Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Team Bondi, de ontwikkelaar van detectivegame L.A. Noire, moet de deuren sluiten, blijkt uit documenten van de Australische overheid. De ontwikkelaar verkeert al maanden in problemen. Medewerkers klaagden over slechte werkomstandigheden.

Uit documenten van de Australische Securities And Investments Commission blijkt dat ontwikkelaar Team Bondi de deuren moet sluiten. De commissie heeft een Special Resolution to Wind Up Company in behandeling en er is inmiddels een curator aangesteld die de sluiting moet afhandelen. De ondergang van de studio, die begin dit jaar detectivespel L.A. Noire afleverde, is geen verrassing. Begin september was al een externe bewindvoerder aangesteld, die moest proberen om investeerders te vinden die de studio wilden redden. In augustus werd duidelijk dat de studio zijn intellectuele eigendom en andere bezittingen verkocht aan Kennedy Mitchell Miller, dat ook het overgebleven personeel van Team Bondi wilde overnemen.

De studio kwam in juni in problemen, nadat ex-medewerkers klaagden over de slechte werkomstandigheden bij het bedrijf en de gebrekkige samenwerking met uitgever Rockstar. De slechte samenwerking was voor Rockstar reden om geen zaken meer te willen doen met de Australische studio. Rockstar brengt op 11 november nog wel een pc-versie van het detectivespel op de markt. Een interne studio van de uitgever tekent voor de ontwikkeling daarvan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

L.A. Noire was zeker geen slechte game, heb hier toch wat uurtjes speel plezier aan de gehad.

Opzich raar want deze game heeft toch best goed verkocht?
En dit was naar mijn weten ook hun enige game tot nu toe..

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 6 oktober 2011 11:58]

Er staat nadrukkelijk dat het niet komt door de game maar door slechte werkomstandigheden. De werknemers werden niet fatsoenlijk behandeld. Maar goed dat het een goede game was, misschien hebben deze mensen daar nog profijt van als ze naar een andere game-studio mogen.
Die slechte werkomstandigheden komen vast door de financiŰle problemen van Team Bondi:
"Begin september was al een externe bewindvoerder aangesteld, die moest proberen om investeerders te vinden die de studio wilden redden"
De slechte omstandigheden waren er al eerder.
De studio kwam in juni in problemen, nadat ex-medewerkers klaagden over de slechte werkomstandigheden bij het bedrijf en de gebrekkige samenwerking met uitgever Rockstar.
Lees dit artikel maar eens:
nieuws: Ontwikkelaars L.A. Noire klagen over arbeidsomstandigheden
Dit is niet eens iets van het afgelopen jaar, maar was dus al jaren (van het begin?) aan de gang.
Brendan treats L.A. Noire like a success due to his vision but I think Rockstar are the ones who saved the project. They continued to sink money in L.A. Noire, and their marketing was fantastic. Without their continued support, Team Bondi would have gone under several years ago.
http://www.gamerevolution...-sydney-anytime-soon-6581

Team Bondi Won't Be Rockstar Sydney Anytime Soon

Was wel te verwachten.. anders had Rockstar Bondi overgenomen.........

It's also worth pointing out that Rockstar used to be very keen on making Team Bondi something like 'Rockstar Sydney' - the more they worked with Team Bondi management, the more they came to understand that this was a terrible idea.

ll this bad press screams "studio closure" to me.

[Reactie gewijzigd door cyuen op 6 oktober 2011 12:04]

Jammer weer dat een bedrijf met getalenteerde ontwikkelaars (ik ga op de reacties van anderen af, zelf heb ik het spel niet gespeeld) zichzelf de grond in boort door slecht management.
Het was inderdaad leuk, maar bij de zoveelste case eigenlijk best wel eentonig. Weinig replay-value. Ze hadden veel meer uit de game kunnen halen.
Ik zou voor L.A. Noire gaan, maar ik verkies kwaliteit en originaliteit boven populariteit! Ik heb deze uitgespeeld en moet zeggen dat L.A. Noire heeft wat GTA mist. Een goed geschreven verhaal met daadwerkelijke geloofwaardige personages (dat natuurlijk dankzij de fantastische gezichtsanimaties en voice acting dat ver boven GTA uitsteekt). Waarom moet ik weer bij GTA voor de zoveelste keer drugskoerier X bezoeken in een achterbuurt die we sinds GTA 3 al kennen om vervolgens dezelfde criminele activiteiten uit te halen? Een bedrijf zoals Rockstar had wel beter moeten weten. Zelfs het Free Roaming gedeelte vond ik tov GTA IV beter in elkaar zitten. GTA IV was voor mij niet de GTA die het zou moeten zijn en ik vind het ook spijtig om te horen dat Team Bondi sluit, aangezien L.A. Noire in tijden weer een game was die een revolutionere stap heeft gezet op een bepaald gebied.
Kwaliteit van gta -> L.A noire . veruit tbh. en een revolutionere stap ? nee ze hebben aangetoont hoe boring het is een game in dat era te maken.
Ik denk dat hij met de revolutionaire stap de gezichtsanimaties bedoeld. En daar moet ik GK89 toch echt gelijk in geven. Hoewel de game zelf er niet bijzonder spectaculair uitziet, zorgen de gezichtsanimaties ervoor dat het geheel enorm overtuigend is.
Is maar beter ook. Blijkbaar was deze game zonder het ingrijpen van Rockstar niet afgekomen door alle problemen.

Minder voor de devs, maar zoals vaak wordt het door het management weer naar de knoppen geholpen.
Gelukkig komt de PC versie er nog wel. Ik zit al erg lang op te wachten.

Zouden ze niet meer winst gemaakt hebben als ze de PC versie gelijk op de markt hadden gebracht?
Achja, ik denk dat het door de genre komt.
Veel van dit soort spelletjes willen toch op GTA lijken,
waardoor het alleen maar een look-a-like game wordt.
Mensen zijn niet ge´ntereseerd in dit soort spelletjes ( de nagemaakte games).
Zeg nou zelf, zou je voor l.a noire gaan of bv een gta spel.

Mvg,

Rowan
Wat een onzin. Dit spel was juist een succes. Alleen blijkbaar niet genoeg om de studio te redden.
Misschien wel handig om je eerst te verdiepen in iets voordat je er wat over zegt.
De enige elementen die enigszins overeenkomen tussen LA Noire en GTA zijn het autorijden in een grote stad en de shoot outs. Voor de rest lijkt het totaal niet op elkaar.

Daarnaast was de game zelf gewoon succesvol, hij is ondertussen meer dan 3.5 miljoen keer verkocht op de 360 en PS3.

Als laatste:
Mensen zijn niet ge´ntereseerd in dit soort spelletjes ( de nagemaakte games).
Zeg nou zelf, zou je voor l.a noire gaan of bv een gta spel.
Dit is natuurlijk compleet smaak afhankelijk, ik heb bijvoorbeeld LA Noire helemaal uitgespeeld, terwijl ik bij GTAIV halverwege gestrand ben omdat ik het saai begon te vinden.
Gast, zeg dan niets...

LA Noire heeft helemaal niets met GTA te maken. Ten eerste zal een studio die een GTA kloon wil maken nooit door Rockstar gesteunt worden.

Ten tweede ligt de nadruk van deze game totaal niet op de free roaming aktie wat het een totaal andere game maakt.

Ten derde is de game zeer uniek want er is nog niet iets uitgebracht wat hier op lijkt.

Ten vierde, je noemt nogmaals een compleet andere game op.

Dus dan hebben vier van de vijf regels van je al ontkracht. De eerste regel kan ik je nog wel gelijk in geven want het is geen game die een groot publiek aan heeft gesproken. Desondanks staat in het verhaal duidelijk dat het ook niet door de game kwam.
Wat ik probeer duidelijk te maken,
is dat die genre al door gta is overgenomen.
mensen weten precies hoe gta in elkaar zit
en als er weer zo een ''soort'' game komt,
daar hebben mensen geen interesse meer in.
Omdat ze de spelwijze al blijkbaar kennen. ( steeds het zelfde)

Of het nou een unieke game is of een look-a-like.
Er zijn veel andere genres die veel beter zijn dan gta,
maar deze valt er dus niet onder..

[Reactie gewijzigd door Roww88 op 6 oktober 2011 13:44]

Heb je de reactie van Kbloem eigenlijk wel gelezen?
Ik zeg zelf: L.A. Noire. GTA heeft me nooit kunnen boeien.

En met meer dan 3.6 miljoen verkochte units zijn er vast meer mensen geweest die het met mij eens zijn.
lol look-a-like ? voor zo ver ik weet komt gta van dezelfde uitgever, dus hoe kan het dan een look-a-like zijn.

know the facts before you talk...
tis wel begrijpelijk natuurlijk , vond persoonlijk LA noire 1 van de slechte games uit de laatste 10 jaar die ik gespeeld heb. wat zonde van mijn dvdr tje zeg dat ik die heb gebruikt voor zoon slechte game ;p

een paar voorbeeldjes :

-Ondervragen is zoooooooooooooo repeative
-Het rijden van een auto voelt meer aan als midtown madness 2 dan als een proper vehicle.
-de feedback controller is so silly , ik bedoel HEY een pistool op het dak , ja hoe weet je dat ? je kan hem toch niet zien.. neuh maar controllet trilde .

Ik zal ze niet missen in ieder geval
Dus jij vindt het prima dat een developer over de kop gaat, terwijl je zelf niet eens de moeite hebt genomen om te betalen voor de game?

Gelukkig dachten 3.5 miljoen mensen daar anders over.

Dat bepaalde gameplay elementen niet geweldig waren ben ik het wel mee eens, maar een deel2 mag er van mij wel komen waar ze dat opgelost hebben.
Wanneer komt het Max Havelaar keurmerk voor games? :D Wie L.A. Noire kocht heeft meegeholpen aan moderne slavernij!

Ik vraag me af of Rockstar hier een les uit getrokken heeft, wat is Rockstar zijn officiele statement eigenlijk over het uitbuiten van werknemers op dergelijke schaal?
Daar doen ze niet zo moeilijk over bij Rockstar.
Grappig genoeg waren het hier voor vrouwen van werknemers bij Rockstar zelf, die klaagden over de bizarre werktijden die hun mannen moesten maken.
Dat was overigens voor de game Red Dead Redemption.
L.A. Noire heeft wellicht heel wat centjes gekost met tegenvallende verkoopcijfers
Volgens mij is de game ook een aantal keer uitgesteld omdat team bondi het niet op tijd voor elkaar kreeg.
Na alle problemen met personeel en met hun uitgever verbaast het mij niet dat de boel nu op de fles is gegaan.
De marges worden extreem laag gehouden in deze wereld, zodat managers, CEO's en dat soort overbodig personeel wel veel verdient, maar de echte makers worden weer eens uitgebuit.

Bij EA's games gaan ze heel wat voorzichtiger om met hun studio's!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True