Gerucht: GTA Trilogy Remaster is in ontwikkeling en verschijnt later dit jaar

Rockstar Games zou in de laatste fase van ontwikkeling zitten voor het uitbrengen van een remaster van drie Grand Theft Auto-titels. Kotaku sprak met verschillende bronnen die de komst van een remaster bevestigen.

Kotaku kan nog niet bevestigen om welke titels het gaat. Drie verschillende bronnen hebben tegenover het medium wel de komst van een remaster van drie GTA-klassiekers gemeld. De afgelopen tijd gingen er al wel veel geruchten rond over een mogelijke remaster van de drie PlayStation 2-titels: GTA 3, Vice City en San Andreas. Volgens de site hebben de bronnen eerder betrouwbare informatie over GTA Online en Red Dead Online laten uitlekken.

Voor de remasters wordt gebruikgemaakt van de Unreal Engine en krijgen zowel de graphics en de UI een update. De nieuwe look van de games zou een mix zijn van 'oude en nieuwe graphics'. De remaster zou in de laatste fase van ontwikkeling zitten en nog dit najaar moeten verschijnen. De remaster moet uitkomen voor 'verschillende platforms, waaronder de Nintendo Switch'. Rockstar wilde niet reageren op vragen van Kotaku over de geruchten.

Het moederbedrijf van Rockstar Games,Take-Two, liet eerder dit jaar verschillende GTA-mods offline halen. Met de mods konden onder andere delen van de wereld uit oudere GTA-games worden ingeladen in nieuwere titels.

GTA Vice City uit 2002

Door Robert Zomers

Redacteur

13-08-2021 • 08:23

194 Linkedin

Submitter: MelmHQ

Reacties (194)

Wijzig sortering
Ik hoop van harte dat Stadia onder de "verschillende platforms" zit :) Wat op zich een grote kans is dat het zo is aangezien Stadia full on Unreal Engine support heeft. Kleine moeite voor R* om de remasters ook daar heen te porten, hoop ik.

Mocht dat zo zijn dan weer een instant-buy. Hoop ook dat ze muziek licenties weer hebben vernieuwd, ik miste toch flink wat muziek in de GTA SA HD remaster emulatie op de PS4

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 13 augustus 2021 08:46]

Ja, komt ook uit op Stadia: "However, plans have changed again, and now the remastered titles are planned to launch around late October or early November for PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Switch, PC, Stadia, and mobile phones.".

https://kotaku.com/the-gt...-real-and-comi-1847474620
Zou er nog geen gled op inzetten. Dit ziet er meer uit alsof er verteld is dat het op alle platformen uitkomt, zonder na te gaan of er specifiek ook aan Stadia wordt gewerkt.

Het is al vaker voor gekomen dat Stadia in het rijtje werd genoemd bij geruchten en vervolgens hoor je er niks meer over als de geruchten concreter worden.

Hoop het wel, heb zelf Stadia en werkt erg fijn, maar goed.
Over welke "hd versie" heb jij het?
het is niet echt een remaster het is meer een PS2 emulated op de PS4, maar deze in ieder geval
https://www.youtube.com/w...SPdtV-04&ab_channel=Cycu1
https://store.playstation...3541_00-SLES525410000001/

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 13 augustus 2021 09:01]

Oké dank. Die versie dacht ik al dat je bedoelde.
Vice City vond ik fantastisch maar het uitmelken is echt schaamteloos bij Rockstar. Ik ga er geen cent aan uitgeven.
Ik heb gemengde gevoelens. Ik zou veel liever een nieuwe GTA zien op de Unreal Engine, met een nieuwe grotere city, nieuwe verhaallijn en nieuwe missies, dan een remaster van 3 oude titels. Aan de andere kant is het ook leuk om de oude releases nog eens uit te spelen met nieuwe graphics.
Nog groter? Alsjeblieft niet.. Ik hoop dat ze niet groter gaan dan GTA5 (mag gerust een flink stuk kleiner) maar de wereld wel beter gaan invullen. Politiebureau's, ziekenhuizen, winkels en huizen wil ik allemaal binnen kunnen lopen. De wereld voelt nu gewoon betekenisloos en leeg, hoe groot hij ook is.
Het hangt er denk ik vanaf wat je zoekt in de game... De A staat voor auto, en voor het rijden is het prima zoals 5 het deed en mag het van mij ook best nog groter. Elk gebouw binnen kunnen lopen dat trekt me eigenlijk juist niet zo...
Maar als je veel meer te voet bent dan kan ik me voorstellen dat een kleine stad waar je wel elk gebouw in kunt positief kan zijn.
Ik vond juist 4 beter rijden. Dat voelde meer als een echte auto(voor velen niet leuk, voor mij wel). Zo kon je daar ook banden lek schieten en klapten ze na een te lange burn out. En het is natuurlijk smaak maar ook gedragingen/physics van NPC's(en Nico zelf) waren in 4 ook beter. Genoeg YT filmpjes te vinden met vergelijkingen. Ik zal dan ook eerder 4(en de DLC's) nog eens oppakken voor een replay dan 5. En met RDR had ik hetzelfde. Deel één werd ik helemaal ingezogen en deel twee voelde(hoe vreselijk mooi ook) als een statische wereld met(voor mij) een verhaal en personage waar ik me echt niet in kon leven. Ik zou dus liever een remake van RDR spelen.

Deels komt mijn gevoel ook dat ik het crimineeltje spelen misschien ontgroeid ben, maar de betere herinneringen aan de oude(al was San Andreas niet mijn ding) spreken dat een beetje tegen.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 13 augustus 2021 09:20]

Zo kon je daar ook banden lek schieten en klapten ze na een te lange burn out.
Dat werkte in 5 toch ook zo of ben ik nou gek?
Of je gek bent weet ik niet😁. Maar de meeste banden kan je inderdaad lek schieten en een te lange burnout is einde band
Klopt, ik was vergeten dat het er wel was, maar 4 ziet er toch een stuk geavanceerder uit: https://youtu.be/YYbdbftGvX0?t=22
Het rijden in 4 is veel en veel beter ja. Maar de manier waarom Nico beweegt is echt enorm houterig en beperkt als je GTA5/RDR2 gewend bent. De game is ook enorm grijs, wat met opzet gedaan is, maar je zou er haast depressief van worden...

Ik ben op dit moment GTA 4 opnieuw aan het spelen, het rijden is zoveel beter/realistischer.
Ik vond het gebrek aan kleur juist fijn, ik houd niet zo van schreeuwerige kleuren. In spellen die die optie hebben zet ik de (color) saturation vaak wat lager.

En idd Nico is wat houteriger, totdat (net als bij NPC's) de ragdoll in werking treedt(vallen e.d.) dan is 4 juist veel levendiger(soms iets teveel :) )
De game is ook enorm grijs, wat met opzet gedaan is, maar je zou er haast depressief van worden...
Zoals je zelf al aan geeft is dat natuurlijk opzet geweest. Nico is ondanks zijn schimmige verleden vol optimisme naar Liberty City vertrokken om een nieuw bestaan op te bouwen en zijn verleden achter zich te laten, maar komt er al snel achter dat Liberty City eigenlijk maar een grauwe, kille stad is waar hij vooral met meer van dezelfde shit te maken krijgt die hij juist probeerde te ontvluchten. Je zou er haast depressief van worden...
Het rijden was ook het enige van 4 wat ik wel echt leuk vond dan... Verder is dat voor mij het zwarte schaap in de familie waar ik het normaal niet over heb :+

Ik heb hem ook niet uitgespeeld omdat ik op een gegeven moment op een punt in een missie zat die me niet lukte en Niko was maar aan het schreeuwen, en ik bedacht me toen of ik de game eigenlijk wel leuk vond. Het antwoord was nee... Ik vond het verhaal niet interessant en het nam zichzelf veel te serieus, de karakters waren vervelend, de gedwongen sociale interacties een marteling en ik miste juist dat je de stad ook uit kon zoals dat in San Andreas kon. Ik was dus heel blij dat dat in 5 weer terug was (en hoe!)

Maar ieder zijn ding, ik weet dat jij zeker niet de enige bent die 4 wel helemaal geweldig vond :)

Edit: ik doelde hierboven trouwens ook eigenlijk puur op de kaart, niet zo zeer op de handling. Die mag inderdaad beter bij een volgende, evenals dat ik hoop dat ze ooit nog iets minder debiele ai hebben voor de rest van het verkeer.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 13 augustus 2021 09:29]

Die social interacties waren wat irritant ja, maar dat vind ik het constante gebel in 5 nog steeds(helemaal als je even online wilde). En de 3 personages spreken mij ook totaal niet aan. Als NPC's had ik ze prima gevonden, maar niet als main characters. In 4 kan ik uren kwijt raken met auto rijden, 5 voelt het rijden voor mij oneerbiedig gezegd als een veredelde Mario Kart. En ik weet dat het een afwijking van mijn kant is, maar dat trek ik niet. Zo vond ik TDU1 ook geweldig en TDU2 ben ik afgehaakt omdat de auto-physics totaal niet klopten. De rest van het spel was op alle fronten beter, maar het enige wat telt niet. The Crew 2 is hetzelfde verhaal. Alles is leuk, behalve hetgeen wat voor mij telt. Daarom vind ik het ook vreselijk jammer dat GTA de strijd gewonnen heeft en niet de Driver serie. Die was namelijk gefocust op het driving(/Driver ;)). Deel.


Overigens een langere video met punten die (volgens de maker van de video) beter zijn in 4 dan in 5:
https://www.youtube.com/watch?v=GWVtZJo-HqI Voor een groot deel ga ik er in mee.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 13 augustus 2021 11:01]

Eens, en de AI lijkt ook op rails te zitten in GTA V. Het sandbox gedeelte van GTA IV was wel beter, stond meer toe. Misschien dat het ondertussen gefixed is hoor, maar toen ik in GTA V eens een kettingreactie ontploffing wilde veroorzaken door een tankwagen dwars te parkeren op een druk kruispunt, te wachten tot er een file ontstond en ik dan de vrachtwagen zou opblazen met remote charges, verdween de vrachtwagen simpelweg een paar seconden nadat ik was uitgestapt, en ging het verkeer weer vrolijk verder :/ En gaf je een AI auto een tik dan leek hij zo weer terug te veren naar zijn oorspronkelijke baan. Dat was in IV allemaal niet zo.
Oh ja klopt, die kettingreactie werkte inderdaad ook al niet zo lekker als in 4.

Echt te veel dingen die ik alweer vergeten ben, maar 5 was qua sandbox een redelijke teleurstelling wat mij betreft.

Heel misschien komt het omdat de consoles waar op uit kwam het eigenlijk helemaal niet aan konden. Begrijp me goed op de 360 en PS3(ik speelde hem zelf liever op de Xbox, maar vrienden wilden online en die hadden helaas alleen een PC en/of PS3) zag het er voor die dingen geweldig uit. Maar ja het moet uit de lengte of de breedte komen en ik denk in dit geval dat de physics en de AI het slachtoffer zijn geweest. De engine is het probleem niet in elk geval en de code was er ook. En volgens mij hebben ze daar bij next-gen en PC versies weinig aan aangepast.

De PC versie voelde in elk geval als een grafisch en opties-wise(bijv first person net als de next gens) verbeterde versie van een verder hetzelfde (en in mijn ogen dus inferieur aan 4) spel.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 13 augustus 2021 12:07]

Dat is wel maf dan, ketting-explosies zaten al in GTA I in 1998! Vooral de donkergroene tankwagen klapte altijd lekker.
GTA 5 physics waren ook slecht in verhouding met 4 . Hoe vaak ik wel niet in 4 met opzet tegen muur aanreed puur voor physics :9~
Ik vond vooral crash/bots effecten mooi. De kreukelzones en vastlopende wielen. Het was goed uitgewerkt in gta4 daarin voelde gta5 toch weer nep. Heb vaak zat gecontroleerd een auto in elkaar gebeukt van stationcar een mini gemaakt. Van mini's maakt ik mini mini's. Wat wel weer onrealistisch was dat je hoofd wel is door het dak stak maar dat nam ik op de koop toe. Voor mij zouden realistisch crash psyics veel betekenen zowel auto en omgeving, muren, bomen, gebouwen die weer hersteld zijn als je spel opnieuw laad of na een paar ingame dagen.
We hadden vorig jaar een game die dat allemaal beloofde hè en we hebben gezien waar dat is beland
Die game was al gedoemt te falen voor hij uitkwam. Dat kunnen we niet vergelijken met een Rockstar game die gewoon meer van hetzelfde is als we al tientallen jaren van ze krijgen.

Van mij mag er wel 1/4 van de map van GTA5 af, zolang we maar veel locaties kunnen betreden. Ik was enorm teleurgesteld doordat we geen politiebureau, ziekenhuis of vliegveld binnen konden. De wereld nodigt totaal niet uit om te ontdekken..

En wanneer komen er nou eindelijk eens drift mechanics in de game? :)
met de nieuwe tuners update kun je "low grip" tires op je auto zetten om mee te driften.
dus ongeveer 3 weken geleden kwamen er drift mechanics in de game :)
Wow, dat wist ik niet! Ook in single player te verkrijgen zonder al te gekke capriolen?
Toch maar weer eens opstarten!
Vast niet, voor de singleplayer is nog niks uitgekomen sinds de release.
Misschien moet je een keer Saints Row 2 spelen. Dit is een game waarbij je in veel gebouwen kan binnenlopen. Musea, winkelcentrum etc.

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 13 augustus 2021 13:56]

Compleet uitgespeelt een aantal keer, geweldige game!
Over welk spel heb je het want dat heb ik even gemist :+
Ik verwacht Cyberpunk }>
Spijker, kop.

De wereld is reusachtig en mooi.
Maar goed, 5% is functioneel? Dan maar liever wat neer invullen.
Ik heb dat nooit begrepen, kan dat niet met templates worden ingevuld ?
als je een gebouw in wil, deze (semi)realtime wordt opgebouwd ?
open je de voordeur niet, hoeft er niets 'gebouwd' te worden

Ergens dan een script verwijzing of iets een statisch ( kijk ) object is, of dat er misschien iets te halen valt ( 50/50 kans )

* FreshMaker is geen coder ;) dus alles is makkelijker dan het lijkt ( of andersom )
Alles kan en je hoeft inderdaad niet alles tot de pixel uit te programmeren, maar hoe dan ook kost het tijd om te ontwikkelen. En als bedrijf moet je keuzes maken wat je meer en wat je minder uitdiept.

Vooral gebouwen met overtuigende interieur zal tijd kosten; en dat dan procedureel genereren is best een hele uitdaging. 'Alles dynamisch' is iets wat vaak beloofd wordt; maar dat blijkt toch vaak erg complex. Ik zou bijna zeggen dat je een x-tal interieurs maakt met kleine veranderingen en al dan niet bepaalde objecten erin die in dat gebouw thuishoren. Soort modules waarbij je dan een gebouw handmatig kan configureren als developer zonder dat je steeds moet programmeren.

Als je dat niet doet en alle gebouwen van binnen maar eenvoudige kubusjes etc zijn, en er zijn weinig context-specifieke dingen aanwezig zoals een toonbank in een politiebureau doet het eerder afbreuk aan de ervaring als de rest.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 13 augustus 2021 12:16]

Helemaal mee eens. Kwaliteit > Kwantiteit.
Helemaal eensch... een grote wereld heeft weinig zin als bijna de helft alleen maar wordt gebruikt 'om mooi te zijn', als vulling... verplicht grote afstanden rijden wordt snel saai.
Ik heb liever een veel grotere map, en open gebouwen.
Maar open gebouwen komen er denk ik niet meer, meer eye candy verkoopt beter. Dan kunnen de 15 jarigen daar rondcrossen met hun duur betaalde autos.
Betalen voor een auto in een game met de titel 'grand theft auto' slaat natuurlijk nergens op, maar tja.
Map mag best groter, maar voeg dan wel leuke avontuurlijke wegen toe.
Tuurlijk ook meer interactieve gebouwen natuurlijk.
Die komt er volgens mij ook. Alleen is dit nog even het uitmelken van de laatste beetje druppels uit de uiers van de melkkoe.
-edit: verkeerd gelezen-

[Reactie gewijzigd door W1ckeD op 13 augustus 2021 08:48]

Denk niet dat Rockstar ooit UE gaat gebruiken, zij hebben namelijk 'RAGE'.
Kotaku:
According to these sources, Rockstar is actively developing remastered versions of Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto Vice City, and Grand Theft Auto San Andreas. All three of these games are being remastered using Unreal Engine and will be a mix of “new and old graphics.”
Gaat natuurlijk om een gerucht, maar het zou wel logisch zijn.
Maar wat was de originele engine van die drie games dan toch niet Unreal? Een hele engine wissel klinkt haast niet meer als een remaster maar als een remake.
Nee, deze games, en alle andere versies zoals de Stories, zijn gebouwd op de Renderware engine. De RAGE engine waarop GTA4 en GTA5 zijn gebouwd is dan weer in huis ontwikkeld door Rockstar maar heeft ook elementen van de RW engine overgenomen, zoals scripting, zodat niet alle tooling opnieuw geschreven moest worden
LCS en VCS zijn gebouwd op een afgeleide van de RW engine, maar niet RW zelf ;)
Met procedural generation, voor de binnenkant van 'gewone huizen' moet te doen zijn toch?
Liever een meer diepgaandere city waar veel meer te doen is. Ook dingen die niks met GTA of de missies te maken hebben, maar meer met everyday life. Zodat daarmee de stad ook veel meer levendiger aanvoelt. Tot onbelangrijke zaken toe. Bijv. Hotdog kopen en op een bankje in het park op kunnen eten. Of naar een publiek zwembad gaan en daar op een ligbedje liggen of van de glijbaan af gaan. Elk gebouw in kunnen lopen en op de deur kunnen kloppen bij mensen die dan soms opendoen of niet. Of open doen en mes/gun op je richten en verzoeken dat je moet vertrekken of aan je vragen of je drugs aan ze wilt verkopen. Dat soort dingen zeg maar.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 13 augustus 2021 14:08]

Dat hebben ze dus met RDR2 gedaan. Het voegt meer immersie toe, maar zorgt ook dat de wereld kaler wordt. Niettemin, ik heb liever een wat kleinere wereld, of een kalere, dan die uit GTA5. Toevallig recent voor het eerst GTA 5 gespeeld omdat die op Gamepass is, maar ik vond de wereld niet echt uitnodigend. De story mode gedaan maar verder weinig behoefte gehad meer te doen. Dat was bij RDR2 toch een stuk beter.
Deze 3 games zijn oud genoeg dat ze zonder blikken of blozen wel geremasterd mogen worden.

Als ze ook nog eens hun eigen engine vervangen met de Unreal Engine kunnen dit wel eens deftige remasters worden zoals zelden remasters gemaakt worden.

Ben benieuwd, lijkt me gaaf om GTA3 in een deftige engine een keer opnieuw te spelen.
Mee eens. Laats begonnen aan gta3. Het was dramatisch. Random crashes, crash als je dood gaat, soms een crash bij opstarten. Maar de 10 missies die ik gespeeld heb vind ik wel geweldig!
Ben benieuwd waar dat aan ligt. Ik heb afgelopen winter GTA 3 ook weer een keer gespeeld (omdat ik hem nog nooit uitgespeeld had). En heb nergens last van gehad. Heb de versie gespeeld die via Steam te krijgen is.
In het optiesscherm heb je de mogelijkheid om de frame limiter uit te schakelen. De meeste problemen beginnen daar. Je moet dus kiezen tussen "30 fps" of "> 60 fps" en af en toe crashes.
Er zijn ook games, zoals GTA:SA waar de physics gekoppeld zijn aan de framerate. Die game is gemaakt voor 30fps. Zonder begrenzing krijg je problemen met o.a. zwemmen en autorijden (denk aan zeer abrupt stilstaan en heuvels niet op komen).
Vroeger op Windows XP nooit last van gehad. Zal wel een Windows 10 dingetje zijn.
OS is natuurlijk niet het enige verschil. Sommige spellen kunnen er erg slecht tegen als de framerates te hoog worden, om maar eens wat te noemen, en aangezien de hardware enorme sprongen heeft gemaakt sinds die tijd.... En dat hoeven geen crashes te zijn, het kan ook dat de physics veranderen(in je voor- of nadeel :) ).

Kortom het zou best kunnen dat als je op het systeem waar je crashes op ervaart met een XP installatie (als je dat voor elkaar krijgt op dat systeem) hetzelfde hebt.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 13 augustus 2021 11:27]

Ben benieuwd, lijkt me gaaf om GTA3 in een deftige engine een keer opnieuw te spelen.
Ook vanwege de bediening. Die was toen... niet helemaal wat het nu is. ;)
Zou mooi zijn als ze die houterigheid en rare quirks weghalen en meer de flow van GTA5 er in weten te stoppen. Net als de interactie met NPC's dat prima opgepoetst kan worden zonder de gameplay aan te passen.

Ik ben benieuwd, voor het verhaal en de ervaring wil ik vooral GTA3 weer een keer lekker spelen.
Het is een remaster, zelfde game een beetje oppoetsen en zorgen dat het fatsoenlijk werkt op moderne consoles/besturingssystemen. Aan de gameplay zelf zal denk ik weinig veranderen.
Inderdaad, dit zou, als ze het goed doen, wel een waardige remaster kunnen zijn.
Ik heb vorig jaar geloof ik San Andreas nog eens opgestart op mijn Xbox (denk de one x nog) maar dat deed me te veel pijn aan mijn ogen. Het was echter een geweldige game dus als ze de boel weer een beetje bij de tijd kunnen trekken wil ik er zeker wel weer eens doorheen :)
Hoop wel dat de muziek het ook allemaal overleeft en dat niet de helft mist omdat de rechten nu te duur zouden zijn of zo...
Deze 3 games zijn absoluut niet meer om aan te zien, maar ze spelen nog wel steeds geweldig. Zeker als de mechanics een beetje opgepoets worden. Veel van de missies maar ook het verhaal zijn nog steeds geweldig om te doen.
Heb ze een aantal jaren terug nog gespeeld op de ps4. GTA3 was moeilijk doorheen te komen. De andere waren redelijk goed te doen, beetje ouderwetse controls en mechanics. Wat mij betreft hoeven ze maar 2 issues op te lossen:
- Controls/mechanics updaten, GTA3 het hardst nodig
- Billy Jean moet terug, net als andere muziek

Graphics zijn nu misschien niet om aan te zien, maar toch heb ik hier helemaal geen moeite mee. Als ze het een beetje fatsoenlijk remasteren dan overweeg ik hem nogmaals aan te schaffen
Het zou kunnen dat het hele uitgebreide remasters worden, maar jij en ik weten vast wel dat dat hier niet het geval gaat zijn. Ze zijn gewoon aan het uitmelken. Het klinkt een beetje alsof ze iets moeten hebben, nu de ontwikkeling van GTA6 nog wel even gaat duren. Wat er ook weer voor zorgt, dat die game verder wordt uitgesteld.
Ik begrijp niet waarom ze de Unreal Engine gebruiken, ze hebben de engine namelijk vanaf GTA3/MM verder uitgebouwd. Vreemd, maar gezien de populariteit van UE zal het wel zijn voordelen hebben boven hun eigen engine.
De vraag is of rockstar het zelf maakt of een extern bedrijf inhuurt. Want een bedrijf wat bekend is met UE ineens met je eigen engine laten werken komt niet ten goede.
Zal eerder bij take 2 liggen. Deze uitgever gaf open en bloot toe dat ze veel geld verdienen met gta5 online en zodoende hiermee verder gaan en gta6 nog niet is aangekondigd. Dat kwam naar voren uit een gesprek met de aandeelhouders ed.
Ik kijk met regelmaat speedruns en maakte op twitch al eerder de joke dat ik me afvroeg waarom r geen switch versie was,
gezien de community al liet zien dat dit mogelijk was (met de android ports)

Mocht t niet te duur worden, lijkt t mij zelf best geinig deze games on the go te kunnen spelen, met een fatsoenlijke controller ipv touchscreen besturing.


sidenote, dit is niet de eerste keer dat iig SA geremastered word...
Vele nieuwe generatie gamers die GTA V nu spelen, hebben de oude games nooit gespeeld. En van GTA V naar de graphics van Vice City of SA is echt een flinke stap terug als je opgegroeid bent met current gen gfx ;-)
Het is nu wachten op de remake van de remaster voor de next-next-gen. Wat een totaal gebrek aan creativiteit en wat een hulde voor de originele makers. :) De nineties en zeros waren mooie game decennia.
Ik had hetzelfde sentiment, vanwege de shark cards en ook omdat mijn officiele GTA IV installatie cd(s) stuk was ge-DRM't 8)7
Ik heb gta V voor 15 euro op de kop getikt voor het nostalgische gevoel en qua serveruren heb ik rockstar waarschijnlijk alleen geld gekost. Prima te doen met Perico Heist nu, een paar vrienden zijn wel handig.
Misschien is er een betere reden om niet het spel te kopen, Google maar even op: Rockstar Games working conditions

Het schijnt beter te zijn (met meer eerlijke betalingen t.o.v. uren o.a.), maar zoals al veel game developers zijn de werkvoorwaarden verre van ideaal.

Persoonlijk ga ik wel de GTA Trilogy kopen, mijn jeugd was toch echt GTA 3/VC en die games zien er nu hopeloos verouderd uit. Ben ook benieuwd of je nu bijvoorbeeld wel kunt zwemmen, vliegtuigen kunt besturen en in meer gebouwen kunt.

Deze spellen waren ook minder serieus en gericht op single player - multiplayer trekt mij persoonlijk niet. GTA Online is ook niet erg leuk, veel te weinig spelers op één server en op de PC zitten veel cheaters.
Uitmelken doen ze overal, ik ben veel geinteresseerder wat ze doen en hoeveel het kost.

Hebben zij echt heel serieus werk verricht en alledrie voor 50-60 euro verkopen, dan vind ik dat acceptabel.
Uitmelken of, accepteren dat men wil verdienen aan oud brood. Of, verdienen aan "Free2play" waar je zoals in o.a. (E.A.'s)Apex Legends skins kunt kopen of, 500 USD neer gaat leggen voor een, skin/legend naar keuze via 'lootboxes'. Dat is voor een bedrijf een gok, en later (letterlijk)gokken voor (de) spelers. Dit gaat gewoon door.

Ik leg de schuldige juist niet bij Rockstar alleen neer, want het is juridisch 'gewoon' mogelijk. Zoals ook een oude VW Beetle model uitbrengen van een VW Kever. Wat mij stoort is dat, "gok" kwestie, waar men miljoenen aan verdienen over de rug van, de eindgebruiker of daaraan bloot wordt gesteld; "Gamba".
Afgelopen tijd gingen er al wel veel geruchten rond over een mogelijke remaster van de drie PlayStation 2-titels: GTA 3, Vice City en San Andreas.
Waarom de PlayStation-versie?

De PC-versies waren stuk voor stuk veel beter. En dat waren geen ports van de PS2.
Dat maakt toch niet veel uit? Ik denk dat de zin vooral bedoeld is als duiding welke titels het zijn. Als ze volledig geremasterd worden met Unreal Engine dan maakt het mijninziens niet uit of ze de PS, Xbox of PC versie als uitgangspunt nemen. Zijn toch allemaal hetzelfde..
Waarom dan Playstation vermelden in het artikel?

Daar zie ik de logica niet van in.
Gezien die GTA-reeks voor alle consoles is uitgekomen.

En de PS-versie was niet altijd de eerste versie waarop ze uitkwamen.

Heeft de schrijver van dit artikel de voorkeur voor een PS dan?
gta3
Het spel verscheen in oktober 2001 voor de PlayStation 2, in 2002 voor Windows, in 2003 voor de Xbox, in 2010 voor OS X, in 2011 voor IOS en Android, in 2012 voor PlayStation 3 en in 2015 voor PlayStation 4.

vice city:
Het spel verscheen op 22 oktober 2002 in Amerika voor de PlayStation 2 en kwam op 8 november 2002 uit in Europa. Daarna verscheen GTA: Vice City op 11 april 2003 in Amerika voor de Xbox en op 2 januari 2004 volgde Europa. Op 12 mei 2003 kwam het spel in Amerika voor de PC beschikbaar en op 15 mei 2003 in Europa.

SA
GTA: San Andreas kwam op 26 oktober 2004 uit voor PlayStation 2 en op 10 juni 2005 voor Microsoft Windows en Xbox. Op 12 december 2012 kwam het spel uit in de PlayStation Store.
En GTA Vice City kwam in 2002 uit, niet in 2011 zoals het onderschrift bij de afbeelding suggereert.
my 2ct; waarom zou rockstar de UE hiervoor gebruiken? gaat niet gebeuren; hebben eigen software/tools en RAGE engine. vervolgens nog een finanicele afdracht doen aan een 3e partij ... it's not going to happen! (zijn geruchten) hopelijk heb ik t mis overigens :)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 13 augustus 2021 08:50]

Misschien hebben ze het uitbesteed aan een partij die beter werkt me UE. Maar het lijkt me idd wel raar want hun eigen engine lijkt vrij goed.
draaid die rage engine van ze op de switch?
Zijn ze niet,
Alleen PC heeft de replay functie , iets dat veel gebruikt word in speedruns :)
omdat ze van oorsprong voor de ps2 waren :)
Get your facts straight! De PC versie was wel degelijk een poort en de beste versie is nog altijd de Xbox Classic versie die 2 jaar later uitkwam (als de double pack versie).

Dat ze de ps2 versie als uitgangspunt nemen is logisch, het zal de meeste “zuivere” versie zijn (zonder verpest te zijn door allerlei PC DX api code).
Als ze maar niet de mobile versie gebruiken die ze ooit op xbox hebben uitgebracht. Die was gebaseerd op de ios versie, welke slechter was dan het origineel (niet op een klein telefoonscherm, maar wel op tv)
Als ze maar niet de mobile versie gebruiken die ze ooit op xbox hebben uitgebracht. Die was gebaseerd op de ios versie, welke slechter was dan het origineel (niet op een klein telefoonscherm, maar wel op tv)
welke was dat?
De GTA’s die ik vroeger op de Xbox had gespeeld waren verbeterde versies van de PS versies
voor de xbox 360, daar is ooit de ‘hd’ versie voor uitgebracht, wat een port van de mobiele versie was. Zag er slechter uit en speelde slechter dan het origineel. (SA was daarvoor al als ‘classic’ op de xbox 360 uitgekomen).

https://www.eurogamer.net...xbox-360-is-a-mobile-port
Je bedoelt de port van de stories die oorspronkelijk voor de PSP waren? Tja, dat was toch te verwachten van een handheld port? Er was nou eenmaal veel vraag naar. Lijkt mij best leuk als ze een aantal van de zaken uit liberty city stories en vice city stories worden toegevoegd bij de remaster. Toch weer wat meer verhaal :)
Nee de echte, die zijn voor mobile (ios, android, windows phone) uitgekomen, en daarna zijn die mobile versies als ‘remaster’ op xbox 360 nog uitgekomen.
Daarom dat take two op modders jaagt. Nu begint die puzzel vorm te krijgen omdat ze een remaster in de planning hebben. Vrij logisch volgens mij. :P
Jaaaa laten we eerste de community die nog veel tijd besteedt aan deze games de nek om draaien zodat we ze daarna gewoon weer geld afhandig kunnen maken
Je begrijpt blijkbaar niet dat zo’n mod pure namaak is en dat daar een copyright op rust ? Ik wil eens weten hoe lang jij een zelfgeprogrammeerde super Mario World Clone als game in de lucht houdt tot Nintendo achter je veren zit. Ik vind dit vrij normaal hoor. :?
Welke modders dan? Leek me dat je doelde op mods die de originele games speelbaar maken op nieuwe PC’s, daar rockstar dat heeft laten vallen.
Ja, heel jammer voor de modders hun trouwe bijdrage, maar als je aan zoiets begint weet je ook gewoon dat de kans erin zit dat je een stok in de wielen krijgt. Uiteindelijk ben je aan de haal gegaan met ander mans creatief werk. Tot op zekere hoogte leuk, maar achteraf gezien veel tijd en werk voor niets.
Nja, door dit soort projectjes te doen leer je altijd iets wat je misschien in je werk kan gebruiken :)
Je wordt er als ontwikkelaar nooit slechter van zullen we maar zeggen
Ik denk ook dat de keuze van de Unreal Engine te gebruiken een heel goede stap is naar GTA6.
En 20 jarige bestaan van GTA 3 de game die GTA op zijn kaart zette. Deel 1 en 2 waren ook geweldig maar 3 heeft GTA bij het grote publiek gebracht
Ik zie liever VC en LC Stories naar pc of current gen consoles gaan. Die zijn nu nog exclusief voor de PlayStation Portable en PS2
LCS is r ook voor android, voor wat t waard is...

Zou zelf graag de 5 titels zien (heb ze allemaal voor ps2) maar helaas zie ik VCS niet gebeuren, anders hadden ze tdt ook wel een android port gemaakt..
vice city stories was ook maar een erg magere game. Leuk als fan van Vice City, maar niet heel bijzonder.
Andere geruchten zeggen dat als dit goed verkoopt, ze misschien ook de og RDR gaan remasteren.
Dat is tot nu toe niet gedaan om dat de broncode (deels) kut en/of (deels) verloren is.
rdr is een stuk jonger dan deze games tho..
niet echt remaster waardig imo? was wel leuk geweest als ie tdt ook voor pc beschikbaar was..

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 13 augustus 2021 10:58]

Het geeft wel de missing link met het verhaal van RDR 2 voor iedereen die deel 1 nooit gespeeld heeft.
RDR is alleen niet zo groot als GTA, daar zal minder mee te verdienen zijn.
Maar voor t verhaal kan je gewoon de oude versie spelen toch?

snelle google
[quote]
Rockstar's Wild West epic was originally released for Xbox 360 and PlayStation 3, but is playable on Xbox One via the console's backwards compatibility service. ... Play it on Microsoft's beefier Xbox One X console and you'll now see 4K visuals - there are comparisons below.11 apr. 2018
[/quote]

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 13 augustus 2021 10:58]

Ja, als je een Xbox hebt wel.
Backwards compatibel is wel wat anders dan een remaster in een andere engine zoals hier wordt benoemd. GTA III, Vice City en San Andreas zijn nu ook speelbaar op de huidige consoles.

[Reactie gewijzigd door dutchgio op 13 augustus 2021 11:40]

je bedoeld vorige consoles? :P
schijnt op ps4 ook te kunnen, maar met n abbo.. als je echt wil spelen...
niet sure hoe t bij de NIEUWE consoles zit, maar wss zelfde verhaal?
Het is een PS4 game, maar die kun je ook op de PS5 spelen. :)
Ze zijn dus al een keer uitgebracht als 'geconverteerde' game om speelbaar te maken in 1080p.
Zie bijvoorbeeld:
https://store.playstation...3541_00-SLES525410000001/
Ik doelde nog steeds op rdr..

Maar SA is dus launched op ps2, remastered voor ps3? en dan rerealesed voor 4?
en nu mensen maar klagen dat gtaV 3 gens mee gaat..
Ah, ja RDR is als PS Now (betaald abo) titel te spelen, maar dan gaat het dus om de gedateerde PS3 variant. Hoewel je het verhaal dan wel mee krijgt is dat niet echt meer goed speelbaar in deze tijd lijkt me. Niet voor niets komen er van de oude GTA games remasters uit.

Ja, en dan komt er nu dus nog een nieuwe remaster voor de PS5 generatie bij...
Het zijn wel kwalitatief goede games, en een remaster maken is makkelijker als een compleet nieuwe game ontwikkelen. Blijkbaar is er nog altijd vraag naar en blijft het verkocht worden...
Red Dead Revolver is wat er wordt bedoeld denk ik (de voorloper van Red Dead Redemption). Vond ik zelf nog leuker dan GTA3 ondanks de gesloten wereld!
ahh die kende ik niet!
Zo hey, als ze vice city releasen met wat hogere resolutie en quality of life improvements kan dat wel een buy worden. Als ze de controls en features dan doortrekken naar alle 3 de games heb je wel een erg vette bundel.
De vraag is wat je wel en niet wil in een remaster. Zou heel leuk zijn om GTA 3 en VC te zien in de SA-engine, maar dan zijn dus de physics enzo ook meteen anders. Kleine fixes zoals kunnen zwemmen zou ik bijvoorbeeld nog wel zien zitten, maar ook dat zou toch wel significante invloed hebben op de gameplay.
Ja precies! En in het artikel wordt ook gesproken over de unreal engine. Misschien zelfs ray-tracing?? Ik heb een tijdje terug GTA 3 ook eens opgestart maar dit mist dan zoveel features zoals zwemmen, gameplay is traag en lomp. Er is weinig te doen. MIsschien kunnen ze dat ook updaten voor GTA 3 zodat het leuk is om die game weer eens te spelen. Ben erg benieuwd.
3 lijkt me gewoon weer een keer door het verhaal heen gaan, die hoeft niet allerlei activiteiten er bij te krijgen. Zwemmen zou daarin ook een probleem zijn omdat je in het begin nog niet naar de ander eilanden mag... Of je zou iets moeten doen als haaien tussen de eilanden of zo... Je kunt wel zwemmen maar als je naar een ander eiland probeert te zwemmen word je opgevreten :+
Inderdaad, de gameplay vrees ik ook voor. Het is iets tijdgebonden, wat toen werkte zal nu niet meer hetzelfde zijn. Wat nu werkt is vertegenwoordigd niet de game van toen... Een zeer moeilijke en gewaagde balansoefening voor zo'n grote titels. Als dat maar goed komt ....
Ah shit, here we go again. :+
"You just had to follow that damn train CJ!"
Zelf zou ik eigenlijk alleen San Andreas willen herspelen, GTA 3 en Vice City heb ik niet zo meegekregen.
Reden om ze straks op te pakken. GTA3 vind ik de minste van de 3, maar was toen het uit kwam ongekend, toen Rockstar zei dat ze GTA 3D gingen maken dachten velen dat het niet mogelijk was, ook niet op de nieuwe ps2. Alsnog een heel goede game.
GTA vice city heeft echt een geweldige sfeer, miami vice, coole characters. Ook zeer de moeite waard.
En SA is in mijn ogen ook de beste. Heb die game een jaar of 4 geleden nog eens 100% gespeeld. Characters hebben wat meer diepgang, humor is goed, de wereld is groot. Imo 1 van de beste games ooit, niveau mario 64 zeg maar.
GTA 3, toen je als puber nog met moeite en handleidingen het voor elkaar kreeg om er eigen MP3's erin te zetten van o.a. Scooter om Nessaja door de auto speakers te pompen :+
Ik luisterde te graag naar de radiostations. Heerlijke humor. In SA wel allemaal auto mods gedaan als puber. Vet stoer met een bugatti veyron rondrijden haha
Die missie met de trein vond ik wel echt een kl*te missie hoor. :+
Maar inderdaad, SA en GTA3 wil ik nog wel een keer spelen. VC heb ik wel gespeeld maar kan er niet veel meer van herinneren, dus die heeft niet heel veel indruk gemaakt kennelijk,
Als deze op de switch uitkomen is instant buy!
Unreal engine op switch lijkt me een no go. Unity is de uiteindelijke engine die veelal voorkomt in games.
Waarom is dat een no go? Gewoon FUD? Zelfs de laatste Yoshi draait op UE.
Hmm lijkt er inderdaad op dat ze sinds v4 ook op switch geport kunnen worden.

https://www.unrealengine....h-with-unreal-engine-4-16
De keuze van Unreal Engine lijkt mij vooral omdát het op zoveel platforms werkt. Origineel zijn GTA 3, Vice City en San Andreas gemaakt met RenderWare dat niet meer up to date wordt gehouden.
'And remember.. resepect is everything'
Ik zou het wel heel gaaf vinden als ze ook een remaster van GTA2 uit zouden brengen (=

(hoewel het gratis kunnen spelen van de originele games ook wel al leuk is = https://gta.com.ua/rockst...ssics-free-download.phtml )

[Reactie gewijzigd door theunevers op 13 augustus 2021 09:14]

Afgaand op de titel was GTA2 ook het eerste waar ik aan dacht :) Bedankt voor de link, die ga ik vanavond eens proberen. Al zal het waarschijnlijk niet even leuk zijn zoals ik het mij herinner :P
Vooral de teksten lezen. Geniaal. Maar je moet zo’n smack geld hebben voordat je kan saven
Persoonlijk veel plezier beleeft aan GTA en GTA2, de delen daarna hebben mij niet zo kunnen bekoren. Misschien kijk ik te veel met een retro bril, maar deze delen zijn voor mij tijdloos en echte klassiekers.
Helaas werkt deze GTA2 versie niet goed via LAN op moderne systemen. Overigens kan je dit beter downloaden via chip.de want die link lijkt officieel maar is het niet en dat is toch schimmig.

GTA2 multiplayer zou echt een reboot verdienen. Zoveel fun beleeft aan tag game (blijf zo lang mogelijk in leven zonder wapens tegen andere spelers. Wie je killt wordt de nieuwe hunted en aan het einde heeft degene met de meeste tijd hunted gewonnen) en de verschillende custom race maps… Ik blijf dromen.
1 2 3 ... 6