Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rockstar zegt sorry voor kwaliteit GTA-remasters en zet originele versies terug

Rockstar biedt zijn excuses aan voor de 'onverwachte technische problemen' die optreden bij de recent uitgebrachte GTA-remasters. De uitgever belooft verbeteringen en gaat de klassieke versies weer online zetten, maar alleen via zijn eigen launcher.

'De geüpdatete versies van de klassieke GTA-games zijn uitgebracht in een staat die niet aan onze eigen kwaliteitsstandaarden voldoet, of de standaarden die onze fans verwachten', schrijft Rockstar. Het bedrijf biedt daarvoor zijn excuses aan aan spelers. De uitgever claimt echter ook dat de problemen onverwacht waren, blijkt uit de inleiding van het bericht.

Rockstar belooft technische problemen aan te pakken en de drie GTA-remasters te verbeteren, maar concrete details daarover zijn nog niet bekend. 'Met iedere geplande update, zullen de games het niveau bereiken dat ze verdienen', schrijft het bedrijf. De drie afzonderlijke remasters krijgen daarvoor 'in de komende dagen' een update.

Rockstar spreekt zich ook uit tegen gamers die ontwikkelaars van het bedrijf lastigvallen op sociale media. Het bedrijf 'verzoekt de community vriendelijk' om een 'respectvol en beschaafd gesprek te voeren' over de games 'terwijl de problemen opgelost worden'.

Voor de release van de GTA-remasters haalde Rockstar de originele versies van Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City en Grand Theft Auto: San Andreas uit de digitale winkels. De uitgever zegt nu dat deze op korte termijn weer beschikbaar zullen worden gemaakt, maar alleen via de Rockstar Launcher. Alle gamers die de pc-versie van de bundel met GTA-remasters hebben gekocht of voor 30 juni 2022 kopen, krijgen de klassieke versies gratis.

Remaster van Grand Theft Auto: Vice City

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition kwam op 11 november uit voor consoles en pc. Rockstar heeft de ontwikkeling van de GTA-remasters uitbesteed aan Grove Street Games. Die studio was ook verantwoordelijk voor de eerdere mobiele versies van de trilogie. Sinds de release zijn er veel problemen met de games. Op alle platforms bevatten die veel bugs en de prestaties zijn slecht. Ook was de Rockstar Launcher dagenlang offline na de release.

Digital Foundry schreef in een uitgebreide analyse van de GTA III-remaster dat het spel tal van problemen bevat die 'zowel hilarisch als teleurstellend zijn'. Volgens de site is het niet geloofwaardig dat de remaster goed is getest voor de release. 'Het eindresultaat is gewoonweg niet goed genoeg', concludeert de site. Naast recensenten zijn ook gamers uiterst kritisch op de release. De pc-versie heeft een score van 0,5 punten van gebruikers op Metacritic.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-11-2021 • 23:05

227 Linkedin

Submitter: Mick1990

Reacties (227)

Wijzig sortering
Gadverdamme, hier win je geen zieltjes mee. Deze trilogie is echt de meest smerige cash grab die ik ooit gezien heb. Het is niet eens alleen de bugs die er zijn, maar vooral de manier waarop de graphics zijn 'opgepoetst'. Het doet gewoon af aan het origineel. Alles is gewoon ronder gemaakt en daarmee afgedaan. AI is er tegaan gegooid en hup, we hebben een 'remaster'. Wat een prachtige tribute had kunnen zijn waar ik en velen met mij van hadden kunnen genieten, is echt een van de meest smerige dingen geworden die ooit te koop zijn aangeboden. In ieder geval door een gerespecteerde verkoper.
De trilogie is gewoon respectloos tegenover de kopers en fans om zo'n slecht product neer te zetten. Het ligt niet eens aan de bugs, maar vooral de manier waarop de trilogie is neergezet. Het is gewoon afgeraffeld, te duidelijk op geld belust en niet om de oorspronkelijke trilogie eer aan de doen.
Mijn respect is rockstar volledig kwijt en een simpel excuus zal dat echt niet zomaar herstellen.
Reageer
Gadverdamme, hier win je geen zieltjes mee. Deze trilogie is echt de meest smerige cash grab die ik ooit gezien heb.
Ze kunnen rechtstreeks ActiBlizz achterna...
Blizzard wat ooit een van de sterkste (zo niet het sterkste) merken in gaming was. Afgezakt naar een disconnected en zwaar gehandicapt bedrijf...

Heeft geld ze dan echt zo verblind??
Rationeel gezien.. hoe fuck je Starcraft, Warcraft en nu ook GTA up?? Hoe?? Met al die miljarden die je harkt....

Een klein beetje ziel erin stoppen. Is dat teveel gevraagd??
Lijkt erop dat die al lang geleden verkocht is.
Reageer
Je kunt veel van blizzard vinden, maar de d2 remaster zit grafisch verdomd goed in elkaar !
als ze san andreas op de helft van die kwaliteit kan krijgen ben ik al happy !
Reageer
Ik gok dat hij het heeft over warcraft 3 reforged

Death of a Game: Warcraft III Reforged
https://www.youtube.com/watch?v=5WbCHX7qdhk

En het betreft inderdaad vaak een batterij managers die afgerekend worden op de ROI ( return on investment) en niet op de ervaring van de klant.

Vanuit zakelijke oogpunt is het ook wel logisch voorbeeld:
Jouw collega (directe concurrentie voor hogere positie) voert een micro transactie systeem in zijn project en gameplay rating gaat met 10% naar beneden ( een 7.5 rating ipv 8.5 rating) maar ik blijf op me gamer moraal zitten omdat ik wel die 8.5 belangrijk vindt.

Dan zegt mijn baas : Hij krijgt de promotie want hij heeft miljoenen meer binnen gehaald voor het bedrijf.

Ik zie ook niet in hoe dit gaat veranderen |:( |:( want laten we eerlijk zijn de filmindustrie levert ook grotendeels triple A bagger af met soms een pareltje ertussen) en tegenwoordig is de game industrie groter dan de filmwereld en muziekwereld.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 20 november 2021 06:44]

Reageer
Ik zie ook niet in hoe dit gaat veranderen |:( |:( want laten we eerlijk zijn de filmindustrie levert ook grotendeels triple A bagger af met soms een pareltje ertussen) en tegenwoordig is de game industrie groter dan de filmwereld en muziekwereld.
Waarom zou het moeten veranderen, vanuit het perspectief van de individuele gamer? Je hoeft het spel niet te kopen (en zeker niet te kopen voordat het uit is). Tevens zijn oude versies van de spellen nog beschikbaar via fysieke schijfjes of door de zeven zeeën te bevaren (wat niet moreel twijfelachtig is als je daadwerkelijk een licentie op het spel hebt).

Je geeft zelf al aan dat de game industrie groter is dan andere industrieën. Dat impliceert dat er voldoende leuke spellen zijn. Concentreer je niet enkel op de rotzooi die uitkomt. Er is zoveel beters om je tijd aan te besteden.

Stem met je portemonnee. Dat is het beste dat je voor jezelf kan doen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 november 2021 09:35]

Reageer
Yep het probleem is dat je ziet hoe veel van de bedrijven waar vele van ons mee opgegroeid zijn ( blizzard bijv).

Ook de zakelijke kant opgaan en dat is jammer maar inderdaad nou niet echt onverwacht.
Reageer
Maar een daadwerkelijk goede remaster had ze ook gewoon een hoop € opgeleverd.

Als ze echt dachten dat ze met dit konden wegkomen dan zit er iets niet goed daar.
Reageer
Battle.net verving je classic W3 door de remaster die je niet hebt gekocht, waarna je game dus weg was. Blizzard is een pretje. :Y)
Reageer
Tevens zijn oude versies van de spellen nog beschikbaar via fysieke schijfjes of door de zeven zeeën te bevaren (wat niet moreel twijfelachtig is als je daadwerkelijk een licentie op het spel hebt).
Warcraft 3 is prima te spelen zonder Battle.net.
Reageer
Dat praat hun streken niet goed, het was prima te spelen als losse game via de moderne launcher.
Reageer
Dat praat hun streken niet goed,
Nergens claim ik iets anders.
Reageer
In geen enkel bedrijf wordt "een manager" (al dan niet onderdeel van "een batterij") afgerekend op de ervaring van de klant.
Reageer
Het probleem is teveel korte termijn denken.

De winst over deze maand/dit kwartaal t.o.v. de reputatieschade op de lange termijn.
Reageer
D2 is geen master maar een remake. Dat is heel wat anders.

Blijkt inderdaad een remaster te zijn en geen remake. Maar wel een die verdoemde veel tijd heeft gekost en niet je standaard sliders aanpassen en klaar.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 20 november 2021 11:04]

Reageer
D2R is wel degelijk een remaster. Het draait zelfs nog op de oude code. Dan kan je écht niet spreken van een remake. Er is ook niets veranderd aan de lore en is de gameplay 95%+ gelijk aan D2 LOD.
Reageer
Zover ik weet hebben ze ook allemaal nieuwe textures gemaakt voor d2r. Wat weer niet valt onder je standaard remaster. Maar meer op je remake. Maar blizzard noemt het inderdaad een remaster ipv een remake.
Reageer
Remasters hebben vaak wel betere textures. Vaak via AI upscaled, maar betere textures. Of het dan door een computer is gedaan of door de stagiair is opgepoetst maakt niet heel veel uit. Een remaster is gewoon het oppoetsen van bestaande code met wat extra meuk en de textures/models beetje oppoetsen, een remake is volledig vanaf de grond de game gemoderniseerd nabouwen en gedateerde meuk, bugs e.d. eruit gooien en leuke nieuwe features/QOL erin gooien en verhaal/maps toevoegen waar toepasselijk. GTA3 -> GTA3:DE = remaster, Metroid 2 (Gameboy) -> Metroid: Samus Returns (3DS) = Remake
Reageer
En waar de game kwaliteit dan wel goed is verkloten ze het weer met alle backend problemen en dergelijke.
Reageer
Een ruime 1,5 maand werd het nieuwe D2R Bnet geteisterd met diverse connectie problemen.
Ja grafisch is het een mooie game, maar de game is nog ver van af.
Reageer
Enige kanttekening is alleen dat de remaster van Diablo niet door Blizzard is gemaakt.
Reageer
En CD projekt red. The witcher was fenomenaal. Cyberpunk, tja. Veel slechter heb ik het niet gezien, zeker als je de beloftes bekeek.
Reageer
Je hebt gewoon een erg kort geheugen; alle drie de Witcher games waren net zo buggy als dat Cyberpunk 2077 bij de release was.
Je bent dit vergeten omdat ze naderhand de boel verbeterd hebben, en de meeste bugs eruit gestreken hebben: hetzelfde dat nu plaatsvindt met CP2077.

Zodra ze over een paar jaar weer met een spel komen, ben je het wéér vergeten, en loop je hier wéér te klagen dat er zoveel bugs inzitten, terwijl [insert previous games] zo ongelooflijk goed waren!
Reageer
Ik als de reviews lees uit die tijd. (Mei 2015). Dan zijn ze op wat technische mankementen en kleine bugs vinden ze het allemaal geweldig. Bij CP2077 zie je al direct niet echt te spreken.
Reageer
Onzin. De Witcher 3 had best wel wat game-ruining bugs.
En nee, dan praat ik niet over random paarden op een dak (wel weer toepasselijk als dat rond 5 december was), maar echt bugs die de gameplay totaal verneukte.

Daarnaast zag je ook met CP2077 dat er voor mensen die geen gamebreaking bugs hadden, er genoeg waren die de game waardeerden.

Maar review-bombing is gewoon een stukje populairder geworden de afgelopen jaren.

[Reactie gewijzigd door Anomnomnomymous op 20 november 2021 11:46]

Reageer
Wat bij cyberpunk het grote probleem was waren de beloftes die gedaan waren. Alle inwoners zouden een eigen leven en day en night cycle hebben, om maar wat te noemen. Als je dan in 1 straat 3 dezelfde personen ziet lopen in willekeurige cirkeltjes, ja dan gaan mensen daar over zeuren. Terwijl als dat bij saints row zo zou zijn zou niemand zich er aan storen, want ja die beloftes zijn niet gemaakt.
Reageer
Maar wat voor gameplay nadelen brengt het dat de NPCs niet een eigen leven leiden?
We praten hier niet over een The Sims game.

Ik kan me voorstellen dat de state machines van de NPCs eerst wat uitgebreider waren, maar ze die voor resource-gerelateerde redenen hebben moeten down-tunen.

Zover ik weet is ook de duplicatie van dezelfde mensen op een moment op straat aangepast; kan me niet herinneren dat ik dat na de 1.31 patch heb gezien (op PC).

En nogmaals; de gameplay beelden die getoond werden waren bijna identiek aan de gameplay die in de uitgebrachte game zaten. Ik heb nooit beelden gezien die een NPC volgden, om daarmee aan te tonen dat ze een eigen leventje aan het leiden waren.

[Reactie gewijzigd door Anomnomnomymous op 20 november 2021 13:36]

Reageer
En jij denkt dat dit een gemiddelde speelsessie voorstelt? Dat is niet helemaal hoe Crowbat zijn video's werken. Tevens stamt het uit januari, er zijn meerdere updates geweest.
Reageer
Je snapt het niet eh.

Het gaat hier over games die onaf en slecht gereleased worden. Zoals GTA DE. En zoals Cyberpunk. Is dat zo onduidelijk? Of heh.
Reageer
Grappig geen enkele van de getoonde bugs en glitches ben ik tegengekomen op dag 1 en tot heden, zelfs die ghostrider niet

Ik had meer last van van exploderende plastic afvalzakken en T pose tijdens het rijden
Reageer
Maar wat voor gameplay nadelen brengt het dat de NPCs niet een eigen leven leiden?
Dat is wel heel makkelijk excuses maken voor een gebroken belofte. Achteraf vertellen dat je het niet mist of helemaal niet nodig had. Daar gaat het niet om, het gaat erom dat het wel was beloofd en mensen daar dus juist wél enthousiast van werden. Het inhoudelijke antwoord, voor de volledigheid: het is een RPG, dus dan verwacht je de nodige roleplay. Geloofwaardige NPCs zijn daarvoor onmisbaar.

Het is ook niks baanbrekends, in TES Oblivion (2006) hebben NPCs ook een volledige dag- en nachtcyclus.

Dit ga je echt niet met zo'n argument goedpraten. Er zijn prachtige lijsten met niet nagekomen beloften op reddit.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 23 november 2021 22:05]

Reageer
Ook onzin...
Witcher3 had weinig tot geen bugs.en als die er waren was het niet grote bug.
Zelf dik 120 uur in zitten.

Cp2077 was gewoon niet af en liep RUK.
Reageer
Wat een onzin. The witcher 3 was bij release verre van zo slecht als jij het neerzet en CP2077 is stukken slechter dan beloofd en was zelfs op allerlei vlakken onspeelbaar.
Reageer
Maar volgens mij zaten de Witcher games gameplay technisch goed in elkaar. (Heb zelf alleen deel 3 gespeeld.)
Cyberpunk, tja, wat kun je daar van zeggen.
Daar zit niet veel in.

De bugs kunnen ze misschien oplossen, maar die lege wereld en de gameplay gaat ze denk ik niet lukken zonder een overhaul (no mans sky). En niet in een redelijke tijdspanne.

Ik betwijfel of ze cyberpunk voldoende kunnen oppoetsen.
Reageer
Helemaal met je eens; technisch en visueel vooral is het erg goed, maar qua gameplay erg teleurstellend.

Maar als je ook maar enige gameplay videos vooraf had gezien, wérd er niet meer beloofd.

De storyline zelf vind ik niet als te slecht.
Reageer
Ah dat wist ik niet. Ben een jaar na release begonnen met 3, snel gestopt, 1 en 2 gekocht, toen de hele rits gespeeld.
Reageer
Klein bedrijf opgericht door mensen met hart voor hetgeen waarmee ze bezig zijn. Het bedrijf wordt een succes en groeit naar een bedrijf met miljoenen gebruikers. Een batterij managers die nog nooit een game aangeraakt hebben maar heel "goed" projecten kunnen "afronden" wordt aangenomen en daar begint de kloof tussen de eindgebruikers en het bedrijf te groeien.
Reageer
Je vergeet de aandeelhouders tevreden houden nog.
Reageer
Blizzard is in kwaliteit afgenomen in de afgelopen jaren men vergeet even snel hoe Overwatch is maintaince mode is gegaan. Warcraft 3 reforged ook een verschrikkelijk slechte remaster is daarbij hebben ze het origineel meteen weggegooid er is geen mogelijkheid om die verkrijgen.

Ik heb het origineel nog op disc als je hem wilt installeren lukt het gewoon niet.

Het feit dat Blizzard met Battle for Azeroth en nu Shadowlands gewoon medicore expansions uit heeft gebracht en het feit dat shadowlands de slechste patches ooit heeft gekregen zegt meer over de kwantiteit die je krijgt en geen kwaliteit.

Ik speelde WoW voor 17 jaar en met Bfa keek ik nog door de vingers heen ondanks alles maar Shadowlands is gewoon slecht en saai. Dat er nu pas 1 grote patch en 1 kleine patch is geweest dit jaar met weinig content die er niet teveel toe doet laat zien dat blizzard niet meer het zelfde is.
Reageer
Waarschijnlijk omdat we allemaal agile in sprints en scrum sessies en retrospectives binnen twee weken bepaalde tickets proberen af te tikken. Daar is geen plek meer voor 'ziel erin stoppen'. Alles moet meetbaar zijn.
Reageer
Of Bioware. ;( Maar veel mensen hebben het idee dat EA Bioware heeft verneukt, en Activision Blizzard. Publishers die zich teveel bemoeien met development in alle vormen (ja EA developed zelf ook "games" als FIFA en zo, maar in andere gevallen zijn ze enkel publisher). Bio/Blizzy bestaan alleen nog in naam, de echte soul die ze eerst hadden is allang weg. Toen Bioware nog gewoon op zichzelf staand was, was het een pure gamestudio, tegenwoordig heb je ook (EA-)zakenlui erbij zitten die het allemaal beter denken te weten. Nu is het wel zo dat zonder overname Bioware mogelijk failliet was gegaan (idem voor de Blizzard/Vivendi-merger met Activision), dus dan had je sowieso al niks meer. De gamers waren/zijn hoe dan ook fucked. Hoe het zit met Rockstar weet ik zo even niet, maar misschien is dat een vergelijkbare situatie?

Overigens, onze grote vrind Bobby Kotick was al CEO bij het oorspronkelijke Activision en mede dankzij hem krijgt (wat er nog over is van) Blizzard nu ook een slechte naam.
Reageer
Had je die reddit post gezien met de afgeronde “hex nut”? 😁

https://www.reddit.com/r/...doesnt_always_make_sense/

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 november 2021 08:23]

Reageer
Inderdaad bizar, als je het spel op performance mode zet zijn de framerates idd hoog. Alleen leeft en beweegt en gaat de tijd ook 2x zo snel in de wereld waardoor het onspeelbaar is.
Reageer
Tja, dat is vrij normaal voor games uit die tijd.

Ze hadden de spellen beter volledig kunnen herschrijven/reviewen en alle assets opnieuw kunnen modelleren.

Maar dat kost ze teveel tijd, terwijl ze die tijd wel hadden toen ze het spel maakte, of toen ze GTA V maakte...
Reageer
Nee, jij zit nog een paar jaar verder terug te denken. In die tijd waren er al voldoende verschillend performende systemen om met dat soort timingsproblemen rekening te houden. Dit is dus wel gewoon een fout.
Reageer
Dit wist je toch al wel? GTA IV is technisch toch ook gewoon beter dan GTA V...
Reageer
Wat? Gta4 was brak op de pc, gare port.
Reageer
Eensch.

Grootste fout imho was om de mobiele versies als startpunt te gebruiken.
Reageer
And remember, respect is everything.
Reageer
Oh geweldig. Door al het nieuws over gta ben ik deel 2 weer gaan spelen, wat ik ook de beste uit de reeks vind. Maar industrial district is zo moeilijk!

Anyway, jammer van deze remake. Ik keek wel uit naar San Andreas met de gangs enzo. No way dat ik het nu nog ga kopen
Reageer
Ik krijg bij de launch en problemen van de GTA remasters heel erg het gevoel ''what goes around, comes around''. Ik weet niet waarom, maar ergens heb ik altijd het gevoel gehad dat de hype om Cyberpunk af te maken op de bugs, gestimuleerd zijn door rockstar. Don't ask me why maar dat gevoel heb ik. Die bugs leken namelijk erg op de bugs die tegenwoordig in elk spel zitten.

Voor de rest zijn ze heel erg aan het cashen op de GTA series en wordt er niks fatsoenlijks uitgebracht de laatste jaren, behalve Red Dead Redemption 2. GTA V is veels te lang gerekt en persoonlijk heeft rockstar niet meer het rockstar gevoel. Het bedrijf heeft veel te veel het karakter van altijd hongerig zijn, terwijl de buikjes erg vol zitten.
Reageer
Ik weet niet waarom, maar ergens heb ik altijd het gevoel gehad dat de hype om Cyberpunk af te maken op de bugs, gestimuleerd zijn door rockstar.
No offense, maar dit is echt onzin. Er was geen 3e partij nodig om te zien wat een trainwreck Cyberpunk 2077 was, de gamers konden dit zelf allemaal wel zien. Vergeet niet dat de gaming community wel een van de meest vocale communities is.
Reageer
En ook altijd gelijk heeft ;)

Hier gaat het nou net best goed met die directe democratie. We hebben collectief al aardig wat troep de nek omgedraaid. Gewoon door met de voeten te stemmen. En nu wordt er dus ook geluisterd voordat men risico neemt... soms iig. De devs die dat doen, scoren nu keer op keer met ijzersterke, innovatieve indie games. De markt is super divers.

Die hele remaster hype is ook opgehangen aan het feit dat veel gamers toch zien dat specifieke games gewoon heel goed waren en tegenwoordig de charme er een stuk minder in zit. De tijdsgeest speelt ook een rol, in nieuwere titels ligt alles op een sneeuwvlokjes-weegschaal tussen allerlei vormen van outrage culture. Vroeger totaal niet. Talentvolle devs waren lekker eigenwijs, want creatieve expressie won het van boardrooms.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2021 09:23]

Reageer
De tijdsgeest speelt ook een rol, in nieuwere titels ligt alles op een sneeuwvlokjes-weegschaal tussen allerlei vormen van outrage culture. Vroeger totaal niet. Talentvolle devs waren lekker eigenwijs, want creatieve expressie won het van boardrooms.
Groot deel van je verhaal ben ik het mee eens, maar met dit stuk niet helemaal. Laten we nou niet vergeten dat het vroeger ook wel een mannen business was en dat het hele gamen lange tijd best vrouw onvriendelijk is geweest. Vrouwen zijn lange tijd wel echt "objectified" in vele games. En nog steeds. Nu het mainstream is, is het ook niet gek dat hier meer aandacht voor is.
Reageer
Heeft voor een behoorlijk deel gewoon te maken met het feit dat vooral mannen gamen en vrouwen in de meeste games, ver in de minderheid zijn. Hoe vrouwvriendelijk de game ook is.

Hoeveel vrouwen ken je met een dikke gamepc of een console versus het aantal mannen dat je kent? Op Tinder/Badoo is het wel grappig, vrouwen die gamen... spelen bijna allemaal Mario Kart :+

Er zijn genoeg games geweest die vrouwen wel aanspreken, waaronder 1 van de meest succesvolle franchises The Sims. Er is wel een markt voor, maar deze is vrij klein.

Niet heel raar dat de meeste games zich op mannen richten.

Battlefield is wel een mooi voorbeeld, al 3 versies heb je vrouwelijke karakters... In 5 werd je karakter regelmatig 'spontaan' gereset naar een vrouw en in 2042 ben je verplicht voor bepaalde klasses een vrouw te spelen.

We zijn nu ruim 5 jaar voorbij de eerst vrouwvriendelijke Battlefield en kijk hoe belachelijk klein het percentage vrouwlijke spelers is in 2042? Het is nog steeds een enorme minderheid. De ruime meerderheid is nog altijd... je raad het nooit: Man.

Het wordt dus gewoon door de strot geramt. Want er gaan niet meer vrouwen Battlefield door spelen.

Over het algemeen zijn mannen en vrouwen gewoon anders. Hebben andere interesses, zijn beter in andere zaken. Uitzondering daargelaten. Lekker woke doen, door er juist meer focus op te leggen. Net als dat stukje van Microsoft, allemaal trots op hun afkomst. Hoe meer de focus op geslacht en afkomst gelegd wordt, hoe groter je het verschil juist maakt. We moeten daar juist mee ophouden. Hoe kleiner je de culturele verschillen tussen man en vrouw maakt, hoe sterker de biologische verschillen maatschappelijk worden.

Het tegenovergestelde wordt juist bereikt. Maar het werkt marketingstechnisch wel goed, dus we trappen er allemaal in. Voor- en tegenstanders.

Het maakt mij allemaal niet zo veel uit welke karakter ik speel, al vond ik het in de oude wereld oorlogen niet goed passen, want ja... 99% van de militaire doden waren... man. In 2042 interesseert het mij eigenlijk weinig, maar toch hekelt het een beetje vanwege de gedachtengoed waarom die vrouwen er zo prominent in zitten. Gaat me vooral even om het punt.

Vrouwen gamen nauwelijks en dat heeft geen flikker te maken met het objectiveren van vrouwen. Het is nog altijd een mannenbusiness.

Gaan we dat andersom anders ook toepassen? De overgrote meerderheid van de paardrijders zijn vrouwen. Gaan we alles gelijk trekken? Of gaan we lekker selectief doen? Net als in de banenwereld. Alleen de topbaantjes moeten vrouwen bij komen (terwijl ze daar al jaren een meerderheid zijn op basis van gewerkte uren!) terwijl er geen 1 op het politieke toneel roeptoetert dat er in de bouw, logistiek of fabriekshallen meer vrouwen aan het werk moeten.
Reageer
Sorry, maar je leeft nog echt in 1990 en je kijkt waarschijnlijk naar de demografie van 30+ vrouwen. Als je kijkt naar de leeftijden van 10 tot 30 dan gamen er echt veel en veel meer meisjes en vrouwen. En waarom is Mario Kart geen game? Wellicht spelen vrouwen juist die spellen, omdat het meer aansluit bij hun voorkeuren en dat is juist het hele punt. Als je alleen maar in speelt op de mannelijke fantasie en wensen, dan trek je met die spellen geen vrouwen.
Reageer
Ik beweer nergens dat MK geen game is. Het zijn bepaalde games die wel redelijk gespeeld worden door vrouwen. En inderdaad, spellen zoals Mario Kart, The Sims e.d. sluiten waarschijnlijk beter aan bij hun voorkeuren. Mooi toch, niets mis mee. Alsnog, daar kopen dames niet snel een game pc of console voor.

Waarom moet het dan in de games die juist voornamelijk aansluiten bij de voorkeuren van mannen.... er doorheen gedrukt worden? Battlefield is een mooi voorbeeld, al 3 versies 'vrouwvriendelijk' c.q. 'woke'... Heeft niets geholpen. Zijn nog steeds ruim meer dan 90% man die nu 2042 aan het spelen zijn.

Niet elk spel hoeft per sé gemaakt te worden om vrouwen aan te trekken? Laat Battlefield lekker Battlefield wezen. Het hoeft geen barbie's paardrijclub te worden.

Mannen gamen gemiddeld gewoon meer, net als bv vrouwen veel meer paardrijden. Laat iedereen lekker toch. Mijn hekelpunt is dat het voornamelijk éénrichtingsverkeer is. Dat is gewoon hypocriet.
Reageer
Precies dit. Het is allemaal erg dubbel en volledig doorgeschoten.

Dit lost zich vanzelf op, de markt gaat bepalen. Duurt alleen even...
Reageer
Ik denk dat we die discussie los moeten koppelen van de content. Ik heb echt nul behoefte aan politieke statements in entertainment.

Creatieve expressie moet de ruimte krijgen. Bijna alle diversiteit in entertainment komt op mij over als onwennig, gekunsteld. Een moetje. Vaak staat het totaal niet in dienst van de rest van het product. Soms doet het zelfs afbreuk aan de identiteit van een franchise. En het is allemaal zo hetzelfde. De slotsom is juist dat het niet divers is :)

En het resultaat is dus dat de producten daardoor minder interessant zijn. De markt gaat dat snel oplossen, dat zie je ook al wel hier en daar. Outrage culture en vrije expressie beschadigen elkaar en het resultaat is een slecht eindproduct dat angstvallig in ieders comfort zone wil blijven. Entertainment is politiek geworden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2021 11:18]

Reageer
De tijdsgeest speelt ook een rol, in nieuwere titels ligt alles op een sneeuwvlokjes-weegschaal tussen allerlei vormen van outrage culture.
LOL ja steek het daarop en niet een te snel afgewerkte remaster.
Talentvolle devs waren lekker eigenwijs, want creatieve expressie won het van boardrooms.
Leuk die naiviteit en het beter zien van de geschiedenis.
Reageer
Verklaar u nader... het is een feit dat nu gaming mainstream is geworden, en corporate veel meer bestuurt, alles nogal snel verwordt tot cash cow en veilige keuzes ipv innovatief en origineel. Negen van de tien games uit de AAA koker is meer van hetzelfde. En vaak beperkter en duurder, minder rijk aan replay value en always online.
Reageer
Deze wereld is al heel lang door corporate beheerst dat heb je gewoon met dergelijke grote projecten en producten. Kleinere uitgevers heb je nog steeds evenveel (waarschijnlijk zelfs meer ) dan vroeger. sneeuwvlokjes-weegschaal heeft daar niks aan veranderd .

Cash cow en veilige keuzes zijn ook van alle tijden, zie maar de vele clones van elk succesvol game dat men altijd (en nog steeds) uitbrengt. Ook problematische releases zijn van alle tijden herinner me neverwinter nights 2 (rpg), reclame dat je "geavanceerde AI had" werkte natuurlijk langs geen kanten en dus moest je het zelf doen maar omdat ze alle moeite hadden gestoken in de AI was het zelf besturen gewoon slecht.
Commentaar van de ontwikklaar: "de problemen hinderen de gameplay niet"

Vergeet ook niet dat na decenia van games uitbrengen originaliteit dat bij de grote massa's aanslaat uiterst moeilijk is.
Reageer
Deels sluit ik me hierbij aan, maar er is ook sprake van de glijdende schaal. Escalatie. En dat verdient een tegenbeweging.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2021 15:43]

Reageer
Hier gaat het nou net best goed met die directe democratie. We hebben collectief al aardig wat troep de nek omgedraaid

En vele mensen met de dood bedreigd of publiekelijk afgemaakt omdat ze vrouw of journalist zijn.
Ik game al 30 jaar maar ik zal mezelf nooit een gamer noemen - het is een collectief van losers en autisten, meer sneeuwvlokje dan dit wordt het niet.
Reageer
Euh... ok?

Ik doel op de lootbox. De F2P MMO. Pay to win. Betaald modden. Het is allemaal gemarginaliseerd omdat 'we' ertegen ageerden. Dat het sentiment nu over diversiteit compleet bizar is doet daar weinig aan af. Er is een belangrijke scheiding tussen de markt en zijn financieen en de algemene waarden die ook buiten gaming gelden en zich ontwikkelen.

Rustig aan... gamers zijn geen homogene groep zoals je zelf ook terecht aangeeft. Maar waar we elkaar vinden in overeenstemming / afkeer is de macht van de consument zichtbaar en effectief.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 november 2021 23:37]

Reageer
Cyberpunk een trainwreck? Ik heb de game vanaf het begin gespeeld op de X-Box one X en ik heb zo weinig bugs gehad dat ik me soms echt afvroeg of het geen hype was om bugs in het algemeen uitvergroot te laten zien omdat het Cyberpunk was?? Tuurlijk vraag ik me af of het niet beter was om hem niet op de PS4 uit te brengen maar ik zie dergelijke bugs zoals in Cyberpunk in heeeeeel veeeel andere games. Ik speel Red Dead Online en ik lach me echt rot wat je daar voorbij ziet komen.

Wat ik de laatste jaren bij Rockstar zie is dat ze heel hongerig zijn geworden met geld. Zo erg dat je dat maagje hoort knorren van afstand. Bij CD Projekt zie ik met Cyberpunk 2077 ontzettend veel dedication, eigenlijk wat Rockstar in het begin had.
Reageer
Sorry, maar basale dingen gaan daar fout voor een open world game. Zelfs de Lego spellen hebben intelligentere AI voor het besturen van auto's door het spel. Het gaat niet alleen om bugs. Maar er zitten structureel dingen fout in de engine van Cyberpunk.
Reageer
Vergeet niet dat de gaming community wel een van de meest vocale communities is.
En tevens ook een van de communities met de meest korte geheugens; alle voorgaande Witcher games waren net zo brak als dat Cyberpunk 2077 tijdens de release was.

Gamers moeten gewoon eens stoppen met pre-buyen; maar principes zijn ver te zoeken in die regionen.
Reageer
de hypercommercie maakt dingen kapot, alles gaat ten koste van het grote geld.
Commercie kan heel nuttig zijn, en mensen motiveren het beter te willen doen dan een ander, kwaliteit naar boven halen. Maar overdrijf je dit dan drijf je de spot met je ontwikkelaars die wel met passie willen werken aan kwaliteit en je drijft de spot met je klant, totdat op den duur je bedrijf leegloopt en je klant op den duur ook. Maar in de tussentijd is de aandeelhouder allang uitgestapt met een flinke zak geld.
Reageer
Hear! Hear! Walgelijke cashgrab, meer is het niet. Denk er niet aan om dit te kopen. Sluit mn OG Xbox wel aan en speel de daarop uitgekomen trilogy wel: https://i.pinimg.com/736x...9328276b0e8fa8972c266.jpg
Reageer
Het ligt niet eens aan de bugs, maar vooral de manier waarop de trilogie is neergezet. Het is gewoon afgeraffeld, te duidelijk op geld belust en niet om de oorspronkelijke trilogie eer aan de doen.
Nou, er zit een dikke bug in de Gun Runner missie van Vice City waardoor je een mod ergens moet downloaden om het uit te kunnen spelen (https://www.reddit.com/r/...e_the_main_story_of_vice/).

Op het eerste gezicht lijkt de remake mooi (explosies) maar er zitten allerhande rare glitches in (b.v. random auto's die voor de helft door het wegdek zijn gezakt), helicopters lastig neer te halen met notabene minigun en zenuwachtige handling auto.

Onbegrijpelijk dat je een paar van de beste titels uit de periode 2000-2010 op deze manier in de markt zet.
Reageer
Ik wilde echt net zeggen, ik speel liever een game uit 2001 in bijv. 4k dan deze troep waar Claude en Tommy eruit zien alsof ze een botox behandeling hebben gehad.
Reageer
Meest tekenent vond ik de shop met een donut en een moer op het dak. De.donut was ronder. Top! De zeskantmoet hebben ze nu alleen ook rond gemaakt :+

Alsof ze gewoon smoothing hebben aangezet.... En releasen maar.

En "unexpected technical problems". Als ze éèn iemand hadden laten spelen hadden ze de staat geweten. En dan ook nog het lef hebben om als excuses de originele gamss te geven.... 60 euro voor 3 games die voorheen 2,50 per stuk kostten. Nu heb je dus 3 slechte games, en 3 17 tot 20 jaar oude games :Y)

Je kan zeggen wat je wil van CD Pojekt Red. Maar die gaven de optie tot geld terug....
Reageer
Dit is typisch iets voor rockstargames waarom denk je dat ze zo veel mensen verliezen. Maar ja eigenschuld dikke bult ze zijn niet eens netjes voor de kopers/fans al meerdere keren bij hun gezien. Wanneer iemand een shak card kocht en het geld nooit aankwam neem je kontact op ja je moet 72 uur wachten en naar 72 uur zeggen ze het zelfde. Dus eerlijk ze zijn het niet meer waart. Bij min komt geen rockstargames meer in huis ze hebben te veel vrienden verneukt dat ik het niet eens wil proberen
Reageer
Naast alle bugs vind ik het nogal bijzonder dat bijvoorbeeld het origineel van San Andreas op de pc, alles op max, er beter uit ziet dan de cartoony unreal engine looks. Het is net fortnite.
Reageer
Volgens mij is het niet terecht om de engine specifiek te noemen, want de Unreal Engine kan alles weergeven van Gears of War 5 tot Dragon Ball FighterZ. Genoeg UE4/5 games zien er goed uit, ze hebben lang niet altijd dezelfde herkenbare look, en het draait soepel mits de ontwikkelaars kundig genoeg zijn.

De problemen met deze remaster komen van de derde partij ontwikkelaar Grove Street Games, en het feit dat Rockstar en/of Take Two niet hebben ingegrepen voordat dit halve baksel werd uitgebracht. En dan nu spreken van "onverwachte technische problemen" alsof ze van niks wisten, of hoorden te weten.

Misschien dat al deze aandacht, die buiten de normale game-pers gaat, nog een aanzet is om er een paar maanden aan te sleutelen.
Reageer
En dan nu spreken van "onverwachte technische problemen" alsof ze van niks wisten, of hoorden te weten.
Inderdaad. He impliceert dat de mensen die eindverantwoordelijk zijn voor de kwaliteit (dezelfde mensen die nu deze release terug trekken), de uiteindelijke release versie niet op kwaliteit hebben beoordeeld (niet intern geplaytest).
Reageer
Naast alle bugs vind ik het nogal bijzonder dat bijvoorbeeld het origineel van San Andreas op de pc, alles op max, er beter uit ziet dan de cartoony unreal engine looks. Het is net fortnite.
Zeker weten. Voor mensen die hun originele GTA San Andreas nog een beetje op willen poetsen, kijk eens naar het GTA San Andreas Beautification Project:
http://www.skyrim-beautification-project.com/gtasa/
Stap voor stap uitgelegd wat je moet doen om het spel te modden en wat je er voor nodig hebt. Met name de extra textures en grotere view distance knappen het spel enorm op. En de Silent SA patch lost heel veel bugs en issues op die nog steeds in de originele en remastered versies van de game zitten.

Tip: sla de stap "Mods 5: ENB" in zijn geheel over. ENB en GTA gaan wat mij betreft vaak niet goed samen. Je krijgt dan problemen zoals dat details in schaduw verloren gaan en veel ruis in met name het gras of dat zaken juist overbelicht zijn. Wil je het toch proberen doe dan alles tot aan de ENB sectie van de guide en maak dan een backup van je GTA SA map (CTRL+C / CTRL+V). Dan kun je daarna altijd nog zonder problemen terug mocht dat gewenst zijn.

Buiten de guide zijn nog vele mods beschikbaar. Een paar die het overwegen waard zijn:
- New Effects v1.0 for GTA San Andreas
- Cheat Menu
- HD Universe GTA Vehicles
- Improved Vehicle Features 2.1.1

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 20 november 2021 02:12]

Reageer
Hey vet man, die ga ik proberen. Heb het origineel op disk nog liggen, op mijn laptop 100% completed. Maarja dat is alweer 6-7 jaar geleden gebeurt, toen mijn laptop gloednieuw was.
Reageer
bedankt voor deze comment, ben em nu weer aan het spelen met al deze upgrades minus ENB :)
Reageer
Komt ook omdat de remaster een port is van de mobile versie.
Voor de mobiele versie (en Fortnite, wat ook mobiel is) is een wat cartoon achtige graphics waarschijnlijk beter voor de processor en beeld kwaliteit.
Reageer
Update 1.02 kwam ook net binnen dus ze zijn gelukkig al begonnen met het fixen van de remasters :)
Reageer
De update notes zijn niet bekend dus geen idee wat het er überhaupt gefixt is.
Reageer
Ja, die heb ik inmiddels ook gelezen, maar waren nog niet bekend ten tijde van je comment.

https://support.rockstarg...-Xbox-Series-X-S-Xbox-One
Reageer
Zorg er dan ook voor dat je mensen op de consoles ook toegang geeft tot de oude versies... Daarvan zeggen ze nu dat je maar moet wachten 8)7
Reageer
En hoe wil je dat ze dat zo snel even doen? De RenderWare engine bestaat niet voor die moderne consoles, je kan ze niet zomaar even tegen de SDK aangooien en er iets werkbaar uit krijgen. Dat was net het hele opzet van deze gefaalde remasters.
Reageer
https://playsense.nl/2106...rsie-van-gta-san-andreas/

Er waren al gewoon ps2 versies beschikbaar. Ze hebben die alleen van de store gehaald toen de nieuwe trilogy kwam.
Reageer
Dan moet je bij Sony en Microsoft aankloppen dat ze de games backwards compatible laten zijn.

Daarnaast zou het op iedere laptop van de afgelopen 5 jaar wel moeten lopen.
Reageer
Ze waren er gewoon, alleen rockstar heeft die uit de store gehaald:

https://playsense.nl/2106...rsie-van-gta-san-andreas/
Reageer
Juist. Waardeloos dat consoles weer achter blijven. Ik had deze ook nog wel eens heel graag willen spelen maar console gamers worden weer eens over geslagen.
Reageer
Is het zo gebruikelijk dat Console gamers worden overgeslagen? Ik kan me herinneren dat GTA 5 en RDR2 een jaar later uitkwamen voor PC dan voor consoles.
Reageer
De uitgever claimt echter ook dat de problemen onverwacht waren, blijkt uit de inleiding van het bericht.
Of Rockstar heeft echt een hele slechte testafdeling, of ze liegen dat ze barsten.
Reageer
Is een externe ontwikkelaar die de game heeft gemaakt. Ik verwacht dat ze zelf weinig hebben getest.
Reageer
Als uitgever test je het product wat de ontwikkelaar gemaakt en jij dus uitgeeft toch een keer of is dat heel gek? Als wij iets zakelijks maken testen we het ook eerst zelf voor het naar de klant toe gaat die het dan ook nog een keer test/controleert voor er een livegang is.
Reageer
Rockstar is echter geen uitgever. Dat is Take Two. Mogelijk zijn zij ook de opdrachtgever en springt Rockstar in om de boel te redden.
Reageer
Rockstar is zeker wel een uitgever. Staat op de wiki en zelfs hun eigen site.
Reageer
Je doet hierbij de aanname dat publishers altijd een goed werkend eindproduct willen afleveren ;)
Reageer
Nee, ik doe de aanmanen dat ze zo min mogelijk moeite willen steken in het product tegen een zo laag mogelijk kostenpost en zo hoog mogelijk baten/opbrengt. Echter zou je wel verwachten dat ze het minimal viable product wat daar uitkomt toch eventjes getest hebben om er in ieder geval voor te zorgen dat de kwaliteit ervan geen (merk)schade oplevert. Het is namelijk dezelfde franchise als hun melkkoe GTA Online waarbij ze miljoenen(/miljarden?) verdienen en je zou verwachten dat ze die niet in gevaar willen laten komen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 20 november 2021 00:09]

Reageer
[Knip]
Fout, moest top-level reactie zijn!

[Reactie gewijzigd door ikt op 19 november 2021 23:58]

Reageer
Of er is prima getest, maar er is niks met de findings gedaan (om bijvoorbeeld een deadline te halen).
Reageer
Het is niet ongewoon in QA dat er duizenden findings zijn maar dat vanwege business/management redenen een product alsnog live gaat.
Reageer
Ik mag toch hopen dat dit hun business geen goed heeft gedaan, al zullen developers tegenwoordig vaak een hoop geld binnen krijgen alleen al met de pre-orders, zelfs op digitale edities. Dat zal toch de financiële prikkel om toch dat beetje meer tijd en zorg te besteden aan je game geen goed doen.
Reageer
Je zou dan toch zeggen betaal zo'n GTA youtuber/speedrunner een smak geld om de game een paar dagen te spelen, en dan ben je er. Maar zelfs dat is blijkbaar niet gedaan.

Toen ik de trailer zag was ik semi hyped, maar met games tegenwoordig zegt een trailer eigenlijk helemaal niks meer.
Reageer
Spelen de mensen bij Rockstar de spellen zelf niet?
Reageer
Kennelijk niet, anders hadden ze voor de release wel geweten dat de games "niet aan hun standaard" voldoen.
Reageer
Kennelijk niet, anders hadden ze voor de release wel geweten dat de games "niet aan hun standaard" voldoen.
Eerlijk gezegd heb ik dat gevoel bij veel games de laatste tijd, is er misschien veel tijdsdruk op studios ofzo waardoor verschillende studios halve games lijken af te leveren?

Heb nu een hele reeks aan problemen met forza 5, maar zo was cyberpunk ook een astronomisch probleem en nu dus de GTA trilogie.
Reageer
Er lijkt in de Triple-A videogame industrie echt een mis-management pandemie gaande te zijn. Er word veel te agressief gepushed om games vroeger en vroeger op de markt te gooien voor maximale winst, en nu lopen ze allemaal tegen een muur aan...
Reageer
Dan hadden we gta 6 allang gehad O-)
Reageer
Waarom zouden ze GTA 6 uberhaupt (nu) releasen als ze bakken geld verdienen met GTA V en Online na zelfs 8 jaar. Op Twitch is het de laatste tijd momenteel de meest bekeken game. Mocht de interesse van GTA V zoals GTA IV al sneller verdampt zijn geweest hadden we waarschijnlijk al een GTA VI gehad, of toch al nieuws omtrent.
Reageer
GTA 6 heeft een ander probleem en dat is GTA 5, dat levert nog veel te veel geld op ;) (samen met deze flut remaster)
Reageer
Ik weet niet of dit de oorzaak is, maar ik heb het gevoel dat de combinatie van op afstand aan games werken en een management die de werkdruk verhoogt en hardere deadlines stelt, (in een tijd dat er een tekort is aan goede medewerkers en de productiviteit minder is) leidt tot slechte producten. Ik heb al mijn pre-orders gecanceld, want ik verwacht dit soort bagger bij meer games.
Reageer
Daarnaast is de remaster gedumped bij de partij die de vorige keer een mobile port voor hun had gemaakt.
Reageer
Kan zijn, maar je kunt soms beter iets uitstellen en dan een goed product neer zetten dan hem perse voor de feestdagen willen uitbrengen en dat het spel zo word slecht is dat het negatief nieuws haalt tot en met, een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Assassin's Creed Unity geweest, maar ook Cyberpunk 2077.
Reageer
Kan je sowieso afraden te pre-orderen. Er zijn chiptekorten, een tekort in games is nieuw voor mij.
Reageer
Tsja, even wat oude klassiekers uit het stof halen en cashen maar. Helaas! Hopelijk leren ze er van. Wel ook weer erg jammer dat de consoles achter het net vissen.
Reageer
Hoop ook vooral dat iedereen die dit heeft gekocht en helemaal heeft gepreorderd hier ook van leert. Lijkt er sterk op dat investeerders de scepter zwaaien en zo veel mogelijk op de markt pompen belangrijker is dan de kwaliteit. Achter elkaar gaat het fout met de grote namen zoals Dice, Blizzard, CDPR, Rockstar etc. Erg jammer. Zo lang men blijft kopen gaat dit nog wel even zo door. 'Vote with your wallet' is de enige remedie.

Voor mij was het al een principe kwestie toen ze mods de nek om gedraaid hebben. Ironisch zijn deze mods beter dan hetgeen ze hier hebben durven uit te brengen. Dat spreekt toch wel boekdelen. Ik blijf lekker bij mijn originele GTA's met re3 en reVC eroverheen :)
Reageer
Ik heb hem dan ook niet gekocht, heb mijn lesje wel geleerd met cyberpunk. Pas als hij in de uitverkoop bak ligt koop ik hem wel.
Reageer
Ik denk dat ze hebben gedacht dat als het bij Mafia kan moet het met onze games ook kunnen.
Uitvoering was alleen nèt iets minder.
Reageer
Mafia was een ‘remake’, niet een ‘remaster’; dit zijn twee compleet verschillende eind producten, met verschillende vormen van aanpassingen. Niet met elkaar te vergelijken,
Reageer
Mafia 2 was gewoon een remaster anders. das prima te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 20 november 2021 20:53]

Reageer
Als de problemen onverwachts waren heb je in aller haast iets gedeployed zonder het eerst te bekijken of unit tests te schrijven/draaien.

Op geen enkele manier reflecteert dit positief op hun.

Gelukkig behouden consumenten die de oude games al eerder hebben aangeschaft op Steam etc. de mogelijkheid om ze te spelen.
Reageer
Dat is marketing praat. Tuurlijk zijn die mensen zijn zich volledig bewust van wat ze op de markt zetten.
Het is een kosten/baten analyse.

Nu releasen:
Men krijgt alvast inkomsten, want genoeg mensen die een slecht product kopen puur vanuit nostalgie/omdat ze niet kritisch zijn.
Krijgt het genoeg aandacht? Dan is 't misschien de moeite waard het te fixen. Zo niet, dan zijn we er in ieder geval niet meer geld aan kwijt.

Blijven poetsen:
Risico dat 't een grote money sink wordt die in development hell blijft steken en z'n kosten niet terugverdient (lijkt me sterk met een franchise als GTA, maar goed).
Grote bazen misschien boos, want DEADLINE.

Normaliter kan je spreken over mogelijke imagoschade, maar dat boeit Take Two niet. Heel begrijpelijk eigenlijk:
EA krijgt al vele jaren bergen kritiek over zich heen. Verkoopt nog steeds games en FIFA cards als een tierelier.
Cyberpunk 2077 werd uitgekotst door een aanzienlijke hoeveelheid mensen. Ondertussen alsnog meer dan 18 miljoen exemplaren verkocht.
Reageer
Cyberpunk 2077 werd uitgekotst door een aanzienlijke hoeveelheid mensen. Ondertussen alsnog meer dan 18 miljoen exemplaren verkocht

Eerlijk is eerlijk; de game heeft aanzienlijke patches ontvangen, en bijna geen bugs meer (op PC dan).

Neemt niet weg dat de core-game een matige ervaring is, maar de huidige technische staat is op dit moment niets mis mee.
Reageer
Ik vraag me überhaupt af of we een reactie als deze hadden gehad als de aandelenkoers van Take2 niet was gekelderd.
Reageer
maar alleen via de Rockstar Launcher
harten en zielen win je hier niet mee R* , al helemaal niet de harten en zielen van de fans die je weer eens in hun rug steekt met luie remakes voor zo goed als de volle mep
Reageer
Zoveel afstand tot gamers hebben dat niemand je spel ook speelt voor je hem uitbrengt.
Reageer