Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

George 'GeoHot' Hotz, bekend van hacks op de iPhone en PlayStation 3, is aan de slag gegaan bij de sociale-netwerksite Facebook. Dat heeft de jeugdige hacker onlangs zelf bekendgemaakt op zijn persoonlijke Facebook-pagina.

De website Electronista was nieuwsgierig naar de bezigheden van GeoHot. Op zijn persoonlijke pagina zou te lezen zijn dat George Hotz inmiddels in dienst is getreden bij Facebook. Aan welk project de jonge hacker precies is gaan deelnemen is onduidelijk, maar mogelijk werkt hij, gezien zijn vaardigheden met iOS, mee aan de bouw van een nieuwe Facebook-app voor de Apple iPad. Facebook heeft niets losgelaten over de mogelijke komst van Hotz.

GeoHot werd bekend toen hij er in 2007 in slaagde om via een zuivere softwarehack de iPhone te jailbreaken. Daarna zette Hotz zijn tanden in de PlayStation 3, nadat Sony had besloten om Linux niet langer op zijn console toe te laten. Nadat GeoHot op de PS3 de Other OS-functie wist te herstellen, werd hij aangeklaagd door Sony. Uiteindelijk kwamen de twee tot een schikking.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Daarna zette Hotz zijn tanden in de PlayStation 3, nadat Sony had besloten om Linux niet langer op zijn console toe te laten.


Zucht, ik word hier zo moe van.

Eerst begon GeoHot met het hacken van de PS3

en pas twee maanden later haalde Sony de Other Os functie uit de PS3

Waarom blijven mensen en met name Tweakers.net zelf continu de feiten omdraaien? Geohot heeft later de Other Os functie hersteld, maar als hij (of een ander) niet met een hack was gekomen voor de PS3, was de Other Os functie nooit verwijderd door Sony.

Ik vind dat het omdraaien van deze feiten Sony's acties in een verkeerd licht zet. Geo Hot is in eerste instantie de boeman, niet Sony.

[Reactie gewijzigd door benbi op 27 juni 2011 09:44]

Als je wil klagen moet je wel eerst met juiste feiten komen.

sony heeft NIET de otheros verwijderd vanwege een hack, maar vanwege economische redenen.. Ze hebben zelf toegegeven dat het onderhouden van otheros veel te kostbaar werd, en met het lanceren van de slims hebben ze toen besloten om het ook van de fats te verwijderen.

een quote uit het nog lopende class-action lawsuit onderzoek
159. SCEA suggested initially that the removal of the "Other OS" function from the "fat" models in April 2010 was for security and intellectual property reasons.

160. On its website, SCEA wrote: Why did you delete the "Other OS" feature?

A. To protect the intellectual property of the content offered on the PS3 system as well as to provide a more secure system for those users who are enjoying games and other entertainment content on the PS3 system, we have decided to delete the feature to address security vulnerabilities of the system.

161. This statement is a fabrication. SCEA gave these reasons as a pretext so that it could attempt to argue that the Warranty, SSLA, and/or TOS allowed for the removal of the "Other OS" feature. In reality, SCEI and SCEA removed this feature because it was expensive to maintain (as they previously admitted when the feature was removed from the "slim" models – but which they conveniently removed from SCEA's website); they were losing money on every PS3 unit sold (due to poor decisions in the planning and design of the Cell chip as noted above and given the PS3's extra features); SCEA needed to promote and sell games to make their money back on the loss-leading PS3 consoles (and there was no profit in users utilizing the computer functions of the PS3); and IBM wanted to sell its expensive servers utilizing the Cell processor (users could cluster PS3s for the same purposes much less expensively).
bron
Dat verandert er niets aan dat GeoHotz met hacken begon voordat de Other OS verwijderd werd en als dat verwijderen nooit gedaan was de PS3 nog steeds gehacked zou zijn.
Dus hij wist van te voren dat ze het gingen verwijderen en besloot toen al maar om aan zijn wraak te beginnen?
Sony heeft een rechtzaak tegen Geohot aangespannen omdat Geohot de METLDR Root Key had vrijgegeven. En dat had Geohotz weer gedaan als protest tegen het removen van de Other OS functie.

In principe is niemand de boeman. Het is heel begrijpelijk dat Geohot dat soort dingen doet, en Geohot zelf is tegen piraterij. Het is ook heel begrijpelijk voor Sony dat zij haar intelectuele eigendommen beschermt. Mijns inziens had deze hele kwestie voorkomen kunnen worden als de twee partijen wat beter gecommuniceerd hadden.
Het hacken opzich is niet goed voor je CV, als je kunt verklaren wat je gedaan hebt en daarnaast ook nog eens duidelijk kunt maken dat je precies weet wat je doet.

Het is in het verleden wel vaker voorgekomen, dat mensen inbreken in systemen en vervolgens door de desbetreffende bedrijven worden aangenomen om diezelfde gaten te gaan dichten.

Dat is in dit geval eigenlijk niet aan de orde, het lijkt erop, dat hij heeft aangetoond, dat hij over voldoende kennis van iOS beschikt, om interessant te zijn als zijnde een App developer. In deze hoedanigheid is hij in ieder geval aangenomen bij Facebook. Ben benieuwd of hij hiermee ook meteen verdwenen is uit het circuit van hacken en dergelijke, omdat hij anders misschien de goede naam van zijn werkgever op het spel zet.
Hacken an sich is niet echt een positief ding voor je CV. Echter, ik denk dat een bedrijf als FaceBook heeft echt heel veel data van verschillende gebruikers op hun servers staan. Nu besef ik me, dat dat wel een keuze is van de gebruiker zelf, wat ze wel of niet online zetten, maar FaceBook heeft het wel te waarborgen. Wie beter om deze gegevens te beschermen dan een hacker zelf?

Hij weet precies waar hij op moet letten, hij weet precies waar vulnerabilities zitten, hoe deze aan te sterken of te dichten. Natuurlijk zal hij je niet kunnen beschermen tegen een DDoS, maar dat betekend enkel dat gegevens tijdelijk niet opvraagbaar zijn, in tegenstelling tot dat ze gewoon open op straat liggen.

Ik vind het zeker niet erg, om een hacker om deze redenen als veiligheids medewerker te hebben, om die kritieke gegevens te waarborgen. Sterker nog, liever zo'n hacker dan een of ander gozertje dat net zijn ICT opleiding heeft afgerond, en eigenlijk nog niet zo goed weet hoe of wat.

Als hij enkel en alleen voor de iOS app is, door het hacken van iOS, is het veilig te stellen, dat hij genoeg kennis heeft over het platform. Hij weet de ins en outs van het systeem, dus hij zou wel genoeg weet hebben voor het ontwikkelen van die App. Echter, ik betwijfel persoonlijk dat hij daarvoor is aangenomen, echter klinkt het wat positiever denk ik zo. Iemand die veiligheids lekken aan het licht brengt, hacks plaatst e.d. word naar mijn idee niet aangenomen omdat hij kennis heeft van iOS. Maar goed, de tijd zal dat doen blijken.
Hacken kan funest zijn voor je loopbaan.

In een grijs verleden heb ik iemand door de politie afgevoerd zien worden. Hij had zich de admin wachtwoorden toegeeigend via een tooltje op het interne netwerk. Is op staande voet ontslagen. :P
Dat is wel heel wat anders dan beveiligings lekken zoeken voor je werk (dan moet je wel hacken)
Welke goede naam heeft Facebook in jouw ogen dan?

Privacyneglector #1 of is google al #1 en FB #2?

Ik denk niet dat geohot nou zo 1, 2 gelijk stopt met het reverse engineeren van gadgets/console's tenzij die na sony gewoon zoiets heeft van Laat maar zitten (wat ik ook wel kan begrijpen na zo'n situatie)
Nu gaatie door en hoeftie niet bang te zijn wanneer een bedrijf als Sony hem voor het gerecht sleept :P

Als tegen prestatie kan die wel ervoor zorgen dat Facebook iets beter beveiligd wordt (of iets met de mobiele apps natuurlijk)
Tsja, je moet maar ergens met je talenten terecht. White-hat hacken levert niets op, black-hat hacken is gewoon misdaad. Met je talenten bij een bekend bedrijf gaan werken is dus een redelijke optie :) Besides, waarom zou je je hobby uitvoeren op zo'n manier dat er grote kans is dat je in de nor beland (en dat is bijna gebeurd) als je je interesses in dienst van een bedrijf kunt uitvoeren? Het verdient, als er iets misgaat is het bedrijf verantwoordelijk.
Hackers bij een bedrijf zijn meestal snel weer vertrokken als blijkt ze daar ook dingen moeten doen die ze niet zo leuk vinden.
Respect om je kwaliteiten op zo'n manier te benutten. Uiteraard is dit niet voor niets in het nieuws. :+

Voor degende die zijn interview hebben gezien, Geohot zou zeggen: You know....it's an outstanding opportunity for me....you know.
Hacken is goed voor je CV!
Kan goed zijn!

Ik denk dat het hierbij heel belangrijk is hoe je hackt, en vooral wat je ermee doet! Een mogelijkheid in een bepaald apparaat terug brengen kan inderdaad respect opwekken.

Maar reken er maar niet op dat werkgevers respect voor je krijgen als je zegt dat je een x aantal porno accounts op het internet hebt vrijgegeven, of als je zegt dat je een bedrijf als sony een maand lang offline hebt gekregen!
Ik zou anders eerder m'n beveiliging laten nalopen door de Sony-hackers dan door de lui die de Sony beveiligingen hebben gemaakt.

De beste beveiligers zijn ook goede hackers en vice versa. Om je te kunnen wapenen tegen hackers moet je kunnen denken als een hacker.

Daarnaast zijn dit gouden tijden voor de beveiligingsbedrijven. Hackers leveren die lui werk op. Ik vraag me dan stiekem ook wel eens hardop af of veel van die bedrijven geen dubbele agenda hebben. Die kunnen tenslotte zelf werk 'genereren' door zelf een hack uit te (laten) voeren. Moet een lucratieve business zijn.
Als ik zou weten wie mij gehackt heeft dan zou ik hem niet inhuren maar aangeven!

Je vraagt een inbreker toch ook niet om je sloten te vervangen? Ik zou die gast echt nooit weer vertrouwen. Wellicht bewaart hij een kopie van de sleutel / bouwt hij een backdoor in je software.
No offense maar dit vind ik een onzinvergelijking. Hij had immers zijn eigen iPhone + PS3 gehacked. Het is niet zo dat hij ergens een server van hun heeft opengebroken of zo, toch?

De kans dat hij van deze kans misbruik zou maken lijkt mij niet zo heel groot. Het is immers al bekend dat hij een hacker is.
Deze reactie-thread is dan ook ontstaan op de reactie: "Hacken is goed voor je CV!", Door Soldaatje, maandag 27 juni 2011 08:58. Waarop ik reageerde, hangt ervanaf wat je hackt, hoe je hackt en wat je ermee doet.

Inmiddels begint het dus behoorlijk offtopic te worden.
Ah, je bedoelt zoals Sony heeft gedaan door zich zo hard op te stellen tegen GeoHot in het begin? Het gevolg was dat dat ze een hele berg andere hackers tegen zich in het harnas hebben gejaagd met alle gevolgen van dien (PSN een maand offline, gegevens op straat).

