Update voor GTA-remasters belooft prestatieverbeteringen op alle platforms

Rockstar heeft een grote update uitgebracht voor Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition. Volgens de patchnotes zorgt de update voor verbeterde prestaties op alle platforms en bij alle grafische modi. Ook zijn veel bugs opgelost.

Welke prestatieverbeteringen spelers kunnen verwachten, meldt Rockstar niet. Bovenaan de patchnotes van Title Update 1.04 staat dat het gaat om 'verbeterde prestaties op alle platforms'. De update is beschikbaar voor de games op de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Naast verbeterde prestaties brengt de update volgens Rockstar stabiliteitsverbeteringen en zijn er problemen opgelost bij het opnieuw proberen van een missie vanaf het laatste checkpoint. Verder zijn er niet nader genoemde problemen met collisions, texture art en signage opgelost.

Per game benoemt Rockstar een uitgebreide lijst van opgeloste problemen. Het gaat daarbij om zaken die in een specifiek spel van de remasterbundel of bij een versie voor een bepaald platform voorkwamen.

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition werd vorig jaar op 11 november uitgebracht voor consoles en pc. De release werd met veel kritiek ontvangen, vanwege slechte prestaties en grote hoeveelheden bugs. De ontwikkeling van de GTA-remasters is uitbesteed aan Grove Street Games; die studio maakte eerder mobiele versies van de trilogie.

Rockstar bood snel na de release zijn excuses aan voor de kwaliteit van de games en beloofde met updates te komen. In de afgelopen maanden zijn er diverse updates uitgebracht, maar ook na patch 1.03 hadden spelers nog te maken met prestatieproblemen op verschillende platforms.

Ondanks de kritiek die de remasters te verduren kregen, zijn ze volgens uitgever Take-Two beter verkocht dan verwacht. Uit de totale verkoopaantallen van de GTA-franchise is op te maken dat het gaat om maximaal 10 miljoen exemplaren.

Rockstar Grand Theft Auto Trilogy The Definitive Edition remaster GTA

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-03-2022 • 16:09

66

Reacties (66)

66
64
26
5
0
36
Wijzig sortering
Grote media hebben reviews geschreven over de game zoals hij was bij launch. Hoe kan ik als consument een informatieve review vinden over de game zoals hij nu is?

Deze tactiek van verrotte games releasen en later fixen (zoals BF2042) zorgt ervoor dat de consument niet goed geïnformeerd tot aanschaf van een game over kan gaan. En verspilt de tijd van reviewers die keihard hebben gewerkt om een goede review te schrijven.

Rockstar kan zoveel patchen als ze willen, ik zal de game nooit meer kopen omdat ik gewoon niet weet wat ik krijg. Ik kan slechts uit gaan van de eerste (weinig positieve) reviews.

Edit: ik dacht dat Tweakers ook een review had geschreven :)

[Reactie gewijzigd door m.w. op 24 juli 2024 22:14]

Ik kan je alvast vertellen dat GTA Vice City - The Definitive Edition op de PS5 met versie 1.005.000 (op het moment dat ik type de laatste versie, zie https://updatecrazy.com/g...-patch-notes-feb-28-2022/ ) absoluut geen enkel verschil maakt met de vorige versies. Het spel ziet er nog even slecht uit, de auto's rijden nog net alsof het cartoon is, een omver gereden lantaarnpaal "wandelt" nog steeds uit het beeld en de algemene performance van het spel blijft ondermaats. Het blijft houterig en schokkend aanvoelen. Wat mij betreft valt er aan de spelervaring geen verschil te merken met deze patch. De 2 andere games (GTA3 en San Andreas) heb ik op dit moment niet geinstalleerd en daarover spreek ik mij dus niet uit.

Hopelijk komt het nog goed in de toekomst want ik zou heel graag de oude GTA games spelen maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Anoniem: 454358 @H1MSELF1SH1 maart 2022 23:59
Waarom niet gewoon de oude versie installeren? Uit 2002? Die heb ik ooit gekocht in de Steam sale voor een paar euro, je moet dan wel de "silent patch" installeren, maar dan werkt het prima op win10
Ik heb geen Steam account of Windows. Anders deed ik dat zeker wel. Misschien kan het wel onder Linux, geen idee. Ik zal het eens uitzoeken.

[Reactie gewijzigd door H1MSELF1SH op 24 juli 2024 22:14]

Tuurlijk kan dat, Steam is gewoon beshcikbaar onder Linux.
Zo simpel is het niet altijd. Steam is inderdaad gewoon beschikbaar voor de meeste Linux distributies maar niet alle titels hebben een native Linux port. Gelukkig heeft Valve bijzonder veel tijd gestoken in een compatibiliteitslaag genaamd Proton waarmee je Windows games kunt runnen op Linux (een fork van Wine, zal misschien iets bekender zijn).

Je kunt op ProtonDB de compatibiliteit per titel checken en Vice City is inderdaad goed speelbaar. ;)
Ik begrijp dit niet zo goed eerlijk gezegd. Ik vond de San An remaster wel fun om een tijdje gratis te spelen op gamepass, maar wat had je dan verwacht? Een volledige game uit 2002 die opeens hyperdeluxe is? Met mega modern controls? Het enige waar ik me in kan vinden is dat Vice City op de PS5 idd schokkerig is, op Xbox Series X overigens geen last van zowel bij VC als SA.

Installeer het oude spel, dan schrik je je al helemaal kapot. Het is tijd om oude games te laten en de herinnering te koesteren. Nieuwe games komen vanzelf.

Mensen verwachten echt veel en veel te veel van remasters, die een oude game opeens moeten omtoveren tot een "future-proof" game.
Het ging er meer om, dat de remasters in vele opzichten aanzienlijk slechter waren/zijn dan de originelen.
Als Rockstar gaf om hun legacy maakte ze wel een remake in plaats van remaster. Neem als voorbeeld "Spyro Reignited Trilogy" of "Crash Bandicoot N. Sane Trilogy". Geniale herbeleving van oude games.

Zelf blijf ik wel weg bij remasters, naar mijn mening gewoon easy cash grab van de grote jongens...
c&c remastered was dan wel een uitzondering.
Neen ik had geen game in 4K verwacht. Ik verwacht ook niet dat ze alle textures gaan oppoetsen, stemmen opnieuw inspreken enz. Maar ik verwachtte wel dat een spel van 20 jaar geleden zonder schokken zou spelen op een console van nu. 99% van de zichtbare bugs en glitches hadden opgemerkt geworden als er ook maar één iemand de moeite deed om het spel even 10 min te proberen.
Steam reviews zijn in de regel handig om een indruk te krijgen. Hier kan je immers filteren tussen alle reviews en enkel recente reviews.
Om het over de muziek maar niet te hebben: is die nog origineel? Blijft dat zo?
Nee, ze hebben de halve soundtrack eruit gesloopt...
Rede genoeg om gewoon het origineel te spelen dus
Als je op YouTube zoekt naar "GTA trilogy patch 1.04" krijg je genoeg videos te zien met vergelijkingsmateriaal. Vervolgens moet je voor jezelf uitmaken of dat voldoende is.

Als je een Game Pass of PlayStation Now abonnement hebt kun je een van de games uitproberen. San Andreas staat op Game Pass en deel 3 staat op PlayStation Now.

En anders rondkijken- en vragen in het [Multi] GTA: The Trilogy - The Definitive Edition topic.
Precies, veel te veel gedoe. De meeste potentiële klanten zijn al afgehaakt die hebben in hun hoofd zitten de review was een drama. Daarom zie je maar weer hoe belangrijk het is een goed product op dag één te leveren. Neem een voorbeeld aan Horizon Forbidden West bijvoorbeeld, gewoon pas releasen als het product af is.
Ik ben het niet met je oneens. Ik had liever dat ze de game uitgesteld hadden. Maar als je de games echt wilt spelen dan kan je er redelijk eenvoudig achter komen of het de moeite waard is.
Ik was al weer vergeten dat t er uberhaupt was..
Intussen komt GTA 5 ook uit op Xbox Series en PS5.

De skyrim van Rockstar.
Ik heb Gamepass maar ben er achter gekomen dat San Andreas er niet bij staat als je Gamepass voor PC hebt, erg jammer!
Deze game valt niet te fixen. Ze hebben een versimpelde mobile port omgebouwd naar een remaster. De hele basis van deze remasters is verkeerd gedaan.
Dat is onzin, het is wel te fixen, het kost alleen verdomde veel tijd. Veel meer dan als ze het in een keer goed hadden gedaan.

Een fix zou zelfs kunnen zijn "we gooien alles weg en beginnen opnieuw".

[Reactie gewijzigd door MoonRaven op 24 juli 2024 22:14]

Een fix zou zelfs kunnen zijn "we gooien alles weg en beginnen opnieuw".
Is dat een fix of een remake van de remake? :D

Inderdaad was het gebruiken van de mobiele versie totaal idioot, net zoals het gebruiken van de console versie voor de Crysis remaster. Ook een flinke teleurstelling.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 22:14]

Ik snap je probleem, het is lastig een goede review te vinden van hoe de game nu is.

Ergens vind ik dat ook wel positief, het geeft de game-makers een goede reden om geen games te release die vol bugs zitten, en eigenlijk maar half-af zijn. Ook al fixen ze alles, zoiets zal altijd een effect blijven hebben op de verkopen.
Niet positief, want waarom is er een alfa en beta test door testers?
Ik koop geen game meer na alle debacles en zogenaamde bug fixes, ik download ze wel of vindt ze in de winkel bij de aanbiedingen, maar hoofdprijs betalen voor iets wat niet af is?
Waarom wordt er dan getest en hoe zullen die testers zich voelen als ze dit al gemeld hadden en de game wordt toch gelaunched?
Wat ik positief noem is dat consumenten door alle (blijvende) negatieve reviews een game niet meer kopen, niet dat er 'kapotte' games gereleased worden. Als verkopen achterblijven door slechte reviews, zal dat gamebouwers/publishers hopelijk steeds meer de goede kant op duwen, door pas te release als een game af is.

Precies wat jij zegt, dat zijn inkomsten die gamebouwers nu mislopen:
Ik koop geen game meer na alle debacles en zogenaamde bug fixes, ik download ze wel of vindt ze in de winkel bij de aanbiedingen, maar hoofdprijs betalen voor iets wat niet af is?
Het is niet positief, want de trend van beroerde releases zet gewoon door. En dat komt door alle 'fanatiekelingen' die klakkeloos pre-orders plaatsen. De game is dus al een succes voordat deze in de winkels ligt.
Zelfs bij Cyberpunk heeft het niet geholpen. Miljoenen exemplaren verkocht in de voorverkoop, en slechts een heel klein deel ging er voor om zijn of haar geld terug te krijgen.
Ik denk dat een gedeelte van de reviews er weinig verschil zal zijn. Veel reviewers spelen de game al voordat die officieel uit is omdat ze anders na release eerst nog moeten spelen en dus pas veel later de review kunnen schrijven. Want stel dat je eerst alle 3 de games pas op 11 november had kunnen spelen en dus 3 games moet spelen voordat men kan reviewen dan ben je wel een paar weken bezig. Dus er wordt vaak al rekening gehouden met dat de game op release dus beter zal draaien dan dat hun spelen. Uiteindelijk is er dus niet altijd een verbetering.
Euh. Nou ja ze zouden dan niet goed geïnformeerd NIET tot aanschaf van de game(s) over gaan. Want ze waren rot en alle reviews sprongen daar als haaien bovenop met negatieve reviews.

Youtubers niet overigens, die hadden de grootste lol met de games en als ze op Steam waren gereleased en ik de diverse games al niet 2-3 keer in mijn leven gekocht had (PC DVD, PS2, Steam re-release...) dan had ik misschien wel tot een aanschaf over gegaan op basis daarvan zelfs voor de patches. Goed informeren = meerdere bronnen aansnijden.
Het is nog erger: Online-only games als BF2042, die een levendige community nodig hebben, komen de initiele slechte reviews nooit meer te boven en sterven gewoon af.
Ik zag gisteren net de steamcharts voor 24-hour peak spelers voor BF 2042: rond de 2000. Ouch.

Zelfs battlefield 1 heeft nog bijna 4 (!) maal zoveel spelers. En Battlefield V heeft nog ruim 20 000 spelers, 10x zoveel!

Het is duidelijk dat Battlefield spelers ofwel teruggegaan zijn naar eerdere BF games, ofwel gewoon andere dingen gaan spelen zijn. Game is dood.
Grote media hebben reviews geschreven over de game zoals hij was bij launch. Hoe kan ik als consument een informatieve review vinden over de game zoals hij nu is?
Waarom zou je dat willen? Reviews van grote media zijn vaak wel leuk om te lezen, maar totaal niet relevant voor een gewone consument. Mensen die de hele dag spellen spelen om te reviewen kijken heel anders naar een spel en hebben deze niet zelf gekocht, dus als dat je enige oordeel is zul je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.

Steam reviews zijn dan relevanter
Zo zou ik ook nooit cyberpunk gaan spelen, het is gewoon kapot, laat dan maar.
Remasters zouden verboden moeten worden :P
Ik was wel erg blij met die van Mass Effect. Vroeger weleens geprobeert, maar de houterige gameplay van ME1 stond me tegen. Dat hebben ze niet weten op te lossen, maar ik heb mezelf eroverheen gezet en ontzettend genoten van 2 en 3 met moderne graphics.
De Mako rijdt nog steeds als een stuiterbal ja :')

Maar inderdaad dat was ook wel een geslaagde remake.
Mwuah het kan wel leuk zijn, ik wacht nog steeds bijvoorbeel op een ape escape remake of remaster. Probeerde het laatst nog te spelen via PSNow maar de besturing is echt bijna niet te doen.
Ik moet zeggen dat ik die van Modern Warfare 2 wel te behappen vond. Hij was niet overdreven duur, was inderdaad flink opgepoetst en voor dat geld was het leuk het weer eens te spelen.

Deze GTA remasters zien er echter slechter uit dan het origineel. En die van Crysis bijvoorbeeld, misten hele stukken (de tanks en vliegtuigen battles) en zagen er ook slechter uit omdat ze gebaseerd waren op de console versie 8)7. Daar heb je inderdaad niks aan.
Neuh. Demasters wel.

(Demakes daarentegen zijn dan weer geniaal).
Ik speel het spel zelf niet dus hoe slecht het toen was / goed nu zal zijn weet ik natuurlijk niet. Maar als ik zoiets lees dan vraag ik me echt af:
Waarom dan niet die 4 maanden even uitstellen en dan een veel betere game uitbrengen? Zouden die 4 maanden dan echt zoveel verschil uitmaken voor het bedrijf? Moesten ze dan voordat 2022 zou beginnen dan nog zoveel winst maken om een goed boekjaar te hebben of iets dergelijks?
Ik denk eerder dat het een kwestie is van "hoeveel willen we vooraf testen om de game bugvrij uit te brengen?".
Dat is overigens een heel normale afweging bij software, maar als de balans te veel neigt naar buggy uitbrengen geeft dit een slechte naam aan het bedrijf. Ongeacht hoe veel/snel hierna gepatcht wordt.
Je werkt altijd naar een bepaalde deadline toe. Of het af is of niet is meestal niet eens een afweging, zodra de releasedatum gezet is kan je daar eigenlijk niet meer omheen.

Gelukkig word er tegenwoordig iets flexibeler mee omgegaan, maar dat de optie überhaupt op tafel ligt is echt iets nieuws. Het kost namelijk ontzettend veel geld om een game uit te stellen.
Er zijn genoeg games die gewoon uitgesteld worden. Dus ze kunnen er makkelijk omheen. En kost een game uitstellen nou echt zoveel geld of zijn alleen de inkomsten wat vertraagd? Ben je als ontwikkelaar bijna blut snap ik dat je de risico's van vroegtijdig uitbrengen maar moet accepteren. Maar een bedrijf als dit heeft hier financieel echt genoeg mogelijkheden voor. Want de mensen die nu aan de update hebben gewerkt moesten ook gewoon de laatste 4 maanden betaald worden. Er is geen maandelijkse betaling die ze mislopen door het later uit te brengen. Dus echt veel verschil tussen vroegtijdig uitbrengen en nu pas uitbrengen zie ik financieel geen verschil is. Of ik moet wat over het hoofd zien.
Het is niet alleen de inkomsten die uitgesteld zijn, maar ook de hele marketingcampagne die omgegooid moet worden, vier platformhouders die erop gerekend hadden, distributeurs en winkels waar contracten mee verbroken worden.
Deze game had geen tijdgebrek maar was volgens mij überhaupt nooit goed geweest. De games zijn eigenlijk te oud voor een remaster, en te groot voor een remake.
De ontwikkelaar had 100x het budget nodig gehad om recht te doen aan deze games.
Vond deze versie een mooi moment om GTA3 een keer uit te spelen, was er vroeger nooit van gekomen (na frustratie van bugs in de ambulance-missies 20 jaar terug).

Compleet uitgespeeld met alle optionele dingen erbij, en nu heb ik 43 van de 44 achievements te pakken. De 44e is "King of Liberty City (Unlock all achievements)". |:(

Net even opgestart na het lezen van dit bericht, in de ijdele hoop dat dit opgelost zou zijn. Nee hoor.
Je hebt toch ook nog niet alle achievements? Dit lijkt me een duidelijke feature, geen bug :+
ik had eerlijk gezegd niet meer verwacht dat ze iets zouden doen aan deze trilogy editie
Dus doen de cheats het nu wel, op de ps5 werkt zowat geen enkele cheat code ?.
Ik heb zelfs de controls terug gezet naar classic, dit kreeg ik als tip maar werkte ook niet(bij geen van de 3 spellen).
Fixt dit ook de problemen dat het er gewoon slechter uitzag dan het origineel? :?

Ik hoop dat de aangekondigde Oculus Quest versie van GTA San Andreas nou eindelijk eens komt... Dat voegt tenminste eens iets nieuws toe.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 22:14]

Precies, SA in VR baby!
Groovy!
huh Switch updates staan op v1.0.6 atm
Anoniem: 454358 1 maart 2022 17:34
En is dit nou echt beter dan de oude versie? Ik speel de oude vice city nog geregeld, die heb ik destijds voor 3.95 op steam gekocht en werkt met de silent patch prima. En werkt op oude simpele hardware
Deze trilogie werkt ook relatief oude hardware

System Requirements
RECOMMENDED
OS
OS Windows 10 64-bit
Processor
Processor Intel® Core™ i7-2700K / AMD Ryzen 5 2600
Memory
Memory 16GB
Graphics
Graphics Nvidia GeForce GTX 970 4GB / AMD Radeon RX 570 4GB
Disk
Disk 45GB

Een processor van 10 jaar oud als
Recommended, en een videokaart van 7 jaar oud als aangeraden.
Alleen de 16gb ram kan misschien dingetje zijn , al is dat natuurlijk simpel en goedkoop op te lossen.

Ik vind het er verder best prima uit zien, alleen jammer dat de cheat codes niet werken op de ps5 dan(deze patch niet getest).
Is het 60 euro waard perse nee dat niet, maar mocht die eens in aanbieding zijn is prima om mee te pakken.
Die systeemeisen zijn sowieso geen pijl aan te trekken.

De minimum requirements zijn een i5 6600k, aanbevolen een i7 2700k. De aanbevolen processor is 4 generaties / jaar ouder.
En zelfs een minimum aan 8GB RAM zou toch voldoende moeten zijn voor spellen die ook op een Switch draaien.
Anoniem: 454358 @Carlos0_01 maart 2022 21:32
In vergelijk met de systeemeisen van de oude vind ik het nog best fors 😁😅
Maar is grafisch nou echt veel beter?
Nee, het is zeker niet beter. Vergelijk het met proberen jezelf te verjongen door de huid van je gezicht strak te laten trekken. Wellicht heb je minder rimpels maar je ziet eruit als een alien.
dubbel

[Reactie gewijzigd door remcheese op 24 juli 2024 22:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.