Medeoprichter Dan Houser vertrekt bij Rockstar Games na twintig jaar

Dan Houser gaat weg bij Rockstar Games, de studio achter games als Grand Theft Auto en Red Dead Redemption, waar hij medeoprichter van is. Houser blijkt sinds het voorjaar van 2019 al met 'verlengd verlof' te zijn. De reden is onbekend.

Na 11 maart verlaat Dan Houser officieel het bedrijf. Dat blijkt uit een document dat Take-Two Interactive online heeft gezet. Die uitgever is de eigenaar van de studio. Het document geeft geen reden voor het vertrek van Houser, maar noemt wel dat de medeoprichter sinds het voorjaar van vorig jaar al niet meer actief is. Hij is sindsdien met verlof.

Take-Two geeft geen inhoudelijk antwoord op vragen van gamesindustry.biz over het vertrek. Wel bevestigt de uitgever tegenover de website dat de rol van Sam Houser ongewijzigd blijft; hij is de adjunct-directeur van Take-Two en de broer van Dan Houser. De broers richtten samen met nog drie anderen in 1998 de studio Rockstar Games op.

Dan Houser was nauw betrokken bij games van zijn studio. Hij had grote invloed op spellen als GTA V en Red Dead Redemption 2. Van die twee games zijn intussen meer dan 150 miljoen exemplaren geleverd. Houser was onder andere betrokken bij het schrijven van het scenario van Red Dead Redemption 2. Daarover zei hij in 2018 dat het schrijversteam, waaronder hijzelf, werkweken van honderd uur maakte.

Red Dead Redemption 2

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-02-2020 • 09:43

55 Linkedin

Submitter: Zenyatta

Reacties (55)

55
53
25
2
0
20
Wijzig sortering
Ben benieuwd of dit effect zal hebben op de kwaliteit van Rockstar games. Dan heeft sinds de jaren '90 veel geschreven voor GTA (volgens mij al sinds de eerste) en later RDR.
Dat gaat sowieso al jaren omlaag. Micro transacties hebben het om zeep geholpen. Prioriteit ligt alleen nog maar bij online en daarmee zoveel mogelijk miljarden binnen te harken.
Ben ik het niet mee eens. Ja ze verdienen geld met online, maar de singleplayer ervaring van RDR2 vond ik echt subliem. Echt een van de meest indrukwekkende games van de afgelopen jaren die ik heb gespeeld als het gaat om storytelling. Ik baalde er echt van toen ik het verhaal had voltooid. (Gespeeld op Xbox One & PC)

[Reactie gewijzigd door hiostu op 5 februari 2020 10:21]

Ja ze verdienen geld met online, maar de singleplayer ervaring van RDR2 vond ik echt subliem.
Nou was Dan bij RDR2 ook nog wel betrokken :+
Houser was onder andere betrokken bij het schrijven van het scenario van Red Dead Redemption 2. Daarover zei hij in 2018 dat het schrijversteam, waaronder hijzelf, werkweken van honderd uur maakte.
Ik denk dat @Sjaak2k eerder doelt op het online-gedeelte. Waar imho inderdaad duidelijk is geworden dat het vooral om geld gaat; Elke uitbreiding is een verhaaltje, omgeven met de microtransactie zooi. Je kan natuurlijk missies spelen, maar je kan ook bepaalde dingen unlocken door gewoon even te betalen.

[Reactie gewijzigd door NullZer0 op 5 februari 2020 11:08]

Ik interpreteerde de comment van @Sjaak2k dat hij doelde dat de kwaliteit van Rockstar omlaag gaat. En hij aangeeft dat dit komt doordat ze voornamelijk op online richten en dat single player niet meer de prioriteit heeft. Dus al voor het vertrek van Dan. Vandaar mijn reactie, omdat ik het daar niet mee eens ben.
Ja daar doelde ik ook op. Kijk hoe lang het heeft geduurd om ernstige bugs uit de single player te halen. Of de belachelijke hdr implementatie waar de oplossing zelfs een half jaar op zich liet wachten. Nee de focus ligt niet bij de single player. Waarom geen extra content voor single player? Omdat daar minder aan verdiend word.
De focus bij RDR2 ligt niet in singleplayer? Voor mij kan je de plank niet meer mis slaan dan met deze opmerking. Dit spel kent zo hoog detail, zo goed verhaal, echt ongekend.

Ze hebben hier vele jaren aangewerkt. Dus niet een jaarlijkse inkomstenbron door nieuwe games.
Dat ze er vervolgens op cashen met een multiplayer is hun goed recht.

Spellen als COD of Fifa, daar ligt de focus inderdaad op MP.
Dat bedoel ik niet. Uiteraard is het een prachtig spel. Maar de support na de release van rdr2 online is non existent. Ik heb verscheidene problemen gehad met het spel. Als ik support ticket stuurde kwam er altijd hetzelfde antwoord. Als U problemen met rdr2 online wilt oplossen klik dan hier. En dat was het, geen enkele keer geholpen met mijn problemen.
Waarom zou er nog extra content moeten komen voor single player? Het spel en het verhaal was gewoon heel goed. Dus waarom extra content uit brengen?

Bugs heb ik zelf bij geen enkele playthrough last van gehad, dus kan ik niet veel over zeggen. En HDR is iets wat later is toegevoegd, maar zoiets doet voor mij echt geen afbreuk aan de totale ervaring.
Voor mij en een hoop andere wel. Van bugs heeft iedereen last gehad. Ook jij. Er waren side missies die verdwenen. En nog meer heel vervelende bugs. Waar je niet perse last van hebt maar je mist wel een stuk van het spel erdoor.
Hdr is vanaf dag een aanwezig maar de implementatie was meer dan slecht. Voor een zaak die de afgelopen jaren 5-6 miljard verdiend heeft is dat schandalig.
Met extra dlc zouden velen blij zijn. Maar dlc voor online levert meer op.
Ik heb niks van bugs gehad of last van gehad in rdr2 zowel story als online

[Reactie gewijzigd door Bosmandario op 5 februari 2020 16:12]

Dit waren volgens mij bugs die iedereen trof. Ik las ook pas na het afronden van het spel dat ik allerlei content gemist had.

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 5 februari 2020 16:40]

Ik denk dat je de console en PC versies door elkaar haalt Sjaak.
Ow dat weet ik niet. Ik heb het over de console versie.
Ah, nog nooit gehoord van de problemen op console, dacht even dat je het over de PC versie had.

Als je eenmaal met John Marston speelt, komt alle content die je mogelijk gemist hebt weer beschikbaar. In sommige gevallen moet je wel vanaf de eerste missie beginnen wat een beetje raar is.

Het kan zijn dat je sommige content mist als Arthur naar mate je richting einde van het spel gaat. Wat dus weer beschikbaar komt als je de epilogue doorspeelt.
Zolang de SP goed in elkaar zit en sterk is. Maakt het op zich niet uit.

Ik speelde het op de Xbox360, en op PS4. Puur omdat ik het verhaal zo tof vindt. Als het een matige verhaal, spel was had ik het niet zoveel keer uitgespeeld, geld erin gestoken om meerdere keren te kopen.
Ja, maar vervolgens willen ze weer geld binnenhalen met de RDR Online en laten ze de SP liggen.
Doet dat iets af aan de ervaring die wordt geboden op het vlak van single player?
Nee, maar het voegt ook niks toe, helaas. Een DLC had best leuk kunnen zijn.
Het doet inderdaad helemaal niets met de ervaringen op SP gebied. Maar voor GTA 5 bijvoorbeeld, hebben ze later niets gedaan met singleplayer omdat ze natuurlijk vol inzetten op multiplayer, waar meer te verdienen is. Jammer, terwijl ze nog zo veel konden doen!
terwijl ze nog zo veel konden doen!
Zoals de volgende game ontwikkelen, zoals ze nu doen?

Feit is dat de DLC content voor GTA IV het erg slecht deed, en sindsdien is Rockstar de interesse in single-player DLC verloren.
En nu lopen er een heleboel te klagen dat er geen single-player DLC uitkomt, ik vind het ook jammer, maar vind het net zo prima als ze aan de volgende game beginnen.
Klopt, laatste goede GTA van Vice City en hun laatste goede game was LA:Noire.
De reviews van RDR2 spreekt dit toch echt tegen. Een 9.7 op metacritic en 8+ in de userreviews.
Kan interessant worden. Hij blijkt verantwoordelijk te zijn voor de verhaallijnen, en bij GTA vind ik dat toch teveel van hetzelfde worden: crimineel is het helemaal zat en gaat desondanks toch voor de top. De missies zijn ook achteruit gegaan. Het maakte vroeger niet uit je een doelwit met kogels of een soepstengel uitschakelde. Nu is het erg veel begeleiding. Ga naar dit punt, gebruik dit wapen, schiet die man dood op ons teken. Rij zolang achter doelwit aan totdat wij zeggen dat je hem mag doden ondanks dat dit geen drol uitmaakt.

Vers bloed is zeker welkom in de verhaallijnen. Hopelijk krijgen we in de toekomst dan ook weer eens wat nieuw. GTA Rio of Singapore ofzo.
Of gewoon helemaal iets anders. Als er ergens een vervolg welkom van is, dan is het wel LA Noir
Er waren al GTA Chinatown wars spellen voor handheld devices, good ol' top down GTA style, zelfs een van de eerste high profile games in de app store destijds. Een Chinatown wars 2 kunnen ze maar zo naar de grote consoles brengen als een GTA VI (of de Switch als nieuwe top-down isometric GTA :D ).
Ach zeg dat niet te hard, vers bloed in verhaallijnen, als ik kijk naar de laatste trilogy van Star Wars (gister toevallig eindelijk de laatste kunnen zien) dan was vers bloed toch niet zo'n goed....
Sorry maar je hebt overduidelijk de laatste GTA games niet echt uitgebreid gespeeld als dat je indruk van de verhaallijnen zijn.
Ik ben anders wel toe aan GTA: Gasselterboerveenschemond.
"Wel bevestigt de uitgever tegenover de website dat de rol van Sam Houser ongewijzigd blijft; hij is de adjunct-directeur van Take-Two en de broer van Dan Houser."

Toch fijn dat Sam Houser de rol van 'broer van Dan Houser' ongewijzigd blijft!
Hij zou een geslachtsverandering kunnen ondergaan, dan wordt het de zus van Dan Houser :P

@.kernel.Het gaat over Sam en zijn "rol" als broer van Dan

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 februari 2020 10:06]

De zus van Sam dan toch?

Niet goed gelezen :)

Ik ben toch best benieuwd wat er allemaal speelt intern daaro. I guess we'll never know...

[Reactie gewijzigd door .kernel. op 5 februari 2020 10:19]

Jammer dat ie het niet eerder opgenomen heeft voor het personeel voor de lange werkweken. 100+ uur is gewoon niet normaal en moet je als bedrijf ook niet willen. Een doorsnee schrijver zal waarschijnlijk weinig uithalen, maar zijn status lijkt me toch goed genoeg om het management anders te doen beslissen.

Deadlines moeten niet ten koste gaan van de gezondheid van je medewerkers...
Dit is allang en breed onderuit gehaald. Daadwerkelijke werknemers van het bedrijf hebben aangegeven veel uren te draaien, maar daar ook goed betaald voor kregen en genoeg vrije dagen na de crunch.

Er waren wat boze ex-werknemers en huisvrouwen die klaagden. Voor hetzelfde geld kozen de werknemers voor lange uren om zoveel mogelijk uit huis te zijn :P

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 5 februari 2020 20:29]

20 jaar en zakken met geld, die gozer hoeft niet meer te werken.

En kan nu dus wat tijd met zijn gezin doorbrengen. Het kunnen lange uren zijn bij game studio's
Aangezien hij al met verlengd verlof was, kan het helaas ook zo maar zijn dat hij ziek is.
Dat is precies wat ik dacht.
Ik denk dat werken voor hem geen straf was, anders was die wel eerder gestopt.
Of op zoek willen gaan naar een andere uitdaging. Na 20 jaar is R* niet meer het bedrijf dat ze destijds voor ogen hadden ook al hebben ze vele successen gekend. Misschien wil hij terug iets kleinschaliger doen waar geen druk op hem komt te staan.
Hopelijk geen tot weinig effect op GTA 6.
Ik sta jaren te wachten op GTA 6.
Ga maar rustig zitten dan..
Denk dat dat nog wel ff duurt namelijk..
inderdaad, wachten op een nieuwe gta is absoluut zinloos.

Vind het wel mooi hoe sommige mensen (niet Frans) op internet er zowat verontwaardigd op reageren dat het allemaal "zo lang duurt", alsof ze recht hebben op hun nieuwe gta.

ga er maar van uit dat je dit jaar echt geen nieuws gaat horen over een nieuwe gta, op zijn vroegst ergens in 2021 nieuws.

Dit is mijn inzien volledig te danken aan de springlevende gta online community, maar ook aan de complexiteit die rockstar als nieuwe standaard heeft gezet voor zijn eigen games. Ben daar heel blij mee, de werelden van gta 5 en RDR2 zijn ongekend, maar dat zorgt er wel voor dat er zo weer 5 jaar overheen gaat om een nieuw deel te ontwikkelen.
Vind het wel mooi hoe sommige mensen (niet Frans) op internet er zowat verontwaardigd op reageren dat het allemaal "zo lang duurt", alsof ze recht hebben op hun nieuwe gta.
Zijn er verontwaardigen mensen ja? Ben ze niet tegengekomen.

Ongeduldige mensen (zoals mezelf) ben ik wél tegengekomen :*)
Beetje net als Mike Morhaime van Blizzard. Het schip verlaten voordat Activision de boel om zeep helpt, in dit geval Take 2.
Take2 is toch al heel lang bij Rockstar betrokken? Ik dacht zelfs bij Gta1 al...
Wel bevestigt de uitgever tegenover de website dat de rol van Sam Houser ongewijzigd blijft; hij is de adjunct-directeur van Take-Two en de broer van Dan Houser.
Darnaast, rockstar is zo'n beetje opgericht door take 2 als ik het goed heb. Dus die analogie gaat niet helemaal op.
Blizzard heeft hun eigen keuze's gemaakt, kun je Activision de schuld van geven maar dan kijk je toch ietwat naïef naar een van je favorieten.

En zoals Menesis en Crizyz al zeiden: Take two is er vanaf het begin al bij, en de games worden er alleen maar beter op.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat er grensoverschrijdend gedrag geweest is van (een van) de Housers. Dit zou ook een verklaring kunnen zijn van zijn langere afwezigheid en nu zijn vertrek.
Iets zegt mij dat hij naar Leslie Benzies'(diegene die rond 2016 werd ontslagen bij R*) studio gaat om aan zijn game te werken
Daar was nogal wat onenigheid, dus dat zou er raar zijn.

Benzies trok de GTA serie naar zich toe en overschatten zijn rol binnen het bedrijf nogal. Tevens heeft hij GTA online ingezet waar zoveel mensen over zeiken. De Houser broertjes hebben al eens aangegeven dat ze niet zo'n fan van van het online gedeelte waren. Maar take two en aandeelhouders zullen aangegeven hebben het een groot succes te vinden, en zo geschiede.

Benzies is nu in principe een game aan het maken die GTA roleplaying servers gaat vervangen, wat ook wel nodig is want dat is echt schijt geregeld allemaal nu.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 5 februari 2020 20:38]

Heeft geen in vloed lijkt me. Want Sam is er nog????
Daar lijkt het wel op. Dan schreef echter wel veel van het verhaal, zo was het een echte boekenwurm als kleine jongen.

Maar Sam is degene die het allemaal gemaakt heeft wat het vandaag is, dat zeker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee