Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties

Sony heeft een cmos-sensor ontwikkeld voor mobiele telefoons die foto's met 17,7 megapixels kan nemen, en daarnaast video kan opnemen met 120 fps. Hiervoor is technologie ontwikkeld die de beeldverwerking sneller moet maken.

Het bestaan van de 17,7-megapixel cameramodule is niet bevestigd door Sony, maar werd gepubliceerd door de Japanse zakenkrant The Nikkei, zo meldt Crunchgear. De nieuwe cmos-sensor zou een verwerkingssnelheid van 34,8Gbps hebben, doordat meerdere pixels tegelijkertijd in een signaal verwerkt kunnen worden. Deze technologie maakt de cmos-sensor vijf keer sneller dan de huidige cameramodules van Sony. Daarnaast heeft de fabrikant het elektronische circuit vernieuwd, wat voor een lager energieverbruik moet zorgen.

Sony gaat de 17,7-megapixelcamera niet alleen gebruiken voor zijn digitale fotocamera's, maar ook voor mobiele telefoons. Het is echter niet bekend welke modellen de nieuwe cameramodule ingebouwd zullen krijgen, en ook is nog onduidelijk wanneer de eerste toestellen op de markt zullen verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Een interessante ontwikkeling ware het niet dat het aantal megapixels weinig zegt over de kwaliteit van een foto. Daar spelen hele andere dingen zoals de kwaliteit van de lens, het gebruikte materiaal etc.

Een sensor alleen maakt nog geen goede camera.

[Reactie gewijzigd door Bor op 27 februari 2011 12:13]

Amen.

Je ziet ze nog steeds:
Mobieltjes met meer dan 5MP die een lullig plastic lensje hebben zonder ook maar überhaupt iets van focus.

Laat ze eens iets leuks als lens verzinnen zodat deze beeldsensor tot zijn recht kan komen.

[Reactie gewijzigd door donotwant op 27 februari 2011 12:22]

Daarom sta ik nog steeds versteld van de beeldkwaliteit van de Nokia N97 mini. Daar zit een Carl Zeiss lensje op en foto's zien er best leuk uit, voor een telefoon, dan. Ik heb 3 APS-C camera's om het mee te vergelijken, maar voor die camera's kan ik geen Carl Zeiss glas betalen :)
Je bedoelt, daar zit een lensje in dat is gecoat met een middeltje dat door Calr Zeiss is aangeleverd. Verder ben je gevallen voor de marketing prietpraat die ze door deze coating mogen voeren.
Nog erger: Het is slechts een lensje gemaakt met een recept van Carl Zeiss.
Deze kan gewoon van geperst chinees plastic zijn gemaakt.
(Aan de andere kant, kunststof kan, mits goed gebruikt, beter zijn dan slecht glas...)
Nog erger: Het is slechts een lensje gemaakt met een recept van Carl Zeiss.
Deze kan gewoon van geperst chinees plastic zijn gemaakt.
Of het goedkoop Chinees plastic mag zijn hangt af van de voorwaarden van Carl Zeiss om hun naam op te mogen gebruiken op die telefoon. De DSLR lenzen van Zeiss worden ook gemaakt in Japan door Cosina en dus niet door CZ zelf in Duitsland. Er zijn idioten die denken dat Japans glas slechter is dan Duits glas, of dat Zeiss niet in staat is om bij Cosina de kwaliteitscontrole op hetzelfde niveau te houden zoals dat was toen ze nog voornamelijk in Duitsland lenzen maakten...
Carl Zeiss lensjes maken echt een wereld van verschil. Iig op verschillende Nokia's (met en zonder).
@p0pster en daaronder: Check your facts. Carl Zeiss maakt maar weinig glas zelf. Ze leveren een ontwerp aan en controleren of het goed is uitgevoerd. Dan mag de fabrikant de naam Carl Zeiss op z'n produkt zetten. Als jij dat marketing prietpraat vind, dan zou ik toch eens heel goed kijken naar de A-mount Carl Zeiss lenzen.

