Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties
Submitter: dutch_camel

Klanten van telecombedrijf KPN en dochter Xs4all hebben last van een storing die het internetverkeer in diverse regio's platlegt. Sinds negen uur vanmorgen ligt het internet er in een deel van het land uit. De grootte van de storing is nog onbekend.

KPN logoOp de storingspagina van Xs4all wordt melding gemaakt van de storing bij Xs4all en KPN. Woordvoerster Liselore Stuut van KPN bevestigt dat er momenteel een storing is. "De oorzaak is nog niet bekend", aldus Stuut.

De storing heeft gevolgen voor abonnees in 'diverse regio's', geeft de woordvoerster aan. Zij hebben last van een weigerende of slechts gedeeltelijk werkende verbinding. Het is nog niet bekend waardoor de storing is veroorzaakt of wanneer getroffen klanten weer online zijn. "We werken momenteel aan een oplossing", meldt Stuut.

Update, 15 uur - Storing opgelost.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

1 2 3 ... 6
Ah gelukkig, ligt het niet aan mij alleen, dacht even dat die Mac OS X update van gisteren problemen gaf :-).

Heb sinds gisteren avond (Harderwijk) al last van traag internet en de snelheid lijkt momenteel gecapped op 2Mbit/sec down.

In men router geeft ie het volgende aan:
Downstream Rate: 2411 Kbps
Upstream Rate: 547 Kbps.

En dit voor een abonnement met ongeveer 16Mbit down.

Wel raar trouwens, ik heb al sinds het allereerste begin van Adsl (toen nog planet) een abonnement bij hun, maar de laatste jaren begin ik toch steeds vaker last te hebben van heel af en toe uitvallende verbindingen enzo, terwijl het voorheen eigenlijk altijd perfect werkte (althans als ik erachter zat :)).

Edit:
Zojuist weer even een herstart gedaan van me modem en de onderhandelingen met KPN over men snelheid zijn geslaagd, heb weer bijna de volledige snelheid en uploaden is ook weer lekker rap :)

@BeR
Ik controleer af en toe de snelheid die men modem aangeeft en dit is altijd snel geweest en stond de laatste weken op rond de 10000 Kbps down, normaal gesproken game ik ook altijd met een torrent programma ernaast lopend gelimiteerd op 500KB/sec (wat ie continue haalt afhankelijk van men hoeveelheid donwloads) en heb nooit snelheids problemen, ik denk dus niet zozeer dat men bekabeling ineens brak is :).

@Cio
Hmm.. misschien ben ik niet duidelijk geweest, ik dacht dat de problemen die ik gisteren avond had met de snelheid kwam door de Mac OS X update die ik deed (deze deed ik direct nadat ik thuis kwam van me werk omdat ik de nieuwe App Market wou zien) en ik las dat er meerdere waren met problemen na deze update.

Maar schijnbaar was er toen al het e.e.a. aan de hand bij KPN waardoor het leek dat de genoemde update mijn interne netwerk snelheid beďnvloede (de snelheid tussen mijn iMac via WireLess met men Modem/Router).

Later kwam ik er echter achter dat het hier niet aan lag en dat de verbinding af en toe wegviel en bij het terugkomen gewoon een lage snelheid aangaf, nu kwam ik er dus vanochtend achter via dit artikel dat er dus schijnbaar een storing aan de gang is (waar ik nu inmiddels geen last meer van lijk te hebben).

Verder viel het me enkel op dat het uitvallen van de internetverbinding voor een paar minuten (en ja dan kan ik gewoon men Modem/Router benaderen en geeft ie aan dat de verbinding down is) echt iets is van de laatste jaren (1 keer per maand ongeveer dat ik erachter zit) waarna hij gewoon weer een redelijke stabiele snelheid aangaf in de Modem/Router.

Dus ja ik snap dat de KPN storing totaal geen invloed kan hebben op mijn interne netwerk , als je dit probeerde duidelijk te maken, maar was gewoon een rare samenloop van omstandigheden ;)

Edit2:
Zo men internet heeft er toch nog een uurtje uit gelegen, gelukkig moest ik nog een zooi belastingspul bijwerken :).

[Reactie gewijzigd door dotnetpower op 7 januari 2011 15:39]

Die traagheid lijkt me niet zozeer gerelateerd aan hun storing, maar vooral jouw intrainsnelheid. Dat is een analoge issue, tussen je modem en de centrale. Controleer/vernieuw je bekabeling en je zult zien dat je intrainsnelheid omhoog gaat. Als daarna ACHTER de centrale een storing optreedt heb je nog steeds geen internet, maar zo kun je iig de traagheid wegwerken.
De aard van de storing uit dit bericht maakt het ONMOGELIJK jouw intrainsnelheid te veranderen. Dat gedeelte van je verbinding is nu eenmaal heel iets anders.

Het hoeft niet jouw bekabeling te zijn, maar de kans is best groot. Als je normaal maar 10/18 van je potentiële intrainsnelheid haalt, is er waarschijnlijk iets niet helemaal in orde. Dat gaat hoogstens erger worden, niet beter.

Overigens, de snelheid van je DSL lijn zou niet moeten veranderen zonder het verbreken van de verbinding. En dat is geen goed teken.

PC -> interne meuk -> modem ISP in je huis -> modem ISP in centrale -> koppeling ISP met alle andere gebruikers van die ISP -> koppeling ISP naar andere ISP's en/of "het internet"

Ieder pijltje is een mogelijke bottleneck. Erg kort door de bocht, maar wellicht is dit duidelijker als "Deze storing heeft geen invloed op je intrainsnelheid".

[Reactie gewijzigd door Cio op 7 januari 2011 12:21]

Hier iets dergelijks: verbinding is, volgens de modem, vanmorgen om 9:06 gestart met een snelheid van 6.700, terwijl het 20.000 zou moeten zijn. Zo maar eens herstarten, kijken wat dat oplevert...

(Yep, reboot levert weer de normale snelheid op)

[Reactie gewijzigd door ebes2 op 7 januari 2011 14:20]

Wij hebben problemen hoor, telfort en regio utrecht
op school wel internet thuis niet,
Ook geniaal; gaan ze het op hun storingspagina zetten wat het probleem is terwijl je het internet het niet doet, kun je het ook niet zien wat er aan de hand is (je ziet natuurlijk wel dat internet het niet doet, de prezice oorzaak weet je niet) :+

[Reactie gewijzigd door imacbest op 7 januari 2011 11:44]

Ook geniaal; gaan ze het op hun storingspagina zetten terwijl je het internet het niet doet, kun je het ook niet zien :+
Hmm... misschien bij de buren, of met mobiel internet? Plaatsen ze een keer netjes een melding, is het weer niet goed |:(
Wat moeten ze dan doen? Iedereen persoonlijk opbellen? Daarnaast zijn er tegenwoordig voldoende mensen die ook mobiel internet hebben.
Bellen heeft ook geen zin, want zonder internet doet je telefoon het ook niet. ;) Als je tenminste ook telefonie bij je abbo heb genomen.
De meeste mensen hebben ook vast nog wel ergens een mobiele telefoon in de la liggen.
xs4all heeft (voor zover ik weet als enige provider) een eigen teletekstpagina met storingsinformatie. :)
Hebben ze die nog steeds dan, want de informatie die ik daar 10 jaar geleden over ontvangen heb is niet meer actueel. Die pagina bestaat tenminste niet meer.
Zit hier niet op KPN maar via BBned.
Toch wel triest dat je regelmatig leest dat er zulke grote storingen zijn.
De infrastructuur zou zodanig opgezet moeten zijn dat dit soort verstoringen niet voor mogen komen.

Kleine verstoringen komen altijd voor maar daar hoeft de klant geen last van te hebben.
"onderwater" kan er dan rustig gerepareerd worden.
Zeker van Xs4all mag je kwaliteit verwachten, er zijn goedkopere partijen waar je misschien wat op service en kwaliteit moet inleveren maar bij Xs4all verwacht ik dat niet ongeacht of ze nu bij KPN zijn ingelijfd of niet.

Xs4all zegt:
Als gevolg van een storing kunnen klanten met internet van XS4ALL,
Business DSL en ADSL van KPN verbinding in diverse regio's momenteel geen
verbinding maken of problemen ondervinden met de ADSL/BDSL verbinding.


Dus ook zakelijke klanten zijn getroffen!
Dat is extra vervelend omdat je bedrijf immers moet doordraaien.

[Reactie gewijzigd door HoppyF op 7 januari 2011 11:35]

Grappig reclame van Microsoft bij dit artikeltje "Dat is Cloud Power"

Dan maar hopen dat je geen Cloud Applicaties nodig hebt. :)

[Reactie gewijzigd door MicroGoat op 7 januari 2011 11:41]

Als je als bedrijf zo afhankelijk bent van cloud applicaties heb je meestal wel een backup lijntje ;)
Je zult je verbazen hoeveel mensen dat vergeten. En als ze er aan denken maken ze vaak de fout door bijvoorbeeld 2x adsl te nemen handig als de wijkcentrale een probleem heeft.
Dat is het grote nadeel aan die applicaties.
Dat is wel grappig ja, wij hebben ook een Cloud applicatie sinds 2003 (toen bestond de term nog niet eens voorzover ik weet).

Maar dan is het vooral leuk als er dan klanten opbellen 's ochtends dat ze niet kunnen inloggen, waarna vervolgens bij navraag gewoon blijkt dat de internet verbinding down is :).
Deze storing is ook van toepassing op Epacity VPN van KPN. Ik heb telefonisch contact gehad met de servicedesk, deze dame wist mij te vertellen dat de verwachting is dat het rond 14.00 uur is opgelost.

Hoeveel daar van waar is kan ik niet zeggen. Het fenomeen is wel dat de verbinding klappert.
Bij mij is het geval dat de verbinding na een minuut of 2~3 weer up komt.
Er wordt ADSL/BDSL gezegd, betekent dit dan dat VDSL gebruikers veilig zijn?
Het valt mij op dat KPN de laatste tijd vaak in het nieuws (bij tweakers/nu.nl) is met storingen.
Dan bedoel ik niet alleen ADSL maar ook mobiele telefonie/ 3G.

Ziggo/UPC/T-mobile waarvan ik in comments lees dat mensen slechte ervaringen hebben zie ik bijna nooit op de grotere nieuwspagina's.

Dit kan 2 dingen betekenen:
- Ziggo/UPC/T-mobile heeft gewoon zeurende gebruikers en toch een 'stabieler' netwerk dan KPN (we hebben het niet over dekking, maar stabiliteit).
- KPN is veel opener over storingen om zo gebruikers sneller op de hoogte te brengen.

Welke van de 2 zal het zijn?
Ik heb zelf ook ziggo, en ik kan de laatste 5 maanden nergens om klagen. Ja dat tv het af en toe niet doet, zet je gewoon kastje uit en aan en hoppa weer beeld. Ik neem dit wel voor lief. me internet werkt goed en dat is belangrijker.
Ziggo heeft door de aard van de apparatuur volgens mij vaker lokale (wijk)problemen, maar blijkbaar hebben ze óf meer geluk óf hebben ze hun landelijke infra beter op orde dan KPN. Ergste storing ooit was dat internet er een dag uit lag jaaaaren geleden, toen 2 Mbps download nog het neusje van de zalm was. Daarna nooit meer voorgekomen.

Verder heb ik een UMTS-dongle als backup. Een bedrijf kan het beste DSL naast kabel nemen voor optimale capaciteit+redundancy (en dan wel even aandacht besteden aan de configuratie vanwege met name smtp, iig dat kom ik het vaakst tegen als probleem bij een dubbele lijn).
Ik had vroeger bij m'n ouders nooit problemen met UPC. Iedereen zat altijd wel zo te klagen over kabel, maar het was stabiel en snel en lag er nooit uit. Sinds ik uit huis ben heb ik ADSL, want hier kan ik geen UPC krijgen, alleen Ziggo, en die mot ik niet. Een vriend van me heeft Ziggo en die zat laatst al te klagen over storing. Bovendien blokkeren ze poorten (o.a 25) die ik nodig heb voor m'n servert.

Maarja, niet dat ADSL zo veel beter is. Ik heb sinds de lancering van WoW:Cataclysm een hekel aan m'n ISP (SpeedXS). Precies die dag om 5 voor 12 viel het uit, en is tot aan 4 uur ofzo niet meer terug gekomen. Die onnozele helpdesk kon me niet helpen, en ook niet met de technische dienst doorverbinden. Ze gaan mij echt niet wijs maken dat dat niet expres is gegaan, dat is gewoon zo'n WoW-hater geweest die daar toevallig werkt. Normaal ligt het er niet langer uit dan een half uurtje, en meestal na een uur of 2 (ja, is toch ook wel erg dat ik dat normaal ben gaan vinden met die klote-SpeedXS...).
Ik ben nog aan het overwegen wat de beste ISP is om naar over te stappen, want ik wil van ze af. Eigenlijk wil ik gewoon UPC weer terug. Het wordt tijd voor concurrentie op de kabel...
Op de KPN storingspagina staat dat de storing zich voordoet in:

Almere, Bussum, Cuijk, Den Haag-Bezuidenhout, Made, Oudenbosch, Poortugaal, Rotterdam-Centrum, Rotterdam-Groenoord, Rotterdam-IJsselmonde, Rhenen en Waddinxveen.

Daarnaast is er in de regio Poortugal een kabelschade... Waarvan het herstel tot nog minstens 16:00uur duurt.

[Reactie gewijzigd door Henkie-Jan op 7 januari 2011 12:20]

hoewel het internet er bij mij een aantal keer per week een kwartier of zo uit ligt heb ik geen storing gehad (Hilversum en glasvezel)
Krijg net een SMS van KPN: Verwachte hersteltijd 07-01-2011 15:30.
Overigens deed de storing zich, zeer beperkt, gisteravond al voor.
Heb van XS4All begrepen dat het om een bepaald type lijnkaart gaat, en dat VDSL overal zou moeten werken: http://twitter.com/#!/xs4all/status/23339444090175489

Ik krijg het vermoeden dat er iets mis is gegaan met een firmware update voor bepaalde lijnkaarten, gezien de omvang van de storing. Maar dit is natuurlijk een wilde gok.

[Reactie gewijzigd door mpkossen op 7 januari 2011 13:53]

1 2 3 ... 6