HTC Desire HD Bruin Review

LA-384 30 november 2010, 17.451 views

HTC Desire HD Bruin

Pluspunten

• Het beeldscherm (grootte en kleurweergave)
  • Functionaliteit en gebruiksgemak
  • De camera
  • Android OS
  • Zeer goede hardware

Minpunten

• Het geluid
  • Het accu-verbruik

Inleiding en reden tot aankoop:
Enkele weken geleden kreeg ik van mijn provider het bericht dat mijn abonnement “bijna” zou verlopen. Ondanks dat ik bijna 2 jaar plezier van mijn LG Renoir heb gehad, vond ik het toch fijn dat ik een nieuwe telefoon mocht uitzoeken. Na wat rondneuzen op internet viel mijn oog in eerste instantie op de Samsung Galaxy i9000. Deze was al een tijdje op de markt, dus er was al vrij veel over geschreven. Hij kreeg ook vele goede beoordelingen in reviews en de specificaties spraken mij wel aan. Op dat moment adviseerde iemand mij om me eens te gaan verdiepen in de HTC Desire HD. Er was wel informatie over de telefoon te vinden, maar geen echt bruikbare reviews. Wat bleek, de telefoon was nog niet op de markt. In vrijwel alle opzichten overtroffen de specificaties van de Desire HD, die van de Galaxy i9000. Voor mij reden genoeg om nog even met een aankoop te wachten. Een paar dagen (en veel google werk) later, had ik mezelf eigenlijk al overtuigd om voor de Desire HD te gaan. Met name de vormgeving, het mega grote scherm en de aanwezige hardware gaven voor mij de doorslag. In alle euforie heb ik dan ook gauw genoeg een online bestelling gedaan.
Toevalligerwijs waren op dat moment net de eerste modellen in Nederland gearriveerd. Helaas viel ik net buiten de boot, waardoor ik toch nog 4 weken op mijn telefoon heb moeten wachten. Deze vier weken duurde lang en na het lezen van de eerste reviews (en de aanwezige problemen met o.a. het batterijklepje en de gezichts-sensor) sloeg de twijfel al snel toe. In de hoop dat HTC deze problemen gauw genoeg zou oplossen, heb ik de aankoop niet geannuleerd, waardoor ik nu sinds een week officieel eigenaar ben van de HTC Desire HD.

De verpakking:
De verpakking viel mij in eerste instantie wat tegen. Eigenlijk is dat geen goede verwoording; Ik had in eerste instantie een grotere verpakking verwacht, met veel toeters en bellen. En dat is duidelijk niet het geval. Eigenlijk passen alle accessoires precies in het doosje, zodat er nauwelijks ruimte wordt opgevuld met lucht of tempex. Toevallig heb ik alle verpakkingen van mijn oude telefoons bewaard en het lijkt een trend om het formaat van de verpakking steeds verder te verkleinen.

De accessoires:
De HTC Desire HD komt met een, op het eerste gezicht, beperkt aantal accessoires. Had je bij de oudere telefoons vaak verschillende kabeltjes voor verschillende doeleinden. Nu lijken ze toch in te zien dat “Less = More”. Er zit 1 kabeltje bij welke van micro-usb naar usb gaat. Verder zit er een adapter voor in het stopcontact bij, met een usb-ingang. Ook zit er een setje “oortjes” bij. De papieren accessoires bestaan uit een beknopte handleiding en veiligheidsvoorschriften, beide in 3 talen (Nederlands, Engels en Frans), garantievoorwaarden in verschillende talen waaronder Nederlands en Engels en een boekje met informatie over hoe je HTC telefonisch kunt bereiken. De beknopte handleiding is handig om even te lezen; zo weet je in elk geval dat de batterij er even uit moet om het plastic van de contactpunten af te halen (iets waar ik pas na 1 uur tevergeefs opladen achter kwam).

De uiterlijke kenmerken:
Met zijn 123x68x12mm is de telefoon vrij fors van formaat. Ondanks dat, voelt hij niet té groot aan. Met zijn 164 gram, hoort hij ook niet bepaald in de categorie vedergewichten. Door zijn gewicht voelt het wel allemaal erg solide aan. De combinatie van kleuren en materialen van de behuizing, geven de telefoon een redelijk prestigieuze uitstraling. Helaas sluit niet alles naadloos aan, maar het is niet dermate storend dat je er bij wijze van je handen aan openhaalt. Na opnieuw geprobeerd te hebben, zit het onderste klepje nu wel goed en sluit het naadloos aan op de telefoon. Daarnaast zitten alle klepjes goed vast, iets wat bij de eerste batch niet geval bleek te zijn. Zoals ook bekend steekt de camera aan de achterkant uit, waardoor de telefoon onstabiel zou zijn wanneer deze op een vlakke ondergrond zou liggen. Dit klopt eigenlijk wel, maar het is niet dermate onstabiel dat de telefoon onbruikbaar zou worden. Aan de andere kant hangt het vooral van de gebruiker af of dit storend zou zijn. Ikzelf heb de telefoon vrijwel altijd in de hand, als ik deze gebruik. Op de foto’s hieronder kun je de afwerking het beste zelf beoordelen. Ik heb ook wat foto’s toegevoegd om een beter beeld te krijgen van het formaat van de telefoon. De batterij op de foto is overigens een AA batterij.

In tegenstelling tot wat de onderstaande foto doet vermoeden, is het wel mogelijk om alles naadloos aan te sluiten
http://i55.tinypic.com/2lj298i.jpg http://i53.tinypic.com/s5acys.jpg

De camera en foto’s:
De lens van de camera zit aan de achterzijde van de telefoon en is voorzien van een rubberen ring welke waarschijnlijk dient als bescherming. Het gebrek van een apart kapje is zowel een voordeel als een nadeel. Bij de LG Renoir kon ik het beschermklepje opendraaien, waarmee direct de camera functie werd geactiveerd. Het nadeel van dit klepje was dat het een bewegend onderdeel is en we weten allemaal dat bewegende onderdelen onderhevig zijn aan slijtage en daarmee gevoeliger zijn voor gebreken. Het voordeel bij de HTC is dus het ontbreken van een bewegend onderdeel, het nadeel is dat de lens niet maximaal beschermd is; zowel van krassen, stof als vette vingers.

De camera heeft een dual LED flitser, wat zorgt voor een enorme lichtopbrengst. Dit werkt overigens ook zeer goed als zaklamp (één van de standaard apps op de telefoon).

De 8 megapixel camera van de Desire HD heb ik vergeleken met een 12megapixel camera van Panasonic (Panasonic DMC-FS25). Ik heb de camera’s op 6 punten met elkaar vergeleken;
1. goede belichting omgevingsfoto (buitenshuis)
2. goede belichting “macro” foto (buitenshuis)
3. redelijke belichting normale foto (binnenshuis)
4. slechte belichting dichtbij object zonder flits
5. slechte belichting dichtbij object met flits
6. slechte belichting ver van object met flits

De vergelijkingsfoto’s zijn vanuit hetzelfde standpunt genomen en iets in grootte aangepast om het beeld zo gelijk mogelijk te krijgen.

De omgevingsfoto bij goede belichting ziet er in eerste instantie indrukwekkend uit. De kleuren zijn erg mooi en natuurlijk. Wanneer de foto vergeleken wordt met de Panasonic, blijkt dat het allemaal nog net wat beter kan, maar wanneer de foto an sich wordt bekeken, ziet het er mooi uit.

Op de computer blijkt echter wel dat de scherpte bij Desire HD aanzienlijk minder is. Ik denk niet dat dit geheel te wijten is aan de 8mpixel t.o.v. de 12mpixel. Wanneer de foto verkleind wordt, en de scherpte een minder belangrijke rol speelt, hou je een fantastische foto over.

Bij de “macro” foto, gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar de Desire HD. Duidelijk is wel, dat met name de groene kleuren wat minder groen zijn dan bij de Panasonic. Een zeer sterk punt wat nu naar voren komt is de autofocus. Deze werkt eigenlijk subliem. Terwijl je het object tevoorschijn haalt, is de camera al bezig met focussen. Vaak wordt direct het juiste focuspunt gekozen, maar je kunt ook met je vinger de plek aanraken waarop gefocused moet worden. Het werkt allemaal zeer snel en nauwkeurig.

Bij een redelijke belichting is duidelijk te zien dat het contrast van de Desire HD groter is dan dat van de Panasonic. Hierdoor wordt alles wat meer uitgesproken. In sommige gevallen zal dit een voordeel zijn, in andere gevallen juist een nadeel.

Onder slechte lichtomstandigheden weet de Desire HD net wat meer op het beeld te toveren. Hij heeft hier echter wel een ISO-waarde van niet minder dan 1544 voor nodig. Dit vergeleken met de Panasonic welke hier een ISO-waarde van 400 kiest. Je zou verwachten dat de Desire HD dus meer korrel zou vertonen. Bij de gemaakte foto blijkt echter dat dit niet zo is.

Als ik de flits er bij haal, valt eigenlijk meteen op dat alles erg groen oogt. Waar dit precies door komt is mij onduidelijk. De flits zelf is helder wit en voorheen heeft de Desire HD al aangetoond dat er juist wat in het groene spectrum ontbreekt. Ondanks dat doet de scherpte van de foto niet onder voor de Panasonic. Waarschijnlijk wordt hier dus het hogere contrast in positieve zin gebruikt.

Als we vervolgens een meter of 2 verder van het object gaan staan, blijkt al snel dat er snel op scherpte ingeboet moet worden. De ISO-waarde gaat bij de Desire HD van 300 naar 900, dat terwijl de Panasonic het af kan met een waarde van “slechts” 200, ongeacht de afstand tot het object.

De camera van de Desire HD maakt mijns inziens goede tot zeer goede foto’s wanneer het object zich op relatief korte afstand van de camera bevindt (<2 meter). De kwaliteit gaat sterk achteruit naarmate de afstand tot het object groter wordt. Jammer is ook de groene verkleuring door de flits.

De camera kent ook verschillende instellingen. Op het scherm worden verschillende basis-opties getoond; aan de ene kant bevindt zich een zoom-bar aan de andere kant zitten 5 knoppen. Bovenaan het venster wordt na elke gemaakte foto het resterend aantal foto’s getoond, zodat je weet waneer het geheugenkaartje vol zit. De flitsinstellingen zijn vanzelfsprekend; aan, uit of automatisch.

