Gerucht: Grand Theft Auto 6 verschijnt in 2025 en speelt zich af in Vice City

De volgende Grand Theft Auto-game verschijnt mogelijk pas in 2025. Dat suggereerde Battlefield-leaker Tom Henderson recentelijk. Bloomberg-journalist Jason Schreier bevestigde op maandag dat dit overeenkomt met informatie van zijn eigen bronnen.

De informatie is afkomstig van Tom Henderson, die vorige week een video publiceerde waarin hij details deelt over GTA 6. Tom Henderson is voornamelijk bekend van zijn Battlefield-leaks; hij deelde dit jaar bijvoorbeeld vroegtijdig correcte details van de komende game Battlefield 2042. De leaker stelt onder andere dat de komende GTA-game een moderne setting heeft en zich afspeelt in Vice City. De map van de game zou na release continu aangepast en geüpdatet worden en het spel zou ook een vrouwelijk hoofdpersonage krijgen.

Een andere bekende insider, Jason Schreier, onderschrijft de informatie van Henderson. "Alles wat Tom Henderson heeft gezegd over het spel komt overeen met wat ik heb gehoord", schrijft de Bloomberg-journalist op Twitter. Schreier onderschrijft onder andere dat GTA 6 een evoluerende en uitbreidende map krijgt.

Henderson meldde vorige week dat de game mogelijk pas eind 2025 verschijnt en schrijft op Twitter dat hij durft te wedden dat de game niet eerder dan 2024 uitkomt. Het langere wachten wordt volgens Henderson veroorzaakt door een streven van Rockstar Games om het welzijn van zijn personeel te verbeteren. Zo wil de studio minder crunch binnen het bedrijf, iets wat bij voorgaande Rockstar-projecten wel het geval was.

In 2018 meldde Jason Schreier, die toen nog bij Kotaku werkte, dat veel ontwikkelaars bij Rockstar Games stelden dat ze tijdens de productie van Red Dead Redemption 2 bijvoorbeeld werkweken van 55 tot 60 uur draaiden, wat neerkomt op zes werkdagen van 10 uur. Voormalig Rockstar-medewerker Dan Houser sprak in een interview met Vulture over '100-urige werkweken'.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

05-07-2021 • 17:39

220 Linkedin

Lees meer

Reacties (219)

Wijzig sortering
Zeer spijtig dat GTA Online zo goed draait. We hadden echt vele malen eerdet een nieuwe GTA moeten hebben, elke keer heerlijk genoten van de Singleplayer ervaringen. Helaas is het wat het is. ;(
En de singleplayer wordt hooguit een extraatje... Beetje zoals met CoD. Als je ziet dat ze er sinds de release gewoon helemaal niks meer mee hebben gedaan... :'(

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 5 juli 2021 19:26]

That seamless blend of solo and multi-play seems to be where Grand Theft Auto is headed next. “I think you can see that with Online and I think going forward we’re going to inject more of that single-player element in there,” Butchard concludes. Whatever lies ahead for the inevitable sixth entry in the iconic series, Hamad is conclusive when we ask if Rockstar will continue to tell single-player stories, even as Online goes from strength to strength: “Absolutely.”
https://www.gq-magazine.c...-online-cayo-perico-heist
Waarom denk je dat? GTA 5 had ook een meer dan prima singleplayer.
Ja maar dit was de eerste waar ze begonnen met het monetisen van de online gameplay. Ze waren nog niet 'all-in' op de online strategie. Als het niks geworden was, hadden er wss wel single player DLCs gekomen. Sindsdien is dat een financieel succes geworden dus volgende keer wordt het meer online en minder single player natuurlijk.
Nou ja, het is niet alsof ze de single player bij RDR2 hebben overgeslagen ofzo. Die is behoorlijk uitgebreid.
Maar dat is toch met cowboys enzo? Een heel ander soort spel? Ik hou niet van die setting dus ik heb die niet eens bekeken.

Maar ik hoop dat ik het mis heb inderdaad. Maar waarom zouden ze geld stoppen in de singleplayer als ze het meeste opbrengst uit de online halen?
De setting is heel anders, maar het spelconcept is erg vergelijkbaar. story driven open world game.

Er zijn ook zat mensen die niet online spelen. Als je naar de verkopen kijkt van bijvoorbeeld the last of us dan is daar zeker ook markt voor. Geld is geld.

[Reactie gewijzigd door wearebob op 5 juli 2021 19:44]

"Geld is geld."

Ja, maar 15b is ietwat anders dan 1b. (bij wijze van; GTA 5 heeft echt flink wat meer opgeleverd dan the last of us)
Ik denk niet dat jij jou honderd euro briefje met mij wilt ruilen voor mijn stuiver. :+
Mijn punt is dat er op beide winst wordt gemaakt (mits de game goed is) en het een het ander niet uitsluit mits je de capaciteit hebt. Je kan zowel MP als SP spelen, waarmee beide markten bediend worden.

[Reactie gewijzigd door wearebob op 5 juli 2021 22:20]

Ik vermoed wel dat steeds meer uitgevers (en dan vooral de grote jongens) zich aangetrokken zullen voelen tot een online verdienmodel omdat 1) de inkomstenbron veel constanter en voorspelbaarder is en 2) de kosten van het ontwikkelen van een compleet nieuwe game zoveel hoger zijn dan het in stand houden van een online game met kleine tweaks/content updates. WoW was de eerste die dit concept bewees en GTA5 laat zien dat het op meerdere manieren kan. Er zijn natuurlijk al veel meer voorbeelden, de grote namen in mobile gaming hebben ook inkomstenstromen waar je u tegen zegt.
DLCs waren de eerste stap in die richting maar het blijft natuurlijk offline content waarbij de transactie eenmalig is. Zodra de DLC ideeën op zijn moet men terug naar de tekentafel en het hele ontwikkelproces opnieuw beginnen. Online games kennen natuurlijk ook nadelen voor de developer, zo moet de infrastructuur in de lucht gehouden worden, moet actief een gaming community worden opgebouwd en is de initiële ontwikkeling mogelijk moeilijker omdat multiplayer per definitie complexer is.
Ik zeg niet dat er geen AAA single player games blijven verschijnen (en dat hoop ik ook zeker niet want ik ben ook veel meer geïnteresseerd in goede singleplayer games), maar uiteindelijk gaat er nu zoveel geld om in de industrie en zijn de belangen zo groot (lees: zijn zoveel studio's beursgenoteerd) dat men simpelweg gedwongen wordt meer en meer richting een soort online model te bewegen.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 6 juli 2021 10:00]

Online f2p games met micro transacties en season passes en wat nog meer is tegenwoordig de trend.
Je stapt in, speelt wat, loopt tegen een muur aan omdat je haast niet verder komt en je begint te betalen.
Ik betrap mezelf er op bij bv een game als world of warships legend. als die game 70 euro zou kosten zou ik hem niet kopen, maar de game is gratis en je kan vrij lekker gamen zonder te betalen.
Maar als je bv wilt meedoen met de campaign&missions en aan het eind van het verhaal een leuk schip wil winnen dan kost het je 10 euro en dat is een bedrag die veel mensen wel neer willen tellen. Speel je dat spel een tijdje dan heb je zonder er bij na te denken er zo 40 euro in gestopt.

En zo ook al die shooters van tegenwoordig, je kan gratis spelen maar als je die gave gun wil of dat leuke pakje dan mag je je pinpas trekken. allemaal bedragen die zelfs een tiener van z'n zakgeld kan betalen
Ja alleen net als met GTA geen sp uitbreidingen meer..erg jammer
Ook al spreekt de setting je niet aan, de gameplay is echt goed en als je na RDR2 nog eens door GTA5 gaat dan merk je pas hoe veel meer "af" RDR2 is.

Waar GTA5 een hele sterke game is, voelt RDR2 bijna als een interactief stuk kunst. Ik hoop stiekem dat ze net zo veel effort in de SP van GTA6 gaan steken met hetzelfde gevoel voor detail; als ze dat doen vergeef ik het ze dat er geen SP DLC meer komt.
Het grote probleem van RDR2 is alleen dat het (voor mij) "saai" is. Het gaan zo ontiegelijk langzaam dat ik me concentratie en plezier er in verlies. Ik heb er ongeveer 5 uur in zitten, en gross was ik mezelf aan het scheren of kilometers op een paard aan het zitten. In het begin genoot ik van de omgevingen, maar die had ik naar een uurtje ook wel gezien.

Ik kan zien waarom het 1 van de beste games ooit is voor veel mensen, maar de doelgroep die de gameplay ook echt leuk vind is niet heel groot. Dus ik hoop dat ze dat toch wat beter gaan doen in GTA6!
Hmmm okee je maakt me nu toch wel geinteresseerd :') Ik hou wel van mooie omgevingen enzo.

Misschien toch maar meepakken als hij in de uitverkoop is.
dan moet je nu op steam kijken vanwege de summer sale :)
De wereld van rdr2 is echt prachtig met hier en daar een leuke mystery er in net als bij gta. Ik vond het een geweldige game
Ik hou er normaliter ook niet van (niet in spellen, niet in films, niet in series), maar RDR2 heb ik desondanks wel gekocht en is mij heel goed bevallen! De sfeer is anders dan GTA, maar het speelt wel 'vertrouwd' als je GTA V speelde.
@wearebob heeft gelijk met het Story driven open world game, maar het Rockstar deel komt heel erg overeen. De interactie met NPC's, soort missies (ondanks hele andere sessie), sidemissions. Het voelt best vertrouwd en het enige wat ik nu leuk vind aan het 'western' genre is RDR2. :)

Meer ontopic:
Jammer dat het nog zo lang duurt voordat GTA 6 uitkomt. Ondanks wat negatiever sentiment over GTA V online en minder druk om GTA 6 uit te brengen kan dit ook iets heel goeds zijn. Geen druk voor de release maakt ook dat er meer ruimte is voor kwaliteit. De inkomsten zijn er toch wel. GTA is een spel wat sinds de eerste release elke versie beter is geworden (naar mijn mening) qua gameplay, NPC's, open wereld, etc. Hopelijk gaat dat met GTA 6 ook zo zijn en wordt het singleplayer first en wordt online daarnaast (door)ontwikkelt.
GTA 6 komt gewoon met een hele uitgebreide singel player ervaring + online modus net als red dead 2.
GTA4 had ook al online en dit hebben ze bij 5 gewoon uitgebreid dat de multi player een cash cow is dat zeker maar van vele miljoenen gamers zit daar heel veel tussen die ook alleen de sp speelt en nooit de multie player aanraakt.
En je kan toch niet de sp van cod vergelijken met die van gta, van cod is altijd 6 a 8 uur en die van gta kan je wel minimaal 30 uur in kwijt of meer.
Het is ook niet alsof de single-player van RDR2 nog aandacht heeft gekregen na de release. Er had prima een DLC achteraan gekund zoals bij deel 1 het geval was.
Ook daar is 2,5 jaar na dato nog niets bekend over eventuele uitbreidingen, dus ook daar wordt gewoon alles verdiend aan de multiplayer nu.
GTA5 single-player kreeg meteen na de release al geen nieuwe content meer. Alle aandacht ging alleen nog naar GTA Online. Al die meuk die aan Online werd toegevoegd had ook prima in de single player beschikbaar gesteld kunnen worden.
''De map van de game zou na release continu aangepast en geüpdatet worden''

Mocht dat waar zijn, moeten we afvragen of er überhaupt een singleplayer optie in de game zit. Kan natuurlijk ook alleen over de online map gaan, maar als één van je eerste info bovenstaande is dan weten we wel waar de nadruk op ligt.
Er staat letterlijk in het artikel dat 1 van de hoofdrolspelers een vrouw is. Ik denk niet dat iedereen dezelfde character in online gaat spelen, dat zou stom zijn.

Wat het artikel overgens gemist heeft is dat de leaker heeft gezegd dat er weer 3 MC's in het spel zitten, waarvan 1 een vrouw.
Ik denk dat je eerder ofline play bedoelt.
Er is geen reden waarom je niet een singeplayer spel kunt hebben wat missies en updates online binnen haalt.
Ik denk dat GTA 6 gewoon een goede single-player wordt, en dat online gewoon groter wordt en de gebieden van GTA 6 erbij krijgt. Ik denk alleen dat 2025 een beetje optimistisch is. Ze hebben tenslotte een naam op te houden, anders dan gaan mensen vanzelf een keer stoppen.
Eens! Ik heb GTA online in zn totaliteit links laten liggen. Boeit me totaal niet. De singleplayer heb ik toen de game uitkwam, op PS3 nog, helemaal grijs gespeeld zogezegd.

Leuk dat alles tegenwoordig online moet en multiplayer moet zijn. Ik geniet toch t meest van een goed verhaal in mn eentje (The Last of Us 1&2 bijv. HEERLIJK)

Toch vrees ik dat die tijd grotendeels achter ons ligt. Het wordt meer en meer online uitmelkerij.
Online is idd een heel andere ervaring dan de singleplayer, je voelt gelijk meer herhalende content en een push om maar meer geld te verdienen. Het heeft niet dezelfde atmosfeer meer, voornamelijk ook omdat je eigen karakter een stoïcijns stil figuur is dat een beetje stoer probeert te lijken.
Ik kan me hier helemaal in vinden. Daarom zijn de Uncharted games ook zo fantastisch. Heb helaas ook het gevoel dat alles nu naar subscription verdienmodellen gaat die helaas vaak erg op de online multiplayer leunen. Een keer geld uitgeven aan een mega single player lijkt steeds minder te worden.
Hoewel ik de singleplayer van alle GTA's tot nu toe altijd ook helemaal grijs heb gespeeld moet ik zeggen dat Online wel voor nog veel meer uren plezier heeft gezorgd. Al ben ik daar nu al wel zeker 2 jaar zo goed als klaar mee.

Mijn grootste ergernis in GTA nu is dat de economie gewoon helemaal kapot is. Alleen voor de extreme grinders, de hackers en de sharkcard kopers zit er nog plezier in dit spel. De casual gamer kan namelijk de nieuwe content gewoon niet betalen.
In het begin had je de snelste wagens van het spel voor rond de 6-7 ton en de allersnelste was toen 1mil, iets wat bijzonder was als je die had.
Tegenwoordig kost een nieuw voertuig van lagere klasse al snel 1,5 tot 2 mil. en de snelle auto's gaan vanaf 2 mil en hoger, terwijl payouts van de missies niet zijn gestegen. Alle nieuwe content zit achter een soort paywall waarbij je eerst een bepaalde vestiging in game moet kopen, die natuurlijk ook miljoenen kost. Dus daarna zit er maar 1 ding op, de nieuwe content helemaal kapot grinden (aangezien die wel wat beter verdienen) om het pand terug te verdienen. Daarna nog meer grinden om winst te maken om uiteindelijk de nieuwe voertuigen te kunnen kopen.. Dan nog meer grinden om genoeg te verdienen om latere content ook weer te kunnen aanschaffen..

Tldr: Economie in GTA online is zo kut dat als het in GTA6 niet beter wordt in ieder geval ikzelf daar heel snel klaar mee zou zijn.
Helemaal eens met bovenstaande probleem. Vooraf denk je dat zo'n business een goede investering voor je geld is. Maar de tijd om terug te verdienen ligt letterlijk boven de 100 uur actieve speeltijd in de meeste gevallen. Je koopt dus vooral gameplay en niet zozeer een manier om sneller geld te verdienen.

Dit veranderede toen de cayo perico heist uit kwam. Daarmee kun je letterlijk een paar miljoen per uur verdienen. Ik heb in vrij korte tijd alle bedrijven kunnen aanschaffen en ook een aantal geinig voertuigen (twee attack heli's, een tank, een motor die kan springen, enz).
Ik heb die laatste Cayo perico heist dus geen kans meer gegeven. De laatste keer dat ik gespeeld heb had ik al mijn geld gestopt in die Arcade om de diamond casino heist te kunnen spelen, maar kwam er toen dus achter dat na al die set up missies de uiteindelijke heist maar rond de 2 ton opleverde per persoon.

Het idee om 10x dezelfde heist te moeten doen om uberhaupt je investering weer terug te verdienen was voor mij genoeg om t spel niet meer op te starten.

Ik ga er vanuit dat je ook voor deze laatste heist ook eerst een paar mil moet hebben om te investeren voordat je het uberhaupt kan spelen?

De economie in Red Dead online is (na veel geklaag in het begin) vele malen beter geworden, en ik hoop dat hier van geleerd is en we dit ook gewoon kunnen verwachten in de nieuwe GTA.
Had toch een beetje gehoopt dat ze met de meest recente update de map hadden uitgebreid
Ze gaan dat trucje gewoon herhalen met GTA6 hoor. Helaas.
Ik ben er anders na een half jaar spelen wel klaar mee. Weinig vernieuwende uitdagingen. Geld in overvloed zonder sharkcards.
En die 2025 gaat dan vast over de console versies, voor de PC versie moet je (ik) dan nog 2 jaar wachten.
Nee tegenwoordig niet meer omdat de consoles x64 zijn geworden net als de pc.

Xbox versie kan zo goed als 1 op 1 omgezet worden, de engine regelt alle pc settings wel, tis echt niet zo ingewikkeld als vroeger (Ps2 en ps3)
Mwha, weet het niet hoor. Rockstar heeft altijd al dik verdiend met de mensen die hem eerst op console kopen en daarna nog eens op PC - Dat ga je veel minder krijgen wanneer je op beide tegelijk released.
Ik heb hem gekocht voor PC, PS3 (3 keer, keer bij een vriend laten liggen en dan maar cadeau gedaan en een keer dat de CD (blu-ray?) kapot was gegaan) , PS4 en Xbox Series. En ik zal vast niet de enige zijn denk ik.
why heb je zowel op pc voor gamen, als playstation als xbox?
Ik heb het grootste deel van mijn leven wel een PC gehad. Kocht ooit (toen de PS4 al lang uit was) een tweedehands PS3 met een boodschappentas vol games voor ik dacht 100 euro (toen had ik GTA5 al voor de PC gekocht). Daarna had een tijdje een PS4 in bruikleen. En laatst een nieuwe Xbox gekocht. Voordat ik mijn eigen PC had, had ik een PS1 (waarvoor ik GTA 1, GTA Londen 1969 en 1961 via Digitale Stad op internet illegaal op CD-R heb gekocht (de Londen delen werkte niet, maar kon wel op de familie computer de cutscenes bekijken) en daarvoor een NES zonder GTA. Vrij normaal verloop. Ik ga ervan uit dat ik in de jaren tussen GTA6 en GTA7 het spel nog wel een aantal keer zal kopen.

De delen die ik niet genoemd hebt heb ik enkel via torrents op de PC gespeeld. (behalve GTA4 inclusief DLC die ik ook nog voor de PS3 heb gekocht).

[Reactie gewijzigd door borbit op 5 juli 2021 19:04]

Het verschil is dat de console aanzienlijk minder cheaters kent. Op de pc omzeil ik de “shark cards” ook gewoon en bezet ik miljarden.
Ik ben best bereid te betalen maar wat rockstar vraagt is onrealistisch veel geld.
Tijd om de grinden heb ik niet naast mijn baan, vrouw en 2 kids.

Als ze grote updates voor pakweg €10 hadden verkocht als dlc, dan had ik het er waarschijnlijk voor over gehad. (Mits het grinden wat minder veel tijd zou kosten)

Dan had ik er dus gewoon geld aan besteed…
Hoe krijg je dit dan voor elkaar als ik vragen mag?
Ik vraag dit natuurlijk voor een vriend. :-)
Heb hier ook meerdere vrienden die dit willen weten 😂
Gebruik gewoon de Cayo perico replay glitch. Dan heb je in een kwartiertje ook 1.5 miljoen
(Google maar)
prive bericht gestuurd
Ik had zelf van een vriend "modest menu" gekregen, heb dus geen bron voor je en de versie die ik heb zal niet meer up to date zijn... Met dat menu heb ik het casino gerigged om zo iets valt 50 miljoen ofzo op een dag te krijgen
Modest-menu is niet outdated, is nog steeds een prima mod menu zonder griefers-options. Wat je het beste kan doen is per missie 100K verdienen en dit verdien je ook gewoon soort van 'legaal' als Jobs. Verder gebruik ik het om Scramjet te spawnen in heists, echt behoorlijk leuk voor bijvoorbeeld Humane Labs, Series A en Pacific Standard.
prive bericht aan je gestuurd
Dat was voorheen ook niet ingewikkeld hoor, Rockstar wil gewoon pc met opzet laten wachten omdat ze bang zijn dat mensen anders op de pc de game illegaal downloaden ipv op console te kopen (ik zeg niet dat dat zo is, ik zeg dat Rockstar dat denkt).
Ten tijde van GTA IV was dat misschien zo, maar anno 2021 ziet de PC markt er toch wel heel anders uit.
Aan de andere kant, GTA is juist zo'n franchise waarbij meteen de gehele scene aan het werk gaat. Was bij GTA V ook zo, die was na een week of 2 lek.
Vandaar mijn laatste regel tussen haakjes :)
Nou dat zou ik niet te hard roepen hoor ;)
Red Dead Redemption 2 draaide ook al op x64, en daar zat gewoon vrolijk weer een jaar tussen..

Vanuit technisch perspectief heb je overigens wel gelijk hoor,
maar vanuit sales/marketing is het natuurlijk veel handiger om er wat tijd tussen te stoppen.
Zo zijn er heel veel mensen die GTA 5 bijvoorbeeld wel 2 of zelfs 3 keer gekocht hebben, en ook bij Red Dead Redemption 2 was dat het geval.

Ik ga er dus vanuit dat er sowieso een jaar tussen zal zitten, als het niet meer is.

Daarnaast hebben we het hier over 4 jaar in de toekomst, tegen die tijd wordt er wellicht al bijna weer een nieuwe console aangekondigd..
Ik vraag me af of dat stiekem niet meer de reden is om rustig aan te doen met de ontwikkeling van het spel..
Dan kunnen ze hem namelijk eerst voor de ps5 uitbrengen en daarna voor de ps6, net als ze bij de ps3 en ps4 gedaan hebben.

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 5 juli 2021 18:19]

Ze doen "rustig aan" met de ontwikkeling zodat ze de game niet uit hoeven te stellen, dat is wat de ontwikkelaar zegt. In werkelijkheid doen ze rustig aan omdat GTA V nog altijd uitstekend verkoopt, de omzet van GTA online prima is en ze de game voor de zoveelste keer opnieuw uit gaan brengen voor ps5 en xbox series. Tegen de tijd dat de game voldoende is uitgemolken hebben de meeste mensen wel een ps5 en xbox series console, en pas dan is het interessant om GTA 6 uit te brengen. Als ze het volgend jaar al uit zouden brengen dan zitten er nog een hoop mensen zonder console en verkoopt de game dus minder goed. Deze kerst zullen de ps5 en xbox series x waarschijnlijk nogsteeds niet voldoende op voorraad zijn om iedereen te bedienen, het jaar er op waarschijnlijk wel, dus voor 2023 komt de game sowieso niet. En ja uiteraard gaat een ps6 en xbox whatever X een prima reden zijn om GTA 6 nogmaals uit te brengen en uit te melken.
Ik kan me vaag herinneren dat RDR2 een timed exclusive was. Het kan natuurlijk zijn dat dit weer gebeurd. Alleen weet Rockstar dat GTA Online super populair is, en als ze het console exclusive maken voor x jaar ze veel geld mislopen. Bij RDR Online is dat veel minder.
Dit is een politieke beslissing, geen technisch obstakel.
RDR2 is inderdaad het voorbeeld met dat Rockstar expres wacht met de game uitbrengen op PC. Met GTA5 was dit ook, en met GTA6 zal dit ook weer gebeuren helaas..
ik denk dat het niet zozeer te maken heeft met de complexiteit tussen consoles en pc maar puur vanwege Maximale winst generatie omdat console versies minder illegaal wordt gedownload etc
Ik heb hem ook op PC en PS4 gekocht. En heb hem ook nog is gratis gekregen op pc.

[Reactie gewijzigd door Mynx op 6 juli 2021 12:24]

Ik dacht hetzelfde! Nouja dat geeft je wel de mogelijkheid om even de kat uit de boom te kijken. Momenteel met GTA V zijn ze enorm gericht op het online deel.

Voor mij is de campaign juist het meest interessant.
En misschien wel de PS6 of Xbox Two X? :+
Dat is over 4 jaar. Hoe lang is dit spel dan in ontwikkeling geweest? 10 jaar?
Juist beter 2 keer geld pakken dan 1 keer. |:(
Je bedoelt 4x? 🤣.
Xbox 360, xbox one, pc en nu de nieuwe xbox.

Het ergste is dat ik mensen ken die m dus al 3x aangeschaft hebben en van plan zijn het een 4e keer te doen. Uitmelken for dummies bah bah.
lol, nog 4 jaar? Is GTA wel nog relevant dan?
Waar baseer je op dat GTA niet meer relevant is? GTA V word nog steeds veel gespeeld en als franchise is het zeker nog relevant. Kijk maar eens naar RDR2 en hoe die werd ontvangen. Beide open world games van Rockstar Games.
Dat is toch echt persoonlijk voorkeur hoor ! GTA online heeft me nooit kunnen boeien en de PS3/PS4 versie ziet er ongelooflijk gedateerd uit.
Het is niets nieuws. Wat ze nu verkopen bestaat al sinds 2013. Waarom zou je daar nog geld aan uit geven.
En de MP stelt niets voor. Is gewoon microtransacties aan 100 per uur.
Gta is altijd relevant.

Brengen niet vaak games uit, maar zeker super games.
(jammer is wel dat voor gta5 geen expansion is gekomen en veel op online is gefocust)
Zeker jammer! Ik zou denken dat een nieuw verhaal in de bestaande stad toch een stuk goedkoper zou moeten zijn. En zeker winstgevend zou moeten zijn. Ik had het zeker gekocht! Nieuwe karakters en heel nieuw verhaal. Waar het bestaande verhaal dan af en toe terug komt ofzo.

Of misschien Nico Bellec die met z'n neef en Bruce vanuit Liberty City verhuisd naar Los Santos. Hun eigen criminele organisatie opzetten. En af en toe samenwerken (of tegenwerken) met Franklin, Micheal en Trevor. Zou toch echt geweldig zijn. En dat Carl Johnson er af en toe nog doorheen fietst.

Ik weet niet zoveel van game development. Maar met de bestaande open wereld zou dat cashen moeten zijn zou ik denken?
Het is heel simpel, ze verdienen meer als ze 1000 uur in gta online stoppen dan 1000 uur in de sp. Als bedrijf zeinde is de keus dan helaas snel gemaakt...

En degene die online spelen verwachten ook de volgende update binnen zoveel maanden...
Lijkt helaas zo te zijn. Al zou ik ook denken dat een "GTA5: The Ballad of Nico Bellec" een hoop mensen de portemonnee laat trekken die geen Sharkcards kopen (of überhaupt enige interesse hebben GTA online).
Ooh alsjeblieft niet Nico weer... Neem dan CJ ofzo. Of Luiz uit Gay Tony. Nico was so deprimerend :)

Ik zou ook wel een DLC willen zien met The Truth ofzo.. De personages uit GTA:SA vond ik veel leuker :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 5 juli 2021 20:33]

Nee, Tommy Vercetti, inmiddels een oude man die z'n streken nog niet verloren is 😎
Bruce is al verhuisd naar LS sinds 2013 :P Maar wat Niko betreft... geen idee want die gast zou nu veel te oud zijn. Was Niko niet in zijn midden 30? Dus 35 of 37? CJ zou dan ook heel oud zijn.
Dan is het juist relevant, relevanter dan van die games als Fifa die elk jaar in vrijwel dezelfde vorm opnieuw uitkomen.
Precies dit zeg, ik ben super blij met de strategie van Rockstar om de tijd te nemen met hun games. Uiteindelijk zijn het dan ook pareltjes met een geweldig oog voor detail. En juist omdat ze niet ieder jaar opnieuw uitgebracht worden, kijk ik er ook gewoon echt naar uit. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb de laatste CoDs en FIFAs bijvoorbeeld overgeslagen omdat ik de herkouwde games wel een beetje beu was.
Waarom zou GTA ineens niet meer relevant zijn in de 30 jaar dat het dat wel is?
Ik heb het over GTA5 specifiek. De gameplay was goed in 2013-2015, maar nu voorbijgestreefd. Te simpel.
Mwoah, te simpel denk ik niet, het hoort ook een beetje een arcade gevoel te hebben. Gewoon lekker dom schieten. Dat geneuzel met upgrades van wapens, oeverloze conversaties, skills en crafting zit ik persoonlijk helemaal niet op te wachten.
Waarom is die niet goed? Die is in de laatste 20 jaar ook niet echt veranderd en dat is juist de kracht.

