Red Dead Redemption krijgt 60fps-ondersteuning op PS5 na update

Rockstar heeft patch 1.03 uitgebracht voor de PS4- en Switch-ports van Red Dead Redemption. Gebruikers die de game op een PlayStation 5 spelen via backward compatibility, krijgen daarmee een 60fps-optie. Tot op heden ondersteunde de game alleen 30fps op die console.

Rockstar bracht patch 1.03 op woensdag uit. De 60fps-optie voor PS5-gebruikers is de voornaamste toevoeging. De update voegt ook de optie toe om ondertiteling aan te zetten wanneer het spel voor het eerst wordt opgestart. Verder bevat patch 1.03 'algemene bugfixes en verbeteringen', waar Rockstar niet verder over uitweidt.

Een port van de eerste Red Dead Redemption-game kwam in augustus beschikbaar voor de PS4 en de Nintendo Switch. De PS4-versie werkt ook op de PlayStation 5 via backward compatibility. Bij release draaide de port echter alleen op 30fps op de PS4, PS5 en Switch. De PlayStation 5 krijgt nu dus een 60fps-optie. De game was eerder al speelbaar op de Xbox Series-consoles, eveneens via backward compatibility van de Xbox 360-versie.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

04-10-2023 • 18:59

60

Lees meer

Reacties (59)

59
58
17
0
0
33
Wijzig sortering
Die heeft begin augustus toch al een update gehad?

Edit: blijkbaar was dat geen officiële, jammer

[Reactie gewijzigd door jcbvm op 22 juli 2024 14:01]

Scherp, ik las hem in eerste instantie als RDR2
Ja, weer vervlogen hoop. Ik heb rdr2 nog steeds niet verder gespeeld, 60 fps is toch wel echt gewenst
Zelfde hier, keek hier vorige week nog naar. Heb de game maar half gespeeld en wilde m weer oppakken maar ik weiger m op 30 FPS te spelen. Snap niet waarom dit wel voor RDR komt en niet voor RDR2..
Zonde want het spel is perfect speelbaar op 30fps. Mij boeit het hele FPS verhaal sowieso nooit maar dit is een traag spel waarbij 60 fps niet zo veel uitmaakt in de gameplay.

Ik vind het zo'n rare beperking die je je zelf op legt en eigenlijk een beetje belachelijk als ik eerlijk ben. Dat is zeggen dat je geen oude films kijkt omdat ze niet in kleur zijn. :P
> Zonde want het spel is perfect speelbaar op 30fps.
Klopt, maar dat heb ik al voor zo'n 30u gedaan en met al het moois dat ik heb liggen dat ik wel op een fatsoenlijke framerate kan spelen kies ik er voor om RDR2 dus niet op 30FPS te spelen

> Ik vind het zo'n rare beperking die je je zelf op legt en eigenlijk een beetje belachelijk als ik eerlijk ben. Dat is zeggen dat je geen oude films kijkt omdat ze niet in kleur zijn. :P
Dat je het een rare beperking vindt mag je zeggen, dat je dat belachelijk vindt vind ik dan weer een beetje over de top. Het is een feit dat het verschil tussen 30 en 60 immens groot is en ik vind het belachelijk dat jij zo'n mening hebt over hoe anderen kiezen hun tijd te spenderen. Ik kijk overigens ook een heleboel oude films niet simpelweg omdat ze te oud zijn en ik daar geen plezier uit haal omdat het allemaal zo traag is.

Maar mijn excuses voor het hebben van een andere mening en dat ik durf uit te spreken dat oude zooi soms gewoon achtergelaten moet worden, hoe goed het op dat moment ook was.
Het is een feit dat het verschil tussen 30 en 60 immens groot is en ik vind het belachelijk dat jij zo'n mening hebt over hoe anderen kiezen hun tijd te spenderen.
Ik vind het altijd leuk om te bedenken dat als jij (of andere mensen met deze mening) rond zeg eens wat, 1980 of 1990 geboren zou zijn, je dus nooit aan gaming begonnen zou zijn vanwege bovenstaand “feit”. Of raak je zo snel gewend/verwend dat je het vergeten bent?

Hoe je je tijd spendeert wordt volgens mij niet belachelijk gevonden, maar de gebrekkige dertien in een dozijn argumentatie (die bijna elke 60 fps fetisjist hanteert) zeker wel.

En groot gelijk.
Eens, deze game is geweldig. Ik zou graag ook het liefst alles in 60 FPS spelen, maar dat heeft mij niet tegengehouden RDR2 3x uit te spelen (op PS4, op Google Stadia en nogmaals op PS5). Wat een geweldige game, waarbij het plot ook gewoon geweldig is.

