Digitale versie van originele GTA-trilogie-remaster verschijnt op 11 november

Rockstar Games brengt de digitale versie van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition op 11 november uit. Deze versie komt naar pc, PlayStation 5, Xbox-consoles en Nintendo Switch. Voor PlayStation 4 en Xbox-consoles komt op 6 december een fysieke versie.

De verschijningsdata van de remasters zijn te zien in Rockstars onlinewinkel. Hier zijn de games nu ook alvast te bestellen voor zestig euro. De game staat in de PlayStation Store en de Microsoft Store. De digitale versies zijn op consoles van zowel de voorgaande als de huidige generatie te spelen.

Rockstar zegt voor de remasters de lichteffecten en omgevingen te hebben verbeterd. Ook zijn er textures in hogere resolutie, zijn er verbeterde draw distances en krijgen de spellen de besturing en targeting van GTA V. De ontwikkelaar zegt dat er nog 'veel meer' verbeteringen zijn, maar geeft vooralsnog geen nadere details.

De trilogiebundel bevat Grand Theft Auto III, Vice City en San Andreas. Het is voor zover bekend niet mogelijk de remasters los van elkaar te kopen. De pc-versie komt naar de Rockstar Games Launcher; over andere launchers is nog niets gezegd. Grove Street Games heeft de games geport. Eerder maakte deze ontwikkelaar onder meer iOS- en Android-ports van GTA-games. De ontwikkelaar was ook verantwoordelijk voor de Xbox 360- en PlayStation 3-port van GTA San Andreas. Volgend jaar komt de remastertrilogie ook naar iOS en Android.

Update, 14.45 uur: Rockstar heeft meer bekendgemaakt over de remaster. Deze zal op 11 november binnen de PlayStation Store, Microsoft Store, Nintendo eShop en Rockstar Games Launcher verschijnen. Op 7 december verschijnt de game fysiek voor de Xbox Series- en One-consoles, Nintendo Switch en PlayStation 4. De remasters krijgen de cirkelvormige wapen- en radio-keuzemenu's van GTA V, geüpdatete minimaps met navigatiesystemen en waypoints, en achievements.

Switch-spelers kunnen de game verder besturen met de ingebouwde bewegingssensoren en het aanraakgevoelige scherm. De pc-versie ondersteunt weer Nvidia's DLSS-techniek. Alle titels krijgen verbeterde schaduwen, weereffecten en reflecties. Daarnaast hebben onder meer gebouwen, wapens en wegen nieuwe textures gekregen. De remaster is in de Unreal Engine gemaakt. De remaster van GTA San Andreas zal tot slot vanaf 11 november in de Xbox Game Pass zitten.

Door Hayte Hugo

Redacteur

22-10-2021 • 14:30

230 Linkedin

Lees meer

Reacties (230)

Wijzig sortering
Beetje uitmelken natuurlijk dit, maar deze versies vind ik wel het leukst. Wil deze trilogy dus misschien wel aanschaffen. Al bekend wat de systeemeisen zijn voor de pc versie?
Van de Rockstar website :
Minimum:
Windows 10 64-bit
Intel® Core™ i5-6600K / AMD FX-6300
8GB werkgeheugen
Nvidia GeForce GTX 760 2GB / AMD Radeon R9 280 3GB
45GB vrije opslagruimte

Aanbevolen:
Windows 10 64-bit
Intel® Core™ i7-2700K / AMD Ryzen 5 2600
16GB werkgeheugen
Nvidia GeForce GTX 970 4GB / AMD Radeon RX 570 4GB
45GB vrije opslagruimte

[Reactie gewijzigd door Luuk2015 op 22 oktober 2021 20:16]

Sinds wanneer is een 2700k sneller dan een 6600k?

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 23 oktober 2021 21:14]

Is i5 vs. i7, dus misschien meerdere threads nu in de game
Thanks, ik heb een i5 3570k met Radeon RX 460 2GB. Nog maar de vraag of dat gaat werken dus (GTA V draait er wel op).
Wat een specs weer. Minstens een goede i5 of een aardappel. Liefst een aardappel of een oke amd.
Ik weet niet wat voor pc je heb, maar dit ziet er niet uit als of het enorm zwaar moet zijn voor een pc.
Maar de specs zijn volgens mij nog niet bekend :)
Originele GTA trilogie? En de top-down deel 1 en 2 dan???
Dat was geen trilogie. Deze games vormen de GTA 3 trilogy. De enige trilogy binnen GTA. Er was in 2005 ook al een Grand Theft Auto: The Trilogy die deze drie titels combienerde en deze remaster heet dan ook: Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition. Het is dus ook een remaster van een re-release, als je het nog kan volgen 8)7
Niet te verwarren met the *stories spin-offs die er van GTA 3 en van Vice City zijn. (die komen vast nog als DLC naar deze definitive edition }:O )

Allemaal technisch geleuter, maar de nieuwskop is wel correct.
GTA
GTA: London
GTA2

:+
GTA
GTA London 1969
GTA London 1961
:+
Precies!
GTA 2 zie ik niet als onderdeel van een trilogie met de originele GTA en GTA London.

GTA 2 had een nieuwe engine en was meer 3D, met nog steeds top-down view, waar de originele GTA vooral nog 2D was met wat trucjes om het 3D te laten lijken.
Nice! Je hebt helemaal gelijk :D
Er is nog een trilogy:
GTA 5 - PS3
GTA 5 - PS4
GTA 5 - PS5
Eerder een tragedie... Of komedie.
Hahahah, heerlijke humor.
Idd haha, maar triest tegelijkertijd..
}:O
Die *stories spin-offs zijn samen met China Town Wars voor de PSP en Vita later nog wel als 3-pack uitgegeven (waarmee het natuurlijk geen trilogy is, was eerder omdat het alle GTA games waren voor die platformen, maar wel een soortgelijk pack als The Trilogy dus).

Maar dat waren wel volledig aparte spellen toch? Die je voorheen ook los moest kopen zonder dat je de normale spellen nodig had zoals dat met DLC meestal is, het speelde zich alleen af op dezelfde kaart oid van wat ik me herinner. Of denk je dat ze er alsnog inbouwen zoals die DLC van oa GTA 4?

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 22 oktober 2021 15:54]

Als je games GTA 1, GTA 2 en GTA 3 heten, dan is dat *per definitie* een trilogie.
Als je ophoud bij 3 qua tellen wel ja ;)
Juist die GTA 2 kijkt me geweldig voor op een handheld als de Switch.
Misschien komt Glitchpunk naar de Switch, dan heb je ongeveer hetzelfde.
Shakedown: Hawaii is op de Switch en vond ik erg leuk, komt redelijk in de buurt van een GTA 1/2.
Een beetje apart dat je die remasters al kan pre orderen terwijl er nog niet eens een trailer is uitgekomen met wat de visuele verschillen zullen zijn tussen de originele versie en de remastered variant.
Edit: Mijn excuses, de trailer is wel beschikbaar in de reply hieronder door DaZi.

[Reactie gewijzigd door Tobias Kahr op 22 oktober 2021 14:43]

Dankjewel ik had de trailer nog niet gezien, mijn excuses.
Och, wat een vreselijk irritant trend dat de disc versies veel later uitkomen dan 'digitaal'. Ze willen er duidelijk alles aan doen om de consument van de discs af te helpen. Logisch, want de marges voor de uitgever liggen bij 'digitaal' véél hoger, maar dit soort praktijken storen me enorm.
Ze zouden je x weken de digitale versie moeten geven als je de disc versie nu besteld, iedereen blij :)
(niet oneindig, want dan verkoop je de disc door maar blijf je digitaal spelen, das niet eerlijk)

Maar ja, als de uiteindelijke versie klaar is, waarom moet dan de hele wereld ook wachten tot die schijfjes eindelijk een beetje in de winkel liggen met doosje en boekjes en alles? Ik vind het prima dat de digital release eerder is.
Dat is eigenlijk niet zn gek idee (uitvoering hiervan daargelaten). Pre-order de disc versie, krijg een code voor een tijdelijke online versie die dan 1 a 2 maanden speelbaar is.

Doen!
En in die 2 maanden de game allang hebben uitgespeeld en vervolgens de disc, nieuw in verpakking direct te verkopen? Ik denk niet dat publishers erg happig zijn op dat idee. Ze doen er nu alles aan om de 2de hands markt het moeilijk te maken.
Nou ja aan de andere kant hoef ik nu niet te wachten tot de disc in de winkel ligt. Waarom zou je wachten met de digitale versie omdat de winkels nog geen voorraad hebben?
Inderdaad de gene die hem op disc willen wachten echt wel, ik koop ook graag op disc zeker op consoles.
Maar zo old time klassieker koop ik wel lekker digitaal, mocht ik eens naar een ps6 over gaan kan ik gewoon zonder disc dit spel blijven spelen.
Uitgerekend bij Sony zou ik daar niet hard op rekenen.
Die tijden zijn veranderd denk ik, ik verwacht dat ze niet snel meer van x86 architectuur af gaan stappen.
Ze zitten njet meer op speciale cell processor van de ps3, ze gebruiken nu gewoon normale hardware zoals Xbox en een ook hebben.

Dit maakt het porten allemaal een stuk makkelijker.
Wie weet wordt het volgend architectuur wel ARM, Apple weet anders enorm veel performance uit die chips te halen met lage warmte ontwikkeling. De consoles zouden makkelijk daarop kunnen draaien.
Ja voor een apparaat met beperkte vermogen (laptop) en met beperkte ruimte allemaal niet van toepassing hier.
Spreek voor jezelf. De energiekosten blijven alsmaar stijgen en wil je uiteraard een heel zuinige hardware.
Sinds dat ik mijn gaming PC heb ingeruild voor een gaming laptop, zijn mijn elektriciteitskosten zwaar gedaald. Ik woon alleen dus het is heel merkbaar op de energierekening.
Als ik het bericht mag geloven komt er voor de ps5 zelfs helemaal geen disc editie. Voor mij genoeg reden deze links te laten liggen.
het lijkt mij sowieso de moeite niet waard om een halfgebakken remaster te kopen voor 60 euro die half zo compleet werk aflevert als de gratis mods voor de originele games die offline zijn geforceerd met rechtzaken en dreigementen vanuit rockstar afgelopen jaar omdat deze remaster er aan zat te komen. Ik vind het smerige praktijken en weiger daar ook maar een cent aan bij te dragen.
Ik ben nog van de oude stmpel die wachtte totdat het in de budgetbak lag. Daar verdient de uitgever/winkel weinig aan.
Tja, er is voor de uitgever en als consument ook geen reden om niet voor digitaal te gaan, buiten dat je dan niet meer je games kan doorverkopen (wat in veel gevallen al tegen de TOS is).

Buiten het financiële aspect, de hogere marges en de sales opportunities (veel meer sales op E shop dan in de winkel), gelijke of lagere kosten voor de consument, geen transport, manufacturing, e-waste, noem het maar op.
Maar o wat belangrijk dat je je uitgespeelde spelletje op Marktplaats kan zetten!
Tegen de TOS? :z Dus volgens jou koop ik met een disc het recht om te mogen spelen en mag ik die niet doorverkopen? GTFUOH :O

En natuurlijk valt er hoop te zeggen om juist digitaal te gaan, maar het forceren zoals nu is gewoon erg irritant.
Lees de TOS maar eens! Staat er vrijwel altijd in tegenwoordig!
Ja, voor mij als consument maakt het wel verschil of ik iets koop wat in ieder geval een gedeelte van de waarde behoudt en wat ik op ieder gewenst moment weer kan verkopen, of dat ik iets koop wat direct na de aankoop geen enkele waarde meer vertegenwoordigt omdat het aan mijn persoonlijke account gekoppeld is. Als de prijs niet noemenswaardig verschilt wordt het al helemaal een no brainer.

Iemand die een NES, SNES of Gamecube met een collectie populaire spellen in de kast heeft liggen kan bij verkoop makkelijk een maand de huur/hypotheek betalen oid van de opbrengst. Als die spellen digitaal aangeschaft zouden zijn had je alleen de losse console kunnen verkopen, en dan is het al heel wat als je naar de McDonald's zou kunnen.

