Kotaku: Rockstar zet remasters Red Dead Redemption en GTA IV in de ijskast

Rockstar Games heeft de ontwikkeling van de remasters van Red Dead Redemption en Grand Theft Auto IV naar verluidt voorlopig stopgezet. Na de controverse rondom Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition zou de ontwikkelaar zich voorlopig op het nieuwe GTA richten.

De ontwikkelaar zou al jaren plannen hebben om remasters van het originele Red Dead Redemption en GTA IV uit respectievelijk 2010 en 2008 te maken. Hoewel de plannen nog niet volledig geschrapt zijn, zou Rockstar voorlopig afzien van nieuwe remasters, meldt Kotaku. De desbetreffende onaangekondigde remasters zouden op zijn vroegst na de volgende grote Grand Theft Auto-game uitkomen.

Rond de release van de bekritiseerde remastertrilogie vernam Kotaku dat Rockstar een beslissing over de eventuele remasters van Red Dead Redemption en GTA IV zou nemen op basis van de ontvangst en verkoopcijfers van de trilogie. Hoewel de ontvangst door zowel critici als fans bijzonder slecht was, bleek de bundel toch verrassend goed verkocht te zijn.

Het schrappen van de remasters werd in eerste instantie door de doorgaans goed geïnformeerde leaker Tez2 naar buiten gebracht, waarna Kotaku het gerucht bij eigen bronnen wist te bevestigen.

Red Dead Redemption (2010) en Grand Theft Auto IV (2008) zijn aanzienlijk minder oud dan Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City en Grand Theft Auto: San Andreas.

Door Yannick Spinner

Redacteur

06-07-2022 • 13:25

99 Linkedin

Reacties (99)

Wijzig sortering
Maar zijn zulke remasters zelfs wel nodig? Imho houdt GTA IV zich nog altijd redelijk sterk. Ja, er zijn wat punten waarop je de beperkingen van de game engine kunt zien, maar of het de moeite is om daar een remaster van te maken?
Van Red Dead Redemption had ik het toch graag gezien en dan vooral op PC.
Idd, ik zou RDR1 heel graag op de PC willen spelen. Ik had een aantal jaren geleden PS3 en RDR1 mogen lenen van mijn buurjongen en moet zeggen, RDR1 is echt goed gemaakt! Helaas ben ik erg slecht met controllers.
Red Dead Redemption in de RDR2 engine zou voor mij een insta-buy zijn. RDR2 is een prequel op RDR1, dus het zou geweldig zijn om met een moderne engine en moderne graphics verder te gaan met het RDR verhaal. In tegenstelling tot RDR2 is RDR1 is nooit uitgekomen op PC, ik verwacht daarom dat erg veel PC gamers een remake van RDR1 kunnen waarderen.
Ik ken GTA IV sowieso alleen in 4k, maar die Windows Live Games rommel mag er wel uit gesloopt/"geremastered" worden (tenzij dat al weg is ondertussen). :P
Paar maanden geleden nog even GTA IV gespeeld (single player), niets van Games for Windows Live gezien, maar misschien dat het nog voor de multiplayer nodig is?
Begin 2020 heeft R* de game opnieuw op Steam uitgebracht, deze variant komt niet met Games For Windows Live.

[Reactie gewijzigd door Luuk2015 op 6 juli 2022 16:27]

Ik vond het ook niet echt een legendarisch verhaal. Het was allemaal erg depri met die Nico en zijn idiote familie. En de gameplay was ook te geforceerd ("Roman wil uit eten anders vindt hij je niet aardig meer") :P

The Ballad of Gay Tony (DLC) was het enige onderdeel van GTA IV dat ik echt leuk vond.

Een remaster is iets wat echt hoort bij legendarische spellen vind ik. Niet zulke middelmatigheid als GTA IV.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 6 juli 2022 13:40]

Ongeacht wat jij er van vindt, want dat doet er voor Rockstar precies niets toe, hoort GTA IV bij de meest populaire en goed ontvangen videogames aller tijden. Hetzelfde geldt voor RDR1. Het is dus een open deur om er nog eens remasters van te maken. Ik vind het persoonlijk nog niet nodig, de games zien er nog prima uit, alleen RDR1 is niet te spelen op de PC wat natuurlijk jammer is.
Ongeacht wat jij er van vindt, want dat doet er voor Rockstar precies niets toe,
Dit is niet helemaal waar, als het grootste deel van de consumers dit zou denken gaan ze wel 2x nadenken voor ze iets maken. Alleen omdat GekkePrutser nu tot de minderheid behoort met die mening "doet het er niets toe".
Volgens mij volg jij sinds 2014 de controverse niet rondom Rockstar of wel ?
Om en nabij 98% van ÁLLE spelers van GTA V heeft gevraagd om de Opressor MK2 te verwijderen uit publieke lobby's. Daar is helemáál niet op gereageerd (dit geschiedde op het officiële forum van Rockstar Games, waarbij 170.000 unieke accounts hierom vroegen (van de 174000 geregisreerde >> GTA V << gebruikers). De controverse werd nog groter toen Rockstar Games besloot om in 2020 het topic met alle reacties erin compleet te verwijderen zonder te vermelden waarom en om daarna alle topics die daar vervolgens verhaal om haalden, ook verwijderde en de topicstarters een tijdelijke ban te geven. Let wel, dit werd door één administrator gedaan. Deze is echter niet op de vingers getikt en is nog altijd admin op dat forum.
Hierna is gevraagd, met hulp van talloze (meer dan 100) grote Youtubers, om de OP-status van de Opressor MK2 drastisch te reduceren, omdat je nagenoeg kansloos bent in een publieke lobby.
Daar hebben ze éénmaal op gereageerd via Twitter dat de Opressor MK2 geen OP-status heeft en dus in het spel blijft.

Om een heel lang verhaal kort te maken, Rockstar luistert absoluut in de verste verte niet naar de fanbase van hun spellen en doet al jaren wat ze zelf wil. Het interesseert ze werkelijk geen moer wat de spelers van hun spellen denken van hun spellen en de zeer oninteressante content die ze de afgelopen 5 jaar hebben uitgebracht voor GTA V. Het enige wat Rockstar interesseert, is geld dat ze opstrijken van de Shark Cards. Om daar even op in te haken, waarom denk je dat er zo achterlijk veel modmenu's speciaal voor GTA V zijn gemaakt die tot op de dag van vandaag undetected zijn. Ooit gehoor van Kiddion's Modmenu ? Er zijn zo'n 300 modmenu's in omloop voor GTA V, een bizar aantal voor een relatief oud online spel. Dit is allemaal uit onvrede tegen de koers die Rockstar vaart.

[Reactie gewijzigd door YouriHL op 6 juli 2022 14:49]

Omdat er nog steeds geld binnen stroomt. Mensen die alleen hun mening geven door te praten boeit een bedrijf natuurlijk niks.
1. Ik geloof niet dat er maar 174.000 spelers zijn geregistreerd, dat zijn er vele malen meer.
2. Mocht het toch kloppen, dan hoor ik bij die 2% - En al mijn vrienden die GTA V spelen ook? Lijkt me sterk, als ik zie hoe vaak ik GTAV opzoek e.d.
Hij heeft het over forum geregistreerde spelers, niet totale spelers.
Ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat vrijwel al die forum gebruikers zich enkel en alleen hebben geregistreerd, juist om over dit ding te klagen.
Dan kom je wel aan die aantallen en percentages. Die percentage van 98% betekend dus geen ruk. Het spel is iets van 355 miljoen keer verkocht, dus dan hebben we het over 0,05% ofzo.

Niet om af te doen aan @YouriHL zijn verhaal, natuurlijk geeft rockstar er geen reet om. Kijk naar de aantallen die ze verkopen, en dan nog eens al die microtransactions er bovenop. Als dat OP wapen ervoor zorgt dat iedere speler denkt "shit ik moet dat ding ook hebben, anders kan ik niet mee" dan heeft het zijn doel bereikt. Boeie of het eerlijk is of niet.

Maar om naar zo te stellen "zo veel mensen hebben geklaagd!" ja, en hoeveel hebben het spel gekocht en klagen niet? Als de kraan ophoud met geld spuwen, dan gaan ze wellicht ooit eens luisteren. Ondanks dat 170000 een groot aantal is, op het totale plaatje is het nog steeds peanuts.
Via emulator draait rdr1 inmiddels best goed. Als je nog een optische speler in je pc hebt zou je de game op die manier kunnen spelen.
Kun je aangeven welke? ik heb interesse. Vond het destijds op mijn xbox360 een top spel, zou het graag weer eens opnieuw willen spelen.
Ik heb het nu geïnstalleerd op de Steam Deck en het is zeker de moeite waard om weer eens op te pakken! Alleen de voertuig physics zijn (naar mijn idee realistischer) anders afgesteld dan bij de andere delen.
Xenia emulator (xenia-master).
RDR GOTY xbox360 heb ik van the internet archive gehaald.
Ik heb een oud systeem:
Ryzen 5 2600 // GTX970 // 16GB RAM
De framerate is hierdoor niet super, maar het is goed te doen. Maar ja binnenkort een RTX kaart dan zal het beter gaan.

Er is ook een fork, xenia-canary. Daar zijn community patches voor om de prestaties iets te verbeteren.

Over de game zelf: ik ben aan het genieten hoor. Het geklets van de mensen, details in de wereld. De zon gaat net onder achter de bomen. Rockstar is de best.

[Reactie gewijzigd door LordLuc op 6 juli 2022 19:20]

Op Xbox via BC 4K/30fps. Ook niet slecht. Een fps-boost zou wel gaaf zijn trouwens.
Het zal wel te spelen zijn RDR1 maar ik was al de weg kwijt bij de eerste kampvuur. Kon niet vinden waar ik heen moest (ben dan ook wel een aardige debiel op dit en meerdere vlakken). Kreeg wel te horen wat er moest gebeuren maar ik op mijn paart lol konden niet bepalen waar we heen moesten.

Half uurtje spelen was misschien niet genoeg.
Natuurlijk wel, want er zijn nog veel meer mensen die GTA IV geen bal aan vonden, en daar behoor ik ook toe.

Verhaal was slecht, totaal geen binding met de characters, geforceerd allerlei dingen moeten doen, die geen bal met GTA te maken hebben. "Wanna play bowling?" en 30 telefoontjes binnen een minuut, zo vervelend.

Zo jammer tegenwoordig dat je alles wat de massa leuk of "legendarisch" vond/vind, dat een andere mening er voor die personen er niet meer toe lijkt te doen.
Ik vind deel vier juist 1 van de betere GTA’s. Lekker zwaar en duister, leuke levendige wereld en hele leuke missies.
4 staat bij mij op de 2e plek, met de orginele SA nog aan de top en deel 5 op #3.

Het verhaal was leuk en er was genoeg om te doen om jezelf te vermaken naast de hoofd missies. Ook vond ik de physics geweldig in dit spel. Je merkte goed dat als je met een oude muscle car hard reed je ook vroeg in de remmen moest om de bocht te halen, en ook met de motoren kon je niet zomaar overal vol gas rijden. En als je dan een keer vol achter op een stil staande auto klapte dan rolde je eerst nog 100 meter verder over t asfalt _/-\o_
Ik vond het ook niet echt een legendarisch verhaal. Het was allemaal erg depri met die Nico en zijn idiote familie. En de gameplay was ook te geforceerd ("Roman wil uit eten anders vindt hij je niet aardig meer")
Daar kan ik me helemaal in vinden, klopt. Zo irritant is dat. Naast dat, is de gameplay best wel erg beperkt. Er valt weinig tot niets te doen in de Liberty City.
Het nadeel van de huidige en vorige generaties consoles is dat er geen backwards compatibility is met de generaties daarvoor. Xbox heeft weliswaar dat probleem deels opgelost, maar zelfs daar is de laatste missie van IV bijna onmogelijk om te voltooien.

Daarnaast is het echt wel te merken dat die spellen verouderd zijn, maar ik ben het met je eens dat een complete remaster daar niet heel veel aan gaat veranderen.
Waarom is die missie bijna niet te voltooien op de series x?
Ivm met unlocked framerates op de nieuwere consoles, krijg je dit soort zaken bij timed opdrachten:
https://youtu.be/pIUnaaO6BhA.

Wat er gebeurt: het spel registreert de input niet, want de game loopt sneller.
https://gamerant.com/grand-theft-auto-4-xbox-series-x/amp/ Dit artikel legt het beter.
Mee eens. Ik heb recent GTA IV eens opnieuw gespeeld en eigenlijk houdt deze game zich best goed stand, zowel op gameplay- als grafisch vlak.
De enige reden die ik zie om een remaster van Red Dead Redemption te maken is om dan ook gelijk een PC port te doen. Dan krijg je een beetje hetzelfde idee als The Last of Us Remake, die ook naar PC komt.

Voor GTA IV geldt dat natuurlijk niet, en ik zie ook geen meerwaarde in het 'oppoetsen' van de game, tenzij je hem sowieso nog niet in je bezit hebt. Maar die doelgroep schat ik niet zo groot in.
Het is voor mij persoonlijk meer dat ik het kan spelen op de consoles die ik nu aangesloten heb èn misschien in wat hogere resolutie. Een spel als RDR of GTA IV zien er nog steeds best goed uit en zelfs zonder echte upgrades zou ik ze zonder twijfel (maar niet full-price) kopen voor op m'n PS5.
Wel bizar als je er over na denkt. GTA IV en V kwamen beiden op de PS3 uit. En nu bieden zij een PS5 versie aan. Maar oude titles....
Denk dat je de beperkingen van de game engine nog onderschat. er zijn zelfs hele video's die laten zien dat veel items realistischer waren in IV dan in V. Zoals houten bankjes die in deel IV echt in stukken viel waar je ook echt schoot terwijl in deel V een bankje na X kogels opeens uit elkaar valt ook op plekken waar je nooit schoot. allemaal van dat soort kleine details waar deel IV best wel betere mechanics heeft op veel plekken

https://www.youtube.com/r...uery=gta+IV+compared+to+V
Op PC is RDR niet te koop, dus ja, in dit geval wel.
Ik ben net bezig met het opnieuw spelen van GTA IV en ik vind deze erg verouderd. De auto's hebben zeer veel onderstuur wanneer je het vergelijkt met de andere GTA's. Het stuurt gewoon niet leuk en dat heb ik eigenlijk nooit bij GTA. Graphics zijn niet fantastisch, maar kan nog prima wat mij betreft.

De gameplay van GTA: San Andreas was best verbeterd, dus als ze de handling van de cars zouden verbeteren, zou voor mij een remaster nog wel toegevoegde waarde hebben. Maar goed, ik heb hem straks uit en hoef voorlopig niet nog een keer :)
Het gaat hier ook om RDR, die is alleen op de PS3 te spelen. Misschien met een PS NOW abonnement of iets dergelijks kan je deze wel spelen op PS5. Maar als ze deze uitbrengen voor de PS5 zal ik het 100% zeker aanschaffen.
RDR is ook gewoon op de series X te spelen in 4k/30fps via bc. En ik zeg je, het ziet er nog best goed uit en loopt erg lekker! Al met al een echte aanrader via hierboven genoemde methode.
Dat ligt eraan: hoeveel geld kan Rockstar ermee verdienen?

Voor de rest maakt het niets uit of het nodig is, of iemand er echt om vraagt, remakes worden gemaakt om geld te verdienen.
GTA IV draait niet op de PS4/5. Dat is eigenlijk de voornaamste reden om het te doen. Op de XSX draait ie immers wel.

Tevens was de framerate van GTA IV op alle platforms een totaal drama.
Een GTA 4 met verbeterde handling van de autos (en minder random telefoontjes voor nutteloos tijdverdrijf) zie ik wel graag komen eigenlijk. Ik kon dat spel nooit echt leuk vinden ondanks woeste pogingen.
Jammer, had graag RDR1 willen spelen.
Nooit gespeeld terwijl ik RDR2 geweldig vond.

Ene kant natuurlijk begrijpelijk dat ze het even in de ijskast zetten maar maak er dan een remake van ipv remaster.
Ach deel 1 ziet er nog prima uit, speel die gewoon alsnog (ik vond hem veeeel leuker dan deel 2)
Dat gaat alleen iets lastiger op de computer, al dan niet onmogelijk met een emulator maar niet geweldig.
Voorkeur gaat toch uit naar een fatsoenlijke remaster of liever remake welke ook gewoon op pc komt.
RDR1 heb ik denk ik 2 jaar geleden nog eens gespeeld. Deze vind ik nog prima speelbaar eigenlijk.

Zie bijv deze video als voorbeeld.

Het is uiteraard geen RDR2 maar een remaster voegt denk ik niet veel toe imo.
Als je dan toch al een PC port moet maken met aangepaste controls kan er mits enige updates aan de shaders, dynamischere belichting en schaduwen al een veel frissere look uitkomen. Met 14 jaar (tegen release) nieuwere hardware moet dat niet al te lastig zijn lijkt me.

Zelfs een emulator draait het nu al aan 60fps. Native met moderne updates moet dat goed lukken.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 6 juli 2022 14:03]

Kan via PS plus premium. Verder kan je een PS3 of X360 op de kop tikken.
Ik heb hiervoor een PS3 aangeschaft, was goedkoper dan PS plus abbo.

Verder schijnt de originele engine van RDR een drama te zijn. Dat is ook de reden dat de game nooit op PC is uitgekomen. Remaster lijkt me dan ook de enige.
Voor RDR1 Is makkelijker om Series S te kopen en op 4k spelen met stabiel 30 fps ipv oude rommel opzoeken.
ook een stuk kostbaarder
Dat wel, maar is toch de beste manier. S is voor minder dan 200 is makkelijk nu tweederde te verkrijgen. Veel beter dan 720p 15 fps op ps360 🙂
Verstandige keuze. Ook vreemd dat een PS5 patch voor RDR2 nog steeds niet is aangekondigd. Op 30FPS vind ik het echt niet prettig spelen. Hier moeten ze toch wel een beetje resources voor kunnen opofferen? Zo veel games hebben al een PS5 update gehad en het doet wonderen.
Dit!

Ik wilde hem laatst weer spelen, maar 30FPS (zelfde als met ME:andromeda btw) lukt mij gewoon niet meer.

Kom gewoon met een 60fps op de PS5 / XSX!
Die 60 fps varianten zullen zeker nog wel komen.....alleen tegen betaling want het is en blijft Rockstar en die zullen nooit iets gratis doen.
En dan graag ook gyro aiming want zonder dat vind ik shooters niet meer te doen.
Het probleem is dat ze bij de vorige remaster werkelijk alles fout hebben gedaan.

- verkeerde versie als bron om te remasteren
- slordige AI-upscaling
- QA was afwezig zo leek het
- Super agressief

Het was bijna net zo'n groot drama als de Warcraft Reforged

BTW Red Dead Redemption speelt al geweldig op 4K op de Series X

[Reactie gewijzigd door Voet01 op 6 juli 2022 14:16]

Het probleem is dat ze bij de vorige remaster werkelijk alles fout hebben gedaan.

- verkeerde versie als bron om te remasteren
- slordige AI-upscaling
- QA was afwezig zo leek het
- Super agressief
De enige issue die ik met GTA3 had, was dat 's nachts regen ervoor zorgde dat alles onzichtbaar werd, en dat was binnen een week gepatched. Daarna heb de hele trilogie op 100% uitgespeeld zonder problemen.

Wat was er nou echt zo slecht aan? Want ik ben weinig tegengekomen. Ja, tuurlijk, er was een hoop geupscaled, maar ik had ook niet echt verwacht dat ze 3 titels van 20 jaar oud van de grond af aan compleet opnieuw zouden opbouwen. De titels van toen zijn weer speelbaar gemaakt op consoles van nu, met 4K en 60Hz. Ik vond het prima.

Ik vraag me af of iedereen die het afkraakt, het ook daadwerkelijk zelf vindt of dat ze alleen maar elkaar napraten.
Wat was er nou echt zo slecht aan? Want ik ben weinig tegengekomen. Ja, tuurlijk, er was een hoop geupscaled, maar ik had ook niet echt verwacht dat ze 3 titels van 20 jaar oud van de grond af aan compleet opnieuw zouden opbouwen. De titels van toen zijn weer speelbaar gemaakt op consoles van nu, met 4K en 60Hz. Ik vond het prima.
Ik heb zowel GTA 3 als Vice City Remastered gespeeld en het was redelijk. Dat er zoveel negativiteit kwam, was omdat Rockstar
A Flink wat verwachtingen had geschept vooraf met hun marketing.
B Dat ze de vorige versies en mods die de game beter maakten aggresief hebben laten verwijderen.
C Er talloze nieuwe en rare bugs zijn geintroduceerd
D De performance (framerate) echt erg slecht is als je kijkt naar de visuele kwaliteit
E Als je kijkt naar andere recente remasters - dan is deze remaster een game waar echt zeer weinig effort is in gestoken en dat is voor een studio als Rockstar (die pretenteert alleen de allerbeste games te maken) toch wel slecht te noemen.

Dat de games nog zo leuk zijn, is meer te wijten aan het goede design van een aantal jaren, dan wat de remaster heeft toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Voet01 op 6 juli 2022 15:21]

Mja goed toen ik in 2002 Gta vice city speelde op mn crt tv met mn ps2 , was dat ook voldoende, ikzelf denk dat game developers het gewoon doen om de 35 plussers aan te spreken , want die hebben genoeg geld over voor hun " nostalgia trip " ,

Maargoed De gewone 35 plusser denkt : Ah de gta trilogy, effe kopen , de 35 plusser tweaker zou eerder denken hmmm een ouwe ps2 kopen, of emuleren :D ?
Gezien de pracht en praal van de nieuwe Unreal Engine 5 misschien interessanter om of de eerste RDR game volledig opnieuw te maken in UE5, of (nog beter) een compleet nieuwe RDR3 game in UE5 te maken.
Zullen we alsjeblieft niet iedere game met dezelfde engine gaan maken? Unreal is echt niet perfect. Zeker op het hoogste niveau heeft het nog altijd zin om een eigen engine te onderhouden.
Mocht er een RDR2 ps5 versie uitkomen dan is dit een insta buy voor mij :)

ik had m vorig jaar op mn pc geprobeerd , maar door alle bugs en crashes , heb ik mn geld weer terug gevraagd op steam.

trouwens , als je RDR2 met 30fps afspeelt op een moderne TV , can zo'n tv er niet voor zorgen dat het wat vloeiender loopt die 30fps ?
Dat kan een TV ongetwijfeld, maar alle 'extra' beeldverbeteringen komt vaak wel met een prijs, zoals bv. extra latency. Nu is een paar ms extra op een game als RDR2 niet ontzettend erg maar geen idee hoeveel het aan zal tikken.
Toch ergens wel jammer, GTA IV speel ik momenteel voor een 2e keer helemaal uit en het verhaal is erg goed, misschien wel de beste uit de reeks imo. Maar uiteraard liever nieuwe games i.p.v. remasters. :D
Tweede keer nog maar?

Die hard fan, speelde hem sinds 2009 al zeker 14x opnieuw.


Beste GTA single player, period
GTA2 was anders ook heerlijk, maar andere generatie denk ik.
Totdat je bij de derde city komt en dan wordt het meer werk dan spel. Goede genade.

Het feit dat je moet betalen om te kunnen saven is net dat stapje te ver.
Dus ze moeten waarschijnlijk kiezen tussen meer geld uitgeven om niet weer een PR fiasco te krijgen of minder geld uitgeven en mogelijk hetzelfde resultaat als met GTA 3 remasters.
En ook al verdienen ze wel (genoeg) daaraan, vinden ze de PR schade en mogelijke mindere verkopen van een nieuwe GTA dus belangrijker.
Ik vraag me serieus af in welke verhouding het creatief vermaak bieden aan de gamer en puur winstbejag binnen zo'n bedrijf een plek hebben.
GTA IV mag van mij eens grondig gefixt worden op pc.
RDR heeft zo'n spaghetticode dat ze zelfs geen pc port konden maken. Lijkt dan ook extreem veel werk om het nu fatsoenlijk te doen.