Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Whore of the Orient, de game waar voormalig werknemers van Team Bondi aan begonnen te werken na L.A. Noire, komt waarschijnlijk niet uit. Het sluiten van gamestudio's en problemen met uitgevers lijken de game definitief de kop gekost te hebben.

Het nieuws blijkt uit een interview met Derek Proud, voormalig producer van de game. Aan tafel bij de podcast GameHugs vertelt hij dat hij en zijn team 'gevochten' hebben om de ontwikkeling door te laten gaan, maar dat het uiteindelijk niet zo mocht zijn. Hij en andere collega's waren naar eigen zeggen gepassioneerd over de game, maar uiteindelijk denkt Proud dat Whore of the Orient het levenslicht nooit zal zien. Het Australische Finder heeft een korte transcriptie van het gesprek genoteerd.

In 2011, kort na de release van L.A. Noire van Australische ontwikkelstudio Team Bondi, begon de studio aan Whore of the Orient. In datzelfde jaar moest echter de studio gesloten worden. Een deel van de werknemers, waaronder studio-hoofd en L.A. Noire-schrijver Brendan McNamara, besloten over te stappen naar film- en televisieproductiebedrijf Kennedy Miller Mitchell en de rechten op de nieuwe game aan te kopen. De werknemers richtten bij Kennedy Miller Mitchell een gamestudio op en ontvingen in 2013 nog 200.000 dollar van de Australische overheid om het project voort te zetten. Destijds werd nog verzekerd dat de game in ontwikkeling was. Sindsdien is het stil geweest en inmiddels lijkt dat dus definitief niet meer het geval te zijn.

De game zou zich afspelen in de Chinese stad Shanghai, in de jaren '30. Whore of the Orient was een van de bijnamen voor de stad, in die tijd. Het kreeg deze bijnaam toen de handel in opium, thee en porselein niet alleen welvaart, maar ook criminaliteit en zedeloosheid naar de stad bracht. Spelers zouden de rol aannemen van een Westerse politie-agent in Shanghai die de vrede probeert te bewaren terwijl er op politiek gebied veel spanningen waren door samenvallende invloeden uit het westen en het oosten. De game zou een open wereld krijgen en uitkomen voor Windows, de PlayStation 4 en Xbox One.

Whore of the Orient screenshotsWhore of the Orient screenshotsWhore of the Orient screenshots

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Eerste keer dat ik van het spel heb gehoord. Wat zien de screenshots goed uit. Ook de setting van Shanghai klinkt interessant. Jammer dat wij het spel niet meer tot leven zien komen.
Vind je? De eerste screenshot ziet er nog wel ok uit, maar die is ook klein en in een hoek genomen dat er veel in beeld is. Nummers twee en drie zien er nogal middelmatig uit voor de vorige generatie consoles. Voor PC en de huidige consoles zou het gewoon schandalig slecht zijn.
Ik doelde meer op de uitstraling, het geeft mij als Aziaat een echte Aziatische feel.
Ah ja, dat wel inderdaad, als het tot een volledig spel uitgebouwd was dan had het qua setting en sfeer zeker erg cool kunnen zijn.
Voor graphics uit 2012(?) ziet het er niet slecht uit.
LA Noire zag er ook prachtig uit. Helaas was het spel zelf compleet waardeloos.
Totaal niet mee eens, vind het juist een heel goed spel en een van de eerste in die tijd met gezichtsuitsdrukkingen en dergelijke tijdens interrogations.
Technische gimmicks dus. Daar maak je geen leuk spel mee. Ook dat je niet gewoon kon schieten wanneer je wilde was waardeloos. Alles was gescript, als je ergens door de verkeerde deur naar buiten liep was ineens je onderzoek afgelopen. Wat een baggerspel.
Het spel idee was goed, de uitwerking was slecht. Heb er toch een aantal uur met plezier aan besteed.
ik ben het er ook niet mee eens. Sinds de jaren 90 aan het gamen geweest en LA Noir is voor mij de nr 1 game aller-tijden. OK, er kon wel wat nog aan verbeterd worden, maar de sfeer en meeste verhaallijnen spraken mij enorm aan (ben film noir liefhebber). Ik heb dan ook regelmatig gekeken wanneer deze game uitkwam, maar gezien het zeer weinige nieuws wat er was vreesde ik ook hier voor.. Nou maar hopen dat Rockstar een keer LA Noir 2 gaat aankondigen.
Welke stad is "the Whore of the West?"
En anders....Amsterdam....
Hoeren....Legale softdrugs..
Om over de klompen nog maar te zwijgen :)

[Reactie gewijzigd door Ome Ernst op 25 juni 2016 14:50]

Softdrugs is in Nederland illegaal, maar het wordt gedoogd. Dat is wat anders dan dat het legaal is.
Kickstarter dan maar ? Dan weet je gelijk of er veel interesse is voor het spel en er mensen bereid zijn de ontwikkeling verder te financieren.
Ik had nog wel graag wat echte gameplay gezien, als dat er überhaupt al is.
Really ?
Als je de geschiedenis van China kent, weet je dat het juist de westeners zijn die opium in China probeerden in te voeren en zorgden voor alle geweld en criminaliteit.
"Westerse politie-agent in Shanghai die de vrede probeert te bewaren " Wat een hypocrisie.
Want inderdaad ALLE westerners importeerden opium, er kan geen één "good guy" tussen zitten...
Het moet zijn exporteerden. De Britten exporteerden het bewust naar China om het 'isolationistische' bewind daar open te breken en ze handelconcessies te verwerven.

Er ging vrij weinig Opium naar Europa/VS en dan voornamelijk voor medische doeleinden. Opium kwam voornamelijk uit de Britse kolonies India en Afghanistan. Waardoor de Britten een monopolie positie in de opiumhandel hadden. Zodoende handelden er vrij weinig andere naties in dit middeltje....

Als er één good guy tussen zou zitten dan ging hij doelbewust in tegen de wensen van de East India Company en de belangen van de Britse kroon... Wat hem dus in feite een landverrader zou maken. Nou zou de ontdekking van dit verachtelijke opiumplot een prima twist in het verhaal kunnen zijn, niet daarvan. Maar als dit oprecht zo geschreven is dat hij een brit is in dienst van de EIC/Kroon en een good guy is dan is dit dus wél enorm hypocriet.
Een politie agent die de vrede probeert te bewaren is toch ook niet per se gerelateerd aan de westerse criminelen? Ik geloof ook niet dat er in deze context subtiele boodschappen verstopt zijn.

De illegale handel is er nu eenmaal, en deze agent heeft het daardoor wellicht extra moeilijk omdat "zijn volk" de slechte invloed gebracht heeft.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 25 juni 2016 10:37]

Je bent daar niet zomaar als politieagent. Je bent in dienst van de East India Company of de Governeur in dienst van de Kroon. Hij kan er blind naar toe zijn gestuurd zonder dat hij wist van de duistere praktijken en uiteindelijk ontdekken dat er iets vuils aan de hand is, ( dat kan natuurlijk deel zijn van het verhaal ).

Maar je zou behoorlijk naïef zijn als je denk dat hij daar gewoon zijn werk kon doen voor de goede zaak. Je directe baas had zeker een agenda. Het was ook niet een grote gevestigde kolonie in een land dat al geheel onder europese controle stond.

Je ging daar dus niet zomaar heen in die tijd....er was een zekere missie om te bewerkstelligen. Europeanen en zeker Britten hadden de 'White mans burden' en dus de instelling dat iedereen buiten West-Europa ondergeschikt en onderontwikkeld was moest worden 'grootgebracht' door de westerse machten. Het was redelijk normaal om super racistisch te zijn.

Als je naar de geschiedenis kijkt moet je niet anachronistisch denken en de geldende normen, waarden en gebruiken van vandaag transplanteren op het verleden. Het ging er even wat anders aan toe... Zo ook in de nederlandse kolonies, waar ook het één en ander gebeurde wat nu absoluut nooit meer door de beugel zou kunnen. Maar de Britten waren wel de ergste van het stel, het is niets voor niets dat zijn zoveel oorlogen hebben gevoerd met 'minderwaardige volkeren' en de uitvinder zijn van het concentratiekamp.

[Reactie gewijzigd door SnakeByte99 op 26 juni 2016 15:55]

Really ?
Als je de geschiedenis van China kent, weet je dat het juist de westeners zijn die opium in China probeerden in te voeren en zorgden voor alle geweld en criminaliteit.
"Westerse politie-agent in Shanghai die de vrede probeert te bewaren " Wat een hypocrisie.
Ja, de opium handel door ( voornamelijk ) de Britten is misschien wel een van de meest duistere pagina's van de europese koloniale geschiedenis. Het is werkelijk verachtelijk wat men daar heeft gepresteerd. Zelfs nu wordt er nog veel over gezwegen, omdat het echt vreselijk was. Ze hebben moedwillig een heel volk aan de drugs geholpen om zo stukken land en goederen goedkoop af te kunnen pakken.
Probeerde? Wel alle westerse handel was beperkt tot 1 stad en opium op dat moment was niet illegaal, toen het wel illegaal gemaakt werd hebben de britten hun opium opgegeven.

De opium oorlog die daarop volgde ging meer over dat zelfs daarna britse schepen niet meer handel konden drijven dan opium.

Dat de britten dus "alle geweld en criminaliteit" gebracht hadden is grotendeels onzin.
Misschien tijd om weer eens geschiedenislessen te nemen?
Maar 1 stad handel? Macau, Hong Kong, Shanghai, Ningpo, Canton etc. Steden genoeg voor de handel.
En de Britten hebben de opoium opgegeven? Waar denk je dat de Opium Wars over gingen? De Britten die met geweld en bezetting de opium handel inleven wilde houden.

Zelfs de 2de Opium Oorlog eindigde met een overwinning voor de Engelsen waarin ze mochten blijven handelen in verschillende steden, Hong Kong als oorlogsbuit behielden en China dwongen tot het betalen van smartegeld.
Laat ik het dan eens opzoeken ipv op geheugen.

Opium in china sinds de 7e eeuw

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_opium_in_China

An Lushan opstand word gezien als 1 van de meest moorddadige conflicten dat een land ondergaan heeft, 8e eeuw.

https://en.wikipedia.org/wiki/An_Lushan_Rebellion

>Maar 1 stad handel? Macau, Hong Kong, Shanghai, Ningpo, Canton etc. Steden genoeg voor de handel.

"Canton systeem", waarbij alle handel vanaf 1757 door 1 haven (canton) kwam en alle andere handel in noord china verboden werd voor buitenlanders . Dit om de handel te kunnen sturen en controleren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Canton_System

Er werden zelfs nog veel zwaardere beperkingen opgelegd aan de barbaren die handel kwamen drijven later.

1) Trade by "foreign barbarians" in Canton is prohibited during the winter.
2) "Foreign barbarians" coming to the city must reside in the foreign factories under the supervision and control of the Cohong.
3) Chinese citizens are barred from borrowing capital from "foreign barbarians" and from employment by them.
4) Chinese citizens must not attempt to gain information on the current market situation from "foreign barbarians"
5) Inbound "Foreign barbarian" vessels must anchor in the Whampoa Roads and await inspection by the authorities.[18]

https://en.wikipedia.org/wiki/Canton_System

Opium handel was legaal

"British sales of opium began in 1781, and sales increased fivefold between 1821 and 1837[verification needed]. The East India Company ships brought their cargoes to islands off the coast, especially Lintin Island, where Chinese traders with fast and well-armed small boats took the goods for inland distribution, paying for them with silver and causing a shift in its flow. By 1820, just when the Qing treasury needed to finance the suppression of rebellions, the flow of silver had reversed: Chinese merchants were now exporting it to pay for opium. The imperial court debated whether or how to end the opium trade, but its efforts were complicated by local officials (including the Governor-general of Canton) who profited greatly from the bribes and taxes involved."

Britten werden wel echter verboden nog handel te drijven en dus britse handel in opium was illegaal.

Macau(ea) geen optie :

"In 1840, Elliot asked the Portuguese governor in Macau to let British ships load and unload their goods there in exchange for paying rent and any duties. The governor refused for fear that the Qing Government would discontinue supplying food and other necessities to Macau."


na verbod van alle opium handel geven de Britten geven alle opium af :

"The British Superintendent of Trade in China, Charles Elliot, got the British traders to agree to hand over their opium stock with the promise of eventual compensation for their loss from the British government.[17] While this amounted to a tacit acknowledgment that the British government did not disapprove of the trade, it also placed a huge liability on the exchequer. This promise, and the inability of the British government to pay it without causing a political storm, was an important casus belli for the subsequent British offensive.[24]"


Redenen voor de oorlog gaan van louter opium tot ten dele opium + vrijhandel, brits prestige/standing, eer, handels balans, chinese wetgeving omtrent handel,...

Ik zie het eerder een conflict tussen beide landen om controle te krijgen over handel en het zilver dat deze opbracht dan puur over het product opium.

https://en.wikipedia.org/wiki/First_Opium_War
Ik zie het eerder een conflict tussen beide landen om controle te krijgen over handel en het zilver dat deze opbracht dan puur over het product opium.
(Ik zou even je post nog 'ns doorlezen want je zinnen lopen niet echt.)

Misschien kun je ook uitleggen hoe je tot deze conclusie komt.

Voor zover ik het me kan herinneren van 4 VWO geschiedenis ging het zo:

De Chinese bevolking was al honderden jaren verslaafd aan opium, en maakten het illegaal. De Britten importeerden opium van India naar China. Hierdoor ontstond ruzie, en het Verenigd Koninkrijk hield Hong Kong als buit. Dat heeft inderdaad met controle over handel te maken maar wel met als hoofddoel om opium uit China te houden.

Nu ik erover nadenk geen wonder dat China nogal huiverig tegenover Angelsaksische invloeden staat :)
De Britten importeerden opium van India Nederlands-Indië naar China.
Nederlands-Indië, niet India dat is een ander land.

[Reactie gewijzigd door GoT op 25 juni 2016 18:32]

het is eigenlijk heel simpel...
china had enorm veel spul dat wij wilden hebben (zijde, buskruit en vooral ... thee) echter hadden we niets wat de chinezen van ons wilden; ze hadden alles al en daarom hebben we dus ginder een vraag naar opium gecreeerd; want dat spul konden we op onze vaarroutes naar ginder goedkoop uit india meenemen..
De britten gebruikten opium als breekijzer om de markt open te gooien met de chinezen. Vies handeltje idd, je zag de britten dat spul niet meenemen terug naar europa voor de thuismarkt...
Ze dumpten dat spul bewust op de chinese markt om de chinese overheid in een houdgreep te nemen en eisen te kunnen stellen voor lucratieve handels overeenkomsten. Yes, we're willing to stop spamming you with opium but....we want compensation.
Zo konden de britten ook nog havensteden wo Shanghai en HongKong binnenslepen als troffee. Mooi stukje imperialisme en een van de donkere pagina's van het kolonialisme; een tijd waar 'anything goes' wat betreft handel. Heerlijk handel drijven zonder scrupules.

Wat betreft team bondi, ze zijn ok. Moet la noire nog uitspelen....

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 25 juni 2016 16:38]

Niet illegaal ?
China was er fel op tegen, waardoor er zelfs 2 opium oorlogen werden gevoerd.
Volgens mij wordt de wetgeving in China bepaald door China zelf en niet door westeners.
China was er op tegen, maar kon er in feite weinig aan doen. Veel belangrijke handelaren en ambtenaren werden gewoon omgekocht. Ook de afhankelijkheid van mensen van opium was dusdanig hoog dat de hele cultuur van china op de kop stond en de macht van de traditionele autoriteiten afbrokkelden. De macht en rijkdom van de Britten was zo immens dat zelfs de keizer weinig kon doen behalve de doelbewuste opiumsmokkel verbieden en met alle macht te bestrijden. En dit mondde uiteindelijk uit in de Eerste Opiumoorlog die uiteraard werd gewonnen door de Britten. ( wat geheel volgens plan was als je het mij vraagt. Typisch een gevalletje van 'romeinse' praktijken... )
Leer nou eens dat als je de historie van een land verdedigd waar veel witte mensen wonen mensen dat niet waarderen. Ik stel voor de racebaiters geen munitie te geven en alleen bronnen te posten zonder inhoudelijke reacties op hun bait. Als je gelijk hebt dan

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 26 juni 2016 22:34]

L.A. Noire is een van de meest unieke spellen die ik ooit gespeeld heb. Niet één van de beste, wel één van de meest unieke. Hoe je gezichten af moest lezen, de verschillende cases en de toffe setting was echt een heel erg goede combinatie.

Jammer dat deze game is geannuleerd.
Whoa vette scene, jammer datie niet uitkomt
Geen enkele uitgever gaat een spel in de winkel leggen met zo'n naam, nee...
Dat dacht ik ook. Maar het wekt toch je nieuwsgierigheid op. En dan zie je dat die stad gewoon die bijnaam had. Dus...
Het trek dan wel aandacht, toen ik de kop van het artikel zag dacht ik ook "FF kijken wat dat nou weer is..." :) Tot nu toe had ik nog nooit van de game gehoord.

[Reactie gewijzigd door bonus op 25 juni 2016 10:57]

Even langs Google Translate geweest...

"Hoer van de Oriënt"

Wat een naam voor een Game.
Die stad wisselde nogal eens van eigenaar. Het broeide van criminaliteit en er waren veel hoerenhuizen. De handelaren en ambtenaren waren corrupt. En het grootste deel van de bevolking was verslaafd aan opium. . Hierdoor was de stad meer geneigd om met westerse machten 'naar bed te gaan' dan met de eigen regering. De westerse machten zoals Engeland hebben de stad niet hoeven verkrachten, de stad had zichzelf al verkocht aan hen. Iedereen mocht naar binnen... ( en dat terwijl de rest van China potdicht zat en je er niet zomaar naar binnen mocht als buitenlander!!! )

En dat levert je een naam op zoals de Hoer van de Oriënt.
Of het een geschikte naam was voor het spel? In China zou je het in iedergeval niet kunnen verkopen onder deze naam....als je het sowieso al kwijt kunt daar..
Ja ik dacht eerlijk gezegd ook aan "oriental vernieuwende game", dus even deze post lezen, jammer genoeg gaat niemand dit dus spelen O+ Leek wel een spannend concept :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True