Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 181 reacties
Submitter: borkhuis

Een grote hoeveelheid sites van klanten van Xs4all is sinds zondagmiddag niet bereikbaar vanwege een probleem met betrekking tot domeinnaamregistratie. Het gaat om een 'administratief probleem' dat speelt met registrar Network Solutions.

Op zijn statuspagina wijt Xs4all de problemen met sites aan een 'storing met de domeinregistratie'. Meerdere klanten van Xs4all lieten tegenover Tweakers weten dat hun sites sinds zondagmiddag met problemen kampen. Veel sites zijn niet bereikbaar en ook mail werkt niet meer. Het blijkt in alle gevallen te gaan om sites waarvan de domeinnamen geregistreerd staan bij Network Solutions.

Bij de naam van de domeinnaamhouder meldt Network Solutions nu Pending Renewal or Deletion, wat er op lijkt te duiden dat er iets mis is gegaan bij bijvoorbeeld de verlenging van de registraties. "We hebben inderdaad een administratief probleempje", geeft Xs4all-woordvoerder Niels Huijbregts toe. Details over de problemen kan hij nog niet geven, mede omdat Xs4all nog wacht op informatie vanuit Network Solutions in de VS.

Volgens Huijbregts gaat het om deze laatste reden zeker nog vier uur duren voor de problemen opgelost kunnen worden.

Update, 17.15: Xs4all meldt dat de problemen met de domeinregistraties opgelost zijn, maar dat het nog een paar uur kan duren voordat alle domeinen weer in de lucht zijn

Pending renewal or deletion

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (181)

1 2 3 ... 6
Door te bellen met het volgende nr: 1-888-642-0209 van Network Solutions heb ik 15 dagen extensie gekregen en is ons domein over 2 uur weer in de lucht. Ik krijg gelijk de formulieren toegestuurd om het domein permanent naar hen te verhuizen.

Update: We zijn al weer in de lucht voor de bedrijven die DNS servers gebruiken die zone files vaak updaten.

[Reactie gewijzigd door Magnat op 28 september 2015 13:54]

Ik krijg gelijk de formulieren toegestuurd om het domein permanent naar hen te verhuizen.
En hoe groot is de kans dat Network Solutions dit "oponthoud" express heeft veroorzaakt ? Om klanten van xs4all direct naar hen zelf over te hevelen ?

Ik zeg niet dat dit het geval is. Maar het zou kunnen. Als je googlt naar Network Solutions, kom je meer ontevreden klanten tegen. Die klagen dat Network Solutions er soms onfrisse praktijken op nahield, om klanten onder druk te zetten. Misschien dat xs4all echt iets doms heeft gedaan. Misschien dat ze een of ander geintje van Network Solutions niet zomaar slikten. En dat Network Solutions nu even zijn spierballen laat zien aan xs4all ?
Ik ben al heel lang IT Manager en heb dit nog nooit meegemaakt. Pas nu zie ik dat dit "administratieve deel " een risico kan zijn. Het afnemen van een domein bij een registry, die om welke reden dan ook in dispuut komt met de registrar.

Of het nu de schuld is van XS4all, NS of een geautomatiseerd proces maakt niet uit. Het duurt te lang voordat het is opgelost. En dat voor een administratief probleem wat beide partijen aangeven.

Ik weet dat NS zowel een registrar als een registry is en deze entiteiten gescheiden zijn. Maar door direct met hun zaken te doen en middels de gevraagde formulieren de domeinen voor de komende 10 jaar vast te leggen. Dek ik wel dit 'administratieve' risico grotendeels af.
De vraag is of het hier een conflict betreft of een fout en wie de fout heeft gemaakt. Aangezien het alleen om XS4All domeinen gaat is het aannemelijk dat er bij XS4All een fout is gemaakt maar zeker weet je het niet.
De tweede vraag, of misschien wel de eerste, is of het probleem wel snel was opgelost als je de domeinen rechtstreeks bij NS had afgenomen. NS zegt ook dat het een storing is maar kan het blijkbaar niet sneller oplossen.

Ik vermoed dat de Time To Live (TTL) van die domeinen het probleem is waardoor het vier uur duurt. DNS-resolvers doen aan caching om het sneller te maken. Het nadeel is dat foute informatie ook gecached wordt. Ook al is het probleem opgelost, je moet één TTL wachten voordat iedereen de foute info weer is vergeten.
Als er iets fout gaat kan niemand in de wereld meer doen dan de fout herstellen en wachten tot de TTL voorbij is.


Als je groot/belangrijk genoeg bent kun je ook nog overwegen om zelf registrar te worden. Zo moeilijk of duur is dat nu ook weer niet. Dan heb je zelf maximale controle.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 28 september 2015 19:08]

Het is maar wat je niet duur vindt... alleen ICANN registrar worden kost je al een paar duizend dollar. En dan heb ik het nog niet over de administratieve stappen waar je doorheen moet lopen. En dan heb je pas een paar TLD"s.

Voor Nederland is het simpel en betaalbaar. Maar als je ook buitenlandse domeinnamen in eigen beheer wilt nemen (lees: zelf registrar wilt spelen), dan wordt het een duur en ingewikkeld grapje.
ben zelf klant van network solutions en ben al een tijdje bezig om alles te verhuizen. Maar wat een bagger is het zeg. Records aanpassen is rampzalig traag, hele website geeft nog steeds regelmatig time-outs tijdens bewerkingen. Verhuizen wordt echt lastig gemaakt, en bij de verhuis gaat echt per direct de stekker uit de dns server.

Mooiste was nog dat bij het verlopen van een credit card spontaan een oude verwijderde entry geactiveerd werd...
Na twee keer bellen met Network Solutions en twee keer dezelfde dame aan de lijn gehad te hebben (ondanks het volgen van een ander telefoon keuze menu) is het mij niet gelukt om een 15 dagen extensie te krijgen.
De dame in kwestie kon niets voor mij betekenen en vertelde mij contact op te nemen met mijn eigen provider.
Wellicht mogen ze niet meer helpen van hogerhand ?

Ondertussen aan de kant van XS4ALL volledige radiostilte.
Zojuist heb ik ook nog een poging ondernomen en dit keer wel geholpen.
In eerste instantie kreeg ik weer "Nee" maar na wat doorzeuren en vermeld dat er meerdere mensen van xs4all wel geholpen waren door hen, kon ze ineens wel helpen... }> .
Ja, maar er is zojuist een update gekomen om 17:15, dus het probleem is eigenlijk sowieso net opgelost, behalve dat het nog even kan duren voordat het bij iedereen is doorgewerkt.

Overigens hebben die ratjes van XS4All deze storing ook meteen als actuele storing weggehaald.

[Reactie gewijzigd door moely op 28 september 2015 17:51]

Bij mij idem dito. Network Solutions kan mij niet helpen en xs4all zegt alleen maar dat ze er druk mee bezig zijn. Ondertussen zitten wij al een hele werkdag zonder mail. Echt schandalig deze werkwijze.
Wij hebben via de mail het volgende:

Thank you for contacting the Quality Processing Department at Network Solutions, a Web.com Company.

We have temporarily re-activated through a 15-day extension. The partner, howeve would need to renew.

Domeinen zijn up.
Goedemiddag,

Ik zag dat jullie via Network Solutions de domeinen weer in de lucht hebben.
Is dit gelukt zonder dat het afnemen van het domein van Xs4all naar Network Solutions hoeft te veranderen?

Alvast bedankt.
Ja dat werkt gewoon, je moet naar support en dan DNS.

Ik kreeg een vriendelijke dame die vertelde dat er wel meer mensen waren van xs4all die hadden gebeld, zonder gedoe zo 15 dagen extensie.

Edit: Onze email werkte bijna direct weer, baas ook weer gelukkig.

[Reactie gewijzigd door NowayIndustries op 28 september 2015 15:14]

Heeft dit verder geen consequenties betreffende mx records en dergelijke die bij Xs4all staan ?
Bij ons niet, de MX records verwijzen weer naar het juiste IP adres en de mail komt weer binnen.

Het is een soort van grace period van 15 dagen, voor als het even duurt als je betaling verwerkt is of dergelijk. Dus XS4ALL heeft nog even de tijd om het te regelen, al zag ik dat het wel een paar dagen duurt voor dat je je domein kunt verhuizen. Iets met een code die via de post komt? Daar moeten we maar even op letten dan.

Weet iemand overigens of de mailserver die mails accepteerde voordat we de grace period activeerden de mails alsnog op een later moment verstuurt (zodat we deze echt ontvangen)? Voor nu lijkt het erop dat onze mcaffee grant letter dit wel heeft gedaan (vanochtend vroeg van mcaffee server1 naar server2, vlak na grace period kwam deze binnen), al ligt het misschien aan de verzender hoe en of dit gebeurt.
We hoeven niks te veranderen. Afwachten wat XS4All doet.
Bedankt voor de tip. De vrouw bij NS vertelde mij dat ze mij niet kon/mocht helpen maar dat ik al de zoveelste klant van Xs4all was die belde... Blijkbaar is niet iedereen op de helpdesk zo behulpzaam of zijn ze op hun vingers getikt.
Helaas had ik er net eentje die van niks wist of deed alsof hij van niks wist...
Ja ze trappen er niet meer in nu. Te veel mensen die gebeld hebben vermoed ik. XS4All moet het probleem oplossen is hun verhaal nu. En op zich terecht.