Maar ik heb mijn smartphone niet gekocht vanwege de camera. Het is een leuke bijkomstigheid. Ik heb de keus uit drie echte camera's als er foto's getrokken moeten worden.
daar is al iets op uitgevonden opzet bare lensjes.
http://www.pdashop.nl/acc...nes-pda-s/htc-legend.html

ontopic: dat megapixel gedoe is leuk en aardig maar zegt idd helemaal niets over de foto kwaliteit. maar ik moet wel zeggen dat highend toestellen van nu wel een redelijk plaatje neer kunnen zetten.

productreview: HTC Desire HD Bruin review door LA-384
Desire hd tegenover een Panasonic DMC-FS25 en dan zie je toch dat de Desire HD goed uit de bus komt tegenover een compact camera. de compact camera is meestal net iets beter maar niet altijd.
daar is al iets op uitgevonden opzet bare lensjes.
http://www.pdashop.nl/acc...nes-pda-s/htc-legend.html
Als ik goed kijk dien je die lensjes op de lens van de telefoon te zetten. Je zult dan alleen nog maar meer verlies en vertekening krijgen daar het slechte lensje van de telefoon er als extra laag tussen zit.

[Reactie gewijzigd door Bor op 27 februari 2011 13:23]

Desire hd tegenover een Panasonic DMC-FS25 en dan zie je toch dat de Desire HD goed uit de bus komt tegenover een compact camera.
Dat meen je toch niet? Geen 100% crops om te vergelijken, duidelijke washed-out foto's van de DHD (zie die bovenste maar, kleurweergave is flets en volgens mij enorm veel purple fringing), vooral ideale omstandigheden waarin de verschillen altijd kleiner zullen zijn, verschrikkelijke foto's met flash, veel hogere ISO-waardes (waarbij dan wordt gezegd dat er niet meer ruis is zonder, alweer, 100% crops te tonen om dit te bewijzen). En dan is die FS25 een budgettoestel van 2 jaar oud.

Nee, sorry, dit is onzin hoor. Die foto's zijn echt nog niet goed, in mijn ogen zelfs niet "redelijk" te noemen. Goed voor verkleind gebruik op het internet, zoiets, maar niets meer dan dat.

17MP is onzin. Laat ze maar eerst focussen op degelijke 5MP-sensoren en redelijke lensjes.
Megapixels zeggen wat dat betreft ook niet alles over een sensor. Leuk hoor, 17megapixels op zo'n inieminie phone cam sensortje. Dat komt meestal de ruisproductie ook niet echt ten goede.
Hoge ruis, vaak ook hoge ruis-onderdrukking en het oplossend vermogen van een klein lensje is nu eenmaal niet meer dan enkele megapixels. Dussuh...
Leuk hoor, 17megapixels op zo'n inieminie phone cam sensortje.
Wie zegt dat het een hele kleine sensor is?
Aptina haalt pas sinds kort pixels van 1.4um en dat is op een 1/2" sensor met 14Mpixel.
1/2" is zo'n 8mm diameter. (de inch-maat slaat op de buitenkant van de oude camerabuizen)
Bij een 17Mpixel sensor van dezelfde grootte zit je dus al met kleinere pixels, laat staan met nog een kleinere sensor-diameter.
Het aantal megapixels is totaal niet het probleem bij mobieltjes, alle kwaliteit van "mobieltjes foto's" gaat verloren omdat ze onscherp zijn (beweging) omdat de camera's totaal niet licht sterk zijn en erg lange sluitertijden moeten gebruiken wil je wat zien op de foto. Ook de ISO snelheid is om te huilen, vaak gaat die tot 400 als je geluk hebt maar dan heb je ook een gigantische ruis.

Maarja, geef ze eens ongelijk, megapixels doen het goed bij de consument ;)
Het is nog maar de vraag wat de kwaliteit is van "deze beeldsensor". Meer megapixels betekent meer ruis, minder lichtopbrengst per pixel, en meer pixels die rare effecten kunnen opleveren.

Ook met de beste lens (bestaat die?) kun je baggerkwaliteit foto's maken als de sensor alleen maar veel MP heeft en verder bagger is.
Je bedoeld meer megapixels op dezelfde sensorgrote. Als de sensor zelf groter wordt is meer pixel vaak beter.

Maar goed in dit geval zijn het hele kleine sensor, ze moeten immer in een telefoon en dus is het puur marketingtechnisch leuk om weel megapixels te verkopen.
Maar goed in dit geval zijn het hele kleine sensor, ze moeten immer in een telefoon en dus is het puur marketingtechnisch leuk om weel megapixels te verkopen.
Ligt er maar net aan.
Dit soort sensoren kan prima ook een kleiner stukje van de sensor uitlezen en op deze manier dus prima digitaal zoomen.
17Mpixel foto's zijn op een PC al vrijwel onhandelbaar, laat staan op een mobiel.
Je kunt dus met goedkopere lenzen ook een behoorlijk 'zoombereik' krijgen.
Lenzen zijn in 't midden van 't beeld nog wel vrij makkelijk in een hoge resolutie te krijgen.
Blijft het probleem van slechte lichtgevoeligheid.
Laat ze eens iets leuks als lens verzinnen zodat deze beeldsensor tot zijn recht kan komen.
Mag ik dat ook doen? :P

ik zat te denken aan een systeem, waarmee je losse lenzen op je phone kan zetten, en dat er gewoon één standaard plastic lensje bij geven...
De 120 fps video modus is daarentegen wel weer een leuke optie! Dat geeft de gemiddelde persoon de mogelijk slomo filmpjes op te nemen :)
Slow motion filmpjes kun je met elke camera doen. Dat is niet meer dan een kwestie van langzaam afspelen van hetgeen is opgenomen. Waar jij op doelt zijn meer high speed opnames.
Slow motion filmpjes kun je met elke camera doen. Dat is niet meer dan een kwestie van langzaam afspelen van hetgeen is opgenomen. Waar jij op doelt zijn meer high speed opnames.
Lijkt me niet. Als je een filmpje wat met 30fps is opgenomen 10x vertraagd af gaat spelen krijg je een diashow van 3 beelden per seconde (geen "motion" meer dus). Je hebt sowieso een hogere framerate nodig voor slow motion.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 februari 2011 15:20]

Helemaal mee eens, maar dat is nog niet alles...

"...een verwerkingssnelheid van 34,8Gbps..."

Tja, en waar sla je het op? Mijn mobiel is dan binnen een seconde vol!


Nou ja, iig de maximale foto/film duur niet aan mijn accu liggen |:(
Ten eerste, gigabits
En ten tweede is de datastroom die van de sensor af komt in raw formaat (veel groter dan de uiteindelijke jpeg die je telefoon er van bakt).
34.8 gigabit is anders nog steeds 4.35 gigabyte...
Dus dat zijn foon binnen 5 seconden vol is lijkt me wel geloofwaardig, maar eerder een onderschatting, tenzij hij meer dan 20 gigabyte op zijn phone kwijt kan :P.
Ten derde, 0.001 seconde 34 Gbps is niet veel data ;)
Het aantal megapixels zegt bijna niets. Is slechts een verkooptrucje, het verschil tussen 3 en 300 megapixels zien wij op onze computerschermpjes echt niet hoor ;)


Gaat allemaal om de lensen, Nokia had vroeger de beste lensen. Iemand hier die Carl Zeiss lensen nog steeds herkent?
Volgens mij zaten die Carl Zeiss lensen ook in SonyEricssons toch? De K8** (850? weet niet meer) van een vriend van me had het.. Ik had een W800i en W810i die betere oordoppies hadden (walkman). De K series was op de camera gericht (ik geloof betere flitser, hogere resolutie, betere lensjes ook dacht ik?)
Dat weet Sony ook wel, de gewone "luie" consument niet. Megapixels zorgt voor meer verkoop, dat is het enigste wat telt voor een commerciëel bedrijf.

- Bij tv goochelen ze met HD, nu met 3D...
- Bij fotocamera's zijn het de megapixels...
- Bij muizen de onwaarschijnlijk hoge dpi resolutie (ik heb een 6 jaar oude MS intellimouse, denkt nu echt iemand dat de gewone consument tot op de pixel iets moet kunnen aanklikken...
- Bij auto's zijn het de pk's...
- Nu begint men al met eco harde schijven, ongeloofelijk...

