Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Ex-werknemers van Team Bondi, de Australische ontwikkelstudio die detectivespel L.A. Noire afleverde, klagen over de arbeidsomstandigheden, zoals lange werkweken, onbetaald overwerk, slecht management en een hoog verloop.

De Australische tak van website IGN deed onderzoek naar de werkomstandigheden bij Team Bondi, de eveneens Australische ontwikkelaar van detectivespel L.A. Noire. Een medewerker van de website sprak met elf ex-werknemers van de studio, die uit de doeken deden hoe de werkomstandigheden in de studio waren gedurende de zeven jaar die er aan L.A. Noire gesleuteld is. De site legde de klachten vervolgens voor aan Brendan McNamara, de directeur van Team Bondi.

McNamara zou volgens de klachten zelf een grote bijdrage geleverd hebben aan de slechte werkomstandigheden bij de studio. Zo zou de directeur medewerkers publiekelijk afbranden en het tussenkader negeren door individuele medewerkers rechtstreeks en onverwacht nieuwe opdrachten te geven. McNamara gaf grif toe dat hij luidkeels zijn mening gaf over de werkzaamheden van medewerkers, al was er volgens hem geen sprake van verbale mishandeling. Hij gaf bovendien toe dat hij rechtstreeks opdrachten gaf aan wie hij maar wilde, vanuit de redenering dat het zijn project was waar iedereen aan werkte, aangezien hij de schrijver van het spel is.

Ook over de lange werkweken doet McNamara niet moeilijk; die zijn nodig om te slagen in de gamesindustrie. "De verwachtingen zijn wat vreemd hier; denken dat je dit soort dingen kunt doen zonder jezelf om zeep te helpen. Nou, dat kan niet. Je strijdt tegen de beste mensen in de wereld en je moet bereid zijn om te doen wat zij doen om te slagen", aldus de directeur. McNamara gaf verder aan dat iedereen dezelfde lange werkweken maakte, ook de leiding van het bedrijf. De ex-werknemers klagen echter dat er wel erg veel gevraagd werd. Zo klaagde een programmeur dat hij drie weken achter elkaar dagen van 15 uur maakte om een werkende demo af te krijgen, die aan de pers getoond zou worden, om er daarna achter te komen dat de demo niet gebruikt zou worden en het werk dat hij had verricht bovendien grotendeels geschrapt zou worden.

Een andere programmeur kwam in dienst toen er volgens de directie minder dan twaalf maanden nodig waren om het spel af te krijgen. Toen hij twee en een half jaar later ontslag nam bij Team Bondi, dacht de directie nog steeds dat er minder dan twaalf maanden nodig zouden zijn. "Ik weet niet of het management loog of gewoon naïef was", vraagt de programmeur zich af. McNamara wijt de problemen aan drie factoren. De game zou in eerste instantie door Sony uitgegeven worden en exclusief op de PlayStation 3 verschijnen. Toen Team Bondi aan het project begon, bestond de PS3 echter alleen nog op de tekentafel. Het uiteindelijke ontwerp van de console bleek anders dan gedacht, wat betekende dat een deel van het werk opnieuw gedaan moest worden. Team Bondi gebruikte bovendien een nieuwe techniek waarmee de expressie op de gezichten van de personages in het spel realistischer in beeld gebracht konden worden. Verder stelt McNamara dat het in Australië lastig is om ervaren personeel te vinden.

De ex-werknemers stellen echter dat Team Bondi slordig met het eigen personeel omging. Er was een hoog verloop bij de studio. Er zouden ruim honderd medewerkers zijn die aan de game meegewerkt hebben zonder het einde van het ontwikkeltraject te halen. Deze groep is niet in de credits van het spel terug te vinden en krijgt bovendien het overwerk niet uitbetaald. In de contracten die Team Bondi afsluit, staat een passage die stelt dat al het overwerk pas drie maanden na release betaald wordt en alleen aan mensen die dan nog bij de studio werken. McNamara is zich dan ook van geen kwaad bewust. Wat hem betreft heeft iedereen keurig netjes de extra uren betaald gekregen.

De situatie bij Team Bondi doet denken aan die bij een eigen studio van L.A. Noire's uitgever Rockstar. Begin 2010 protesteerden de vrouwen van een aantal werknemers van de studio in San Diego dat de werkdruk wel erg hoog was. De studio werkte op dat moment aan Red Dead Redemption. Ook bij Rockstar Vancouver, waar gewerkt wordt aan Max Payne 3, zouden de werkomstandigheden slecht zijn. Ook over andere uitgevers zijn er klachten. Eind 2004 schreef een groep vrouwen van werknemers bij de studio van uitgever Electronic Arts een vergelijkbare protestbrief. Ook daarin werden de aanhoudende lange werkweken van de werknemers ter discussie gesteld. Die brief leidde uiteindelijk tot een rechtszaak waarin EA veroordeeld werd tot het betalen van 15 miljoen dollar aan achterstallig salaris over de vele gewerkte overuren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

En van dat personeel is lang niet iedereen gecrediteerd dat ze aan de game hebben meegewerkt, vandaar ook deze credits site: http://www.lanoirecredits.com/
Echt bizar hoe Team Bondi omgaat met haar personeel. Heb je je jarenlang gewerkt aan de game en wordt je niet eens genoemd in de credits.
Het is wel grappig om te zien, dit is een vorm van pure opliching, als je er een beetje dieper over nadenkt. De mensen werken 15 uur per dag, als we uitgaan van de werkdagen hier, dan zijn dat ongeveer 7 overuren per dag, Dit is een manier voor een werkgever om een hoop geld te besparen. Mensen dwingen over te werken, maar niet uit betalen of een voorwaarde aan de uitbetaling koppelen zoals hier gedaan word is toch eigenlijk wel een beetje barbaars en lijkt op slavenarbeid, want als je dus niet meer tegen het feit kunt dat je 15 uur per dag moet werken (je houd dus net de tijd over om nog wat te slapen), dan krijg je die overuren nog niet eens betaald ook.

Het is mij een raadsel hoe mensen kunnen leven met zichzelf als ze weten, dat ze zo met anderen omgaan. Boycotten zulke bedrijven zeg ik! Eerlijke behandeling van je medewerkers is toch wel het minste dat je kunt doen en je hoeft ze echt niet te paaien met Ben & Jerry's of helemaal te pamperen op de werkvloer, als je ze maar eerlijk beloont.
Dat hele geroeptoeter over concurrentie is stierschijt, dat weet hij zelf ook wel. Een game is niet als een wasmachine, mensen kopen meerdere games, zowel verschillende soorten als zelfde genres.
Het is niet nodig om bezopen overuren te maken, als je maar wat kwalitatief goeds op de markt neerzet waar je jezelf mee in de schijnwerpers zet waardoor je game waardig is om te kopen.
Dan maakt het niet uit of je daar nu mee komt, of volgend jaar.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 27 juni 2011 10:11]

Knoepert van een voorbeeld ja. :D
Is triest om dit te lezen maar schijnbaar verlaten om die reden dus ook veel wekrnemers het bedrijf, groot verloop van personeel.

Met een groot verloop van personeel moet je je afvragen of dat wel zo goed is. Nieuwe medewerkers moeten eerst weer inwerken en duurt weer langer voordat ze daar zijn waar de ander is gebleven. Om die reden zullen ze dan weer harder moeten werken en krijg je een soort neerwaartse spiraal. Je mensen iets meer betalen en zorgen dat ze blijven zal dan op de lange duur goedkoper zijn en je software is eerder klaar.

Helaas zijn er nog steeds werkgevers die denken in termen als zweep erover. Jammer want uiteindelijk kan het zo zijn de het bedrijf naar de klote gaat hierdoor.
Ars technica heeft hier een mooi artikel over geschreven.

De praktijken van de studio zijn zelf-destructief: Ze kosten veel goede ervaren arbeidskrachten, omdat veel mensen vroegtijdig vertrekken. Veel creativiteit gaat verloren op de lange termijn en de productiviteit gaat niet omhoog.

Persoonlijk vindt ik het verkeerd en ik hoop dat zulke studio's zichzelf tegen komen door zichzelf kapot te draaien met onmogelijke deadlines, rush-jobs en een leegloop aan personeel.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 27 juni 2011 11:50]

Je hebt helemaal gelijk, ik heb iets vergelijkbaars mee gemaakt (niet zo extreem) en elke keer als iemand weg gaat verlies je ook een klein beetje je band met het bedrijf (en die band zorgt ervoor dat je je voor 110% inzet.)
Wat een kwal zeg. Ja, overuren horen er bij maar het kan best in goede banen geleid worden. Er zijn zat game bedrijven waar crunch time best te doen is, als het niet te doen is dan is het gewoon door slecht management. Wij hebben laatst ook 4 weken crunch time gedraaid (14-16 uur per dag, 7 dagen per week) en we hebben het allemaal met veel plezier gedaan, was een hele leuke tijd.

De enige manier om mensen positief te motiveren is er voor te zorgen dat ze niet uitgebuit worden. Iedereen heeft bij ons dan ook een belang in de opbrengst van het product. Het is geen product van het bedrijf, het is een product van de groep.
Wettelijk gezien ben je dan al in overtreding. Per dienst: maximaal 12 uur.https://www.werk.nl/porta...rbeidsrecht/arbeidstijden
Gameindustrie doet me meer denken aan sweatshops op het moment.

Maatschappij is ook meer ikke ikke geworden zonder oog voor het algemene geheel.
Mensen zijn nummers...andere mensen intreseren zich ook niet meer in andere mensen.

Zou een goed idee zijn om een gamestudio te ontwikkelen waar het personeel centraal staat..blij personeel werkt beter in mijn opzicht.....Bad bondi.
Gameindustrie doet me meer denken aan sweatshops op het moment.
Dat is wel erg overdreven. Deze mensen kiezen er zelf voor om bij dit bedrijf te blijven werken, de mensen in sweatshops hebben vaak geen keus.
Wel triest om te zien dat de vrouwen en vriendinnen van de medewerkers er aan te pas moeten komen... Dan zorg je als medewerker gewoon niet goed voor jezelf. Mocht ik zo'n baas hebben, dan zou ik de eer aan mezelf houden; als je goed bent heb je zo een nieuwe werkgever gevonden.
Stoppen met werken is erg makkelijk gezegd en gedaan voor iemand van achter een pc.
Nee hoor, ik spreek uit ervaring. Mensen blijven vaak zitten omdat ze daar bekend zijn en weten wat ze kunnen verwachten. Een nieuwe werkgever is onbekend en een beetje 'eng'. Maar ik ben door verder te kijken bij steeds leukere werkgevers terecht gekomen.
@Jmzeeman: tja, jij zet er je handtekening onder. Zou ik niet gedaan hebben. Dat is het nadeel van een 'vrij' beroep (oftewel CAO-loos).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 27 juni 2011 10:23]

Op zich heb je gelijk maar wat wel een erg kwalijke zaak vindt is dat je overuren dan niet betaald worden. Dat ontneemt je, zeker als je er een tijdje gewerkt hebt, toch redelijk wat keuze vrijheid want bij dagen van 15uur is dit bijna de helft van je salaris. Wat dat betreft lijkt dit toch erg op de methodes die sweatshops er op na houden om hun mensen binnen te houden (want ook dat zijn geen slaven). Als het nou af en toe is overwerken is dan is het te begrijpen dat je dat niet of niet meteen betaald krijgt. Maar als iedereen gewoon 7uur per dag overwerkt heeft de werkgever gewoon 50% ondercapaciteit en moet ie gewoon mensen aannemen.
@edit Rick2910:
Er zijn een paar problemen hiermee, ten eerste werdt van te voren gezegd dat de release 12 maanden verder op lag, als ze dan na 2,5 jaar nog geen milimeter verder zijn weet je niet of je je geld ooit nog wel krijgt. Daarbaast is 7 jaar een dermate lange tijd dat ook je levenssituatie in die tijd drastisch veranderd, begon je als misschien als single na 7 jaar kan je best een vrouw en kinderen hebben waarbij een werkweek van 75 uur een stuk minder past, maar vervolgens kost ontslag nemen je wel een zo substantieel bedrag dat ontslag nemen erg moeilijk is.
Het ligt er ook aan hoe dit is gebracht, als er van te voren wordt gezegd dat je 40 uur per week werkt en dat als je af en toe overwerkt dat je dat niet direct betaald krijgt is dat anders als dat ze zeggen: je gaat 40uur werken maar ga er van uit dat je minimaal 20uur per week onbetaald overwerkt.

[Reactie gewijzigd door jmzeeman op 27 juni 2011 10:45]

Uit het bedrijf stappen is wel erg kort door de bocht. De sociale zekerheid is niet overal zo goed geregeld als in Nederland..

Om verschillende redenen kun je er belang bij hebben om in je huidige omgeving te blijven. Een fijne werksfeer met de collega's, een goed loon of een gebrek aan soortgelijk werk in de directe omgeving, wat bij gamedesign best wel een rol kan spelen lijkt me zo.

Daarnaast worden er gewoon regels aan de laars gelapt. Overuren dienen uitbetaald te worden, mensen hebben hun goed recht op fatsoenlijke arbeidstijden. Structureel overwerk zie ik niet als fatsoenlijk werkgeverschap. Dan huur je maar wat extra personeel in ..
Mijn overuren worden ook niet betaald, als compensatie krijg ik 3 vrije dagen extra en de rest 'zit al in mijn salaris'. Nu maak ik niet zo veel overuren dat ik het zelf een onrealistische benadering vind dus van mijn kant geen klachten.

Puur als illustratie dat het concept 'je hebt per definitie recht om je overuren betaald te krijgen' ook in Nederland al niet op gaat.

Verder is zo'n baan bij TB denk ik voor veel mensen ook bedoeld als carriere boast, om na het succes weer verder te kunnen. Dat je daar dan in mee wilt investeren (en gevraagd wordt dat te doen) is dan misschien niet zo raar.
In BelgiŽ kan zo'n "zit al in je salaris"-regeling enkel voor kaderpersoneel (met een salaris dat boven een vastgelegd bedrag ligt).
Ook in nederland kan je iig WW gewoon vergeten en laten we eerlijk zijn naar de bijstand is voor de meeste mensen die op dit niveau gewerkt hebben geen optie. Ik heb het even nagevraagd bij m''n vrouw bij het UWV:

"afhankelijk van hoe lang je al overwerkt is er waarschijnlijk geen dringende reden om opeens ontslag te nemen (als het structureel is heb je het kennelijk al lang volgehouden en is er dus geen acute noodzaak). ...ik zou dit na enige overweging wel aanduiden als verwijtbare werkloosheid."
Heeft weinig met goed zijn te maken. Het is helemaal niet zo makkelijk om werk te vinden in de games business tenzij je helemaal moet verhuizen naar andere laden wat niet zo makkelijk gaat.

Stoppen met werken is erg makkelijk gezegd en gedaan voor iemand van achter een pc.
ontwikkelaar DICE (bekend van de Battlefield serie, gestationeerd in Zweden) heeft een aantal maanden geleden een oproep op hun communitie sites gezet met de vraag om meer manschappen, ook zeggen ze af en toe in developers interviews dat ze het hopeloos moeilijk vinden om genoeg werknemers te vinden.

Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik hoop mijzelf over 10 jaar in dat mooie Zweden te zien als lid van de DICE-crew :D

[Reactie gewijzigd door robogast op 27 juni 2011 10:28]

Dat hebben er dus ook 200 gedaan, en het is belachelijk dat het zo moet gaan. Het probleem is dus ook dat je een zeer slechte clausule in je contract hebt staan die er voor zorgt dat je dus je over uren niet uitbetaald krijgt als je ontslag neemt, dit lijkt mij iets wettelijk niet mogelijk zou mogen zijn maar je kunt er dus schijnbaar mee weg komen.