Je kunt redelijk wat effecten toepassen op je fotos, namelijk; vervorming, vignet, velddiepte, klassiek, klassiek warm, klassiek koud, grijstinten, sepia, negatief, solariseren, schakeringen red en aquarel. Onder de juiste omstandigheden kunnen deze effecten een leuke toevoeging zijn op foto’s.

Via de menu-knop komen nog een aantal instellingen tevoorschijn namelijk; zelfportret, zelf-timer, beeldaanpassingen1, witbalans2, resolutie3, ISO, breedbeeld, foto’s geotaggen, autofocus, gezichtsdetectie, sluitergeluid, raster en standaardwaarden.

1. – instellingen voor scherpte, verzadiging, contrast, belichting
2. – auto, gloeilamp, fluorescerend, daglicht, bewolkt
3. – 8m, 5m, 3m, 1m, klein (640x384)

Wat mij betreft zijn dit nogal wat instellingen die mogelijk kunnen bijdragen aan kwalitatief betere foto’s. Zeker als je bedenkt dat we het hier over een telefoon-camera hebben.

De camera en video:
De Desire HD heeft de mogelijkheid om video op HD-ready kwaliteit op te nemen. Dat wil zeggen een resolutie van 1280x720 pixels. De video-bestanden worden opgeslagen als .3gp bestand. Bij de maximale resolutie moet je rekening houden met een bestandsgrootte van ongeveer 1mb per seconde. Net als bij de foto-functie wordt ook hier het resterend aantal minuten weergegeven in de rechterbovenhoek. Leuk is ook dat je live kunt focussen op een object. Door tijdens de opname te tikken op het scherm zal de lens op dit punt scherpstellen.

Ook de videofunctie kent verschillende effecten en instellingen. Qua effecten heb je de keuze tussen; grijstinten, sepia, negatief, solariseren, schakeringen red en aquarel. Het menu kent verder de opties; beeldaanpassingen1, witbalans2, videokwaliteit3, opnemen met geluid, sluitergeluid en standaardwaarden.

1. – belichting, contrast, verzadiging
2. – auto, gloeilamp, fluorescerend, daglicht, bewolkt
3. – HD 720P, breedbeeld (800x480), hoog (640x480), laag (320x240), MMS (174x144), online (HD 10 minuten), online (hoog 10 minuten). De laatste 2 zijn waarschijnlijk toegevoegd met youtube in het achterhoofd, tot voor kort was de maximale videolengte daar namelijk 10 minuten.

Het scherm:
Het scherm van de Desire HD is van een groot formaat (4.3”) en kent een resolutie die eigenlijk gewoon gelijk staat aan de tijd van de analoge tv met diepe beeldbuizen, namelijk 800x480 pixels. Dit maakt dat er veel informatie op het scherm getoverd kan worden en ook nog in een leesbaar formaat. Standaard staat het scherm nogal helder ingesteld, verstandig is om dit wat terug te draaien (mijne staat nu op 35%) zodat de accu wat bespaard wordt.

De kleurweergave is zeer mooi. Ik heb hier echter geen vergelijkingsmateriaal voor en kan slechts afgaan op mijn eigen indrukken. Ik weet ook geen goede manier om de kwaliteit van het scherm te tonen. Ondanks dat het een vertekend beeld geeft, heb ik toch een foto gemaakt van het scherm. De afbeelding op het scherm is met de Desire HD camera gemaakt.

Op een zonnige dag kan het wat lastig zijn om duidelijk te zien wat er op het scherm staat; het reflecteert namelijk enorm. Dit probleem kan enigszins beperkt worden door de helderheid van het scherm te verhogen en door de telefoon zoveel mogelijk uit direct zonlicht te houden.

Bediening:
De desire hd maakt gebruik van een multitouch scherm. Verder heeft de telefoon 4 drukgevoelige aanraakgevoelige knoppen aan de onderzijde, volume knoppen aan de linker zijde en de aan/uit knop aan de bovenzijde. De “home” knop zorgt ervoor dat je direct vanuit elke locatie terug kunt naar het hoofdscherm. Het programma blijft op de achtergrond actief, door vervolgens de home-knop enkele tellen ingedrukt te houden, krijg je een overzicht van de 8 meest recent geopende apps. Via de menuknop komen er verschillende opties tevoorschijn. In het hoofdscherm geeft het je snel toegang tot je geïnstalleerde applicaties en instellingen. Ook kun je hier je achtergrond, beltoon en het uiterlijk van het hoofdscherm aanpassen. In applicaties geeft de menu-knop meestal extra functies, vergelijkbaar met de rechtermuisknop en/of functies in de menubalk bij windows. Vervolgens heb je de “terug-toets”. De werking van deze toets is vanzelfsprekend, je gaat 1 stap terug. De meest rechtertoets is de zoektoets. Dit is op zich wel een welkome aanvulling. Via de zoektoets kun je namelijk een zoekopdracht doen in vrijwel de hele telefoon. Van e-mail tot bestandsnaam, van applicatie tot internet locatie, als een kernwoord ergens in voorkomt wordt het weergegeven.

Het hoofdscherm kent 7 “gebieden” welke je naar eigen inzicht kunt indelen met applicaties of snelkoppelingen. Elk gebied is ingedeeld in 16 velden. Veel applicaties/snelkoppelingen gebruiken een veld van slechts 1x1, waardoor er dus maximaal 16 op het beeld passen. Je kunt tussen de gebieden navigeren door met je vinger naar links of rechts te slepen. In beide richtingen tref je 3 gebieden aan, waardoor het totaal dus uitkomt op 7 gebieden. Je kunt de belangrijkste snelkoppelingen bijvoorbeeld in het middelste scherm zetten en handige apps in de schermen direct hiernaast. Op deze manier is alles snel en makkelijk toegankelijk en hoef je niet eindeloos door alle menu’s te navigeren.

Onderaan het scherm worden nog eens 3 toetsen geprojecteerd. De linkertoets (eject) geeft je een overzicht van (en toegang tot) alle geïnstalleerde applicaties. De middelste is toets (telefoon) opent de telefoonfunctie en de rechtertoets (schilderspalet) brengt je naar de opties voor het uiterlijk van je hoofdscherm.

Bovenaan het scherm wordt een informatiebalk geprojecteerd. Deze kun je naar beneden trekken voor een uitgebreider overzicht. In de informatiebalk wordt o.a. de tijd, signaalsterkte, accusterkte en meldingen van e-mail/sms berichten, gemiste oproepen, agendapunten, etc. weergegeven.

Applicaties kunnen makkelijk worden toegevoegd aan het hoofdscherm door middel van de rechtertoets (palet). Applicaties verwijderen doe je door je vinger een paar tellen op de snelkoppeling van de betreffende applicatie te houden en vervolgens de applicatie naar de prullenbak te slepen.

Het toetsenbord:
Het toetsenbord is in verticale positie wat aan de smalle kant, waardoor je vaak net niet de goede letter intypt. Gelukkig staat de software-techniek niet stil en kent de desire-hd een slimmere vorm van t9. Ook wanneer een verkeerde letter wordt ingetoetst geeft de telefoon suggesties voor woorden die je mogelijk bedoeld. Eigenlijk hoef je alleen maar in de buurt van de letter te zitten en de telefoon maakt er zelf een bestaand woord van. Dit werkt zowel positief als negatief. Soms stelt de telefoon een ander woord voor, dan wat je eigenlijk wilde typen. Als je dan typt zonder te kijken naar wat er gebeurd in het typveld, kon de zin wel eens heel anders gaan dan gepland, aangezien bij het gebruik van de spatie, het voorgestelde woord automatisch geplaatst wordt.

Geluidsopname en geluidsweergave:
Om de opnamekwaliteit te testen heb ik de Desire HD ergens op een kast in de woonkamer gelegd en een fragment van een gesprek opgenomen. De tv stond aan op een afstand van 5 meter. Het gesprek vond plaats op een afstand van 2 meter.

Bij deze test was het onmogelijk om het gesprek te volgen. Soms hoorde je een woord van het gesprek, soms een woord van de film op tv, maar meestal hoorde je een schel gebral, vergelijkbaar met een grote groep mensen.

Een tweede test was ook een opname van een gesprek, dit keer zonder achtergrond geluiden. Het gesprek vond plaats op een afstand van 1 tot 2 meter. Ook nu was het geluid vrij schel, maar het gesprek was wel te volgen.

Mijns inziens heeft de microfoon onvoldoende kwaliteit om een gesprek goed op te nemen. Een gesprek tussen 2 personen op relatief korte afstand is te doen, maar een vergadering wordt een onmogelijke opgave.

Voor de geluidsweergave heb ik een paar liedjes op de telefoon gezet in variërende kwaliteit. Het gaat om;
- Zach Hemsey – Mind Heist
- Whisker Twister – Hit me
- Thunderclaps – Judgement Day
- E.S. Posthumus – Pompeii
- E.S. Posthumus – Ulaid

Het eerste wat opvalt is het beperkte volume. Zelfs op maximaal volume komt er niet bijzonder veel geluid uit de telefoon. Het is luid genoeg voor een rustige omgeving, maar daar is ook alles mee gezegd. In de kantine, bar of andere drukke omgeving een liedje laten horen aan je vrienden zit er niet in.

Ook nu is de geluidsweergave erg schel. Natuurlijk kun je niet veel verwachten van zo’n kleine speaker (welke overigens aan de achterzijde zit), maar het heeft totaal geen “body”. De basstonen klinken als een ballon die losgelaten wordt en leegloopt. De telefoon heeft wel de optie tot Dolby Mobile. Dit maakt het allemaal iets minder schel, maar nog niet voldoende.

De speakers van de telefoon zijn goed genoeg voor de ringtone, maar meer moet je er ook niet mee willen eigenlijk.

Bij de telefoon zit ook een setje oordopjes. De kabel hiervan is ongeveer 90cm tot aan de splitsing en dan nog eens 30cm tot aan de oortjes zelf. Op de splitsing zitten een paar knoppen voor het spoelen/skippen van tracks en voor het pauzeren en aannemen van een inkomend telefoongesprek.

De geluidsweergave van de oortjes is een aanzienlijke verbetering t.o.v. de telefoon-speaker. Ook het volume is een stuk beter geregeld met de oortjes. Zelfs in een luidruchtige omgeving hoeft het volume niet op max. om toch muziek te kunnen luisteren. Met de oortjes komen ook een aantal nieuwe opties beschikbaar ter “verbetering” van de geluidsweergave. Men kan kiezen tussen de bekende presets, 13 in totaal. Het geluid klinkt een stuk voller, zeker met de juiste preset. Persoonlijk geeft de Dolby Mobile optie geen verbetering wanneer gebruik gemaakt wordt van de oortjes.

Het geluid met de meegeleverde oortjes is voldoende. Het is zeker niet de kwaliteit van mijn oudere sony ericsson W850i (walkmanphone), maar wel vergelijkbaar met die van de LG Renoir. Het verschil in kwaliteit tussen de liedjes is ook duidelijk te horen; 320kbit klinkt aanzienlijk beter dan 192kbit. De pasvorm van de oortjes valt me ook alleszins mee.

De accu:
Over de accu kan ik redelijk kort zijn. Het wordt eigenlijk wel in elke review gezegd; de accu is gewoon niet toereikend. Mensen die eigenlijk alles op hun telefoon doen kan ik adviseren om ten alle tijden de usb-kabel en adapter bij te hebben. Mensen die veel in de auto zitten kunnen daar zo’n adapter voor de sigaretten-aansteker aan toevoegen. Bij normaal gebruik kan de telefoon het wel tot de avond redden, maar dan zal hij toch gauw genoeg weer aan de oplader moeten. Het terugdringen van de schermhelderheid en het beperken van de connectiemogelijkheden (wifi, gps) hebben een positieve bijdrage aan het accugebruik, maar dit zal geen wonderen verrichten.

Ik zie vaker de opmerking dat HTC beter voor een 1500mAh had kunnen gaan ipv de nu gebruikte 1230mAh. Ik ben niet zo bekend met accu’s en hun vermogen, maar wiskundig gezien zou het slechts een paar uur gebruikstijd opleveren. Iets wat mijns inziens nog altijd onder de maat zou zijn.

Update betreffende de accu:
Na een paar laadsessies wordt de accu wat beter. Op dit moment houdt de accu het zo'n 20 - 25 uur vol bij normaal telefoongebruik. Aangezien het mijn eerste smartphone is, vind ik de accu nogal tegenvallen, maar schijnbaar is dit gebruikelijk voor smartphones. Voor een smartphone zou de accu dus 4* scoren, voor een telefoon in het algemeen vind ik 3* voldoende.

Het scherm en de processor zijn waarschijnlijk de belangrijkste energievreters. Wanneer de Desire HD geroot is, kan de app Setcpu geïnstalleerd worden. Hiermee kun je de cpu onderklokken, zodat deze idle minder energie zal gebruiken, wat de accuduur ten goede komt.

Algemeen gebruiksgemak:
Aangezien we het over een Android telefoon hebben is dit kopje wat moeilijker te beoordelen. Dankzij Android (en diens apps) zijn er legio mogelijkheden voor de telefoon. Maar deze mogelijkheden gelden eigenlijk voor elke Android telefoon, waardoor het niet langer uniek is.

Ik kan wel zeggen dat de telefoon retesnel werkt. Ik heb tot nu toe nog geen enkele vorm van lag ondervonden en ik werk niet bepaald traag als het om navigeren gaat. De zoekfunctie op de telefoon is een zeer welkome aanvulling, waardoor het vinden van dingen nóg sneller kan gaan.

De indeling van de menu’s is vanzelfsprekend en binnen een paar uur tot een paar dagen heb je het volledig onder de knie.

Het scherm van Desire HD reageert bijna vlekkeloos. Soms hoef je het nauwelijks aan te raken voor een reactie, maar het komt ook sporadisch voor dat hij een aanraakbeweging niet of niet goed registreert.

Mensen zonder wifi hebben ook de mogelijkheid om internet via de usb-aansluiting via de computer te gebruiken. Dit is handig voor grote hoeveelheden data. Tijdens het downloaden wordt de telefoon ook direct opgeladen, zodat je niet bang hoeft te zijn dat de accu leegraakt zonder dat je het in de gaten hebt.

HTC-Sense.com heb ik nog niet uitgeprobeerd, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik heb wel gezien dat er apps bestaan die dezelfde mogelijkheden hebben (het tracken van de telefoon via gps, het uitschakelen van de telefoon op afstand, het op afstand een signaal laten geven, etc.)

Bereikbaarheid:
Over de bereikbaarheid zal ik kort zijn. Zoals bijna alle telefoons van tegenwoordig heeft de Desire HD de mogelijkheden tussen verschillende signalen en bandbreedtes. Wifi, Bluetooth, GPS, het zit er allemaal op en kan makkelijk aan en uitgeschakeld worden.

Zelf woon ik in een klein dorp, zo’n 7km van de bewoonde wereld. Het bereik is hier altijd moeizaam. Buiten en op de bovenverdieping krijg ik meestal 2 tot 3 van de 4 streepjes. Op de begane grond en in de kelder duikt de verbinding vaak naar 1 streepje of valt compleet weg.

Dit probleem heb ik tot nu toe met elke telefoon gehad en hier kan ik de Desire HD eigenlijk niet op afschrijven.

Hardware en opslag:
De Desire HD maakt gebruik van de Qualcomm QSD 8255 1 GHz processor. Verder heeft het de beschikking tot 768mb werkgeheugen, 4mb flash en tot 32gb opslag via micro-sd (standaard 8gb meegeleverd). Dit maakt hem een van de snelste, zoniet dé snelste android telefoon van dit moment. Dat is ook duidelijk terug te zien in het gebruik.

Hieronder volgen een aantal benchmark scores ter vergelijking. Ik heb leentjebuur gespeeld bij onze vrienden van Anandtech. www.anandtech.com

De volgende benchmarks zijn uitgevoerd:
- Quadrant; Dit test de CPU, I/O en 3D graphics
- Neocore; Dit test de OpenGL-ES 1.1 graphics
- Linpack; Dit test de CPU
- Rightwave Browsermark; Dit test de browser op Java en HTML gebruik
- Sunspider Javascript; Dit test puur de Javascript functionaliteit

Voor de duidelijkheid: In de plaatjes van Anandtech staat de HTC Desire HD niet in de lijst. De score van mijn HTC Desire HD staat telkens onder het lijstje

Conclusie:
De Desire HD is vooral een gadget en een pronkstuk; je hebt hem voor de vele functies, de mooie specificaties en voor de prestigieuze uitstraling. Niet voor de bereikbaarheid. Hij moet het vooral van zijn scherm en camera hebben. Een belangrijk aspect is ook vooral de Android OS. Zou hij met een OS werken met minder functionaliteit en mogelijkheden, dan zou ik deze telefoon gewoon links laten liggen.

Is het dan geen aanrader? Zeker wel! Met de Desire HD steek je iedereen de ogen uit en geef je je omgeving spontaan een minderwaardigheidscomplex. De goede camera, de prachtige kleurweergave en het gebruiksgemak, maken dat het werken met deze telefoon een plezierige hobby gaat worden. Als je niet te vaak op pad bent, of in elk geval de mogelijkheid hebt tot regelmatig (al dan niet constant) opladen, heb je gewoon een laptop in broekzak formaat.

Update1:
Wat tekstuele aanpassingen. Score accu aangepast van 2 naar 3 sterren, aangezien ik de verkeerde vergelijking maakte.

Update2:
Stukje over de hardware toegevoegd.

Update3:
Wat tekstuele aanpassingen n.a.v. onderstaande reacties.

Update 4:
Stukje toegevoegd over de accu.

Heb jij ook een HTC Desire HD Bruin?

prachtige review, nu weet ik dat ik dit toestel waarschijnlijk links moet laten liggen ondanks het heerlijke scherm en camera.

maar wat ik het meest gebruik is mp3 speler en daar lijkt deze toch niet uit de verf te komen.

al zag ik in de review niet dat je verschillende oordopjes hebt geprobeerd en ik weet dat de htc oordopjes nogal slecht zijn in geluidsweergave.

je hebt overigens 2 foutjes in de review
1 zoals kawingchin beschrijft de home knop voor meest recente apps even n tel inhouden.

en je vermeld dat het toestel mini-usb lader heeft maar wat je bedoeld is micro-usb.

ik moet zeggen dat je een zeer mooie uitgebreide review hebt gemaakt en hiervoor geef ik je dan ook het maximaal aantal sterren. zeker het gedeelde over de camera sprak me erg aan goede vergelijking.
Met de oordopjes bij HTC Desire HD is niks mis mee en de MP3 speler app is ook prima.
zoals de reviewer ook vermeld is het geluid niet dendert het geluid van zijn oude w850i is beter over de oordopjes.

dat is jammer dat is iets wat in deze tijd niet hoeft, het is voor jouw afdoende maar voor mij waarschijnlijk niet.

en ik had graag een vergelijking met andere oordopjes gezien om dit beter te kunnen afwegen
HTC oordopjes zijn idd ruk. Heb hier oortjes van Sony, en die geven vind ik echt prachtig geluid icm de Desire HD. IK vind het in ieder geval een paar klasses hoger dan een iPod, die ik ook heb (sinds ik de DHD heb niet meer gebruikt, dus).

Overigens vind ik de camera vergelijking juist ruk.

Een panasonic compact camera kan je gewoon met geen mogelijkheid vergelijken met een camera op een mobiele telefoon.

De panasonic is scherper, kleur echter, lichtgevoeliger en met een Xenon flits vele malen beter in staat om met een flitser foto's te maken.
Voor de camera moet je gewoon geen HTC kopen, imo. De camera is bijzaak. Leuk om even een snapshot te maken, that's it. Flitser vind ik eigenlijk alleen handig i.s.m. de zaklamp app.

Verder een matige review. Niet representatief, vooral doordat de nieuwe batches van HTC geen problemen meer vertonen bij de klepjes.

Ook zou het wat mij betreft een stuk beter overkomen als de reviewer gewoon screenshots had gemaakt in plaats van foto's van het scherm te maken.

Overigens is het punt over de accu ook redelijk overtrokken. De accu houdt het prima een dag vol bij gewoon gebruik ( Mail syncen, internetten, bellen, smsen etc.) Als je een telefoon wilt die het meer dan 2 dagen uithoud op 1 accu lading, koop dan geen smartphone.
Verder heeft de telefoon 4 drukgevoelige knoppen aan de onderzijde, volume knoppen aan de linker zijde en de aan/uit knop aan de bovenzijde.
Het zijn juist géén drukgevoelige knoppen, maar aanraak gevoelige knoppen.

[Reactie gewijzigd door Ch3cker op 29 november 2010 01:13]

Screenshots maken van de telefoon is naar mijn weten alleen mogelijk wanneer de telefoon geroot is. Aangezien de mijne dat niet is, had ik die optie niet voor handen. Mogelijk is er wel een manier om dat te omzeilen, maar bij het schrijven van de review was ik daarvan niet op de hoogte.
Bij de eerste batch van deze telefoon zaten de klepjes losser en konden spontaan losraken. Mijn versie heeft dat niet. Ze zitten gewoon goed vast. Het enige wat de foto's aantonen is dat de overgang niet naadloos is.

Bedankt overigens voor je ongezouten mening :Y)

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 28 november 2010 22:30]

Dat van de home-knop is reeds aangepast. Micro-usb is nu inmiddels ook aangepast.

De kwaliteit van de oortjes is niets spectaculairs en daarmee dus gemiddeld. De walkmanphone van Sony Ericsson was puur op muziek gericht. Die kwaliteit halen ze niet.
zelf nu een week in bezit van deze telefoon, en niks dan hulde!

wat betreft de accuduur, daar is een oplossing voor (naast de standaard zaken zoals uitschakelen wifi en bluetooth, verlagen schermverlichting):

1) Turn your device ON and Charge the device for 8 hours or more
2) Unplug the device and Turn the phone OFF and charge for 1 hour
3) Unplug the device Turn ON wait 2 minutes and Turn OFF and charge for another hour

dit leidt in sommige gevallen tot 2x zo lange accuduur.
Kan dit ten alle tijden, of alleen bij eerste gebruik?
Moet de batterij helemaal leeg zijn voor deze truuk?
wat ik begrepen heb is dat dit het beste is direct na aanschaf, maar ik heb het gedaan na een week, en het scheelt behoorlijk!
wel exact de stappen volgen.
batterij was in mijn geval niet helemaal leeg toen ik met stap 1 begon.

schijnt overigens te werken voor alle htc devices.

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 4 december 2010 14:07]

Deze methode is vrij overdreven, het kan veel korter, en er mist 1 stap.

1. Laad de telefoon op tot het lampje groen wordt en dat de telefoon dus vol zit.
2. Schakel de telefoon uit, stop de batterij er opnieuw in (belangrijke stap, wanneer je de telefoon normaal uitschakelt gaat ie niet helemaal uit maar in slaapstand waardoor verder opladen geen effect heeft) en laad de telefoon weer op tot het lampje groen gaat branden. (Opladen zodra de telefoon uit staat dus.)
3. Schakel de telefoon weer in en laad deze nog eens op tot het lampje groen wordt.

Dit werkte voor mij perfect (zelfs zonder stap 3). Mijn DHD gaat nu veel langer mee dan eerst. Moet zeggen dat voordat ik dit deed de telefoon maar 15 uur zonder em echt gebruikt te hebben. Nu kan ik er met redelijk gebruik denk ik wel 2 dagen mee doen. (Niet getest want ik hang em elke nacht aan de lader)

Verder een erg goede review!

[Reactie gewijzigd door Jacco_vdP op 27 februari 2011 14:14]

Ik ben het met je eens dat de accu niet bijster lang mee gaat. Zelf heb ik het toestel ook, en bij veel gebruik moet ik 'm elke avond wel opladen. Maar als je 'm gebruikt als telefoon (niet als mutimediacentrum enz) dan kun je wel een nachtje overslaan. Denk hierbij aan: gewoon mail checken, smsen, bellen, af en toe wat internetten enz.

Als je 'm de hele dag gebruikt (intensief) dan moet je wel elke avond prik erin stoppen, maar da's bij iedere smartphone zo. Ik vind dat je 'm met 2 sterren te kort doet.

Verder is het een zeer goede review en heb ik je 5 sterren gegeven. Bravo :)

[Reactie gewijzigd door iichel op 28 november 2010 14:24]

Inderdaad, heb zelf de Desire, en als je er niet al te veel mee ligt te spelen haal je 2 dagen redelijk makkelijk, ben je de hele dag ermee bezig ( wat je vooral in het begin dus veel doet ) dan kan je hem inderdaad dagelijks aan de oplader hangen. Maar omdat dan 2 sterren te geven is wel erg overdreven, kijk naar laptops van tegenwoordig, die halen na al die jaren ook nog met moeite 2-3 uur
Bediening: Het programma blijft op de achtergrond actief, er is echter geen snelle manier om terug naar het programma te gaan (vergelijkbaar met alt+tab in windows).

De snelste manier is door de home-knop in te drukken. Het systeem toont dan de meest recente toepassingen.

Mooie review ;)
Je hebt gelijk. Door de home-knop ingedrukt te houden krijg je een overzicht van 8 recente programma's. Bedankt!
Mooie review, volledig en grotendeels mee eens, foto's zijn imho wat minder dan de gemiddelde fotocamera.
Mooi veel resultaten van benches, puntje is dat wellicht handig is om even te vermelden bij de verschillende plaatjes welke nou de HD is, niet iedereen weet dat de g2 de usa variant is enzo ;)

Ik vind vooral de bouw van het onderste klepje van de SD en SIM kaart echt slechte kwaliteit is, ja het blijft wel zitten maar dat het zo'n briek stukje plastic is vind ik gewoon jammer.

klein puntje is de laatste update codes kloppen niet helemaal ;)

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 28 november 2010 19:26]

Ik heb een regeltje toegevoegd bij de benchmark scores. De G2 is overigens niet de USA versie van Desire HD. De Desire HD is nog niet getest door Anandtech ;)
Wat een review zeg!

Is dat een AA of AAA batterij?
Dat zijn AA batterijen. Ik zet het er even bij.
Hoe zit het met de proximity meter tijdens het bellen? Ik hoorde dat tijdens het bellen het scherm wel uitgaat, maar als je hem van je oor weghaalt wilt het scherm niet meer aan tenzij de andere persoon ophangt/ je het toestel bij een felle lamp houd. Mijn Abbott loopt binnenkort af en wil misschien deze gaan halen, mooie review!
Dat probleem met die proximity sensor deed zich in elk geval voor bij de eerste lading telefoons in Europa en ik geloof ook niet dat elke telefoon er last van had. Mijn telefoon heeft dit probleem in elk geval niet. Het scherm gaat op zwart als ik de telefoon aan mijn oor hou en komt netjes weer terug als ik de telefoon van mijn oor af beweeg.

Ik weet echter niet of dit voor alle telefoons geldt, maar ik ga er wel van uit.

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 28 november 2010 22:39]

geen probleem bij mij iig :)
quote;

Dat deel ik toch niet.De foto`s van jouw panasonic lijken haast andere,dan die van de htc.
Uiteraard zijn het verschillende foto`s,maar ik doelde meer op verschillende omstandigheden.Dat is een compliment voor je Panasonic DMC-FS25

De htc foto`s zijn flets, en de kleur!!.?? !!.....
.Zo als ik al zei;het lijkt haast 2 verschillende feiten.
Maar ,toegegeven,i.v.m* ,een nokia n97 zien ze er gewoon normaal,wellicht goed,uit.

Als je deze gaat aanschaffen als camera,dan zou ik toch verder kijken.

De review is trouwens erg goed
Daar heb ik 4 sterren voor uitgedeeld.
Goede foto`s & uitgebreide uitleg.Een review met nut.

Ik zoek zelf een gsm en had deze in gedachten.Nu maak ik zelf weinig foto`s ,maar internet is wel mijn interesse.
Daar mis ik wel enige info over.
Ik heb trouwens wel voldoende indruk ,dat dit niet mijn aanschaf word.

:) * =in vergelijking met

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 29 november 2010 11:34]

Ik heb internet inderdaad achterwege gelaten. Ik heb geprobeerd me zoveel mogelijk te beperken tot dingen die de Desire HD uniek maken. Dankzij de vele apps zijn er tal van browsermogelijkheden. Er zijn ook apps die een link van je computer, direct naar je telefoon verzenden, zodat je niet het adres op je telefoon hoeft te typen. Er zijn ook vele apps die met mail om kunnen gaan. Maar al deze dingen hebben puur met android te maken en niet met de desire HD.

De internetverbinding an sich hangt af van je provider. Wifi heb ik nog niet kunnen testen. Internet via de usb kabel is ook mogelijk.
Erg goede review.

Het geluid is subliem als je een goede headset hebt en de sound setting van Dolby naar SLR zet!
Ik heb het zojuist even getest met de Sennheiser PC161 en dan klinkt het inderdaad weer wat beter. In elk geval zijn de oortjes die bij de Desire HD geleverd worden goed genoeg voor de meesten onder ons, maar zullen de audiofielen er niet blij van worden.
Heb er ff doorheen gelezen maar dat klepje van de sim/sd is gewoon niet goed dicht gedaan (indien al gemeld negere).
Eerste keer dat ik mijn sim erin gestopt had, had ik ook zoiets van 'wtf?' maar even overnieuw gedaan en hij zat gelijk goed.

Erg mooie review, hoe krijg jij het voorelkaar om zulke foto's te maken, elke foto die ik maak is of 'onscherp' of 'dubbel' omdat ik waarschijnlijk een bibber ziekte heb ofzo, mijn foto's zijn werkelijk vreselijk :P
Thanks. Ik had inderdaad geen pogingen meer ondernomen om dat klepje opnieuw te sluiten. Het is me nu gelukt om het goed aan te laten sluiten.

Weet je zeker dat autofocus ingeschakeld staat? Het heeft me namelijk geen enkele moeite gekost om de foto's zo te krijgen. Zelfs wanneer ik de telefoon beweeg zijn de foto's nog vrij scherp.
Dan heb ik dus ook de bibberziekte. Een scherpe foto is meer geluk dan wijsheid.
Ik heb inmiddels Vignette geïnstalleerd, dat lijkt een stuk beter te werken.

Als leek lijkt het of tussen het focussen (ziet er op scherm perfect uit) en werkelijk afdrukken veel teveel tijd zit ? En dat dan de shutter te lang open blijft ? *fotoleek*

Scherpe video is daarentegen geen enkel probleem. Het geluid opnemen bij een
concert is dan weer wel onmogelijk ;-)