Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Volgens een oud-werknemer van Rockstar New York zijn de slechte werkomstandigheden bij de vestiging in San Diego de schuld van het management van het hoofdkantoor in New York. Dat zou te weinig aandacht hebben voor kleinere projecten.

Oog van SauronVerontruste vrouwen van spelontwikkelaars bij Rockstar San Diego trokken aan de bel toen werkweken van zeventig uur of meer voor hun echtgenoten de regel werden. MTV Multiplayer heeft een anonieme oud-werknemer van Rockstar New York gevonden die de situatie bij het ontwikkelteam in San Diego heeft bevestigd. Volgens deze bron is de problematiek te wijten aan het hoofdkantoor in New York.

Het Rockstar-management zou te veel aandacht geven aan de ontwikkeling van grote titels, zoals de Grand Theft Auto-games. Pas na het afronden van een dergelijk project was er aandacht voor andere projecten, zoals die van de ontwikkelaars in San Diego.

Normaliter wordt de ontwikkeling van een spel in de gaten gehouden met regelmatige vergaderingen en door het opleveren van milestones, om te voorkomen dat laat in het ontwikkelproces nog grote wijzigingen doorgevoerd moeten worden. Bij Rockstar zou het echter voorkomen dat het management na twee min of meer toezichtsloze jaren ineens radicale koerswijzigingen voorschreef.

De anonieme oud-werknemer weet te melden dat ook in New York lange dagen gemaakt moeten worden. Als voorbeeld noemt hij de crunch time om San Andreas af te maken, een zes maanden lange periode met slechts zes vrije dagen. Dergelijke periodes zijn in de gamesindustrie af en toe nodig om releasedata te halen, maar bij Rockstar San Diego lijkt de crunch time de normale werkweek te hebben vervangen.

De bron noemt de controverse  rond 'Hot Coffee' na het verschijnen van San Andreas als een van de oorzaken van onrust binnen Rockstar. De ophef om de modificatie van de game zou het moreel van de werknemers geen goed gedaan hebben. Ook het vertrek van mede-oprichter Terry Donovan, die verantwoordelijk was voor de creatieve en zakelijke regie binnen Rockstar, wordt genoemd als een keerpunt binnen het bedrijf. Donovan zou als een van de weinigen binnen Rockstar tegenwicht hebben kunnen bieden aan Sam en Dan Houser, die samen aan de wieg van de GTA-serie hebben gestaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Dat van die uren snap ik best maar WTF ik heb de afgelopen 8 maanden in totaal maar 4 dagen vrij gehad dus zo extreem vind ik het ook weer niet. En damn 70 uur per week :S beetje kut voor hun maar 50 uur haal je ook wel gemakkelijk (tenminste ik iig standaard) maar ja ik heb natuurlijk geen vrouw en kinderen (gelukkig op mijn leeftijd haha)

Dus ja minder voor hun maar niet echt nieuws ofzo... verhuis naar japan en kijk maar eens hoeveel hun werken dan hebben ze bij rock star helemaal niks meer te klagen en zowel gaan ze toch weg en iets anders zoeken met GTA san andreas op je naam kan je het heel ver schoppen in de game industrie

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 januari 2010 16:31]

Jij rekent waarschijnlijk zaterdag niet bij je vrije dagen. En wees nu redelijk, 70 uur, dat zijn consistent dagen van bijna 12 uur, met maar 1 dag rust per week, maanden aan een stuk.
Zo'n toestanden houdt niemand vol.
Ga niet verder bij elk bericht een reactie plaatsen... had het idd verkeerd gelezen en vrijedagen niet tot het weekend gerekend... Das niet normaal je moet tenminste 1 dag hebben om iets met je kinders te doen (liever 2 dagen want dan kan je nog 1 dag chillen)
Je fout is je vergeven, vermits je met een Europese bril naar dit bericht kijkt, en hier zijn zaterdag en zondag geen vrije dagen maar rustdagen die min of meer wettelijk verplicht zijn (er kan mee geschoven worden in beperkte mate). Slechts 6 rustdagen op 6 maanden tijd zou hier zwaar illegaal zijn, en de arbeidsinspectie en vakbonden zullen hier zwaar tegen in gaan. Maar ja, in de USA betekenen die dingen net iets minder.
Toch gebeuren die gekke dingen ook hier. Kwam pas een programmeur tegen die door haar baas hele dag en avond te werk gesteld werd. Die zat nu wel met RSI. Want als je moe wordt, wordt je lichaamshouding ook onderuitgezakt en je loop gemakkelijk tegen dit soort problemen aan, en die worden dan tegen beter weten in genegeerd want de deadline moet eerst gehaald worden. Daarna zit de werknemer wel met de gebakken peren.

Laten we eerlijk zijn dit zijn gewoon slavendrijvers. Laat ze maar lekker in de stront zakken met hun deadline. Een baas die het welzijn van zijn werknemers niet wil behartigen moet niet verwachten dat die werknemers het welzijn van zijn bedrijf nog behartigen.

Zulke bedrijven zijn dan ook vaak niet te redden en eerlijk gezegd ben ik blij als ze snel ter ziele gaan voor ze nog meer slachtoffers maken. Het ergste is juist als ze blijven bestaan en zo op een negatieve manier een maatstaf gaan vormen voor bedrijven die wel hun werknemers fatsoenlijk behandelen.

Ik ken ze wel die bedrijven. Op de een of andere manier hebben ze altijd dit soort spoed toestanden. Altijd weer wordt er alarm geslagen en moet het personeel overwerken. Waar we hier gewoon mee te maken hebben is een falend management die verwacht dat het personeel hun disfunctioneren gaat compenseren.

Een andere onzinnigheid is om de productie capaciteit voortdurend maar 100% vol te plannen alsof er nooit onderhoud moet worden gepleegd, tegenvalllers zijn, dingen er tussen door moeten enz. 80% was vroeger de wijsheid voor voor het volplannen van de productiecapaciteit. En denk ze nu echt dat ze op deze manier geld uitsparen? Vaak zijn het juist de levertijden en de kwaliteit die het eerste het raam uitvliegen. In het kielzog de goede vaste afnemers die nog een redelijke marge opleverden. En zo gaat de boel dan onherroepelijk naar de Filistijnen.

Een goede ondernemer richt zijn aandacht niet primair op kosten besparen en overleven, maar op het ontwikkelen van producten waarmee je een leuke winst kan genereren. Ga nooit werken voor een schraper, want zijn eigen personeel is altijd het eerste slachtoffer van zijn schraapzucht.

Lui die stoer vertellen dat ze ook 24/7 werken? Als je een slavennatuur hebt moet je daar vooral aan toegeven. Een hartaanval voor je veertigste en een echtscheiding behoren zeker tot de mogelijkheden van de harde werker. En die baas van je mogen ze in een boom hangen, in de Quercus robur om precies te zijn.

[Reactie gewijzigd door degener op 13 januari 2010 19:05]

Een andere onzinnigheid is om de productie capaciteit voortdurend maar 100% vol te plannen alsof er nooit onderhoud moet worden gepleegd, tegenvalllers zijn, dingen er tussen door moeten enz. 80% was vroeger de wijsheid voor voor het volplannen van de productiecapaciteit.
Zoiets ben ik nog niet in de gamesindustrie tegengekomen, en ook hier is dat helemaal niet van toepassing. Maar upper management (lead producers, publishers) bepaalt uiteindelijk de richting van de game - als zij nooit aandacht besteedt aan de game, en dan een half jaar voor de deadline ineens besluit dat het anders moet, dan heb je niets aan die 20% extra tijd die je ingepland had voor dingen die fout gaan, omdat je dan bijna een jaar werk overnieuw moet doen waarvoor je ook weer die 20% opnieuw nodig hebt.
Dat hebben ze ook.. De zondag :p
7 dagen per week 6 maanden en pas 10 uur in de avond thuis? 2 maal gedaan, inclusief kerst en nieuwjaarsdag. Zolang ik op dat moment single ben, en er heel goed word betaald voor de overuren, ben ik er wel voor te porren. iedereen wel, voor het juiste bedrag.

Het moet alleen geen jaar gaan duren, en er moet grof, en dan bedoel ik echt grof, geld opgehoest gaan worden. En reken maar dat ik dan gelijk 30 vrije dagen opneem. Niks vragen.
Dan werk jij waarschijnlijk niet zoals ik in de gezondheidszorg (en nee ik ben geen verpleegkundige die 7/8 uur binnen komt en stipt 16/17u vertrekt...), en ook om de haverklap weekenden diensten moet draaien.
Maargoed je kiest voor iets....

Wat ik me alleen afvraag is wat de vergoeding is van deze lui als ze zoveel uren maken. Ik zeg niet dat geld dit moet goedpraten, maar er moet wel iets tegenoverstaan.
(edit: ah zie dit al hier beneden bij reactie van Rafe)

[Reactie gewijzigd door shakemyass op 13 januari 2010 17:27]

die 6 dagen zijn de zondagen.. En nu jij weer.


Had het bericht al ergens anders nog gelezen (weet niet meer waar) maar daar stond dat de zaterdag ook gewoon een volle werkdag was van ongeveer 12uur.

[Reactie gewijzigd door DeMetaal op 13 januari 2010 16:32]

Lol excuus ik had het anders opgevat maar in dat geval ben ik het er wel mee eens... Zondagen moet je altijd hebben en zaterdagen zijn ook niet verkeerd als je je kapot hebt gewerkt

Edit: Je had je reactie ook gewoon ongewijzigd kunnen laten staan... was een veel normale dan dat er nu staat :) (ik had deze post al gedaan dus dat vind ik wel een beetje jammer van je)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 januari 2010 16:40]

Als je in 6 maanden tijd 6 zondagen hebt dan mis je er dus 18.
50 of 70 uur per week is nogal een verschil. Het lijkt er dan ook op dat ze met die vrije dagen ook hun weekenden bedoelen.
Maar je hebt wel gewoon weekend? Zo ja, zoals ik het bericht lees had het personeel van Rockstar dat dus ook niet (behalve zondag).
Zo nee, dat is wel extreem en zeker geen gemiddelde situatie zoals jij wil laten blijken.
Doe is even normaal. Dat jij ervoor kiest om zoveel te werken, wil nog niet zeggen dat hun dat ook doen. Misschien worden ze wel 'gedwongen' omdat ze geen ander werk kunnen of willen vinden. En het feit dat er nu aan de bel word getrokken, zegt ook genoeg.

Als jij in de afgelopen 8 maanden maar 4 dagen vrij had, kies je daar zelf voor en moet je achteraf niet gaan klagen...ook jij zal er misschien niets aan kunnen doen, maar doe niet net of je het zwaarder hebt dan hun!!
Er is een verschil met 50 uur gewoon ademen en 50 uur werken voor 2 mensen....

Ik weet zelf ook goed hoe het is om 70 uur per week te werken. Dat kan soms noodzaak zijn maar om nu elke dag voor maanden te doen? Dan moet je me wel flink betalen.
Niet nieuws, maar geeft wel een uitstraling van Rockstar games...
Ik vind 9 uur per dag werken al veel (9*5 = 45 uur).
Als je dan zaterdag erbij pakt zit je op 45 + 9 = 54 uur

Aan de andere kant, ik denk wel dat ze hier dik voor betaald worden (overuren etc.). Als je het positief bekijkt hebben zij in 1 week verdient wat een ambtenaar in nederland in 36 uur werkt. Ik zou het wel weten, half jaartje druk werken, en dan 3 maanden op vakantie naar... "San Diego" 8)7
Overuren worden niet uitbetaald. Om een idee van het salaris te geven (bron)
Results of a 2007 survey indicate that the average salary for a game programmer is USD$83,383 annually. The least experienced programmers (with less than 3 years experience) generally earn about $57,665, while developers with over six years experience on average earn $94,525.

Generally, lead programmers are the most well compensated, though some 3D graphics programmers may challenge or surpass their salaries. According to the same survey above, lead programmers on average earn $103,409 annually.
Dit nieuwsartikel is ook wel interessant: nieuws: 'Gamesindustrie verspilt jong talent'

[Reactie gewijzigd door Rafe op 13 januari 2010 17:04]

Dat is ook in Nederland vrij normaal als je inkomen van een bepaalde hoogte is volgens mij... het bedrijf waar ik voor werk betaald ook geen overuren vanaf schaal 10, daar zitten er ook genoeg bij die minimaal 50 to 60 uur in de week draaien. Schaal 10 is min. €30.000,- tot max. €50.000,- per jaar. Je spaart dan wel 1 uurtje extra vrije tijd per dag als je meer dan 10 uur werkt op die dag. Bij het vorige bedrijf waar ik voor werkte was er ook een limiet, al lag dat een stukje hoger dan het huidige bedrijf waar ik voor werk.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 13 januari 2010 18:12]

20.000 euro in één schaal? Dat is wel apart. Ik zit niet zo heel veel van die 30.000 euro (bruto) af op het moment, maar ik zit nog LANG niet in schaal 10. Het is ook geen extreem salaris; het is krap modaal, en ik vind het dus niet standaard om daar 50-60 uur voor te draaien.
Ook niet echt extreem veel vind ik zelf (als je het omrekent naar euro's)
Klopt, komt qua levensstandaard zelfs overeen met een degelijk programmeurssalaris hier in Nederland (zeg €40k+ per jaar). Maar die werken dan maar 40 uur in de week.
Als je een idee wil hebben zal je beter 1 op 1 doen.
Pfff, omdat jij consumentenproducten ook 1 op 1 omgerekend ziet worden zeker? Dan vergeet je even dat bij die Amerikaanse prijzen die jij ziet nog geen belasting wordt gerekend, maar die je daar uiteindelijk wel moet betalen (al verschilt dat wel per staat). Daarnaast zijn dingen als sociale voorzieningen een stuk duurder. Als jij denkt dat die programmeurs leven alsof ze hier in NL een ton per jaar verdienen heb je het echt compleet mis.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 januari 2010 00:28]

Waarom zou je omrekenen naar EURO?
Wonen ze dan in Europa? Ze spenderen hun geld toch in de VS.

Als je een idee wil hebben zal je beter 1 op 1 doen.
Nou je moet maar hopen dat je zo dik betaald wordt voor je overuren. Waarschijnlijk worden die uren gewoon geboekt onder incidentiele overuren of hoe ze het ook noemen waardoor het meegepakt wordt als een "occasional" overuurtje voor de normale loon.

Denk dat de vrouwen al wat minder zouden zeuren als hun mannen zó dik betaald zouden krijgen :p
Om even een vooroordeel uit de wereld te halen:
In Japan werken alleen carrierejagers lang.
Voor de rest werkt iedereen gewoon 8 uur per dag+pauzes.
Verder heb je bijna elke maand wel 1 of 2 extra vrije dagen. Dat is heel wat beter dan enkel kerst, pasen en pinksteren. Ook heeft de gemiddelde Japanner daar bovenop 25 vakantiedagen.
Winkels en pretparken zijn elke dag open en zondagsrust doen ze niet aan.
Ik ga nog geen 70 uur werken. Dan kun je net zo goed niet meer leven.
Is dit niet gewoon typisch voor je een jonge onvolwassen bedrijfstak waar veel geld verdiend wordt?
Neen.

Edit: Dit is eerder typisch in sweatshops waar geen geld verdient wordt (door de werknemers) :P

[Reactie gewijzigd door Deosneos op 13 januari 2010 16:40]

Games ontwikkelen is geen onvolwassen bedrijfstak meer. Dat is gewoon big business.
Als er veel geld verdiend werd zou dit misschien normaal zijn. Maar ga jij maar eens op vacaturejacht in de gamingindustrie. Rijk worden doe je er niet zo snel hoor.
Als er zo veel geld in zit dan hoef je je werknemers niet zo af te beulen; dan huur je er een paar meer in, toch geld genoeg.
Wat voor plezier heb je dan nog in je werk als je er zoveel tijd in moet stoppen.
Zelf vind ik het belangrijk dat ik ook nog tijd over heb om leuke dingen te doen.

Dan maar een iets mindere baan hoor :)
Je krijgt er ook wat voor terug uiteindelijk. Loon voor prestatie, en prestatie voor loon. Ik denk dat ze daar aardig wat vakantiedagen opsparen zo (als ze die op zouden nemen tenminste, anders zit je weer met belastingen). Als iemand meer info over de vakantiedagen / belasting / gemiddelde werkuren per week weet, hoor ik dat graag. :9
Dat is juist het probleem, lees het eerdere forntpage artikel er maar eens op na.
In de VS wordt het vaak als normaal gezien om over te werken zonder er extra voor betaald te krijgen. EA Games hield er vergelijkbare praktijken op na, die is in 2004 veroordeeld tot het uitbetalen van 15 miljoen dollar aan achterstallig loon over de extra gemaakte uren.
Waarom een mindere baan? Gewoon een horizontale verschuiving doen dan een verticale.
Zo, dan kijk je toch opeens heel anders tegen GTA:San Andreas aan. Zulke werkdagen zijn wel heel erg slecht vind ik. "Maar 6 vrije dagen" .
De games blijken het uiteindelijk wel waard te zijn, maar toch. Dan ga je toch denken aan meer personeel.

En maar 6 dagen vrij neem ik aan dat dat ook zonder weekeinden is.

[Reactie gewijzigd door Bartaz op 13 januari 2010 16:30]

Ja, voordat iemand weer gaat zeggen dat je gewoon je baan op kan zeggen, nederland en amerika zijn, tenminste als het gaat om banen en uitkeringen, twee hele verschillende landen.

Aan de ene kant kan ik wel begrijpen dat ze de voorkeur geven aan de GTA games omdat die natuurlijk 10x zoveel opleveren als de andere games. Nog steeds is het slecht dat het management 2 jaar geen input heeft gegeven aan het San Diego department.
"...Sam en Dan Houser, die samen aan de wieg van de GTA-serie hebben gestaan."

En denk nou niet dat die weken maken van 70 uur met maar af en toe een vrije dag.

Maar het was voorspelbaar: werknemers afbeulen is de enige manier om te concurreren met de lage-lonen-landen.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 13 januari 2010 17:38]

Als DIT de reactie is op piraterij om het "zogeheten verlies" tegen te gaan, door alles zo snel mogelijk d'r uit te raggen... Als geld en oplevering primair wordt en het geestelijk en lichamelijk welzijn van je medewerkers met gemak het tertiaire doel is geworden. Dan mag zo'n zaak van mij de hort op. Ik kan mij als voormalig dtp-er ook heel goed voorstellen hoe enorm je gaat stressen als er nog voor de deadline "even" de schop in het project gezet wordt.

Gadver...
Als mijn werkgever dit van me zou eisen, zou ik ontslag nemen als dat mogelijk was. 12 uur per dag, zes maanden lang, met alleen zes zondagjes vrij. Dat is gewoon onmenselijk, we zijn hier niet in China/Noord-Korea. Het komt er gewoon op neer dat die mensen een half jaar lang praktisch elke dag van negen uur 's ochtends tot negen uur 's avonds op hun werk waren. Ook niet goed voor je gezin, lijkt me.
Dan neem je toch gewoon ontslag? Je hoeft niet te werken hoor.. het eten ligt voor het oprapen en om iedere hoek ligt wel een stapeltje bouwafval waaruit je een huisje kunt optrekken..

Ongelofelijk.. en dan leven we in een vrije wereld en die werk-mieren maar zeuren.

[Reactie gewijzigd door BennieChris op 13 januari 2010 20:36]

Ik weet niet of jij wel doorhebt hoe het werkelijk zit. Ga maar eens 70 uur per week werken, met 6 vrije dagen in 6 maanden
Als voorbeeld noemt hij de crunch time om San Andreas af te maken, een zes maanden lange periode met slechts zes vrije dagen.
De 70 uur houdt in dat je (hierbij zondag als rustdag ipv vrije dag rekenend) 112/[/sub]3[/sub] aan het werk bent. Mocht je de 70 uur in 5 dagen willen afwerken, dan werk je 14 uren op een dag.

DAT IS ONGEKEND EN ONACCEPTABEL. Werk is niet iets dat je even in een handomdraai doet. Wat Rockstar hier doet vind ik ontzettend dicht bij ordinaire slavendrijving liggen. Dit is geen gezeur, die werknemers hebben het goede recht om hier melding van te doen.

EDIT: ontslag nemen is ook geen optie, vooral niet in deze tijden (in de USA zitten ze op 8% werkloosheid). Voor het geval je het niet weet, ze kennen daar ook niet zoiets als bijstand en probeer maar aan je familie uit te leggen dat je in een krotje gaat leven dat op de derde wereld lijkt.

[Reactie gewijzigd door Plasma_Wolf op 13 januari 2010 20:57]

Ongelofelijk.. en dan leven we in een vrije wereld en die werk-mieren maar zeuren.
Ah ja en die crisis is jou toevallig compleet ontgaan? Massa's mensen staan op straat, en jij denkt dat je gewoon maar even de luxe hebt om ontslag te nemen en een andere baan te vinden? Onder welke rots kom jij vandaan?

Natuurlijk, echt talent kan overal wel terecht, maar bij zo'n bedrijf werkt niet alleen echt talent, en het is gewoon compleet absurd om zo met je personeel om te gaan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 januari 2010 00:32]

nee klopt daar heb je wel gelijk in maar opeen geven moment heb je tog wel genoeg gehad je gaat je zelf tog niet kapot laten maken. ik bedoel zelf verhuisen voor een andere baan. en het zal ook wel zo zijn dat ze niet al hun overwerk uitbetaald krijgen en zeg nou zelf dat zou je tog ook niet te lang vol houden. 6 maanden voor een release is geen probleem (het zij zo) maar constand ??