Sterker nog, gelijk weer zin om de game op te starten :)
"Ik vind het altijd leuk om te bedenken dat als jij (of andere mensen met deze mening) rond zeg eens wat, 1980 of 1990 geboren zou zijn, je dus nooit aan gaming begonnen zou zijn"
Een beetje bijdehand:
Nes,snes,gameboy en de megadrive waren gewoon 60fps hoor(okee 50 in pal, maar toch..)
Bij de ps1 en n64 gingen we opeens keihard omlaag, maar consoles als de dreamcast hadden weer een hoop op 60fps.

30fps is meer modern dan 60 ;)
Ik vind het altijd leuk om te bedenken dat als jij (of andere mensen met deze mening) rond zeg eens wat, 1980 of 1990 geboren zou zijn, je dus nooit aan gaming begonnen zou zijn vanwege bovenstaand “feit”. Of raak je zo snel gewend/verwend dat je het vergeten bent?
Laat ik nou net uit die periode komen.

Wellicht is het een idee om wat minder aannames te doen en het zou je sieren om in het algemeen gewoon te proberen wat minder onaangenaam te zijn. Ik heb RDR2 voor zo'n 80% uitgespeeld en vond het na al die jaren weer op te pakken op m'n PS5 simpelweg niet prettig wegspelen en dus besloten om het dan daar maar bij te laten.

Ik snap oprecht niet waarom jij daar zo denigrerend over moeten doen.
Ik nam niets aan, het was een (achteraf gezien met de werkelijkheid overeenkomend) gedachte experiment. Dat het klopt maakt de “aanname” alleen maar treffender. M.a.w., heb je dan al die 30fps spellen overgeslagen toen het een veel voorkomend fenomeen was?

Het gaat vooral om de manier waarop het beargumenteerd wordt. Ik scheld niet, ik maak je niet uit voor wat dan ook en zeg niet zonder onderbouwing dat het allemaal onzin is. Ik ben slechts kritisch op wat je gezegd hebt, omdat het in eerste instantie overkwam als een veelvoorkomend (en naar mijn idee krom) verhaal.

Nogmaals, het was niet de bedoeling om de persoon aan te vallen, wel de mening. Daar zit een belangrijk verschil in.
Je nam juist aan dat ik niet in die periode geboren zou zijn, als dat niet je intentie was dan zou ik alles nog eens terug lezen,

Ik vind het absoluut nergens op slaan dat ik me hier moet verdedigen omdat ik RDR2 niet nogmaals op 30FPS wil spelen. Dat heeft ook niets te maken met de honderden games die ik de afgelopen 20 jaar wel of niet gespeeld heb en dat 30FPS in het tijdperk van de 360 en PS4 acceptabel was en nu niet meer, ik vindt het bijvoorbeeld ook ontzettend sneu dat Bethesda het niet voor elkaar krijgt Starfield op een fatsoenlijke framerate te laten draaien, en dat is met zaken als FSR an DLSS alleen maar erger aan het worden. Ontwikkelaars worden lui en ik speel het simpelweg niet meer, dat mag toch?
Nogmaals, het was niet de bedoeling om de persoon aan te vallen, wel de mening. Daar zit een belangrijk verschil in.
Een mening hoort overigens ook niet aangevallen te worden.

Ik laat het hier verder bij, ciao!
Nee, je verschuilt je achter iets wat je een "gedachten experiment noemt", maar je had het wel degelijk over mij en linkte het 30FPS verhaal aan de "gedachte die jij leuk vind" aan het feit dat ik RDR niet nogmaals op de PS5 wil spelen omdat deze niet in 60 FPS draait. Doen alsof dat niet op mij gericht was en slechts een " Oh ik vraag me af als" slaat gewoon nergens op en is ronduit sneu.
Ik ben alleen maar van mening dat je je zelf te kort doet zonder echt een goed argument. Immens groot is dan ook een behoorlijke hyperbool naar mijn mening.

But hey...your loss.
Ik heb de game voor zo'n 80% uitgespeeld en vond het lastig de game weer op te starten na al die tijd, en een van de redenen was toch de framerate. Om dan daar doorheen te moeten voor zo veel uren om het einde mee te kunnen maken, vindt ik zonde van mijn tijd met alles wat ik beschikbaar heb. Ik speel/kijk sowieso vrijwel nooit iets meerdere malen dus het feit dat ik het probeerde geeft al genoeg aan over de kwaliteit van game, maar ik besloot uiteindelijk om het niet te doen, punt.
Zoals we vaker zien in discussies over 30 of 60 fps zijn de meningen altijd erg verdeeld. Het is prima dat veel mensen geen bezwaar hebben tegen 30 fps gamen, maar zo zijn er ook velen die er wél bezwaar tegen hebben.

Ik zelf heb een grafhekel aan sub 60 fps in games en ik kan me niet voorstellen dat het leuk is om een game als RDR2 te spelen op die manier. Misschien ben ik er gewoon extra gevoelig voor? 30 fps ziet er voor mij uit als een schok-festijn en speelt gewoon echt niet lekker.

Ik vind het daarom helemaal niet belachelijk om een game niet te willen spelen op 30fps, het is gewoon een heel persoonlijke keuze. Super dat jij de game wel met plezier kan spelen op die framerate, maar ik moet er echt niet aan denken.

Tot zover mijn poging om wat nuance aan te brengen in de discussie. :P

Ps: ik heb nul verstand van consoles, maar het komt voor mij best wel als verrassing dat huidige consoles nog steeds geen 60 fps aankunnen. Ik had verwacht dat dit geen issue meer zou zijn met hoe krachtig consoles tegenwoordig zijn, maar schijnbaar niet?
Ps: ik heb nul verstand van consoles, maar het komt voor mij best wel als verrassing dat huidige consoles nog steeds geen 60 fps aankunnen. Ik had verwacht dat dit geen issue meer zou zijn met hoe krachtig consoles tegenwoordig zijn, maar schijnbaar niet?
aantal fps is tegenwoordig overwegend een keuze van de ontwikkelaar; en niet perse een beperking van de hardware. Op de consoles is de afgelopen paar jaren gangbaar geworden om de keuze te hebben tussen een 'quality' en een 'performance' mode, waarbij de laatste doorgaans een 60fps (of meer) modus is. Maar genoeg oudere games die dat niet hebben en waar de ontwikkelaars geen update/patch voor (willen/kunnen) uitbrengen.
Ah oké, duidelijk. Dank voor de opheldering. :)
Ik vind het zo'n rare beperking die je je zelf op legt en eigenlijk een beetje belachelijk als ik eerlijk ben. Dat is zeggen dat je geen oude films kijkt omdat ze niet in kleur zijn. :P
Niet helemaal mee eens. De ene 30fps is de andere niet. De games van Rockstar zijn behoorlijk onderhevig aan flinke 'input-delay'; waardoor in 30fps de boel behoorlijk stroef en stroperig aanvoelt. Dit staat even los van het perceptieverschil (vloeiender beeld) waar mensen zich aan kunnen storen. In het geval van RDR2 ervaren genoeg mensen deze combinatie als storend.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 22 juli 2024 14:01]

Er is dus geen input delay in RDR2 naar mijn mening. De acties kosten gewoon tijd en zijn langzaam, net zoals in de echte wereld.
Er is dus geen input delay in RDR2 naar mijn mening. De acties kosten gewoon tijd en zijn langzaam, net zoals in de echte wereld.
De animaties duren met 60fps nog steeds even lang, en het spel wordt ook niet sneller. Het speelt wel soepeler omdat de delay gehalveerd is, en dat heeft niets te maken met "de echte wereld".
Heel eerlijk. Ik denk dat die komt bij de volgende console release en dan als remaster voor dat specifieke platform. Of er komt eerst nog een RDR3.

Maar wel zonde inderdaad. Op PC ziet dit spel er echt gigantisch veel beter uit dankzij 60FPS.
Ik speel em nu weer op de XSX en ik moet zeggen dat het de meest smooth 30fps is die ik ooit heb gespeeld. Voelt veel soepeler aan dan 30fps. Heel erg goed speelbaar met de trage gameplay.
Klopt, het is ook prima speelbaar op 30FPS, maar het feit dat we op een console als de PS5 de game niet op een hogere framerate kunnen spelen is gewoon onzin. Vandaag de dag kunnen dat soort zaken ontzettend simpel opgelost worden, maar ik snap dat een ontwikkelaar geen patches uitbrengt voor zulke oude games.

Daarom speel ik vooral op PC, dan kan ik zelf bepalen hoe een game zich gedraagt ongeacht de hardware die ik in handen heb.
Er zijn ook zat ontwikkelaars die oudere games alsnog naar 60fps patchen, zoals ubisoft doet met Far cry 5 en AC Origins en Odyssey. Jammer dan Rockstar dat niet doet met RDR2, want dat is wel een game die goed gebruik kan maken van de extra power van de PS5 en XSX.
Ik snap het denk ik wel. Ze wachten, want next gen koopt nu rdr2 en speelt die.

Dan na een tijd komt de update voor next gen en moet je bijbetalen. Veel mensen kopen dan old- en nextgen versie en dubbele inkomsten voor Rockstar. Is vgm ook met gta V gedaan.
Correct, ik dacht ook direct RDR2 maar helaas!
Ja dat mogen ze ook nog wel even doen 😅
Wauw, dit is geweldig nieuws. Ik had deze update niet meer verwacht om eerlijk te zijn. Het heeft wat langer geduurd, maar blij dat het toch nog is gelukt. Ik ga hem nu zeker nog een keer spelen. Een van mijn persoonlijke favoriete games.
Bedoel je soms RDR2?
Daar was ik wel mee in de war ja, you caught me. Maar ook RDR wil ik al heel lang opnieuw spelen, dus ook hierbij is de patch een welkome.
Bijzonder alleen ps5. Modders hadden op switch al 60fps unlocked.
Bijzonder dat er niet meteen een 60fps modus was.
Heb net RDR2 uitgespeeld op de Steam Deck. Had RDR1 vroeger al eens gespeeld. Hoop dat er wel een vervolg / nieuwe game in vergelijkbare setting vond. Allebei erg leuke games om te spelen. Zeker wel in mijn top 10 of all time.
Dit is Offtopic, maar hoe speelde het op SD en welke settings had je gebruikt?

OT: Is de Xbox versie dan nu al met 60fps en up-2-date of moet ik het blijven spelen via de xbox 360 verhaal?
Het spel is beschikbaar in Steam. Wat de exacte instellingen waren weet ik niet meer, volgens mij heb ik letterlijk de defaults gebruikt. Maar het draaide prima. (Heb het online gedeelte niet gedaan).
Gaan we eens proberen dan!
Thanks!
Sprong bijna een gat in de lucht omdat ik dacht dat het om red Dead 2 ging. Ik heb de ps4 versie liggen maar wacht echt op een 60 fps patch voordat ik m ga spelen op mijn ps5
Ik denk wel dat er een RDR2 anniversary edition komt voor de PS6 in 2028 met 60fps raytracing en een limited edition ak47 van gta6 ;)
dan kunnen ze het iig weer voor 70 euro verkopen

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 juli 2024 14:01]

Heel eerlijk. Zou me niks verbazen.
Waardeloos dat Xbox deze port gewoon niet gekregen heeft. Puur omdat wij de 360 versie One X enhanced kregen besloot de studio of Take Two maar om hem niet voor Xbox te maken. En nu lopen wij 60fps mis, tof man.
Heeft de Xbox versie via deze weg niet al een 4K-60fps mode gekregen? Puur omdat de X dit voor veel oude spellen al toevoegt.
Alleen upscaling naar 4k. Game draait op de series x nog steeds op 30 fps helaas.
Ooh echt. Ik heb toevallig Red Dead Redemption laats opnieuw uitgespeeld, om dat ik vernomen had dat die backwards compatible is. Ik vond de game fijn spelen dat ik dacht dat die native 4k was in 60fps.
Zou het niet ook zijn omdat er nu eenmaal veel meer ps5's als nieuwe xbox'en verkocht en de xbox als markt dus een stuk minder boeiend voor ze?
Nee, de Xbox versie is gewoon de 360 versie, Xbox heeft een volledig native BC programma voor X360 games, waar de Playstation deze compleet los gemaakt moet worden. En waarschijnlijk omdat ze dan toch de game opnieuw moesten doen, kon 60fps er ook wel bij.
Gezien ook dat Xbox geen hoofd omdraait nu voor backwards compatibility (programma eindigde 16 Nov 2021) , zou de kans voor 60fps (FPS Boost) Nihil zijn op de xbox platform

[Reactie gewijzigd door ASx2608 op 22 juli 2024 14:01]

Precies, daar verwacht ik niets meer van. Hoewel het eigenlijk terug zou moeten komen, want straks al die Activision games.....

Ik hoop dat de studio de game alsnog naar Xbox port, maar zal wel niet.
Waarom niet voor GTA 5? Die vind ik bijna onspeelbaar op PS5.

Edit: Oh, ik dacht dat het over RDR 2 ging.

[Reactie gewijzigd door InSaNe191 op 22 juli 2024 14:01]

GTA5 heeft een current-gen versie, die is gewoon 4K(ish) 60 fps op PS5.
Oh ik zie het, thanks. Blijkbaar zat ik dan in Fidelity mode. 4k/30fps. Heb de game daarna niet meer aangeraakt.
Verbaast me eigenlijk dat Rockstar hier geen geld voor vraagt gezien hun trackrecord.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.