laatste. Bill Gates wordt vaak als de duivel afgebeeld maar ik ben zeker dat zonder de hardwareproblemen folding er al zou zijn op de xbox.
Maar als ze cpu of gpu constant op z'n zwaarste zouden belasten gaat er een zondvloed aan kapotte xbox'n komen. Ze zijn namelijk allemaal kapot verkocht.
Dat is juist het hele vervelende... Het is bekend dat de Cell CPU gewoon veel krachtiger is dan de Tri core van de xbox 360, dit zou dan het echte bewijs zijn en dat wil MS dus niet... Microsoft heeft het F@H project daarom ook geweigerd ook al zeggen ze anders... Ik vind het persoonlijk ziek van MS omdat elk beetje inzet helpt...
toch fijn dat ik met mijn 1/1.000.000ste deel ook nog deel uit mag maken van dit project ;)
Dat is enkel de WU's die de Playstations voor hun rekening nemen. Ook gewone pc's/macs nemen een deel voor hun rekening. Vooral de SMP client doet het erg goed op de huidige hardware. Maar de bijdrage van de playstations is wel erg groot heb ik begrepen. Zie ook deze tabel met de huidige bijdrage per platform.

In de tabel hierboven staan de actieve cpu's, dus cpu's die daadwerkelijk een WU hebben afgemaakt. Waar in het artikel over wordt gesproken is het aantal geregistreerde users, die dus mogelijk nog mee kunnen helpen, maar nog niets hebben ingeleverd.

[Reactie gewijzigd door Schapie op 5 februari 2008 09:24]

Inderdaad, het aantal geregistreerde gebruikers dat nog nooit een WU afgemaakt heeft moet hoog zijn. Ik heb sinds vorige week een PS3, en uiteraard ook F@H gestart. Na het completeren van een(1) WU, stond ik al op 250.000 op de ranglijst, dus zo'n 75% heeft nog nooit een WU afgemaakt.

Het is natuurlijk ook jammer dat de F@H op de PS3 niet in de achtergrond kan draaien, zoals op de PC. Je moet je PS3 er echt apart voor aanzetten/aan laten staan, en actief dat programma starten. Daar haakt de meerderheid natuurlijk op af, en ik ws ook. Druist nogal in tegen het idee van 'harnassing the idle time of your computer' waar dit ooit mee begon.

Edit:
What are the dots on the world map?

These are the locations of PS3's running Folding@home at that moment. This data is updated fairly regularly.
_
Dat is dan wel weer gaaf! :D

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 5 februari 2008 09:51]

Het is inderdaad zo dat je je ps3 moet aanzetten maar het programma kan je wel automatisch laten starten na 10, 20 of 30minuten. Ga op het icoontje van folding@home staan, druk op driehoekje en dan kan je het instellen.
Ah, weer wat geleerd. Dit maar snel instellen dan.
WOW, bijdrage PS3 is groot.
70% van de performace wordt geleverd door 9,6% van het aantal avtive CPU's

De PS3 is dus ongeveer 21x sneller dan de gemiddelde overige systemen.


Nog WOWer is de bijdrage van de GPU's
4,3% van de performace wordt geleverd door 0,26%! van het aantal activer C/GPU's
Een GPU levert dus ruim 2x de bijdrage van een PS3
Het nadeel is dat de berekeningen die gedaan kunnen worden op de PS3 wat beperkter zijn dan op de PC, en voor GPUs nog beperkter. Natuurlijk wordt daar hard op gewerkt, maar al die snelheid komt dus (nog) niet voor niets.
Die berekeningen zijn natuurlijk helemaal niet "beperkter", hoogstens zijn ze door gebrek aan ervaring & tijd met de architectuur "primitiever" en minder geoptimaliseerd geprogrammeerd. Een architectuur die "complexe" instructies ondersteunt is niet per definitie sneller/langzamer dan een architectuur die er een x-aantal "simpelere" instructies gebruikt om hetzelfde te bereiken ...
Bepaalde WU's worden niet aan de cell gegeven omdat zijn performance ineenzakt als je dubbele precisie floats gebruikt. Dergelijke WU's zijn dus beter geschikt voor conventionele cpu's.
Het gaat niet enkel over optimalisatie, elke processor heeft zijn sterke kanten en in die zin ben je beperkt door de keuzes/afwegingen van de hardware ontwikkelaar. Ervaring & tijd helpen in dat geval gewoon niet.
Uit blijk van intresse toch maar even het programma gedownload voor mijn PC.

Hopelijk zullen ze oplossingen vinden voor deze nare ziektes! :Y)
Houdt er rekening mee dat je de eerste WU misschien pas na enkele dagen af is, naar gelang z'n grote en de snelheid van jouw machine.
Ohja en reg je ook voor team 92, dat is DPC. :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True