Toppunt is hun slogan op de homepage van XS4All:
Alles-in-1 met het laagste storingspercentage van Nederland.
Zie mijn post hieronder (17.21u), het kan toch nog wel ;)
Bedankt voor de tip! heb net ook het nummer gebeld en het was zo geregeld. Nu nog 1a2 uurtjes wachten

UPDATE:
15:25 onze website wordt weer getoond (had tussen 14:30 en 14:45 gebeld)

[Reactie gewijzigd door mv.kasper op 28 september 2015 15:29]

Wacht es ff, formulieren om een domein te verhuizen? Anno 2015? Als ze daar formulieren voor nodig hebben, wat moet je dan al niet uitvoeren voor een dns wijziging?
Ik lees dat nu veel mensen uit wanhoop hun domein dan maar direct naar Network Solutions laten overzetten. Maar wat mij opvalt is hoe slecht ze deze onenigheid hebben opgelost. Vanwege een 'breach of terms' met hun reseller
  • duperen ze 1000den (?) klanten
  • vangen ze vertrouwelijke mail af en antwoorden met spam
  • kapen/suspenden ze alle domeinen
  • zijn ze onbereikbaar voor snelle support (totdat hun werkdag begint)
Dit lijkt mij wel de laatste plek waar ik mijn .com domein zou willen hosten.

Wat xs4all doet is niet erg goed, maar Network Solutions is ook verre van netjes.

Edit: en zo te zien zijn ze nog belachelijk duur ook...

[Reactie gewijzigd door WelTalle op 28 september 2015 14:12]

Het is de enige plek waar je je .com (uiteindelijk) kunt registreren, want zij beheren het TLD. Dus XS4All moet met deze partij zaken doen.

Ik denk dat het beoordelen of dit een terechte actie van Network Solutions is, we eerst maar eens de echte oorzaak moeten afwachten; een 'breach of terms' klinkt aardig serieus, en Network Solutions doet dat niet zomaar want die is zich terdege bewust van hun positie.

Voordat ze overgaan tot zo'n maatregel moet er een flinke voorgeschiedenis zijn; ik heb het zelf met een domein meegemaakt waarbij ik vergeten wat de contactgegevens op tijd opnieuw te valideren. Achteraf gezien blijk ik daar een aantal mailtjes en waarschuwingen voor gehad te hebben.
Ik dacht dat ze ook gewoon een normale registrar waren en het TLD bij ICANN ligt. Voor zover ik kan zien zijn ze net zo officieel als bijvoorbeeld Namecheap...

Kan prima dat je gelijk hebt hoor, maar verbaasd me een beetje dan.

Edit: Ah, dit verduidelijkt het:
"Although VeriSign's Network Solutions arm no longer solely handles domain registrations, the company still controls all DNS records -- contained in "zone" files -- for .com and .net domains."

[Reactie gewijzigd door WelTalle op 28 september 2015 15:06]

Network Solutions is "slechts" een ICANN-accredited registrar, en de registry ligt nu bij VeriSign (wat inmiddels al geen onderdeel van NS meer is). Als je dus bij een andere ICANN-accredited partij registreert (ik noem een Internet.bs, eNom, ...), dan heb je niets met Network Solutions te maken.
Eerst vragen dan oordelen. Voor hetzelfde geld heeft Network Solutions xs4all nu al maanden gewaarschuwd maar is de mail daar in de spam folder beland. Laten we eerst de verklaringen afwachten voordat we oordelen wie schuld is.
Een foutje kan gebeuren. Maar Network Solutions moet dan geen mailtje sturen als het al te laat is, en op een tijdstip waarop je niet kan reageren, terwijl ze wel schrijven dat er onmiddellijk actie nodig is. En Network Solutions moet geen "storings"-mails terugsturen met spam als een e-mail niet verwerkt kan worden. Geen enkele fatsoenlijke system administrator zou op dit idee komen. Het levert alleen maar extra traffic op. Het enige nut hiervan lijkt mij om als pressiemiddel te fungeren. Ik kan me geen fout van xs4all voorstellen, waarmee het gerechtvaardigd zou zijn om klanten van xs4all zo te duperen.
Network Solutions heeft de volgende mail gestuurd naar de domeinhouders:

A partner in Network Solutions' reseller program registered the domain name(s) listed below and you are listed as the primary contact on the registration record. This notice is to inform you that the domain name(s) has been deactivated because the partner's account with Network Solutions, LLC is inactive. As a result, the domain name registration(s) is currently in a "pending deletion status". Please note that when a domain name is deleted, any associated services are also deleted.

The following domain name registration(s) has been deactivated and will be deleted if action is not taken immediately:

Het zou volgens Network Solutions gaan om het volgende: xs4all has been suspended due to a breach of terms (Source: http://storingsoverzicht....tions-hosting-van-xs4all/ )
Het zou volgens Network Solutions gaan om het volgende: xs4all has been suspended due to a breach of terms
"breach of terms" klinkt ernstiger dan vergeten de rekening te betalen.

Ik hoop dat het hier niet een of ander dom juridisch conflict is. XS4All heeft in het verleden een flinke knokpartij gehad omdat ze een site over Scientology hosten waar die kerk niet zo blij mee was. De laatste jaren zien we dat er op steeds grote schaal domeinen geblokkeerd of geconfisceerd worden. De wereld en XS4All zijn sindsdien wel flink veranderd. Ik weet niet of XS4All nu nog zo op de barricades zo springen als toen maar het blijft de Nederlandse ISP van wie ik dat verwacht.
Was dus wel een conflict over of een factuur nu wel of niet al betaald was....

Ik vind niet dat een partij er dan voor mag kiezen om domeinen dan maar in quarantaine te zetten.

De dienstverlening naar de eindklanten moet gewoon doorgaan en de NetSol kan XS4ALL een deurwaarder sturen. Of zelfs een rechtszaak ervan maken. Maar de eindklant zou nimmer de dupe mogen zijn.
"due to a breach of terms"

Kan heel goed zoveel betekenen, als je creditcard gegevens zijn niet meer geldig. (omdat je periodiek een nieuwe hebt ontvangen, maar de gegevens bent vergeten door te geven).

Doorgaans stuurt Network Solutions daar tot in den treure waarschuwing e-mails over. Echter als die verzonden worden naar een mailbox die niet, of niet vaak genoeg, gelezen wordt....... (bijv door mutaties in het personeelsbestand).

Allemaal heel begrijpelijk als het een klein MKB bedrijfje betreft. Maar van XS4ALL mag je meer verwachten.

Edit: wat mij overigens verbaasd is dat het zo lang duurt. Mijn ervaring met Network Solutions is dat die gasten 24x7 telefonisch te bereiken zijn. (Dus ook op zondag). Toegegeven er zal nog het eea aan replicatie dwars zitten qua tijd, na het herstellen van het account. Echter de info die je op de site bij NetSol zelf opvraagd, zou per direct bijgewerkt moeten zijn. Het heeft nu heel erg het idee (nog minimaal 4 uur) dat ze wachten tot het aldaar 9 uur is.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 28 september 2015 11:53]

Tijd dat wij onze domeinnamen z.s.m hier weghalen. Paar maanden geleden al 3 weken moeten wachten op wijziging van spf record. Administratieve systeem lag er toen uit.

En inderdaad, alles wordt per post bevestigd. Welkom in de 21e eeuw. Dns "experimentele diensten" noemen blijf ik wonderlijk vinden.
Het is niet hun core business, en dat merk je. Ze doen het er bij, omdat dat waarschijnlijk ooit zo gegroeid is. Maar de marges die ze er op maken zijn waarschijnlijk erg laag. Ik durf geen inschatting te maken van het volume, maar ik vermoed dat dat niet te vergelijken is met partijen als OpenProvider en TransIP. Deze partijen zijn ooit begonnen als domeinboer en moeten het hebben van volume. Vandaar de lage tarieven. De aanvullende diensten moeten uiteindelijk het geld binnenhalen. Bij XS4All is dit juist andersom: die leveren verbindingen en bedrijfsmatig natuurlijk zaken als colocatie. Maar domeinen zijn een service naar klanten, omdat je niet wilt dat klanten hiervoor naar de concurrent hoeven te kijken.

Dit zijn overigens allemaal aannames, ik werk niet bij XS4All en ken ook niemand die daar werkt ;)
De nieuwe eigenaar is nu iemand met de naam "Pending Renewal or Deletion". Er is niets met de verlenging aan de hand zo te zien, maar de houder is gewoon gewijzigd naar iets dat veel verwarring kan opleveren.

De domeinstatus lijkt bij een domeinnaam waar ik momenteel naar kijk nog gewoon actief te zijn, en de verloopdatum is in de toekomst.

Iemand heeft dus foutieve houdergegevens aan die domeinnamen gehangen, en tevens andere DNS-servers gekoppeld.

Alles lijkt wel te wijzen naar Network Solutions LLC, dus hopelijk betreft het geen hack.
Is het raar als ik me afvraag waarom xs4all niet zelf de dns in beheer heeft maar dit uitbesteedt aan een buitenlandse partij?
Of op z'n minst met een Nederlands bedrijf samenwerken, je hoeft een .com toch niet bij een buitenlander te registreren inderdaad?
Ware het niet dat Network Solutions naast domain registrar ook domain registry is zoals ik in de discussie hierboven al aangaf, en verantwoordelijk is gesteld voor beheer van het .com, .net en .org TLD. En XS4All heeft dus waarschijnlijk een dispuut met de laatste partij, niet met de eerste. (Althans, een bedrijf van hun schaal zou voldoende financiele middelen moeten hebben om direct met de registry zaken te doen. Dat doen ze immers in Nederland zelf ook in geval van .NL domeinnamen - in dat laatste geval met SIDN i.p.v. NSI natuurlijk.)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 28 september 2015 12:21]

Verisign is het registry en heeft .net en .com onder beheer, .org is in beheer bij Public Interest Registry.