Voor een fysieke versie van dit spel had ik er geen moeite mee gehad om het voor de volledige prijs te kopen, en eventueel zou ik ook interesse gehad hebben in een collector's edition als daar leuke extra's bijzitten. Als er voor de Switch alleen een digitale versie beschikbaar komt zet ik 'm wel op m'n verlanglijst, en koop ik 'm als 'ie een keertje in de aanbieding is. Dat zou voor uitgevers een reden moeten zijn; ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die daar zo over denkt.
Nu vergeet je wel een ander aspect mee te rekenen. Alle hardware + stroom verbruik wat nodig is om te zorgen dat jij het spel kan downloaden. Zouden de spellen alleen op disc uitkomen zou je dus maar eenmalig vervuiling hebben in plaats van continu verbruik van stroom.
De kosten die gemaakt worden om 50 GB te downloaden is natuurlijk maar een minuscule fractie van de kosten die gemaakt worden om fysieke boxen, boekjes, leaflets, CD/DVD/BR te produceren, te vervoeren en in een fysieke winkel of magazijn te plaatsen (waarvandaan er nogmaals vervoerd moet worden voor het bij jou thuis is).
Die download is ook maar eenmalig, dus er is geen continu verbruik van stroom. Zo werkt 'de cloud' niet.
Ik heb het niet alleen over het downloaden. Ik heb het ook over de servers die nodig zijn, alle nodes die aan staan waar je download allemaal langs komt. En ja natuurlijk staan al die nodes altijd wel aan maar door de extra drukte staan er daar ook meer servers die toch ook weer extra stroom blijven verbruiken.
Die zijn voor de hele infrastructuur van het internet, die download van 50GB is nog niet eens een druppel op de hete plaat. Plus, in de cloud worden die servers automatisch geschaald waardoor er dus geen power wordt verspild die niet verbruikt wordt. Die 'extra servers' staan echt niet te wachten tot iemand een bestandje komt downloaden!

Genoeg informatie over te vinden als je dit een interessant onderwerp vindt:
https://sustainability.aboutamazon.com/environment/the-cloud
Logisch want de marges voor de uitgever liggen bij 'digitaal' véél hoger
Het is winst vs winst, maar ik geloof niet dat ze daar beter aan doen;

Diegene die het willen hebben, kopen het toch wel, en daarnaast; de productiekosten voor de disk versie worden dus sowieso al gemaakt. linksom of rechtsom, want die keuze was al gemaakt. Ik durf zelfs te beweren dat het later uitbrengen van de fysieke versie de verkopen juist tegenhoud, omdat er toch altijd mensen zijn die niet meer in het "momentum" verkeren, en dus de interesse in het product verliezen ( omdat ze moeten wachten ), en derhalve een aankoop achterwege laten. Ik vind het commercieel technisch gezien juist heel erg dom. Dit soort producten moet het juist van het momentum hebben die vaak met games gemoeid gaan { ik moet hem NU hebben } dus zo spoedig mogelijk uitbrengen op elk beschikbar platform lijkt mij een veel betere optie.

[Reactie gewijzigd door micla op 22 oktober 2021 21:25]

Ik zou sowieso wachten op de disk versie ook al is de digitale versie eerder te koop. De laatste tijd is gebleken dat het sowieso raadzaam is te wachten met het aanschaffen van een game omdat bij release er nog zoveel bugs in de game zitten :)
Ik heb de oude versies van deze nog thuis liggen , die speel ik veel liever dan de remasters...omdat de orginele muziek er iig nog op staat.... gta vice city zonder die radio stations .. is geen remaster :D
Is er iets gezegd over dat er minder muziek in de remasters zit dan in de originelen? Ik heb even gegoogled, maar kan er niets over vinden.

Ik weet dat ze in het verleden muziek hebben verwijderd uit digitale versies van sommige titels, maar het is toch niet helemaal ondenkbaar dat ze licenties hebben vernieuwd voor deze release?
Voor 59,99 mogen we inderdaad wel hopen dat de licenties aanwezig zijn.
Het zijn wel drie games dus die prijs moet gedeeld worden door drie, het zijn immers ook 3x licenties die dan betaald moeten worden. Volgens mij zat er in de meeste latere re-releases verschil in de radiozenders (behalve de geëmuleerde PS2 versie op de PS4). Dat kwam in de vorm van vervangen nummers of nog vaker, simpelweg weggelaten nummers.

Volgens mij was dat laatste 't geval bij de remasters van een jaar of 10 geleden (Xbox 360, PS3 dacht ik ook). Die waren digitaal 15 euro, fysiek iets van 20 euro. Ongeveer dezelfde prijs voor enkel SA in deze nieuwe release dus... Missende muziek lijkt sowieso standaard te zijn in heruitgaves, zeker de afgelopen tien jaar maar ook ver daarvoor al in de PS2 "Greatest Hits" versie. Daarnaast kregen al uitgegeven digitale versies (waar ook remasters tussen zaten) updates waarmee muziek verdween, maar dat waren bv Steam en mobiele app versies die lager geprijsd waren.

Dit alles wel uit eigen herinnering, misschien dat ik er met een enkele release naast zit. Maar volgens mij hoeven we niet per definitie op originele soundtracks te rekenen, ook niet met die prijs...
Is het niet belachelijk dat muziek van 30-40 jaar geleden nog altijd licenties moeten worden aangevraagd en flink voor moet betaald? Als we voor Windows XP nog een volle prijs moeten betalen, dan vinden we dat toch ook niet goed?
Klopt, maar dat is wel een vergelijking die beter past bij wanneer we voor die albums niet meer de nieuwprijs willen betalen. Het lijkt me dat als je onderdelen of originele images/geluiden van Windows XP in je eigen product opneemt je daar ook flink voor mag betalen aan Microsoft, want er rust nog altijd copyright op en dat zal nog jaren zo zijn.
Zónder radio stations?! Naaah, doe geen moeite Rockstar, laat maar :P
De muziek was inderdaad grotendeels verantwoordelijk voor het 80's sfeertje in Vice City
Ik ga deze met heel veel tegenzin toch aanschaffen. Ik vind het namelijk wel het geld waard om de verhalen nog eens te spelen op de nieuwe console. Maar ik ben niet blij met waar het geld naartoe gaat, het huidige rockstar games. De ontwikkelaars van deze originele games zijn ivm onvrede over het huidige management allang vetrokken.
>De ontwikkelaars van deze originele games zijn ivm onvrede over het huidige management allang vetrokken.

Wie dan?
Ik vind het heel veel geld voor wat het is. Anderzijds zou ik wel heel graag deze drie games opnieuw spelen met graphics die aanvaardbaar zijn op de dag van heden.

Een optie is wachten tot de prijs zakt. Ik denk dat er tegen kerst wel sales zullen zijn, waar je het naar ik vermoed wel zal kunnen kopen aan max 40 euro.
En begin volgend jaar misschien nog wel goedkoper dan dat. Prijs van de Mafia trilogy remake en remasters halveerde ook echt binnen enkele maanden, hoewel die voor mijn gevoel nog veel meer aandacht kregen dan deze zoveelste release... alleen de Switch versie zal zoals altijd wel weer wat langer aan de prijs blijven.
Ik wacht wel tot het is afgeprijsd. 20 tot 30 euro is het maximum dat ik wil geven, zeker gezien ik deze games ook gewoon nog offline heb liggen voor de ps2.
Ik wacht wel op een tweedehandse disc versie. Ik heb de trilogy iets te vaak gekocht op andere platforms :+
Ai, best aan de prijs voor het remasteren van zulke oude games.

[Reactie gewijzigd door Basekid op 22 oktober 2021 14:36]

En dan zijn er dus genoeg voorbeelden van mods online te vinden die betere kwaliteit leveren.
Inderdaad, een hoge resolutie mod doet hiervoor niet onder. Niet de grootste verrassing echter aangezien het een opgepoetste variant zou zijn, en niet een totale remake zoals bijvoorbeeld de eerste Mafia. Ik vind de karakters in de nieuwe trailer ogen als klei overigens maar over smaak valt niet te twisten. Voor de rest oogt het voor mij eerder als een mobile game. Maar als dit de eerste keer is dat je in contact komt met 3, Vice en San Andreas en je wilt ze met moderne controls op een nieuwe console spelen dan is dit je kans. Of je gaat met emulation aan de gang maar de keuze is er in ieder geval.
Hier nog een die het met je eens is, het lijken ind wel mobile graphics.
Ik kan me toch echt Vice City/San Andreas met betere graphics herinneren.
Had idd meer van verwacht... treurige graphics.
Als je dit vergelijkt met de remaster van Mafia, lijkt dit toch een luie remaster nee?
Het voornaamste voordeel hiervan is dat ze de framerate nu niet meer hebben vaststaan op de 30fps van de PS2.
Beetje voorbarig, jij weet daar niks van, dit spel is nog niet uit
Er is een trailer uit, daar krijg ik een behoorlijke indruk van wat we kunnen verwachten. En dan ben ik niet echt onder de indruk.
maar die draaien dan weer niet op de consoles.
Mods zijn meestal niet zo consistent met de originele stijl als dit. Alle textures vervangen met foto's is wel te doen, maar met de hand opnieuw tekenen zoals Rockstar gedaan heeft zie je modders meestal niet doen.
Wat ze hier hebben gedaan is absoluut níét "consistent met de originele stijl". De character models lijken wel alsof ze door een mesh-smoother zijn gehaald, de gezichten alsof er een AI-upscaler is op losgelaten.

De modding scene heeft juist de stijl zo gelaten als het is en heeft bijvoorbeeld het renderen zelf aangepakt, en bugs opgelost.
Enorm inconsistent. Ziet er lang niet zo goed uit als de officiele remaster.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 oktober 2021 15:36]

Vind ik persoonlijk wel meevallen. Zie in de Rockstar trailer ook al genoeg inconsistenties. En daar betaal je 60 euro voor.

En sorry, maar geen schaduwen onder de auto's? Dat is toch geen remaster?

[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 oktober 2021 15:58]

Vindt zoals ik de trailer zie, inderdaad geen goede remasters.. dus ga ze links laten liggen.
Spoel eens door naar 9:25. Kan me niet voorstellen dat dat er in de remaster zo uit gaat zien. Het zijn duidelijk veel verschillende mods zonder consistente stijl of kwaliteit.
Die had ik ook even opgezocht. Ik ben niet onder de indruk van de mods. Rockstar doet het zoals verwacht veel beter en blijft trouw aan de originele graphics. Een hoge resolutie doet niets voor de characters, die zien er bij de Rockstar Remastered Trilogy toch echt even een stukje beter uit.
Vergeet niet dat het wel 3 spellen zijn in plaats van 1. Dus per spel is het eigenlijk 20 euro.
Je vergeet wel dat Vice City in feite een kleine(re) upgrade was van GTA3. Het gebruikte dezelfde engine en models. Tuurlijk was het destijds echt een nieuwe game, maar de map was vergeleken met daarvan de opvolger van wel stukken kleiner en de variatie die er nu is, was destijds niet aanwezig/vrijwel onmogelijk.

60 euro vind ik opzicht nog een redelijke prijs voor drie remasters, maar het zijn niet 3 lossen spellen. GTA SA is de enige die je in mijn ogen zou mogen zien als een nieuw deel/opvolger t.o.v. de vorige twee.
Er zit in ieder geval meer werk aan dan de mario all stars 3d collectie die op de Switch uit kwam. Volgens mij hadden ze daar alleen widescreen support toegevoegd aan Sunshine.
Klopt, zelfde controls van 64 waren niet eens een beetje Switch-vriendelijk gemaakt. Maar, eerlijk is eerlijk, als we de vergelijking trekken met de recente remake van Mafia, dan zat daar echt veel meer werk in en die hele Trilogy ging voor een lagere prijs over de toonbank.
Nou nou wat een verbetering :X

Maak dan op zn minst een remake. Wat een cash grab dit.
Het is een remake toch? Ik hoop juist dat ze niet te veel van het origineel gaan afwijken, met een andere engine en dergelijke ben ik toch sceptisch wat de mechanics en de ‘feel’ van de game worden.
Ze noemen het remaster, maar strict genomen is het een remake. Ze hebben de drie games volledig opnieuw gebouwd in Unreal engine!
Je antwoord klopt, maar de game is alleen overgebracht naar de unreal engine ivm het gemakkelijk porten naar alle consoles/pc/mobile.

Het is een remaster.

De defintie van een remake, is dat deze met de huidige kwaliteit de gehele game wordt geremaked.
Check de trailer, en oordeel eens opnieuw. perfect voorbeeld is final fantasy 7, dat noemen we een remake.

En sterker nog, waarschijnlijk hadden ze zonder project re3 deze port niet eens uitgebracht(maar dat blijft speculatie)
Mee eens het zijn geldwolven geworden bij RS.
En er dan 60 euro voor vragen.
Die zijn gek geworden bij RS.
Gelukkig released ie ook op xbox game pass (als je dat hebt natuurlijk), had ik in ieder geval niet verwacht van Rockstar in 2021.

Edit:
Ik zie nu op de blog dat alleen SA als ‘definitive edition’ op gamepass komt, erg jammer en ook bijzonder dat ze slechts 1 deel daar op releasen.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 22 oktober 2021 18:42]

Nee dat heb ik niet, ik heb al Ubisoft+

Idd raar dat ze daar maar 1 deel op releasen.
Tuurlijk niet raar. Rockstar loopt heel veel geld mis door op gamepass te zetten. Microsoft gaat rs echt geen miljoenen betalen om ze op gamepass te krijgen. Dit geeft wel aan dat gamepass voor ontwikkelaars helemaal niet winstgevend is. Die willen zoveel mogelijk op zoveel mogelijk verschillende platvormen verkopen.
En er dan 60 euro voor vragen.
Die zijn gek geworden bij RS.
Vanuit gamers standpunt: ja hebt gelijk, ik ben ook wel klaar met dit soort perikelen. ( remasters\ remakes )

Echter vanuit commercieel standpunt valt het prima te verdedigen. Er zijn nou eenmaal genoeg mensen die dit kopen. De tijd die wij ( als belegen gamer ) kennen, ligt helaas achter ons.

Games zoals wij hedendaags wensen \ verwachten zijn commercieel haast niet meer te doen; ze kosten een meervoud van een gemiddelde blockbuster bioscoopfilm, de risico's zijn hoog, de kosten enorm. De studio's zijn vaak in handen van investeerders \ aandeelhouders, en die willen garantie op succes, en daarmee winst. Dat is helaas de wereld waarin we leven.
En toch was het vroeger ook echt allemaal niet zoveel beter.

Komen nu nog steeds echt onwijs goede spellen uit net zoals er vroeger ook gewoon slechte spellen uitkwamen.

Niet zo doen alsof het vroeger altijd maar beter was ;)
60 euro voor 3 zeer goede spellen waar je uren en uren mee bezig gaat zijn is geen geld vandaag de dag. kijk maar eens hoeveel shit games er worden uitgebracht voor 60e met minder dan 10 uur gameplay.

De prijs is prima.
Het is maar wat je er voor over heb voor spellen van minimaal 15 jaar oud en niet meer van deze tijd.

Ik speel liever een spel wat ik nog niet ken.

bv Far Cry 6 voor 15 euro per maand
Ja al was ik na uurtje er al klaar mee...doen mij dan maar een spel van 15 jaar oud wat bijna grafisch hetzelfde eruit ziet als Farcry6, om maar niet te spreken over de storyline :Y)
Hahaha heb je zeker een uurtje blind gespeeld.
Heh, niet meer van deze tijd... Nee, dat klopt. als je kijkt naar veel huidige games (slechte ai, slecht verhaal, belachelijk korte speelduur) niet nee.

Ik betaal liever 60 euro voor 3 goede games dan 1 shit game (far cry 6 in dit geval, wat een ellendig slecht spel, veel en veelste makkelijk, slecht verhaal, maar 1 boeiend personage en veel te kort).
Hoe weet jij dat Far Cry 6 zo slecht is?
Dan moet je heb toch zeker 10 uur gespeeld hebben.
Ik betaal trouwens geen 60 euro voor welke game dan ook.
Had het zonder meer betaald als Liberty City Stories en Vice City Stories er ook in hadden gezeten... De enige GTA's die ik nooit heb gespeeld.
Dat is een goed punt, zeker omdat die later ook naar andere consoles zijn geport dan handheld devices. Zou voor veel mensen waarschijnlijk een reden zijn geweest om deze hoge prijs te rechtvaardigen. Eigenlijk best wel een gemiste kans vanuit Rockstar...
Mocht het toch nooit meer naar andere platformen die je hebt worden gebracht, en als je niet met emulatie aan de slag wil, tip: trek een oude PSP van Marktplaats voor een euro of 20. Die zijn tegenwoordig te modden met het eenmalig runnen van een simpel bestandje (duurt dus letterlijk maar enkele seconden). Dan spelen met de ISO's. Ik heb dit afgelopen zomer gedaan met mijn eigen PSP (al heb ik wel nostalgie bij die games dus was het de moeite waard).
Of haal een ps2 indien nodig en speel ze daarop.

Maar waarom gelijk die piraterij kant op? Die games liggen in de meeste gamestores nog wel in de winkel. En anders makkelijk online te bestellen.
PS2 kan inderdaad ook, maar volgens mij is dat piraterij verhaal daar wat lastiger en de suggestie was ook in de basis omdat de PSP het originele platform is.

Piraterij gedeelte is trouwens slechts een suggestie om de drempel iets te verlagen. Heb de games zelf ook nog wel ergens origineel liggen maar ISO's zijn naast gratis ook gewoon gemakkelijker dan UMD's. Daarnaast is het op internet veelbesproken dat ISO's een stuk sneller te zijn dan de oude draaiende UMD schijven, wat ik zelf ook echt wel heb gemerkt (misschien wel 5 keer sneller). En aangezien het een beetje abandoned consoles zijn ligt dat binnen mijn eigen moraal allemaal wat losser. Maar dat is misschien niet helemaal juist, al staat Sony bijv. op de Vita wel al jaren stilzwijgend piraterij toe: hun telemetrie kan wel detecteren wanneer je speelt zonder licentie, maar daar krijg je geen ban voor.

Om terug te komen op die drempel, ik zie vaak in mijn eigen omgeving dat mensen weinig bereid zijn om slechts voor een enkele stokoude titel (of in dit geval een duology) een hele console aan te schaffen en daarnaast dan ook nog eens de spellen. Ook als dat gaat om tweedehands aankopen en als het klein eurowerk is, misschien wel juist als het tweedehands is. Op deze manier zou je theoretisch in ieder geval zonder extra kosten nog toegang hebben tot een hele catalogus.

Maar het is zeker niet zo dat ik piraterij aan wil moedigen: heb je het er wel voor over, koop dan vooral alles. Uiteindelijk is dat misschien ook wel het 'leukst' om te hebben natuurlijk, en de spellen zullen per stuk nog max. een paar euro zijn. Volgens mij zijn ze ook nog steeds via een omweg op PSN te krijgen, trouwens.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 23 oktober 2021 01:45]

Wel grappig dat er dus meer mensen zijn die deze games niet gespeeld hebben.

Ik heb ze ook nooit gespeeld omdat ik altijd dacht en in de veronderstelling was dat het gewoon opgepoetste versies waren van GTA3/Vice City toen der tijd.

Weet nu wel beter want van horen en zeggen waren het dus wel goede games die geheel op zich zelf stonden.

Zal met de tijd ook wel een remaster van komen.

[Reactie gewijzigd door Patrick91G op 22 oktober 2021 16:14]

VC stories heb ik wel gespeeld, maar was toch echt een heel stuk minder dan vc, echt zo'n deeltje wat ze uitbrachten om het succes van VC nog even uit te melken. Het was wel aardig, maar erg eentonig
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee