GTA-remasters zijn weer beschikbaar op pc nadat launcher eerder offline ging

Rockstar Games heeft de recente remasterbundel Grand Theft Auto Trilogy weer beschikbaar gemaakt voor pc-gamers. Het bedrijf haalde eerder de Rockstar Games Launcher offline. Toen dat voorbij was, bleek dat specifiek de remasters op de pc nog steeds niet te spelen waren.

Rockstar laat inmiddels weten dat de Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition weer beschikbaar is via de Rockstar Games Launcher. Dat geldt zowel voor het spelen van de bundel als voor het aanschaffen ervan. Het bedrijf biedt zijn excuses aan en zegt dat het bezig is om de algehele prestaties te verbeteren en te updaten.

De remasterbundel werd op donderdag uitgebracht, maar nog diezelfde avond ging de Rockstar Games Launcher offline. Het bedrijf gaf aan dat dat met onderhoud had te maken. Een dag later was de launcher weer online, maar dat gold niet voor specifiek de GTA-remaster voor de pc. Die zijn dus sinds maandag weer beschikbaar.

Er zijn meerdere onofficiële verklaringen gegeven voor het tijdelijk onbeschikbaar maken van de pc-versies. Zo zouden er nog aantekeningen van de ontwikkelaars in een ongecompileerd bestand staan, wat een interessant inkijkje zou geven in de werkwijze en gemaakte keuzes van Rockstar. Ook zat er muziek in zonder licentie. Verder wordt er ook gewezen op de zogeheten Hot Coffee-minigame, waarmee na een aanpassing van Grand Theft Auto: San Andreas expliciete seksuele handelingen mogelijk zijn, al zou de minigame wellicht niet speelbaar zijn in de huidige remasterversies.

Wat wellicht ook enigszins een rol speelde, is de brede kritiek op de remasterbundel. Daarbij gaat het niet alleen over de prestaties, maar vooral ook om de aanwezigheid van bugs en glitches en de als pover beoordeelde grafische kwaliteit. Op de website Metacritic wordt de bundel door gebruikers overwegend zeer slecht beoordeeld.

Rockstar heeft de ontwikkeling van Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition uitbesteed aan Grove Street Games. Dat is ook de studio die verantwoordelijk was voor eerdere mobiele versies van de trilogie en de PlayStation 3- en Xbox 360-versies van GTA: San Andreas.

De bundel bestaat uit geremasterde versies van GTA III, Vice City en San Andreas voor de pc, PlayStation- en Xbox-consoles. Op 7 december zullen de fysieke versies van de games verschijnen en volgend jaar komen er remasters voor iOS en Android.

Door Joris Jansen

Redacteur

15-11-2021 • 14:32

100 Linkedin

Reacties (100)

Wijzig sortering
In veel gevallen zijn de originele games met mods gewoon 2 keer beter qua grafische praal. In principe geen probleem - dan speel je die gewoon. Echter heeft rockstar bijna alle grote mods de laatste tijd offline gehaald. Dit zorgt dus voor een nogal wrang gevoel waarbij het speelplezier door deze "definitive" editions naar beneden gaat vergeleken met de oude situatie.
Mocht je ze nog willen downloaden: gebruik http://archive.org/web/ Meesten linkjes zijn offline, maar de bestanden nog niet :)
Niet alleen dat, maar heeft Rockstar ook niet de originele non-definitive versies uit alle stores gehaald?
Die gaat Rockstar terugbrengen als "Classic Editions". Voor €59.99 natuurlijk.
Wacht maar af. :+
Dat klopt inderdaad. Rockstar heeft de originele games offline gehaald en hun advocaten achter de modders aangestuurd om maar zoveel mogelijk kopieën van de definitive edition te kunnen verkopen. Voor de modders die er vaak genoeg voor gezorgd hebben dat Rockstar's games überhaupt speelbaar waren (omdat Rockstar zelf bugs niet wilde fixen), is dit natuurlijk een mes in de rug.
Zelfs zonder mods zijn ze beter; die plastische chirurgie was compleet onnodig en is gewoon een cash grab.
Ik heb de originelen nooit echt goed gespeeld, maar dit zijn heerlijke games. Heb me uitermate vermaakt en geen last gehad van bugs. Ik voorzie nog heel wat uurtjes plezier.
Misschien helpt het mij dat ik geen vergelijk maak met vroeger maar het gewoon zie als games die we nu op de huidige hardware, met de huidige controllers super goed kunnen spelen.

Top games! Ik ben blij.
Kijk, ik denk dat dat de enige manier is om er van te kunnen genieten: niet weten wat het oorspronkelijk was.
Dan kan je alles wat verkeerd is gewoon bedekken met de mantel der "ach, het is een oud spel, waarschijnlijk was dat vroeger ook zo!". Maar voor iedereen die deze games gespeeld heeft toen ze uitkwamen (I feel old now) is dit gewoon een dikke vette middenvinger.

Natuurlijk is het goed dat de controls verbeterd zijn! Toen GTA3 et al uitkwam wisten we niet beter, maar vergeleken met nu was dat ouwbollig. Maar alle visual glitches, het ontbreken van collision maps in de wereld, models die er met elke aanpassing alsmaar slechter en slechter uitzien, ... Het toont gewoon met hoe weinig respect er hier mee is omgegaan. Er is ook ofwel geen Quality Control gedaan, ofwel is elk ticket gewoon netjes direct de shredder in gekegeld.
Found the Rockstar employee :Y)
Nou ik moet zeggen, heb SA gedownload (want game pass), maar het is toch best leuk. Als je het origineel (heb vice city met revc op pc) bekijkt is dit toch grotendeels wel echt beter. Daarnaast enige manier om op nieuwere niet-pc hardware ze te spelen. 60eu is te veel, en ik hoop dat alle random gekke dingen (geen fog/smog in SA, verkeerde vertalingen, regen etc) snel worden gefixt, wie weet dat ik het nog wel eens koop. SA ken ik nog wel, vice city heel vroeger gespeeld, maar GTA 3 heb ik nooit uitgespeeld en lijkt me toch leuk om relaxed op de xbox te kunnen spelen.

(of een OG xbox en de originele games spelen, dat red je mss nog wel voor minder dan 60 euro)
Waar blijft de Tweakers review?
Rockstar games is zo vuil geweest om review embargo veel later uit te geven blijkbaar.
Je kan als Tweakers ook gewoon een winkelversie kopen en daarmee aan de slag gaan. Niet perse de snelste optie, maar dan had je weldegelijk al vier dagen kunnen spelen (excl. downtime). Ik heb alleen geen flauw idee hoe lang de redacteuren over het schrijven van een review doen (mogelijk iets korter bij een remaster dan bij een originele game gezien het verhaal al bekend is) en hoeveel uur ze gegamed willen hebben voor ze het genoeg vinden om er een gefundeerde mening over te kunnen vormen en niet te vergeten moet de game dan ook nog eens op de lijst staan van games die ze willen reviewen. @Tweakjur @Paul Hulsebosch

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 15 november 2021 16:03]

Deze game staat niet op onze reviewlijst. Daar heeft 'willen' weinig mee te maken: het is momenteel gewoon erg druk met andere games die de voorkeur krijgen boven deze remaster.

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 15 november 2021 16:45]

^- waar blijven jouw video reports? ik mis jou/paul en jullie video verslag legging :P
Er zijn momenteel geen dingen om verslag van te doen helaas. Ik doe momenteel vrijwel alleen videoreviews met voice-over, Paul zit toevallig komende week ergens in een Tech Hub video. Maar qua reportages is het allemaal niks nu natuurlijk.
Bedankt voor je reactie, met willen bedoelde ik natuurlijk dat het prioriteit heeft voor jullie of juist niet. Ik weet hoeveel games er uitkomen en daarvan kunnen jullie maar een deel reviewen, een remaster zal dan niet snel hoog op het lijstje staan. Dan is het een kwestie van keuzes/voorkeur/willen/prioriteiten (of hoe je het wilt noemen) gezien er beperkt tijd is, kan ik me zo voorstellen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 16 november 2021 11:58]

Exact dat ja. In de basis bespreken we liever nieuwe content, dan content die we al eens eerder gezien hebben. Als het rustig genoeg is, besteden we wel eens aandacht aan een remake/remaster, zeker als daar veel aanleiding toe is, maar deze komt op een te onhandig moment.
zal ik het in het kort doen; -niet kopen- (!!) de uitvoering is een lachertje, dare i say it; slechter uitgewerkt en weergegeven dan het orgineel. vol van grafische bugs, foutieve models, grafische effecten en belabberde audio. er is he-le-maal niets verbeterd, alleen maar slechter op geworden. de meest slechte release van een R* game (die ze inmiddels al op 4 generaties consoles hebben uitgebracht)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 november 2021 14:50]

Praat je over de versie voor of na de tijdelijke takedown?
die takedown had met login systeem te doen; de models/renders/audio etc. is ongewijzigd; echt sla deze titel over. (*getest nintendo switch - niet op de pc)

https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aqGNQGR_700bwp.webp <-- geeft de situatie prima weer
https://youtu.be/6dp5a48yglo <-- de geweldige regen-effecten

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 november 2021 16:01]

Ik las elders op tweakers dat er een 18GB grote update voor SA was nadat de launcher weer online kwam. Dus er is weldegelijk iets veranderd, ik ben gewoon benieuwd wat :)
Zou kunnen zijn dat de bestanden die de comments van de developers bevatten zijn vervangen
Er zaten blijkbaar nog nummers in die niet in licentie zijn afgenomen en comments van developers in de code.
Naast de dev comments in de code (ik mag hopen dat dat eigenlijk geen drama was?) en de muziek die unlicensed was (stukje code moest voorkomen dat die nummers gespeeld werden, maar dat werkte niet correct, dus luie oplossing die nog niet eens werkte!) was er blijkbaar nog AL-TIJD code in GTASA die betrekking had op het hele Hot Coffee gebeuren. Dat is door de jaren en versies heen normaal gezien echt onspeelbaar gemaakt, maar dat ze dat nog altijd niet gewoon 100% verwijderd hebben toont aan hoeveel ze echt geven om deze versie.
My god, het is toch echt niet mogelijk dat iemand die regeneffecten effectief getest heeft voor release? Niemand zou toch zoiets durven releasen?? Ik krijg er letterlijk hoofdpijn van.

[Reactie gewijzigd door PearlChoco op 15 november 2021 15:56]

Dit dus.

Ik was best enthousiast van de beelden, maar toen ik San Andreas speelde (Game Pass) op mijn Series X, en je hebt gewoon dikke framedrops enz, dan is het echt te bizar voor woorden.
Als ik de .geek mag geloven is deze ruim 1600x zo krachtig als de eerste Xbox, en die was al krachtig zat voor dit spel.
Ze wachten nog even op de definitieve versie.
Ik snap niet wat iedereen zo slecht vind hieraan...
Ik snap het punt dat iedereen op GTA 6 zit te wachten, maar dit blijven voor mij iig top games.
Ik geniet van de remastered games die nu uitgebracht zijn, voor mij hoeven het geen 4k textures te zijn.
Heb laatst nog de oude games gespeeld en dit ziet er imo gewoon een stuk beter uit en het genot is er ook gewoon nog.
Een game zoals dit zal nooit perfect worden, neem het zoals het is en laat rockstar hun ding doen.
De game runt voor de rest op mijn PC met alles max settings gewoon stable 60fps op 1080p.
Als je zoveel haat hebt of geen interessante comment hebt hierover, bespaar jezelf de tijd en typ dan gewoon niks maar ga een bedrijf zoals rockstar niet naar beneden halen omdat we al lang wachten op gta 6 die er maar niet komt...
We shall see what the future brings, if it will bring a new game
Omdat ze de 'originele' versies uit de verkoop hebben gehaald, grote mods hebben bedreigd en vervolgens zelf met een 'mwah' re-release komen.

Als deze DE nou technisch nog wat interessants had gedaan, maar ze hebben aan de source code zelf niet veel gedaan. Daarom is de performance ook tegenvallend voor zo'n oude game.
Je weet dat er een andere engine is gebruikt? Ze hebben veel moeten re-modellen.
Weet je waarom ze UE4 gebruiken? Omdat dat de engine was waarin de mobile ports gemaakt waren door Grove Street Games in 2010. En toen zijn er een hoop fouten en bugs ingeslopen, zoals inconsistente frame-pacing, rare models etc. etc.
Wie heeft de huidige "remaster" gemaakt? GSG opnieuw, en hey, ze hadden toch al dat oud ding liggen, dus gewoon daar wat aan de knopjes draaien van UE4 zodat de resolutie wat hoger kan, een beetje schaduwen verscherpen, er kunnen nu betere reflecties, Oh ja, zet dat regeneffect eens x10? Dat zal wel goed zijn, no need to check, shippen maar!

Er is geen enkele reden waarom Rockstar, met z'n 4 miljard net waarde en +2000 medewerkers, deze games niet met het nodige respect had kunnen behandelen en gewoon in de inhouse RAGE engine (de motor van GTAV) alles opnieuw had kunnen opbouwen.

Trouwens, die inconsistente frame-pacing problemen in UE4 zijn blijkbaar al jaren geleden opgelost in de engine, dus het feit dat ze hier nog altijd voorkomen betekent waarschijnlijk dat ze niet eens de moeite hebben willen doen om de engine van de mobile ports terug te updaten!
UE4, ja, maar kijk maar eens naar fanmande World of Warcraft zones in UE4, die zijn al veel betere kwaliteit dan wat hier geleverd wordt. Nu verwacht ik niet diezelfde kwaliteit, maar toch wel beter dan wat ze hier laten zien.
Dan hadden ze het niet moeten doen?

Als je zo'n defining moment in gaminggeschiedenis eer aan wilt doen moet je dat eervol aanpakken, en niet als een cashcrab een game uitpoepen waar niks van liefde in zit.

4k30 (en niet eens stabiel) op een Playstation 5? Dat is niet eens slecht, dat is gewoon een grap. Wel of geen nieuwe engine, dit is een regelrechte ramp voor de gaming wereld. En dan nog 60 euro rekenen ook, droevig.
Dat het een draak is van een cashgrab ben ik het met je eens. Ik doelde meer op @BananaHeadz zijn statement over het reusen van de sourcecode. (Zie mn andere comments)
Waarom heb je het steeds over GTA 6? Dat spel is nog niet eens aangekondigd, laat staan dat het we binnen 2/3 jaar zien. Een bekende game developer heeft een crappy remake gemaakt van klassieke games, mensen zijn boos/teleurgesteld. Dat heeft verder ook niks met een hype te maken. Ik vind het oprecht fijn dat jij er plezier uithaalt. Alleen 'niet snappen' is gewoon oogkleppen op hebben.

Ik zie je ook comments maken dat mensen maar al hun Rockstar games moeten verwijderen of je hoopt dat GTA 6 gaat tegenvallen. Wat zijn dit voor opmerkingen? We zijn niet op een basisschool.
Waarom ik het over gta 6 heb? Omdat dat imo relevant is aan heel dit gedoe op het internet...
Vanwege dat iedereen zit te wachten op gta 6 ga je vaak automatisch de devs afkraken van... waarom zijn jullie niet bezig met gta 6, heeft dit nu zoveel moeite gekost, deze moeite kon beter in gta 6 gestopt worden etc.

Er word teveel op het internet besproken over heel gta 6, speculaties die gemaakt worden over waar het zich afspeelt, rumors etc.

Ik snap best dat mensen dit tegenvallers vinden, maar snap ook vanuit de andere kant dat ze vanaf een game komen die er niet uit zag vergeleken met hedendaagse games...
Waarom deze games geremastered worden? Zodat de jeugd van nu onze tijd kan herbeleven...

Die opmerking over games verwijderen? Omdat als jij de games nog steeds installed hebt, je ze vast nog wel eens opstart om de game te spelen, en dat is niet om de game slecht te maken, maar voor je eigen plezier
ga dan niet rockstar af zitten kraken omdat ze nu geen goede game leveren, doe dit dan pas zodra je alle games verwijdered hebt en je ze ook niet meer aanraakt... kritiek leveren mag, maar niet compleet afzeiken
Vanwege dat iedereen zit te wachten op gta 6 ga je vaak automatisch de devs afkraken van... waarom zijn jullie niet bezig met gta 6, heeft dit nu zoveel moeite gekost, deze moeite kon beter in gta 6 gestopt worden etc.
Niemand zegt dit, want iedereen weet dat dit niet de in-house devs zijn die bijvoorbeeld RDR2 of GTA 5 hebben opgeleverd.
Er word teveel op het internet besproken over heel gta 6, speculaties die gemaakt worden over waar het zich afspeelt, rumors etc.
Dat is altijd, maar dit zijn naar mijn ervaring voornamelijk YouTubers met voornamelijk een jonge-tiener following die steeds in die content trappen. Ik denk dat een 'gemiddelde' gamer zich niet zo bezig houd met die filmpjes. Jij ziet ze blijkbaar wel langs komen?
Die opmerking over games verwijderen? Omdat als jij de games nog steeds installed hebt, je ze vast nog wel eens opstart om de game te spelen, en dat is niet om de game slecht te maken, maar voor je eigen plezier
ga dan niet rockstar af zitten kraken omdat ze nu geen goede game leveren, doe dit dan pas zodra je alle games verwijdered hebt en je ze ook niet meer aanraakt... kritiek leveren mag, maar niet compleet afzeiken
Je zegt nu eigenlijk dat je niet een bedrijf mag afkraken als je nog steeds geniet van andere producten van een bedrijf. Als dat helemaal met een drogreden uit elkaar trek mag ik witbrood niet afzeiken zonder dat ik stop met volkoren brood eten.
Er is gewoon veel op te merken aan de remasters en daardoor zijn ze voor velen gewoon niet zo goed als men had verwacht / mogen verwachten. Voor de meeste mensen staat dit los van eventuele wensen voor een nieuwe gta.

Laten we gewoon even afwachten hoe snel rockstar&co eea repareert/corrigeert. En voor iedereen die er nu al plezier aan beleeft, mooi zo 👍🏻.
Deze port is een afgeleide van de vorige mobile/console port, en niet de originele builds.

Er kunnen meerdere redenen zijn, maar het grootste euvel is dat die ports (die door hetzelfde bedrijf zijn gemaakt, die de Definitive Edition maakt) bugs hebben geintroduceerd.

Verder zijn er veel fouten ingeslopen (AI-upscaled textures die text verkeerd parsen waardoor er typo's in de nieuwe textures terecht zijn gekomen, easter eggs/grapjes die zijn verdwenen) en het visuele design is heel anders (Characters zien er niks uit zoals ze er vroeger uitzagen en lijken meer op generieke Sims-creaties dan GTA-characters. Modders hebben betere models opgetuigd). De rigging ("botten" op de modellen mappen) is voor sommige characters ook redelijk fout gegaan, waardoor deze vervormd zijn.

Het is over het algemeen een heel slordig project. Ik durf te zeggen slechter dan wat een groepje gemotiveerde modders kan optuigen.
Maybe ben ik t dan gewoon, maar idk about graphics...
T gaat mij om de story die goed moet zijn en de rest eromheen boeit mij weinig...
Ik speel ook nog gewoon volop games die er niet uit zien op PC of totaal niet goed optimized zijn voor de hardware die ik heb...

Als het gamebreaking bugs zijn zoals cyberpunk in het begin had, sure, kritiek is op zn plek dan...
Maar ik heb gta vc zonder enkele problemen uit kunnen spelen en nu volop bezig met san andreas en tot nu toe nog geen game breaking bugs gehad.
Leuk dat je er geen problemen bij hebt, geniet ervan!

De rest van de mensen die kritiek hebben zijn mensen die het spel vroeger al gespeeld hadden op de originele consoles/releases en nu flink teleur zijn gesteld door de kwaliteit van de port.

Jammer genoeg voor Rockstar is dit niet in een vacuüm te beoordelen, gezien deze port zich moet vergelijken met de originele releases.
Ik heb de games ook origineel op ps2 volledig gespeeld, met release zelfs :) dit word de 4de x voor alle games dat ik ze ga uitspelen
Ik zie zelf veel positieve dingen imo, er zullen altijd slechte dingen zijn.
Maar een game/studio zo hard afkraken met de amount of kritiek die deze week naar rockstar is geuit, daar werk ik niet aan mee, gewoon heel slecht van jezelf om hier aan mee te werken.
Je hebt zelf ook gta v gespeeld, is ook niet de perfecte game, en nog steeds niet. Zal het nooit worden, heb je ze toen ook zo hard afgekraakt?
Als iemand die aan GTA mods heeft gewerkt, zie ik dit vooral als Rockstar die een prima source port van GTA III en GTA VC met moderne features (re3, reVC) van de planeet vaagt, om daarna met een technisch inferieur product te komen.

De schoen wringt óók bij de manier waarop Rockstar met de community om gaat. DMCAs op prima werkende community fixes/content rondstrooien, om daarna een inferieure port te promoten.

Als een bedrijf een product levert dat inferieur is t.o.v. een 20 jaar oude release, én slechter is dan fan-projecten, en dan ook nog het lef heeft €60 te vragen, verdienen ze het in mijn ogen om meer dan flink afgekraakt te worden.

Als software engineer, fan van de franchise én iemand die in de spel in is gedoken om ze nóg beter te maken, is deze release gewoon om te huilen.
Je snapt dat de kwaliteit van de port niet alle kritiek is? Daarnaast heeft Rockstar dus ook alle mods dmv DMCA offline willen halen, daar maak je ook geen vrienden mee hé.

Als ik 60 euro neertel voor een game, die vervolgens kampt met enorm veel problemen dan heb ik recht om klagen bij de maker. Het zijn vooral problemen die makkelijk tijdens een QA naar voren hadden kunnen komen, waardoor het oogt als gemakzucht.
Maar een game/studio zo hard afkraken met de amount of kritiek die deze week naar rockstar is geuit, daar werk ik niet aan mee, gewoon heel slecht van jezelf om hier aan mee te werken.
Hoezo is het slecht om een bedrijf op zijn plaats te zetten? Op een gegeven moment bereik je bij klanten een breekpunt, veel geld vragen voor rotzooi.

Dat jij kwalitatief niet veel eisend bent moet je lekker zelf weten, maar andere mensen dan hier op aanspreken "is gewoon heel slecht van je".

Je messages tikken met Engels en Nederlands through elkaar heen, is by the way ook very slecht van je.
Kijk, als Usain Bolt na jaren aan de top zegt dat hij nog eens een raceje zal lopen met de -18jarigen, om zijn fans plezier te doen (de fans die hem niet eens echt aan het vragen waren om die race te lopen, maar er dan wel naar uitkijken), en dan komt ie af op de dag van de race, in z'n kamerjas en op z'n sloffen, om de 100m af te sjokken en 5 keer te struikelen, dan zouden de Usain Bolt fans ook pissed zijn, omdat ze weten dat hij beter kan.

De mensen die kwaad zijn WETEN dat R* beter kan dan dit geklungel. Dit is een cashgrab voor mensen zoals jij die het zich niet echt aantrekken (en dat is je goed recht, ik heb geen probleem met jou!) of de mensen die de games nog nooit gespeeld hebben en niet beter weten.

Rockstar Games is een bedrijf met een net worth van meer dan 4 miljard dollar ($4.000.000.000!!!) en meer dan 2000 inhouse werknemers. Ze hadden met een tikkeltje moeite deze drie games inhouse gewoon van de grond op kunnen heropbouwen, als een oefening voor nieuwe medewerkers bij wijze van spreke, met overzicht van industry veterans, alle bells and whistles qua projectopvolging en QA/QC, een game per jaar uitbrengen zoals het bij de originele trilogy gebeurt is, en ze zouden een absolute furore gemaakt hebben!
Maar ze hebben gekozen om het uit te besteden aan Grove Street Games, een zijdelings aan hen verbonden studio met ocharme +20 medewerkers dat als enige ervaring heeft om R* games te porten naar Android en iOS. En zelfs daar zijn ze niet goed in, want de mobile ports van de GTA games die ze gemaakt hadden zitten vol met dezelfde bugs als hier zijn, WANT DIT ZIJN GEWOON DE MOBILE PORT VERSIES! Die ze nog altijd niet deftig verbeterd hebben!
Waarschijnlijk hebben ze die arme jongens en meisjes gezegd "Hier is een zakje geld, zorg dat deze trilogie speelbaar is op alle bestaande consoles en PC tegen mid-November, want wij willen het kunnen verkopen voor kerstmis!" en hebben ze verder geen ondersteuning willen geven.

Dus ja, Rockstar verdient het om onze kritiek over hen heen te krijgen. Mijn geld krijgen ze niet voor deze rommelhoop.
Maar is een remaster wel voor de oudere gamer die het orgineel hebben gespeeld in hun kindertijd? Of is het voor de mensen die toen te jong waren/dan de console op dat moment niet hadden?

Want ik heb nog geen 1 remaster gevonden die het gevoel van vroeger kon evenaren. Maar er zijn ook remasters waar ik het orgineel nog niet had gespeeld. En daar een flink portie lol uit heb weten te slepen.
Shadow of the Colossus. De PS4 remake van dat spel evenaart EN overtreft het origineel in mijn boekje.

Alles wat Bluepoint aanraakt en remastered of remaked wordt gedaan met respect voor het bronmateriaal en met de passie om het te verbeteren met hedendaagse tools.

Wat Rockstar hier heeft gedaan is een slechte mobile port nemen, gewoon aan de toggles van de engine wat extra dingen aanzetten omdat er wat meer rekenkracht is, en het uit de deur duwen. De regeneffecten zijn er quasi ontegenstelbaar bewijs van: dat is het standaard regeneffect van de mobile port, maar dan 10 keer zwaarder, zonder zelfs maar eens na te kijken of dat enige impact zou hebben op het spel letterlijk spelen.
Maar Shadow of Colossus is dan ook een remake en geen remaster.


Wat grove street games heeft gedaan is inderdaad een simpele goedkope remaster. Maar vraag mij af of een hele remake iets beter was gevallen bij de die hard GTA fanaten.
Rockstar heeft het geld en de mensen en de engine om een remake te maken.
Geld hebben ze zat, vanuit GTA:O.
Ze hebben een degelijk performante engine, RAGE, waarin ze GTAV gemaakt hebben, en hermaakt hebben, en opnieuw hermaakt hebben. Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat dat ding op punt staat.
(Waarschijnlijk hebben ze een nieuwe engine voor GTAVI, maar dat weten we momenteel natuurlijk niet).
En ze hebben meer dan 2000 inhouse medewerkers. Je gaat me niet zeggen dat er niet ergens teams zijn die met hun vingers aan het draaien zijn, of misschien nieuwe medewerkers die je gedurende 6 maanden kan laten oefenen door GTA3 terug op te bouwen in RAGE en zo de nodige skills op te bouwen om aan andere projecten te werken. Itereer daar een paar keer op, en je hebt een betere remake dan deze remaster ooit kon worden.
Voor je Rockstar heilig verklaard zoek even op bugs, glitches en textures van de game. We zijn beter van ze gewend en voor het bedrag mag je dit ook wel aannemen. Daarbij hebben ze sommige character modellen volgens mij uit de Sims gehaald i.p.v. de originele op te poetsen / na te maken. Hopelijk patchen ze de hoeveelheid bugs en glitches er nog uit.
Ik verklaar ze niet heilig, maar ik snap niet dat iedereen alles af loopt te zeiken...
Er zullen altijd bugs in zitten (kijk naar gta v/online)
Textures vind ik zelf prima, als jij echt gta v textures had verwacht, ligt dat echt aan jezelf, had je nooit kunnen verwachten voor zo'n game.
Soms moet je blij zijn dat er uberhaupt remasters komen van zulke goede games.
En waarom zouden we dat niet van hen mogen verwachten? Voor 60 euro? Zoals ik al in een andere reactie zei, Rockstar is 4 miljard waard. Ze hebben de tools en de middelen om de kleine map van GTA3 op minimale tijd letterlijk in hun inhouse engine die ze gebruiken voor GTAV (RAGE) helemaal op te bouwen.

Waarom zouden we niet mogen verwachten dat ze voor 60 euro toch ENIGE moeite zouden doen?
Een game zoals dit zal nooit perfect worden, neem het zoals het is en laat rockstar hun ding doen.
Dat is denk ik deel van het probleem. Deze "definitive" edition is niet door Rockstar gemaakt. Aan vrijwel alles is te zien dat er niet dezelfde hoeveelheid aandacht aan is besteed als aan een "echte" GTA en dat is gewoon jammer. Met mods haal je een hogere kwaliteit uit deze oude games dan met deze remaster en heb je wel de beschikking over alle muziek.

Rockstar zelf heeft al 8 jaar geen nieuwe GTA meer uitgebracht. Volgens geruchten hoeven we niets te verwachten tot op zijn minst 2023. GTA 5 ondertussen kwam uit in 2013 op de Xbox 360 en PS3. De game hebben ze ondertussen uitgebracht op drie generaties consoles. Het lijkt haast wel Skyrim :)
[...]
Deze "definitive" edition is niet door Rockstar gemaakt.
En dit snap ik dus echt niet. Als Rockstar zijnde je legacy outsourcen. Hetgeen wat je groot heeft gemaakt zo uitmelken (en met een slechte remaster is dat zo). Shame on them. Ik was er in het begin nog enthousiast over, maar nu.. ik wacht wel echt op een budgetbakje of goedkope key.
Gewoon afwachten wat er gaat releasen, maar hoe meer hype jij creert hoe meer de game kan tegenvallen. Het albekende cyberpunk verhaal...

Ik vind cyberpunk niet slecht, het had beter gekunnen for sure, maar ik vind t geen slechte game.
Rockstar zal vast wel op de background bezig zijn ooit met gta 6 en weten ook dat ze dat moeten gaan leveren, alleen hoe meer pressure jij brengt bij hun omdat ze NIKS leveren, des te slechter de game gaat worden voor jou...
Laat hun hun ding nu doen gewoon en we zien wel wat er komt.

Maar constant af lopen zeiken hebben ze ook niet verdiend, ze hebben namelijk niet voor niets een game zoals online nog steeds op de markt waar nog plezier in te beleven is voor velen.
Als je ze echt compleet wilt afzeiken, verwijder nu al je games van rockstar, speel de games nooit meer en ga dan pas afzeiken op wat een k** bedrijf t is, maar zolang jij de games nog speelt, zijn de games nog prima en kan je ze niet alleen maar bekritiseren zonder ook veel goede punten te noemen
Lees mijn reactie nogmaals. Ik loop Rockstar niet af te zeiken. Rockstar heeft deze "definitive" remastered edition helemaal niet gemaakt. Dat is naar mijn mening deel van het probleem waarom de remaster niet goed is.

En dat ik aangeef dat we zeker 2 jaar geen nieuwe GTA hoeven te verwachten is geen hype. Eerder het tegenovergestelde. Het gaat nog jaren duren voordat we een nieuwe GTA krijgen.
Ik heb het niet direct over jou
De manier waarop iedereen het af loopt te zeiken, de graphics zijn niet goed, characters kloppen niet etc. etc.
Zelfs de oude games hebben nog volop bugs erin zitten...

Iedereen loopt tevens te zeuren om een gta 6, allemaal speculations over hoe de game word/moet worden... we verwachten allemaal wel iets, dat is hypen imo...

Zolang je verwachtingen laag zijn (en ja, ook bij een groot bedrijf zoals rockstar) kan de game minder tegenvallen.
Ik snap niet wat iedereen zo slecht vind hieraan...
Kom op zeg, iedereen kan zien wat mis is met deze remaster... je moet wel een hele roze bril op hebben om dit niet te zien

Ik ga niet alles herhalen wat al meerdere malen is gezegt hier in dit topic en ook op het internet kan je vele vergelijkingen vinden maar dit geeft helemaal niks mer GTA 6 te maken maar gewoon met een brakke poort die vol met bugs en rare keuzes zitten (kijk alleen al naar de regen) en als kers op de taart zijn de character modellen echt verschikkelijk (modders doen dit lettelijk 10x beter) en zitter er de zelfde bugs in als die ook al in eerdere versies zaten, wat natuurlijk ook van de zotte is

[Reactie gewijzigd door Sinester op 15 november 2021 16:14]

Wow echt wow...
Denk je nou echt dat GTA de enige is?
Nee dat denk ik niet, maar wat heeft dat er mee te maken?
Ik geloof best dat er ook andere games zijn die slecht zijn, maar hoe is dat een excuus voor Rockstar om ook een slechte game te maken? (zeker met het budget en ervaring die Rockstar heeft)
de game is nu nog geen eens een week uit, hoe lang had gta v/online nodig om gepatched te worden met day one bugs
De bugs zijn niet eens mijn grootste probleem, het zijn de design keuzes en die gaan echt niet meer veranderen, maar wederom hoe is dat een excuus om het nu weer buggy af te leveren?
Wees blij met wat je krijgt, zo niet, ga niet alles afkraken.
Wat een rare gedachte... ik heb het volste recht om te zeuren, zeker als dit op producten zijn die in halve staat zijn afgeleverd en op vele punten slechter zijn als de oude game waar dit een verbetering op zou moeten zijn
En als je denkt dat t beter kan, probeer zelf is iets te developpen
ik hoop dat je niet serieus bent met deze opmerking... |:(

[Reactie gewijzigd door Sinester op 15 november 2021 17:00]

Kijk naar de Remastered Editions van Age of Empires of Diablo 2 Resurrected en dan wordt je geconfronteerd met dit.....

De originele games plus mods zijn vele malen beter en stabieler, Ik heb alle genoemde games grijs gespeeld op PS & PC.

Ze hebben echt een trainwreck van een remaster neergezet rare models, zelfde issues als originele releases terwijl community fixes available waren/zijn, lichting, reflections, shadow iets, water & weather, gewoon slecht of raar. but wait there is more, nieuwe bugs.

Highend refelections op een cartoony game, Save games, geen tijd datum etc., bad artistic choices.

De kritiek op cartoony vat ik niet echt aangezien 3 & VC altijd al cartoony waren en pas vanaf SA & 4 meer de realworld werd opgezocht.

Ze hebben gekozen om over te stappen naar UE4 maar niet het nodige werk verricht om de game echt naar hoger niveau te brengen, het lijkt alsof ze gewoon op het knopje import & convert project hebben gedrukt, auto texture upgrade en lichting effects hebben aangezet en dachten dit is het.

Maar ja wat verwacht je als je zo'n remaster naar een halve gare "mobile game" studio stuurt?

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 15 november 2021 17:09]

Het enige dat Rockstar en Take Two nog doen is met zo min mogelijk effort zo veel mogelijk geld uit mensen hun portemonnee trekken. Zolang ze nog veel geld verdienen met gta5 laat 6 nog wel even op zich wachten.
Van mij hoeven al die remasters niet. Ze brengen toch niet het gevoel terug van hoe het was om destijds te spelen. En daarnaast, voor veel nieuwe generatie gamers zijn deze games totaal niet interessant. Veel te leeg, traag etc. Gaming verandert gewoon, deze games horen bij een andere generatie. Vergelijk het met film, een actiefilm uit de jaren 50 kan op veel vlakken echt niet wedijveren met recent SFX geweld.

Uiteraard heb je overal uitzonderingen in games die uitblinken in gameplay of verhaal.
Er zijn wel uitzonderingen te bendenken, wat voor mij echter de doorslag geeft bij een goede remaster, is het feit dat het er in mijn geheugen altijd beter uitzag dan het werkelijk was. (heeft ook wel iets te maken met de grotere schermen van nu) dus het heeft zeker meerwaarde. Wel wacht ik nog op bijvoorbeelde de remake (dus geen remaster) Van Gothic van Phirania Bytes (Playable Demo op Steam) https://www.youtube.com/watch?v=Crc2iO_-LR8&t=88s en op de Remake van Legacy of Kain: Soulreaver, welke volgens geruchten in ontwikkeling is. (Laatste goede remake was denk ik Outcast van appeal.)

En gelukkig zijn er nog altijd goede fan remakes, zoals: http://omnicide.razorwind.ru/en/

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 15 november 2021 15:20]

Oh, van Gothic wist ik dat die er aan zat te komen, maar Soulreaver is ook zeker een interessante :D.
Ik denk juist dat er een hele grote generatie is die juist wel het gevoel terug krijgen (of willen krijgen, vooruit) bij games die ze vroeger gespeeld hebben. Alleen zijn die games niet altijd meer te spelen (bijvoorbeeld vanwege 16-bit installers), of zijn de mechanics zo verouderd dat het ook echt niet lekker meer speelt. Ik heb dan prima wat over voor aanpassingen die de speelbaarheid vergroten zonder het er meteen compleet anders uit hoeft te zien. Ik vind de Command & Conquer remasters geweldig, zeker omdat ze ook de mogelijkheid hebben om met de oude graphics te spelen. Halo master chief collection vind ik daar hetzelfde van (hoewel die nog wel wat verder gaat). Er is zeker markt voor en er zijn genoeg remasters die het goed doen. Dus nee, ik denk oprecht dat Rockstar zich hier in de fout geschoten heeft en het niet goed aangepakt heeft. Zéker als je ziet wat er met wat fan-mods al mogelijk was.
Een 0,4 op metacritic?! Oh wacht, dat is de Xbox One versie. De PC versie heeft al een 0,5 :)
https://www.metacritic.co...---the-definitive-edition
Deze reactie op metacritic }>
Rockstar have clearly looked at CD Project Red’s Cyberpunk 2077 and said hold my beer while I curl a bigger turd out.
Omg! HAHAHAHAHA die is echt goed!

Ik heb er simpelweg geen woorden voor, €60 vragen voor dit dat helemaal volgestouwd is met bugs, glitches, dingen die onmogelijk maken om missies te voltooien, onzichtbare wegen en gaten én de slechte regeneffecten van allemaal. En dan ons modders aanklagen die veel betere werk verrichten én ook nog eens gratis! Weet je, hoe R* zo met hun fans om gaat, wil ik geen één cent meer spenderen aan GTA6. Dat mogen ze lekker mooi vergeten.
En met al die valse reviews haal je dus de betrouwbaarheid van reviewsites onderuit.
Dat is allebei nog lager dan Warcraft III: Reforged met 0.6
https://www.metacritic.com/game/pc/warcraft-iii-reforged
Die hele Rockstar Launcher komt er bij mij nooit meer op.
Onlangs nog GTA-V weer geinstalleerd op mijn pc. De disk versie, dus ik was ruim een uur bezig.
Vervolgens allerlei updates, waaronder die van de R* launcher. WIl ik het spel starten: Kan de launcher het spel niet vinden 8)7
Na een internet trucendoos er op los te hebben gelaten nog steeds 0 op het rekest.
Wat een lachertje.
Mja inderdaad , dat viel mij ook gewoon op , op de pc versie van rdr2 grafisch is t beter ja , maar een drama gewoon met de launcher .

Dan geef mij maar liever de ps4 versie waar t wel langer laadt ja en t is grafisch wat minder, maar t is ..disk er in en gamen !!!
Klopt, ik had RDR2 bijna geretourneerd na vele avonden proberen - maar een obscure forum post gaf aan dat het mogelijk door de "AMD Radeon RAMDisk" kwam (als devver gebruikte ik die zo nu en dan voor verwerken van datasets) - en inderdaad na een uninstall van de RAMDisk werkte de launcher - en RDR2 - prima. Had die connectie nooit zelf kunnen maken.
>Zo zouden er nog aantekeningen van de ontwikkelaars in een ongecompileerd bestand staan, wat een interessant inkijkje zou geven in de werkwijze en gemaakte keuzes van Rockstar.

Heeft iemand deze al ingelezen? Ben benieuwd wat er allemaal in staat.
Het zijn de ongecompileerde missiescripts. Het meest opvallende wat er tot nu toe gevonden is dat het oorspronkelijke plan voor Hot Coffee een (regionale) toggle was.
"Wie dit leest is gek"
Na al deze negatie feedback wacht ik wel tot die in de budget bak komt voor 2 tientjes.
Nog een paar tientjes te duur voor een slechte botox versie.
Prutsende devs komt wel vaker voor, maar hoe dit langs Quality Control is gegaan is mij een compleet raadsel.
Easy, doe geen QC! Ik kan letterlijk niet geloven dat er hier ook maar IETS van QC gebeurd is. GTA3 begint letterlijk met een missie in de regen op een brug. In de eerste minuten zie je dus al dat dat regeneffect op niets lijkt, dat om een of andere reden de rivier op de voorgrond getoond wordt tov het regengordijn, dat dat regengordijn letterlijk gewoon een filter is op de camera (het wordt ook getoond wanneer de camera IN de politiewagen is, alsof het binnen regent), en zoveel meer.

Vanuit verschillende videos online ondertussen nog zoveel meer zaken gezien die gewoon recht voor je neus lijken te gebeuren zonder echt bizarre dingen te doen, dat het mij niet mogelijk lijkt dat een echt, levend persoon deze games van begin tot einde gespeeld heeft om te zien hoe het allemaal werkte.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee