Grand Theft Auto V is 150 miljoen keer geleverd

Uitgever Take-Two zegt dat de leveringen van GTA V de 150 miljoen zijn gepasseerd. Daarmee komt het aantal geleverde exemplaren dit jaar uit op 10 miljoen. De GTA-franchise is nu goed voor 350 miljoen geleverde games.

In mei stond het aantal geleverde exemplaren van GTA V op 145 miljoen en begin dit jaar zei Take-Two dat de game van Rockstar in 2020 de mijlpaal van 140 miljoen geleverde exemplaren had bereikt. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers maakt Take-Two nu bekend dat dit aantal op meer dan 150 miljoen staat.

Vorig jaar werden er 20 miljoen exemplaren van de game geleverd. Dit jaar ligt de game op schema om dat aantal weer te bereiken of te overtreffen. Tot nu toe zijn er al 10 miljoen exemplaren geleverd en op 11 november verschijnt de game opnieuw voor de nieuwe consoles. Samen met die verbeterde versie van GTA V voor de Xbox Series X en S en PlayStation 5 komt er ook een losstaande versie van GTA Online beschikbaar.

Welke verbeteringen de 'next-gen'-versie van GTA V precies krijgt, is nog niet duidelijk. Rockstar heeft al wel laten weten dat sommige auto's in GTA Online en hogere topsnelheid krijgen op de nieuwe consoles. Dat is mogelijk doordat de spelwereld sneller ingeladen kan worden.

GTA Online Los Santos Tuners
GTA Online Los Santos Tuners

Take-Two geeft ook updates over andere franchises. Zo zijn er inmiddels 38 miljoen exemplaren van Red Dead Redemption 2 geleverd en de Borderlands-franchise is uitgelopen tot 71 miljoen exemplaren. Het gaat om kleine stijgingen ten opzichte van de aantallen die de uitgever in mei presenteerde.

Van Civilization VI zijn tot nu toe meer dan 11 miljoen exemplaren geleverd. Daarmee doet die game het beter dan zijn voorganger in hetzelfde tijdsbestek, zegt Take-Two. De franchise bestaat dit jaar dertig jaar. De eerste Civilization-game verscheen in september 1991.

In het afgelopen kwartaal behaalde Take-Two een omzet van 839,4 miljoen dollar. Dat is 10 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De inkomsten uit 'terugkerende uitgaven', zoals dlc en microtransacties, waren goed voor 67 procent van de omzet. Bij de games die het meeste bijdragen aan de omzet noemt de uitgever als eesrte NBA 2K21, NBA 2K20, GTA Online, GTA V, Red Dead Redemption 2. Omzetcijfers per game maakt Take-Two niet bekend.

Franchise Totaal geleverde exemplaren Game Geleverde exemplaren
Grand Theft Auto 350 miljoen GTA V 150 miljoen
Red Dead 60 miljoen Red Dead Redemption 2 38 miljoen
Borderlands 71 miljoen Borderlands 3
Borderlands 2
13 miljoen
25 miljoen
BioShock 38 miljoen - -
Sid Meier's Civilization 58 miljoen Civilization VI 11 miljoen
Kerbal Space Program 5 miljoen Kerbal Space Program 5 miljoen

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-08-2021 • 09:16

137

Lees meer

Reacties (137)

137
134
53
1
0
61
Wijzig sortering
Anoniem: 306567 3 augustus 2021 09:19
Ik vind GTA 5 echt een hele leuke game. Maar na 8 jaar weer een nieuwe versie uitbrengen op de current gen (dus de game is op 3 generaties uitgebracht) is voor mij echt uitmelken van het product. Ik vond het leuk dat er een remaster was op de ps4/xbox one. Maar weer een remaster is echt te veel van het goede.

Waarom niet die tijd in single player DLC stoppen of in GTA 6? Iedereen zit op GTA 6 te wachten namelijk....
Simpel omdat GTA 5 nog genoeg geld maakt en het voorlopig dus niet nodig is om tijd en geld in te steken in een andere project( GTA6)
Het had nog veel meer geld opgeleverd als ze content er voor maken. Ik heb het al tijden niet meer aangeraakt omdat ik er gewoon klaar mee ben. Er is niks nieuws waar ik mij echt op kan storten.

En ik heb echt wel geld over voor uitbreidingen op de singleplayer. Dus als ze daar wat meer aandacht aan hadden besteed en elk jaar een uitbreiding op singleplayer, dan hadden ze nog veel meer geld kunnen verdienen
Dan onderschat je echt hoeveel geld ze verdienen aan GTA:V online. Hele lage ontwikkelkosten en men (voor jongeren) kopen die shark cards toch wel ..

Dus van Take Two zijn perspectief is dit low risk-high reward

https://www.tweaktown.com...-in-april-2020/index.html
Kan wel zo zijn, maar ik zeg dat ze nog veel meer geld hadden kunnen verdienen door singleplayer uitbreidingen. Ook dat is snel geld verdienen voor ze, want heel vele mensen zijn wel toe aan een nieuwe missie. Als ze bijvoorbeeld elke 2 jaar een grote singleplayer update zouden geven, hadden ze zo weer 2x 30 euro kunnen verdienen.
Ik denk dat hun marketing afdelingen veel beter weten waar geld aan te verdienen is.

Hun NBA 2K franchise is ook al jaren hetzelfde spel met de spelers van het nieuwe jaar er in opnieuw verkopen. En ondanks klachten van (blijkbaar een beperkte groep) spelers, verandert er niks wezenlijks aan het spel op de gebieden waar je vooral klachten over ziet. Maar er komen wel steeds meer mogelijkheden om microtransactions te doen met virtual currency.
Vaak niet eens zo micro, trouwens. Een virtueel skateboard voor zo'n 50 euro (omgerekend).
Een grappig hoedje voor tien euro...

Take-Two verdient zijn geld niet aan de die-hards en tweakers.
Denk dat je het mis hebt met de marketing afdeling :z

Als ik het Internet lees dan ben ik niet de enige. Waarom denk je dat iedereen vol verwachting kijkt naar GTA 6.
Misschien ook niet. Hun laadtijden moest ook door een amateur opgelost worden
Stel het kost 2 Jaar tijd om een grote singleplayer update te krijgen waarvan 50% het koopt (ik negeer even alle dubbele verkopen). 75 milx30,-= 2250 miljoen euro. Maar in dezelfde tijd kunnen ze ook 20 online updates voorzien met sharkcards, waar het gemiddelde enorm omhoog getrokken wordt door mensen die veel geld uitgeven hiervoor. Stel dat over dezelfde 2 jaar 25% gemiddeld 100,- uitgeeft. = 37,5mil x 100 = 3750 miljoen. (zou kunnen dat 35% 60,- uitgeeft oid, gaat om het gemiddelde)

Waar denk je dan dat ze hun personeel op zetten?

Probleem is dat ze een gelimiteerd aantal personeel en tijd hebben. Vervolgens kiezen de managers natuurlijk voor het geld.
Soort gay tony expansion. Had er zo 30,- voor betaald
Anoniem: 306567 @Ergivanc3 augustus 2021 09:23
Bedrijfstechnisch is dat helemaal te begrijpen, alleen als gamer hoop je natuurlijk op iets anders.
Ik snap deze opmerking nooit zo goed. Dit zou namelijk betekenen dat alle developers lekker uit hun neus zitten te vreten. Dat lijkt me sterk. Ze doen echt wel wat daar.
Het maakt geen geld, het brengt geld op.
GTA6 is natuurlijk allang in ontwikkeling. Zoveel voortschrijdend inzicht moet Take Two nog wel hebben hoop ik :)
En je zou stom zijn als je niet nog extra geld probeert te verdienen met GTA5 op de next-gen. Dan kan je mooi weer GTA6 financieren.
Dan kan je mooi weer GTA6 financieren.
Of daarvan kan de baas lekker op vakantie of een nieuwe auto kopen. Als het geld inderdaad in het volgende deel gestoken word is dat prima. Maar ben het wel eens met @Anoniem: 306567. Maar goed, als mensen het blijven aanschaffen/spelen...
Dit is gewoon een beurs genoteerd bedrijf hoor :-)
Haha ja daar doen ze het voor, zodat ze gta 6 kunnen financieren :+
Dat is niet nodig. Op basis van 60 euro per licentie heeft Take2 een omzet gedraaid van $ 9 miljard(!), en dat is alleen de verkoop van deze game alleen al maw dingen als Shark Cards zijn daarin niet eens meegenomen (en die dingen zijn pure winst voor R*). Dus 10% daarvan zou meer dan genoeg zijn om GTA6 te financieren, en ik garandeer je dat hun winst makkelijk boven de 10% uit komt.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 23 juli 2024 14:46]

Ja, en op basis van 1000 euro per licentie was het nog meer!!!

Ze hebben natuurlijk nooit van z'n leven 60 euro per licentie gekregen. Zeker in de nadagen van de PS4/XBO ligt zo'n spel in de budgetbak stof te happen voordat deze voor een tientje verkocht wordt.

Niet om te zeggen dat ze geen bakken met geld verdiend hebben aan deze game, maar de simpele rekensom [aantal gerapporteerd] x [winkelprijs per stuk] is natuurlijk een extreme oversimplificatie.
Natuurlijk is het een simplificatie. Het is bedoeld om te laten zien dat R* zoveel geld heeft verdiend aan deze game dat GTA6 financieren van z'n lang zal z'n leven geen probleem is voor ze.
Het was op een gegeven moment zelfs gratis in de epic store.
Dus dat zal ook behoorlijk wat verstreke licenties hebben opgeleverd.
Stel dat het al €60 per licentie zou zijn, dan gaat dat niet volledig naar Take2. Eerst maar eens de Sales Tax/VAT/BTW er af halen. En dan nog de marges van de verschillende distributiekanalen en andere kosten (marketing voor de game bijvoorbeeld).

En daarnaast is het zo dat voor elke cash cow als GTA je ook een paar flinke mislukkingen hebt staan die alleen geld gekost hebben. Je weet vantevoren niet exact welke games een hit worden en welke niet. en om het risico van mislukkingen af te dekken heb je dus ook successen als GTA nodig.
Dan heb je 't punt gemist dat ik in een reactie vlak hierboven expliciet heb gemaakt: het gaat erom dat T2 makkelijk de ontwikkeling van GTA6 kan financieren. En dat blijft onverminderd waar in jouw verhaaltje.
Klopt. Wat ik eraan toevoeg, is dat de marges minder hoog zijn dan je denkt. En dat je successen als GTA nodig hebt om ook je verliesgevende projecten te financieren.
Met de recente map-mod takedowns van Take Two, initiële DMCA-batch gericht op VC maps, is het inderdaad aan te voelen dat er een VC-based GTA 6 deze kant op begint te komen :)
Waar baseer je dit op? Heb je een link? :P
Nou, het zal natuurlijk niet letterlijk zo zijn, maar als een spel van dat formaat normaal gesproken meerdere jaren aan ontwikkeltijd vereist ligt het wel voor de hand dat ze inmiddels al een flink eind gevorderd zijn.

Maar aangezien de voorganger nog steeds enorm veel geld oplevert kunnen ze in alle rust aan het nieuwe deel werken. Ik vermoed dat wanneer GTA5 instort, dat ze dan ineens in minder dan een jaar GTA6 weten uit te brengen.
Ja zoeits noemend ze voor zover ik weet.... sarcasme...
Omdat GTA5 en Mario Kart 8 de twee games bij uitstek zijn die gewoon niet uit de Top 10 lijstjes weg zijn te slaan.
Iets wat met grote regelmaat in game podcasts terugkomt, maar vergeet soms dat het Tweakers publiek op een andere golflengte zit.

Dus never mind. En uiteraard...excuses voor het verspillen van je tijd.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 14:46]

Precies. En als iedereen eindelijk verveeld is van GTA V dan ineens boem, GTA VI. Zo hou je altijd momentum :D
Ja los van de sarcastische verpakking is dit in de kern wel enigszins wat ze doen.
Nintendo is zeker weten al ver met een volgende Mario Kart.. als ze slim zijn.. Mario Kart Ultimate.
Of nog liever.. Een Nintendo Kart platform, waar je verschillende Grand Prix op kunt bouwen zoals Mario Kart, F-zero Grand Prix, Starfox (ja.. ik blijf geloven), Diddy Kong, Wave Race, etc.

Een Nintendo racer waar je gewoon kwartaallijks nieuwe content aan toevoegt is echt de grootste no brainer in de game industrie. Dan heb je zon absurde installbase en je doet er bijna niks mee.
Alleen al door al je legacy tracks erin te gooien kun je jaren vooruit. Maar liever gewoon nieuwe tracks en karts. Kunt er ook makkelijke een thema tegenaan gooien. Neem bijvoorbeeld de Olympics in Japan. Lekker crossen door de stadions, stad, over water, onder water, Mt Fuji op en ga zo maar door. Nintendo heeft een absurde installbase en laat die gewoon compleet links liggen.

Achja.. dromen..

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 14:46]

Ik weet vrij zeker dat GTA 6 al een aardig tijdje in ontwikkeling is. Overigens geniet ik nog steeds van 't spel hoor, de gratis dlc's zijn vaak toch erg goed. De focus op muziek en ook 't eigen label dat ze nu hebben zijn zo goed gedaan.
Rockstar neemt altijd hun tijd met GTA en dat is te zien aan de kwaliteit. GTA 6 zal zeker al een tijdje in ontwikkeling zijn. Zelfs als ze na RDR2 zijn begonnen zijn ze er al drie jaar mee bezig.
Zeker te zien aan de kwaliteit, ik sta soms echt versteld van de details in 't spel. Als je lang hebt gereden en je stapt uit hoor je de motor zichzelf koel tikken. Maar lange tijd bezig zijn garandeert niet een goed spel natuurlijk. *Kuch* Cyberpunk *kuch*
Rockstar neemt altijd hun tijd met GTA en dat is te zien aan de kwaliteit. GTA 6 zal zeker al een tijdje in ontwikkeling zijn. Zelfs als ze na RDR2 zijn begonnen zijn ze er al drie jaar mee bezig.
Euh sorry maar dat is compleet onzin, gemiddeld zat er maar 2 jaar tussen iedere GTA spel, is zeker niet een lange tijd, alleen met GTA 4 (2008), en GTA 5 (2013) deden ze er langer over, 4 jaar voor GTA 4 en 5 jaar voor GTA 5, de andere GTA spellen deden ze niet langer over dan 2 jaar, gemiddeld kwam er iedere 2 jaar een GTA spel uit van Rockstar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 14:46]

Gta 4, 3, 2 en 1 waren dan ook grafisch minder (vind ik) en qua storyline / details minder als gta 5.. :+
Gta 4, 3, 2 en 1 waren dan ook grafisch minder (vind ik) en qua storyline / details minder als gta 5.. :+
Is logies he als ze in 1997 en 1999 en 2001 en 2002 en in 2004 uitkwamen, iedere deel was weer mooier dan de deel er voor, zo werkt dat met spellen, en films en series.
Jij komt zelf met het tegenargument dat het onzin is en er maar twee jaar gemiddeld tussen elke GTA zit, elke GTA is weer beter dan de voorgaande en heeft een langere ontwikkeltijd. GTA5 bijvoorbeeld, als je ziet wat voor map ze gereleased hebben en de details, is 5 jaar niet gek. Vervolgens GTA6 in de maak, waar eerst RDR2 vol op werd gefocussed, denk ik dat ze daar nu zo'n 5 a 6 jaar mee bezig zijn.

Rockstar neemt dus zeker wel de tijd voor GTA ontwikkeling, dat is een beetje mijn punt. De grens bij de oude versies was nogal snel bereikt en klaar, inmiddels zoveel meer nieuwe technologie dat het langer duurt, meer mogelijkheden om uit te werken etcetera etcerera.

Dus jij, die iets compleet onzin noemt, gebaseerd op resultaten uit het verleden, ga toch weg en dan vervolgens flame je mij met de opmerking is logisch hé.. je ziet het zelf echt niet volgens mij
Anoniem: 454358 @Tweakez3 augustus 2021 21:31
Voor de tijd waren ze anders super. San Andreas en vice city staan in mijn top tien games aller tijden. En gta4 had toch ook wel een aardig verhaal en vond ik op details weer beter.
Zie mijn reactie hierboven ;-)
Alsof ze nu (en waarschijnlijk al enkele jaren lang) geen tijd en geld aan het steken zouden zijn in GTA6. Zo een spel is er niet op één jaartje hé. Daarnaast maken ze het hunzelf ook niet makkelijker door de online van GTA5 te blijven uitbreiden met nieuwe content. GTA6 moet GTA5 namelijk voor iedereen kunnen overtreffen om interessant te zijn.
En ik ben nou niet echt hoopvol dat GTA6 een mega lange singleplayer krijgt met allemaal DLC’s.

Het wordt gewoon GTA5 in een nieuw jasje... korte SP en hop... allemaal de online sessies in en cashen maar!
Ze zijn er echt wel al mee bezig hoor.
Ik vind GTA 5 echt een hele leuke game. Maar na 8 jaar weer een nieuwe versie uitbrengen op de current gen (dus de game is op 3 generaties uitgebracht) is voor mij echt uitmelken van het product. Ik vond het leuk dat er een remaster was op de ps4/xbox one. Maar weer een remaster is echt te veel van het goede.

Waarom niet die tijd in single player DLC stoppen of in GTA 6? Iedereen zit op GTA 6 te wachten namelijk....
Zo lang GTA Online onzettend veel geld binnen brengt is de nood voor een GTA6 op een laag pitje gezet.

GTA 1 kwam uit in 1997.
GTA 2 kwam uit in 1999.
GTA 3 kwam uit in 2001.
GTA: Vice City kwam uit in 2002.
GTA: San Andreas kwam uit in 2004.
GTA 4 kwam uit in 2008.
GTA 5 kwam uit in 2013.
GTA: Online kwam ook uit in 2013.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto
https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto_Online

Ieder 1 a 5 jaar kwam er een nieuwe GTA uit, nu GTA: Online uitgebracht is in 2013 hebben we nu al bijna 8 jaar geen nieuwe GTA gezien, dat zecht mij al meer dan genoeg, ze verdienen eenmaal VEEL meer aan Online dan aan de singeplayer versies, en bij zulke enorme bedrijven gaat het jammer genoeg alleen om geld en meer niet, je ziet dat met zo goed als alle bedrijven die enorm groot woorden dat niks meer belangrijker is dan geld.

Waarom staat er bij Tweakers niet Borderlands 1 tussen, met de aantal verkochte exemplaren, vind ik heel vreemd?

En wat heeft de Borderlands games te maken met Rockstar Games, de Borderlands games zijn gemaakt door Gearbox Software, en uitgebracht door 2K Games, zie helemaal NIKS over Rockstar?
Het gaat hier dan ook over de cijfers dat Take Two naar buiten heeft gebracht.
Dan is de link tussen Gta en Borderlands wel te leggen.
Zolang de playerbase van GTA V online nog genoeg shark cards blijft kopen is er voor rockstar geen reden om een nieuwe game te maken/uitbrengen.
Het uitmelken van een product zou ik nog niet zo erg vinden, als voor mij maar de ratio aan budget/speeltijd goed blijft. Ik wacht wel geduldig op een nieuwe GTA. Als die weer net zo vermakelijk is als de vorige voor hetzelfde geld hoor je mij niet klagen.

Als ze maar geen bestaande onderdelen opofferen. Het product zoals het al een tijdje is, is en blijft goed door de tijd heen.
GAT6 is, zeer waarschijnlijk, al enkele jaren in ontwikkeling. Dat is in ieder geval wel mijn gok. Maar, zolang GTA5 zo goed verkoopt en geld binnen brengt, kan Rockstar prima de tijd nemen voor de nieuwe. Misschien is dat ook goed, want voor GTA5 hebben ze ook zo'n 5 jaar de tijd genomen en je ziet wat dat als resultaat had, een geweldige game (mijn persoonlijke mening). GTA5 heb ik inmiddels drie keer uitgespeeld. Heel eerlijk denk ik dat ik hem op de PS5 ook nog wel een keer zou spelen, gewoon in mooiere beelden. Ik ben echter niet van plan de volle pond te betalen voor nog een remaster, dus ik wacht wel tot ze goedkoper worden of ik koop er eentje tweedehands.

GTA6 gaat vast wel komen... de vraag is wanneer :)
Al zullen ze ook best wat tijd aan Perico ontwikkelen kwijt zijn geweest.
En nu de Los Santos Tuners. Leuke mini heists / missies in te tune shop ook weer.
Ze kunnen net zo goed een grote DLC maken voor GTA V. Ze hebben met Perico alvast bewezen dat het prima werkt.
Je denkt als een manager; zet meer resources op hetzelfde project. Als je twee keer meer mensen op het project zet dan gaat het twee keer sneller.

De realiteit is dat het project flink afremt omdat die nieuwe mensen alle energie gaan zuigen uit de bestaande mensen.

Nee, er is al een core team wat aan het werken is aan GTA 6 en die gaan daar lekker mee door. Maar er zullen genoeg andere mensen rondlopen bij Rockstar die misschien net iets minder capabel zijn momenteel maar ook iets te doen moeten hebben. GTA 5 porten en upgraden is blijkbaar waar ze zich mee bezig moeten houden.
Zo werkt dat, net zoals op tv met elk jaar opnieuw al die talentenjachten zoals The Voice e.d. waarbij je na de finale vaak niets meer van de deelnemers hoort.
GTAV blijft nog steeds. Ook Online gedeelte maar als je GTA vrienden ermee stoppen omdat ze zich gepest voelen door MK2 noobs en zich ook enorm aanstellen, dan maakt het minder leuk om GTAO te spelen om de oude en leuke missies te spelen zoals de oude heists en ook de freemode missies zoals de Bikers.

Maar goed, GTA is een van de meest bekendste en is het logisch dat er zoveel keren geleverd wordt.
[PC] leuke game(play), en dat online heeft zoo veel potentie, gekke momenten en missies. Echter raak ik dat noooooit meer aan; die game is compleet verkracht door hackers/cheaters. En rockstar kan dit ook nauwelijks goed herstellen (wanneer clientside input door server geaccepteerd wordt ....) hopelijk wordt GTA6 WEL vanaf begin gericht op multi-player zodat het leuk blijft.

//side-note; speel liever de SP, maar die heb je na tijdje wel gezien. Multiplayer houdt variatie in de game(play), maar vanwege de vele misbruikers is daar geen drol aan

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 juli 2024 14:46]

Dat was mijn probleem ook met GTA V. Ik was de single player aan het spelen toen het net een paar weken uit was. Na een paar uur dacht ik, kom, ik ga even online spelen om te zien hoe dat is. Binnen 5 minuten het spel uitgezet en van mijn computer afgegooid. Ik heb daarna niet meer aangeraakt, tot begin dit jaar, toen ik het spel offline heb gespeeld van begin tot einde. Dat was leuk. Online begin ik niet meer aan.

Als ze GTA6 gaan richten op multiplayer, mogen ze van mij direct stoppen met het maken van het spel. Van mij hoeft het dan niet. Ik speel single player of niet. Ik ben er klaar mee met alles online. Bij sommige spellen is het nog wel te begrijpen, bij GTA zeker niet.
Ik zou me daar niet zoveel zorgen over maken. Rockstar kennende zorgen ze er wel voor dat er een toffe SP in zit, zoals eigenlijk met elke game tot nu toe :-).

Zo lang het laden van Online en SP niet meer zo lang duurt in de volgende versie ben ik allang blij, dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik het niet heel veel gespeeld heb.
Ik hoop het. Het zou anders een echte afgang zijn van de GTA reeks. Bij Watch dogs moest ik elke keer het online gedoe uitzetten. Echt ontzettend irritant.
Ik betwijfel het. Nu ze zien wat GTA:O oplevert tegen de kosten?
Als iemand me zou vertellen dat Dan Houser weg ging omdat TT liever GTA:O uitmelkt, dan GTA6 ontwikkelt, zou ik het zo geloven.
Hoe verschillend zijn de meningen en ervaringen. GTA Vice City heb ik meerdere keren volledig uitgespeeld, San Andreas 6x dat ik me herinner. GTA V Story heb ik maar 1x tot 100% uitgespeeld en toen online begonnen. Later heb ik geprobeerd GTA V Story opnieuw uit te spelen maar ik kan me er niet meer toe zetten. Online is zoveel leuker, dynamischer, en mijn vriendencontact kan ik echt niet meer zonder mee. Ook het feit dat er zulke enorme updates uitgebracht worden 1-2x per jaar is gewoon geweldig. Zelfs na zoveel jaren ben ik er nog lang niet klaar mee. Ja modders verneuken de publieke sessies te vaak en te makkelijk, daarom is het fijn dat er ook veel te doen is, en steeds meer kan met de updates, in invite-only/crew/friend sessies. Trucjes om public sessions leeg te trekken blijven hopelijk nog erg lang werken...

[Reactie gewijzigd door Knightwolf op 23 juli 2024 14:46]

Wat is / gaat er mis met de online versie dan? (Zelf nooit online gespeeld)
Alleen maar cheaters. Echt overal. Je komt het spel in en je word meteen opgeblazen. Daarna rent er iemand naar je toe die je miljoenen geeft waarna je weer opgeblazen word. Het is echt niet leuk.
Ik vind dit een verontrustende trend. Zelf heeft GTA online mij nooit geïnteresseerd (single player vind ik wel geweldig). Online speel ik graag CoD Warzone. Maar ook daar is het punt bereikt dat hackers de game aan het ruïneren zijn. Gaat natuurlijk altijd met “waves”, maar ik snap niet dat hacks überhaupt mogelijk zijn bij triple AAA games. Meer in de zin dat grote studio’s het lijken te laten gebeuren (geen energie steken in lawsuits, het een point of focus maken), maar het lijkt ook een business op zich te worden om hacks aan te bieden. Er zijn legio bedrijven die in de gekste / zeer uitgebreide hacks voorzien (vooral als ik zie wat er bij Warzone gebeurt). Ik vind dat het tijd is voor een soort wetgeving om deze hack trend te stoppen; alle online games worden nu na een opstartperiode verziekt. Is natuurlijk moeilijk in een internationaal speelveld, maar loot boxes zijn ook een verderfelijk iets geworden / in NL bijvoorbeeld per wet geclassificeerd. Ik zeg werk aan de winkel; tijd om hack bedrijven strafbaar te stellen. Ik zie graag dat de grote game studies met elkaar dit groot probleem bespreekbaar maken en druk gaan uitoefenen… voor de gezondheid van onze prachtige game industrie; er moet gewoon iets gedaan worden. Ook op console niveau vind ik het opmerkelijk dat er niet een veel betere beveiliging is gekomen anno 2021. Teleurstellend…

[Reactie gewijzigd door Exclusive1! op 23 juli 2024 14:46]

Ik vind dat Online gebeuren niet zo denderend veel aan, 1 gigantisch grindfest waar menig Aziatisch MMORPG nog een puntje aan kan zuigen.

Gelukkig geven (gaven?) random hackers regelmatig iedereen in een server bakken met geld en heb ik zo alle online dingentjes even uit kunnen proberen in een weekendje zonder te grinden tot ik een ons weeg.
Das toch niet normaal? Sorry hoor maar das echt het stomste dat je kan doen. Door geld te modden en alles meteen te kunnen kopen verpest je elke vorm van motivatie voor jezelf om GTA te spelen zoals het bedoeld is. Geen wonder dat je er dan zo snel klaar mee bent! 8)7

[Reactie gewijzigd door Knightwolf op 23 juli 2024 14:46]

Welke motivatie haal je uit 1000 keer dezelfde missie doen om net genoeg geld te hebben voor die auto die net wat mooier is dan de auto die je nu hebt? Mee eens dat modden niet de oplossing is, maar ik was er zelf ook na een paar weken op uit gekeken. Werken doe ik wel in de baas zijn tijd, niet in een game.
Precies dit. Eerst de single player compleet gespeeld, daarna online begonnen met wat vrienden. Zolang je een 'eigen' server kunt houden is dat best leuk. Tot je het meeste wel hebt gezien, alle missies hebt gedaan en berekent dat je diezelfde onzin nog duizenden keren moet doen om een stapje verder te komen. Dan is de lol er snel af, helemaal als je weet dat er cheaters zat zijn.

Dan gaat de knop om. Nog even heel veel geld bij elkaar hacken, allerlei leuke dingen kopen, kijken of dat de game (weer) leuk maakt. Het antwoord was 'ja', maar heel eventjes. Inmiddels is 'ie er alweer vanaf, wachten op GTA6 :-)

Dat hacken hadden ze in Red Dead Redemption 2 al veel beter onder controle, dus zal in GTA6 ook wel goed komen. Het heeft nogal wat impact om dat in een oude game nog allemaal aan te willen passen. Je moet dan ineens heel veel meer server-side bij gaan houden. GTA5 is gewoon klaar.
Dat was mijn beleving ook. Wel leuk al die 'beroepsgroepen' met bijhorende missies, maar ik merkte dat elke missie voltooien een druppel op de gloeiende plaat was qua inkomsten. Om maar te zwijgen over sommige hackers die je tijdens zo'n missie het leven zuur (kon) maken. En het leverde al niets op, dan lukte het behalen van die missie door eikels ook al niet. Sindsdien eraf gegooid en niet meer aangeraakt.
Mijn inziens zou een coop met pve en zulke missies het spel leuker maken. De optie inbouwen om dat pvp achterwege te laten, tenzij je daar wel gewoon zin in hebt.
Zonder dat influx van gehackte geld had ik dat weekend niet gespeeld en GTA Online diezelfde dag weer afgesloten. Ben er ook pas mee begonnen toen ik de SP 2,5 keer uitgespeeld had. Het online gebeuren van GTA trekt me gewoon niet, wel paar missies met wat vrienden gedaan. Maar het is niets aan en de opbrengst per missie was dusdanig laag dat daar ook totaal geen motivatie in te vinden was. Zoals @Ridicuul al zegt, 1000 keer dezelfde missie grinden is niet voor mij weggelegd :)

Dus ja, ik was wel blij met die miljoenen die ik kreeg, biker gang, huisjes gekocht, wat voertuigen enzo. Khad alles destijds wel. Weekendje mee gespeeld om tot de conclusie te komen dat de end-game eigenlijk ook geen bal voorstelt. Ja leuk, virtueel pochen met je e-penis van kijk mij het beste appartement hebben met de duurste auto.
Het valt allemaal wel mee. Speel regmatig en de hype is een beetje voorbij. De modders die je tegen komt zijn meestal nog vriendelijk ook.
Ik ben begin dit jaar opnieuw begonnen met GTA Online op de ps5 (de ps4 versie dus) nadat ik het op de Ps3 ooit eens gespeeld had, Na een uurtje of 100, diverse bedrijven en tientallen heists pas weer weg gelegd.

Erg veel lol mee gehad, geen hackers gezien in al die uren.
Heb precies hetzelfde. In de begin tijden wel redelijk wat Online gespeeld, maar na de heists, het zicht op miljoenen te moeten grinden (jachten) en de erg irritante modders de hoop opgegeven.
Sinds een paar weken weer opgepakt met een hoop nieuwe content en 1001 manieren om geld te verdienen is het erg vermakelijk.

Hopen dat ze de laadtijden/matchmaking in de toekomst beter uitwerken hoop ik dat er weer een nieuwe Gta Online komt.
Geleverd. Ja hij was ook gratis op de Epic store en nu nog bij xbox game pass etc. etc.
Vroeg me inderdaad al af waarom er overal in het arikel "geleverd" stond en niet "verkocht", vandaar dus.
Anoniem: 306567 @ro8in3 augustus 2021 10:35
Dit is toch exact wat er in de titel staat? Daarnaast heeft Rockstar betaald gekregen voor die "gratis" leveringen. Dus helemaal gratis was dit niet, dit werd natuurlijk gewoon door Epic en Microsoft betaald.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23 juli 2024 14:46]

Voor een zwaar gereduceerd bedrag dus het zeker de moeite waard het op te noemen.
Hoe weet jij dat? Doe je de administratie?
Anoniem: 306567 @raro0073 augustus 2021 10:56
Een game die op Gamepass staat als "gratis" aanmerken is natuurlijk ook vreemd. Hij is niet gratis want je betaald een abonnement. Rockstar zal compensatie krijgen dat deze op gamepass staat, zoals elk bedrijf die zijn game aanbiedt op gamepass.

Als je even wat nieuwsberichten zoekt op Google dan kom je er achter dat Epic enorm veel geld investeert om dit soort gratis games te bewerkstelligen.
Niemand doet iets af aan de game maar dat neemt niet weg dat hele volksstammen zo'n bekend, normaliter betaald spel gaan claimen, als je het tijdelijk gratis maakt. Als ik dit lees, zou het zomaar kunnen dat 20 miljoen download gratis waren.

Zelfs ik heb het gedownload, bij Epic, terwijl ik het nog nooit gespeeld had, nog nooit zelfs maar een demo op de PC gespeeld had. Afijn, daarna heb ik het ook niet meer aangeraakt, maar het is wel 'geleverd'.

Juist in een artikel waarbij vergelijkingen worden gemaakt, is het logisch zoiets te vermelden.
Geleverd. Ja hij was ook gratis op de Epic store en nu nog bij xbox game pass etc. etc.
Daarnaast is GTA 5 natuurlijk al langere tijd vrij goedkoop.

Dat gezegd hebbende is dit resultaat niks minder dan indrukwekkend.

We hebben natuurlijk soort van meme tegenhangen Skyrim, die ze tot in de den treure blijven uitbrengen. Ik weet niet zeker of Bethesda zelf dit nou als slechte grap bedoeld.
GTA5 gaat met weer een cross gen enigszins dezelfde kant op, met het grote verschil dat GTA5 maar blijft gaan.

En het gaat natuurlijk niet meer om miljarden harken op de aantallen die ze verkopen, maar gewoon de installbase groter maken/behouden en mensen naar GTA live trekken. En meer uit die live service opzet omzet genereren.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 14:46]

Anoniem: 111246 3 augustus 2021 09:36
Die 150 miljoen zal wellicht nog wel oplopen als straks mensen de 4K versie voor de Xbox S|X en PS5 aanschaffen: nieuws: Verbeterde versie GTA V komt 11 november uit voor PS5 en Xbox Series ...
In die 150 miljoen zullen behoorlijk wat dubbel of tripple verkopen zitten, van console overstappers, next-gen overstappers, ik heb de game ook 4x gekocht (3 consoles, 1 PC).
Vergeet ook niet dat GTA5 een poosje terug gratis werd weg gegeven in de epic store. Dus 150 miljoen keer geleverd staat niet gelijk aan 150 miljoen keer verkocht.
Deze werden volgens deze tweet niet mee opgenomen in de cijfers:
https://twitter.com/ZhugeEX/status/1263207439115190272
Klopt. PS3-PS4-PC hier. En dan heb je ook de modders die meerdere examplaren kopen, mensen die gebanned worden kopen vaak ook opnieuw, ....
Ja dat is ook niet gek. Ik heb al 3 versies in bezit: de PS3 versie, de PS4 versie en de gratis PC versie via Epic. En dan straks nog een 4de versie, namelijk de PS5 versie. En zo ken ik nog 6 andere die zoveel versies hebben, dus het is niet raar dat het zo goed verkoopt.
GTA5 is ActivitionRockstar's Skyrim haha, straks brengen ze het nog uit op iPhone en je smartfridge.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 23 juli 2024 14:46]

Activision? GTA5 is van Rockstar/Take Two. Activision heeft hier niets mee te maken. ;)
Wat @Yontekh waarschijnlijk bedoelt is: GTA5 is voor Rockstar wat Skyrim voor Activision is.
Ja dat had ik ook aan gedacht maar Skyrim is ook niet van Activision. Ik begrijp dus niet waar het hele Activision ding vandaan komt, hehe. :D
Anoniem: 1532362 @W1ckeD3 augustus 2021 11:24
Ik was in de verkeerde onderstelling dat GTA van Activision is. Maar het punt is dat Rockstar GTA5 uitmelkt, zoals Bethesda Skyrim uitmelkt.
Helemaal mee eens verder. :)
Skyrim is van Bethesda ;)
Ja, en Bethesda melkt Skyrim ook helemaal uit.
Klopt, maar dan moest hij dus zeggen dat het Rockstar's Skyrim is.
de gratis versies van epic, neem ik aan ook borderland 2 en civ vi, worden niet meegerekend in de sales total. tenminste dat staat in een tweet uit 2020. ik dacht ook al dat die mee zouden tellen. naja ik heb meest vn mijn xbox en ps spellen tweedehands gekocht.

https://twitter.com/ZhugeEX/status/1263207439115190272
Hopelijk gaat een groot deel van dit geld naar de ontwikkelkosten van GTA 6 zodat we een geweldig spel krijgen ipv een online multiplayer platform met microtransacties.

Positief? Naïef? Time will tell.
Het is inderdaad een mes dat aan twee kanten snijdt. In een sale heb ik ook de PC-versie eens gekocht in de hoop dat de opbrengsten naar GTA 6 gaan. Hopelijk beseft Rockstar ook wel dat hoe langer ze wachten met GTA 6, hoe hoger de verwachtingen zullen zijn. Een game die zo lang in ontwikkeling geweest zal zijn (of minstens toch lang op zich heeft laten wachten) en naar alle waarschijnlijkheid ook één van de duurste games ooit zal zijn (in termen van ontwikkelingskosten en marketing), daar verwacht iedereen toch wel perfectie van en de vraag is of Rockstar die gaat kunnen inlossen. Indien niet, dat krijgt de reputatie van Rockstar toch een flinke klap (een reputatie kan je snel kwijt zijn...).
GTA 6 zou ook wel microtransacties hebben. Ik vermoed zelf dat ook GTA 6 op 3 generatie consoles te spelen zal zijn. Er zit gewoon zoveel hype op het hele GTA universum dat ze hoe dan ook alle records (alweer) zullen breken.
Inderdaad. Als iemand die opgegroeid is met GTA 1 (en Carmageddon) en elke GTA gespeeld heeft zal ik ook weer een console kopen met GTA 6 als deze op de markt komt. Ik denk dat ze zo veel trouwe volgers hebben.
GTA V is een hele goede game, maar het voelt nu wel echt als uitmelken. Aan de andere kant zit er waarschijnlijk ook niet veel ontwikkeltijd in deze nieuwe versie, en zouden ze gek zijn om het niet te doen, ze verdienen er bakken met geld mee. Hopelijk stoppen ze dat geld weer in nieuwe games!
Ik bezit ondertussen zeven exemplaren :P

1x Xbox 360
2x Steam
1x PC Boxed
3x XBox One

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 23 juli 2024 14:46]

Waarom heb je 3x een Steam versie? Heb je ook 3 verschillende accounts op steam?
Foutje, 2x Steam voor 2 accounts en 1 retail versie.
Crazy idea:

Wat als de ontwikkeling voor GTA VI al volop bezig is en het uitmelken van GTA V gewoon hun manier van CrowdFunding is?! (Wacht, dat gebeurd toch overal zo?)

GTA V was in der tijd een van de duurste games in ontwikkeling, nu verwachten wij een gelijkwaardig of zelfs betere product dan het vorige.
That shit ain’t free!

Liever dat ze wat meer kapitaal hebben en een goede game afleveren dan eentje waarbij je van dag 1 al direct een mega patch moet installeren om het speelbaar te maken.
En al helemaal om het hele Cyberpunk debacle te vermijden.
Moest ik bij Rockstar werken zou ik het aanpakken zoals World of Warcraft bijvoorbeeld: je koopt de base game voor 60 euro en krijgt daarbij 1 wereld. Shark cards zouden blijven en mogelijk ook enkele exclusive vehicles die enkel met echt geld te kopen zijn. Dat zou dan betalen voor de ontwikkeling van de eerste uitbreiding, een nieuw eiland bvb die je kan bijkopen voor 25 euro. Op deze manier kan je het echt jaaaaarenlang volhouden met 1 game, maar dan moet de basis wel goed zijn. Nu is het een beetje jammer dat er enkel een voertuig of een kledingstuk bijkomt, maar na 5 min heb je het ook wel gezien, het blijft hetzelfde spel uit 2015 met dezelfde NPCs en dezelfde gebouwen.
Tja, ik heb hem al drie keer. Full price gekocht op de PlayStation 3, opnieuw gekocht op de PlayStation 4 en vorig jaar voor de PC gratis bij Epic Games Store. Zo zullen er veel meer mensen zijn. zo zullen er veel meer mensen zijn. Het is tijd voor GTA VI!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.