NetSol is niet heel veel meer dan normale domeinnaam handelboer tegenwoordig. vanaf 2003 ligt dit na een zooitje ingewikkelde verkopen en mergers grotendeels bij Verisign.
Nou, het ligt iets anders dan dat: Network Solutions is Verisign, en Verisign is Network Solutions. 15 jaar terug heeft Verisign Network Solutions gekocht (om o.a. registry te kunnen spelen) voor het leuke sommetje van maar liefst 21 miljard dollar.

Zie Wikipedia
Zie Wikipedia nogmaals, NetSol is nu van Web.com en heeft niks meer te maken met Verisign ;)
Het lijkt me dat zelfs als heb je een dispuut dat je nooit domeinen in de wacht kan zetten waarvoor al betaald is. Het is een hele kwalijke zaak.
Ik vermoed dat ze in den beginne (meer dan 20 jaar geleden) Network Solutions hadden gekozen omdat dat hét bedrijf was om een domeinnaam te registreren (veel vroege internetbedrijven zitten bij NS). En ze dat daarna nooit hadden veranderd.
Nee, ze hebben "gekozen" voor Network Solutions omdat die partij al sinds 1993, via NSF, het recht kreeg om de .com, .net en .org TLDs op het destijds piepjonge Internet te beheren ;)

Zie hierboven. Er is een verschil tussen Network Solutions "de domain registrar" en Network Solutions "de domain registry". Overigens opereren beide tegenwoordig als losse units, om concurrentievervalsing te voorkomen, maar dat zorgt inderdaad voor een hoop verwarring, al helemaal als je niet bekend bent met Internet infrastructuur en/of geschiedenis :)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 28 september 2015 12:33]

DNS beheer maakt in dit geval niets uit, de domeinnaam registratie wordt namelijk min of meer uit de actieve bekende registraties in de TLD registries geschrapt. Dat betekend dus dat ook al als aan jouw kant netjes in DNS geconfigureerd is, dat de rest van de wereld alles wat onder jouw domeinnamen hangt niet kan vinden (dat loopt namelijk via de DNS servers die bekend zijn bij de registry, en dat zijn ze op dat moment niet.).

Ben trouwens wel erg benieuwd wat de aanleiding is geweest voor Network Solutions om een administratieve "kill order" te geven voor alle domeinen die via XS4All zijn geregistreerd. Dit doe je als registry immers niet zomaar.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 28 september 2015 12:06]

Ben trouwens wel erg benieuwd wat de aanleiding is geweest voor Network Solutions om een administratieve "kill order" te geven voor alle domeinen die via XS4All zijn geregistreerd. Dit doe je als registry immers niet zomaar.
Ik ook, ik vind het zeer extreem. Als dit een bewuste actie van NS is dan hebben ze een hoop uit te leggen. Als het een foutje is, waardoor de computer heeft besloten om ze te blokkeren, ook. Zo'n ingrijpende wijziging zou handmatig bevestigd moeten worden. Ik hoop dat ze een goede verklaring hebben.
Het kan weldegelijk zijn dat de DNS gewoon door henzelf werd verzorgd maar dat in het geschil de DNS servers van de domeinen zijn veranderd.
Ik heb network solutions geprobeerd te bellen om onze domein direct bij hen te gaan hosten. Maar die zijn tot 8:00am eastern time gesloten. Ik heb het idee dat XS4all gewoon aan het wachten is totdat ze open gaan. Dit grapje kost ons momenteel miljoenen. Ik kan er wel weer een les uit halen door voortaan direct bij de .com tld houder de belangrijke domeinnamen te hosten. Als er dan een dispuut is hebben we vast zelf de rekening niet betaald.
Sowieso, met de tarieven die ze daar vragen voor een registratie :X kan je beter direct bij een deelnemer zitten zoals Gandi. een partij als TransIP is hierin ook niet heilig (zij kopen de domeinen weer in bij oa Key Systems).
Juist door wat meer te betalen verwacht je gewoon dat het goed geregeld is. We zijn al jaren, misschien wel 15 jaar klant en nooit problemen. Maar dit is duidelijk geen storing maar een 'breach of terms' met grote gevolgen. Dat maakt het zo zuur. Met een storing kan ik nog wel leven. Nou trouwens als het zo lang duurt om het op te lossen ook weer niet.
Maar dit is duidelijk geen storing maar een 'breach of terms' met grote gevolgen
Of het is een fout mbt bijvoorbeeld een datum of een ander administratieve futiliteit.

Een breach of terms communiceer je eerst wel uitgebreid over en dan ga je toch niet een partij afsluiten op zondagmiddag als er niemand bereikbaar is.

Het riekt naar de gevolgen een automatisch proces dat in in de nacht van zaterdag op zondag gedraaid heeft bij Netwerk solutions en dan kan er van alles in de registratie bij Netwerk solutions ten grondslag liggen aan het probleem.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 28 september 2015 13:29]

Je gaat er nu vanuit dat Network Solutions gelijk heeft. VS bedrijven hebben geen goed trackrecord met betrekking tot "gelijk hebben", denk aan JPMC, Enron, etc. zij proberen natuurlijk ook hun straatje schoon te vegen. (overigens kan EU er ook wat van met VW).
Misschien maar eerst even wachten tot er meer duidelijk is en niet direct uit de heup schieten, daar leidt heel Nederland al aan, wij hebben altijd heel snel ons oordeel klaar bij een minimum aan gegevens die ons vaak op het verkeerde been zetten.
Zie ook de reactie hierna, het kan makkelijk een simpele schrijffout zijn.

Overigens vind ik wel dat je niet direct moet gaan dreigen met afsluiten etc. daar is geen enkele reden voor en dat klinkt wel heel erg "administratief"..
Ik heb network solutions geprobeerd te bellen om onze domein direct bij hen te gaan hosten. Maar die zijn tot 8:00am eastern time gesloten. Ik heb het idee dat XS4all gewoon aan het wachten is totdat ze open gaan. Dit grapje kost ons momenteel miljoenen. Ik kan er wel weer een les uit halen door voortaan direct bij de .com tld houder de belangrijke domeinnamen te hosten. Als er dan een dispuut is hebben we vast zelf de rekening niet betaald.
Miljoenen? Dan beheer jij bijzonder grote sites want er zijn er niet veel die miljoenen per dag winst maken (ik denk slechts een handvol eigenlijk). En als het om zulke belangen gaat zal de verzekering van XS4ALL daar zeker voor moeten opdraaien. Ik zou dus gewoon even contact opnemen met je juridische dienst. Die sturen dan een bericht aan XS4ALL om die procedure in gang te zetten.
Dus jij hebt exact inzicht in de financiële gevolgen die deze 'storing' heeft? Knap van je.
Je zal je producten of diensten maar niet kunnen leveren. Mails over deals die kwijtraken. Reputatieschade als gevolg van geretourneerde spam. Etc. De schade is op dit moment niet eens te overzien. En dan kom jij aan met een verzekeringspotje? 8)7
Mails raak je niet kwijt die je al hebt de rest die niet aankomen krijgen een failed delivery msg terug dus kan je alsnog even na bellen of faxen (ja wordt nog steeds als backup gebruikt bij veel bedrijven)
Reputatie schade krijg je ook niet van een enkele incident want "sh*t happens" dat weet ieder bedrijf zolang het maar niet met vaste regel maat gebeurt.
Overdrijven is ook een vak.

Als je werkelijk miljoenen kwijt zou raken door wat downtime van een domein naam dan ben je gewoon achterlijk bezig met je IT.
Is zeker lullig dat dit gebeurt met XS4ALL maar het is niet een excuus wat je kan gebruiken om je bedrijfs risico's zo slecht te behandelen. Er zijn genoeg manieren om uitval te voorkomen en als je niet de juiste voorzorgsmaatregelen heb genomen aan de hand van een risico analyse omdat je voor een dubbeltje op de eerste rij wou zitten dan is het heel jammer voor je.
Mail blijft sowieso nog dagen lang op de server voordat de server het opgeeft. Dus een of twee dagen offline zorgt er niet voor dat de mail verdwijnt.
tenzij de mail niet aankomt op de bedoelde bestemming. het domein is immers niet gekoppeld meer aan de juiste mailsetver, enkel aan de autoreply server van NS.

Mail is dus enkel te gebruiken via user@ip ipv user@domain.com

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 28 september 2015 16:14]

Enkel als de mailserver een OK terug geeft (Of een error die direct returnable is zoals mailbox vol) enkel dan zou de verzendende server hem uit zijn queue halen.

Sorry maar ik heb het niet helemaal gevolgd, is dit het geval dan? Want dan is het inderdaad andere soep
mail wordt verstuurd naar een of andere vage mailserver, die een autoreply met reclame stuurt. is meermaals in de reacties te vinden.
XS4ALL levert aan bedrijven diensten met een SLA. Dus als er downtime is krijgt de klant dat vergoed.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat XS4ALL die kosten op haar beurt niet verzekerd heeft.
7.3 Voor de berekening van gebruiksafhankelijke vergoedingen is de administratie van XS4ALL doorslaggevend, behoudens door de Klant te leveren tegenbewijs.
En juist het bewijslast hiervoor brengen (opdrachtbevestiging niet aangekomen) is lastig. Daarnaast kan de opdracht een dag later en/of telefonisch als nog zijn doorgegeven. Ik denk dat XS4ALL hier enkel een vergoeding voor de "schade" van het onbereikbaar van domeinen gaat uitkeren. En dat zijn enkele euros per domein....
Stel, dit duurt één dag.
Hoeveel reputatieschade kun je nu helemaal oplopen, als je één dag niet via internet bereikbaar bent???
Het zijn niet zozeer sites maar vooral email. Opdracht bevestigingen etc. Die verdwijnen nu in limbo ergens. Alles gaat digitaal tegenwoordig en alles daarom is het overeind houden van een domeinnaam belangrijk en in de toekomst steeds belangrijker. Met een jaaromzet van 10 cijfers kost dat gewoon een hoop als je een dag uit de lucht bent. Echter houd je altijd een single point of failure als het gaat om 'administratieve problemen'.
Email is nou niet bepaald een betrouwbaar iets, gaat gelukkig in de meeste gevallen goed. Maar kan zomaar in het 100 lopen, er zitten te veel partijen er tussen, om het betrouwbaar te maken.

https://wordtothewise.com...-a-guarantee-of-delivery/
Dit grapje kost ons momenteel miljoenen
Misschien kan je beter je IP communiceren naar je klanten. Of er voor zorgen dat je op meerdere domeinen bereikbaar bent. bla.net, bla.com, bla.sucks. Dit omdat elke TLD wel eens problemen kan hebben.
Of je maakt een subdomein aan op een ander 2nd level domain dat je hebt.

Stel je hebt apenootje.com en apenootje.nl. Dan maak je een sub-domein apenootje.com.apenootje.nl aan. Of zo. Je oude www.apenootje.com wordt dan www.apenootje.com.apenootje.nl. Enzovoorts. Makkelijker te onthouden dan ip-adressen. Tijdelijk natuurlijk.
Idd, genoeg moegelijkheden welke @Magnat had kunnen treffen om de "miljoenen" schade te voorkomen.
Dat wil ik niet zeggen. Email komt niet meer aan als je een alternatieve domeinnaam gaat gebruiken. Dat helpt alleen voor mensen die normaal iets intypen of selecteren uit een menuutje.
Hou er rekening mee dat voordat je een domein vanaf xs4all kunt verhuizen je een token nodig hebt die je bij xs4all moet aanvragen. Deze wordt per post naar je verstuurd, dat duurt een aantal werkdagen!
Als dit grapje jullie echt miljoenen kost, en het probleem ligt bij xs4all, dan denk ik dat je rustig bij hun een claim neer kunt leggen.. Maar op dit moment weet je niet precies wat nu werkelijk het probleem is.. En dan ga je de volgende keer rechtstreeks registeren dan kan er ook andere problemen ontstaan..
Zo, dat gaat lekker. Als klanten straks hun domein naam kwijt zijn heeft xs4all een leuk probleempje. Wat gebeurt er met de email die nu op mail.b-io.co wordt afgeleverd??

[Reactie gewijzigd door Dick Head op 28 september 2015 11:35]

Dat hangt er vanaf hoe die mailserver omgaat met de mail die er naartoe gemikt wordt. Een kwaadwillende zou dus in theorie mail voor de domeinen kunnen afvangen. In het beste geval wordt de mail gereject (en krijgt de verzender dus vrijwel direct een bounce).
De mail server lijkt de email berichten naar alle willekeurige domeinen te accepteren...
Yup, net ook even gecheckt :X De machine geeft iig aan dat een compleet random mailbox potentieel bestaat. Da's redelijk nasty. Kan betekenen dat het bericht alsnog wordt geweigerd verder in de SMTP transactie of dat de mail weldegelijk wordt afgevangen (dmv catchall).

[Reactie gewijzigd door Jarpse op 28 september 2015 11:31]

Wij kregen hier een soort van reclame mail terug met een melding in de geest van "Domein bestaat niet" . Het grootste deel van de mail bestond echter uit reclame.

1 van onze domeinen is hier helaas ook de dupe van, we hebben gelukkig de meeste klanten kunnen inlichten.
Lijkt me sterk dat dit een probleem gaat vormen. Normaalgesproken wordt een domein, als deze verloopt, eerst in quarantaine gezet. In die tijd (volgens mij 2 weken) kan de originele klant nog z'n domein terugkrijgen (wel tegen betaling). Ik neem aan dat XS4ALL of Network Solutions deze boete gewoon betaalt en de klant z'n domein dus terugkrijgt.
Dat Pending Delete hebben ze bij de domeinnaamhouder ingevuld om je te misleiden. De status van het domein is gewoon actief.
Die raken niet kwijt, precies om die reden bestaat er een redemption period, waarbij de domeinnaam na opheffing nog niet daadwerkelijk wordt verwijderd. Alleen de recovery is niet goedkoop, dus dit gaat XS4All potentieel wel veel geld kosten. Ligt er een beetje aan of de administratieve fout bij hen ligt, of bij hun registrar.
Ach valt opzich mee. Meestal betaal je tussen de 40 en 90 dollar.
Gezien XS4ALL een bedrijf is zal ze wel een poot uitgedraaid worden, maar ook dat is aan regels gebonden; dus ik denk niet dat ze maar dan $500 kwijt zijn. En voor een groot bedrijf als XS4ALL is dat een lachertje natuurlijk. :)
Lachen! en xs4all maar reclame maken dat ze het meest betrouwbaar zijn.
Ach ja, xs4all is gewoon KNP.

Wel slim natuurlijk om de stabiliteit van xs4all uit het verleden te blijven uitbuiten.
Moet men alleen niet teveel van dit soort gevalletjes gaan krijgen.
Dan is de toegevoegde waarde van xs4all snel verdwenen, ook voor KPN en zal men ze waarschijnlijk op termijn wel opnemen in de KPN familie.

Weet niet zeker of dat kan/mag, ik had begrepen dat KPN xs4all niet mocht " uitkleden" bij de overname? Iemand daar iets meer info over? Is dat nog steeds het geval of loopt die clausule zo langzamerhand af?
XS4ALL is zeker niet "gewoon" KPN. Ze draaien een eigen intern network dat volledig afgescheiden is van het KPN-netwerk, en dat wordt ook behoorlijk duidelijk uit het verschil in kwaliteit. Voornamelijk in de Randstad, waar wegvallende TCP-connecties om de 5 minuten heel gewoon zijn bij KPN, maar XS4ALL vrijwel foutloos werkt.

Zakelijk gezien is XS4ALL inderdaad onderdeel van KPN. Op ieder ander vlak zijn ze echter (nog steeds!) totaal anders - een stabiel (hoewel niet foutloos) netwerk, fatsoenlijke modems, en klantenservice die kennis van zaken heeft.

Vanuit technisch oogpunt; ik heb op dit adres voorheen KPN FttH gehad, en daar kwam mijn "100/100" verbinding niet verder dan 80/50 op een goede dag, met voornoemde constant wegvallende verbindingen en andere ongein als constante packet loss (en uiteraard een volledig nutteloze 'klantenservice'). Het KPN-netwerk was duidelijk te zwaar beladen. Die problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen sinds een overstap naar XS4ALL.

EDIT: Hier is een voorbeeld-traceroute op XS4ALL: https://gist.github.com/joepie91/2a7d538268f45e0e0462

Geen enkel stukje KPN in te vinden, en op KPN was de latency op zijn allerminst 11ms, over hetzelfde fysieke lijntje. Als ik geluk had.

EDIT2: Overigens levert XS4ALL ook standaard native IPv6 aan alle klanten. Dat doet KPN niet.

[Reactie gewijzigd door svenslootweg op 28 september 2015 16:32]

Lachen als een boer met kiespijn ja. Het hele bedrijf ligt hier op zijn gat. Er komt geen externe mail meer binnen en iedereen is met damage control bezig (lees: klanten op de hoogte stellen etc.).

Maar verder was dit inderdaad wel de eerste reactie die de meeste mensen hier hadden. Toch niet zo betrouwbaar...
nog erger, kreeg die advertentie op deze pagina:

http://natuurpics.nl/zooi/xs4none.png
Die kerel met die baard is vast op vakantie.
yep, de beschermers van het (uw) internet
Reclame op TV is zowie zo onzin

XS4all heeft helemaal t beheer niet over transatlantische vezels.
dus die haai die kabel sloopt heeft niks te maken met xs4all.
ze kopen transit in net als alle andere providers.

KPN heeft mss paar kabel lopen tussen NL en UK, maar meer ook niet

http://www.submarinecablemap.com/

[Reactie gewijzigd door hades-2006 op 30 september 2015 11:19]

Wat ik me dus afvraag, waarom zou een Nederlands bedrijf zoals xs4all gebruik maken van een Amerikaanse domein registrar?
Er is maar één bedrijf ter wereld waar je .com, .net en .org domeinen uiteindelijk kunt registreren en dat is het Amerikaanse 'Network Solutions'. Alle andere partijen zijn tussenpersonen die op hun beurt bij Network Solutions klant zijn. XS4ALL is zo'n klant.
VeriSign is naar mijn weten al een tijdje geen onderdeel van Network Solutions meer.
Ik geloof dat er weinig bedrijven zijn in Nederland die de registrar zijn voor niet-nl-domeinen. En mogelijk zitten ze al jaren bij hen, in de tijd dat dergelijke domeinregistratie in Nederland nog niet een mogelijk was?
1 2 3 ... 6