Nieuwe patch moet problemen met regen verhelpen in GTA-remasters

Rockstar Games heeft een patch uitgebracht voor Grand Theft Auto The Trilogy Definitive Edition. De remaster van drie GTA-games kent sinds de release eerder deze maand veel problemen, waarvan een deel met deze nieuwe patch verholpen moet worden.

De patch is per direct beschikbaar en op de website van Rockstar Games is een lijst te vinden met daarop alle fixes voor de verschillende platformen waarop de remasters zijn uitgebracht. De patch verhelpt algemene problemen in de drie games, maar ook bugs die in een specifieke versie van de game voorkwamen. De Switch ontbreekt op de lijst met ondersteunde platformen, maar Rockstar schrijft op Twitter dat de update voor dit platform volgt in de 'komende dagen'.

Met name het woord 'regen' komt vaak terug in de lijst met fixes. De weereffecten in de games belemmerden het zicht van de speler als het regende. Daarnaast zorgde de regen voor visuele bugs en regende het bijvoorbeeld ook binnen in gebouwen en voertuigen. Met update 1.03 moet een deel van deze problemen zijn verholpen.

Naast betere regeneffecten heeft Rockstar ook een aantal typefouten rechtgezet, is er een gat in de wereld van GTA Vice City gedicht en moet het gezicht van hoofdpersonage CJ minder vaak de camera blokkeren in GTA San Andreas. Ook is de vorm van de moer op het restaurant 'Tuff Nuts' aangepast, zodat deze niet langer een ronde vorm heeft en weer op een moer lijkt.

Na de release van de remaster regende het klachten over technische problemen. Rockstar heeft zijn excuses aangeboden over de staat van de game bij release. Met updates wil Rockstar de games naar het 'niveau brengen dat ze verdienen'.

Door Robert Zomers

Redacteur

30-11-2021 • 20:25

73 Linkedin

Reacties (73)

73
71
46
1
0
16
Wijzig sortering
Helaas kennen alle drie de titels uit deze Definitive Edition performance problemen.
Het is overigens qua framerate wel flink te verbeteren door DirectX12 te forceren.

Dit kan gedaan worden door:
  • Klik in de Rockstar Launcher op Settings
  • Klik op het spel onder My installed games
  • Bij Launch arguments voer in -dx12
Je kan hetzelfde doen door -dx12 met een spatie ervoor aan het doel toe te voegen van de eigenschappen van de snelkoppeling van de spel executable.

Het enige nadeel hieraan is dat er na een korte tijd spelen er steeds meer op plekken blauwe textures die beginnen te flickeren afhankelijk van de framerate en mogelijk andere factoren. Dan moet het spel opnieuw gestart worden om dit tijdelijk niet te hebben.

Moet zeggen dat dit effect met ReShade actief erger is.

Deze texture pack voor San Andreas is overigens wel mooi gedaan:
Nexusmods.com - GTA SA - Project Texture Overhaul WIP

Overigens leuk detail, de minimale systeemeisen zijn als volgt:
OS: Windows 10 64-bit
Processor: Intel Core i5-6600K / AMD FX-6300
Memory: 8GB
Graphics: Nvidia GeForce GTX 760 2GB / AMD Radeon R9 280 3GB
Disk: 45GB
Ik heb het redelijk draaiend gekregen met 1080p, een mix van low/high instellingen met een framerate van zo'n 30-50, soms hoger soms lager afhankelijk waar je bent en wat er gebeurt:
Intel Core 2 Quad 9550 2,83Ghz.
Kingston 2x2GB DDR2-800
EVGA GTX560 1GB SuperClocked.
Samsung 860 EVO 500GB.
Verbaasd me eigenlijk nog hoe relatief goed het daarop draait en het eruit ziet.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 30 november 2021 22:10]

Psst die Intel Core 2 Quad Q9550 kan je gewoon op 3.4 GHz laten draaien (mijne draait daar ook nog steeds op ~ 10 jaar later) en dan is ie effectief sneller dan een standaard Intel Core 2 Extreme QX9775 die destijds bijna 3× zo duur was :Y)
Heb het eigenlijk nooit aangedurfd daar veel mee te doen, overklokken nooit veel in verdiept, weet wel dat die dingen nog best ver konden gaan met een beetje geluk, de 12MB L2 cache was ook wel lekker voor die tijd.

Heb pas sinds vorige maand de i7 3930K van 3,8Ghz turbo naar 4,4GHz overklokt (stabiel met 1,36 vcore d.m.v turbo-klok multiplier, rest alles automatisch en XMP), die had ik al sinds begin 2013 en was tot nu toe op Windows 7 geen enkele noodzaak tot overklokken gehad.

Echter Windows 10, ondanks deactiveren meltdown en spectre, draait gewoon trager overal mee, 3DMark scores zijn ook flink gekelderd, DWM helpt niet maar dat zal vast niet het enige zijn.

Maar ik denk dat die i7 3930K ook gewoon makkelijker mee te werken is dan die oudere systemen, het oude i7 950 systeem draait ook nog altijd stock.

Wel bedankt voor de tip.
Vette specs!
Intel Core 2 Quad 9550 2,83Ghz.
Kingston 2x2GB DDR2-800
Klaag je nou over performance problemen terwijl je de minimum systeemeisen lang niet haalt?
Klaag je nou over performance problemen terwijl je de minimum systeemeisen lang niet haalt?
Euhm, nee?
Verbaasd me eigenlijk nog hoe relatief goed het daarop draait en het eruit ziet.
Eerste zin:
Helaas kennen alle drie de titels uit deze Definitive Edition performance problemen.
En de 2e zin er ook even bij
Helaas kennen alle drie de titels uit deze Definitive Edition performance problemen.
Het is overigens qua framerate wel flink te verbeteren door DirectX12 te forceren.
Nee hoor, dat is een ouder systeem dat ik onlangs nog opgelapt heb met een nieuwe Corsair HX750i voeding en de SSD, Windows 7 eraf en Windows 10 erop. Zat eerst ook een Palit GTS 250 1GB in, die het nog wel doet maar de GTX560 is gewoon sneller en heeft DirectX11 en nieuwere drivers.

Was meer om te laten zien dat het best te spelen valt als je ver onder de minimale eisen zit, ondanks dat er wel veel geklaagd wordt dat het spel slecht loopt.

Draai het normaliter op een i7 3930K @4,4Ghz, 32GB DDR3-1866 en een EVGA 1080Ti FTW3 11GB op een Samsung 860 Pro 2TB.
Goede post. :)

Is die overhaul ook toepasbaar op de remaster in dit geval? Of geldt dat alleen voor het origineel?
Die modificatie is bedoelt voor de nieuwe remaster.
Wat ik vooral in San Andreas D.E. storend vind is het gebrek aan mist, waardoor de hele map zichtbaar is vanaf een hoog punt. Juist de lagere draw distance gaf je het gevoel dat de map veel groter was. Natuurlijk was dit op de PS2 bijvoorbeeld ook vanwege technische redenen. Ik hoop echt dat Rockstar / GSG dit alsnog implementeert. De modding community is er in ieder geval gelijk mee aan de slag gegaan.

Over de performance (PC) heb ik overigens niets te klagen, ik heb hem stabiel op een mid/high end systeem (1440p60) als een low end systeem (720p60) draaien zonder framedrops o.i.d.
Nee, technisch was zeker niet de enige reden. In alle 3 de games zijn aanpassingen gemaakt ten opzichte van het origineel omdat men bij GSG dacht: dit is een technische beperking, kunnen we beter en mooier oplossen. Maar daamee halen ze net artistieke keuzes onderuit. Dat zie je bijvoorbeeld al in de intro van GTA III.
Ja dat is zo jammer aan de trilogie. Het lijkt ook vooral dat ze alles “mooier” hebben willen maken via ai upscaling, alles hogere textures etc met gevolg dat je tegen fortnite characters aan zit te kijken in een sfeerloze wereld.
Speel nu GTA SA op mijn og xbox, lekker op 480p. Hogere resolutie, iets betere draw distance en gta5 controls is alles wat de game beter kan maken als je het mij vraagt, maar misschien ben ik gewoon een ouwe lul, voorlopig speel ik gta sa gewoon op mijn og xbox.
Toegegeven is zo’n beetje de enige console die ik heb gehad waar ik hem nog niet op heb uitgespeeld :D
576i dan, volgens mij is heeft PAL nooit een progressive resolutie gehad. Heb er er een andere bios opgezet die forced 480p en NTSC zou moeten doen. Heb de pixel niet geteld, dus ga er vanuit dat het klopt ;)
Je spreekt precies het punt aan waardoor het dus gewoon overduidelijk een goedkope cashgrab is in plaats van een remake/remaster getrouw aan de oorspronkelijke visie.

Mooie graphics zijn zoveel meer dan texture resolutie en polygonen. Het totaalplaatje moet kloppen met de artistieke visie van de ontwerpers. Technische compromissen zijn hier altijd een factor die echter vaak het beste in de designers naar boven brengt om een mooi geheel te maken.

Met deze games lijkt het er meer op alsof in een team van X lui iedereen z'n stukje heeft gekregen om op te poetsen, in een minimaal tijdsbestek (want geautomatiseerd via algoritmen), maar zonder technische beperkingen (want mobile game op high-end PC hardware). Het uiteindelijk geheel is het digitale equivalent van Frankenstein.
Buiten het hele politieke verhaal rondom mods welke een takedown hebben gehad vind ik dit inderdaad wel veel belangrijker dan regen. Het is mijn inziens geen remaster maar een remake. De originele grafische atmosfeer is bij alle games weg. Bij een remake kan je dat verwachten maar een remaster zou trouw aan het origineel moeten blijven.
Als ik de video's van DF goed begrepen heb zijn de games gebaseerd op de iOS/Android versies, welke echter ports waren van het origineel.

De begrippen en definities lopen wat uit elkaar, maar het lijkt er op alsof men vooral de originele assets door tools heeft laten upscalen, zowel textures als models. Op wat bomen na zijn vele assets in de basis dus nog altijd gebaseerd op PS2 data. In dat geval zou je wel van een remaster kunnen spreken.

Maar wat je ziet is wel het gaming equivalent van de Loudness War :D
In dat geval zou je wel van een remaster kunnen spreken.
De "remasters" draaien op Unreal Engine. Zodra je van game engine wisselt is het denk ik toch echt een remake. Niets van de originele assets is overgebleven, alles is omgezet naar de nieuwe engine.

Bij een remaster denk ik aan iets als de originele Star Wars films. Daarbij heeft men destijds de analoge video film spoelen gepakt en is men frame voor frame het beeld gaan herstellen/oppoetsen om het over te kunnen zetten naar Blu-Ray. Dat was een enorm werk. Men is echter niet de hele film opnieuw gaan schieten (even los van de edits die George Lucas in de loop der jaren heeft toegevoegd).

Dat "de hele film opnieuw schieten" is met de GTA remasters wel gebeurd en dat maakt het wat mij betreft echt een remake. Of in dit geval: een demake. Want wat zijn ze slecht gedaan. Echt ongelooflijk dat iemand dit goed genoeg vond om uit te brengen voor full price. En het ergste aan dit alles is nog wel dat deze games nooit meer trouw aan het origineel zullen worden gemaakt. Rockstar laat Grove Street Games wat patches uitbrengen en dat is het dan wel.

Modders zullen de game verder oppakken en mooi maken, maar dat is enorm wrang. Rockstar heeft modders aangeklaagt, mods offline laten halen en de originele games uit de digitale schappen laten halen in de aanloop naar release van de remasters. Ja goed, je kunt de originele games weer kopen via Rockstar zelf nu. Alsof mensen zitten te wachten op hun gare launcher die als deze niet werkt je offline single player games niet kunt spelen.
Wat ik vooral in San Andreas D.E. storend vind is het gebrek aan mist, waardoor de hele map zichtbaar is vanaf een hoog punt. Juist de lagere draw distance gaf je het gevoel dat de map veel groter was. Natuurlijk was dit op de PS2 bijvoorbeeld ook vanwege technische redenen. Ik hoop echt dat Rockstar / GSG dit alsnog implementeert. De modding community is er in ieder geval gelijk mee aan de slag gegaan.
Is inmiddels ook toegevoegd.
The PS2 had een pixel fillrate waar de huidige consoles niet eens van kunnen dromen. }>

Heel vaak wordt dat soort dingen gezegt maar de N64 was zowat de enige console die mist had in zn games waarbij de reden bijna altijd technische limieten waren.

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 1 december 2021 11:08]

Turok N64 had een view distance van 6 meter ofzo :D
Wat ik vooral in San Andreas D.E. storend vind is het gebrek aan mist, waardoor de hele map zichtbaar is vanaf een hoog punt. Juist de lagere draw distance gaf je het gevoel dat de map veel groter was. Natuurlijk was dit op de PS2 bijvoorbeeld ook vanwege technische redenen. Ik hoop echt dat Rockstar / GSG dit alsnog implementeert.
Het lijkt er op dat dit er nu in zit:
Introduced cloud cover at high altitude
Gewoon lekker de originele versies spelen icm de silent mod. Dan is alle muziek ook nog gewoon aanwezig.
Zeker gta 3 en vice city voelen erg gedateerd aan. Ik was wel warm voor een remaster met hoge resolutie textures enzo.

Maar dit hoopje paarden vijg zal ik niet kopen voordat de mod community een oplossing heeft om de originele radio stations er weer in te krijgen. En uiteraard al die enorme bugs er uit zijn, en er uiteraard een flinke korting gegeven gaat worden.
Ja voor PC is dat een optie. Zo ver ik weet voor ps5 xsx en switch geen optie.
Nog beter en nog meer nostalgie: Speel de originele versies op CD-ROM ;)

Daar kunnen ze niks aan patchen, dus daar zit alle muziek er gewoon nog in
Ik bedoelde ook de non-steam versie inderdaad.
Het grappige is dat modders deze problemen gefixed hebben binnen één week, schijnbaar kost R* het meer tijd..

Gelukkig heb ik de game niet gekocht, ik heb GTA VC grijs gespeeld en die goede herinneringen wil ik niet laten verpesten door deze (dure) game. Een remake had er moeten zijn, geld is er genoeg, maar leiding schijnbaar niet (meer)?
Tuurlijk modders moeten rekening houden met niks, logisch dat dat sneller gaat.
Nog een puntje dat modders alleen maar de pc versie kunnen aanpassen en Rockstar ook de consoles moet updaten en testen.

En ik denk inderdaad ook dat een modder ook niet zo intensief getest hoeft te worden.
Maar deze game is toch niet intensief getest? Die regen en andere glitches zullen echt wel bij het testen naar boven zijn gekomen.

Tuurlijk begrijp ik dat je een patch niet altijd super snel kunt releasen, maar gezien de staat van de game, vind ik niet R*/externe partij mag worden verdedigd om hun test beleid.
Dit had inderdaad gewoon voor de release gewoon gerepareerd moeten zijn. Maar ik bedoelde meer dat een modder (bijna) geen problemen ondervindt als de mod ergens problemen ondervindt. Ik heb deze spellen nooit gespeeld dus ik weet niet of je ook ergens naar binnen kan. Maar even als voorbeeld: Iemand die een mod maakt zou bijvoorbeeld even snel kunnen rondrijden en zeggen het ziet er beter uit. Maar als het dan ineens ook binnen regent bij bepaalde missies of maar bepaalde gebouwen zal niemand echt boos worden. Bij Rockstar zullen ze dus wel weer extra commentaar krijgen want het was gemaakt maar nu hebben we weer deze problemen. De druk bij Rockstar is dus iets hoger omdat het al zo fout was.

En vaak is een mod makkelijker te verwijderen dan een update.
Zo intensief heeft rockstar anders ook niet getest, volgens mij hebben ze helemaal niet getest. Anders kwamen ze niet met deze bagger als Final release
Ik wil niet goed praten hoe weinig moeite Rockstars hierin heeft gestopt. Maar ik vermaak me persoonlijk super goed met Vice City. Met alle glitches en bugs voelt het als vanouds!

Maar misschien kan je net zo goed de originele spelen en een paar tientjes besparen inderdaad.
you sure? "Fixed an issue with rain visual effects" changelog Update v1.03: https://www.nintendolife....-are-the-full-patch-notes
Op de website van Rockstar kan ik alleen vinden dat patch 1.02 is uitgebracht voor de Switch: https://support.rockstarg...-Xbox-One-Nintendo-Switch
ik zit toch echt op v1.0.3 op de Switch hoor, gisteren geüpdatet zoals dat in goed Nederlands heet _/-\o_
De 1.0.3 update wordt al sterk bekritiseerd op Youtube, dat deze nauwelijks grote bugs zou hebben opgelost. Tweakers brengt oud nieuws.
Die patch is letterlijk op de dag van publicatie uitgekomen, hoe is dat oud nieuws?
Zoals ik zeg, het staat al met uitgebreide video's op Youtube.
Mooi... maar de bezitters van de Nintendo Switch lijken achter het net te vissen.
Tweakers heeft niet goed opgelet bij de release van dit nieuws. In deze tweet van Rockstar staat het volgende:
A new Title Update is now available for the PS5, PS4, Xbox Series X|S, Xbox One, and PC versions of Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition.

This contains several fixes and will also be available for the Nintendo Switch in the coming days:
Ik zou eerder stellen dat Rockstar onvolledig is, omdat ze niets over de update voor de Switch op hun supportpagina vermelden. ;) Desalniettemin een goede toevoeging. Ik heb het erbij gezet.
:+ fair enough hoor. Het viel me op omdat ze exact hetzelfde patroon volgden bij de release van patch 1.02
Op een Switch moet je ook niet al te veel verwachten. Heb zelf de Switch, XSX en PS5, maar de switch puur voor games zoals Zelda en enkele couch-coop games. Verder is het niet echt boeiend. Is een game op de Xbox of PS te koop is het een ‘no-brainer’.

Benieuwd of de Switch meer rekenkracht heeft dan de PS2/PS3 überhaupt.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 30 november 2021 21:11]

Een mobiele telefoon is al snel een stuk krachtiger, een Switch is een behoorlijk snelle mobiele SOC, dus die heeft minstens net zo veel rekenkracht.

Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? Een Switch is toch ook gewoon een "volledige" console? Alleen kan je hem ook meenemen. Waarom zou je daar een 2e klas ervaring moeten krijgen?
Natuurlijk is het op een Xbox of PS veel mooier, (tenminste, dat zou moeten, vraag me ook af of dat echt veel scheelt met zo'n waardeloze port) maar dat heeft niets met updates te maken.

Heel bijzonder om zo iets te zeggen als je een eigenaar bent van de Switch, het interesseert je niet dat je een mindere ervaring krijgt? Zo krijg je ook ontwikkelaars die er niets om geven.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 30 november 2021 21:31]

De Switch is een stuk sneller dan de Wii U, welke weer een stuk sneller was dan de PS3.
De PS2 is helemaal geen vergelijking.

PS2: 6.2 GFLOPS
PS3: 230.4 GFLOPS
WiiU: 352 GFLOPS
Switch: 1 TFLOPS

Daarom is de performance van deze game op de Switch erg sneu gezien de hardware.
Even terzijde dat deze remasters op ieder systeem een zooitje zijn, als ze minder zouden klooien met die games en gewoon eventueel de resolutie zouden verhogen, textures oppoetsen en ga zo door, dan zou de Switch versie waarschijnlijk ook prima draaien (en automatisch alle andere versies dus ook).

Want ik zelf vind de remaster niet mooi, dus zelfs als er geen problemen met de performance waren, ik vind het gewoon lelijk (vooral de character models).
Ja, de regen was het belangrijkste. Daarom is het zo geflopt. Geen andere dingen, nee, de regen, dat deed het hem.

De vorm van de moer is gewoon een meme geworden, hem nu weer zeskantig maken haalt ook niets meer uit.
Ik denk dat ik dan mee zou gaan in het grapje, en de naam van de winkel aanpassen naar "the washer" of zo iets. Denk dat je daar meer goodwill mee krijgt.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 30 november 2021 22:53]

Je kan niet van donut naar washer gaan... temeer daar er een missie is die die plaats expliciet als restaurant heeft staan. Zou je heel die missie moeten aanpassen om er een wassalon van te maken maar denk niet dat mafiabazen zelf in een wassalon gaan wachten.
Een washer is wat de moer geworden is, een ring voor een bout. Geen wasserette. ;)

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 30 november 2021 21:34]

Do-nut werkt beter dan do-washer voor een restaurant, denk je niet? ;-)
Met updates wil Rockstar de games naar het 'niveau brengen dat ze verdienen'.
Als het spel het verdient waarom dan überhaupt in zo een slechte staat leveren? Beetje tegenstrijdige opmerking dus.
krijg het spel de laatste tijd niet eens meer opgestart... blijft hangen in de rockstar launcher...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee