Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

Vooropgesteld: alle lof voor Rockstar dat de uitgever het aandurft om L.A. Noire op de markt te brengen. En dat is niet bedoeld als doodknuffelen, L.A. Noire is een verademing waar we erg veel plezier aan hebben gehad. En nog steeds hebben, want de game is de moeite van het herspelen waard. Maar een beetje vreemd is hij wel. Of beter gezegd: verrassend, vernieuwend en apart. Voor wie zijn klassiekers kent; L.A. Noire is een soort kruising tussen Police Quest en Grand Theft Auto. Het onderzoekswerk uit Police Quest is daarbij in het jasje van Grand Theft Auto IV gehesen.

Getest op: PlayStation 3
Ook beschikbaar voor: Xbox 360

In L.A. Noire loop je dus rond in een wereld als GTA, een complete stad waarin je volledig vrij bent. Je beweegt als in GTA, wat wil zeggen dat je kunt lopen en met auto's rond kunt rijden. In dit geval in het Los Angeles van vlak na de Tweede Wereldoorlog, dat door ontwikkelaar Team Bondi zorgvuldig is gereconstrueerd. Alles in de game voelt ook alsof je GTA speelt. De stad is lekker groot, je kunt eindeloos rondrijden en steeds weer nieuwe straatjes ontdekken. Bovendien heeft het spel de typische GTA-besturing, zodat je zowel lopend als rijdend wat onhandig de bocht om gaat. Jammer eigenlijk, dat uitgever Rockstar daar zo aan vast blijft houden, want hoeveel games bewijzen niet dat de besturing van auto's en personages soepeler kan? Herkenbaar is het echter wel; je weet direct dat je in een wereld als GTA bent beland, en dat maakt de game eigenlijk al direct veelbelovend.

* Dat is lang

Dat mag ook wel, want Team Bondi heeft lang genoeg aan deze titel gewerkt. Al in 2004 maakte de ontwikkelaar bekend dat het spel in productie was, toen nog enkel voor de PlayStation 3. De verwachting was destijds dat het spel in 2008 uit zou komen, wat dus niet helemaal haalbaar bleek. De makers hebben ruim de tijd gehad om het geheel te polijsten. In die tijd heeft Team Bondi in ieder geval een interessante technologie in het spel verwerkt. De studio maakt gebruik van MotionScan, waarmee gezichtsuitdrukkingen kunnen worden 'gevangen'. De studio heeft een opstelling van 32 camera's gebruikt waarmee gezichten zeer gedetailleerd en vanuit alle hoeken worden vastgelegd. De data die daaruit voortkomt wordt gebruikt om de gezichten in de game te laten bewegen. Het maakt dat die er precies zo uitzien als die van de acteurs die zijn gebruikt om de teksten in te spreken.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True