Redacteur audio en games

E3: Need for Speed - The Run

Moordend schema

Producer Jason DeLong geeft het ruiterlijk toe: de vorige Need for Speed van EA Black Box was niet al te best. Tot zo'n drie jaar geleden hield de studio er een moordend productieschema op na van één Need for Speed-game per jaar en dat komt de kwaliteit niet ten goede, stelt DeLong. Gelukkig zag EA dat ook in, en sindsdien werken er verschillende studio's aan de Need for Speed-games, waaronder bijvoorbeeld het Engelse Criterion. Het geeft de studio's meer tijd om aan hun games te sleutelen en op die manier kan er toch elk jaar een nieuwe game in de serie verschijnen. Zo kreeg Black Box opeens drie jaar de tijd om aan Need for Speed: The Run te sleutelen, en die tijd heeft het gebruikt om iets nieuws te proberen.

Je waagt in The Run namelijk een zeer gewaagde stap: je verlaat de auto. In games als Grand Theft Auto doe je niet anders, maar bij een echte racegame als Need for Speed: The Run is het een ongebruikelijk, bijna schokkend gegeven. Tijdens de presentatie die we kregen bij Black Box was de aandacht dan ook vrijwel uitsluitend op dat deel van het spel gericht. Terwijl, en laat dat een geruststelling zijn voor de echte racefans, je nog geen tien procent van de tijd op eigen benen zult staan.

* Telefoonboek

Black Box waagt de stap omdat het nog iets anders aan de serie toe wil voegen: een verhaal. We zagen bij Adam Myhill, verantwoordelijk voor de diverse cutscenes in het spel, het storyboard op zijn bureau liggen en dat is dikker dan een telefoonboek. Later zou DeLong de nadruk die ligt op het verhaal iets terugbrengen, door te stellen dat we geen diepgravend avontuur moeten verwachten zoals in games als Mass Effect. DeLong zou de game omschrijven als 'narrative driven' en niet als 'story driven.'

Desalniettemin heeft Myhill dat telefoonboek op zijn bureau, waarin de avonturen van ene Jack staan opgetekend. Wie of wat Jack is, wil men bij Black Box nog niet verklappen, maar wel dat hij een goede en vooral dringende reden heeft om aan de race mee te doen die in The Run centraal staat. Die race gaat dwars door de VS, van San Francisco naar New York, een afstand van een kleine 3000 mijl, zo'n 4600 kilometer. Daarmee is de afstand die je in The Run aflegt ruimschoots groter dan die in de andere games in de serie. Ter vergelijking, Need for Speed Hot Pursuit, de vorige game van Black Box, kwam nog niet aan een derde van de afstand.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite