Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Take-Two laat meerdere mods voor GTA-games offline halen

Take-Two, het moederbedrijf van GTA-maker Rockstar Games, heeft meerdere mods voor GTA III, Vice City, San Andreas en GTA V offline laten halen. Een van de mods, GTA: Liberty City, was 16 jaar in ontwikkeling.

Volgens een overzichtspost op GTAForums.com zijn de getroffen mods GTA3 Portland, Vice City Overhaul, GTA: Underground, GTA: Liberty City, GTA State of Liberty, GTAV on San Andreas, Vice Cry, Liberty City Stories: PC Edition, Vice City Stories: PC Edition 'en nog veel meer'. De mods waren gehost op ModDB.com; de pagina's voor de mods bestaan nog wel, maar bevatten op een beschrijving na geen content meer.

De mods in kwestie bieden zaken als een import van meerdere GTA-maps naar San Andreas, maar andere mods, zoals Vice Cry, zouden alleen zelf ontwikkelde assets gebruiken, waardoor er geen auteursrecht geschonden wordt. Desalniettemin is die mod offline gehaald.

De auteur van de overzichtspost claimt dat Rockstar een webpagina waarop het uiteenzet wat het wel en niet toelaat op het gebied van modding, recentelijk heeft aangepast en bewust uit Archive.org weglaat. PC Gamer stelt dat de pagina is aangevuld met een verbod op het importeren van content uit andere games in Rockstar-games en het toevoegen van nieuwe games, verhalen, missies en maps. Daarmee is het leeuwendeel van wat mods bieden, niet meer toegestaan.

Take-Two heeft geen uitspraken gedaan over waarom het nu de mods offline wilde hebben. Gebruikers speculeren dat Take-Two zelf remasters van de oudere GTA-games wil gaan uitgeven, of dat het niet wil dat deze mods de vermeende aankondiging van GTA 6 de wind uit de zeilen halen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

18-07-2021 • 12:40

95 Linkedin

Reacties (95)

Wijzig sortering
Ik ben zelf een moderator op 5mods. En ik kan zeggen, dat dit bepaald niet nieuw is. In Juni 2017 besloot Take Two al dat OpenIV ermee moest stoppen, en dat mods vanaf nu illegaal waren. Dat kwam eigenlijk door de maker van Menyoo, een publieke trainer voor SP mode, waarbij de maker kennelijk ook een Online versie verkocht (Sic!) via de achterdeur. Take Two besloot daarop 'to pull the plug on all mods', zogezegd. Dat veroorzaakte een forse backlash (met name op STEAM), zodat Rockstar zelf uiteindelijk met een wat milder oordeel kwam, wat zo'n beetje neerkwam op "Er mag best gemod worden voor SP, maar geen van die mods mag vanaf nu nog maps/peds, etc, bevatten van andere games uit de franchise." (zoals maps van GTA IV).

Dat was 2017. Sinds kort hebben ook wij plots een fors aantal DMCA notices ontvanger, om verscheidene maps te verwijderen (waar we uiteraard gehoor aan hebben gegeven), Punt is namelijk, dat gaande weg, het aantal maps ala Vice City toch weer langzaam toegenomen was, en nu, in 2021 dus, Take Two weer aan de bel trekt, met de boodschap dat dit soort maps toch echt niet geduld wordt.
[quote]Dat was 2017. Sinds kort hebben ook wij plots een fors aantal DMCA notices ontvanger, om verscheidene maps te verwijderen (waar we uiteraard gehoor aan hebben gegeven).[/qoute]
Doen jullie dat ook als het eigen assets betreft?

Vind het persoonlijk een beetje kinderachtig van TT, tegen een leger advocaten kom je helaas niet op en moet je wel de DCMA accepteren.
Al onze 'eigen' assets behoren toe aan de modders. En ja, wanneer we een klacht ontvangen over gestolen mods (geupload onder de naam van de jatter), dan zullen we die inderdaad, na onderzoek, verwijderen. En al na gelang de ernst van de infractie(s) kan dat ook een reden opleveren voor een ban.

Je zult overigens versteld van hoeveel er gestolen wordt: er zijn zo veel gta mods (vehicle mods vaak) dat er altijd wel een goochemerd is die ergens een car gevonden heeft (op gtainside of zo), en dan bij ons probeert te uploaden als zijnde van hemzelf. En modder betalen vaak ook redelijk wat geld om ergens een basis mesh model te kopen, en zijn dan natuurlijk niet blij als iemand anders er mee aan de haal gaat.

EDIT: "Vind het persoonlijk een beetje kinderachtig van TT, tegen een leger advocaten kom je helaas niet op en moet je wel de DCMA accepteren"

Voor de goede orde, de moderators ontvangen niet direct zelf de DMCA notices, maar de site owners zelf. We krijgen echter wel de inbox te zien waar TT 5mods eraan herinnert dat we moeten reageren op de verzonden DMCA requests. We hebben sinds kort dus dan ook maar besloten, als mod team, 'verboten' mods dus ook niet meer te accepteren. Het gaat er ons vooral om het voortbestaan van 5mods veilig te stellen, want tegen een leger van TT advocaten kun je niet op -- en al zeker niet wanneer ze besloten hebben dat we niet ter goeder trouw zijn.

[Reactie gewijzigd door albatross op 18 juli 2021 22:20]

Dit was inderdaad ook precies waar ik aan moest denken. Ik weet nog wel dat het toen een gigantische review bomb kreeg op Steam.
GTA VI had veel eerder moeten komen en ik denk dat ze met deze acties hun eigen imago naar de klote brengen. Leuk voor ze dat de online modus geld oplevert maar er is altijd een keuze tussen commercieel succes en een cult status hebben. GTA V heeft in mijn ogen 1 van de meest bijzondere game gebeurtenis geschreven. Mensen die vrij namen van hun werk om de game met de lancering te kunnen spelen, de voorpret en de community die ermee ontstaan is. Het was een cult geworden in 2016 ofzo en ze hadden in 2018 er echt max mee moeten komen. Nu is V geen cult meer geworden maar een online melkkoe die teveel is meegesleept in nieuwe console generaties.

In 2013 is GTA V gelanceerd en dan willen ze met VI pas 12 jaar later komen. Nopes, zoals toen gaat het in ieder geval niet meer worden voor ze.
Gaat met gta 6 gewoon weer gebeuren. Mensen kopen toch wel. Gros interesseert het geen kloot dat ze zo met de community omgaan. het draait uiteindelijk allemaal om geld en gta 6 gaat gewoon weer vele miljoenen opleveren. En net zoals de rest van de wereld vergeten we dit allemaal zodra de GTA 6 hypetrain arriveert.
Waar zit nu de massa? Ik denk niet bij de mods. Daar zitten wel degene met het grootste hart voor het spel, maar dat brengt geen pegel op.

Maar ja.. uiteindelijk lijkt het mij dat dit ook geld kost.. de mod community zal nu minder geneigd zijn om GTA6 te kopen lijkt me, terwijl ze dat anders wel hadden gedaan waarschijnlijk.

Uiteindelijk zal het een druppel op de gloeiende plaat zijn voor ze, maar ze hebben weer laten zien wie de grootste plasser heeft.
Ik denk dat ik in de ontzettend kleine minderheid zit want mocht GTA6 werkelijk Vice City map hebben, dan is de kans groot dat ik het laat liggen. VC map heeft mij nooit aangesproken. Heb het liefst zoals GTA San Andreas, dus LS, LV en SF én daarbij ook nog eens de badlands en woestijnen. Echt heel leuk om rond te cruisen en zo.
Ik vond Vice City juist wel overzichtelijk haha :) en lekker sfeertje die het uitademde toen. Maar het was wel een stuk kleiner dan de game ervoor indd.
Vercetti's mansion en de muziek.... dat was vooral goud.

Verder vond ik SA ook een betere game, maar ja was natuurlijk nieuwer met veel meer mogelijkheden (ik denk zelfs meer mogelijkheden dan in de huidige GTA V) zoals sporten en mini beroepen zoals taxi chauffeur, politie agent, ambulancier, brandweerman. Hoeren oppikken, relaties etc etc.

Wat mij betreft mogen ze best wat meer moeite steken om dat soort zaken weer terug in de game te stoppen in gta 6. Online graag!! Maar graag weer zoals vanouds!
Daarom speel ik voornamelijk FiveM. De dingen die jij nu beschrijft zijn daar wel mogelijk door middel van scripts die de banen mogelijk maken. Zoals zo vaak gebeurt, doet de community wat Rockstar niet doet.
Klopt, maar FiveM voelt mij niet als af. En de beetje fatsoenlijke servers zijn mij iets te serieus zeg maar. Ik heb dus liever dat Rockstar dit toevoegt. Al heb ik FiveM absoluut met plezier gedaan en ik denk meer plezier online dan officiële GTA.
Meh, laat me lekker naar GTA VI uitkijken. :) Ik vind het dan altijd weer bijzonder als mensen zeggen dat ze iets niet gaan kopen om ethische redenen. Het beste kan je je game console of PC gewoon weggooien als je de ethiek van ontwikkelaars en uitgevers meeneemt, want welke titels blijven dan nog over?

Geniet van GTA VI! Als het verwijderen van deze mods je nu nog steeds raakt dan hebben die paar tientjes die je vijftien jaar geleden hebt uitgegeven zich dubbel en dwars terugbetaald.

[Reactie gewijzigd door Anoeshka op 18 juli 2021 13:47]

Gaat met gta 6 gewoon weer gebeuren. Mensen kopen toch wel. Gros interesseert het geen kloot dat ze zo met de community omgaan. het draait uiteindelijk allemaal om geld en gta 6 gaat gewoon weer vele miljoenen opleveren. En net zoals de rest van de wereld vergeten we dit allemaal zodra de GTA 6 hypetrain arriveert.
Met mijn punt is het niet zozeer dat ik het niet zou kopen want ik ben wel benieuwd naar de campaign modus :) maar het saamhorigheidsgevoel dat super veel mensen om je heen in de ban waren van GTA V en wat GTA veroorzaakt heeft in gamers land, dat gaan ze met VI niet meer creëren. Daarvoor hebben ze te lang gewacht. Ze hebben niet goed doorgepakt zoals ze altijd hebben gedaan en dat merk je aan alle kanten. Er kwamen altijd wel dlc's uit maar er is niks uitgekomen de afgelopen 8 jaar. Ze hebben zich alleen maar gefocust op het online gedeelte en zoveel mogelijk geld geprobeerd binnen te harken.
GTA V heeft in mijn ogen 1 van de meest bijzondere game gebeurtenis geschreven. Mensen die vrij namen van hun werk om de game met de lancering te kunnen spelen
Dit is niet echt nieuw, (Square) Enix kreeg in 1990 al het verzoek van de politie om Dragon Quest niet meer op een werkdag te releasen ivm ziekmelding/afwezigheid en wordt daarom sindsdien (in Japan) op zaterdagen uitgebracht.
Klopt, het is ook niet nieuw maar als je kijkt naar die van Square Enix, dat is de jaren 90 en de community was toen nog niet zo groot zoals hij dat nu is. Vandaar dat GTA V deze status van toen heeft.
GTA V heeft in mijn ogen 1 van de meest bijzondere game gebeurtenis geschreven. Mensen die vrij namen van hun werk om de game met de lancering te kunnen spelen, de voorpret en de community die ermee ontstaan is.
sorry hoor, maar dat gebeurde al lang voor GTA 8)7
Vrij nemen van werk gebeurt ook al vaak hoor. Moet ook kunnen vind ik. In werk gaat teveel vrije tijd inzitten.
Als je een grafiek zou maken waarbij de meeste nieuwe aanhang erbij komt en de impact optelt van de lancering, dan is V het hoogtepunt. San Andreas, III en IV hebben dit lang niet zo gekend zoals met V het geval is en die piek gaat VI niet meer halen.
Online bedoel je.
Offline is er amper wat bijgekomen (officieel via rockstar).

Online is net als werken en als je niet op dag 1 begon heb je al verloren....
https://youtu.be/ELxlUQ6Xt8Q

Worth a buy had het er deze week nog over hoe live gaming de doodsteek zal zijn voor AAA games. Mensen geven toch wel geld uit, voor marginale features. Er is geen enkele reden waarom ze iets anders moeten doen, die DLC koopt men toch wel.

Denk dat we het vooral van Indië games moeten hebben de komende paar jaren.
Zo jammer he. Die klote shark cards van het online gedeelte in GTA V hebben de game status verpest :) In 2013 vond iedereen Rockstar ook echt de Rocksterren van de game industrie maar nu?

Ik ga je link zeker even checken want ik ben zo geen fan van multiplayer games en ik geloof daar ook zeker in wat Worth a buy zegt.

[Reactie gewijzigd door Sciletto op 19 juli 2021 11:57]

GTA is een hele bekende reeks, denk niet dat ze hun imago zo makkelijk schaden.

GTA kun je op meerdere manieren benaderen en daardoor ook erg leuk om te doen. zowel singleplayer als multiplayer. Ik heb mij uren vermaakt om 5 sterren achter me te krijgen en zolang mogelijk overleven tegen de politie etc als kind en nu nog ^,^
Het imago wordt op den duur wel beschadigd denk ik. Ik snap je punt zeker maar ik heb daar zelf een visie over waarvan je ziet dat het vaak klopt :D . Ik ben er namelijk van overtuigt dat elk bedrijf een harde kern nodig heeft, dat zijn de mensen die je product promoten naar andere mensen toe en veel bedrijven snappen deze toepassing niet omdat ze alleen maar denken aan de dollars. Je kan ook dollars verdienen door deze kern te bedienen want daar krijg je naar mijn idee een veel gezonder bedrijf van.

Electronic Arts is daar een heel goed voorbeeld van. In mijn tijd waren ze echt wel goed bezig, dan praat ik over Fifa world cup 98 en vooral Fifa 99, Need for Speed: Hot pursuit en daarna het legendarische Underground. Kijk waar ze nu staan? Bij elk spel wat ze uitbrengen denkt men gelijk aan $ en elke vorm van looting is $. De hele harde kern van die tijd zijn ze kwijt. Dit gaat ook met Rockstar gebeuren. Veel mensen in mijn omgeving die zo dedicated zijn ze kwijt. Dan kan je als bedrijf kiezen voor de Quick Bucks maar de mensen die dat doen geven dat net zo goed aan andere spellen uit en zijn niet dedicated naar je toe. Daarom is die harde kern zo belangrijk.
Maar nee, die enkele mensen die het niet gaan kopen door deze actie maakt helemaal geen verschil. Ze willen vooral voorkomen dat als mensen gaan zoeken naar informatie over VI dat ze op verkeerde sites terechtkomen. 99% van potentiële kopers gaat nooit weten dat ze nu deze actie ondernomen hebben.
Ze waren niet de eerste hoor waarvoor mensen vrijnamen. De eerste expansions van World of Warcraft hadden bij de launch enorme events waar duizenden uren stonden te wachten tot middernacht om de expansion in handen te krijgen. En er waren er zat die minimaal de week erna vrij namen om volop te kunnen gamen. De eerste Expansion is uit 2004 dus bijna 10 jaar eerder... (nu ga ik mij oud voelen..... 8)7 )
Dit laat wel weer zien hoe ziek auteursrecht is. Het is een mod of betaal ze voor de moeite en neem het over of zeur er niet over want je ben er als bedrijf duidelijk niet zelf toe in staat.
Waarom moet een auteursrecht beschermd worden als je er zelf niets mee doet...
Geeft inderdaad goed aan hoe rot auteursrecht is. Software (en dus games) is de enige plek waar je dus helemaal niets mag doen met je aanschaf?

Je eigen aankoop mag je toch aan sleutelen? Dingen naar wens aanpassen?

Zelfs in een boek mag je schrijven, aantekeningen maken, hoofdstukken wegscheuren of tipexen, eigen hoofdstukken schrijven. Modden is toch niets anders?

Wordt hoog tijd dat auteursrecht op de schop moet, binnenkort komt de verlenging van Disney weer in het geding en wordt het o.a door hun gelobby allemaal weer slechter voor ons consumenten.
Ja je mag een boek kopen en er papier mache mee maken maar je mag geen game komen en er wat anders van maken. Maar dat is nog niet het ergste.
De auteur van het boek heeft geen recht om je papier mache te vernietigen omdat dit jou eigendom is. Bij digitale content geld dat dat wat je maakt jou eigendom is en dat je daar meteen een soort van copyright op heb maar blijkbaar geld dat recht niet als er een game maker/uitgever op de deur klopt. Dan word het preventief offline gehaald. Hun copyright overruled dus die van jou zelfs als je niets van de originele game aan textures en audio gebruikt.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 19 juli 2021 14:38]

Dan word het preventief offline gehaald.
Als jij je mod offline houd dan mag al het bovenstaande gewoon. Ik denk dat als je de aanpassingen maakt die @batjes noemt in een boek een daarna probeert uit te geven of online op een forum deelt ook snel "offline word gehaald".

Het probleem is er pas als je het online gaat delen.
Hmja, er is wel een nuance, want wat als jij een extra hoofdstuk schrijft op pak 'm beet een Harry Potter boek en die (gratis) uitbrengt. Mag je een boek met copyright zomaar als basis gebruiken of niet? Mag je jouw aangepaste boek (met tipex en wegelaten pagina's) opnieuw uitbrengen.
De oplossing weet ik ook niet hoor, maar stellen dat alles maar mag omdat je een exemplaar hebt gekocht vind ik niet toepasselijk. Je koopt immers een exemplaar/'licentie', maar niet de volledige rechten.

Het is, ik lees dat in deze situatie niet terug, toch ook niet zo dat TT gebruikers verbied een mod te gebruiken, maar wel om deze te publiceren. Je kan dus nog steeds je eigen mod voor je eigen GTA versie gebruiken.
Er is helemaal niks mis met auteursrecht. Als iemand iets maakt dan is het distributierecht van die persoon.
Volgens mij houd Rockstar zich helemaal niet aan de wet, maar is hier maffiapraktijken aan het toepassen. De ToS is achteraf aangepast, en er word gedreigt met rechtzaken tegen content die helemaal niet van hun is.
Gewoon doorgaan en desnoods op het dark web hosten zou ik zeggen.
Totdat je een dagvaarding in de bus vindt?

Daarnaast, hoeveel mensen gaan je mod nog vinden op het darkweb? Enkele tientallen? Enkele honderden? Kan je het evengoed voor jezelf ontwikkelen.
Je moet natuurlijk je identiteit goed geheim houden in zo'n geval.

Maar ik hoop een beetje dat deze mod blijft bestaan. Tenslotte is het ze ook niet gelukt de torent en Usenet gemeenschap te stoppen. En modding is nog een stuk origineler dan dat!

Ik denk ook wel dat geïnteresseerden hun weg dan zullen blijven vinden. Bijvoorbeeld heeft het blokkeren van the pirate bay ook heel weinig effect gehad.
Geen idee waarom je daarvoor -1 beoordeeld word. je bent gewoon on topic.
Precies. Gebeurt vaker de laatste tijd dat er dingen gedownmod worden die prima on topic zijn. Ik heb het idee dat de community aan het veranderen is.. En niet ten goede.
Lekker offtopic: Maar ja je hebt gelijk, Tweakers community is al paar jaar aan het veranderen en niet ten goede. Zeker met de komst van de nieuwe abonnementen, plus artikelen en het verdwijnen van Hardware.info... Ik hou mijn hart vast...
De mods in kwestie bieden zaken als een import van meerdere GTA-maps naar San Andreas, maar andere mods, zoals Vice Cry, zouden alleen zelf ontwikkelde assets gebruiken, waardoor er een auteursrecht geschonden wordt. Desalniettemin is die mod offline gehaald.
Waardoor een geen auterusrecht geschonden wordt lijkt me?
Die snap ik niet helemaal. Het zijn allemaal carbon copies, en dat is volgens mij ook auteursrechtelijk beschermd, of het niet zou zelf gemaakt is of niet.
Carbon copy is wel lichtelijk overdreven. Veel gebouwen in GTA zijn zelf al kopieën van echte gebouwen?

[Reactie gewijzigd door Elijan9 op 18 juli 2021 13:22]

Ze zijn er altijd losjes op gebaseerd, nooit volwaardige kopieën. Staat natuurlijk ook in de aloude disclaimer die op je scherm gegooid wordt tijdens het laden.
Jaren terug toen ik nog veel GTA5 speelde zag ik een keer een gedeelte van de stad langskomen (in het echt gefilmd) en had echt het gevoel alsof ik daar een keer geweest was.
Ooit in California geweest? Santa Monica Pier? Beverly Hills? Downtown LA? Venice Beach. Zit er allemaal in.
Nee, auteursrecht is erg breed.
Je aanname klopt als ze ook hun eigen engine en allerlei onderliggend game gedrag hadden geschreven. Maar nu is het nog steeds een aanpassing van bestaand auteursrechtelijk beschermd werk.
Hoe kan je je zelf in de voet schieten. Als je geen GTA VI kan ontwikkelen die beter is dan gratis mods ligt het probleem echt niet bij de mods.
Er zitten wel verschillen tussen games en mods. Bijvoorbeeld de verwachtingen. Ik weet dat er genoeg grote mods zijn, dat men soms betere mappen en ideeën hebben dan de originele spel, ect. Maar het eerste wat bij mij opkomt als ik mod hoor is 1 persoon of kleine team project. Dus als ik een mod installeer is me eerste verwachting laag en kan het alleen maar zijn wat ik verwachtte of verrassend goed zijn. Als een spel uitkomt van een grote studio dan zijn de verwachtingen veel hoger, vooral als ze al eerder voor mij bekende games hebben gemaakt. Dus de mogelijkheid om verrassend goed te zijn is veel moeilijker te behalen.

Beoordelingen: men kijkt veel strenger naar de echte game dan naar mods. Zou bijvoorbeeld Fortnite (om even een gratis game erbij te pakken) perongeluk een grote bug maken dan is het op genoeg algemene sites te vinden. Zou dit gebeuren bij een mod veel mensen denken van het is een kleine team, fouten maken kan. En het zal niet op veel algemene sites te zien zijn. Misschien een paar game gerelateerde sites. En de reactie van de meeste mensen zullen wel zijn van hopelijk is het binnenkort wel opgelost of dan zoek ik wel een andere mod.

Een ander verschil is de hoeveelheid mensen die er aan werken. Mods hebben minder last van meningsverschillen. Een mod maker kan het precies doen zoals hij of zij dat wil. In een grote studio als iets niet bevalt in jouw mening dan kan je het niet zomaar aanpassen. Ben je het niet eens met het verhaal van het spel, dan heb je meestal pech. Ben je het niet eens met de locatie waar het afspeelt of hoe het eruit ziet, dan het je meestal pech. Vind jij de hoofdpersonage niet mooi, dan heb je pech. Ja je kan het vaak wel bespreken maar meestal zal het worden genegeerd omdat je maar 1 persoon ben in een groot bedrijf en iemand anders kan het ook weer helemaal anders willen dan jij of het bedrijf.
Dít haalt voor mij de wind uit de zeilen van een eventuele aankondiging van GTA VI... Er zijn meer dan genoeg games te spelen. Dit soort aso gedrag van Take Two is voor mij een reden om de game vooral niet bij launch te kopen.
Sowieso zielig gedrag van Take Two. Al helemaal als iemand zelf assets heeft gemaakt.
Geeft toch wel wat nostalgie zo’n bericht al was GTA2 is voor mij toch nog altijd de leukste uit de reeks. Kunnen ze daar niet eens een remaster van maken? Was de ideale LAN game…
Het is geen remake, maar de GTA Chinatown Wars spellen kan je wel als echte opvolger er van zien mocht je ze nog niet gespeeld hebben :)
Eigenlijk ook absurd dat Rockstar/Take-Two het recht denkt te hebben te vertellen wat anderen met hun zelfgekochte games doen.
Rockstar Games believes in reasonable fan creativity, and, in particular, wants creators to showcase their passion for our games.
Oké, dat is prima op 'reasonable' na. Dat mensen content uit andere games halen en porten gebeurt al sinds het mogelijk is. Zo had ik wagens gedownload voor Midtown Madness en die kwamen uit zo'n beetje elke denkbare racegame. Hetzelfde met GTA III, VC, SA en IV. Als je de regeltjes volgt mag het niet omdat je met rechten zit, maar het gebeurde toch. Als ik voor GTA een wagen download die oorspronkelijk uit een NFS-game komt dan zal EA daar nooit wat van merken en Rockstar ook niet. Tegenwoordig is het ook bijna niet te doen voor een 'fan' om zelf content te maken als je kijkt hoe hoog de eisen liggen. Ik zie de gemiddelde hobbyist niet even zelf een toevoeging op de map van GTA maken from scratch, of een nieuwe wagen voor Need for Speed (niet dat je iets kunt qua mods bij de nieuwe NFS's maar toch).

Of kijk naar Assetto Corsa. Enorm veel mod-content voor die game is ook afkomstig uit andere games.
This does not apply to (i) multiplayer or online services; (ii) tools, files, libraries, or functions that could be used to impact multiplayer or online services, or (iii) use or importation of other IP (including other Rockstar IP) in the project; or (iv) making new games, stories, missions, or maps.
Met andere woorden: er mag bijna niks meer. Wees lekker creatief, maar eigenlijk toch niet.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 18 juli 2021 14:13]

Het zou mij niet (meer) verbazen dat ze met hun waardering voor 'reasonable fan creativity' doelen op dat je in GTA Online maps, missies, races e.d. moet gaan ontwerpen, die vervolgens eigendom van Rockstar zijn of in ieder geval door hen mogen worden gebruikt als gratis content voor de rest van de spelers.
Voelt toch een beetje als op iemand zijn zandkasteel stampen, omdat die het zicht beperkt op zee vanuit je luxe strandhuis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True