Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rockstar kondigt vr-spin-off van L.A. Noire voor HTC Vive aan

Gameontwikkelaar Rockstar heeft een vr-game aangekondigd voor de HTC Vive. Het gaat om een spin-off van de in 2011 verschenen game L.A. Noire. De game met de titel L.A. Noire, The VR Case Files verschijnt in november.

The VR Case Files bevat zeven van de originele cases uit L.A. Noire, meldt Rockstar. In de vr-versie staan spelers in de schoenen van detective Cole Phelps, die zaken moet oplossen in het Los Angeles van de jaren veertig. De game maakt gebruik van diverse elementen van vr, waaronder het pakken van virtuele objecten en het tekenen op een virtueel kladblok.

Rockstar brengt de game op 14 november uit voor de HTC Vive. De prijs is nog niet bekend. Op die datum verschijnt de game ook in een versie met alle dlc voor de nieuwe generatie consoles. Op de Nintendo Switch is hij beschikbaar met bewegingsbesturing, terwijl hij op de PlayStation 4 Pro en Xbox One X speelbaar is in 4k.

Door

Redacteur mobile

39 Linkedin Google+

Submitter: thacrusher

Reacties (39)

Wijzig sortering
Had liever een LA Noire II gezien, met eventuele VR ondersteuning. Ik was geloof ik een van de weinigen die LA Noire echt een heel hulde spel vond. Er was inderdaad wat veel decor en wat weinig NPC's, maar zolang je gewoon de missies deed had je daar weinig last van. Het was minder leuk om echt 'free roaming' te spelen zoals GTA, maar het was dan ook een heel ander soort spel. Ik vond het een verademing dat de opdrachten eens wat intelligenter waren dan 'knal iedereen neer'. Toen GTA net nieuw was, was het compleet ongeremde juist een verademing (en dan heb ik het over Grand Theft Auto, de top-down versie). Maar inmiddels is er zo ongeveer geen enkele game meer die niet ongeremd gewelddadig is, dus de novelty is daar wel van af wmb.

Natuurlijk waren er minpunten (zoals dat management had besloten om 'intimidate' te vervangen door 'doubt' terwijl de meeste dialogen al waren opgenomen) maar ook zeer veel pluspunten wmb. Het uiterlijk van de game was wmb ook prima, helemaal de stijl van zo'n ingekleurde zwart-wit ansichtkaart uit de 50s.

Ook was het een van de weinige games die echt leuk waren om samen met mijn vriendin te spelen, omdat elke case een whodunnit was waarbij je lekker kon discussieren over de mogelijke dader (tenzij je de film waar het op gebaseerd was al kende natuurlijk).

Zit al jaren met smart te wachten op een deel II. :)
Buiten dat wat je zegt om vond ik het acteerwerk ook prima en het was leuk om bekende gezichten te zien en de daarbij behorende stemmen te horen. Wie weet, krijgen we nog ooit een sequel.
Ik vond het spel ook massas de max en dhad er indertijd zelfs enorm lang naar uitgekeken.. maar, ik herinner mij nog goed hoe achteraf bleek dat rockstar het tem dat LA.N had gemaakt enorm zwaar bleek te hebben uitgebuit en ondanks de winsten die ze opstreek de devs die enorm veel overtime hebben moeten doen en een paar jaar gewoon gn social life meer hadden daar amper iets aan overhielden... en vlak nadat de game klaar was, kreeg iedereen gewoon keihard en ijskoud zijn ontslag want rockstar doekte die afdeling op..

dit was ook meteen het einde van een eventueel tweede deel werd toen gezegd...
Team Bondi is nooit onderdeel van Rockstar Games geweest, maar had een partership met hun en werkte samen met Rockstar Leeds aan L.A. Noire. Dat de medewerkers werden uitgebuit klopt, maar daar kon Rockstar niets aandoen, behalve het eindigen van de samenwerking, wat ook na de release van L.A. Noire ook gebeurt is.

2e deel is simpelweg nooit gekomen omdat Rockstar nooit de opdracht heeft gegeven om een vervolg te maken. Ik denk dat ze liever de focus wilde leggen bij GTA5 en RDR2 die we binnenkort dus ook krijgen.
Ik snap je volledig. Ik snap ook de nieuwswaarde van deze aankondiging niet. Dit is toch gewoon een remaster van een spel uit 2011, waarvan er tegenwoordig 13 in een dozijn zijn. Of is het omdat er Rockstar boven staat dat dit nieuwswaarde heeft?

Ik heb enorm genoten van L.A. Noire in 2011, maar ik zit niet te wachten op een versie voor de huidige generatie hardware. Ik heb L.A. Noire voor de PS3, die nog altijd aangesloten staat op de TV in de slaapkamer (voornamelijk als DVD/blu-ray speler, maar dat betekent niet dat je er niet meer kan op gamen) en ik heb het ook ooit eens in een steam sale voor de PC aangeschaft (maar nooit gespeeld op PC).

Doe mij maar liever een deeltje 2 met nieuwe gameplay en eventueel VR support, dan deze oude wijn in nieuwe zakken.
Juist dit, wat een super spel op PC was geniaal en vernieuwend met een goed verhaal.
Die game draait zelfs nu nog niet lekker op hedendaagse PC's. En ik betwijfel of ze de gezichten in een hogere resolutie kunnen krijgen vanwege de gebruikte technologie daarvoor. Daarbij voelt de stad enorm dood aan. Het enige goede aan L.A. Noire was de manier waarop je alles op moest lossen, maar vrijwel alles daar om heen was het gewoon net niet. Een stad zoals in GTA 4 of 5 in combinatie met de gameplay van L.A. Noire zou perfect zijn.

Ik kan me ook herinneren dat de studio die verantwoordelijk was voor de game gesloten was na de release. En dat het tijdens de ontwikkeling echt een puinhoop was (zo erg dat een andere studio bij moest springen om een en ander te fixen).

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 7 september 2017 15:59]

De gezichten hoeven juist niet in een hogere resolutie, want VR is flink lager dan zelfs 1920x1080. Dus dat zal niet zo'n probleem zijn.
Dat zegt niets. Als je in VR een gezicht van dichtbij bekijkt dan is dat gezicht (mits goed ontworpen door de ontwikkelaar) best wel gedetaileerd. Het word pas wazig/blokkerig van veraf.

Het is niet enkel de resolutie die de kwaliteit van het object bepaald. Ook de (virtuele) afstand speelt een grote rol.
Ja maar ik bedoel, de resolutie per beeldhoek is gewoon vij klein omdat het over een veel bredere beeldhoek wordt uitgesmeerd dan bij een normaal beeldscherm. Zelfs als je vlakbij een gezicht zit, gebruik je nog steeds maar een heel klein deel van de schermpixels daarvoor.

Iets als een gezicht krijg je namelijk nooit een hoek van 130 graden schermvullend.

Dus ik de praktijk zal het nog steeds maar om een paar honderd pixels horizontaal en vertikaal gaan.
Wat zeg jij nou? De HTC Vive heeft een resolutie van 2 keer 1200x1080. Een hoop meer dan een enkel keer 1920x1080 dus...
De Rift en Vive hebben een resolutie van 2160x1200

dus per oog 1080x1200
Dat wordt wel over een veel grotere beeldhoek uitgespreid. De pixels zelf zijn enorm groot. Je kan ze gewoon zien zitten.

Als ik bijvoorbeeld Elite: Dangerous speel in Full HD is alles prima te lezen. In VR is dat al een stuk krapper, het gaat wel maar je ziet de pixels heel duidelijk.
Vr is juist hoger, in totaal 2160 x 1200 (1080 x 1200 per oog). Waardoor de resolutie veel lager lijkt is omdat je het scherm zo vergroot dat je de individuele pixels gaat zien, Maar de resolutie is dus absoluut niet 'veel lager'. Om precies te zijn moet het beeld op 2160 x 1200 op 90 fps vernederend worden, wat juist behoorlijk zwaar is.
Klopt, het is netto een hoge resolutie.

Maar een object (in dit geval een gezicht) dat in beeld komt, wordt effectief met veel minder pixels gerenderd, juist omdat de beeldhoek zo groot is. Je kan ze gewoon zien zitten. Op een scherm is dat echt niet zo.

Overigens voegt die 2x1080 niet zo veel toe, want ze renderen dezelfde scene, alleen vanaf een iets andere hoek. Dus worden niet gebruikt om de resolutie van het object te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 september 2017 21:18]

Op een monitor en zeker 1080p boven de 24inch zie ik gewoon pixels zitten.
Dan zit je dus te dicht op je scherm. Wat @GekkePrutser zegt klopt verder gewoon.
Nope, ik zit er ver genoeg van af, die scherm grootte is nog lang niet "retina" met die ppi op de normale kijkafstand. Wat jij zegt klopt voor geen meter.
Dat hangt er vanaf wie je bent. Niet iedereen's retina heeft dezelfde resolutie kan ik je vertellen. Ikzelf heb lowres ogen en zie bij 1920x1080 op een 24 inch scherm de pixels nog niet als ik er 20cm vanaf zit. Kan ze met veel moeite zien bij +- 10cm kijkafstand. Ik weet nog dat ik stomverbaasd was dat mensen de pixels konden zien op een 1024x768 scherm in de tijd dat die gebruikelijk waren (18inch?)

Ik denk dat Eli3l , net als jij, uit eigen ervaring spreekt en dat extrapoleert naar 'het is zo' (net als jij).

Wat gekkeprutser zei was sowieso correct wat betreft de lagere effectieve res van VR natuurlijk, maar dat ontkrachtte je ook niet.

[Reactie gewijzigd door aldieaccounts op 14 september 2017 11:31]

Die game draait zelfs nu nog niet lekker op hedendaagse PC's. En ik betwijfel of ze de gezichten in een hogere resolutie kunnen krijgen vanwege de gebruikte technologie daarvoor.
Alleen is dit niet hetzelfde spel maar een spinoff met elementen uit het origineel. Overigens op de Xbox nergens geen last van gehad destijds, heb me er goed mee vermaakt :)
Op die datum verschijnt de game ook in een versie met alle dlc voor de nieuwe generatie consoles. Op de Nintendo Switch is hij beschikbaar met bewegingsbesturing, terwijl hij op de PlayStation 4 Pro en Xbox One X speelbaar is in 4k.
Buiten de Vive komt er ook een re-release op de consoles.
Misschien ben ik nu aan het azijnzeiken, maar wat me ergerde in het spel was de manier waarop Rockstar zat te pochen over de gebruikte techniek en het dan verneukte doordat de personages net bobbleheads leken omdat de hoofden en lichamen verschillend opgenomen waren.

Voor de rest vond ik de sfeer in het spel wel best fijn, maar ik weet wel dat ik zelf geen toegevoegde waarde in een VR-versie van dit spel zie. Wat jij inderdaad zegt: het spel is te leeg/dood ervoor om echt iets goeds in VR voor te schotelen.
Dan maar toch eens de console versie proberen ;) draait als een tierrelier hoor.
Nergens last van, en het is een fixing the problem game, hier draait het niet om grote steden en veel mensen..
Wat een onzin, draait als een zonnetje bij mij op 60fps in 4k.
Hier draait het ook op voldoende FPS maar toch voelt het niet smooth om de een of andere reden. Van de andere kant: het is een game uit 2011, als die nu op goede hardware ng niet op 60fps kan draaien op een deftige resolutie dan heb je het wel echt goed verknald. Zeker omdat de game er nou niet bepaald denderend uit ziet.
Ik denk dat als je het een en ander aanpast met v-sync en AA dat je een heel eind kan komen. Ik zet bij de meeste games Vsync eigenlijk altijd uit, maar bij rockstar games is mijn ervaring dat het met vsync vloeiender loopt.
Gebruik je wel de oplossing voor 60fps? De game draait normaal namelijk op maximaal 30fps.
Niemand die het erg vindt dat hij alleen voor de Vive uitkomt en niet voor andere VR-dingen?
Al zou ik graag een gezamelijke bibliotheek willen hebben heb ik liever 1 goede versie dan 1 goede versie en wat slechte ports. Zeker aangezien oculus geen roomscale support heeft zover ik weet.
Jawel hoor, met een tweede sensor (En bij voorkeur een derde) kan je met de rift ook room scale spellen doen.
Roomscale support is er wel degelijk:
https://uploadvr.com/ocul...-full-room-scale-support/

Het enkel uitbrengen op de Vive lijkt mij puur een keuze van de ontwikkelaar/uitgever zelf. De Oculus en Vive verschillen hardware technische (op het tracking systeem na) nauwelijks dus daar kan het probleem niet liggen.
Ah dan heb ik het verkeerd. Ik heb Oculus niet zo heel goed meer in de gaten gehouden na de overname door Facebook.
Grappig, ik ren gewoon door m'n kamer heen met een Rift op mn hersens.
Via de VR API zijn veel Vive games gewoon te spelen met de rift.
X - Doubt

You're lying Morgan!

[Reactie gewijzigd door Chadel op 7 september 2017 15:57]

Zou dit dan zoiets worden als Fragments? Ben benieuwd.
Had niet verwacht dat L.A. Noire nog opnieuw uitgebracht zou worden voor de PS4 en Xbox One, en al helemaal niet voor de Nintendo Switch. Heb er veel plezier van gehad op de PS3 en ik ga hem zeker halen voor de PS4. :)

Ben ook wel heel erg benieuwd hoe het speelt op de Switch... :+
Wederom geen Rift ondersteuning. Jammer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*