Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rockstar kondigt remaster originele GTA-trilogie en port naar smartphones aan

Rockstar Games kondigt officieel Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition aan. De trilogie van de drie eerste 3D-GTA-games komt uit voor de huidige en vorige generatie platformen en moet later dit jaar verschijnen. Een exacte releasedatum is vooralsnog niet bekend.

De trilogie bestaat uit Grand Theft Auto III (2001), Grand Theft Auto: Vice City (2003) en Grand Theft Auto San Andreas (2004). Rockstar belooft onder meer grafische- en 'moderne gameplay'-verbeteringen. De games worden uitgebracht voor de PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc, zo laat Rockstar in een blogpost weten. Vermoedelijk brengt Rockstar de games als bundel uit, al zijn er vooralsnog geen prijzen bekend. In de eerste helft van 2022 komt er daarnaast een mobiele variant van de trilogie naar iOS en Android.

De afgelopen maanden werd op basis van uiteenlopende bronnen gesuggereerd dat de betreffende trilogie in ontwikkeling zou zijn. Naast anonieme bronnen bleek begin deze week al dat er referenties naar de remasters van GTA 3, Vice City en San Andreas in de huidige Rockstar Games Launcher te vinden waren.

Afbeelding via Rockstar Games (Twitter)

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Yannick Spinner

Nieuwsposter

08-10-2021 • 17:50

211 Linkedin

Reacties (211)

Wijzig sortering
Zucht. Jammer dat ook Rockstar is vervallen tot money-print shovelware studio.

Het was met GTA Online al duidelijk dat het ze vooral om het geld te doen was.

Jammer. We wachten maar weer rustig af of GTA 6 anders wordt
Reageer
*zucht* het is letterlijk altijd hetzelfde gezeur. Dit is toch leuk voor de mensen die die games (nog) eens willen spelen? Daar reken ik mezelf ook onder, vooral 3 en VC.

Dat jíj het niet wil spelen of niet wil “toegeven aan de vieze kapitalisten” is prima, suit yourself, maar je mag een ander ook best een lolletje gunnen.
Reageer
Zolang ze voor Vice City wel weer de licenties op de muziek hebben genomen, want Vice City beginnen zonder Billie Jean te horen als eerste is toch een enorm gemis.
Reageer
Video killed the radio star!
Reageer
Of richting de zonsondergang rijden met Crockett's Theme op de achtergrond. :9~
Reageer
Ik herinner me een paarse zonsondergang met Run to you aan :)
Reageer
Eens, de muziek maakt of breekt (de nostalgie van) GTA.
Dat ik GTA Online met de muziek gemute speel is niet goed.. wel een verademing.
GTA3 zie ik wel zitten, vroeger deden de missies je als kind misschien niks, nu misschien wel?

Beetje offtopic:
Wel vond ik de remaster van bijvoorbeeld de mega man collection tegengevallen. Simpelweg niet de tijd meer voor. Laat mij er gewoon doorheen rennen, ik koop het voor nostalgie. (misschien toch eens kijken of er cheats zijn die dit mogelijk maken). Ik hoop ook nog op een megaman battle network in VR. Ik hoop echter ten zeerste dat GTA nooit naar VR komt.
Reageer
Het is alleen jammer dat er wel de nodige recources in remasters gestopt wordt, echter komt er vrij weinig echt nieuwe innoverende games uit. Een game die echt iets nieuws laat zien... het is veelal allemaal herkauwen van wat geweest is.
Reageer
Welke resources dan? Remasters worden vrijwel altijd gemaakt door een andere studio dan degene die bezig is (of zou moeten zijn) met een nieuwe game. Geld is ook niet echt een factor, dat is gewoon een business case, kost x aan investering en we verwachten y opbrengsten. Als x kleiner is dan y dan gaan ze er voor... En dat is al snel het geval want de kosten om een remaster te maken zijn niet heel erg hoog in vergelijking tot een nieuwe game. Het is echt niet zo dat ze nou geen geld meer zouden hebben om aan een volledig nieuwe game te werken omdat ze een remaster maken... Het idee is eigenlijk nogal absurd.
Reageer
Die andere studio's kunnen ook ingezet worden voor ontwikkeling van iets nieuws, het blijven resources die niet daarvoor niet ingezet worden. Persoonlijk ben ik remasters wel een beetje zat en de zoveelste versie van dezelfde game, met weinig vernieuwing welke veelal in het grafische deel zit. Daarbij lijken games ook steeds korter te worden of de single player - storie deel komt practisch geheel te vervallen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 8 oktober 2021 23:20]

Reageer
Persoonlijk ben ik remasters wel een beetje zat
Dat zeg je heel treffend, jij bent ze zat. Ik niet, ik wil best weer eens wat oude games opnieuw spelen!

Dat jij klaar bent met remasters is voor uitgevers écht geen reden om ze niet uit te brengen.
Reageer
ik zou ook graag meer remasters/remakes zien maar dan liefst wel van games die het echt nodig hebben ( pre ps2/3 graphics, controls die hedendaags amper speelbaar zijn etc )

ik vind het jammer dat men in plaats hiervoor (te) vaak gaat voor games die momenteel nog perfect speelbaar zijn en er gewoon nog goed uitzien, en bijgevolg je amper ziet dat het een remaster is.
dat vind ik dan weer waste of time.
Reageer
Lego Rock Raiders (of Lego Island), maar dan met extra levels en een gamemode met een zelf-genererende map.

Een groot gedeelte van de Lego games draait niet of nauwelijks op moderne hardware of heeft een aantal patches nodig.
Reageer
juist de oude
pas de remaster van mafia 1 gespeeld, ik vond het fantastisch en had super veel plezier.

ieder zn ding, ik zat er juist ook wel op te wachten.
Reageer
Mafia 1 was ook een meesterlijk goeie game, zéker voor zijn tijd! idd ook weer veel lol gehad van de remaster
Reageer
Het probleem is dat je je doodstaart op de grote gevestigde namen. Die kijken het truukje uit de filmwereld af (Marvel, Star Wars et al) en gaan lekker hun bestaande IPs flink blijven herkauwen want dat is relatief risicoloos.
Andere studio’s brengen daarentegen heus nog wel nieuwe IPs en concepten uit. Dat gezegd hebbend is het ook logisch dat originele en verrassende games ontwikkelen hoe langer hoe moeilijker wordt omdat steeds meer dingen al eens gedaan zijn. Toch heeft de indie game markt volgens mij nog nooit zo gefloreerd als in de afgelopen periode. Die brengt regelmatig originele pareltje uit.
Reageer
Kijk alleen al in ons landje. Hoeveel films met het woordje ''liefde'' erin verkopen goed? Echt veel!
Reageer
Het probleem is dat je je doodstaart op de grote gevestigde namen. Die kijken het truukje uit de filmwereld af (Marvel, Star Wars et al) en gaan lekker hun bestaande IPs flink blijven herkauwen want dat is relatief risicoloos.
Liefst voegen ze dan ook nog wat "suprise gameplay mechanics" toe om de winst te maximaliseren.
Reageer
Als er echt nieuwe innoverende games uitkomen dan kopen we ze niet. We geven voornamelijk ons geld uit aan "meer van hetzelfde met een kleine grafische verbetering".
Reageer
Het is ook precies het zelfde als in de film wereld grote blockbusters verkopen dus die krijgen meer geld/promo/aandacht. Als je je verdiept en naar de indiestudio's durft te kijken komen er genoeg innoverende games uit.

-PlayerUnknown
-Among Us
-Fall Guys
-Defender of the Ancients DOTA
-Counter Strike
-plants vs zombies
-Factorio
-The Stanley Parable
-Goat Simulator
-Minecraft
-Kerbal Space Program
-Rocket League
ect....

Allemaal kleine studio's, MOD's of zelfs door een enkele fanatiekeling gemaakt. Er zitten er genoeg tussen die makkelijk miljoenen hebben opgeleverd.

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 9 oktober 2021 00:58]

Reageer
Vernieuwend, zoals star citizen? :+

De benodigde resources voor een remaster zijn natuurlijk minimaal vergeleken met het maken van een nieuwe game of opvolger.

Easy money en fans (de meesten) worden er blij van. Zoethoudertje tot gta6
Reageer
Enigszins offtopic, nee zo vernieuwend is Star Citizen niet meer. Helemaal niet een deel van de digitale Citizencon gezien te hebben gisteren, wat was dat een enorme terleurstelling.. zoveel resouces en zo enorm weinig voortgang in de afgelopen twee jaar.

Maar in het algemeen wat betreft remasters van vijf of zes jaar oude games is naar mijn idee in ieder geval zonde, pak dan echt heel oude games. Games van 5 a 6 jaar oud zijn nog prima speelbaar in de huidige form.
Reageer
Snap dat gevoel, wel alleen hoop toch echt dat ze meer leven in de map brengen , leuk dat je een trip down memory lane wilt , maar na alles wat nu hebben kwa gevulde maps , npcs leven enz, zou dat voor mij toch echt weer enorm wennen zijn om in zn niet levende lege map te komen.
Reageer
Nou , er zijn een hoop games die ik op mijn C64 heb gespeeld verdwenen , die zou ik graag nog eens terug zien.
Uiteindelijk blijft elke game maar een aftreksel van pong donkey kong en alle , alleen nu in 3d met graphics en al, maar blijft eigenlijk hetzelfde.
Reageer
Ik denk niet dat wij Donkey Kong en Pong in het nieuwe Unreal Engine zullen zien.

Maar voor mij geld voornamelijk gameplay. daarom heb ik nu een SNES en NES mini.
Ondanks dat ik toen 5/6 was toen het uit kwam speel ik het vandaag de dag nog.
Na het werk gewoon even relaxen en gewoon potje super mario.
maar ditzelfde heb ik ook met Minecraft en Cities Skylines. zijn zowat nog maar de enige spellen die ik ook speel.
Reageer
Tja ik zie de reacties hieronder dat het ineens hoge kwaliteit moet ziijn omdat ze een ps5 hebben.
Gaat niet meer om gameplay maar dat je vrienden zien dat je een ps5 hebt ofzo
Reageer
Graphics zijn ook gewoon onderdeel van gameplay. Granted, dat hoeft zeker niet bij elke game te zijn, maar voor de games die ik speel is voor mij een hele simpele formule te handhaven: goede gameplay + goede graphics = hogere immersie. Ik kan genieten van mooie animaties, omgevingen en een algeheel mooie speelwereld. Verbeteringen zijn geweldig en zorgt weer net voor dat extra beetje flexibiliteit die je ervoor miste.

Ik kan enorm genieten van een oude platformer als Super Mario Bros, maar kijk mijn ogen uit bij een platformer met mooiere graphics als Ori. De andere kant van het verhaal is dat ik mezelf absoluut geen World Soccer meer op de NES zie spelen. Dan speel ik veel liever de laatste FIFA of PES en je begrijpt denk ik wel waarom.

Remasters zijn voor mij niet weggelegd, maar ik snap al het gehaat erop ook weer niet. Ik heb ook liever dat ze een nieuwe GTA uitbrengen, maar als ze bij Rockstar in de tussentijd én mensen blij kunnen maken met remasters van geniale games én daaraan mooi kunnen verdienen dan mooi toch? Uiteindelijk blijf ik het raar vinden dat men zo vreemd kijkt naar het concept dat een bedrijf geld wil verdienen.
Reageer
Dat er letters in elk boek staan betekend niet dat elk boek hetzelfde is.
Reageer
Dan speel je de games opnieuw? Ik heb 2 weken geleden nog GTA san andreas uitgespeeld op de pc. is prima te doen.
Reageer
Zonder deze ports zijn er al genoeg manieren om deze games te spelen op Ipad, Iphone, etc....
Reageer
Je kan ze toch ook nog een keer opnieuw spelen?

Het is gewoon artistieke armoede maar zoals je ook ziet in Hollywood slikt de meute het als zoete koek.

Maar nee je mag er niet over klagen want 80% van de mensen is blijkbaar wel tevreden met deze commerciële drek.
Reageer
Ik vind het super. Ik had dezelfde box voor de Xbox classic. Ik had besloten de 3 games in volgorde uit te spelen. III en VC uitgespeeld en bleek dat SA borked was en niet wilde starten. Helaas geen garantie meer en mijn uitdaging nooit kunnen voltooien. Nu krijg ik een nieuwe kans op Sweet Redemption.
Reageer
Bij elk commercieel bedrijf gaat het om geld en Rockstar heeft nu ook remasters ontdekt.

Maar remasters zijn niet alleen maar slecht nieuws. Persoonlijk kan ik niet wachten om Vice City met goede Graphics nog eens op mijn PS5 te spelen.
Ook gamers van een jongere generatie krijgen nu de kans deze games te kunnen spelen
Reageer
Nou ja goede grafix ik de denk niet dat ze het zoals bij mafia1 zullen doen, het hele spel vanaf de grond opnieuw opbouwen.
Ik denk dat het net zoals bij mafia 2 wordt iets betere grafix, maar nog te zien in ouderwets jasje.

Wat op zich prima is natuurlijk want het zag er prima uit, maar op vice city kan ik ook niet wachten :).
Reageer
Geruchten gaan dat de Remakes op Unreal engine zijn. En de Originele games zijn Visueel heel slecht veroudered.

Hopelijk gebruiken ze wel alle originele Audio betreft de Voice actors, maar zou me niks verbazen dat ze nieuwe talent doen oid om kosten te be sparen.
Reageer
Geruchten? Ze hebben een paar weken terug de reversed engineered projecten op basis van Unreal engine offline laten halen…. Dus als het op basis van de Unreal engine is, vraag ik me af of de project leden die er heel veel tijd in hadden gestoken nog ergens echt op hebben.
Reageer
Grote kans dat het zelfs met Unreal Engine erg gaat lijken op de oude games. Vermoedelijk gebruiken ze dan een soort algoritmische software om de oorspronkelijke texturen scherper te maken en geven ze belangrijke karakters/objecten een extra likje verf. Het grote voordeel van Unreal Engine is vooral betere lichteffecten en schaduwen. Ook water kunnen ze vrij gemakkelijk mooier maken.
Reageer
kijk ff terug naar de eerste Anniversary Remasters van III, VC en SA destijds voor de smartphone en Xbox 360/PS3. die waren echt ruk. vol bugs, (de console remasters waren gewoon aangepaste mobile ports en "verbeteringen" waren er niet echt. Dus afwachten wat dir brengt
Reageer
Waarschijnlijk dus gewoon meer van dat... full priced!
Reageer
Ik heb er nog eentje op de PS4 gehaald. Werkelijk niet te spelen omdat hij zo brak liep. Je zou toch zeggen dat ze zo'n port op zijn minst beter kunnen maken op veel snellere hardware...
Reageer
als je op youtube de videos bekijkt van youtubers die dit allemaal uitpluizen (bijvoorbeeld van Vadim M die er al meerdere videos aan gewijd heeft. Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=jhVdb4K1M-M&t=1694s dan kom je te weten dat de ports niet door Rockstar Games zelf gedaan worden maar door externe developers/bedrijven.
Reageer
Zou mooi zijn met improved controls of originele mode.
Reageer
Jammer. We wachten maar weer rustig af of GTA 6 anders wordt
Tuurlijk wel, voor de eerste 1-2 jaar misschien, daarna wordt het net als 5 een money-cow..
Reageer
Ik zie het zo gebeuren dat het bijna direct al weer het zelfde liedje wordt.. zou er iedergeval niet zeker van zijn dat het bij het begin geen cash-cow is.
Reageer
Zolang duurde het bij 5 ook niet, dat was direct na release een cash-cow. Ik verwacht zelf dat als GTA 6 al een singleplayer heeft dat deze nauw verweven zal zijn met de multiplayer, dat je dus verplicht online moet om bepaalde missies uit te voeren om in de singleplayer verder te kunnen.
Reageer
even van wikipedia geplukt.

A port of San Andreas for select iOS devices was released on 12 December 2013.[75] It was followed closely by ports to Android devices on 19 December 2013,[76] Windows Phone devices on 27 January 2014,[77] and Fire OS devices on 15 May 2014.[78] The upgrades and enhancements from the original game include newly remastered graphics, consisting of dynamic and detailed shadows, greater draw distance, an enriched colour palette, plus enhanced character and car models.[27]

In 2008, the original Xbox version was released on Xbox 360 as an emulated port, and part of the Xbox Originals line-up. However, in late 2014 it was removed from the Xbox Live Marketplace and replaced with a port of the mobile version on 26 October 2014, the game's tenth anniversary. It featured HD 720p resolution, enhanced draw distance, a checkpoint system, a new menu interface, and achievements. While it introduced many new features, around ten songs were removed from the HD version that were present in the original due to licensing issues, and numerous new bugs were introduced.[79] A physical release followed on 30 June 2015 in North America[80] and 17 July 2015 elsewhere,[81] under the "Platinum Hits" banner ("Classics" in PAL regions).

San Andreas was first released on PlayStation 3 in December 2012 as an emulated PS2 Classic. This version was also removed in late 2014, leading to rumours of a PS3 HD release. However, this was not the case at the time, and the PS2 Classic later returned. In early November 2015, the game was re-rated by the ESRB for an upcoming PS3-native release. The HD version was released on 1 December 2015, replacing the PS2 Classic on the PlayStation Store, and on physical media, gaining instant "Greatest Hits" status in North America.[82] There has also been a PlayStation 4 version released, though unlike the port for the PlayStation 3, it is the PlayStation 2 game running via emulation, although it still has trophies and some songs edited out due to licensing restrictions.
Reageer
En tegelijkertijd zijn dit wel absolute topgames die heel veel mensen graag op hoge kwaliteit zouden willen spelen. De hoeveelheid development nodig voor zoiets als dit, is erg beperkt. Ik verwacht dat een GTA 6 hierdoor niet of amper langer zal duren.

GTA Online heeft er natuurlijk wel voor gezorgd, dat we al zolang op GTA 6 moeten wachten en geen uitbreidingen hebben.
Reageer
We wachten maar weer rustig af of GTA 6 anders wordt
Dat zal sowieso nog wel wachten worden, development van RDR2 duurde iets van 8 jaar (van concept tot eindproduct), zal me niet verbazen dat dat voor GTA6 nog langer duurt (..alhoewel GTA5 uit 2013 komt, ik mag hopen dat GTA6 ergens rond 2022/2023 verschijnt)
Reageer
Heel simpel: Ook deze trilogie gewoon NOOIT aanschaffen.
Reageer
Zou niet teveel van GTA 6 verwachten, zal online zijn met veel in-game aankopen. Zal wil ik alleen de single player spelen.
Reageer
Kun je nog lang wachten op GTA 6. Net zoals er ook geen singleplayer Fallout gaat komen nu Bethesda Fallout 76 kan uitmelken net zoals Rockstar dat doet met GTA online.

[Reactie gewijzigd door Von Helm op 8 oktober 2021 19:44]

Reageer
Misschien als je begrijpt dat games van vroeger veel sneller gemaakt waren dan current-gen titles, dan snap je waarom het zo lang duurt, waarom alles zoveel uitgemolken moet worden, want financieel zijn het veel grotere risico's die ze moeten nemen.
Reageer
Koop je het toch niet? Zie het probleem niet hoor, ga ze gewoon kopen en weer lekker spelen. Pas weer SA op de ps2 gestart, alleen de laadtijden al is genoeg om het weer weg te leggen 😂
Reageer
Niet helemaal mee eens, er is een hele generatie die 3 en SA niet heeft gespeeld, maar wel de latere delen.

Deel 3 nu opstarten is te retro en niet meer van deze tijd.

Nu hebben ze die kans wel en met up to date graphics.
Reageer
Wat dit is toch wat Gta spelers willen ik weet niet onder welke steen jij leeft. Maar echte GTA spelers zitten al jaren te wachten op een reboot van San Andreas.

Wees is blij met wat je krijgt.
Reageer
Dit is dan ook geen reboot maar waarschijnlijk een barebone remaster (aangezien het ook naar iOS en Android komt, alweer).
Reageer
Ik speel nog dagelijks de San Andreas multiplayer mod, vindt dit dan ook een leuk iets om een definitive edition te kopen.
Reageer
Oh wauw! Bestaat die nog steeds?
Vroeger heb ik echt avonden gesleten in de race servers. Mensen die gewoon complete achtbanen bouwde.

Leuke tijd was dat :)
Reageer
Zeker bestaan deze mod nog steeds! Development is al wel gestopt dus je moet het echt hebben van de servers waar je speelt of zij hun development op peil houden.
Reageer
Noem jij deze classics shovelware? Lol! Dan is elke coversong van een hit ook een soort shovelware?! Toch even de definitie erop nakijken. Is in mijn ogen een onrespectvolle en misplaatste opmerking tegenover de talenten die maanden aan elkaar stuk overuren gedraaid hebben, om dergelijke baanbrekende games, hit na hit te maken. Dat ze deze remasteren en alsnog geld vragen voor dit werk (of het nu uit creatief of commercieel oogpunt is) is vrij normaal lijkt me. Wees blij dat ze deze games alsnog een tweede leven geven met onze nieuwe hardware mogelijkheden...
Reageer
Ik bekijk het maar zo: met dit soort relatief kleine investeringen die wel veel opleveren, kunnen uitgevers en ontwikkelaars de ontwikkeling van innovatieve en/of grote games bekostigen. Misschien is het wel te simpel gedacht, maar ik wil me er niet meer zo druk over maken. Er komen nog steeds veel leuke nieuwe games uit, maar soms wat onder de radar.
Reageer
Mensen nemen steeds vaker genoegen met minder lijkt het wel. De eisen worden steeds lager lijkt het.

Ik heb deze 3 games vroeger al 1000x gespeeld. Waarom zou ik nogmaals een wat opgepoetste versie spelen ?

[Reactie gewijzigd door BlueBird022 op 8 oktober 2021 22:54]

Reageer
Omdat het leuke games zijn, maar nu ook nog eens mooier?

Ik heb uitermate genoten van Mafia: Definitive Edition.
Reageer
Ben ik mee eens en als je het vroeger nog nooit hebt gespeeld, is het inderdaad een warm bad. Als we Mafia 1 Definitive edition in het vizier houden, zou Mafia 4 wel eens heel leuk kunnen worden.
Reageer
Dan koop je het niet? Genoeg mensen die er wel blij mee zijn. Ik zal ze graag nog eens doorspelen (hoewel ik wel afwacht om te zien wat ze er van maken).
Stelletje negatievelingen altijd...
Reageer
Heeft niets met negatief te maken maar wel met de honger naar nieuwe content. Ik speel NOOIT een spel 2 maal.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 9 oktober 2021 17:50]

Reageer
Puur uit interesse: waarom speel je nooit een spel twee maal? En geldt dat ook voor films?

Ik vind sommige spellen zo goed, dat ik ze graag nogmaals speel een aantal maanden/jaren later.
Reageer
Idd, dat vraag ik me ook af. Als je een spel nooit twee maal speelt, dan weet ik niet wat er in je leven gebeurt want spellen zijn er om plezier te hebben. Zelf speel ik graag GTA Sand Andreas en GTAV/O en die hebben geen 100% checklist voor mij want gameplay blijft leuk.
Reageer
Als je een spel nooit twee maal speelt, dan weet ik niet wat er in je leven gebeurt want spellen zijn er om plezier te hebben.
Nou gewoon spellen die je nog niet hebt gespeeld? Ik raak ook vrijwel nooit iets tweemaal aan. Heb nog zo veel beschikbaar, dat ga ik in m'n hele leven nooit allemaal uitspelen. Waarom tijd spenderen aan iets wat ik al ken als ik een nieuwe ervaring op kan doen?
Reageer
Ik ben hier ook benieuwd naar. Speel je (klakkie) wel eens een New Game Plus of unlockable harde mode? Of een rerun op hogere tiers als in Borderlands? Of een CoD SP mode eerst op normal en later Veteran?

De echte modes brengen juist het uiterste/min max naar voren en dus ook een zekere skill level/pressure waar mensen juist van houden.
Reageer
Nope !
Eens ik het verhaal ken is er niks meer aan.
Reageer
Speel een x Dark Souls Remastered.
Reageer
Ben niet de poster, maar speel ook nagenoeg nooit tweemaal een spel en kijk ook nagenoeg nooit tweemaal een film. Ik kan me er niet doorheen slaan omdat ik ze al eenmaal zo intens beleefd heb dat ik er niets nieuws meer kan uithalen.

Er zijn wel uitzonderingen, maar heel zelden. Half-life 2 heb ik in totaliteit een keer of 2/3 gespeeld.
Reageer
Ik laatst aan de eerste far cry begonnen , maar man dat houd niet op kwa levels enzo haha.
Totaal verschillend met al die nieuwe versies.
Reageer
Omdat er niks nieuws te halen is uit die films/games.

Met boeken en series heb ik hetzelfde. Ik ken het verhaal, kennde wereld, dus het brengt weinig nieuws. Als ik een boek/tv serie lang genoeg geleden heb gezien (8+ jaar) kan ik nog wel eens een rerun doen. Maar dan moet het materiaal wel echt goed zijn.
Reageer
Persoonlijk ben ik ook iemand die niet of nouwelijks games herspeeld. Met een zeer grote steam library en een lange backlog komt het er gewoonweg niet vaak van om een game te herspelen. Dat gezegd te hebben, ik doe het zo nu en dan wel.

Voor films / series geld dit all helemaal, denk niet dat ik die in mijn volwasse leven ooit opnieuw gekeken heb.

Simpelgezegd er is altijd weer iets nieuws (of ouds), dit heeft gewoon meer mijn iteresse dan een spel herspelen wat ik eerder uitgespeeld heb.

Verder moet ik er ook bij zeggen dat er games zijn zonder verhaallijn zoals paradox grand strategy games, multiplayer games of osu! welke ik toch vaker er weer eens bij pak.
Reageer
Ja, ok, leuk voor jou...
Ik vind het zelf ook jammer dat Rockstar niet eens wat opschiet met GTA 6 en dat ze nooit singleplayer DLC voor 5 gemaakt hebben hoor, maar dat heeft bijzonder weinig te maken met deze remasters. Mensen zitten gewoon altijd te zeiken over remasters terwijl het nauwelijks invloed heeft op of er nieuwe games gemaakt worden. Je laat die remasters namelijk niet maken door dezelfde mensen die een nieuwe game zouden maken en het is ook niet dat het zoveel geld kost dat ze niks meer overhebben voor een nieuwe game. Het staat er gewoon compleet los van.
Reageer
Zelfde maker. Dus het staat er totaal niet los van.
Reageer
Nee, zelfde uitgever, niet zelfde "maker". Het team dat de remasters maakt is niet hetzelfde team dat destijds de originele games maakte, en ook niet hetzelfde team dat bezig is aan GTA6. Rockstar heeft namelijk meerdere studio's onder zijn vlag ;)
Reageer
Dit betekend dus dat jij alleen spellen met een verhaal speelt. Dat is natuurlijk super leuk maar ik persoonlijk speel geen verhalende spellen.

En games als monster Hunter, doom, quake speel ik nog regelmatig. Maar ook arcade games speel ik met graagte regelmatig. Of een race spel waarbij je je tijden zou willen verbeteren.

Spellen met een verhaal bekoren me minder, ik doe het beter op gameplay loops. GTA is niet mijn favoriete serie (ik probeer ze al vanaf het begin) maar ik verwacht als de reviews goed zijn ik deze wel aanschaf om op de nintendo switch te kunnen spelen. Al was het alleen al voor de totale chaos en arcade actie die het spel met zich meebrengt.
Reageer
En multiplayers, in battlefield heb in echt wel heel wat tijd inzitten.
Maar een spel dat het echt van zijn verhaal moet hebben, speel ik nooit een 2de keer
Reageer
Eens, remasters zijn in principe prima, zolang ze maar een deel van hun team of een apart team erop zetten. Het zijn natuurlijk gouden spellen. Maar ben met je eens dat Rockstar meer en meer puur voor het geld zit te melken. Zeer treurig. ;(
Reageer
Wees boos op Take-Two niet Rockstar.
Reageer
Aangezien GTA 6 waarschijnlijk niet op de Switch zal verschijnen, vindt ik het toch wel leuk dat deze serie als nog uitgebracht wordt voor o.a. de Switch.
Reageer
Ik ben het met je eens. Het stoort me opzich niet zo erg dat er steeds meer remasters komen, want ook al ben ik zelf van mening dat voor de meeste mensen dit toch gaat tegenvallen omdat de herinnering in je hoofd vaak veel mooier is. Zullen er ongetwijfeld ook mensen wel blij van worden.

Het stoort mij het meeste dat R* dit doet en mensen hun hierin supporten. Omdat het opvalt dat ze nu overduidelijk GTA6 uitstellen zolang GTA online nog geld blijft binnen harken. Daarom brengen ze nu ook dezelfde game voor de 3e keer uit :+ GTA V is nu al ruim 7 jaar uit en we zijn 3 generatie consoles verder. Een aankondiging van GTA6 is het minste wat er nu wel had mogen zijn. Ook is het overduidelijk dat de meeste aandacht nog steeds naar die 7 jaar oude game gaat terwijl red dead online die pas 2 jaar oud is amper aandacht krijgt op hier en daar wat nieuwe cosmetics na om wat extra gold bars te proberen te verkopen. Als je gta online vanaf het begin hebt gespeeld zie je ook dat ze de ingame economie zn erge inflatie hebben gegeven zodat het voor de casual gamer gewoon niet meer mogelijk is om nieuwe dlc aan te schaffen zonder shark cards te kopen. Het valt ook op dat ze voor zowel gta v als red dead 2 geen singleplayer dlc meer hebben gemaakt terwijl ze dit in het verleden wel deden. Maarja gta online zal wel voor veel hogere cijfers zorgen dus waarom singleplayer nog aandacht geven am i right :+

Ik zou zeggen als je die nostalgie wilt start dan lekker de ps2 weer op ipv deze games straks opnieuw te gaan kopen.
Reageer
Nou, meeste jongeren zijn met GTA SA onbekend en nu ze dit heruitbrengen in een remastered versie kan duiden dat GTA 6 iets groots in de pet heeft.

Ben vooral benieuwd of de characters een update hebben meegekregen en natuurlijk het hele spel.
Reageer
Jammer, ik dacht ff dat ze de eerste 3 GTA games gingen remasteren. Ik vond de originele top down toch het leukst.
Reageer
GTA 1 en 2 waren echt toppers voor die tijd, maar die zijn niet fatsoenlijk te remasteren lijkt mij.
Reageer
Die hele top view met moderne graphics lijkt me anders best wel vet. Makkelijk? By no means. Maar wel vet.

Beetje de Google Maps satellite view in 3D vanaf boven zien en daar GTA in spelen. Why not?
Reageer
lekker door je eigen straat racen :-)

of de streetview versie :-)
Reageer
Heeft iemand niet ooit eens zoiets gemaakt?? :)
Gewoon als project of voor de leuk een top down versie van GTA gemaakt met de beelden van Google Maps.

[Reactie gewijzigd door Krulsprietje op 9 oktober 2021 11:45]

Reageer
Ja, Real World Racing.

Helaas was deze weer van steam gehaald omdat ze geen licentie hadden op de maps data te mogen gebruiken.
Reageer
Ow toch! Jammer maar het concept was wel heel erg tof! }:O
Reageer
Waarom niet? Zoiets als Hotline Miami is toch niet veel anders?
Reageer
Dat zou wel vet zijn trouwens, hotline Miami meets GTA 2.
Reageer
Hoezo niet ik meen me te herinneren dat ik een open gl versie van gta1 heb gespeeld.

Beetje opschalen van de textures (met een AI is dat toch zo gedaan). En je bent redelijk snel klaar lijkt me. Daar hoeft niet een extreem groot team op.
Reageer
Die zijn ooit door rockstar als freeware beschikbaar gemaakt en vind die toch het leukst.

Het is hier nog steeds de grote favoriet op de retrolan party. Wie het eerst bij de tank is!!!
Reageer
GTA 3 had ook een top-down optie, dus wie weet?
Reageer
Damn, blij gemaakt met dode mus. Dit gaat niet over de originele trilogie, maar om III, en de standalone uitbreidingen San Andreas en Vice City.

Hadden ze de GTA 1 en 2 geremastered, dan was het een insta-buy.
Reageer
Vice city en San Andreas waren verre van een uitbreiding, maar dat terzijde.

Wat ik me vooral afvraag, welke games zie jij als ‘de originele trilogie’? Je had gta 1 en enkele expansions en gta 2. Welke zag je dan als de derde?
Reageer
gta 3.

Het was ook 'GTA 1, GTA 2 en GTA 3'... oftewel: een triologie.

Toen kreeg je GTA Vice City en GTA San Andreas... en toen GTA 4.. en GTA 5.
Ja vice city en san andreas waren zeer zeker niet 'slechts uitbreidingen'.. maar dat is, gezien de telling die Rocktstar zelf hanteert.. wél hoe zij het ongeveer zien. ;)
Reageer
Het is niet alleen Rockstar zelf die 3, VC en SA als de "Trilogy" zien. Het idee is dat dit de drie games uit de "3D Era" zijn, wat door veel spelers wordt gezien als de glorietijd van deze developer.
Reageer
Serieus? Ik vind die 3 juist bij uitstek de slechtste van de serie. Na het succes van 2 hebben ze geprobeerd 3D in te gaan, wat pas bij IV echt goed is gedaan, IMHO. Ik vraag me af met z'n hoevelen die 'veel spelers' zijn. Volgens Metacritic hebben de 3D-era games de laagste score van alle main titles.
Reageer
GTA IV is de meest indrukwekkende GTA to date, zeker als je kijkt naar de physics engine. Helaas was het nieuwe realisme en de sombere toon iets wat de meeste spelers niet aantrok. In mijn ogen is de engine inderdaad een van de beste, en BoGT is denk ik de beste DLC die ik ken.
Reageer
Ik zou niet per se op Metacritics afgaan en een 1:1 vergelijking maken met spellen van 20 jaar terug en de huidige GTA met vele malen meer spelers en "hype" eromheen.
Reageer
tja, dat is op zich begrijpelijk... GTA IV had gewoon niet de appeal die de voorgaande delen had (mijns inziens) en was een redelijk sombere saaie game in vergelijking met andere games die in die tijd op de markt kwamen.

GTA 1 blijft echter voor mij wel altijd dé trendsetter.. sure het was top-down 2d maar het was wel echt heerlijk om te spelen.. het kwam iets meer dan een half jaar ná Carmageddon maar toch was het een vermakelijker spel.
Reageer
GTA 1, GTA 2 en GTA 3.

Vice City en San Andreas werden in dezelfde engine, met zelfs deels dezelfde assets als GTA III gemaakt. Ik zie het meer als 'map and mission pack', vergelijkbaar hoe dat in GTA 4 is gedaan met 'The Lost and Damned' en Episodes.
Reageer
Dan is elke CoD ook een map and mission pack?
Reageer
Jep, zelfde als FIFA.
Reageer
Sorry, in welke wereld zijn San Andreas en Vice City uitbreidingen van GTA 3?

De enige andere "triologie" die ik zou kunnen bedenken, die ik net zo zal waarderen om te remasteren, zijn Half Life 2, EP1 en EP2 (maar die hebben het nog niet echt nodig).
Reageer
Het is niets meer dan een andere map en andere missies. Zelfde engine, zelfde gameplay, zelfde features, zelfs deels dezelfde assets. Een flink grote expansion, en zelfs standalone, oke, maar het is geen volwaardig nieuwe game.
Reageer
San Andreas is echt wel een volwaardige nieuwe game. Die zie ik echt totaal los van de andere twee, bij GTA 3 en Vice City zou ik eerder Liberty City Stories plaatsen. Maar die is niet zo bekend want ja, dat was vooral een PSP dingetje.
Reageer
remaster originele GTA-trilogie
Yay!
port naar smartphones
Oh... :(

Uiteraard, de markt voor mobiele rommel is gigantisch en blijkbaar nog groter in Azië, maar ik kan mij niet voorstellen hoe je iets als GTA bedient via een touchscreen...
Reageer
Dat gaat verassend goed want ze bestaan alle 3 al jaren op mobiel.
Reageer
Vreemd, want die 3 zijn al jaren beschikbaar in de app store
Reageer
Bestaan al jaren op Android en iOS. Zien er ook een stuk beter uit dan de PS2 versies. Daarnaast kan je al jaren met controller spelen op smartphones/tablet, zo ook deze games. Met een smartphone houder voor je controller, is het niets anders dan gamen op een handheld (zoals de Switch).
Reageer
ze gingen toch Unreal Engine gebruiken?

[Reactie gewijzigd door LadyVodka op 8 oktober 2021 18:15]

Reageer
Dat in toch ook op telefoon? Talloze games op telefoon die UE gebruiken.
Reageer
Talloze valt wel mee. Vanwege de hoge systeemeisen is de engine niet heel populair op mobiel. In 2020 maakte 5% van de mobiele games gebruik van Unreal Engine.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 oktober 2021 19:02]

Reageer
waarschijnlijk wel ja. Ik verwacht nauwelijks een grafische upgrade want "dat willen de fans" maar tegelijk is het zo lekker goedkoop.
Reageer
Gezien het ook op de smartphones komt, verwacht ik weinig grafische upgrades.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 9 oktober 2021 11:50]

Reageer
Kan iemand mij uitleggen wat deze versies anders maakt dan de versies die ik al op m’n iPhone heb?

Ik heb namelijk GTA 3, Vice City en San Andreas al een aantal jaar op m’n iPhone staan.
Reageer
Niets, op een hogere frame rate, prijs en resolutie na denk ik.
Reageer
Waarschijnlijk zal dit een nieuwe remaster zijn.

Een 10 jaar oude iPhone versie van GTA 3 / Vice City / San Andreas zal nooit goed gewaardeerd worden door PC en Console spelers vanwege de zeer beperkte grafische kwaliteit.
Reageer
Tja... leuk, I guess?
Mijn beste herinneringen aan deze games zijn de radio stations van Vice City en San Andreas... maar die klinken remastered niet veel anders lijkt me.
Reageer
Denk eerlijk gezegd dat die muziek helemaal vervangen wordt ivm. licenties. Zo was dat dacht ik al wel in een eerdere remaster van SA (en in de versie op Steam van SA en VC).

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 8 oktober 2021 21:55]

Reageer
"Video killed the radio star" :*)
Reageer
Het was leuk geweest als ze een soort trilogie zouden maken dat de verschillende eilanden in 1 wereld zouden zijn en dat het "1 game " zou zijn, met hedendaagse graphics. Dan hadden ze best nog goud in handen. Maar dit lijkt allemaal weer net te makkelijk cashen. Ik ben wel echt benieuwd wat ze precies met de grafische update bedoelen.
Reageer
Het was leuk geweest als ze een soort trilogie zouden maken dat de verschillende eilanden in 1 wereld zouden zijn en dat het "1 game " zou zijn, met hedendaagse graphics.
Dat zou een geheel nieuw spel zijn, omdat de kaarten zoals wij die kennen zich in verschillende tijden afspelen (Vice City: jaren 80, San Andreas: jaren 90, 3: 'hedendaags').

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 oktober 2021 19:03]

Reageer
3 dus nét geen 90s meer gezien de releasedate :+
Reageer
En de volgende remaster van Rockstar en weer geen GTA 6...
Straks nog een online variant er bij aankondigen of een Bully remaster en het gaat nog een paar jaar langer duren.
Helaas is het uitbrengen van al die remasters nog altijd financieel erg aantrekkelijk.
Reageer
Eerst moet GTA Battle Royale nog komen he!
Reageer
en toch lijkt me dat best wel een gaaf spel dan... Sorry, ik ga weer.
Reageer
Jammer dat er toch geen uitgave komt voor Stadia. De leaks waren spot on, behalve het gedeelte over stadia.
Reageer
Hebben ze al ergens gezegd dat het NIET naar Stadia komt? Misschien komt die later?
Reageer
Is ook. Maar als je zo’n beetje alle platforms opsomt en zelfs telefoonplatformen voor in 2022 dan is het wel een beetje jammer dat Stadia (of Luna) er niet bij staat. Maar zeg nooit nooit inderdaad. Staan een flink aantal “nieuwe” games op Stadia die al een tijd geleden gereleased zijn op andere platforms
Reageer