Wat ik denk is dat je uitgekeken bent op het spel, dat heb ik ook, omdat er geen veranderingen zijn die ons/mij aanspreken. Als er nieuwe single player missies zouden uitkomen zou ik die zeker gaan spelen.
Voor mij net omgekeerd dus. Het is de laatste 20 jaar nauwelijks veranderd...
Voor mij is dat een zwakte, want ik ben wel meer gaan verwachten van een game.
Wat GTA V nog steeds relevant maakt (behalve Online, maar ik mij verre van hou), is de modding community. Ik heb prachtige huizen gebouwd in GTA V.
Na 8 jaar verkoopt GTA V nog als een trein. Ik denk dat we die naam over vier jaar nog niet collectief vergeten zijn :+
Jij bent nieuw in de game wereld?
Volgens mij is GTA al sinds een jaar of 25 relevant
GTA is altijd relevant. GTA V verkoopt nog steeds goed.
GTA Online is nog steeds booming business, en eerlijk.. de graphics zeker op PC kunnen zelfs vandaag de dag nog zeer prima meekomen. Dan nog de remaster voor de Series S/X en PS5 die straks komt.

Er zijn weinig, of zeg gerust geen, games die het niveau op dat opzicht kunnen halen, niet qua 'leven' in de game, en qua continue support.
Dat 'leven' was misschien in 2013 indrukwekkend, maar anno 2021 niets bijzonder.
Iedere doorsnee Assasins creed of Far cry heeft meer leven dan GTA5.
GTA heeft een grote naam. Maar wat de gameplay betreft is het zeer verouderd.
Maar tegenwoordig is een naam voldoende om hard te verkopen. En R* weet dat...

Die remaster zal er enkel voor zorgen dat de game op pc niveau komt. Maar ook dat is nog steeds verouderd.
Dat is prima dat je het vind, laten we de mening daarin verschillen. AC en Farcry zijn zeker de betere games an sich, maar diezelfde games zie ik over 4-5 jaar niet meer gespeeld worden, zeker niet op niveau dat GTAO nog gespeeld wordt.

WoW is al jaren geen voorloper van MMO standaarden meer, maar zit qua cijfers vandaag de dag nog steeds top 5, dan kan je de game helemaal niets meer vinden en bizar achterhaald (is het ook), blijkbaar voor miljoenen spelers meer dan genoeg om nog steeds te spelen, of voor een degelijke vorm van alternatief. Want hoe leuk AC of FC waren, dat is 1x singleplayer doorhuppelen met wat repeatable stuff, het is geen GTAO. Zeker niet als je nu de hele 'tweede' markt van FiveM erbij pakt, dat niveau van 'mod en multiplayer' support kennen maar een handje vol games, zelfs anno 2021.
Dat bedoel ik ook.
Natuurlijk draait de kassa nog heel hard. Maar ik kan me niet van het idee ontdoen dat dit enkel nog door de naam komt.
het is voorbijgestreefd en grafisch verouderd.
Uw voorbeeld van WoW slaat de nagel op de kop.

[Reactie gewijzigd door System op 5 juli 2021 21:07]

Zelfs Cyberpunk 2077 haalt het niet met dat "leven".
tja, dat was een doodgeboren kind ook he.
Totaal anders van opzet.
Waar staat dat het een remaster is?
GTA5 speelde zich ook af in Los Santos, net als GTA San Andreas, maar was alles behalve een remake.

Als ze ook maar iets van de "Vice City" vibe in GTA6 krijgen wordt dat sowieso een knaller.
Ik had het over de GTA5 versie voor PS5 die geremasterd wordt.
Alleen de gameplay is zwaar verouderd.
Speelt nog steeds prima weg, dus ben wel benieuwd welke gameplay je daarmee bedoelt.
Hier wordt het goed en grappig uitgelegd :P

https://youtu.be/MvJPKOLDSos
Dan denk ik aan de auto's die bakstenen op wielen zijn, wapens die niet aan voelen als het zou moeten, AI die dement is.(wanted balkje weg en ze zijn het vergeten), weinig customization van wapens of upgrades(je kan het wel doen, maar het verschil is te verwaarlozen), uw safehouse heeft zo goed al geen nut,...
Pfff kom op hahaha al sinds de Xbox360 en ps3 hetzelfde :-)
Ik speel het nog steeds op de PS3 :|
Ja op de PS3 ziet het er niet meer uit in vergelijking met hedendaagse games, maar die komen ook niet uit voor de PS3...
De game liep wel bijzonder ver voor destijds in z'n grafische pracht in een open wereld. Ook op de PS4 ziet het er nog vrij goed uit, en dat zal met de PS5 versie die aan het einde van het jaar uit komt ook wel weer zo zijn. Dat valt dus allemaal wel mee.
Ik verwacht dat de meeste die het nu kopen vrij jong zijn, gemiddeld gezien. GTA RP (FiveM) wordt namelijk veel gespeeld op YouTube en Twitch en dat trekt toch mensen naar het spel. Op dat gebied staat de ontwikkeling nog niet stil door de community. Dat heeft dezelfde werking zoals bij Among Us, niemand kende of speelde het spel, totdat het veel op Twitch werd gestreamed.
Als je het nog niet gespeeld hebt, waarom niet. Single Player is keisterk en erg vermakelijk. Grafisch kan het ook nog prima meekomen.
Alleen native 4K support zou wel aardig wezen (wat ze nu supporten is enkel geupscale-de 4K).
op PC ook?

of is 4K daar wel native
Ik heb de game inmiddels 3x gekocht.

- Op release voor de PS3.
- De “NextGen” update voor de Xbox One
- De Ps4 versie voor mijn Ps5 begin dit jaar.

Dat laatste omdat ik weer eens benieuwd was naar GTA Online. Dat laatste is mij prima bevallen, er is in GTA Online echt heel veel te doen, ik snap heel goed dat mensen dat nog steeds spelen in ieder geval.
Ik heb het toevallig laatst gekocht in de aanbieding bij Gamivo als Steam gift. €10,68 met Criminal Starterpack erbij.

[Reactie gewijzigd door Miglow op 5 juli 2021 18:55]

Met mods toch nog redelijk te doen toch?
Modders vergeten die SP levendiger en mooier maken? Kijk eens naar NVE, VisualV en VanillaV. NVE is Natural Vision Evolved en wat ze hebben gemaakt is niet normaal!
Modders zijn modders. Die maken iets wat verkeerd zit in een game beter.
Is het dan een goed game, of een goeie mod?
Hopelijk krijgen we weer een onwijs goeie Single Player want Rdr2 was gewoon te goed voor woorden!
Moet de game nog steeds spelen! :P Misschien toch maar een keer aan beginnen dan.

[Reactie gewijzigd door Patrick91G op 5 juli 2021 22:48]

Steam summer sale is ideaal daarvoor :p Heb hem ook gekocht voor flinke korting.
Haha ik wil binnenkort aan me 3e keer beginnen, raad je hem echt aan!
Ik hoop het ook, maar als je ziet dat voor GTA V ook de Single player DLC is geannuleerd (GTA IV had nog 2 SP DLCs) kan het maar zo zijn dat het bij VI nog minder wordt..
Ik had ook wel liever een remaster/remake van GTA 4 met expansies op de PS5/Series X dan een GTA V voor een derde keer die in November uit moet komen.
Ik heb denk ik niet dezelfde campaign gespeeld als jij..
Misschien moeten we zelf een studio beginnen en een GTA lookalike maken.. Zit kennelijk geld in
Ik betwijfel het. Ik hoop dat het een oprechte keuze is voor een vrouwelijk hoofdpersonage, want an sich is daar natuurlijk niets mis mee. Maar het zal me het allerminst verbazen als hier straks ook zo'n hoog woke gehalte tegenaan geplakt wordt. Net als nieuwe series op Netflix of nieuwe films van Disney. Het deuggehalte doet enorme afbraak aan het verhaal, immersie en de algehele setting.
Nah dat verwacht ik niet eigenlijk. de Grand Theft Auto reeks staat juist bekend om de sarcastische kijk op de politieke wind die er op dat moment waait.
Daar heb je gelijk mee, normaal hebben ze totale schijt aan PC/woke/deugen. Take Two lijkt er ook (nog) niet aan mee te doen. Maar gezien de ontwikkelingen de laatste paar jaar zal het me ook niets verbazen als ook Rockstar de meute een beetje gaat volgen.

Dat zal afwachten worden. Ik ben benieuwd, zolang het een sterk verhaal is en goed wegspeeld, dikke prima.
Take Two lijkt er ook (nog) niet aan mee te doen.
https://youtu.be/6SGxOHbWZ_U?t=3124

:+ :+ :+
Vrouwen zijn ook gewoon een afzetmarkt. Take Two gaat proberen om meer vrouwen aan te spreken, maar ik denk niet dat ze meer "woker" zullen zijn dan alleen een vrouwelijk main character.

Want blijkbaar is een vrouwelijk main character al erg woke.
U leest ook al niet. Het probleem is niet dat er een vrouwelijk hoofdpersonage is. Het gaat om de politieke c.q. ideologische gedachte erachter. Vaak resulteert dat een beetje in "kijk vrouwen altijd overal goed in zijn en we moeten ons keihard focussen op vrouwendingetjes" wat dan ten koste gaat van het verhaal, de setting en/of immersie. Rockstar heeft daar doorgaans schijt aan maar gezien de richting die de media/content wereld een beetje op gaat, is het niet zo vreemd dat ik daar mijn twijfels over heb?

Altijd maar dat zwart-wit denken, enige nuance blijkt compleet te ontbreken.
GTA staat niet enorm bekend als woke ;)
Woke-gehalte en GTA? Die twee zijn nog nooit lekker samengegaan. GTA is gewoon heerlijk fout. :)

Een vrouwelijk personage kies ik echter altijd in GTA V. Zoals iemand uit de Mass Effect franchise ooit zei: "If I'm going to be looking at an ass for 3 hours in a row, that ass better be damn-fine looking!"
Wat is dat nou weer voor een onzin? Beetje mij een idioot noemen, lekker volwassen weer.

Ik heb er absoluut geen problemen mee dat een vrouw de hoofdrol speelt, genoeg games met veel plezier gespeelt waar een vrouw de hoofdrol speelt. Maar ik mag er niet bang voor zijn dat het een teken kan zijn dat 1 van mijn favo gameseries daardoor een soortgelijk lot ondergaat als andere games hiervoor. Wat je nu ook veel ziet gebeuren bij series en films?

Als het verhaal past voor een vrouw, man, vis, buitenaards transectuele hermafrodiet, maakt me niet uit, ik speel of kijk met plezier. Maar een verhaal bouwen om te deugen en zo een (politieke) ideologie er mee proberen door te rammen is propaganda en doet vrijwel altijd afbraak aan het verhaal

Waarbij voor mij de lol er snel vanaf gaat en ik films/series/games ten onder door heb zien gaan? Ik zie graag ooit nog eens een GTA7 verschijnen namelijk.

Maar lekker mening minnen 👍
Je zegt dat een verhaal moet 'passen' voor een vrouw, maar wat maakt een verhaal passend voor een vrouw dan? En heb je ook wel eens onderbouwing geëist voor een mannelijke (hoofd)rol in games? Ik ben daadwerkelijk benieuwd naar je mening, want ik vind het moeilijk om niet bij jouw opmerkingen te denken: "there are two genders: male and political"
Ja geen idee, het moet in het verhaal passen. Mirrors edge, Lara croft, heavingly sword etc paste het allemaal prima.

Ben gewoon bang dat de game markt dezelfde route gaat volgen als Netflix of Disney, waar series verkloot worden om maar een vrouw of iemand met andere afkomst het verhaal in te drukken en het hele gebeuren een sterk politiek kleurtje gaat krijgen. Dan druipt de propaganda van het geheel af en haak ik af.

Nogmaals, echt niets op tegen dat vrouwen of whatever een prominente of hoofdrol krijgen, mijn favo all time film reeks is Aliens en daar zit een vrouw in de hoofdrol. 1 van de -voor mij dan- beste vernieuwende games was Mirrors Edge. Stargate sg1 en star trek waren ook inclusief voordat inclusiviteit een ding was en met heel veel plezier -meermaals- gekeken. Marvel is bv sinds het begin al een beetje moralistisch geweest maar daar druipt de wokeness niet echt vanaf(de ophef over Loki's biseksuele voorkeur slaat bv helemaal nergens op, die mensen moeten zich eens verdiepen in de lore van Loki :))

Het moet gewoon goed passen bij het geheel en bij een aantal series en films zit het er te dikgedrukt op dat ze 'anders' zijn dan de heteroseksuele blanke man. Het is vooral die politieke of ideologische ondertoon of zelfs focus dat ik een probleem vind. Dat is propaganda en hoort niet thuis in ons vrije westen.

En gezien de tijdsgeest ben ik een beetje bang dat GTA ook zo'n lot tegemoet gaat zien.
Jammer dat er zoveel geld wordt verdiend met GTA Online. Als gamers hier inmiddels na 7 jaar eindelijk klaar mee waren geweest had ik de nieuwe versie een stuk eerder verwacht.
Aan de andere kant ben ik wel benieuwd wat voor gigantische game er uit twaalf jaar ontwikkeling komt.
Is geen twaalf jaar. Gta online en de gigantische cashcow dat dat geworden is heeft voorrang
Plus RDR2 zat er nog tussen
RDR2 is door een andere studio ontwikkelt - hoewel Rockstar North daar wel aan meegewerkt heeft.
Vermoed dat er wel degelijk een aantal mensen meteen na GTA V met de zesde zijn begonnen.
Nou, dat "vermoed" ik niet.
Dus Rockstar heeft honderden medewerkers uit hun neus laten vreten? :+
In ieder geval na RDR2 moeten ze er toch wel mee begonnen zijn, en dan moeten de eerste designs dus al klaar liggen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 juli 2021 18:41]

ik vind het zelfs onwaarschijnlijk.. je wil er eerst wat tijd overheen laten gaan zodat je kan zien wat wel en niet werkt in de huidige versie.
anders maak je geen geweldige betere versie maar een kloon en heb je een grotere kans dat ie vervolgens hard faalt.
Je zal al blij mogen zijn als ze effectief al in ontwikkeling zijn.
Ik denk dat de meeste gamers er na zo lang ook wel klaar mee zijn.. Er komen alleen nog steeds veel nieuwe spelers bij dus zo blijft de boel in stand qua aantallen.. Ik speel zelf GTA Online allang niet meer, RDR Online nog wel af en toe maar ben meer met andere (vooral online co-op) games bezig.. Er is zoveel te spelen tegenwoordig..
Ik hoop dat ze niet (zoals met GTAV) eerst een trailer tonen en dan nog twee jaar wachten met de release, dat is toch niet meer van deze tijd. Prima wat mij betreft dat ze de tijd nemen, zal wel weer top werk worden wat wordt afgeleverd. Zie alleen liever wel DLC a la GTA IV dan de online praktijken van GTA V, maar dat zal wishful thinking zijn.
Het grote risico is alleen dat de ontwikkelaars geen extra tijd krijgen. Aankomende paar jaar worden gewoon extra features erbij gepropt wat weer resulteerd in zwaar overwerkte ontwikkelaars.

In mijn ervaring is dat wat meestal gebeurt bij grote ondernemingen waar geld op nr 1 staat.
Snap je het bericht dan niet en de opzet van GTA6?

Ze gaan beginnen met een relatief kleine map en deze uitbreiden, zo houden ze het project beheersbaar.
Gewoon een vraagje, waarom zouden ze dat doen? Ze hebben namelijk gewoon aandeelhouders die een cashcow zien.

Als jij gelooft dat 't om de ontwikkelaars of 't beheersen van dit project gehad ben je naar mijn mening nog erg naïef.

Ze hebben jaren kunnen teren op GTA5, dus waarom geld pompen in iets nieuws? Lekker de eerste cashcow uitmelken en de volgende cashcow zolang mogelijk uitstellen. Daarna de nieuwe cashcow relews en repeat

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 5 juli 2021 22:19]

Geslacht van het hoofd personage boeit me niet zo, hoop wel dat we deze keer slechts 1 hoofd personage hebben
Zelf vond ik het wel wat hebben, beetje welke mood je zelf bent om met een personage te spelen.
Ik kreeg zo de indruk met 3 verhalen te spelen i.p.v. 1 linear verhaal.

Maar goed, zo ieder z'n voorkeur :-)
Klopt, maar had zelf zo het gevoel slechts 3 halve verhalen te krijgen in plaats van 1 groot verhaal.
Juist de 3 protagonisten maakte het voor mij!
Waarom zou je een gouden melkkoe inruilen als deze het nog prima doet.
Voor hen gaat het om online niet om single player. Daar zit het geld in. Om de zoveel tijd een DLC en de meeste spelers blijven happy.
Wás er maar DLC voor de (SP!) van GTA5....
Daar zou ik ook wel blij van worden! Lijkt me ook harder nodig.
Niet geheel onverwacht, ze moeten eerst nog de next-gen versies van GTA5 en RDR2 maken om daar geld mee binnen te harken.
Aah ik hoop het, wil RDR2 graag nog een keer spelen maar wacht dan zeker even op de SeriesX/Ps5 versie.
Voor elke generatie één spel uitbrengen 8)7
PlayStation 2: 5 GTA titels.
GTA 5: PlayStation 3, 4 én 5. :(
Ik vraag me niet zelfs af of er een PS 6 bij komt.

Gekeken naar de lifecycle van de PS zou dat niet helemaal passen, echter door de slechte leveringen zijn veel mensen allang niet meer enthusiast over de PS5.
Het zou mij daarom niet verbazen als ze een PS6 lanceren om weer hype te creëren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee