×

L.A. Noire

Door , 48 reacties

Kijk die gezichten

Het praatje van uitgever Rockstar is bijzonder interessant: de uitgever geeft hoog op van MotionScan, de techniek waarmee de gezichten van de diverse personages in L.A. Noire zijn vastgelegd. De makers van het spel hebben een opstelling gemaakt waarin zo'n dertig camera's de gezichten van echte acteurs vastleggen terwijl ze de teksten voor het spel inspreken. De beelden van de pratende hoofden dienen als basis voor wat we in het spel gaan zien. Dat moet ervoor zorgen dat er veel meer emotie is af te lezen van de virtuele gezichten in het spel. Dat kan ook geen kwaad, want ondanks de vaak heftige gebeurtenissen tonen de hoofdrolspelers in de meeste games evenveel emotie als een paspop.

Rockstar zet hoog in door de getoonde emoties direct ook een hoofdrol in L.A. Noire te geven. Je speelt een detective en ondervraagt in die rol tientallen personen, waarbij je moet zien te achterhalen of ze de waarheid spreken of niet. De uitdrukking op hun gezicht geeft daarbij waardevolle informatie. Dat is althans de bedoeling. Een gewaagd concept dat Rockstar een paar maanden geleden al eens aan ons liet zien. De game is inmiddels zo ver in ontwikkeling dat we er zelf een deel van mochten spelen.

* Vergeet de oorlog

Het is begin 1947 en Cole Phelps, de hoofdrolspeler in L.A. Noire, is net gepromoveerd van bureau Burglary naar Homicide. Dat is het echte werk, zo wordt hem aan het begin van zijn eerste werkdag duidelijk gemaakt. De promotie vindt ongeveer halverwege het spel plaats, in een fase waarin de definitieve plotlijnen vorm beginnen te krijgen. Er wordt bovendien wat meer duidelijk over het verleden van Phelps, die op straat nog regelmatig wordt aangesproken vanwege een heldendaad in de Tweede Wereldoorlog, waarmee hij direct na de oorlog uitgebreid in het nieuws kwam. Onder collega's levert zijn heldenstatus niet alleen positieve reacties op. Zo is Rusty Galloway, de partner die Phelps krijgt toegewezen bij Homicide, niet bepaald onder de indruk. Galloway wil maar al te graag duidelijk maken dat hij weet hoe je een moordzaak op moet lossen. Hij moet daarbij niets hebben van de analytische aanpak van Phelps. Gelukkig krijgt Phelps gedurende zijn loopbaan bij de LAPD bij elk bureau weer een andere partner.

*