Rockstar Games Launcher is weer online, pc-remasters GTA zijn 'binnenkort' terug

Rockstar Games meldt dat zijn launcher weer online is, maar dat de remasters van GTA 3, Vice City en San Andreas nog niet opnieuw te koop of speelbaar zijn. De uitgever vertelt dat ze nog wat tijd nodig hebben om 'bestanden te verwijderen die onbedoeld in de games waren beland'.

Het terugkeren van de launcher betekent dat andere games die daarvan afhankelijk zijn, zoals de multiplayer van Red Dead Redemption 2 en GTA V, weer speelbaar zijn. Rockstar Games geeft geen concrete indicatie van wanneer dan de games weer beschikbaar en speelbaar zullen zijn, maar houdt het alleen bij 'binnenkort'. In de tussentijd lijkt Rockstar wel op verzoek kopers van de remasters hun geld terug te geven.

Wat voor bestanden het om gaat, meldt Rockstar niet. Onder meer Vadim M. schrijft op Twitter dat de games geleverd werden inclusief het main.scm-bestand, een ongecompileerde file waarin te lezen valt wat voor missies en scripts de uiteindelijke game niet hebben gehaald en wat voor aantekeningen Rockstar North maakte bij de ontwikkeling van de originele games. Vadim M. noemt het 'een goudmijn voor wie houdt van behind the scenes-achtige dingen'.

Verder bevatten de games ook muzieknummers waarvoor de makers de licentie niet meer hebben om ze bij te voegen. De nummers worden in de games niet afgespeeld, maar ongetwijfeld is het problematisch om ze op deze manier te verspreiden zonder toestemming.

De remasters kampen verder met prestatieproblemen op meerdere platformen, lijken sommige karaktermodellen erop achteruit gegaan te zijn in plaats van vooruit en zijn er grote grafische problemen, zoals buitengewoon slecht zicht wanneer het regent in San Andreas.

De remasters zijn beschikbaar voor de pc, PlayStation- en Xbox-consoles en de Nintendo Switch. Op 6 december moeten de fysieke versies van de games verschijnen. Volgend jaar komen de remasters ook naar iOS en Android.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

13-11-2021 • 10:24

149

Submitter: brainz038

Lees meer

Reacties (149)

149
146
94
4
0
2
Wijzig sortering
Zou dit de reden zijn dat ze de makers van re3 zo hard aanklagen? Ik snap het nu: ze waren gewoon bang omdat die remaster een stuk beter werkt en is gedaan :+
Weer een mooi bewijs dat DRM gewoon een dikke pest is. Zelfs de offline-mode van RDR2 en GTA V werkte niet meer omdat de launcher het niet deed.
Raar, GTA V werkte gisteren gewoon heel de avond probleemloos. Speel wel enkel story mode maar blijkbaar geluk gehad dan. Niets is meer hatelijk dan een offline game niet kunnen spelen omdat de servers niet online zijn om het spel op te kunnen starten...
Je hebt mogelijk gekozen voor offline saves ipv cloud, ik kreeg gisteren helaas niets werkend, wanneer de rockstar launcher in offline modus ging kreeg ik infame een foutmelding dat ik niet ben aangemeld of geen licentie o.i.d. Speelde overigens via steam.

Online las ik hier en daar dat offline spelen wel mogelijk zou moeten zijn mits je geen cloud saves gebruikt.

Mocht je overigens geen cloud saves gebruiken wees dan zuinig op je save files zou ik zeggen! Ze zitten niet in de steam cloud maar staan bij rockstar.
Ik maak gewoon even een regeltje aan in SyncToy zodat die offline saves netjes naar een mapje op mijn OneDrive gaan.
L.A. Noire heeft niet eens een multiplayer mode en heeft ook niet gewerkt
RDR2 werkte wel gewoon op Stadia op PC.

Grappig dat mensen klagen om Stadia omdat je altijd online moet zijn of "offline ownership", maar nu blijkt weer dat je dat ook online moet zijn voor "offline" games van AAA bedrijven. De voordeel van Stadia is dat je niet met die launchers hoef te werken. Ik heb geen Ubisoft, Rockstar of EA launchers op mijn computer (gelukkig maar), maar toch speel ik de spellen van hun.

Helaas zijn niet al hun spellen geport naar Stadia, maar ja, dat hoeft van mij nog niet.

[Reactie gewijzigd door Qws op 23 juli 2024 18:19]

Anoniem: 306567 @Qws13 november 2021 10:52
Of gewoon op een ps5 spelen. Daar zijn de games ook echt offline speelbaar. Disc erin, installeren en spelen.
Helaas werkt dat ook niet altijd...
Heb wel keer meegemaakt : Disc erin, installeren, starten.... to play this game you have to download the latest update.... pas daarna kon ik spelen... (dus geen internet/offline geen garantie dat het werkt)

[Reactie gewijzigd door MZONDERL op 23 juli 2024 18:19]

lijkt me wel sterk.
unpatched disk versies kun je gewoon altijd spelen.
ik kan al mijn disks gewoon spelen
zonder te updaten
Anoniem: 306567 @reaL_G13 november 2021 12:16
Volgens mij heeft @MZONDERL een series x. Als je op dit moment een fysieke game koopt voor een series x dan staat de Xbox One versie op de disc (series x gebruikt geen uhd data discs waardoor de series x versie niet past). Je moet dan de series x versie nog volledig downloaden. En volgens mij moet je een internet verbinding hebben om de game de eerste keer te starten op de series x.

Op de ps5 staat de game wel op de disc want die heeft een uhd data disc. En je hebt geen internet nodig om de game te starten.

Ik denk dat daar het verschil zit.
Ja klopt heb een Xbox Series X :)
Dus logisch dat ik updates mis met een Xbox One spel...

Daarvoor had ik ook een Xbox One, is tijd geleden, rond 2014 toen ik deze had.
Weet nog dat bij paar games die fysiek kocht echt eerst moest updaten voordat kan spelen.
Maar heb beetje op internet opgezocht, het lijkt erop dat wel mogelijk is direct via fysieke disc, alleen moet je voordat je de game in de Xbox One stopt je Xbox configureren dat in "Offline Mode" staat.
ohh oke, maw verkapte always online net vorige gen.
dacht gelijk hieraan
https://youtu.be/kWSIFh8ICaA
Anoniem: 306567 @reaL_G13 november 2021 15:56
Hahahha jup, zelfs de eerste keer de console starten heb je internet nodig om hem te activeren. 8 jaar geleden een grote ophef, nu slikt iedereen het.
Met welke game was dat? Nooit eerder meegemaakt namelijk.
Knappe dev die een hele game anno 2021 nog op een enkele disc kwijt kan überhaupt, tenzij het van dat indie spul is wat nog op een CDROM zou passen soms :+
Nooit gehoord van UHD bluray data discs? Waar je tegenwoordig 100GB op kwijt kan.
Er zijn toch echt al games die niet meer op 100GB passen. En veel games kunnen nooit alleen vanaf disc draaien omdat er continu zaken als DLC en updates voor uit komen, je game draait dan echt niet exclusief van disc :)
Een game heeft nooit vanaf disc gedraaid op een pc. Je moest een game altijd installeren. Omdat een game ingepakt op een disc staat is die na installatie groter. Dus dat gaat gewoon passen hoor.

Daarnaast past het nu toch ook op een disc voor de ps5?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23 juli 2024 18:19]

Nouja nooit.. in de jaren 90 kwam dat soms wel voor hoor.
Er zijn wel games geweest die toen van disc draaiden, denk aan bijvoorbeeld phantasmagoria, final fantasy 7 of atlantis the lost tales.
Vooral games die zoveel data gebruikten dat het te veel zou zijn voor op de harde schijf.. een probleem waar je nu niet snel meer tegenaan zou lopen. ;)
Anoniem: 306567 @xenn9913 november 2021 12:05
Excuus,daar heb je helemaal gelijk in! phantasmagoria en Gabriel knight heb ik veel gespeeld vroeger. En ook Police quest swat. Leuke tijden waren dat.
En voor de PC denk ik aan Diablo 1, en ik meende ook Dungeon Keeper voor een groot deel.
Heel vroegah met cd's kwam dat best wel voor.
Fruit of the Loom staat me bij.

De audio track werd ook vanaf de CD-rom afgespeeld.
Het schijnt bij meerdere games te zijn, ze noemen dit "Day One Patch"...
Als je deze term door Google heen haalt zie je meerdere berichten erover.

Sommige artikelen beschrijven ook de nadelen, wanneer PS4/Xbox One (waar die Day One Patches blijkbaar geintroduceerd werden) spellen op fysieke disc koopt je zonder de Day One Patch niet kan spelen.

De artikelen hebben het er ook over wanneer de games in de toekomst "Retro" zouden worden, de updates niet meer beschikbaar zijn om te downloaden, mogelijk je ook niets meer aan de fysieke discs hebt.
Je kan een game gewoon spelen zonder day one patch. Bij welke game kreeg je deze melding? Want daar geef je geen antwoord op.
Excuses, zou het echt niet meer weten, dit was rond 2014 op een Xbox One.
Mogelijk is het later ook aangepast door Microsoft, ze hebben na de release van de Xbox One veel updates uitgebracht voor een verbeterde experience op de console.

Ondertussen heb ik een Xbox Series X, dus kan het ook niet meer uitproberen.

Maar het klopt wel wat je eerder zei, op mijn fysieke discen staat een Xbox One versie, een update moet de extra data downloaden om het op een Xbox Series X te spelen met verbeterde graphics.

Heb nog niet geprobeerd of het lukt om een Xbox One spel "offline" te installeren, dan zonder update, of het spel zonder de verbeterde graphics het dan wel zou doen.
Kan je PS5 spellen spelen op je laptop? Nee.
Anoniem: 306567 @Qws13 november 2021 11:14
Werkt het goed? Volgens mij niet he. Ik zie alleen maar slechte reviews.

Hier een voorbeeld in het Nederlandse:
https://www.xgn.nl/artike...-remote-play-komt-te-kort

Op Stadia merk je niet eens dat je het spel aan het streamen bent, bij remote play merk je dat wel.
Misschien is jouw reactiesnelheid lager waardoor je de latency niet merkt maar ik merk hem zeker wel bij Stadia en alle andere game streaming diensten. Zeer hinderlijk.

Stadia heb ik afgelopen jaar nog geprobeerd.
Volgens pro-gamers die Siege spelen, is Stadia's latency gelijk aan de console versie.

Wat pro-gamers ook zeer waarderen van Stadia is dat niemand op Stadia een hacker is (mits crossplay uitgeschakeld is), dus als je goed bent in Stadia, dan ben je gewoon echt goed en iedereen weet dat in de lobby. Niemand met een maphacker of een auto-aimer die je op een false manier neerhaalt.
Anoniem: 306567 @Qws13 november 2021 12:10
Latency kan nooit gelijk zijn aan een console of pc die je thuis hebt staan. Hier zie je het verschil aan latency van een ps4 pro vs stadia bij destiny 2:

https://m.youtube.com/watch?v=-scR1OCuSr0
Heb je het video zelf gezien? Of op z'n minst de comment sectie gechecked? Iedereen is zeer positief over Stadia.

PS4 Pro bluetooth controller: 116 MS
Stadia + Wifi controller: 160 MS.
Stadia + kabel controller: 120 MS.

De wifi kwaliteit kan misschien tegenvallen, dat is niet gechecked in de video (Google raadt 5GHz wifi aan). Maar de kabel connected controller laat zien dat Stadia en PlayStation bijna identieke resultaten hebben met latency.

Een streaming service dat bijna identieke latency heeft als console is hoe je het ook keert, zeer indrukwekkend.

En dat is de ervaring die ik ook deel.
"Iedereen" is niet zeer positief over Stadia. Sommige mensen zijn positief, andere mensen (waaronder ik) zijn negatief over Stadia en andere game streaming diensten.

Dat je Stadia met een bedrade controller moet spelen om minder last te hebben van de input lag zegt mij genoeg. Ik ga niet met een bedrade controller spelen terwijl er betere alternatieven zijn.

Maar ik zie wel dat ik hier spreek met een enorme Stadia fanboy :). Het is prima dat jij fan bent van Stadia maar realiseer je dat Stadia niet voor iedereen een goed product is.
Het is niet alleen de input lag. Ik wil gewoon niet afhankelijk zijn van een dienst. Ik wil games gewoon op mijn eigen computer hebben. Dan ben ik niet afhankelijk van Google en de keuzes die zij maken (kwaliteit), of dat ze games na verloop van tijd intrekken of aanpassen (bijvoorbeeld muziek er uit halen zoals met GTA ook gebeurd is). Zie zoals netflix bijvoorbeeld die tijdens de pandemie besloot om de kwaliteit naar beneden te halen. Met lokaal gebruik heb je daar geen last van.

Op mijn eigen computer kunnen ze dat tegenwoordig ook via de launcher maar dan zijn er altijd nog patching mogelijkheden. Bovendien koop ik bij voorkeur bij GOG zonder DRM. Dingen als launchers die online moeten zijn vind ik ook een negatieve ontwikkeling op de PC, maar niet iets dat streaming meer behapbaar maakt. Streaming is op dat gebied nog veel erger.

Ook is modding gewoon erg fijn soms om te kunnen. Ik speel sowieso eigenlijk geen multiplayer dus de anti-hacking argumenten gaan voor mij niet op.

Voor mij is iets als Stadia en de andere streamers gewoon een non-starter. Helaas zal het wel gebeuren dat er exclusives komen :'( Dan wordt het lastig. Want voor de uitgevers is het redelijk ideaal: Je hebt nog maar 1 hardware platform om je op te richten, en je hebt eigenlijk 100% kopieerbescherming. Alleen accountsharing is een probleem.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 18:19]

Hoe weet je dat zijn Wifi snelheid wel in orde is?

Mijn wifi controller voelt net als bedraad aan (als in de video). Ik denk echt dat de latency issue aan zijn Wifi ligt, niet aan Stadia.

En ik snap dat Stadia niet voor iedereen is, maar ik heb het idee dat mensen false informatie aan het verspreiden zijn, zoals "je moet dubbel betalen" of "Stadia's latency maakt het spelen onspeelbaar"... wat gewoon helemaal niet waar is.
Valse informatie? Het is gewoon een feit dat Stadia meer input lag heeft dan een PC of een game console. Daar kun je omheen blijven lullen maar dat veranderd niets.

Dat is niet voor iedereen even erg, sommige mensen merken het en sommige niet. Voor de mensen die daar geen last van hebben is Stadia misschien een goede optie.
Anoniem: 306567 @Qws13 november 2021 13:01
Excuus, ik heb inderdaad geskipped naar de test. Had niet gezien dat ze hem ook bekabeld hadden getest.

Ik heb hem destijds ook bekabeld getest en toch merkte ik het. Daarnaast moet je wel de meest ideale omstandigheden hebben om deze inputlag te genereren.
Dan zijn die "pro-gamers" ook niet erg snel. De latency (en dan met name de input lag) in Stadia is gewoon heel erg merkbaar. Prima dat jij het niet merkt hoor, hartstikke mooi. Ik merk het wel.
U bent er van op de hoogte dat er al een tijdje cheats zijn die met AI en OCR alleen het beeld nodig hebben?

Cheats zijn er zeker wel, ze vallen alleen wat minder op.
Op Stadia merk je het niet? nou...


https://www.youtube.com/watch?v=o6pf988yFSc

Je linked een column, wat een mening artikel is. Niet gebaseerd op feiten, gewoon "Ik vind ergens iets van, dus ik ga er over schrijven"


Werkt het perfect met remote play? Tuurlijk niet, niks werkt perfect. Maar de mensen met een PS5 die ik ken vinden het geweldig werken.
Waarom link je een Amerikaanse reviewer van 2 jaar geleden? Ik gebruik Stadia minder dan een jaar. Ik deel zijn ervaring niet.

Je moet eens zelf proberen (gratis), in Nederland hebben we een van de beste internet van de wereld, en dan hebben we in Nederland ook nog eens 2 Google datacenters, eentje in Noord Holland en de andere in Groningen (en 1 in Belgie).

Wij hebben waarschijnlijk de beste Stadia ervaring in Europa, en dan ga je een Amerikaanse reviewer laten zien van 2 jaren geleden lol? Een land waar ze kabel internet throttlen en limiteren?
Dat is makkelijk zo..

Je haalt zelf een zeer subjectieve column erbij (want, dat is het idee van een column). Ik doe ongeveer hetzelfde, en dan is dat fout :+ De video was precies om aan te geven waarom dat soort links niet werken.

En je weet dat Stadia echt een rampzalige launch had, en dat die latency issues niet alleen in de VS Speelden?

Ja ik heb het zelf geprobeerd, maar ik ga gewoonweg niet dubbel betalen om te gamen. 1x abo + de games nog moeten kopen. Maar dat is zeer off topic. Op dit moment is het gewoonweg niet nuttig genoeg voor mij.
Ja ik heb het zelf geprobeerd, maar ik ga gewoonweg niet dubbel betalen om te gamen. 1x abo + de games nog moeten kopen
Een hele bekende misconceptie met Stadia. (Dit laat inderdaad wel zien dat je Stadia al een hele lange tijd niet hebt geprobeerd.)

Je hebt geen abonnement nodig om je Stadia spellen te spelen, Stadia is letterlijk de enige streaming platform waar je games los kan kopen en streamen voor hoelang je wilt. Zonder abonnement. Het is letterlijk een console in de cloud.

En als we eerlijk zijn, bij Xbox en PlayStation moet je juist dubbel betalen. Je betaald flink bedrag voor de hardware, en vervolgens neem je een abonnement om online te spelen en andere services, en vervolgens koop je de spellen.

En dan heb ik niet eens over de hardware maintainen, die je zelf betaald (harddeschijf vol, nieuwe console upgrades).
geen last van.. ik betaal Game Pass en daar game ik met zowel de PC als de Xbox gewoon van. En de games die ik fysiek koop zijn van mij, itt Google wanneer ze besluiten "Dit gaat weg, want we zijn google!"
Wat mij tegen zit, en waarom ik stadia niet ga gebruiken, is dat je de games bij google koopt en ook alleen op stadia kan gebruiken. Als stadia ooit stopt, of je wilt overstappen naar een andere dienst dan kan je al je games weer opnieuw gaan kopen.

Doe mij dan maar iets als parsec, waar je gewoon steam, GoG enz kan gebruiken.
Dat is toch ook zo met PlayStation?

Ik kan mijn PlayStation spellen niet via Steam opstarten, of ook niet op de Xbox afspelen. Ik kan ook mijn Netflix programm's niet bekijken op Youtube. Zo werkt het eenmaal.

Behalve dat, Stadia's games zijn gemaakt voor Custom Linux OS + Vulkan en AMD's custom hardware. Games uitgeven gaat lastig als bijna niemand ze kan draaien op hun computer.
Ik heb dan ook geen Playstation om dezelfde reden :+ Maar dat is ook behoorlijk whataboutism, kom je niet ver mee.

Daarnaast wat voor reden er achterzit dat ze dit zo gedaan hebben boeit mij helemaal niks, want het eind resultaat is nog altijd hetzelfde, totale vendor lockin. Dat andere mensen daar niet over vallen of geen probleem vinden is prima, maar ik gebruik liever iets dat wel bij mij past.

edit: bedenk mij net, is sowieso een slecht argument over hoe het gebouwd is, ik heb legio spellen op GoG en Steam die ik gewoon onder Windows, Linux of Mac kan draaien, met dezelfde licentie. Dus als het daar kan, waarom op stadia niet. Nog een, ik heb op GoG en Steam al een game library van bijna 100 games, dank je de koekoek dat ik die allemaal opnieuw ga kopen alleen zodat ik ze op op stadia mag spelen.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 23 juli 2024 18:19]

Ik heb dan ook geen Playstation om dezelfde reden :+ Maar dat is ook behoorlijk whataboutism, kom je niet ver mee.
Was maar een voorbeeld, maar jij hebt alsnog last van vendor lockin, want je zegt dat je te veel spellen hebt op GoG en Steam, en dus daarom wil je niet overstappen.

Spellen van Steam/GOG kan je ook nergens anders meenemen.
ik heb legio spellen op GoG en Steam die ik gewoon onder Windows, Linux of Mac kan draaien, met dezelfde licentie. Dus als het daar kan, waarom op stadia niet. Nog een, ik heb op GoG en Steam al een game library van bijna 100 games, dank je de koekoek dat ik die allemaal opnieuw ga kopen alleen zodat ik ze op op stadia mag spelen.
Ik snap je punt, maar mijn Stadia spellen kan ik ook draaien op Windows, Linux, Mac OSX, en zelfs op Android, iOS. Stadia is enkel een website, het is niet verbonden aan een OS of een specifieke apparaat, dus zo een erge vendor lockin vind ik het niet.

Verder heb ik ook spellen op Steam, Battle.net, Microsoft Store. Maar bijna geen enkel van deze spellen kan ik spelen op Android of op Chromebook.

En ik hoef spellen niet voor de 2e keer te kopen op Stadia? Tenzij ik de spellen perse op Stadia wil. Maar meestal als ik een spel uit heb gespeeld op Steam, dan hoef ik het niet nog een keer te spelen.
Steam niet inderdaad, maar ik kan wel Steam gebruiken op zowat elk apparaat die ik heb, en GoG games zijn zonder DRM en overal (bijhalve stadia natuurlijk) te gebruiken zonder beperkingen. De hoeveelheid vendor lockin tussen steam / gog en stadia is natuurlijk enorm.

Maar jij lijkt niet te begrijpen dat stadia of diensten zoals die niet voor iedereen een good fit zijn of de hemel in geprezen worden, en zie je in deze comment sectie erg veel strooien met whataboutisms en kromme vergelijkingen (om je eigen keuze te rechtvaardigen naar jezelf? geen idee). Nogmaals ik ben blij dat je gelukkig bent met stadia en het een fijne dienst vind. Voor mij is het gewoon niet passend, en dat word het ook niet tenzij ze dingen zwaar over een andere boeg gooien en ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Dus ik laat het lekker links liggen.

De rest van dit topic laat ik nu ook lekker links liggen, heb nu wel voldoende getypt hierover ;)
Toen ik het nog gebruikte werkten het bij mij eigenlijk altijd wel goed. Maar er zijn ook mensen die om onbekende redenen een slechte ervaring hebben.
Anoniem: 306567 @Qws13 november 2021 12:02
Het werkt best goed. Alleen je zal altijd latency hebben en in snelle games merk je dat. Sommige mensen zijn er minder gevoelig voor. Maar ik merk het heel erg, waardoor stadia voor mijzelf nooit zal werken.
Kan je bij stadia op degelijke kwaliteit spelen? Nee.

We weten intussen dat je een fanboi bent. Ik nodig je uit om de subreddit van stadia eens te lezen. Die zat een half jaar terug ook vol fanboys.

Nu, zijn ze erachter gekomen dat het aanbod niet voldoet, ze grote releases missen en de kwaliteit maar zo zo is.

Heb hem zelf getest. Maar kan beter men ps4 terug bovenhalen, die geeft naar mijn mening ng betere kwaliteit dan stadia.

Edit: ik snap heel goed dat mensen willen streamen al is het maar omdat het goedkoper is. Maar er zijn betere alternatieven. Ik heb bv. Gisteren forza horizon 5 gedownload via de gamepass. Die kan je natuurlijk ook gewoon streamen met het ultimate abonnement en als kwaliteit niet uitmaakt kies je toch steevast voor het betere aanbod?

Edit edit: er is blijkbaar zelfs een actie actief waarbij je voor €1 3 maanden kan spelen.

[Reactie gewijzigd door TheMoonMan0 op 23 juli 2024 18:19]

Heeft niks met fanboy te maken, het is gewoon een toffe unieke service, wat echt ondergewaardeerd is.

Stadia is de enige cloud gaming platform waar je zonder abonnement Stadia games kan streamen.

En als Stadia niet genoeg spellen heeft, dan kan je toch ook Stadia gebruiken naast een PlayStation/Xbox/PC? Wat ik dus doe.

Je kan zelfs Stadia opstarten op een Xbox's Edge browser.

En over Gamepass gesproken, ik vind het best wel een prijzige abonnement, voor 15 euro per maand enkel voor cloud gaming is niet echt het waard. Er zitten wel leuke games tussen, maar ik heb geen zin om jaren lang Gamepass actief te houden. Als je games kan kopen voor Xbox Cloud, dan vind ik het wel wat aantrekkelijker, maar het is ook bekend dat Xbox Cloud niet de zelfde stream qualiteit.

Maar Stadia heeft zo veel andere voordelen dan enkel de prijskaartje, het is gewoon een cloud console. De enige in de gaming industrie zover ik het weet. Ik zou het dood zonde vinden als Gamepass de norm wordt.
Ik ben inderdaad ook benieuwd wanneer die stadia trein eindelijk de afgrond zal inrijden.
Ik denk niet dat het gaat gebeuren.
Alles zal afhangen van welke winst google maakt met stadia. Als dat niet voldoende is, vrees ik dat de stekker eruit gaat… dat doen ze immers altijd.
Alleen bij gratis diensten trekken ze de stekker uit. Niet een dienst waar mensen games kunnen kopen.

Youtube Premium ging waarschijnlijk ook niet zo lekker de eerste 1-2 jaren. Chromebook ging ook niet zo lekker eerste 1-5 jaren.

Het hangt af hoeveel Stadia Pro gebruikers Google al heeft, misschien geen miljoenen, waarschijnlijk een paar ton. Maar dat is alsnog een redeljk goed inkomen, we praten over paar miljoen euro per maand wat genoeg is om de service in stand te houden.

Volgend jaar zullen we waarschijnlijk HBO/Warnerbros game stream zien wat op Google Stadia zal draaien.

Stadia gaat echt niet down... dat is echt zonde want Stadia is de enige game-streaming service waarvoor je geen abonemment nodig hebt om je games te mogen streamen.

[Reactie gewijzigd door Qws op 23 juli 2024 18:19]

Zonder exclusives komen ze nergens. De concurrentie (amazon, microsoft,…) heeft die exclusives wel… (ze zijn gestopt wegens te duur).

Ik vrees voor het bestaan…
Stadia heeft net een paar dagen geleden een nieuwe exclusieve game gedropt, wat nergens anders speelbaar is. Dus dat klopt niet.

Waarom vrees je voor het bestaan, als de service gewoon... bestaat en door blijft ontwikkelen. Als het service stil staat, geen nieuwe games krijgt, geen partnership deals maakt. Ja dan zou ik ook twijfelen, maar Stadia blijft gewoon flink doorontwikkelen.
Welke game is dat?

Zelf ontwikkelen ze niets meer qua games…. Grote ontwikkelaars gaan geen stadia exclusives maken… met die habbekrats aan gebruikers, is dat gewoon niet rendabel.
Wavetale (https://thunderfulgames.com/games/wavetale/)

Als je kijkt naar Amazon, vind ik het wel prima dat Google geen games maakt, laten we eerlijk zijn, de spellen van Google en Amazon zullen niet automatisch goed zijn. Je hebt echt juiste creatieve mensen nodig.

Bijvoorbeeld New World van Amazon is ook flink aan het zakken, mensen vinden het eentonig en saai worden. Ik heb liever dat Google net als Sony exclusieve deals maakt met goeie game developers dan dat Google een inhouse gamestudio opzet met 0 creativiteit.
Daar volg ik je in, maar dat is niet wat google doet. Exclusives bij bvb Sony of Microsoft zijn vaak blockbusters… een ontwikkelaar zover krijgen om een exclusive te maken voor een klein platform… dat gaat bakken geld kosten… uit de twee jaar dat ze bestaan is gebleken dat ze dat (nog) niet doen. Dat gaat volgens mij hun dood worden.

Van wavetale had ik nog niet gehoord, ziet er ook niet het type game uit waarmee de gemiddelde gamer naar een platform gelokt gaat worden.
Anoniem: 306567 @Deralte13 november 2021 13:06
Maar is stadia een concurrent voor de consoles? Stadia is toch gewoon een alternatief voor de pc? Je hoeft geen zware pc aan te schaffen om zware games te draaien. Ik vraag mij af of je dan exclusives nodig hebt.
Ja, daar heb je wel een punt, maar ik weet niet of de markt bij pcgamers daar groot genoeg voor is. De meeste gamers willen hun eigen setup, zeker bij online gaming, dus ik vrees ervoor. De toekomst zal het uitwijzen. Let wel, ik ben niet tegen het platform of systeem, ik vrees alleen dat wanneer het uitgevoerd wordt door google, de stekkers er sneller uitgaat....
Wat jammer zeg dat deze remasters zo tegenvallen.

Deze tites zijn echt iconisch voor heel veel gamers. Ik bash echt niet snel op remasters hoor. Snap wel dat je zo makkelijk geld kunt verdienen maar Rockstar gooit zo wel even z’n goeie naam te grabbel.

Een echte remake was cool geweest, en dan 1 titel per 1-2 jaar in plaats van alle 3 tegelijk.

Maar ja..
De prijs vind ik het nog het ergste. Waarom zou ik 50/60 euro voor iets betalen wat ik al heb liggen, alleen dan met iets minder goede graphics?
Iets minder goede graphics? Slechtere graphics zul je bedoelen. Sommige dingen zien er echt verschrikkelijk uit in de geremasterde versie. Zie bijvoorbeeld deze vergelijking tussen origineel, remaster en modded. https://i.redd.it/l8zbwpxwa6z71.png

Het lijkt erop dat er een soort ai is gebruikt om textures op te poetsen op een snelle/goedkope manier en dit werkt natuurlijk niet altijd lekker. Er zijn behalve dit voorbeeld nog vele andere te vinden op internet.

Gelukkig hebben ze vooruit gedacht en de oude versies van steam gehaald en de advocaten achter de modders gestuurd want anders koopt natuurlijk helemaal niemand de remaster. Erg jammer allemaal.
Wat ik niet snap is dat rockstar niet samen met de modders is gaan werken voor een remaster. Dat had echt een verkoophit kunnen worden waarbij mensen zeker die 50 a 60 Euro zouden neerleggen. Nu het resultaat zo is is mijn interesse niet echt gewekt om deze bedragen te betalen. Gelukkig heb ik nog het origineel.
Omdat Rockstar eigenlijk al sinds de Hot Coffee-mod een oorlog voert tegen modders (de 2.0-versie van San Andreas doet er alles aan om modders het leven zuur te maken). Wat eigenlijk best gek is aangezien Hot Coffee hun fuckup is (en het alleen een schandaal werd vanwege een sensatiebeluste pers), het enige wat de modders deden was de content op het schijfje weer toegankelijk maken.
Ja of uitbesteden aan een ervaren console/pc portbedrijf.

Kijk naar Sperasoft met hun Saints Row: The Third Remastered. Een wereld van verschil.

https://www.youtube.com/watch?v=PZ2Us_C1FTE

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 23 juli 2024 18:19]

Wat een cool idee inderdaad. Er zijn zoveel ontzettend goeie mods voor deze trilogy.

En dan een percentage van de verkoop ook voor de modders, dan had je zo mooi aan je reputatie kunnen bouwen zo Rockstar.

Maar nee, de spreadsheet people berekenden dat een half product, gezien de status die deze games hebben, toch wel een gegarandeerd minimum opbrengst op korte termijn genereerd.

Jammer dat daar uiteindelijk voor gekozen is. Niet goed voor de gamer, én niet goed voor het merk Rockstar.
Ze hebben de mobile versie als bron gepakt en niet de PC/ps2 versie. Vandaar dat de characters er anders uit zien dan bij het Orgineel.

https://screenrant.com/gt...ans-are-already-negative/

Additionally, the Definitive Edition is confirmed to be updated versions of Grove Street Games' infamous mobile ports
de characters van de mobile versie verschillen niet zo veel met die van de pc/ps2 versie. Het is gewoon een slechte port waar weinig tijd is ingestoken.
Dat wist ik niet maar dat maakt het eigenlijk nog erger. Gewoon zo goedkoop mogelijk de deur uitgeduwd. We hebben het hier over een miljarden bedrijf, niet de local indie startup.
De enige reden waarom ik deze remaster zou willen spelen is vanwege de verbeterde controls. Voor de rest is het niet echt bijzonder te noemen. Ik ben zelf ook niet zo van het modden, ik weet dat het vrij simpel zou moeten zijn maar er zijn altijd zoveel mobs beschikbaar dat ik de boom door de bossen niet meer zie..
als er een mod bestaat waar alles in 1 zit dan zou ik graag willen weten welke dat is, of waar ik dat kan downloaden in 1x.
Maar zoals al eerder gezegd vind ik het vooral fijn dat er moderne controls in de remaster zit en ik weet niet of dat via mods ook mogelijk is op de originele versie
Moderne controls:
[III/VC/SA] GInput
  • Xbox and Playstation buttons
  • 2-player coop support
  • support voor dualshock 3 en sixaxis
  • vibration support
  • PS2 cheats
Ginput
https://www.youtube.com/watch?v=6-tah9dBxaA

Ik haal veel mods van een braziliaanse site. (Voor vertaling gebruik ik Webpagina's vertalen door Filipe Ps)
Er is niet 1 pakket. Zou te groot worden en niet iedereen vindt alles mooi.
Je kan starten met Essential Mod packs.
https://www.mixmods.com.br/2020/12/iii-essentials.html
https://www.mixmods.com.br/2020/08/VC-Essentials.html
https://www.mixmods.com.br/2019/08/Essentials.html
Dit is de basis: fixes, tweaks, plugins, libraries, modloaders.
Daarna komen de grafische mods, car packs, ped packs etc.

Hier is een tutorial met een goede opbouw.

[Reactie gewijzigd door LordLuc op 23 juli 2024 18:19]

De oude versies kan je nog van the internet archive halen.
Maar ja jammer dat het zo moet. Je kan die 2 versies toch naast elkaar laten bestaan.
Maar je betaald geen full price. Je krijgt uiteindelijk 3 games. Het is vooral spijtig dat de 3 titels niet individueel verkrijgbaar zijn.
3 games die al ontwikkeld zijn en alleen een paar dingen zijn opgepoetst. Imo hetzelfde niveau als een PS4 "remaster" zodat hij op PS5 er mooier uit ziet.
Als je het de prijs niet waard vind koop je het niet... zo simpel is het.
Waarom al die discussies over de prijs… 20,- per spel voor een remastered versie… vind jij dat het niet waard, koop dan de game vooral niet en speel de games zoals je ze ooit hebt gekocht :?
Jazeker, de remakes zijn niet de kwaliteit die je van Rockstar verwacht. Best teleurstellend als je het met de mods vergelijkt. Performance mag ook zeker aan gewerkt worden. Misschien terecht die backlash, realiseren deze uitgevers ook zo dat (hardcore) fans hogere kwaliteitsverwachtingen heeft.

Het het geeft me echter wel een dubieus gevoel. Het internet staat op z'n achterste poten, haat wordt gespuwd, zaken zoals worden gecherrypicked terwijl het netto wel beter is dan het origineel. Vraag me af hoeveel van mensen daadwerkelijk de game hebben geprobeerd, i.p.v. gewoon met de echo kamer mee gaan voor de collectieve rage. Want ondanks dat ik MEER had verwacht van de kwaliteit heb ik er al redelijk wat uurtjes in de VC en SA remakes zitten (handheld mode op de Switch).

De nuance zit hem hier dus in of je veel geeft om graphics of niet, want graphics hebben wat vage quarks. Ik, die altijd armoedig m'n jeugd ben doorgegaan met low-end en mid-tier GPU's, nu nog af en toe casual game, kan met gemak door al de kritiek heen kijken en van het spel genieten. Geen game braking bugs tegen gekomen, dus ik geniet er volop van het spel. En tja, qua prijs, alles is duur op de Switch. Ik zie het al 3 remakes voor €20 euro de stuk..

Neemt dus niet weg dat ik de outrage van hardcore fans en gamers wel snap. Maar als je een casual gamer bent en gewoon verlangt naar een goed stukje nostalgie, laat je vooral niet tegen houden (Switch gebruikerse in Dockmodus moeten wel opletten). MvG heeft een goed filmpje gepost om hier een gevoel bij te krijgen.

[Reactie gewijzigd door snoopdoge90 op 23 juli 2024 18:19]

Naast het gegeven dat dit niet goed is gedaan, tast dit de inmiddels wankel geworden reputatie van Rockstar/T2 aan en ze noemen het ook nog de definitive edition. Er is serieus iets mis als ik het middels emulator beter kan spelen terwijl die editie inmiddels meer dan twintig jaar oud is. Blijkbaar hadden ze nog niet genoeg geld binnengeharkt met GTA online. Straks gaan ze deze wankpraktijken ook met GTA 4 en GTA 5 doen. Het is alvast uitkijken naar de GTA 5 Definitive Edition voor de Playstation 6.
De games zijn naar een compleet andere engine geport, zover ik begrepen heb waren deze games heel erg naar de engine gescript en was porten naar de unreal engine een hell of a job.
Van mij mogen ze deze “remaster” houden, het is echt van zeer slechte kwaliteit.

De originele veries van deze games met Mods ziet er flink beter uit naast dat deze gewoon werkt.

Echt zonde.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 juli 2024 18:19]

Volgens mij kun je je 50-60 euro beter besteden op Marktplaats. Zoek een oude PS2 en speel de games zoals ze initieel bedoeld waren. Dit is een nieuw Cyberpunk 2077-drama in wording.
Geheel met je eens, na een aantal uur op de Xbox met Vice City, refund aangevraagd.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 juli 2024 18:19]

Helemaal met je eens.
En dat heb ik gisteren inderdaad gedaan.
GTA III heb ik al origineel.
Gisteren VC, SA en GTA IV op MP gekocht voor €20.

[Reactie gewijzigd door cHoc op 23 juli 2024 18:19]

Ik vind dit oprecht erger dan het Cyberpunk verhaal.

Je hebt al een hele goede game. Waarom neem je dat een mobile port als basis terwijl daar, na 10 jaar, nog steeds game breaking bugs in zitten?
Ik vraag me ook vooral af wat ze precies gedaan hebben waarom de minimale vereiste processor zo omhoog is gegaan. Het is niet dat het er nu echt veel beter uit ziet allemaal.

Ter indicatie de officieel vereiste I5-6600K is 3x zo snel(!) als de voor GTA V vereiste Q6600 en ook sneller als de voor RDR2 vereiste I5-2500K terwijl deze games qua complexiteit en grafisch een hele klap beter zijn.
Ik denk dat niemand echt snapt wat hier gebeurd is, lighting en shadows zijn voornamelijk “realistischer” gemaakt terwijl de games toen meer cartoony waren.

Daarnaast speelt bij mij ook mee dat Blizzard ons mbt d2:R remaster erg verwend heeft. Online/servers hebben issues maar de game zelf ziet er fantastisch uit en gaat eigenlijk meer naar een remake dan remastered ondanks, dat zij zelf het laatste aangeven.

Echt zeer teleurstellend dat Rockstar met deze zeer slechte kwaliteit komt aanzetten.
volgens mij was dit project geoutsourced. En had het ook een zeer beperkt budget en ontwikkelingstijd.. onbegrijpelijk
Ze hebben een andere engine gebruikt.
Ik heb het uitgebreid bekeken op Reddit en de kwaliteit is inderdaad erbarmelijk.

Ik hoop heel erg dat de remake voor de Oculus Quest niet door deze studio gemaakt wordt (War Drum) want die zijn echt waardeloos. Helaas is er nog niks over bekend.
Schijnen best tegen te vallen, kom gewoon met GTA 6.

Zo grappig al die reacties als het weer eens trending is op Twitter.
Het is en blijft natuurlijk een remaster en geen remake. Je kan 20 jaar oude game assets wel oppoetsen, maar je gaat het nooit eruit kunnen laten zien zoals een hedendaags spel zonder alles van de grond af aan te herontwerpen. Er is maar zoveel dat je kunt doen met moderne renderingtechnieken om het er beter uit te laten zien.

Ergens spijtig dat Rockstar geen echte remakes gemaakt heeft zoals er wel gebeurd is met bijvoorbeeld Mafia.
Dat is waar wat je zegt. Maar ze hebben hier als basis de mobile versie gepakt (die eerder ook al geport was naar ps3/Xbox360) en daar wat aanpassingen op gedaan. Gevolg is dat dezelfde bugs die ook in de mobile versie zaten ook in deze versie zitten. Ook veel characters zien er niet uit doordat ze de mobile als basis hebben gepakt.
De mobiele versie was de meest geavanceerde versie in principe, ps2 legt het hard af tegen een moderne smartphone.
De characters hebben een cartoon look omdat de games kei oud zijn, bekijk de vergelijkingen maar eens.

Verder wat @Blokker_1999 zegt
Dan moet je toch wat meer onderzoek doen. In de mobile versie is er heel veel geschrapt omdat de telefoon het niet aan kon. Daarnaast is die mobile versie al bijna 10 jaar oud. Lees dit maar even door:

https://screenrant.com/gt...ans-are-already-negative/
ps2 legt het hard af tegen een moderne smartphone.
Toch is de ps2 versie nog steeds de beste versie om te spelen. De licht effecten in die versie zie je nooit meer in nieuwere ports terug.

Mooi vergelijk:

https://youtu.be/Ss_Xq9MTTCk

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23 juli 2024 18:19]

Toch is de ps2 versie nog steeds de beste versie om te spelen. De licht effecten in die versie zie je nooit meer in nieuwere ports terug.
Ik ben meer voor de Xbox (OG/Classic/de allereerste) port. Die speelde wat soepeler en had niet zo'n oranje/bruine waas.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 18:19]

Fps was beter inderdaad. Maar die gele waas dat is nou juist maak de game San andreas maakt. En daarom vind ik zelf de Xbox port niet heel best. Er zijn meer details die ze uit de Xbox versie hebben gehaald helaas.
Maar die gele waas dat is nou juist maak de game San andreas maakt. En daarom vind ik zelf de Xbox port niet heel best. Er zijn meer details die ze uit de Xbox versie hebben gehaald helaas.
Vind ik erg meevallen. En ik heb liever een kleurrijk spel in plaats van een kunstmatige waas over alles. ;)
Ik lees dat de compressie op de Xbox slecht was:

The PS2 version uses raw bitmaps, meaning it doesn't have any compression artifacts, other than color reduction in some cases since the textures are either 4-bit or 8-bit. Thus the PS2 version has the closest-to-original textures.

The DDS compression used on the textures is ridiculous, and leaves tons of alpha channel artifacts on the Xbox version. Below are only a few samples.
Ik lees dat de compressie op de Xbox slecht was:
Misschien vanuit een technisch oogpunt, maar tijdens het spelen heeft mij dat nooit gestoord.
Toch is de ps2 versie nog steeds de beste versie om te spelen.
Hebben wij dezelfde video gekeken O-)
https://i.imgur.com/3rfCBBv.png

De modded Steam versie is op werkelijk elk vlak superieur aan de PS2 versie in die video, betere textures, belichting, draw distance en resolutie :P

[Reactie gewijzigd door !mark op 23 juli 2024 18:19]

Anoniem: 306567 @!mark13 november 2021 14:21
Ik heb het dan vooral over orginele versies die te koop zijn en niet gemodde versies.
Als je nou de bron had gelezen die ik al eerder had gestuurd:

Additionally, the Definitive Edition is confirmed to be updated versions of Grove Street Games' infamous mobile ports, the content creator proves this by pointing out how San Andreas's gym mini-games kept the mobile port's simplified touch screen controls that were later ported and integrated on the infamously broken PS3 version of the game.
Die games waren spuuglelijk op de ps2, zo herinner je het alleen niet.
Ik heb hier een ps2 staan met een crt. En kan toch zeggen dat San andreas er nog steeds erg goed uit ziet.
Ik heb het gevoel dat je reacties vooral op een onderbuik gevoel gebaseerd is. Je vraagt mij om bronnen, terwijl je zelf reacties schrijft die niet onderbouwd zijn. Want waaruit blijkt dat de mobile versie zoveel beter is? Heb je daar bronnen van? Waaruit blijkt dat de ps2 versie heel slecht is? Heb je daar bronnen van?
Het is wel en Remake want ze hebben een compleet andere game engine gebruikt.
Een remake is als je een game van de grond af aan opnieuw opbouwt. Hier hebben ze de mobile versie gepakt en deze naar de current gen geport. Dat ze een andere engine gebruiken betekent niet dat het een remake is.
Het is meer dat er nieuwe bugs zijn geïntroduceerd, dat het "oppoetsen" meer iets was als dit, en in het algemeen dat het minder ver gaat in dingen fixen dan mods al jaren hebben gedaan.

Het ergste vind ik nog dat de re3/reVC eigenlijk betere engine-fixes hadden dan wat R* heeft gereleased.
Het is een remaster maar dan wel een extreem slechte. Modders hebben het jaren geleden al voor ze gedaan en nog veel beter ook.
Net wat missies gedaan op 2160p, niks mis mee, 15-20 jaar geleden op de ps2 alle 3 helemaal scheel gespeeld en de ps2 versies waren grafisch toen al zwak.

[Reactie gewijzigd door Vage_Karel op 23 juli 2024 18:19]

Na even GTA SA op Series X gespeeld te hebben is dit spel moeilijk aan te raden. Bij de eerste keer opstarten crashte de xbox compleet (doet ie nooit). Eenmaal in de game is alles veel te donker en het aanpassen van in game brightness helpt niet.

En een fidelity/performance switch in deze game is echt bezopen. Dit moet makkelijk op 4k60 kunnen draaien, de graphics blijven sterk achterhaald.
Ik heb hem ook even via gamepass gedownload Maar wat een drama is dat spel. Vindt het er grafische niet eens zo heel mooi uit zien. En wat voor bugs er nog in het spel zitten ze hadden hem beter alleen voor mobiel uitgebracht. En op de Nintendo switch is het nog veel erger in handheld hoe vaak ik niet tegen een zwart scherm aan kijk omdat hij dingen in moet laden. En grafische ziet het er nog slechter uit dan via de Xbox.
Je moet contrast helemaal naar links schuiven. Toch bij de PC versie. Verder hier op PC vaak frameratedips die G-sync niet kan maskeren
DRM? Nee bedankt. Ik wil best voor games betalen maar je hebt meer gebruikersgemak als je het uit een illegale bron haalt.
Ben ik het niet mee eens. Auto updates is voor mij een van de meest gewaardeerde features die je kan hebben bij bv Steam. En ook MP werkt niet echt lekker bij games uit illegale bron.
Wat auto updates betreft heb je helemaal gelijk, en dat online niet kan met een gekraakte versie klopt ook, dat lijkt me voordehand liggend; Ik had erbij moeten zetten dat ik single player bedoelde.
Bij GTA verdwijnt er gewoon content uit de game via updates. Auto-updates zijn niet altijd een zegen.
En DRM geeft ook niet altijd problemen.


Uiteraard verandert en soms wat. Maar over het algemeen ben ik extreem blij met auto updates.
Voor mij na een aantal slechte ervaringen met hun support afdeling voor mij nooit meer een game van Rockstar, hoewel ik GTA vroeger echt grijs gespeeld heb.
Jij hebt toevallig RDR2 gekocht en had een AMD kaart? Dat had ik namelijk. De support reageerde amper en pas na lange tijd. Voor een ontwikkelaar die zoveel geld binnenharkt met bvb GTA online is het echt triest.
Nee. Ik kreeg RDR2 via kerstpakket, maar men wilde de key niet omruilen naar een Dteam-key; je koopt hem maar opnieuw, was het advies.

En andere, vlak ná de lancering van GTA V, werd mijn account gehacked. Alle progress naar de knoppen, de gang/clan waar ik in zat geleaved, nickname aangepast en wat allemaal niet meer. Meer dan een gratis nickchange (die andere $10 was) kon men niet doen/bieden...
Gadver, dat is ook niet fijn.
Anoniem: 454358 13 november 2021 11:22
Het ziet er echt wel beter uit dan de originele versie, zoals mijn all time favorite Vice City https://www.youtube.com/watch?v=b3YTlg0Z1nM
Die mod packs maken het vaak op sommige vlakken te mooi, maar laten elders dan weer steken vallen, waardoor het wat rommelig wordt (zeker als ze moderne autos toevoegen :X) Deze versie is tenminste consistent, en geeft het oude gevoel wel terug. Maar ik geloof niet dat ik hier nu direct 60 euro voor ga betalen, ik wacht dan wel nog een jaartje.
Je betaalt 20 euro per spel.
Ik had gisteren na wat moeite de al gedownloade versie van SA nog aan de praat gekregen, maar nu gaat ie dus helemaal niet meer aan.
Kan inderdaad een combinatie zijn van de raw mission script, die ik heb ingezien, en de audiobestanden die wel meegeleverd worden nog, maar zijn uitgezet door een script. Ik kan mij voorstellen dat als muziek-uitgevers, een van de weinige entiteiten die meer advocaten gebruiken dan Take Two, hier wind van krijgen, dat ze inderdaad de klanten maar unhappy maken om hun eigen portefeuille te redden.

Beetje cynisch, maar de GTA speedrun community kent R* maar al te goed 🤦‍♂️

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.