Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Een oud-werknemer van Rockstar Vancouver herkent de arbeidsomstandigheden bij de studio in San Diego, die door de vrouwen van de ontwikkelaars aan de orde werden gesteld. Max Payne 3 zou wegens dergelijke omstandigheden zijn uitgesteld.

Max Payne 3Max Payne 3 zou oorspronkelijk begin december 2009 uitkomen, maar werd twee keer uitgesteld door uitgever Take-Two, en staat nu op de planning voor het derde kwartaal van 2010. Een anonieme oud-werknemer van Rockstar Vancouver, de studio die aan het spel werkt, zegt zich te herkennen in de open brief van de vrouwen van Rockstar San Diego-ontwikkelaars: de door de vrouwen beschreven omstandigheden zouden ook van toepassing zijn op de studio in Vancouver, althans in de tijd dat de bron zijn brood verdiende bij Rockstar. Volgens hem is het herhaaldelijke uitstel van Max Payne 3 terug te voeren op die omstandigheden.

De oud-werknemer zegt dat Max Payne 3 volgens de planning in augustus 2010 af moet zijn, maar vermoedt dat die deadline niet gehaald zal worden, omdat het verhaal van het spel recentelijk voor de derde keer compleet herschreven zou zijn. Volgens de bron zijn 14- tot 16-urige werkdagen met zes of zeven dagen werken per week ook van toepassing op de Vancouver-studio van Rockstar, die bekend is van de titels Bully en Homeworld: Cataclysm.

Rockstar heeft tot op heden nog geen officiële reactie gegeven op de aantijgingen over de werkomstandigheden bij de verschillende studio's. In de reacties op de oorspronkelijke open brief is naar verluidt een interne e-mail aan de werknemers van Rockstar San Diego gestuurd, waarin Rockstar New York een aantal beschuldigingen van de hand wijst. Het hoofdkantoor vraagt tevens aan werknemers die zich onheus bejegend voelen om contact op te nemen met Personeelszaken.

De International Game Developers Association, een beroepsorganisatie voor spelontwikkelaars, heeft zich uitgesproken tegen excessief onbetaald overwerken. In een recente enquête onder 3300 leden van de IGDA zou de helft hebben aangegeven meer tijd voor zichzelf en hun familie te wensen. De beroepsorganisatie heeft ook aangeboden te bemiddelen tussen werknemers, leidinggevenden en de raad van bestuur van Rockstar Games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Hmm het gaat niet goed met Rockstar.
Maar goed ik werk zelf ook 12uur per dag en zomer dagen ook wel eens 14 of 16 uur het is wel uit te houden. (heb daarna wel 2 dagen vrij )

Maar snap hun reactie wel je zit immers alleen maar binnen, achter een beeldscherm waar jeje blind op staart en gewoon een bagger sfeer, bagger beleid, bagger management.
Ze hebben in Amerika toch ook gewoon vakbonden of niet ?

[Reactie gewijzigd door Joe the plumber op 15 januari 2010 15:47]

Gezien je nickname ben je loodgieter? zo veel werk? :P

*ontopic*
Jammer en triest, er zijn genoeg game developers die geschikt zijn voor dit werk, dat ze die aannemen zodat anderen minder lang hoeven te werken? of zou dit veel meer kostten met zich mee brengen?
nee 2 banen dan krijg je dat he.

Mja wie zegt dat de developers die ze nu ter beschikking hebben zo slecht zijn ?
Tis gewoon de omstandigheden waar ze op dit moment in moeten werken dat niks afkomt.
iig zo lees ik het.
ja twee banen maar daar kies je zelf voor, zei moeten gewoon zoveel werken anders hebben zijn GEEN baan, dus uiteraard ook geen inkomen meer.
Het is gewoon van de zotte dat je zoveel moet werken, politici werken ook idioot veel maar daar valt netwerken en beetje borrelen ook onder en dat is nou ook niet het zwaarste ter wereld :)
Gezien zei niet betaald krijgen voor hun over uren zal het inderdaad veel kosten om hun team te vergroten
het grotste probleem is dat ze dit waarschijnlijk nog een jaar vol moeten houden.
16 uur werken een paar dagen. of 12 een paar maanden ok.
maar 16 uur en dat een jaar is dodelijk. vrij letterlijk.

dit hoort niet en mag niet.
dus de mensen klagen terecht
In de Verenigde Staten (en niet amerika, dat is een continent) hebben de werknemers de voorzieningen niet zoals wij die in Nederland kennen. Als je daar bijvoorbeeld eenmaal ontslagen bent mag je hopen dat je snel een nieuwe baan weet te vinden, anders zit je letterlijk in zak en as. Het is daar een heel andere werksfeer dan hier in Nederland. We lopen hier dan wel te klagen in Nederland, maar zo slecht hebben we het hier nog niet. Vakbonden heb je volgens mij niet in de Verenigde Staten, in ieder geval niet op de manier zoals we dat hier kennen.
In de VS heb je wel vakbonden, maar je hebt daar volgens mij een stuk minder kans op een baan als je lid van eentje bent.
Ligt echt aan de tak waar je in werkt; bepaalde bonden zijn zo machtig dat je als niet-vakbondslid er haast niet aan de bak komt, omdat de bonden EISEN dat je als werkgever alleen met vakbondsmensen werkt (Teamsters en de bouwsector zijn daar heel erg bekend om)
Ook de TV en filmwereld. Acteren in een film kun je wel vergeten als je geen lid bent van de bond. Denk bijvoorbeeld maar aan de writers association strike van ruim een jaar geleden, opeens hadden alle series maar een half seizoen omdat ze besloten dat de schrijvers meer moesten verdienen. Ook is het voor Nederlanders onmogelijk om in de VS zelf een film te maken omdat Amerikaanse filmcrew niet met buitenlanders (die niet bij de vakbond zijn aangesloten) samenwerken.

Tsja, dat krijg je dus als de werkgevers het hard spelen, dan gaan de werknemers het ook hard spelen. Wel lullig als je dan een beroep hebt waar je geen krachtige vakbond voor is zoals deze programmeurs.
Vakbonden zijn in de VS juist veel machtiger dan in Nederland. Sommige beroepen mag je niet uitoefenen als je niet lid bent van de vakbond.
Hetzelfde word gezegd over het team rond Red Dead Redemption.

http://www.joystiq.com/20...n-development-in-trouble/
Zoals ook hier te vinden is: nieuws: Werknemersvrouwen hekelen omstandigheden bij Rockstar San Diego

Ik snap je punt dus niet echt.

Overwerken zonder dat het betaald is.... belachelijk, zeker als het zoveel uren zijn. Ik zou direct opstappen en wat anders gaan doen.
San Diego ligt in Californie, dat zo'n beetje het hardst geraakt wordt door de economische recessie. Er zijn daar geen andere banen. Het is dus doen wat de manager zegt of op straat komen te staan, met alle gevolgen van dien (de VS kent niet echt een sociaal vangnet zoals dat hier in NL geregeld is).
Jij gaat te serieus in op mijn comment. Die heeft niks er mee te maken dat het oud of al bekend is maar dat ook het spel 'Red Dead Redemption' hieronder te lijden heeft gehad.
Het verhaal komt mij gruwelijk bekend voor: EA Spouse (2001). Als het personeel er een klacht tegen in dient kunnen ze nogal wat geld binnen halen, al zijn ze inderdaad wel hun baan kwijt.

Echt verbaast ben ik niet. Het zijn Amerikaanse bedrijven, met Amerikaanse businessmodellen en een eenzelfde mentaliteit.
En toch snap ik de logica van werkgever hier niet.
Als je hele weken dagen van 14 of 16 uur trekt als progammeur is je concentratie gewoon op. Het is dan efficienter om te rusten dan om steeds trager door te ploeteren en steeds dommere fouten te maken.

Zulke werktijden zijn alleen asociaal maar ook dom. Net even een betere implementatie keuze maken omdat je net even wakkerder bent, betekend meestal dat het product sneller klaar is en beter werkt.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 17 januari 2010 02:24]

Het hoofdkantoor vraagt tevens aan werknemers die zich onheus bejegend voelen om contact op te nemen met Personeelszaken.
Als je dat dan doet, word je alsnog ontslagen, omdat je dan waarschijnlijk niet meer in het team past... In Nederland uit den boze, prima te doen in de VS... ;(
In Nederland ook hoor, dan wordt zoiets gewoon in een status bijgehouden en mochten ze je dan kwijt willen, dan hebben ze die paraat (uiteraard dan met algemene verwoordingen en op dusdanige wijze dat het juridisch in orde is).

Dit soort tijden zijn belachelijk inderdaad, overigens geldt hetzelfde voor o.a. stagaires in de geneeskunde (tijden gaan ook tegen de wet in en als je daar op ingaat win je, maar kan je het verder vergeten), het hoort bij bepaalde beroepen blijkbaar.
Alleen krijg je dan nog wel een bak geld mee in Nederland als je de rechtbijstand advocaten inhuurt. Een rechter pikt niet zo maar ontslag na jarenlang dienst helemaal als het nergens over gaat.
Sorry hoor, maar je hebt je droombaan, dan tellen de gemaakte uren eigenlijk niet. Zolang het niet als werken voelt, is het ook geen extra belasting. Natuurlijk gaat dat na een tijdje wringen maar de gasten die ik gesproken heb (Criterion, Naughty Dog, GTA IV team) waren zo fokking enthousiast over hun werk dat zij als werknemers dit "erbij" nemen. Je mag daar ook uren gaan lunchen, gamen terwijl je werkt, slapen (powernaps), ze willen ook niets anders doen.
ja, hun zijn wel blij maar de vrouwen / kinderen die zijn niet blij want ze zien die mensen bijna niet omdat ze te druk bezig zijn met hun droom baan :p
maar natuurlijk als je bij rockstar werkt en je vind het echt werk ipv droombaan dan is 70 uur vermoeiend
Inderdaad zijn er wel unions...maar wat isos bedoeld is overleg tussen vakbonden en werkgevers zoals we dat onlangs nog weer mee mochten maken inzake de AOW. Dat heb je niet in de VS, vakbondsleden worden toch nog als een soort communistische vijfde colonne beschouwd.
Max Payne 3 zou wegens dergelijke omstandigheden zijn uitgesteld
De oud-werknemer zegt dat Max Payne 3 volgens de planning in augustus 2010 af moet zijn, maar vermoedt dat die deadline niet gehaald zal worden, omdat het verhaal van het spel recentelijk voor de derde keer compleet herschreven zou zijn.
Ofwel: het komt niet door de omstandigheden, (zoals de eerste quote doet vermoeden), maar vanwege het continu herschrijven van de game. Niet een erg duidelijk bericht IMHO.
Het lijkt me dat het dan ook niet een heel fantastische game zal worden. Wanneer je je werknemers (die toch wel vrij creatief/vindingrijk moeten zijn voor dit soort werk) zo onder druk zet hoef je geen bijzondere prestaties meer te verwachten. Zo steekt de mens in elkaar.

Bij bedrijven als Google en Facebook hebben ze dat wel door, daar wordt het personeel behandeld als iets waardevols in plaats van als een financiŽle last. Het personeel maakt of breekt je bedrijf, daar kun je niet tegenop.
http://www.youtube.com/watch?v=C6rDMgnVuXM kon niet uitblijven :D ...

wel jammer hoor weer uitstel...
Haha wederom briljant :D

Ik vind het helemaal niet erg dat ze het uitstellen.
Misschien schrijven ze nu het verhaal voor de 4e keer overnieuw en zien ze in dat de fans niet zitten te wachten op een .. uh.. naja watvoor draak ze er nu van hebben gemaakt.
(nee ik heb het nog niet gespeeld, maar iedereen die naar de screens kijkt en MP1 en 2 heeft gespeeld weet dat het heiligschennis is wat hier gebeurd)
Het hoofdkantoor vraagt tevens aan werknemers die zich onheus bejegend voelen om contact op te nemen met Personeelszaken.
U voelt u onheus bejegend? YOURE FIRED
en dat heeft als gevolg , jawel : zulke omstandigheden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True