Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Nee, onverdeeld positief waren we zeker niet, toen Electronic Arts ons de eerste beelden van Need for Speed: The Run toonde. Op de E3 was een filmpje te zien waarbij een auto door de sneeuw scheurde, terwijl links en rechts raketten insloegen. EA heeft de afgelopen jaren van alles geprobeerd met de Need for Speed-franchise en dit proefballonnetje zagen we niet direct zitten. Teveel gedoe en te weinig focus op het racen, zelfs voor een Need for Speed-game.

We zijn nu bijna een half jaar verder en kunnen niet anders dan concluderen dat we onze mening hebben bijgesteld. Need for Speed: The Run blijkt een game die heel handig de juiste elementen bij elkaar heeft verzameld om een pakkende game te kunnen zijn. De game schotelt de speler een weinig diepgaand verhaal voor, dat als excuus fungeert om zo snel mogelijk van San Francisco naar New York te racen. De winnaar van de race haalt 25 miljoen dollar op, waar hoofdpersonage Jack Rourke tien procent van krijgt. De overige negentig procent gaat naar een mysterieuze partij die Jack van zijn mafia-problemen af kan helpen.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc
Afwijkend: Nintendo Wii

Het verhaal is dus niet meer dan een kader, en ook een excuus om af en toe wat fraai uitgewerkte dames door het beeld te laten paraderen. De hoofdmoot is en blijft het racen zelf. Dat wordt in The Run gedaan met uitsluitend snelle wagens, waar je nooit een cent voor neer hoeft te leggen. Jack wordt gesponsord door de eerdergenoemde mysterieuze partij, die overal in het land contacten heeft die Jack aan nieuwe, pijlsnelle auto's kunnen helpen.

De auto's zijn ingedeeld in drie verschillende categorieën, al krijg je dat tijdens het racen niet echt mee. In theorie is het zo dat Muscle cars het best zijn op snelwegen, dat 'Exotic' cars handig zijn op technische stukken en 'Sports' cars ideaal zijn in de steden. In de praktijk kozen we gewoon steeds de snelste auto, en dat werkte eigenlijk prima. De door het spel gesuggereerde keuzes komen zodoende niet echt uit de verf. Op zich helemaal niet erg, maar je gaat je wel afvragen waarom die suggestie überhaupt wordt gedaan.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True