Nee, als iets in het verleden niet duidelijk is geworden, dan is het dat je hackers beter te vriend kan houden. Het is een strijd die je niet gaat winnen.
Geef jij hem maar aan hoor zolang hij niks gejat heeft en naar mij komt en zegt je beveiliging is lek zou ik hem juist bedanken en vragen wat ik kan doen om het te verbeteren.
Of dat hij het beter maakt.

Als je nooit gehackt word weet je ook niet of je beveiliging perfect is.

als er bij je ingebroken word omdat je sloten niet goed zijn had je je sloten maar moeten vervangen ;)

[Reactie gewijzigd door kniftagstuh op 27 juni 2011 12:09]

Er bestaat ook nog iets zoals integriteit. Ik zou namelijk hackers die in hebben gebroken en allemaal informatie hebben geleaked niet zo maar toegang geven tot nog meer gevoelige informatie want de kans is groot dat ze zich niet kunnen inhouden en die ook leaken. Nee geef mij maar hackers die ik kan vertrouwen de rest neem ik wel als risico mee.
Nou ik denk dat mijn werkgever nog wel respect zou hebben als ik zou zeggen dat ik Sony een maand lang plat heb gekregen :P

Mijn werkgever heeft een hekel aan sony namelijk (ik weet niet waarom maar het is nou eenmaal zo)
Nou ik denk dat mijn werkgever nog wel respect zou hebben als ik zou zeggen dat ik Sony een maand lang plat heb gekregen
Persoonlijke meningen over merken daargelaten: ik denk dat als ik dat zou zeggen, ik even apart genomen wordt door m'n baas, en hij even wil weten hoe groot de kans is dat het bedrijf een inval gaat krijgen vanwege mijn acties.
Ligt eraan als je het tijdens je werk doet of thuis en of je je sporen goed gewist heb.
Fanboy waarschijnlijk. Waarom je Řberhaupt een hekel kunt hebben aan een bepaald merk kan ik namelijk niet bevatten.

Beter dat geohot zich met nuttige dingen bezig gaat houden dan met het kraken van consoles en mobiele telefoons.
Fanboy waarschijnlijk. Waarom je Řberhaupt een hekel kunt hebben aan een bepaald merk kan ik namelijk niet bevatten.
Lijkt me logisch.. Slechte ervaringen met het merk (service gerelateerd of product gerelateerd)..
hoe kan je nou FAN-boy zijn als je een hekel hebt aan een bepaald bedrijf.

ik begrijp het bij Sony heel goed, daar hoef je bij mij ook niet mee aan te komen. Ik had een Sony Vaio-laptopje, en voorde VGA-uitgang hadden ze zelf een connector bedacht... gewoon een andere plug en pin-out... verder geen logica o.i.d. in het kabeltje wat er voor nodig is, maar daar wel 80!! Euro voor rekenen..

M'n oom had een videocamera van Sony, en aangezien Sony geen FireWire heeft moest hij dus een sony DVD-recorder kopen om het aan te kunnen sluiten via iLink
echter.... wat iedereen FireWire noemt, dat noemt Sony dus iLink......

Dan heb je nog dat gedoe rondom die stomme Memory-Stick-Pro-Duo van ze, enorme paarse stafen die geen enkel voordeel hebben boven (u)SD(HC)
maar wel voor 2 a 3 keer de prijs (per GB) over de toonbank gaan..

Wat voor FAN-boy ben ik dan??
ik ben het gewoon niet eens met het beleid van Sony.. net als dat ik ook geen iPhone wil omdat ik het niet eens ben met de App-store, GPS-tracking en allerhande voorwaarden rondom het iOS-platform... ik heb dan wel weer een MacBook maar daarbij gebruik ik ook de App-store NIET. Ik wil geen CreditCard om een gratis of zelfs opensource programma via de App-store te kunnen installeren.. Als er geen update naar Lion komt buiten de App-store om zal ik ook niet meer verder gaan naar Lion, maar ga ik waarschijnlijk weer lekker terug naar een laptop met Ubuntu..

[Reactie gewijzigd door koter84 op 27 juni 2011 14:30]

sorry hoor maar naast ilink staat ook gewoon firewire aanduiding op vaio laptops en hoef je niets specifieks te kopen om firewire apparaten erop aan te sluiten

die memory sticks van sony kwamen gelijktijdig met compact flash enzo uit en was destijds 1 van de kleinere sticks.

en ik geloof het niet zo, heb 3 vaio;s gehad en alle vga outputs waren normale vga outputs.

memory sticks kostten helemaal niet 2 tot 3x zoveel ook nog eens.
firewire stond niet vermeld op de VIDEOCAMERA (laptops staat i.d.d. IEEE1394 op (FireWire schijnt de door Apple bedachte naam te zijn) alleen iLink met een iLink-logo

memory-stick was in eerste instantie niet verkeerd, er waren wel meer variaties.. zoals XD en CF toch zie je dat zo'n beetje iedereen over gaat/is op SD. Zelfs de High-End camera's hebben standaard een SD-slotje tegenwoordig.. behalve Sony
overigens 16GB Sandisk Memory Pro Duo..... 49,25
en 16GB Sandisk Secure Digital High Capacity ..... 25,90
voor mij komt 25 en 50 euro neer op 2x zo duur voor dezelfde hoeveelheid GB

ik kan vanavond wel een foto maken van de "VGA" poort van die laptop, want hij ligt nog steeds ergens in een hoekje thuis... en ik weet het typenr e.d. niet, dus ik kan het via google ook even niet vinden.
sony implementeerd ook SD sloten op recente cameras, mijn Sony NEX3 heeft die in ieder geval ook en ze produceren nu zelf ook SD kaartjes.

Die SD kaart die je toont is een class2 kaart, oftewel gigantisch maar dan ook echt gigantisch langzaam. Dat is appels met peren vergelijken.

De laatste 5 jaar heb ik in ieder geval geen rare vga porten gezien op vaio's heb zelf een Z13, had hiervoor een NR en daarvoor eentje waarvan ik type nummer niet meer uit me hoofd weet. Alles was daarop standaard verder.
Ik ben het ook niet eens met het beleid van Rolls Royce, omdat ze zo duur zijn en er geen kwaliteit te bespeuren is boven een merk als Mercedes Benz.

Om dezelfde reden kan ik ook een hekel hebben aan Apple(Wat ik trouwens wel heb, maar dat is gewoon mijn mening)

Houd niet in dat ik per-se fanboy ben van andere fabrikanten.
mijn wergever net zo. ik zal hem eens vragen waarom :)
*kug* volgens mij haal je geohot en annonymous door elkaar *kug*
Ik haal niemand door elkaar, ik geef een reactie op "Hacken is goed voor je CV!", en geef daarbij enkel aan dat er verschil zit tussen hackers.

Op hierboven, "hackers / crackers". Ooit bestonden die termen, de media heeft de naam hackers echter globaler gemaakt. Hackers / crackers bestaan niet meer, het zijn allemaal hackers :-)

Oja, en softwarebeveiligingsmedewerkers natuurlijk.
Volgens mij gebruiken tweakers de term crackers op het moment dat hackers "foute" zaken doen met de buitgemaakte gegevens (of toegang) !
volgens mij niet,
cracken is namelijk meer het aanpassen/maken van een executive zodat een (gedownload) spel(lees: programma) zonder cd of dergelijke kan gespeeld worden.
Dat is cracken en niet een cracker :P Maar cracken is niet zo beperkt zoals jij het stelt want een kluis open breken is ook cracken :P

Maar zoals GateKeaper stelt is het voor mij misschien makkelijker om te gaan praten over de witte en zwartje hoedjes hackers ipv hacker/cracker

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 juni 2011 12:36]

Het kraken van kopieerbeveiliging en de patch die hieruit voorkomt is een crack.

Een Hacker is iemand die de beveiliging kraakt, een Cracker is iemand die daadwerkelijk de patch uitvoert en "verkoopt".

Als ik een kast met windows servers aanpak met ERD commander ben ik nog geen hacker, nog cracker.
GeoHot heeft zich zelf in de picture gezet, door 't kraken van de iPhone en de PS3 (niet de miste systemen) Hoe je het went of keert, die kerel heeft gewoon veel kennis, en verstand van tech-zaken. Los van zijn toekomstige rol/functie - hij zal vast wel een aanwinst zijn voor ieder IT-gerelateerd bedrijf.
Het is wenden of keren en niet wennen of keren want voor sommige mensen went het nooit, maar dat terzijde.

Ik ben het zonder meer met je eens dat dit een heel goed bewijs is dat iemand wat kan. Alleen wel jammer dat we niet te weten zijn gekomen wat hij precies bij facebook doet. Aan de andere kant; zelfs als hij daar als jongste bediende begint zou zo iemand wel door kunnen groeien tot hoofdprogrammeur of hoofd beveiliging.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 27 juni 2011 11:32]

Hangt er van af of je werken voor facebook kunt beschouwen als "goed".
Academische graad of diploma lijkt mij beter.
Hacken is goed voor je CV!
Want? Bij Facebook werken is de droombaan van elke IT'er? Niet van mij, in ieder geval.

En als iPad-app-ontwikkelaar? Met alle respect voor programmeurs, maar je zit niet echt heel hoog in de pik-orde.
Niet in Nederland hoor. Only in America.
Zo blijkt maar weer eens.
Ligt natuurlijk wel aan de hack maar in dit geval is het idd goed voor je cv.
je kunt er iig je brood mee verdienen.
Ik snap niet zo goed waarom facebook dit soort hackers aanneemt.
Omdat als je een Iphone kan jailbreaken (software schrijven enzo) zal je vast ook wel apps kunnen maken en precies weten hoe zo'n systeem in elkaar zit.
Dat is ook wel goed te verklaren. We weten tenslotte niet welke functie GeoHot binnen deze organisatie vervult.

Mocht het betrekking hebben op security lijkt het me wel een logische optie. Hij heeft zich namelijk inmiddels wel bewezen als 'pen-tester'.

Of het verantwoord is om een hacker in dienst te nemen is een andere vraag..
Beveiligingkwestie? Ik kan me goed voorstellen dat een hacker net even iets creatiever denkt. Zouden meer bedrijven moeten doen.
Ik vind het ook niet zo'n goed idee. Stel dat het gewoon een lastig mannetje is qua persoonlijkheid en je ontslaat zo iemand. Dan kent ie alle backdoors en zwakke punten om facebook lam te leggen of data te stelen.
Wie zegt dat men dit bij solicitatie wist?
eindelijk een hacker die iets nuttigs met zijn leven doet. maar waarom PS3-Hacker geohot, hij is al langer bekend voor zijn iphone jailbreaks en unlocks dus waar slaat het op om ps3-hacker te zeggen?
Uhm, waarom denk ik dat hij niet aan een app ofzo gaat werken? Kom op zeg, Facebook heeft veel meer projecten waar hij goed te pas zou kunnen komen.
waar heb jij het in godsnaam over?

Volgens mij heeft hij nog nooit wat gedaan tegen of is hij nooit in negatieve aanraking geweest met facebook?

Als hij nou bij Sony zou zijn gaan werken dan snap ik je conclussie...


Iig leuk voor geohot dat tie nu bij facebook aan de slag kan maar nu vraag ik me af wat heeft dit nog voor toegevoegde waarden?
gaten dichten etc. hij heeft nooit gehacked hij bood jailbreaks aan
Dat was niet mijn vraag ;)

Ik vroeg wat is de toegevoegde waarde van dit nieuwsbericht?

Ik weet dat hij nooit echt gehacked heeft hij heeft wel dingen gekraakt maar dat was reverse engineering.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True