De verkoop zou instorten moesten de mensen zich eens objectief en deftig informeren :)

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 27 februari 2011 12:42]

- Bij muizen de onwaarschijnlijk hoge dpi resolutie (ik heb een 6 jaar oude MS intellimouse, denkt nu echt iemand dat de gewone consument tot op de pixel iets moet kunnen aanklikken...
Als gamer moet ik je hier toch gedeeltelijk tegenspreken. Op 4000dpi spelen is echt wel een stuk sneller dan op 2000dpi. In het begin lijkt het misschien veel te snel, maar je hersenen wennen aan de snelheid waardoor je uiteindelijk even nauwkeurig bent. Toen ik van mijn 2000dpi muis naar men 5600dpi muis ben gegaan was er een duidelijke verbetering
sneller maar ook minder precies,
er wordt meer overshoot geproduceerd,
en het is dan ook niet verwonderlijk dat de meete pro's spelen op 1200-1600 dpi (bij shooters) meer dan dat en dan kom je je motorische imprecisie tegen...
(ook neemt de hoeveelheid jitter toe, het "trillen" van de muis en neemt vaak de max tracking per seconde af (of het aantal polls per seconde, tot zelfs input lag...)
kortom meer is bij muizen dus ook niet altijd beter,
en dus geldt een goede oude muis met 2000 dpi verslaat nog steeds een budget muis van 4000...


hoedanook 17.7 mega pixel is bizar en overkill...
en ja het zal beter verkopen maar het ergste is nog de max throughput...
wat een bizar hoog getal, voor een compact of mobiel is dat toch niet normaal meer?
34,8Gbps / 8 is 4,35 GB per seconde...
dat kan nooit kloppen, zelfs geen 1 SSD die dat bij kan houden...
iemand specs van andere sensoren hun max throughput data?
kan me nog wel voorstelle dat dit intern is en dat er daarna compressie overheen gaat en dat dat dan uiteindelijk wordt opgeslagen, maar het is wel bizar veel data...

120FPS is overigends wel erg leuk, dat kon mij viewty ook ( op zeer low res)
en daar kon je toch hele leuke filmpjes mee maken :D

[Reactie gewijzigd door freaq op 27 februari 2011 13:12]

Jaaa, een raid0 van vertex3's in je phone!!!! :P (duur telefoontje wordt dat)

Maar er wordt ook nog overheen gejpgd, en dat zorgt ook voor een fikse ruimtebesparing
Bij muizen de onwaarschijnlijk hoge dpi resolutie (ik heb een 6 jaar oude MS intellimouse, denkt nu echt iemand dat de gewone consument tot op de pixel iets moet kunnen aanklikken...
Ik moet helaas toegeven dat ik daar ook ingetrapt ben meer dan 1800 dpi heb je echt niet nodig. Misschien dat de pro gamer liever nog wat meer heeft. Maar Steelseries heeft muizen in het assortiment met 5000 dpi nou als jij zo snel kan reageren ben je echt een HEEELE GROTE jongen.
Helemaal mee eens. Zoiezo, wat moet je met zo'n hoge resolutie? En wat te denken van de digitale zoom? Dan kun je nog 17,7 megapixel foto's maken, maar ingezoomd ziet het er niet uit.
En bij telefoons vaak ook de belichting, als je te weinig belichting hebt dan komen er allemaal roze vlekken overheen. Alsof iemand in Photoshop een noise filter heeft gebruikt.
Inderdaad. Het zou veel meer voor de kwaliteit uitmaken als ze een snellere sluitertijd /reactiesnelheid (tijd tussen drukken van knop en foto = 2-3 seconden hier, met n 8 megapixel camera op de pixon) zouden regelen.

Ook moeten ze de lichtgevoeligheid verbeteren; bij donker is het echt heel lelijk, zeker zonder flits. daar zijn we ook al bij het volgende verbeterpunt aangekomen: ze gebruiken vaak een led, of dual ( :') ) led flitser terwijl xenon stukken beter resultaat oplevert.

en dan een betere lens met optische zoom.

dat maakt mij veel meer uit dan megapixels.
5-6 mp is perfect voor de meeste toepassingen, voor de zekerheid 8 als je groot gaat afdrukken maar hoger boeit niet, zeker als de rest niet klopt.

[Reactie gewijzigd door superaki op 27 februari 2011 13:14]

Nee inderdaad. naast het verkooptrucje heeft een sensor met meer dan 5 MP echt alleen maar nadelen. Je telefooncamera wordt traag als stroop, en bovendien zit je geheugenkaart veel te snel vol.
Dat laatste is natuurlijk wel weer een voordeel voor Sony, aangezien zij dan meer van die M2-dingen verkopen. Of zijn ze inmiddels wel overgestapt op MicroSD?
120Fps is niks nieuws, de LG Viewty heeft 't al.
Maar het was wel een gave functie! Zie het graag weer terug op de nieuwste mobieltjes. Je kunt er leuke dingen mee doen hehe :)
Originele reactie! Elke keer weer als er een ontwikkeling betreft camera sensoren het nieuws in komt bestaat 90 procent van de reacties uit "het aantal megapixels zegt niets over de kwaliteit". Ja dat weet iedereen op tweakers inmiddels wel!

Wat betreft de sensor vindt ik de 120 fps video wel heel erg interessant! Ik maak gebruik van een Canon EOS 5dmk2 waar ik regelmatig mee film voor school opdrachten, en had graag gezien dat ik met nog meer fps kon filmen, al is het 60fps op 720p (kan niet op de 5dmk2 wel op de 7d). Goede ontwikkeling!
Op een mobiele telefoon zit een dusdanig kleine sensor dat er amper licht opvangt. Dus er komt vooral veel ruis bij kijken. Ben benieuwd hoe ze dat effectief gaan wegwerken.
Lol ook zo voorspelbaar dat dit weer een van de eerste reacties zou zijn. Klopt natuurlijk wel maar altijd wanneer tweakers iets post over MP en mobieltjes is dit de eerste reactie die erop komt.
Zolang de lenzen niet worden verbeterd zul je nog steeds niks hebben aan >5-8MP. En een betere lens staat gelijk aan een dikkere telefoon, en dit wil weer niemand..
Als ze nu eens beginnen met glazen lenzen, heb je al een enorme kwaliteits vooruitgang.
Niet eens perse dikker of groter (of duurder!?!?!? m.a.w. why the hell doen ze het niet?)
Als Tweakers nou eens alleen commentaar gaven op zaken waar ze verstand van hebben. Dát zou nou eens een enorme kwaliteits vooruitgang leveren!

Glazen lenzen zijn voor dit segment helemaal niet beter dan plastic. Sterker, plastic is juist beter omdat je daarmee makkelijker asferen kunt maken, hetgeen belangrijk is wanneer je maar weinig ruimte hebt, en niet een 10 elementen objectief kunt gebruiken.
Dat kunnen ze dat toch op de markt brengen als een camera waar je mee kunt bellen? ipv die eindeloze serie telefoons waar je crappy foto's mee maakt?
Volgens mij was er al zoiets... Ben ff het merk en type kwijt.
Ik heb al heel veel Sony telefoons versleten, en ik moet zeggen dat met de tijd de camera´s alleen maar slechter zijn geworden. De beste camera zat nog altijd in mijn oude, trouwe k800i! en dat was 3,2MP :9 Laat ze eerst maar eens kijken of ze de lenzen/sensor kunnen verbeteren, en dat in een dunne smartphone zien te krijgen - voor ze met de slechte verkooptruc van 17MP komen.
Ik heb ook heel veel sony ericsson (SE) toestellen versleten, maar ik kan je garanderen dat m'n SE satio (laatste cam-phone van SE) duidelijk betere foto's maakt in vergelijking tot m'n oude K800i en K850i. De satio heeft 12.1 megapixel, ruim 3 keer zoveel als de K800i dus en maakt duidelijk betere foto's, met betere kleuren, in vergelijking met de K800i zijn de kleuren namelijk veel minder flets. Hier enkele photo samples van de satio: http://blogs.sonyericsson...cs-from-the-latest-weeks/ en http://mobilementalism.co...amera-phone-in-the-world/

In beginsel zou je dus inderdaad denken dat meer megapixels per definitie gelijk staat aan slechtere foto's, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Ze hebben namelijk een nieuwe sensor ontwikkeld, die dus betere prestaties moet leveren, en Sony kennende weten ze wel waar ze mee bezig zijn, zo wordt bijv. in de nikon D90 ook een Sony sensor gebruikt.... Zie hier: http://nikonrumors.com/20...c-sensors.aspx#more-12552 Natuurlijk maakt nikon wel enkele aanpassingen.

Ik heb de satio nu al een tijdje, dus laten ze maar snel komen met de echte opvolger met deze nieuwe sensor. Alhoewel de komende Xperia Arc ook een goede sensor (exmor R for mobile) heeft....
mega pixels maakt niks uit voor de kleuren en duidelijkheid, dat heeft dus met de lens te maken. Heb nog een Nikon coolpix 950 (1998 geloof ik) liggen die maakt mooie foto's, maar slechts 2.1 megapixel, dan kun je de foto's niet op a4 afdrukken.
Dus telefoons gaan er meer zoals dit uitzien?
De MP race is belachelijk. Zolang er geen goed glas voor de sensor zit heeft het geen enkel nut, en daarnaast zal er ongetwijfeld knap veel ruis zijn. Die sensor beslaat slecht enkele vierkante millimeters!
Grootste nadeel, mensen gaan hun vakantie alleen met de telefoon fotograferen (zie je nu al vaak) en komen er later achter dat ze toch beter hun mik 'n druk of DSLR hadden mee kunnen nemen...
Jij snapt het helemaal!
Iedere gemiddelde amateur fotograaf zal begrijpen dat het aantal MP's helemaal niets zegt over de kwaliteit van de foto.
Investeren in een betere lens zou veel meer bijdragen dan een paar MP's aan de sensor toe te voegen. Maar ja, dat hebben fabrikanten als Sony niet goed begrepen.

Vreemd wel, want Sony maakt ook echt wel redelijk goede digitale camera's. (en lenzen)
Het gros van de Tweakers heeft er nog minder verstand van dan de fabrikanten....

Investeren in een betere lens doet vrijwel niets bij telefoons. Door de enorm kleine pupil, ben je bijna gelijk diffractie gelimiteerd.... Op dat moment wordt je begrensd door de fysica van het licht, en niet de kwaliteit van de lens. Zonder grotere lens en sensor, valt er weinig aan te verbeteren.

Die MP's zijn uiteraard alleen marketing... Krijg je een nog gedetailleerdere diffractie spot. ;)
17,7MP, daar gaan we allemaal gelukkiger van worden! :X
Die 120fps is dan wel weer leuk (mits op minimaal 720p), kun je je filmpje toch 4x vertraagd afspelen zonder verlies en dat geeft altijd mooie beelden (zie het extreem: TimeWarp). Dat het minder energie verbruikt is ook mooi meegenomen, al denk ik niet dat de sensor de grootste verbruiker is?
Ik denk dat die 120fps interlaced is... Dus 60fps full-frame.
Waar bij compact camera's de megapixel-waanzin eindelijk plaats heeft gemaakt voor minder/gelijk aantal pixels met een grotere sensor, is dat blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen tot de fooncam industrie. En de gebruikers.
Het 'meer is beter' principe is absolute nonsens.

M'n iPhone 3GS cam? Volledig onbruikbaar als het licht minder is. En die heeft dan nog een bescheiden aantal pixels...

Wil je goede foto's?
Koop een camera.
iPhone 4 schiet redelijke foto's (vakantie) de 3GS die ik ook heb is een absoluut drama ook overdag.
Ik snap niet waarom er steeds maar weer tijd en geld wordt geinvesteerd in het steeds maar weer opvoeren van het aantal megapixels. Spendeer dat geld liever aan het verbeteren van lenzen. Ik wil met m'n mobieltje foto's kunnen nemen in situaties waarin het niet fel verlicht is. Foto's met 17,7 megapixel aan ruis boeien me niet zo. :/
Je kunt op deze weg meer geld uit de consument kloppen. Bovendien is het makkelijker om aan de doorsnee consument een 17 MP telefoon te verkopen dan een 8MP met een betere lens/sensor. De meesten zullen het toch niet snappen en puur op de MP cijfers afgaan.
Ja leuk al die megapixels maar zonder een goede lens heb je er weinig aan. Zover ik weet kan het zelfs nadelig zijn om teveel megapixels te hebben mij een matige lens.

Maar goed als ik om mij heen kijk beoordeelt 95% van de consumenten de camerafunctie nog altijd op het aantal megapixels dus het zal de verkopen vast goed doen.
Wat moet je dan voor SD kaart erin stoppen? 32 GB classe 10 als je met 120 fps op 720 wilt opnemen? Ik heb liever dat ze minder pixels, maar betere (compacte) lenzen ontwikkelen..
7MP voor een camera is voor de gewone consument best wel genoeg. Dus ook op een telefoon. Maar de sensoren worden echt beter. In smartphones kun je nu (overdag) hele leuke foto's maken waardoor je, als je even weg gaat, niet perse je camera mee hoeft te nemen.
Een compacte lens is vrijwel onmogelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True