×

Need for Speed: The Run

Door , 103 reacties

Kader

Nee, onverdeeld positief waren we zeker niet, toen Electronic Arts ons de eerste beelden van Need for Speed: The Run toonde. Op de E3 was een filmpje te zien waarbij een auto door de sneeuw scheurde, terwijl links en rechts raketten insloegen. EA heeft de afgelopen jaren van alles geprobeerd met de Need for Speed-franchise en dit proefballonnetje zagen we niet direct zitten. Teveel gedoe en te weinig focus op het racen, zelfs voor een Need for Speed-game.

We zijn nu bijna een half jaar verder en kunnen niet anders dan concluderen dat we onze mening hebben bijgesteld. Need for Speed: The Run blijkt een game die heel handig de juiste elementen bij elkaar heeft verzameld om een pakkende game te kunnen zijn. De game schotelt de speler een weinig diepgaand verhaal voor, dat als excuus fungeert om zo snel mogelijk van San Francisco naar New York te racen. De winnaar van de race haalt 25 miljoen dollar op, waar hoofdpersonage Jack Rourke tien procent van krijgt. De overige negentig procent gaat naar een mysterieuze partij die Jack van zijn mafia-problemen af kan helpen.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc
Afwijkend: Nintendo Wii

Het verhaal is dus niet meer dan een kader, en ook een excuus om af en toe wat fraai uitgewerkte dames door het beeld te laten paraderen. De hoofdmoot is en blijft het racen zelf. Dat wordt in The Run gedaan met uitsluitend snelle wagens, waar je nooit een cent voor neer hoeft te leggen. Jack wordt gesponsord door de eerdergenoemde mysterieuze partij, die overal in het land contacten heeft die Jack aan nieuwe, pijlsnelle auto's kunnen helpen.

De auto's zijn ingedeeld in drie verschillende categorieën, al krijg je dat tijdens het racen niet echt mee. In theorie is het zo dat Muscle cars het best zijn op snelwegen, dat 'Exotic' cars handig zijn op technische stukken en 'Sports' cars ideaal zijn in de steden. In de praktijk kozen we gewoon steeds de snelste auto, en dat werkte eigenlijk prima. De door het spel gesuggereerde keuzes komen zodoende niet echt uit de verf. Op zich helemaal niet erg, maar je gaat je wel afvragen waarom die suggestie überhaupt wordt gedaan.

*