Het klinkt allemaal als grondig mismanagement, of het is gewoon weg een tactiek om goedkoop werk te krijgen. 2 jaar lang aanhouden dan je minder dan een jaar nodig hebt? Je personeel gewoon extra werk geven zonder te kijken waar ze aan werken? Weken van 15 uur per dag?

Dan vind ik 7 jaar niet gek. Het had makkelijk in de helft gekund als er wat beter met het personeel werd omgesprongen. Iedereen die vertrekt moet vervangen worden, en die moet weer ingewerkt worden. Iets wat je niet in een paar dagen doet.
De vergelijking met sweatshops wordt ook door een van de ex-werknemers getrokken. Zo van: 'ik wist niet dat het legaal was om in AustraliŽ sweatshops te runnen.'
Maar hoe gaat het dan bij de Nederlandse gamemakers? Moeten die nou ook weekenden werken of hebben zij wel een degelijke planning?
In Nederland hebben we gelukkig wetgeving die werknemers een stuk beter beschermd dan in landen als Australie en de USA. In deze landen hanteren ze meer een vrijemarkt waarin werkgevers van alles kunnen flikken.
In Nederland word er net zo hard misbruik gemaakt van werknemers, wel of geen wetgeving.

Het gebeurd regelmatig dat men moet overwerken, en dat accepteer je omdat je een hart voor de zaak hebt (mits je je baas een eikel vindt) en je vraagt er niets extra's voor. Maar ik kan begrijpen als je 2 jaar lang moet "overwerken" dat je dan wel verwacht dat je werkgever je daarvoor beloont; extra vrije dagen, loonsverhoging, 13de maand, weekje op vakantie met collega's, etc.

Nederlandse werkgevers zijn iets meer begaan met hun werknemers, althans dat hoop ik dan maar.
Overwerken moet betaald worden. Je geeft je tijd en inzet voor een bedrijf dat het te doen is om jouw kunde en kennis of arbeid. En die vangt daar pingels voor. Bij een goedlopend bedrijf moet je niet jezelf overgeven. Als het nu een startend bedrijf is wat hard werkt om iets te bereiken... Als er consequent wordt overgewerkt zonder vergoeding is er iets grondig mis en laat je jezelf gebruiken. Een enkele keer ok... Maar overwerken is afschuiven van verantwoordelijkheden. Als je overwerkt is er blijkbaar niet goed gepland of is er te weinig personeel of wil het bedrijf niet meer kosten maken.
Ik denk dat het over het algemeen wel hetzelfde is. Gamemakers hebben nou eenmaal veel stress wanneer de releasedatum nabij komt. Uitstellen wil je liever niet, en dan kost dat nou eenmaal overwerk.
In Nederland wordt je volgens mij gewoon goed uitbetaald voor overwerk? Als je betaald wordt voor overwerk dan is het een stuk beter dan niet.
Same shit maar crunchtime (12+ uur werken per dag) is hier meestal niet meer dan een maand, terwijl je uit Engeland en de VS verhalen hoort van crunchtime van 6 maanden of meer...

En soms word je ervoor betaald, maar meestal niet.

[Reactie gewijzigd door Shakkara op 27 juni 2011 10:20]

Zou het hiervoor bijna laten de game te kopen..
Het zou leuk zijn als wij, de consumenten, meer inzicht kregen in de praktijken die plaatsvinden, dan kunnen wij ook een beter signaal afgeven voor wat betreft wij vinden van een dergelijk bedrijf.

Als bedrijven meer openheid zouden geven over de arbeidsomstandigheden, zouden wij daarmee ook kunnen kiezen voor bedrijven die beter aansluiten bij wat wij van ze verwachten.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie hierover denken?
Volgens mij maakt dat allemaal niets uit. De consument doet altijd alsof hij heel nobel is, maar uiteindelijk wordt er door de meerderheid gekocht wat ze willen bij de goedkoopste.
Het zou leuk zijn als wij, de consumenten, meer inzicht kregen in de praktijken die plaatsvinden, dan kunnen wij ook een beter signaal afgeven voor wat betreft wij vinden van een dergelijk bedrijf.

Als bedrijven meer openheid zouden geven over de arbeidsomstandigheden, zouden wij daarmee ook kunnen kiezen voor bedrijven die beter aansluiten bij wat wij van ze verwachten.
Dus nooit meer naar de C&A, geen Nike meer, geen .....

Als je echt weet hoe alles op deze aardkloot gaat (i.v.m.uitbuiten van mensen en hun omgevingen) en je zou dat allemaal willen voorkomen, dan ben ik bang dat je verdomd weinig meer kan kopen.

Eigen aardappelen kweken, en poffen in de grond. (uiteraard zonder Alu-folie)

Helaas is in ons systeem (economie gebaseerd op geld) misbruik van anderen ingebakken...
Als je echt weet hoe alles op deze aardkloot gaat (i.v.m.uitbuiten van mensen en hun omgevingen) en je zou dat allemaal willen voorkomen, dan ben ik bang dat je verdomd weinig meer kan kopen.
...
Helaas is in ons systeem (economie gebaseerd op geld) misbruik van anderen ingebakken...
Het is natuurlijk erg lastig om er iets aan te doen, maar niet onmogelijk, en naarmate minder mensen weten hoe het er aan toe gaat blijft het langer in stand.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 27 juni 2011 16:48]

Bijna. Maar het was toch weer even in het nieuws. Zo'n artikel is alleen maar goed voor de verkopen. Het filmpje staat er weer even onder. Mensen denken, huh, la noire, wat is dat? Oh dat lijkt me wel leuk. Er is geen slechte reclame :)
Zo zie je maar dat het niet altijd een voorrecht hoeft te zijn om bij een grote game uitgever te werken. Jammer dat TB zulke voorwaarden hanteerd, de gewerkte overuren kunnen de ex-werknemers dus naar fluiten... (hoewel ze de voorwaarden ook beter hadden kunnen/moeten lezen)...
Inderdaad, als je mensen die dr buiten staan hoort praten over Rock star dan denk je gelijk dat het een super bedrijf is om ooit te gaan werken (toch 1 v/d weinige onafhankelijke jongens waar je echt rekening mee moet houden) maar de realiteit ligt helaas anders (de hoeveelste keer is dit nu niet alweer bij Rockstar?) Die McNamara stelt zich nu wel echt op als een stereo type CEO die geen flauw benul heeft welke taken zijn medewerkers uitvoeren (en daar ook geen rekening mee houd)...

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 juni 2011 09:44]

Team Bondi. Dit gaat over Team Bondi. Niet over Rockstar. Team Bondi heeft het spel gemaakt in samenwerking met Rockstar. Dit artikel gaat over Team Bondi.

On-topic:
Ja? Wat moet je eigenlijk geloven van dit artikel. Het is niet bepaald een staking van het gehele personeel, maar gaat over een aantal individuen. Zou gewoon kunnen dat ze wat media aandacht geil zijn. Als hun overuren niet uitbetaald hadden gekregen zijn er officiŽle instanties die ze kunnen helpen. En ja.. een schrijver die ze op hun kop geeft omdat het er niet uitziet zoals hij/zij dat wilt kom op zeg.. ga huilen, dan krijg je een vliegtuig.
Dit artikel gaat over Team Bondi.
En daarbij vergeet je even dat een publisher een behoorlijk grote vinger in de pap kan hebben.
Idd dat bedoelde ik ook want het is natuurlijk geen toeval dat dit soort zaken spelen binnen rockstar EN team Bondi
ben helemaal met je eens
Team Bondi, van echt teamwerk valt niet te spreken daar...

Las van het weekend dat er een pc-versie van LA Noire in de maak is, het lijkt mij een best mooi spel. Maar dit soort berichten schrikken mij toch best wel af.
Sportschoenen worden gemaakt door kindertjes in china die onder nog slechtere condities werken dan wie dan ook in de gameindustrie. Koop je daarom geen sportschoenen meer? Als het spel goed is maakt het toch niets uit. Als het ze niet bevalt kunnen ze ontslag nemen.
Totaal verkeerd. Deze mensen hebben totaal geen geld, geen eens om eten van te kopen, dus als ze ontslag nemen gaan ze dood. Het bedrijf kan dus doen met ze wat het wil tegen een bruut laag inkomen... Jammer dat nederlanders ruzie maken over een schutting die 10cm bij hun in de tuin staat terwijl er zoveel mensen en kinderen in armoede leven..

Dit nieuwsbericht is ook weer een voorbeeld dat de bedrijven heel veel winst maken, laten we zeggen dat het bedrijf €20,- per verkocht spel krijgt, terwijl er allemaal mensen voor bijna niks werken..
Dat moet je bij mijn tuin komen proberen dan. Ik maak nog wel zelf uit waar ik me druk om maak. Geef maar ŤŤn vinger....

Als mijn werkgever zo denkt te moeten handelen ben ik weg zodra ik kan vertrekken en zal ik het ook haarfijn uitleggen bij mijn sollicitaties dat ik zo niet behandeld dien te worden.
En ja, dat heb ik al eens letterlijk zo gedaan.
gaat lekker bij rockstar, ik weet dat vele overuren schering en inslag zijn binnen de game industrie (ik maak het zelf genoeg mee) maar dit gaat wel erg ver, meer dan 12 uur per dag heeft zowieso weinig zin aangezien de productiviteit binnen 2-3 dagen zo enorm daalt dat de hoeveelheid werk die gedaan wordt afneemt tot wat er normaal in 8 uur gedaan zou worden.

overigends wil ik niet direct het management hier alleen voor verwijten, aangezien er blijkbaar ook technische problemen waren die niet direct voorzien konden worden.
maar het valt wel erg op dat er veel rockstar gerelateerde incidenten zijn de laatste tijd.
Wat ik me niet voor kan stellen is het feit dat je akkoord gaat met een contract waarin staat dat je overuren pas worden uitbetaald als je 3 maanden na release nog in dienst bent. Zeker niet als je weet dat het verloop daar zo hoog is. Want dan kunnen ze je dus dwingen om die 15 uur per dag te maken omdat je anders die overuren op je buik mag schrijven. Of ze ontslaan je gewoon doodleuk omdat dat ze dat flink geld scheelt.
Sjah ik denk dat zoiets ligt aan je branche... Zo heb ik ergens gezien dat een compleet bedrijf (+-800 mensen) 2/3 van hun salaris gegarandeerd krijgt en 1/3 als bonus. Toen het dus iets slechter ging met het bedrijf moesten de mensen genoegen nemen met het gegarandeerde salaris. Dat is niet leuk, een beetje onmenselijk maar het is wel gewoon het contract wat jij hebt getekend (en waarschijnlijk hetzelfde contract als je bij de concurrent zou krijgen)
Niet goed lezen, crisis (moeilijker een baan vinden), leuk bedrijf op je CV en zo nog tal van andere redenen waarom mensen daar gaan werken.
Het is ook wel heel typisch iets voor een directeur om te verwachten dat het hele personeel even lange werkweken draait als de directie. Voor directieleden is er doorgaans meer in de waagschaal (aandelen/bonussen/winstuitkeer) dan voor het gewone personeel.

@bbob1970: verloop is ook helemaal niet gunstig, en moet doorgaans een signaal zijn dat dingen niet goed gaan. Helaas wil de noodzaak van goed personeelsbeleid nog wel eens enige tijd vergen om door te dringen tot de directie. (Helemaal geen persoonlijke ervaring, hoor ;))

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True